پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون یکشنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ (۱۵:۱۲) | |||
سوره مائده آیه 38 ------------------------------------------ آيه وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَآءً بِمَا كَسَبَا نَكَلاً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ----------------------------------------- ترجمه مرد و زن دزد را به جزاى كارى كه انجام دادهاند دستشان را قطع كنيد. اين كيفرى است از سوى خداوند و خداوند مقتدر حكيم است. ---------------------------------------- نکته ها كلمهى «نكال» به معناى امر بازدارنده است. قوانين جزايى اسلام براى بازدارندگى است، نه انتقامجويى. «نكال» به عقوبتى گفته مىشود كه مايهى عبرت ديگران باشد. [91] در اين آيه ابتدا مرد دزد، سپس زن دزد مطرح شده است، ولى در آيهى دوّم سورهى نور كه حكم زنا بيان شده، ابتدا زن زناكار، سپس مرد زناكار ياد شده است، شايد به خاطر آن كه در سرقت، نقش مردِ خلافكار بيشتر است و در زنا، نقش زنِ خلافكار. از مرحوم سيد مرتضى علمالهدى (از علماى هزار سال قبل) پرسيدند: چرا دستى كه پانصد مثقال طلا ديه دارد، به خاطر يك چهارم مثقال دزدى، قطع مىشود؟ پاسخ فرمود: «امانت»، قيمت دست را بالا مىبرد و «خيانت»، ارزش آن را مىكاهد. طبق روايات، مقدار قطع دست، چهار انگشت است و بايد انگشت شست و كف دست باقى بماند. مقدار مالى هم كه به خاطر آن دست دزد قطع مىشود، بايد حداقل به قيمت يك چهارم دينار (يك چهارم مثقال طلا) باشد. مال هم بايد در مكان حفاظت شده باشد، نه در مثل كاروانسرا، حمّام، مسجد و اماكن عمومى. سارق نيز بايد از قانون قطع دست مطلع باشد، وگرنه دست او قطع نمىشود. همچنين اگر كسى در سالهاى قحطى از روى اضطرار، مواد غذايى را سرقت كند دستش قطع نمىشود. البتّه در تمام مواردى كه دست قطع نمىشود كيفرهاى ديگرى در كار است كه تفصيل آن در كتب فقهى آمده است. [92] پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله، بدترين نوع سرقت را سرقت از نماز و ناقص انجام دادن ركوع و سجود دانستهاند. [93] اجراى اين احكام، نياز به حكومت و قدرت و نظام و تشكيلات دارد، پس اسلام، دين حكومت و سياست است. اسلام، قبل از بريدن دست، بر اهميّت و لزوم كار و ادارهى زندگى فقرا از طريق بيتالمال و بستگان نزديك و قرضالحسنه و تعاون و... تأكيد مىكند، ولى با اين حال فقر، بهانه و مجوّز سرقت نيست. [94] سيستم جزايى دنيا، چون تنها به زندان و جريمهى مالى تكيه دارد، از مقابله با سرقت عاجز است. قطع دست، براى مجرم عامل هشدار دائمى و مايهى جلوگيرى از لغزش مجدّد او وديگران است. «فاقطعوا ايديهما» ____________________________ 91) قاموس قرآن. 92) تفسير صافى. 93) تفسير قرطبى. 94) تفسير فىظلالالقرآن. ----------------------------------------- پيام ها 1- كيفر زن و مرد دزد يكسان است. «السارق و السارقة» 2- بايد امنيّت جامعه را با قاطعيّت حفظ كرد. «فاقطعوا» 3- جريمه و كيفر سنگين، بازدارنده از دزدى است. «نكالا» 4- در قوانين كيفرى اسلام، علاوه بر تنبيه مجرم، عبرت ديگران هم مطرح است. «نكالاً» 5 - در اجراى حدود الهى، نبايد تحت تأثير عواطف قرار گرفت. «فاقطعوا» 6- با اينكه قطع دست از طرف قاضى وحاكم است، امّا خداوند به همه مؤمنين خطاب مىكند، «فاقطعوا ايديهما» تا آنان زمينهاجراى حدود الهى را فراهم كنند. 7- مالكيّت شخصى و امنيّت اجتماعى به قدرى مهم است كه به خاطر آن، بايد دست دزد قطع شود. «فاقطعوا» 8 - اعمال قدرت، بايد حساب شده باشد. «عزيز حكيم» 9- فرمان قطع دست دزد، جلوهاى از عزّت و قدرت خداوند است. «فاقطعوا... عزيز حكيم» |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول