پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون سهشنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ (۱۶:۳۷) | |||
سوره انعام آیه 38 -------------------------------------------- آيه وَمَا مِنْ دَآبَّةٍ فِى الْأَرْضِ وَلَا طَئِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِى الْكِتَبِ مِن شَىْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ ------------------------------------------ ترجمه و هيچ جنبندهاى در زمين و هيچ پرندهاى كه با دو بال خود پرواز مىكند، نيست مگر اينكه آنها هم اُمّتهايى چون شمايند. ما در اين كتاب (قرآن يا لوح محفوظ) هيچ چيز را فرو گذار نكرديم، سپس همه نزد پروردگارشان گرد مىآيند. ------------------------------------------ نکته ها قرآن توجّه خاصّى به زندگى حيوانات دارد و از يادآورى خلقت، شعور و صفات آنها در راه هدايت مردم استفاده مىكند. «و فى خلقكم و ما يبثّ من دابّة آيات لقوم يوقنون» [310] در روايات وتجارب انسانى هم نمونههاى فراوانى دربارهى شعور و درك حيوانات به چشم مىخورد و براى يافتن شباهتها و آشنايى با زندگى حيوانات، بايد انديشه و دقّت داشت. [311] «امم أمثالكم» مراد از «كتاب» در آيه، يا قرآن است يا «لوح محفوظ» كه در واقع كتاب خلقت است. در آيات ديگر هم تعبيراتى چون: «تبياناً لكلّ شىء» [312] ، «كلٌّ فى كتاب مبين» [313] آمده كه نشانهى كامل بودن قرآن است. امام باقر عليه السلام فرمود: نشان كمال قرآن اين است كه ريشه و سرچشمهى همه سخنان رسول اللّه و ائمّهعليهم السلام است، پس هر گاه حديثى گفتيم، سند قرآنى آن را از ما بخواهيد. در حديثى پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله از قيل و قال و فساد مال و سؤالات پى در پى، نهى مىكند. از امام باقر عليه السلام سند قرآنى آن را پرسيدند، فرمود: سند نهى از قيل و قال، آيه «لا خيرَ فى كَثير مِن نَجواهم الاّ مَن أمَرَ بِصدقةٍ أو مَعروفٍ أو اصلاح بَينَ النّاس» [314] است. سند فساد مال، آيه «و لاتؤتوا السفهاء أموالكم الّتى جعل اللَّه لكم قياماً» [315] و سند سؤال نابجا اين آيه است: «لاتسألوا عن أشياء اِن تبد لكم تسؤكم» [316] شعور حيوانات از آيات و روايات و تجارب برمىآيد كه شعور، ويژه انسان نيست. به نمونههايى توجّه كنيد: 1- حضرت سليما همراه با سپاهيانش از منطقهاى عبور مىكردند، مورچهاى به ساير مورچگان گفت: فورى به خانههايتان برويد، تا زير پاى ارتش سليمان له نشويد. [317] شناخت دشمن، جزو غريزهى مورچه است، ولى اينكه نامش سليمان و همراهانش ارتش اويند، اين بالاتر از غريزه است. 2- هدهد در آسمان از شرك مردم زمينى مطلع شده و نزد سليمان گزارش مىدهد كه مردم منطقهى سبأ، خداپرست نيستند. آنگاه مأموريّت ويژهاى مىيابد. شناخت توحيد و شرك و زشتى شرك و ضرورت گزارش به سليمان پيامبر و مأموريّت ويژهى پيامرسانى، مسألهاى بالاتر از غريزه است. [318] 3- اين كه هدهد در جواب بازخواست حضرت سليمان از علّت غايب بودنش، عذرى موجّه و دليلى مقبول مىآورد، نشانه شعورى بالاتر از غريزه است. [319] 4- اينكه قرآن مىگويد: همه موجودات، تسبيح گوى خدايند ولى شما نمىفهميد، [320] تسبيح تكوينى نيست، زيرا آن را ما مىفهميم، پس قرآن تسبيح ديگرى را مىگويد. 5 - در آيات قرآن، سجده براى خدا، به همه موجودات نسبت داده شده است. «وللَّه يسجد ما فى السموات و ما فى الارض...» [321] 6- پرندگان در مانور حضرت سليمان شركت داشتند. «وحشر لسليمان جنوده من الجن و الانس والطير» [322] 7- حرف زدن پرندگان با يكديگر و افتخار سليمان به اينكه خداوند، زبان پرندگان را به او آموخته است. «علّمنا منطق الطير» [323] 8 - آيهى «واذا الوُحوشُ حُشِرَت» [324] ، محشور شدن حيوانات را در قيامت مطرح مىكند. 9- آيهى «والطّير صافّات كلٌّ قد عَلِم صلاته و تسبيحه» [325] ، نشانهى شعور و عباد آگاهانهى حيوانات است. 10- وجود وفا در برخىحيوانات، از جمله سگ نسبت به صاحبخانه وفرزندانش. 11- تعليم سگ شكارى و سگ پليس براى كشف قاچاق، يا خريد جنس، نشانهى آگاهى خاصّ آن حيوان است. 12- اسلام از ذبح حيوان در برابر چشم حيوان ديگر، نهى كرده است كه اين نشانهى شعور حيوان نسبت به ذبح و كشتن است. _____________________________ 310) جاثيه، 4. 311) تفسير مراغى. 312) نحل، 89. 313) هود، 6. 314) نساء، 114. 315) نساء، 5. 316) مائده، 101 ؛ تفسير نورالثقلين. 317) نمل، 18. 318) نمل، 22. 319) نمل، 22 تا 26. 320) اسراء، 44. 321) نحل، 49. 322) نمل، 17. 323) نمل، 16. 324) تكوير، 5. 325) نور، 41. -------------------------------------------- پيام ها 1- قدرت الهى در آفرينش و هدفدارى خلقت، نسبت به همهى موجودات يكسان است. «من دابّة... ولا طائر ...» 2- نظم و زندگى اجتماعى، مخصوص انسانها نيست، بلكه در زندگى حيوانات هم مشاهده مىشود. «اُمم أمثالكم» 3- انسانها و حيوانات، همه نياز به تدبير الهى دارند. خداوند، طبق مصلحت به آنها شعور مىدهد، و همه داراى نظم و نظامى هستند. «اُمم أمثالكم» 4- قرآن كريم، جامعترين و كاملترين كتاب آسمانى است. «ما فرّطنا فى الكتاب من شىء» 5 - آنچه سبب هدايت، تربيت ورشد انسانهاست، در قرآن آمده است. (قرآن در اثبات حقانيّت پيامبراسلام و هدايت مردم هيچ گونه كاستى ندارد) «ما فرّطنا فى الكتاب» 6- در حقّ حيوانات هم ظلم يا كوتاهى نكنيم، آنها هم مثل ما حقّ حيات دارند. «اُمم [326] أمثالكم» 7- معاد و حشر، تنها مخصوص انسانها نيست. «و ما من دابّة... ثمّ الى ربّهم يحشرون» 8 - حركت همه موجودات به سوى خداوند يك حركت تكاملى و جلوهاى از ربوبيّت الهى است. «الى ربّهم يحشرون» _______________________________ 326) تفسير قرطبى. |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول