پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون یکشنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ (۱۵:۱۷) | |||
سوره مائده آیه 44 ------------------------------------------ آيه إِنَّآ أَنزَلْنَا التَّوْرَيةَ فِيهَا هُدىً وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِين أَسْلَمُواْ لِلَّذِينَ هَادُواْ وَالرَّبَّنِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُواْ مِن كِتبِ اللَّهِ وَكَانُواْ عَلَيْهِ شُهَدَآءَ فَلَا تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُواْ بَِايَتِى ثَمَناً قَلِيلًا وَمَن لَّمْ يَحْكُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَفِرُونَ ---------------------------------------- ترجمه همانا ماتورات را نازل كرديم (كه) در آن هدايت و نور است. پيامبران الهى كه تسليم فرمان خدا بودند، بر طبق آن براى يهود حكم مىكردند، و (همچنين) مربّيان الهى و دانشمندان، بر طبق اين كتاب آسمانى كه حفاظت آن به آنان سپرده شده بود و بر آن گواه بودند، داورى مىكردند، پس (اى علما!) از مردم نترسيد (و احكام خدارا بيان كنيد) و از (مخالفت با) من بترسيد و آيات مرا به بهاى اندك نفروشيد. و كسانى كه طبق آنچه خداوند نازل كرده حكم نكنند پس آنان همان كافرانند. -------------------------------------- نکته ها «ربّانى» از «ربّان»، به معناى تربيت كننده است. به گفته بعضى، «ربّانى» كسى است كه با «ربّ العالمين» پيوند خورده، با علم وعمل، خدايى شده وتربيت مردم را بر عهده دارد. از حضرت على عليه السلام نقل شده كه فرمود: «أنَا ربّانىّ هذه الاُمّة» ربّانى اين امّت من هستم. [101] امام صادق عليه السلام نيز فرمود: ربّانيّون، اهلبيت پيامبرعليهم السلام مىباشند. [102] «حِبْر» به معناى اثر نيك است. چون عالمان در جامعه منشأ اثر نيكند، به آنان حِبْر و اَحبار گفته مىشود. به ابن عباس هم لقب «حِبر الاُمّة» دادهاند. رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: كسى كه حتّى به مقدار دو درهم قضاوت ناحقّ كند، مشمول جملهى آخر اين آيه مىشود. [103] «هم الكافرون» _____________________________ 101) تفسير مراغى. 102) تفسير صافى. 103) تفسير صافى ؛ كافى، ج7، ص408. ------------------------------------------- پيام ها 1- ضمن توجّه به تحريف تورات موجود، بايد از اصل كتب آسمانى تجليل كرد. «فيها هُدىً و نورٌ» 2- گرچه تورات بر موسى عليه السلام نازل شد، ولى همهى انبيا و علماى پس از او مأمور بودند طبق آن حكم كنند. «يحكم بها النبيّون» 3- قوانين مستند بر وحى را بايد پذيرفت. (لازمهى وجوب قضاوت بر انبيا و علما، قبول كردن مردم است) «يحكم بها النبيّون...» 4- انبيا، از پيش خود حكمى ندارند، بلكه تسليم حكم خدايند. «أسلموا» 5 - اسلام (تسليم خدا بودن)، دين همهى موحّدان است، انبياى بنىاسرائيل هم با جملهى «أسلموا» توصيف شدهاند. «النبيّون الّذين اسلموا» 6- علماى هر امت، مسئول اجراى احكام الهى در ميان مردم هستند. (ولايتفقيه، ريشه در تمام اديان دارد) «يحكم بها النبيّون... والربّانيّون والاحبار» 7- سلسله مراتب بايد مراعات شود. ابتدا انبيا، سپس امامان و آنگاه علما. «النبيّون... والربّانيّون والاحبار» 8 - يهود، انبياى متعدّد داشتند. «يحكم بها النبيّون...» 9- تورات، قوانين قضايى و حكومتى دارد و محور قضاوت بوده است. «يحكم بها النبيّون...» 10- نور و هدايت زمانى در جامعه جريان پيدا مىكند كه بر اساس كتاب آسمانى، قضاوت و حكومت شود. «فيها هدىً و نور يحكم بها» 11- راه حفظ كتب آسمانى، عمل و قضاوت و حكومت بر طبق آن است. «يحكم بها... بما استحفظوا» (بنابر اينكه مراد از استحفاظ، حفاظت همه جانبه آن باشد) 12- علما بايد محافظ مكتب باشند. «بما استحفظوا من كتاب اللَّه» 13- قضاوت، مسئوليّت عالمان است. «يحكم بها... الربّانيون و الاحبار بما استحفظوا من كتاب اللَّه» 14- عالمان و قضات، دو رسالت بزرگ بر دوش دارند: الف: حكم خدا را از ترس مردم تغيير ندهند. «فلا تخشوا النّاس» ب: به طمع مال دنيا، دچار كتمان و لغزش نشوند. «و لاتشتروا باياتى ثمناً قليلاً» 15- انحراف در قضاوت، كفر است. «ومن لميحكم بماانزل اللَّه فاولئك همالكافرون» 16- در قضاوت، صراحت، جرأت وقاطعيّت لازم است ونبايد تحت تأثير تهديد و جوّسازىها قرار گرفت. «فلاتخشوا النّاس» 17- خشيت الهى، ضامن قضاوت عادلانه است. «يحكم... فلاتخشوا النّاس واخشون» 18- تحريف، سكوت، كتمان و حكم به غير فرمان خدا، اگرچه به قيمت بدست آوردن همهى دنيا باشد خسارت است. «ولاتشتروا... ثمناً قليلا... فاولئك هم الكافرون» (چون كلّ دنيا «متاع قليل» است) [104] 19- با داشتن قانون آسمانى، سراغ قوانين شرق و غرب رفتن كفر است و چنين قوانينى اعتبارى ندارد. «و من لم يحكم بما أنزل اللّه فاولئك هم الكافرون» 20- كسى كه شرايط قضاوت به حقّ برايش فراهم شود، ولى خود را منزوى كند كفر ورزيده است. «و من لم يحكم بما انزل اللَّه فاولئك هم الكافرون» 21- سكوت و كتمان در برابر طاغوتها، دين فروشى در برابر سرمايهداران و عوامفريبى، از خطراتى است كه علما را تهديد مىكند. «فلاتخشوا النّاس... و لاتشتروا...» 22- علماى ترسو و حريص، در ديندارى و حفاظت از كتاب آسمانى سست هستند. «فلا تخشوا النّاس... و لاتشتروا باياتى ثمناً قليلاً» 23- درآمد حاصل از قضاوت ناحقّ، درآمدى نامشروع است. «لاتشتروا باياتى...» 24- ترس و حرص سبب انحراف در قضاوت و انحراف در قضاوت سبب كفر است. «فلاتخشوهم... ولاتشتروا....فاولئك هم الكافرون» _______________________________ 104) انّ الذين يفترون على اللَّه الكذب لايفلحون. متاع قليل ولهم عذاب اليم». نحل، 116 تا 117. |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول