پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون سهشنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ (۳:۴۷) | |||
سوره توبه آیه 61 -------------------------------------------- آيه وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِىَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَّكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ ورَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ----------------------------------------- ترجمه برخى از منافقان، پيامبر را آزار مىدهند ومىگويند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر كس گوش مىدهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست، او به خداوند ايمان دارد و مؤمنان را تصديق مىكند و براى هر كس از شما كه ايمان آورد، مايهى رحمت است و آنان كه رسول خدا را اذيّت وآزار مىدهند، عذابى دردناك دارند. ----------------------------------------- نکته ها مقصود از «منهم»؛ يا گروه منافقان است، يا برخى افراد سست ايمان كه از روى ترس در جبهه شركت نكردند وپس از جنگ، عذر وبهانه مىآوردند. به فرمودهى روايات، به دليل تماسهاى دائمى پيامبرصلى الله عليه وآله با علىعليه السلام، عدّهاى از منافقان آن حضرت را سادهلوح و زودباور معرّفى مىكردند. [104] پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: «مَن آذانى فى عترتى فعليه لعنة اللَّه» كسى كه اهلبيت مرا اذيّت كند، لعنت خدا بر او باد. در مورد حضرت فاطمهعليها السلام نيز فرمود: «مَن آذاها فقد آذانى» هركس فاطمه را اذيّت كند، مرا اذيّت نموده است. [105] ____________________________ 104) تفسير نورالثقلين. 105) ملحقات احقاقالحق، ج 18، ص 458 و 439. ------------------------------------------ پيام ها 1- گروهى دائماً پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله را اذيّت مىكردند. «يؤذون» (فعل مضارع، رمز استمرار است) 2- همهى اصحاب پيامبر، عادل نبودند و برخى پيامبر را مىآزردند. «يؤذون» 3- رهبرى امّت، ملازم آزار ديدن از خودى وبيگانه است. «يؤذون النبى» 4- آزار پيامبر، كفر است. [106] تقابل «الّذين يؤذون» با «الذين آمنوا» 5 - منافقان حتّى عليه پيامبر نيز تبليغات وجوسازى مىكردند. «يقولون هو اُذن» 6- خداوند، پيامبرش را از حرفهاى محرمانه و درونْگروهىِ مخالفان، آگاه مىسازد. «يقولون هو اُذن» 7- به همه مردم اجازهى سخن بدهيد تا نگويند حاضر به شنيدن حرف ما نيستيد، هرچند به سادهلوحى متّهم شويد.«يقولون هو اذن» 8 - از آداب گوش دادن، توجّه با تمام وجود به سخنانِ گوينده است. كلمهى «اُذن» به معناى آن است كه او سر تا پا گوش است. 9- گاهى بهخاطر مصلحتِ امّت بايد از بعضى شنيدهها تغافل كرد.«اُذن خيرلكم» 10- گاهى آثار تربيتى و اجتماعى يا سياسىِ سكوت، بيش از برخورد و اعلام موضع است. «اذن» 11- از صفات يك رهبر آگاه، سعهى صدر، گوش دادن به حرف همهى گروهها، برخورد محبّتآميز با آنان، عيبپوشى و بازگذاشتن راه عذر و توبهى مردم است. «قل هو اُذن خير» 12- با روى باز و از روى خيرخواهى، شنواىِ سخن مردم باشيد. «اُذن خيرٍ لكم» 13- سكوت در برابر شنيدهها، هميشه نشانهى رضايت نيست. «اذن خير لكم» 14- آزار ديده را حمايت كنيد. خداوند در برابر سخن دشمن كه پيامبر را «اُذن » مىگفت، چهار ارزش براى آن حضرت بيان مىكند: «اذن خير لكم»، «يؤمن باللَّه»، «يؤمن للمؤمنين»، «رحمة للذين آمنوا» 15- اگر مؤمنى خبرى داد، سخن او را تصديق كنيد. «يؤمن للمؤمنين» 16- گرچه پيامبر براى جهانيان رحمت است، ولى بهرهبردن از اين رحمت، مخصوص اهل ايمان است. «رحمة للذين آمنوا» 17- از كيفر آزار پيامبر بترسيد. «لهم عذاب اليم» ____________________________ 106) تفسير المنار. |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول