پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: کاف. میم سهشنبه، ۲۵ تیر ۱۳۹۲ (۲۱:۳۹) | |||
سوره 16. نحل آيه 71 آيه وَاللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِى الرِّزْقِ فَمَا الَّذِينَ فُضِّلُواْ بِرَآدِّى رِزْقِهِمْ عَلَى مَا مَلَكَتْ أَيْمَنُهُمْ فَهُمْ فِيهِ سَوَآءٌ أَفَبِنِعْمَةِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ ترجمه و خداوند بعضى از شما را بر بعضى دیگر در روزى برترى داده است، پس كسانى كه برترى داده شدهاند، رزق خود را بر زیردستان خود ردّ نمىكنند تا آنكه همه با هم برابر شوند. پس آیا نعمت خدا را انكار مىكنند؟ نکته ها بعضى از رفتارها در موارد مختلف آثار گوناگونى دارد؛ مثلاً ترحّم نسبت به دیگران كارى پسندیده است، ولى گاهى به قول شاعر: ترحّم بر پلنگ تیز دندان، ستمكارى بود بر گوسفندان. و یا آموزش كار پسندیدهاى است، لیكن آموزش دادن به بعضى مثل دادنِ تیغ به دست زنگى مست است. لیكن رفتار عادلانه همه جا ونسبت به همه یك ارزش است ورعایت عدالت هیچگاه ناپسند نمىشود. لیكن معناى عدالت، آن نیست كه خداوند همه مردم را در یك درجه از استعداد و شرایط قرار دهد، زیرا اگر همه مردم در برخوردارى از نعمتها مساوى باشند، استخدام و تعاون و همكارى كه براى زندگى اجتماعى یك ضرورت است از بین مىرود. قرآن در آیه 32 سوره زخرف مىفرماید: «و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتّخذ بعضهم بعضاً سخریّاً» یعنى ما بعضى انسانها را بر بعضى دیگر برترى دادیم تا بدین وسیله، استخدام پیش آید. («سُخریاً» به معناى تسخیر و استخدام و «سِخریاً» به معناى استهزا است) تفاوت مردم در رزق، یكى از برنامههاى حكیمانه الهى است، زیرا اگر همه مردم یكسان و یكنواخت بهره مىبردند، كمالات معنوى آنان ظاهر نمىشد. مثلاً سخاوت، صبر، ایثار، حمایت، شفقت، تواضع و امثال آن، زمانى معنى پیدا مىكند كه تفاوتهایى در میان انسانها باشد. ممكن است معناى آیه این باشد كه خداوند از بخل مردم انتقاد مىكند كه چرا افراد كامیاب، زیردستان خود را در امكانات خود شریك نمىسازند و ممكن است معناى آیه چنین باشد كه امكان انتقال بعضى نعمتها به دیگران نیست، مثلاً چگونه مىتوان زیبایى چهره یا صوت یا عقل یا نبوغ یا محبوبیّت یا نفوذ كلام را به دیگران منتقل كرد. این تفاوتها رمز تكامل و یكى از نعمتهاى الهى است. چرا آن را انكار مىكنید؟ گاهى كامیابىها در اثر ظلم، حقكشى واستثمار به دست مىآید كه اسلام اینگونه درآمدها را حرام شمرده است، لیكن گاهى توسعه رزق صددرصد خدادادى و از طریق حلال وبصورت طبیعى است. مثل دو نفر كه مشغول ماهیگیرى مىشوند، یكى صدها ماهى در تورى كه او افكنده مىرود، ولى دیگرى چند ماهى به تور مىاندازد. در اینجا غنى و فقر، الهى است كه براى آزمایش غنى و فقیر و بروز استعدادهاى آنهاست و هیچ جنبهى منفى ندارد. این آیه نظر به اینگونه موارد دارد. «واللَّه فضّل بعضكم على بعض فىالرزق» ابوذر از پیامبراكرمصلى الله علیه وآله نقل مىكند كه حضرت فرمودند، نسبت به بردگان خود مساوات داشته باشید، آنان برادر شما هستند، از لباسى كه خود مىپوشید به آنان بپوشانید و از غذایى كه خود مىخورید به آنان بخورانید. «انّما هم اخوانكم فاكسوهم مما تكسون و اطعموهم مما تطعمون»(30) در روایات مىخوانیم: افرادى جز با غنا وافرادى جز با فقر و تهیدستى، اصلاح نمىشوند، بنابراین به خواست خداوند حكیم راضى باشید. «واللَّه فضّل بعضكم على بعض فىالرزق»30) تفسیر كنزالدقائق. پيام ها 1- رزق انسان، همیشه با زرنگى نیست. «واللَّه فضّل بعضكم» چنانكه در جاى دیگر آمده: «نحن قسمنا بینهم معیشتهم»(31) 2- انسان حاضر نیست با تقسیم امكانات زیردست خودش را شریك خود قرار دهد. پس چگونه سنگ و چوب را شریك خداوند قرار مىدهد؟ «فما الّذین فضّلوا... فهم فیه سواء» 3- بىتفاوتى وترك كمك به دیگران، كفران نعمت است. «أفبنعمة اللَّه یجحدون»31) زخرف، 32. ____________________________________________________________________ سوره نحل آيه 72 آيه وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَجاً وَجَعَلَ لَكُم مِّنْ أَزْوَجِكُم بَنِينَ وَحَفَدَةً وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَتِ أَفَبِالْبَطِلِ يُؤْمِنُونَ وَبِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ يَكْفُرُونَ ترجمه و خداوند از جنس خودتان همسرانى برایتان قرار داد و از همسرانتان براى شما فرزندان و نوادگانى قرار داد و از پاكیزهها شما را روزى داد، پس آیا (باز هم) به باطل ایمان مىآورند و به نعمت الهى كفر مىورزند؟. نکته ها در تفسیر طبرى مىخوانیم كه كلمهى «حفدة» به داماد، فرزند، نواده و حتى اعوان و خدمه و فرزندى كه همسر از شوهر دیگر داشته، گفته مىشود، در تفسیر المیزان آمده كه «حفدة» جمع «حافد» به معناى سرعت در عمل است و چون نزدیكان، سریعتر به كمك والدین مىشتابند، به آنها حفده گفته مىشود. سؤال : چرا در این آیه نام پسران آمده، ولى نام دختران نیامده است؟ پاسخ: ممكن است مراد از «بنون» پسران و دختران هر دو باشند، و ممكن است دختران مصداق طیبات باشند كه در آیه آمده است، چنانكه در آیهى 26 سورهى نور مىفرماید: «الطیبات للطیبین» و ممكن است با وجود كلمهى «حفدة» كه به معناى نوهى دخترى است، نیازى به نام دختر نباشد. پيام ها 1- همسر و فرزند، از نعمتهاى الهى است. (همسر وسیله آرامش و فرزند مایه امید است) «واللَّه جعل لكم... ازواجاً ...بنین» 2- از الطاف و حكمتهاى الهى، سنخیت میان زن و شوهر است. «جعل لكم من انفسكم» 3- ازدواج، یك برنامهى مدبرانه الهى است. «واللَّه جعل ...ازواجاً» 4- خداوند، هم نیازهاى روحى و روانى را تأمین مىكند. «من انفسكم ازواجاً... بنین و حفدة» و هم نیازهاى مادى را. «رزقكم من الطیبات» 5- از الطاف حكیمانه الهى، دلپسند بودن رزق اوست. «رزقكم من الطیبات» 6- ترك ازدواج و جلوگیرى از فرزند و تحریم حلالهاى الهى، باطلگرایى و كفران نعمت است. «افبالباطل یؤمنون و بنعمة اللَّه هم یكفرون» 7- با وجود همسر و رزق حلال، زنا و حرامخوارى، كفران نعمت الهى است. «بنعمة اللَّه هم یكفرون» 8- انسان میل به ماندگار شدن خود، یا یادگارهاى خود دارد. «جعل لكم من ازواجكم بنین و حفدة» 9- ابتدا با بیان نعمتها و الطاف، مخاطب خود را آماده كنید، سپس از او انتقاد كنید. «جعل لكم من انفسكم... ازواجكم... و رزقكم ... أفبالباطل یؤمنون» |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول