پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون جمعه، ۴ شهریور ۱۳۹۰ (۱۶:۴۴) | |||
سوره اعراف آیه 200 ------------------------------------------------- آيه وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَنِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ -------------------------------------------------- ترجمه و اگر از طرف شيطان (و شيطان صفتان) كمترين وسوسه و تحريك و سوءنيّتى به تو رسيد، پس به خداوند پناه آور، كه قطعاً او شنوا و داناست. --------------------------------------------------- نکته ها «نَزغ»، به معناى ورود در كارى به قصد افساد و تحريك است. در اين سوره، از آيه 16 تا 27 داستان وسوسهى شيطان نسبت به حضرت آدم آمده است، در اواخر سوره هم نسبت به وسوسههاى شيطان هشدار مىدهد. در آيهى قبل، دعوت به اعراض از جاهلان بود. پيامبر صلى الله عليه وآله از جبرئيل پرسيد: با وجود خشم، چگونه مىتوان تحمّل كرد؟ اين آيه نازل شد. [397] البتّه پناه بردن، تنها با گفتن كلمهى «اعوذ باللّه» نيست، بلكه يك پيوند و ارتباط روحى برقرار كردن و توكّل نمودن و خود را به خدا سپردن است. گرچه همهى انبيا معصومند، ولى شياطين از دستاندازى و وسوسه حتّى نسبت به آنان هم در نمىگذرند. چنانكه اين آيه مىفرمايد: «و امّا ينزغنّك من الشيطان نزغ» ياآيهى «وكذلك جعلنا لكلّ نبىّ عَدواً شياطين الانس والجن» [398] كه نشان دهندهى مخالفين انبيا از جنّ و انس است. امّا ارزش كار انبيا در همين است كه با وجود غرائز بشرى و وسوسههاى شيطانى، انسانهاى صالح و با تقوا و دور از گناهند. در حقيقت شيطان، با وسوسههاى خود قصد گمراه كردن تمام انسانها را دارد، ولى در برابر مخلصين شكست مىخورد. «قال فبعزّتك لاغوينّهم اجمعين الاّ عبادك منهم المخلصين» [399] ________________________________ 397) تفاسير نمونه و المنار 398) انعام، 112 399) ص ، 82 تا 83 ----------------------------------------------- پيام ها 1- فرض گناه و وسوسه، دلالت بر وقوع آن ندارد، تنها هشدار است. («اِمّا»، در قالب شرط است، نه تحقّق. نظير آيهى «لئن اشركت ليحبطنّ عملك» [400] اگر شرك ورزى، عملت تباه مىشود و شرط، دليل بر وقوع نيست.) 2- وسوسهى شيطان، حتمى است. «ينزغنّك» (با نون تأكيد آمده است) 3- وسوسهى شيطان، دائمى است. «ينزغنّك» (فعل مضارع، نشان استمرار است) 4- حتّى از كوچكترين وسوسهى شيطان نيز نبايد غافل شد و بايد به خدا پناه برد و خود را تحت پوشش او قرار داد. «نزغٌ» 5 - پيامبران معصومند و يكى از راههاى عصمتشان، استمداد و توجّه و پناه بردن به خداست. «فاستعذ» 6- استعاذه واستمداد از خدا، بهترين درمان وسوسههاى شيطانى است. «فاستعذ» 7- انبيا هم نياز به استعاذه و پناهجويى به خدا دارند. «فاستعذ» 8 - هنگام خطر، توجّه و هوشيارى ويژه لازم است. «فاستعذ» 9- چون وسوسههاى شيطانى متفاوت است، استعاذه هم بايد به «اللّه» باشد كه جامع همهى صفات نيك و كمالات است. (فرمود: «باللّه»، و نفرمود: «بالغنى»، يا «بالعليم»، يا صفت ديگر خدا). 10- بايد به خدايى پناه برد كه شنوا و داناست و به هر راز و رمزى آگاه است، نه به بتها و خرافات و... «انه سميع عليم» __________________________________ 400) زمر، 65 |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول