پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون یکشنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ (۱۵:۱۸) | |||
سوره مائده آیه 45 ------------------------------------------ آيه وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَآ أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنفَ بِالْأَنفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّلِمُونَ ---------------------------------------- ترجمه و در آن (تورات) برايشان مقرر كرديم كه (در قصاص) جان در برابر جان و چشم در برابر چشم و بينى در برابر بينى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان باشد و همهى زخمها را (نيز به همان ترتيب و اندازه) قصاص است. پس هر كه آن را صدقه دهد، كفّارهى گناهانش محسوب شود و كسانى كه به آنچه خدا نازل فرموده حكم نكنند، پس آنان همان ستمگرانند. ------------------------------------------- نکته ها در آيهى قبل گفته شد كه تورات هدايت و نور است، در اين آيه، قانون قصاص مطرح شده و شايد نشان آن باشد كه قانون قصاص درجامعه، سبب نور وهدايت است. همانگونه كه در آيه ديگر مىخوانيم: «ولكمفىالقصاصحيوة» [105] براى شما در قصاص حيات وزندگى است. نام بردن از چشم وگوش در قانون قصاص از باب نمونه است وگرنه آسيب به هر عضوى قصاص دارد. [106] امام صادقعليه السلام دربارهى اين آيه فرمود: خداوند به اندازه آنچه از قصاص عفو شود، از گناهان او مىبخشد. [107] در تورات، «ديه» نيست، مجرم يا قصاص مىشود يا عفو. امّا در اسلام، ديه به عنوان راه سوّم مطرح است. [108] ____________________________ 105) بقره، 179. 106) تفسير اطيبالبيان. 107) كافى، ج7، ص 358. 108) تفسير قرطبى. ------------------------------------------ پيام ها 1- همهى انسانها، از هر نژاد و قبيله، فقير و غنى، در مقابل قانون يكسانند، و خون كسى رنگينتر از ديگرى نيست. [109] «النّفس بالنفس» 2- قصاص، در اديان پيشين هم بوده است. [110] «كتبنا عليهم فيها» (اسلام و اديان ديگر، قوانين مشابهى دارند.) 3- صدقه، تنها انفاق مالى نيست، عفو و گذشت از مجرم هم نوعى صدقه است. «فمن تصدّق به» 4- عفو ما از مجرم، عفو الهى را بدنبال دارد. «فهو كفّارة له» (شايد هم مراد اين باشد كه عفو ما، كفاره گناه مجرم باشد و او در قيامت، به خاطر عفو ما گرفتار عذاب نشود) [111] 5 - در اسلام همراه مسائل كيفرى، مسائل اخلاقى هم مطرح است. «وكتبنا عليهم فيها... قصاص فمن تصدّق به» 6- جريمهى مالى و حبس، به تنهايى نمىتواند عاملى براى بازداشتن مجرم از جرم باشد. «النّفس بالنّفس» 7- اگر حكم خدا جارى نشود، ظلم جامعه را فرا مىگيرد. «و من لم يحكم بما انزل اللّه فأولئك هم الظالمون» _____________________________ 109) البتّه ميان زن ومرد در حكم قصاص، تفاوتهاى حكيمانهاى در كتب فقهى بيان شده است. 110) تورات، سِفر خروج، فصل 21، 23 و 26. 111) تفسير الميزان. |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول