پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون یکشنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۰ (۱۸:۳۰) | |||
سوره اعراف آیه 102 -------------------------------------------- آيه وَ مَا وَجَدْنَا لِأَكْثَرِهِم مِّنْ عَهْدٍ وَ إِن وَجَدْنَآ أَكْثَرَهُمْ لَفَسِقِينَ ------------------------------------------- ترجمه و براى بيشترشان هيچ (پايبندى و) عهدى نيافتيم و همانا بيشترشان را فاسق و نافرمان يافتيم. ---------------------------------------------- نکته ها مراد از «عهد»، يا پيمان فطرت است، «ألم أعهد اليكم يا بنى آدم...» [196] يا دعوت پيامبران، و يا پيمانهاى مخصوصى كه گاهى مردم با انبيا مىبستند كه مثلاً اگر فلان معجزه را انجام دهى، يا فلان مشكل ما را حل كنى ايمان مىآوريم. به حضرت موسى مىگفتند: «لئن كشفت عنّا الرّجز لنؤمننّ لك و لنرسلنّ معك بنىاسرائيل. فلمّا كشفنا عنهم الرّجز الى أجل هم بالغوه اذا هم ينكثون» [197] اگر بدبختى ما را برطرف كنى حتماً به تو ايمان آورده، بنىاسرائيل را همراه تو مىفرستيم. امّا همين كه مشكل را از آنان برطرف كرديم، آنها قول و پيمان خود را شكستند. خداوند از طريق فطرت و پيامبران، حقايقى را براى انسانها روشن ساخته تا نسبت به آنها تسليم و تعهّد داشته باشند، ولى همواره گروهى از مردم نداى فطرت و انبيا را از ياد برده و از مدار حقّ خارج و فاسق شدهاند. امام كاظم عليه السلام فرمود: «اذا جاء اليقين لم يجز الشك» هنگامى كه نسبت به امرى يقين حاصل شد، ديگر شك و ترديد موجّه نيست، سپس اين آيه را تلاوت فرمود. [198] شايد مراد حديث اين باشد كه اگر كسى حقّ را از روى برهان شناخت، ولى به خاطر هواى نفس در آن تشكيك كرد، مصداق آيهى فوق شده و عهدشكن است. خداوند در قرآن، وفاداران را ستوده و پيمانشكنان را نكوهش كرده است. وفاداران را با القاب: «مؤمنون» [199] ، «متّقين» [200] ، «اولوا الالباب» [201] و «ابرار» [202] ، ستايش نموده است، امّا در نكوهش پيمان شكنان، اوصافى چون: «فاسقين» [203] ، «كافرين» [204] ، «مشركين» [205] ، «خاسرون» [206] ، «شرّ الدّوابّ» [207] ، «قلوبهم قاسية» [208] و«لهم اللّعنة و لهم سوء الدّار» [209] بكار برده و در موردى جنگ با آنان را لازم مىداند. «الا تقاتلون قوماً نكثوا ايمانهم» [210] _______________________________ 196) يس، 60 197) اعراف، 134 تا 135 198) كافى، ج2، ص399 199) مؤمنون، 1 و 8 200) آلعمران، 76 201) رعد، 20 202) انسان، 5 و 7 203) اعراف، 102 204) انفال، 55 تا 56 205) توبه، 7 206) بقره، 27 207) انفال، 56 208) مائده، 13 209) رعد، 25 210) توبه، 13 ------------------------------------------- پيام ها 1- هلاكت اقوام پيشين (كه در آيات قبل اشاره شد)، به سبب پيمانشكنى و تمرّد آنان بود. «ما وجدنا لاكثرهم من عهد» 2- در قضاوت بايد انصاف داشت. «لاكثرهم»، نه همهى آنها. 3- كارنامهى تاريخ گذشتگان با وجود پيامبران و دلائل روشن، سياه و تاريك است، پس به دين و ايمان خود مغرور نشويم. «ما وجدنا لاكثرهم من عهد...» 4- پيمانشكنى، نشانهى فسق است. «ما وجدنا... من عهد... لفاسقين» |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول