پاسخ به: بال سبز مهدویت ... | |||
---|---|---|---|
نویسنده: کاف. میم سهشنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۱ (۱۳:۴۹) | |||
این مطلب رو زیادی بخونید...(گوش کنید!) درسی از دوران جناب موسی نویسنده: مهدی بزم آرا خدا خلقت را آغاز کرد و در زمانى معیّن انسان را آفرید آنگاه از روحى که خلق کرده بود در آن دمید تا به صورت انسانى زنده در آمد، داراى نیروى اندیشه، که وى را به تلاش اندازد قدرت تشخیص به او داد تا حق و باطل را بشناسد سپس خداوند آدم را در خانهاى مسکن داد که زندگى در آن گوارا بود و او را از شیطان و دشمنى او بیم داد. اما شیطان او را فریب داد و خداى سبحان درِ توبه را بر روى آدم گشود آنگاه آدم را به زمین، خانه آزمایشها و مشکلات، فرود آورد از فرزندان او پیامبرانى برگزید و از آنان پیمان گرفت و امانت رسالت را بر دوششان گذاشت. «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمین»[۱] پیامبران معصومند چرا که خدا آنها را برگزیده «اِصطفی» و «اِرتضی» و «اِجتبا» و «اِختار» در موردشان بکار برده. اصطفی صورت گرفت و پیمبران را تربیت کرد چون قرار است ما در همه چیز از آنها تبعیت کنیم پس باید معصوم باشند. این نوشتار سیری است مختصر بر دوران جناب آدم که درسهای خوبی را برای بررسی تاریخ بعد از پیامبر اسلام به ما می دهند چراکه أَمَا وَ اللَّهِ لَتَرْکَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ وَ الْقُذَّةِ بِالْقُذَّة . . . [۲] وقتی قوم بنی اسرائیل از ظلم و فساد فراعنه به ستوه آمدند بالاخره گشایش را دست خدا دیدند[۳] و دعا کردند تا خدا منجی شان – حضرت موسی – را فرستاد. [b] بهانه های بنی اسرائیلی: حضرت موسی هم آنها را از دست قبطیان رهانید زمانی که به رود نیل رسیدند؛ خداوند بدانها وحى فرستاد تا تجدید میثاق نمایند اما آنها به موسى گفتند تو می دانى که همراهى ما صرفا بخاطر ترس از فرعون می باشد و ما چنین کلمات نامفهومى را بر زبان نخواهیم راند. در این لحظه «کالب بن یوحنا» خداوند را به آن کلمات قسم داده و داخل دریا شد اسب او مسیرى طولانى را تا آن سوى خشکى از روی آب، طى نموده و بار دیگر بسوى موسى و قومش بازگشت و از بنى اسرائیل خواست تا از پیامبر خدا اطاعت نمایند و کلماتی[۴] را که بدانها آموخته است بر زبان جارى سازند. اما لجاجت و کینه توزى به آنها اجازه نداد.[۵] ■بهانه هایی برای انجام ندادن امر خدا؟! به فرمان خداوند موسى به نام محمد و عترت پاکش علیهم السلام بوسیله عصا بر دریاى مواج کوبید «اضْرِبْ بِعَصاکَ الْبَحْرَ» دالانى عظیم تا آن سوى خشکى در برابر موسى و قومش باز گشت اما بنى اسرائیل به بهانه گل آلود بودن عمق دریا از پا نهادن بر آن خوددارى کردند.[۶] ■فرعون و لشکرش از دور نمایان شدند، این بهانه ها برای چیست؟ بار دیگر موسى خداوند را بر ارواح طیبه محمد و آل محمد صلوات الله علیهم سوگند داد تا مسیر عبور همراهانش خشک گردد. دعاى او مستجاب گردید اما این بار بنى اسرائیل به بهانه آنکه آنها دوازده طائفه اند و هر طائفه اى می خواهد از وراى رئیس قوم خویش حرکت کند پا به دریا ننهادند.[۷] ■فرعونیان نزدیک شدند، باز هم بهانه می آورید؟ بار دیگر موسى بر پیامبر و اهل بیتش علیهم السلام تمسک جست چیزى نگذشت که دوازده راه براى عبور بنى اسرائیل بوجود آمد و هر گروهى از مسیرى به راه خود ادامه مىداد. عمق و شدت جریان آب به حدى بود که هیچ گروهى از وضعیت گروه دیگر اطلاعى نداشت این بار بهانه آوردند چرا ما از حال هم با خبر نیستیم؟[۸] ■باز هم بهانه ای دیگر؟ به لطف خداوند امواج دریا اشکالى شبیه به پل و منافذى متعدد را در درون آب بوجود آورد تا بنى اسرائیل بتوانند شاهد حرکت یک دیگر باشند. هنگامى که بنى اسرائیل به همراه موسى از دریا گذشتند و به بیابان «تیه» سرزمینی خشک و بی آب و علف رسیدند. تحمل همراهان موسى به انتها رسیده بود آنها از گرما و گرسنگى به وى شکایت می کردند خداوند ابرى را بر بالاى سر آنها قرار داد تا از گرماى آفتاب در امان باشند و از خوراک آسمانی برایشان می فرستاد، همچنین به هنگام شب بلدرچینى بریان شده بر سر سفره آنها قرار می گرفت تا از آن سیر بخورند ضمنا موسى با عصایش دوازده چشمه براى هر دوازده تیرهاى که در میان قوم او قرار داشت بر زمین جارى کرد اما با این وجود قوم بنى اسرائیل به این نعمت الهى قانع نگشتند و از موسى غذاهاى گوناگون را طلب کردند.[۹] ■این بار بهانه و ناشکری! جناب موسی به وحی الهی از بنى اسرائیل خواست برای تهیه چیزهایی که می خواهند به «اریحا» در فلسطین وارد شوند. اما آنها از رفتن به آن شهر خوددارى ورزیدند چرا که می گفتند در آنجا گروهى گردنکش و ظالم حکمفرمایى می کنند و تا آنها در آن شهر وجود دارند ما بدان جا قدم نخواهیم نهاد. تو و پروردگارت به جنگ ستمگران بروید ما اینجا در انتظار شما می نشینیم.[۱۰] ■حالا دیگر نوبت عذاب است. بعد از این نافرمانى، بنى اسرائیل، چهل سال در بیابان تیه سرگردان بودند تا خدا اجازه ورود به شهر را به آنها داد. در آن شهر برای توبه و تجدید میثاقی دوباره بایستی از در چوبیی به صورت خمیده رد می شدند و می گفتند: «حِطَّه» یعنی: خدایا توبه. البته اکثر آنان وقتی آسایش و راحتی را بازبافتند این کار را به مضحکه گرفتند و می گفتند: «حنطه» یعنی دانه سرخ شده و می گفتند: حنطه برای ما از حطه بهتر است و خدا آنها را گرفتار طاعون کرد و بسیاری از آنها هلاک شدند[۱۱] لازم است بدانیم: «إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ . . . مَثَلُ بَابِ حِطَّةٍ مَنْ دَخَلَهُ نَجَا وَ مَنْ لَمْ یَدْخُلْهُ هَلَکَ (یَحُطُّ اللَّهُ بِهَا الْخَطَایَا)» ■پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله هم بعد از خودش اهل بیتش را در میان مردم «باب حطّه»یی قرار داد که دیگر یک در چوبی نیستند بلکه انسانهایی هستند (ظاهرا) از جنس ما! ■در روزگار ما آخرین آنها حضرت مهدی علیه السلام «باب حطّه» است سراغش برویم و به او توجه کنیم تا نجات یابیم. مَنْ دَخَلَهُ نَجَا ■خدا را به حق امام زمانمان بخوانیم تا از گناهان ما در گذرد. یَحُطُّ اللَّهُ بِهَا الْخَطَایَا.[/b] -------------------------------------------------------------------------------- [۱] آلعمران : ۳۳ [۲]الإحتجاج على أهل اللجاج، ج۱، ص: ۱۱۲ [۳] افضل الاعمال انتظار الفرج من الله عزوجل: بحارالأنوار ج : ۵۲ ص : ۱۲۹ [۴] جَدِّدُوا تَوْحِیدِی وَ أَمِرُّوا بِقُلُوبِکُمْ ذِکْرَ مُحَمَّدٍ سَیِّدِ عَبِیدِی وَ إِمَائِی وَ أَعِیدُوا عَلَى أَنْفُسِکُمُ الْوَلَایَةَ لِعَلِیٍّ أَخِی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِین [۵] مستدرکالوسائل ج : ۵ ص : ۲۳۴ [۶] همان، ص۲۳۶ [۷] بحارالأنوار ج : ۱۳ ص : ۱۳۹ [۸] تفسیرالإمامالعسکری ص : ۲۴۶ [۹] مستدرکالوسائل ج : ۵ ص : ۲۳۷ [۱۰] البرهان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص: ۲۲۶ [۱۱] همان منیع:مشاهده لینک |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول