پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون دوشنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ (۱۵:۲۹) | |||
سوره مائده آیه 116 -------------------------------------------- آيه وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَعِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ ءَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِى وَ أُمِّى إِلَهَيْنِ مِن دُونِ اللَّهِ قَالَ سُبْحَنَكَ مَا يَكُونُ لِى أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِى بِحَقٍّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِى نَفْسِى وَلَا أَعْلَمُ مَا فِى نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّمُ الْغُيُوبِ ---------------------------------------- ترجمه و زمانى كه خداوند گفت: اى عيسى بن مريم! آيا تو به مردم گفتى: به غير از خدا، من و مادرم را به عنوان دو معبود بگيريد؟ (عيسى) گفت: (خدايا!) تو پاك و منزّهى، مرا نشايد كه حرف ناروايى كه سزاوار من نيست بگويم، اگر چنين گفته بودم، تو آن را مىدانستى (زيرا) تو آنچه را در دل و جان من است مىدانى، امّا من از آنچه در ذات توست بىخبرم، همانا، داناى تمام غيبها تويى تو. ---------------------------------------- نکته ها در آيه 109 همين سوره خوانديم كه خداوند پيامبران را در قيامت جمع كرده و از آنان مىپرسد: از مردم چه پاسخى شنيديد؟ اين آيه، گفتگوى خدا و حضرت عيسى را در آن روز بيان مىكند. گرچه مسيحيان، امروز مريم را خدا نمىدانند، ولى چون گروهى از آنان در آن زمان عقيده به خدا بودن مريم داشتند و يا به خاطر آنكه عبادت در برابر مجسّمه او به منزلهى معبود قرار دادن اوست، تعبير به «اله» شده است. «اتّخذونى و اُمّى الهين» «دون اللّه»، نشانهى شرك است، نه نفى خدا، يعنى علاوه بر خدا، عيسى و مريم را معبود دانستن شرك است. البتّه تثليث فعلى مسيحيان، اب و ابن و روحالقدس است. امام رضا عليه السلام فرمود: دربارهى من دو گروه هلاك مىشوند و من تقصيرى ندارم: يكى علاقمندان افراطى، ديگرى كينه توزان بىجهت. [223] تسبيح حضرت مسيح، خود نشانه ديگرى است كه خداوند منزّه از هرگونه شريكى است. در آيات ديگر آمده است: «وقالوا اتّخذ الرّحمن ولداً سبحانه» [224] ، «ويجعلون للّه البنات سبحانه» [225] كه خدا را از داشتن هر گونه فرزند، چه دختر چه پسر، منزّه مىشمارد. ______________________________ 223) تفسير نورالثقلين. 224) انبياء، 26. 225) نحل، 57. ---------------------------------------------- پيام ها 1- گاهى سؤال و توبيخ يك بىگناه، براى هشدار به ديگران است. «ءأنت قلت» گاهى به در مىگويند تا ديوار بشنود. 2- ادّعاى الوهيّت براى انسان، گرچه پيامبر باشد، ادّعايى باطل است. «ما يكون لى ان اقول ما ليس لى بحقّ» 3- انبيا معصومند. «مايكون لى أن أقول ما ليس لى بحقّ» 4- انبيا از غلوّ پيروان خود بيزارند. «ان كنت قلته فقد علمته» 5 - همهى گفتههاى انسان و اسرار درونش براى خداوند روشن و معلوم است. «فقد علمته تعلم ما فى نفسى» 6- تسبيح و تنزيه خدا از هر نسبت ناروا، لازم است. «سبحانك» 7- علم انبيا محدود است. «لا اعلم ما فى نفسك» و كسى كه علمش محدود است، شايستهى خدايى نيست. 8 - افكار و اسرار مردم از امور غيبى است كه خدا بدان آگاه است. «تعلم ما فى نفسى... انّك انت علاّم الغيوب» 9- آگاهى كامل و گسترده بر همهى حقايق مخصوص خداست. «انّك انت علاّم الغيوب» |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول