پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون شنبه، ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ (۳:۴۷) | |||
سوره مائده آیه 6 ------------------------------------------ آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَوةِ فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِن كُنتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُواْ وَإِن كُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَآءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَآئِطِ أَوْ لَمَسْتُمُ النِّسَآءَ فَلَمْتَجِدُواْ مَآءً فَتَيَمَّمُواْ صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيْجَعْلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ------------------------------------------- ترجمه اى كسانىكه ايمان آوردهايد! هرگاه به نماز برخاستيد، پس صورت و دستهايتان تا آرنج را بشوييد و قسمتى از سر و پاهايتان را تا برآمدگى روى پا مسح كنيد. و اگر جُنُب بوديد، خود را پاك كنيد (و غسل نماييد)، و اگر بيمار يا در سفر بوديد، يا يكى از شما از محلّ گودى (محل قضاى حاجت) آمده يا با زنان تماس گرفتيد (و آميزش جنسى كرديد) و آبى (براى غسل يا وضو) نيافتيد، با خاك پاك تيمّم كنيد، پس (قسمتى از) صورت و دستانتان را از آن خاك (كه بر دستانتان مانده) مسح كنيد، خداوند نمىخواهد كه شما را در تنگى قرار دهد، بلكه مىخواهد شما را پاك كند و نعمتش را بر شما كامل سازد، شايد شما شكرگزار باشيد. --------------------------------------- نکته ها در آيهى 43 سوره نساء، به موضوع غسل و تيمّم اشاره شد، در اينجا علاوه بر آن دو، به مسألهى وضو هم اشاره شده است. واژهى «قيام»، هرگاه با حرف «الى» همراه شود، به معناى اراده كردن است. «اذا قُمتم الى الصّلاة» يعنى هرگاه تصميم به نماز خواندن گرفتيد. كلمهى «جُنب»، به زن و مرد، مفرد و جمع، بطور يكسان اطلاق مىشود. شايد در اين آيه، مراد از جنب شدن، تنها احتلام باشد و منظور از لمس زنان، آميزش جنسى. مراد از فرمان «فاطّهروا» انجام غسل است. به قرينه اينكه در آيهى 43 نساء به جاى «فاطّهّروا»، «تغتسلوا» فرموده است. قيد «الى المرافق»، براى بيان محدودهى شستن است، نه جهت شستن. از آنجا كه كلمهى «يَد» در زبان عربى، هم به دست، از انگشتان تا مچ و هم به دست، از انگشتان تا آرنج و هم به دست، از انگشتان تا كتف، اطلاق مىشود اين آيه مىفرمايد: در وضو، دست تا آرنج را بشوييد، نه كمتر و نه بيشتر. در تيمّم، روح بندگى نهفته است، چون دست به خاك زدن وماليدن آن به پيشانى كه بلندترين عضو بدن است همراه با قصد قربت، نوعى تواضع وخاكسارى در برابر خداست. آن گونه كه آب آلودگى را برطرف مىكند، خاك پاك هم خاصيّت ميكرب كشى دارد. چون در معرض تابش آفتاب و ريزش باران است. «صَعيد»، از «صعود» به معناى زمين بلند است. امام صادقعليه السلام در تفسير «صعيداً طيّباً» فرمودند: زمين بلندى كه آب از آن سرازير شود. [25] آرى، زمين گودى كه آب آلوده در آن جمع مىشود، براى تيمّم مناسب نيست، زيرا شرط تيمّم، خاك پاك است. در حديث مىخوانيم: «لا صلاة الاّ بطهور» [26] ، نماز جز با طهارت (وضو يا غسل يا تيمم) صحيح نيست. در حديث مىخوانيم: «اِبدأ بما بدء اللّه» [27] از همانجا آغاز كن كه خداوند در قرآن آغاز نموده است. همان گونه كه در قرآن اوّل شستن صورت، بعد دستها وبعد مسح سر وبعد مسح پا آمده است، ترتيب وضو نيز همين گونه است. از امام سؤال شد كه چرا در وضو بخشى از سر مسح مىشود؟ فرمودند: «لمكان الباء» به خاطر حرف «باء» در كلمهى «برؤسكم» زيرا معناى آن قسمتى از سر است واگر آيه «وامسحوا رؤسكم» بود در آن صورت بايد همهى سر را مسح مىكرديم. [28] امام صادقعليه السلام فرمود: مراد از «لامستم»، آميزش جنسى است، ولى خداوند آن را پوشانده و پوشاندن امورى را دوست دارد، لذا آن گونه كه شما نام مىبريد، نام نبرده است. [29] امام رضا عليه السلام دربارهى فلسفه وضو مىفرمايد: * «يكون العبد طاهراً اذا قام بين يدى الجبّار»، زمينه پاكى هنگام ايستادن در برابر خداست. * «مطيعاً له فيما أمره»، نشانهى بندگى و اطاعت است. * «نقيّاً من الادناس و النّجاسة»، عامل دورى از آلودگىها و نجاست است. * «ذهاب الكسل و طرد النّعاس»، مايهى دورى از كسالت و خواب آلودگى است. * «وتزكية الفؤاد للقيام»، آماده سازى و رشد روحى براى نماز است. [30] _________________________ 25) معانىالاخبار، ص283. 26) تهذيب، ج1، ص49. 27) تفسير نورالثقلين. 28) كافى، ج3، ص30. 29) كافى، ج5، ص 555. 30) وسائل، ج1، ص 367. -------------------------------------- پيام ها 1- نظافت و طهارت، لازمهى ايمان است. «يا ايّها الّذين آمنوا... فاغسلوا... فاطّهروا» 2- طهارت، شرط نماز است. «فاغسلوا» 3- همچنان كه تماس با قرآن مخصوص پاكان است، [31] ارتباط با خدا هم نياز به طهارت دارد.«فاغسلوا» 4- آلودگى جسم، مانع قرب به خداست. «اذا قمتم الى الصلوة فاغسلوا» 5 - اصل در كلام، رعايت حيا و عفّت و ادب است، خصوصاً در مسائل زناشويى. «لامستم النساء» البتّه در مسائل حقوقى، براى اين كه حقّى ضايع نشود، قانون روشن و بىپرده بيان مىشود. مثل آيه «دخلتم بهنّ» [32] كه در مورد مهريّه است، يا جملهى «احصنت فرجها» [33] كه در مورد رفع اتهام از حضرت مريم است. 6- شرايط و مقدّمات نماز، تخفيف بردار هست، ولى تعطيل بردار نيست. «فلم تجدوا ماءً فتيمموا» 7- براى پيدا كردن آبِ وضو و غسل بايد تلاش كرد، اگر پيدا نشد آنگاه نوبت به تيمّم مىرسد. («فلم تجدوا» در جايى است كه انسان تلاش كند ولى نيابد.) 8 - با آب يا خاك آلوده، نمىتوان با خداى پاك، ارتباط برقرار كرد. «صعيداً طيّباً» 9- هم خوردنىها بايد طيّب باشد، كه در دو آيه قبل به آن اشاره شد، هم تيمّم بايد به خاك طيّب باشد. «صعيداً طيّباً» 10- در احكام دين، حرج و دشوارى نيست. «ما يريد اللّه... من حرج» 11- هدف از وضو و غسل و تيمم، طهارت معنوى و آمادگى براى ارتباط با خداوند است. « ليطهّركم» 12- تكاليف الهى، براى انسان نعمت است. «ليتمّ نعمته عليكم» 13- انجام تكليف، يكى از مصاديق شكر خداست. «لعلّكم تشكرون» ______________________________ 31) لايمسّه الاّ المطهّرون». واقعه، 79. 32) نساء، 23. 33) انبياء، 91. |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول