پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون سهشنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ (۱۶:۴۱) | |||
سوره انعام آیه 44 -------------------------------------------- آيه فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَبَ كُلِّ شَىْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ أُوتُواْ أَخَذْنَهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ ------------------------------------------- ترجمه پس چون اندرزهايى را كه به آنان داده شده بود فراموش كردند، درهاى هرگونه نعمت را به رويشان گشوديم (و در رفاه و ماديات غرق شدند) تا آنگاه كه به آنچه داده شدند دلخوش كردند، ناگهان آنان را (به عقوبت) گرفتيم پس يكباره محزون و نوميد گرديدند. ------------------------------------------ نکته ها «مبلسون» از «ابلاس»، به معناى حزن و اندوه همراه با يأس است. حالتى كه مجرمان، هنگام پاسخ نيافتن در دادگاه پيدا مىكنند. [331] در دو آيهى قبل فرمود: ما افرادى را گرفتار مىكنيم تا تضرّع كنند، در اين آيه مىفرمايد: برخى در لحظههاى گرفتارى هم خدا را فراموش مىكنند. «نَسوا ما ذُكّروا...» در قرآن مىخوانيم: «و عسى اَن تحبّوا شياً وهو شرّ لكم» [332] ، چه بسا چيزى را دوست داريد، در حالى كه براى شما شرّ است و حضرت على عليه السلام مىفرمايد: «اذا رأيت سبحانه يتابع عليك نعمه و أنت تعصيه فاحذره» [333] اگر ديدى خداوند نعمتهايش را بر تو مدام مىدهد، ولى تو گناه مىكنى، پس به هوش باش، چه بسا اين لطفها عاقبت خوشى ندارد. دنيا وبهرههايش، هم مىتواند براى انسان نعمت باشد، هم نقمت. در آيه مورد بحث، دنيا نقمت به حساب آمده است. امّا ايمان وتقوى، بركات آسمان وزمين را براى اهلش به دنبال دارد، چنانكه در آيه 96 سوره اعراف آمده است: «ولو أنّ أهل القُرى آمنوا واتّقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء والارض»، بنابراين غفلت، درهاى خير را بر روى انسان مىبندد. پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله فرمودند: »اذا رأيت اللّه يعطى على المعاصى فان ذلك استدراج منه«، اگر مشاهده كردى كه دنيا به كام گنهكاران است خوشحال مباش، زيرا اين استدراج الهى و به تدريج هلاكت كردن اوست. [334] و آنگاه حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند. امام باقرعليه السلام در تأويل آيه فرمودند: چون مردم ولايت علىبن ابىطالبعليهما السلام را ترك كردند و حال آنكه به آن امر شده بودند، «فلمّا نسوا...»، دولت آنان را در دنيا بسط داديم، «فتحنا عليهم...» تا حضرت قائمعليه السلام قيام كند، «حتّى... أخذناهم بغتة». [335] _______________________________ 331) تفسير الميزان. 332) بقره، 216. 333) نهجالبلاغه، حكمت 25. 334) تفسير مجمعالبيان. 335) تفسير عيّاشى. --------------------------------------------- پيام ها 1- هميشه رفاه زندگى، علامت رحمت نيست، گاهى زمينهى عقوبت است. «نسوا - فتحنا» 2- مهلت دادن به مجرمان و سرگرم شدن خلافكاران، يكى از سنّتهاى الهى است. «فلمّا نَسُوا...فتحنا» 3- قهر خداوند بعد از اتمام حجّت است. «نَسوا ما ذكّروا...اخذناهم» 4- تنگناها و گشايشها به دست خداست. «اخذنا... فتحنا» 5 - مرگ و قهر الهى، ناگهانى مىآيد، پس بايد هميشه آماده بود. «بغتة» 6- شادى عيّاشان، ناگهان به نالهى مأيوسانه تبديل خواهد شد. «فرحوا - مبلسون» |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول