پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون یکشنبه، ۶ آذر ۱۳۹۰ (۳:۲۶) | |||
سوره رعد آیه 37 --------------------------------------------- آيه وَكَذَ لِكَ أَنزَلْنَهُ حُكْماً عَرَبِيّاً وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُم بَعْدَ مَا جَآءَكَمِنَ الْعِلْمِ مَالَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِىٍّ وَلَا وَاقٍ ----------------------------------------------- ترجمه و بدينسان ما آن (قرآن) را به صورت فرمانى روشن (به زبان عربى) نازل كرديم و بدون شك اگر بعد از دانشى كه به تو رسيده است از هوسهاى آنان پيروى كنى، در برابر (قهر) خدا براى تو هيچ ياور و محافظى نيست. ------------------------------------------------- نکته ها كلمه «حكم» در آيه به يكى از سه معناست: حاكم و فاصل ميان حق و باطل، احكام الهى، حكمت. ------------------------------------------------- پيام ها 1- بعثت انبيا و نزول كتب آسمانى، سنت حكيمانه الهى است. «و كذلك» 2- پيام وحى بايد به زبان مردم باشد. «حكماً عربياً» 3- دستورات الهى، روشن و بدون ابهام و اعوجاج است. «عربيّاً» 4- پستتر از هواپرستى وهوسرانى، تأمين هوسهاى ديگران است. «اهوائهم» 5- علم به تنهايى سعادت آفرين نيست، چه بسا كه انسان با وجود علم، باز هم به دنبال خرافات و هوسهاى مردم برود. «اتّبعت اهوائهم بعد ما جاءك من العلم» 6- انسانهاى آگاه، مسئوليت بيشترى دارند. «جاءك من العلم» 7- علم واقعى، قرآن است. «انزلناه... جاءك من العلم» 8- خداوند با هيچكس خويشاوندى ندارد، حتى اگر انبيا هم كج بروند، مورد تنبيه الهى واقع مىشوند. «مالك من اللَّه» 9- جلب رضايت منحرفان همان، و از دست دادن امدادهاى الهى، همان. «اتّبعت اهواءهم... ما لك من اللَّه» |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول