پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون یکشنبه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۱ (۴:۲۵) | |||
سوره نحل آیه 53، 54 ---------------------------------------------- آيه وَمَا بِكُمْ مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجَْرُونَ ثُمَّ إِذَا كَشَفَ الضُّرَّ عَنكُمْ إِذَا فَرِيقٌ مِّنكُم بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ ----------------------------------------------- ترجمه وآنچه از نعمت داريد، پس از خداوند است. (به علاوه) هرگاه نگرانى و بلا به شما رسد، تنها به سوى او ناله مىكنيد. اما همين كه نگرانى ومِحنت را از شما برطرف كرد، ناگهان گروهى از شما نسبت به پروردگارشان شرك مىورزند. (وعوامل وافراد ديگرى را در دفع بلا مؤثر مىدانند) ------------------------------------------------ نکته ها «ضُر» به نگرانى گفته مىشود كه از فقدان نعمت ناشى مىشود و «تجئرون» از «جؤار» به معناى ناله و استغاثه است. مضمون اين آيه در آيات ديگر قرآن نيز تكرار شده است، چنانكه در آيهى 67 سوره اسراء مىفرمايد: «و اذا مسّكم الضُّر فى البحر ضلّ من تدعون الاّ اياه فلمّا نجاكم الى البّر اعرضتم و كان الانسان كفوراً» هرگاه در وسط دريا با خطرى مواجه شويد، جز او هر چه را در خيال خود مىخوانديد، محو شود، ولى همينكه او شما را به خشكى رساند، روىگردان شده و كفران نعمت مىكنيد. پيامبراكرمصلى الله عليه وآله مىفرمايد: «من لم يعلم ان للَّه عليه نعمة الاّ فى مطعم او ملبس فقد قصر عمله و دنى عذابه»(16)، هر كس نعمت خداوند را تنها در خوراك و پوشاك بداند، هم در عمل كوتاهى كرده و هم به قهر خدا نزديك شده است. ________________________________ 16) تفسير نورالثقلين. ------------------------------------------------ پيام ها 1- نعمتهاى الهى را، نتيجهى تلاش وتحصيل ومديريّت خود، يا شانس و تصادف نپنداريد. «ما بكم من نعمة فمن اللَّه» 2- همهى نعمتها، حتّى آنچه كه در نظر شما ناچيز است، به ارادهى الهى به شما داده شده است. «من نعمة» 3- هم نعمتها از اوست، هم در خطرها، تنها پناهگاه اوست. «فمن اللَّه ، اليه تجرون» 4- بلا و سختى، خداپرستى فطرى را زنده مىكند. «اذا مسكم الضرّ فاليه تجرون» 5 - انسان ضعيف است وبا كوچكترين تماس سختى ومصيبت، درمانده مىشود. «اذا مسّكم...» 6- نعمتها از اوست، امّا سختىها و ضررها از ماست. «نعمة فمن اللَّه، مسّكم الضّر» 7- ايمان واستغاثه به خداوند، نبايد موسمى ومقطعى باشد. «اذا كشف الضُّر...فريق منكم... يُشركون» 8 - رفاه وآسايش، زمينهى غفلت از ياد خدا وشركگرايى است. «كشف الضُّر ... يشركون» 9- توجّه به خدا، چون فطرى است عمومى است. «اليه تجرون»، امّا شرك تنها در مورد بعضى است. «فريق ...يشركون» 10- «كشف ضرّ» و برطرف شدن مشكلات را از هر قدرتى جز خدا بدانيم شرك است. «كشف الضُّر ... بربّهم يشركون» |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول