پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون چهارشنبه، ۶ مهر ۱۳۹۰ (۳:۲۳) | |||
سوره یونس آیه 39 ---------------------------------------------- آيه بَلْ كَذَّبُواْ بِمَا لَمْ يُحِيطُواْ بِعِلْمِهِ وَلَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذَلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الظَّلِمِينَ --------------------------------------------- ترجمه بلكه (حقّ آن است كه) چيزى را كه به شناخت آن احاطه نداشتند دروغ پنداشتند، در حالى كه سرانجام و حقيقت و باطن آن هنوز بر ايشان روشن نشده است. كسانى كه پيش از آنان بودند نيز همين گونه تكذيب كردند. پس بنگر كه سرانجام ستمگران چگونه است. ------------------------------------------- نکته ها امام صادق عليه السلام فرمودند: از دو آيهى قرآن دو درس بزرگ مىآموزيم: الف: تا علم نداريم، حرفى نزنيم. «الم يؤخذ عليهم ميثاق الكتاب ان لا يقولوا على اللَّه الاّ الحقّ» [263] ب: تا علم نداريم، حرفى را ردّ نكنيم. «بل كذبّوا بما لم يحيطوا بعلمه» همين آيه. [264] عبدالعظيم حسنى از امام جوادعليه السلام نقل مىكند كه حضرت علىعليه السلام فرمود: چهار نكته گفتم كه خداوند آيات آن را نازل كرده است: 1- «المرء مخبوء تحت لسانه» شخصيّت انسان در زير زبانش پنهان است، آيه نازل شد: «ولتعرفنّهم فى لحن القول» [265] يعنى در گفتگو آنان را مىشناسى. 2- گفتم: «مَن جهل شيئاً عاداه» هركس چيزى را نداند، دشمنى با آن مىكند، آيه نازل شد: «بل كذّبوا بما لم يحيطوا» 3- گفتم: «قيمة كلّ امرء ما يحسنه» ارزش هر كس به لياقت و عملكرد اوست، آيه نازل شد: «انّ اللّه اصطفاه عليكم و زاده بسطة فى العلم و الجسم» [266] يعنى خداوند طالوت را به خاطر توانايىهايش برگزيد. 4- «القتل يقلّ القتل» كشتن ستمگر، جلو زياد شدن قتل را مىگيرد، آيه نازل شد: «و لكم فى القصاص حياة» [267] _______________________________ 263) اعراف، 169. 264) تفسير مجمعالبيان. 265) محمّد، 30. 266) بقره، 247. 267) بقره 179 ؛ كافى، ج1، ص 166. ----------------------------------------------- پيام ها 1- مخالفان، بدون احاطهى علمى به قرآن، آن را ردّ كردهاند. «كذّبوا بما لم يحيطوا» 2- به خاطر ندانستن، چيزى را ردّ نكنيم. «كذّبوا بما لم يحيطوا» 3- دانستنِ كلّى و اجمالى كم اثر است. آنچه سبب نورانيّت مىشود، «احاطهى علمى» است. «لم يحيطوا بعلمه» 4- مخالفت مخالفان انبيا در طول تاريخ، اغلب بر اساس جهل بوده است. «كذلك كذّب الذين من قبلهم» 5 - آگاهى بر تاريخ وسرنوشت مخافان انبيا، لازم است. «فانظر كيف كان عاقبة...» |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول