به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 96

-----------------------------------------------
آيه
فَلَمَّآ أَن جَآءَ الْبَشِيرُ أَلْقَهُ علَى‏ وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيراً قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّى أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ‏
--------------------------------------------------
ترجمه
پس چون (آن برادرى كه حامل پيراهن يوسف بود) مژده‏رسان آمد، پيراهن را روى صورت يعقوب انداخت. پس يعقوب بينا گشت و گفت: آيا به شما نگفتم: همانا من از (عنايت) خداوند چيزى مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد.
----------------------------------------------
نکته ها
اگر مراد از سفيد شدن چشم «وابيضت عيناه»؛ كم‏نور شدن باشد، «بصيراً» به معناى پر نور شدن است و دلالت بر اين دارد كه حزن و شادى در ديد و قوه باصره‏ى انسان مؤثر است. امّا اگر مراد نابينايى مطلق باشد كه از ظاهر آيه و «فارتدّ بصيراً» بر مى‏آيد، يك معجزه و توسّل است كه قرآن آن را اثبات مى‏كند.
دنيا فراز و نشيب دارد؛ برادران يوسف يك روز كشته شدن يوسف را به دست گرگ و يك روز خبر حاكم شدن يوسف را مى‏آورند.
----------------------------------------------
پيام ها
1- سرچشمه علم انبيا، علم الهى است. «أعلم من اللَّه...»
2- انبياى الهى به وعده‏هاى خداوند اطمينان دارند. «ألَم‏أقل...»
3- يعقوب بر خلاف فرزندانش، به زنده بودن يوسف و پايان پذيرفتن فراقش اطمينان داشت. «ألم أقل لكم»
4- فرزند ناصالح باعث كورى پدر وفرزند صالح موجب بينايى او مى‏شود. «ابيضّت عيناه... فارتدّ»*
5 - اراده‏ى الهى، بر قوانين طبيعى حاكم است. «فارتدّ بصيراً»
6- لباس و تعلّقات اولياى خدا، مى‏تواند منشأ اثر باشد. «فارتدّ بصيراً»
7- چه بسا امرى كه مكروه شمرده مى‏شود؛ ولى براى همه خير است، چنان كه قحطى ناخوشايند بود، ولى موجب آزادى بى‏گناهى چون يوسف و حاكميّت او، وصال يعقوب وكنترل قحطى شد. «انّى اعلم من اللّه مالاتعلمون»*




۲۵ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 97، 98

-----------------------------------------------
آيه
قَالُواْ يَآ أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَآ إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ‏
قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّى إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
----------------------------------------------
ترجمه
(فرزندان) گفتند: اى پدر! براى گناهانمان (از خداوند) طلبِ آمرزش كن كه براستى ما خطاكار بوديم.
(يعقوب) گفت: بزودى از پروردگارم براى شما طلب آمرزش مى‏كنم، براستى كه او، خود آمرزنده وبسيار مهربان است.
----------------------------------------------
نکته ها
فرزندان يعقوب موحّد بودند وبه مقام والاى پدرشان آگاه بودند؛ «يا ابانا استغفر لنا» آنچه در آيات قبل به عنوان «ضلال» به پدر نسبت داده‏اند، مراد گمراهى در عقيده نيست، بلكه گمراهى در تشخيص و علاقمندى او به يوسف بود.
براى ظالم سه روز است: روز قدرت، روز مهلت و روز ندامت.
براى مظلوم نيز سه روز است: روز حسرت كه مورد ظلم قرار گرفته، روز حيرت كه در فكر چاره‏انديشى است و روز نصرت در اين دنيا يا جهان آخرت.
كسانى‏كه در اثر اشتباه به پدر گفتند: «انّ ابانا لفى ضلال مبين» بعد از توجّه به اشتباه مى‏گويند: «انّا كنّا خاطئين»
در تفسير مجمع‏البيان و اطيب‏البيان آمده است كه حضرت يعقوب در انتظار شب جمعه يا سحر بود تا براى فرزندانش دعا كند.
---------------------------------------------
پيام ها
1- ظلم، مايه‏ى ذلّت است. روزى كه برادران، يوسف را به چاه انداختند، روز خنده آنان و ذلّت يوسف بود و امروز به عكس شد.
2- براى آمرزش گناهان، توسّل به اولياى خداوند جايز است. «يا ابانا استغفر لنا»
3- دعاى پدر تأثير ويژه‏اى دارد. «يا ابانا استغفر لنا»*
4- براى توبه هيچگاه دير نيست. «استغفر لنا»*
5 - اعتراف به گناه و خطا زمينه آمرزش است. «انّا كنّا خاطئين»*
6- براى دعا، ساعات خاصّى اولويّت دارد. «قال سوف استغفر لكم»
7- دعاى پدر در حقّ فرزندان، اثر خاصّى دارد. «سوف استغفر لكم»
8 - پدر نبايد كينه‏توز باشد ولغزش فرزندان را در دل نگهدارد. «استغفر لكم»
9- به هنگام اقرار خلافكار، او را ملامت نكنيد. هنگامى كه گفتند: «انّا كنّا خاطئين» ما خطاكار بوديم. پدر گفت: «سوف استغفر لكم»
10- گناهكار را به مغفرت الهى اميدوار كنيم. «قال سوف استغفر لكم ربّى»*
11- در استجابت دعا و توسّل به اولياى الهى صبور باشيم. «سوف استغفر لكم»*
12- حضرت يعقوب از حقّ خويش گذشت و براى حقّ الهى وعده دعا به فرزندان داد. «استغفر لكم ربّى»*
13- لطف خداوند، شامل بزرگ‏ترين گناه و گناهكاران نيز مى‏شود. «هو الغفور الرّحيم» با اينكه دو نفر از پيامبران الهى مورد آزار و اذيّت چندين ساله قرار گرفته‏اند، باز اميد بخشايش از او مى‏رود.




۲۵ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 99

-----------------------------------------------
آيه
فَلَمَّا دَخَلُواْ عَلَى‏ يُوسُفَ ءَاوَى‏ إِلَيْهِ أَبَوَيْهِ وَقَالَ ادْخُلُواْ مِصْرَ إِن شَآءَ اللَّهُ ءَامِنِينَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
پس چون (پدر ومادر وبرادران) بر يوسف وارد شدند، پدر ومادرش را در كنار خويش جاى داد وگفت: به خواست خدا با امن و امان داخل مصر شويد.
-----------------------------------------------
نکته ها
نمى‏دانم اين فراز از داستان را چگونه بنويسم! يوسف براى استقبال از والدين خود، در بيرون شهر خيمه‏اى زده وبه انتظار ايستاده بود تا آنها را با عزّت و احترام وارد مصر كند؛ «فلمّا دخلوا على يوسف... ادخلوا مصر» به طور طبيعى وقتى پدر و مادر و برادران يوسف، خود را براى سفر آماده مى‏كردند، شور و غوغا در كنعان بود.
مردم مى‏ديدند چگونه بعد از سالها، با دريافت خبر خوش سلامت يوسف، در حالى كه يعقوب بينايى خود را باز يافته با اشتياق عزم ديدار فرزند را دارد. آنها نيز خوشحال از احوال اين پدر وپسر بودند، مخصوصاً از اينكه يوسف در مصر خزانه‏دار و حاكم است و در دوره قحط سالى، با ارسال غلّه آنها را نيز حمايت كرده است. با چه شوق و شور و عشقى مى‏توان اين قصه را نوشت و تمام نمود!.
از «اَبوَيه» معلوم مى‏شود كه مادر يوسف نيز زنده بوده است، ولى سؤالى كه خودم نيز به جواب آن پى نبرده‏ام اين است كه چرا در سرتاسر داستان نامى از گريه، سوز وناله‏هاى مادرش مطرح نشده و اين موضوع مسكوت مانده است؟
در روايات آمده كه يعقوب با اصرار وسوگند از يوسف خواست تا ماجراى خود را بازگو كند. وقتى يوسف شروع به گفتن كرد كه برادران مرا لب چاه برده و با تهديد پيراهنم را كندند، يعقوب بى‏هوش شد. چون به هوش آمد، درخواست كرد كه ادامه دهد، ولى يوسف گفت: پدر تو را به حقّ ابراهيم، اسماعيل و اسحاق‏عليهم السلام مرا از نقل داستان معاف كن! يعقوب پذيرفت.(141)
___________________________________
141) تفسير نمونه و مجمع‏البيان.
----------------------------------------------------
پيام ها
1- استقبال در بيرون شهر، كار نيكويى است. «فلمّا دخلوا على يوسف» در بيرون شهر مراسم استقبال از يعقوب بود و يوسف در آنجا خيمه زده بود.
2- پست ومقام نبايد ما را از احترام به والدين غافل كند. «قال ادخلوا مصر...»
3- حتّى اگر شخص اوّل كشور نيز خواست از امنيّت سرزمين خود سخن بگويد، بايد توجّه به لطف خداوند داشته باشد. «ان شاء اللَّه» زيرا تا خدا نخواهد، امنيّتى در كار نيست، چنانكه گروهى از سنگ‏هاى كوه خانه ساختند تا درامان باشند، ولى قهر خداوند امنيّت آنان را به هم زد. «وكانوا ينحتون من الجبال بيوتاً آمنين فاخذتهم الصيحة مصبحين»(142)
4- در انتخاب محلّ سكونت، يكى از مهم‏ترين مسائل، امنيّت است. «آمنين»
5 - اگر يوسف‏ها حاكم باشند، امنيّت برقرار خواهد شد. «آمنين»
_________________________________
142) حِجر، 82 - 83.




۲۵ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 100

-----------------------------------------------
آيه
وَ رَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَ خَرُّواْ لَهُ سُجَّداً و قَالَ يَأَبَتِ هَذَا تَأْوِيلُ رُءَيَىَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّى حَقّاً وَ قَدْ أَحْسَنَ بِى إِذْ أَخْرَجَنِى مِنَ السِّجْنِ وَ جَآءَ بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِّن بَعْدِ أَن نَّزَغَ الشَّيْطَنُ بَيْنِى وَ بَيْنَ إِخْوَتِى إِنَّ رَبِّى لَطِيفٌ لِّمَا يَشَآءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
و پدر و مادرش را بر تخت بالا برد ولى همه آنان پيش او افتادند و سجده كردند. و (يوسف) گفت: اى پدر اين است تعبير خواب پيشين من، به يقين، پروردگارم آنرا تحقق بخشيد و به راستى كه به من احسان كرد آنگاه كه مرا از زندان آزاد ساخت و شما را پس از آنكه شيطان ميان من و برادرانم را بر هم زد از بيابان (كنعان به مصر) آورد. همانا پروردگار من در آنچه بخواهد صاحب لطف است. براستى او داناى حكيم است.
------------------------------------------------
نکته ها
«عرش» به تختى مى‏گويند كه سلطان روى آن مى‏نشيند. «خَروّا» به زمين افتادن، «بَدْو» به باديه و صحرا و «نزغ» به ورود در كارى به قصد فساد معنا شده است.
«لطيف» از اسم‏هاى خداوند است، يعنى قدرت او در لابلاى كارهاى پيچيده نيز نفوذ مى‏كند. و تناسب آن با اين آيه در اين است كه در زندگى يوسف گره‏هاى كورى بود كه فقط قدرت خداوند در آنها نفوذ كرده و آنها را باز نمود.
يوسف مثل كعبه شد و پدر و مادر وبرادران رو به او، به عنوان كرامت او، براى خدا سجده كردند. «خرّوا له سجداً» و اگر اين سجده براى غير خدا و شرك بود، يعقوب و يوسف كه دو پيامبر خدايند شاهد چنين منكرى نمى‏شدند. شايد هم اين سجده، نشانه‏ى تواضع بوده، نه پرستش كه در اين صورت سجده بر يوسف بوده و اشكالى نداشته است.
----------------------------------------------
پيام ها
1- در هر مقامى هستيد والدين خود را بر خود برتر بدانيد. «رفع ابويه» آنكه رنج بيشتر داشته بايد عزيزتر باشد.
2- انبيا هم بر تخت حكومت نشسته‏اند. «على العرش»
3- احترام به حاكمان برحقّ وتواضع در برابر آنان لازم است. «خرّوا له سجداً»
4- سجده‏ى پدر و برادران بر يوسف، خواب او را تعبير كرد. «رأيتهم لى ساجدين - خرّوا له سجّداً»
5 - خداوند حكيم است. گاهى اجابت دعايى يا تعبير خوابى را بعد از ساليان طولانى واقع مى‏گرداند. «هذا تأويل رؤياى من قبل»
6- به واقعيّت رساندن طرحها، كار خداوند است. «قد جعلها ربّى حقّاً» آرى يوسف از پايدارى و صبر خود سخنى نمى‏گويد و همه را كار خدا مى‏داند.
7- خواب اولياى خدا، حقّ است. «جعلها ربّى حقّاً»
8 - در برخورد با واسطه‏ها و ابزار و وسايل، هميشه خدا را اصل و ناظر بدانيم. با آنكه در زندگى يوسف اسباب و عللى دست به هم دادند كه او به اين مقام رسيد، ولى باز مى‏فرمايد: «قد احسن بى»
9- در هنگام برخورد با يكديگر، از تلخى‏هاى گذشته چيزى نگوييد. «احسن بى اذ اخرجنى من السجن» اولين سخن يوسف با پدر شكر خدا بود، نه نقل تلخى‏ها.
10- با فتوت باشيم و دل مهمان را نيازاريم. (در آيه شريفه، يوسف عليه السلام بيرون آمدن از زندان را مطرح مى‏كند، امّا از بيرون آمدن از چاه سخن نمى‏گويد مبادا كه برادران شرمنده شوند.) «اذ اخرجنى من السجن»
11- جوانمرد و با فتوت باشيم نه اهل عقده و انتقام. يوسف مى‏گويد: «نزغ الشيطان» شيطان وسوسه كرد وگرنه برادرانم بد نيستند.
12- اولياى الهى، ورود به زندان و خروج از زندان را در مدار توحيد و ربوبيّت مى‏دانند. «ربّ السّجن احب» آيات قبل و «احسن بى ربّى اذ اخرجنى من السجن»
13- پايان سختى‏ها، گشايش است. «اخرجنى من السّجن»
14- باديه‏نشينى، ضرورت است نه ارزش. «قد احسن بى ربّى اذ... جاء بكم من البدو»
15- زندگى والدين در كنار فرزند، يك لطف الهى است. «احسن‏بى ربّى... جاء بكم»
16- در زمان حضرت يوسف، مصر داراى تمدّن شهرنشينى؛ ولى كنعان سرزمينى عشايرى بوده است. «جاء بكم من البدو»*
17- براى پيشرفت و زندگى بهتر، بايد سفر كرد. «جاء بكم من البدو»*
18- مخلَص همه چيز را از خدا مى‏بيند و از حوادث گله نمى‏كند. (در اين آيه كلمات «جعلها ربّى، احسن بى، اخرجنى و جاء بكم»، سخن از الطاف الهى است)*
19- برادران و اعضاى يك خانواده، بايد بدانند شيطان به دنبال اختلاف ميان آنهاست. «من بعد أن نزغ الشيطان بينى و بين اخوتى»
20- خود را برتر ندانيد. «بينى وبين اخوتى» يوسف نگفت شيطان آنان را فريب داد، مى‏گويد شيطان بين من و آنهارا... يعنى خود را نيز در يك سمت قرار مى‏دهد.
21- همان گونه كه حضرت يعقوب در كودكى و اوّل داستان به يوسف گفت: «اِنّ الشيطان للانسان عدو مبين» يوسف نيز در پايان مى‏گويد: «مِن بعد ان نَزغ الشَّيطان بَينى و بين اخوَتى».*
22- كارهاى خداوند، همراه با رفق، مدارا و لطف است. «انّ ربّى لطيف»
23- همه حوادث تلخ وشيرين براساس علم وحكمت الهى صورت مى‏گيرد. «العليم الحكيم»
24- بعد از بخشيدن، كسى را شرمنده نكنيد. چون يوسف برادران را بخشيده بود، در نقل ماجرا نام چاه را نبرد تا شرمنده نشوند.
25- حضرت يعقوب در آغاز داستان به يوسف گفت: «انّ ربّك عليم حكيم» (آيه 6) و در پايان نيز يوسف‏عليه السلام گفت: «انه هو العليم الحكيم» كه قابل توجّه است.*





۲۵ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 101

-----------------------------------------------
آيه
رَبِّ قَدْ ءَاتَيْتَنِى مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِى مِن تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ فَاطِرِ السَّمَو تِ وَالْأَرْضِ أَنتَ وَلِىِّ فِى الدُّنْيَا وَالْأَخِرَةِ تَوَفَّنِى مُسْلِماً وَأَلْحِقْنِى بِالصَّلِحِينَ
---------------------------------------------
ترجمه
(يوسف گفت:) پروردگارا؛ تو مرا (بهره‏اى) از حكومت دادى و از تعبير خواب‏ها به من آموختى. (اى) پديدآورنده‏ى آسمان‏ها و زمين، تنها تو در دنيا وآخرت مولاى منى، مرا تسليم خود بميران ومرا به شايستگان ملحق فرما.
--------------------------------------------
نکته ها
اولياى خدا وقتى به عزّت و قدرت خود نگاه مى‏كنند، فوراً به ياد خداوند مى‏افتند و مى‏گويند: خدايا هر چه هست از توست. يوسف نيز اينچنين كرد، سخن را از پدر برگرداند و متوجّه خدا شد. خداوند حكومت مصر را به دو نفر داد، يكى فرعون كه آن را به خود نسبت داد و گفت: «أليس لى ملك مصر» و ديگر به يوسف داد كه آنرا به خدا نسبت داد و گفت: «آتيتنى من الملك»
تفكّر ابراهيم، در ذريّه و فرزندان او جلوه‏گرى مى‏كند؛ ابراهيم گفت: «اَسلمت لربّ العالمين»(143) من تسليم پروردگار عالميان هستم، سپس نوه او يعقوب به فرزندانش سفارش مى‏كند كه با ايمان از دنيا برويد. «لاتموتنّ الاّ و انتم مسلمون»(144) در اينجا فرزند يعقوب نيز مرگ در حال تسليم را از خدا مى‏خواهد؛ «توفّنى مسلماً»
به هر حال ابراهيم‏عليه السلام از صالحين است؛ «انّه فى الآخرة لمن الصّالحين»(145) و يوسف‏عليه السلام مى‏خواهد به او ملحق شود. «الحقنى بالصّالحين»
يوسف كه خداوند همواره او را حفظ كرد، به او علم داد، به او حكومت داد و خطر را از او دور كرد، باز نگران عاقبت خود است. واى به حال كسانى كه قدرت، مال و علم خود را با حيله به دست آورده‏اند، آنان چه عاقبتى خواهند داشت!.
خداوند به حضرت آدم اسمائى را آموخت؛ «و علّم آدم الاسماء»(146)
به حضرت داود علم زره بافى؛ «و علّمناه صنعة لبوس»(147)
به حضرت سليمان، علم نطق پرندگان؛ «عُلّمنا منطق الطير»(148)
به حضرت يوسف، علم تعبير خواب؛ «علّمتنى من تأويل الاحاديث»
و به پيامبر اسلام علوم اوّلين و آخرين. «و علّمك ما لم تكن تعلم»(149)
_______________________________
143) بقره، 131.
144) بقره، 132.
145) بقره، 130.
146) بقره، 31.
147) انبياء، 80.
148) نمل، 16.
149) نساء، 113.
---------------------------------------------
پيام ها
1- اعطاى حكومت، از شئون ربوبيّت الهى است. «ربّ قد آتيتنى من الملك»
2- حكومت را نتيجه‏ى فكر، مال، قدرت، يار و طرح خود ندانيم، بلكه اراده‏ى خداوند عامل اصلى است. «آتيتنى»
3- آنچه خدا به نيكان بدهد يا از آنان بگيرد، براى تربيت آنان است. «ربّ قد آتيتنى، ربّ السجن احب»
4- حكومت، حقّ دانشمندان است نه بى‏سوادان. «آتيتنى... علمّتنى» دانش يوسف وسيله حاكميّت او شد.
5 - در هر موقعيّت وحالى، خود را به خداوند بسپاريد. «انت ولىّ فى الدنيا والاخرة»
6- قدرت و حكومت و سياست، زمينه خروج از دين است، مگر اينكه خداوند لطف كند. «توفّنى مسلماً»
(يوسف در چاه دعايى داشت و در زندان دعاى ديگر داشت، ولى همين كه به حكومت رسيد دعاى او اين بود: خدايا من مسلمان بميرم.)
7- بندگان خدا در اوج عزّت و قدرت به ياد مرگ وقيامت و سرانجام كار خود هستند. «توفّنى مسلماً و الحقنى بالصالحين» همان گونه كه همسر فرعون در كاخ فرعون به فكر قيامت بود و مى‏گفت: «ربّ ابن لى عندك بيتاً فى الجنّة»(150) پروردگارا! در بهشت براى من جايى نزد خود قرار بده.
8 - عظمت خداوند تنها به خاطر نعمت‏هايى كه به ما ارزانى داشته نيست، بلكه او بوجود آورنده كل هستى است. «فاطر السموات والارض»
9- افتخار يوسف آن نيست كه حاكم بر مردم است، افتخارش آن است كه خداوند حاكم بر اوست. «انت ولىّ فى الدنيا و الاخرة»
10- حسن عاقبت وپايدارى در كار خير، مهمتر از شروع آن است. انبيا براى حسن عاقبت دعا مى‏كردند؛ «توفّنى مسلماً» يعنى مرا در تسليم خود تا مرگ پايدار بدار.(151)
11- در دعا، اوّل از نعمت‏هاى الهى ياد كنيد؛ «ربّ قد آتيتنى» بعد درخواست خود را مطرح كنيد. «توفّنى مسلماً»
12- چون به قدرت رسيديد، مناجات با خدا را از ياد نبريد. «ربّ قد آتيتنى...»
13- حضرت يوسف‏عليه السلام در شور انگيزترين لحظات متوجّه خدا شده و با او مناجات مى‏كند. «ربّ قد آتيتنى...»*
14- علم و دانش در حكمرانى صحيح و عادلانه نقش مهمّى دارد. «آتيتنى من الملك و علّمتنى»*
15- در دعاها ومناجات‏ها تنها به فكر دنيا ومسائل مادى نباشيد. «فى‏الدنيا والاخرة»
16- قدرت انسان ناچيز؛ «من الملك» علم انسان ناچيز؛ «من تأويل الاحاديث...» اما حكومت خداوند بر همه هستى است. «فاطر السموات والارض»
17- خدايى كه خالق آسمان‏ها و زمين است مى‏تواند كسى را از لابلاى تمام سختى‏ها نجات داده و او را به بالاترين درجه‏ها برساند. «ربّ قد آتيتنى من الملك... فاطر السموات...»*
18- به ايمان فعلى خود مغرور نشويم، حفظ ايمان تا آخر مهم است. «توفّنى مسلماً»*
19- نهايت ايمان، تسليم در برابر خداوند است. «توفّنى مسلماً»*
20- عاقبت خير، بهترين نعمتى است كه خداوند به بندگانش عطا مى‏كند. «توفّنى مسلماً»*
21- هيچ پادشاهى تا ابد نمى‏ماند. «توفّنى مسلماً»*
22- با ايمان مردن و در زمره صالحان قرار گرفتن، آرزوى پاكان است. «توفّنى مسلماً و الحقنى بالصالحين»
23- انسان‏هاى وارسته حكومت را براى خدمت و صلاح مى‏خواهند. «الحقنى بالصالحين»*
24- صالحان داراى بالاترين مقام در آخرت هستند. (يوسف آرزوى ملحق شدن به آنان را دارد) «الحقنى بالصالحين»*
سيماى يوسف (ويژگى‏هاى يك رهبر موفّق)
در پايان داستان حضرت يوسف، سيمايى از آن را مرور مى‏كنيم:
1. توجّه كامل به خداوند در تلخى‏ها: «ربّ السجن احبّ ...» در شادى‏ها و شيرينى‏ها: «ربّ قد آتيتنى من الملك»
2. رهاكردن هر خط انحرافى از هر گروهى: «انّى تركت ملّة قوم لايؤمنون باللَّه و هم بالاخرة هم كافرون»
3. پى‏گيرى راه مستقيم پيشگامان: «واتبعت ملّة آبائى ابراهيم... و الحقنى بالصالحين»
4. پايدارى در راه رضاى خدا تا آخرين نفس: «توفّنى مسلماً»
5. وقار در برابر رقبا: «احبّ الى ابينا منّا»
6. صبر در برابر حوادث و مرارت‏ها: «يجعلوه فى غيابت الجُبّ، اراد باهلك سوء»
7. پاكدامنى و ترجيح تقوا بر رفاه: «معاذ اللّه، ربّ السّجن احبّ الىّ ممّا يدعوننى»
8. كتمان در برابر بيگانگان: «و شروه بثمن بخس»
9. علم وافر: «علّمتنى من تأويل الاحاديث - انّى حفيظ عليم...»
10. بيان زيبا و فصيح: «فلمّا كلمّه قال انّك اليوم لدينا مكين»
11. اصالت خانوادگى: «آبائى ابراهيم و اسحاق ...»
12. مدارا با مخالفان فكرى: «يا صاحبى السّجن»
13. اخلاص: «كان من المخلصين»
14. سوز و علاقه به هدايت ديگران: «ءارباب متفرّقون خير ام اللّه الواحد القهّار»
15. قدرت طراحى وابتكار: «جعل السقاية، ائتونى باخ لكم، فذروه فى سنبله،...»
16. تواضع و فروتنى: «رفع ابويه على العرش»
17. عفو و اغماض: «لا تثريب عليكم»
18. فتوت و جوانمردى: «نزغ الشّيطان بينى و بين اخوتى»
19. امانتدارى: «اجعلنى على خزائن الارض انى حفيظ عليم»
20. مهمان‏نوازى: «انا خير المنزلين»
________________________________
150) تحريم، 11.
151) تفسير الميزان.




۲۵ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 102

-----------------------------------------------
آيه
ذَ لِكَ مِنْ أَنبَآءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُواْ أَمْرَهُمْ وَهُمْ يَمْكُرُونَ
---------------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر) اين (داستان) از خبرهاى غيبى است كه ما به تو وحى مى‏كنيم و تو نزد آنان (برادران يوسف) نبودى آنگاه كه در كار خويش هم داستان و متفق شدند ونيرنگ مى‏نمودند (كه چگونه يوسف را در چاه اندازند و بگويند گرگ او را دريده است)
--------------------------------------------
پيام ها
1- انبيا از طريق وحى، با غيب آشنا مى‏شوند. «ذلك من‏انباء الغيب...»
2- انبيا، تمام اخبار غيبى را نمى‏دانند. «من انباء الغيب»
3- آنجا كه خدا نخواهد، نه تصميم مردم «امرهم» نه اجماع آنان «اجمعوا» ونه نقشه وتوطئه «يمكرون» اثرى ندارد.
4- در حوادث پى‏درپى و مرتبط، نكته اصلى و نقطه‏ى شروع را فراموش نكنيد. محور داستان يوسف توطئه نابودى يوسف بود. «اَجمعوا أمرهم و هم يمكرون»





۲۵ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 103

-----------------------------------------------
آيه
وَمَآ أَكْثَرَ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ
--------------------------------------------------
ترجمه
اى پيامبر بيشتر مردم ايمان بياور نيستند، هر چند (سخت بكوشى و) حرص و آرزو داشته باشى.
-------------------------------------------------
نکته ها
«حرص» به معناى علاقه شديد به چيزى وتلاش براى دستيابى به آن است.
------------------------------------------------
پيام ها
1- بارها اكثريّت مردم از نظر اعتقادات دينى، مورد انتقاد قرآن قرار گرفته‏اند. «و ما اكثر الناس... بمؤمنين»
2- پيامبران نسبت به هدايت ديگران، سوز و درد و اشتياق دارند. «حرصت»
3- هر حرصى مذموم نيست. (پيامبر براى ايمان آوردن مردم، حرص مى‏ورزيد) «حرصتَ»*
4- كج فهمى و ايمان نياوردن اكثريّت مردم نبايد مانع تبليغ دين و بيان حقيقت گردد. «ما اكثر الناس... بمؤمنين»*
5 - ايمان نياوردن اكثريّت مردم، به خاطر كوتاهى پيامبران نيست، بلكه نتيجه‏ى اختيار وآزادى خود انسان‏ها است كه نخواسته‏اند ايمان بياورند. «ما اكثر النّاس ولو حرصت بمؤمنين»




۲۵ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 104

-----------------------------------------------
آيه
وَمَا تَسْئَلُهُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَلَمِينَ
----------------------------------------------
ترجمه
و تو بر اين (وظيفه‏ى ارشاد) پاداشى از آنان نمى‏خواهى. آن (رسالت و قرآن) جز تذكر و پندى براى جهانيان نيست.
----------------------------------------------
نکته ها
پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله نيز همانند ساير پيامبران، هرگز از مردم در قبال هدايت آنان پاداشى درخواست نكرد. زيرا توقع داشتن از مردم، پذيرش دعوت را سنگين مى‏كند. در سوره طور آيه 40 مى‏خوانيم: «ام تسئلهم اجراً فهم من مغرمٍ مثقلون» مگر از مردم مزدى درخواست كردى تا پرداخت آن برايشان سنگين باشد. اگر در آيه ديگر مى‏بينيم كه مزد رسالت را مودّت اهل قربى مى‏داند، «الاّ المودّة فى القرُبى‏»(152) براى آن است كه پيروى و تبعيّت اهل‏بيت، براى خود مردم سودمند است نه پيامبر، زيرا در جاى ديگر مى‏خوانيم: «قل و ما سئلتكم من اجر فهو لكم»(153) آرى كسى كه اهل‏بيت را دوست دارد از آنان اطاعت مى‏كند و اطاعت از آنان اطاعت از پيامبر و خداست.
قرآن ذكر است، زيرا:
يادآور آيات، نعمات و صفات الهى است.
يادآور گذشته و آينده انسان است.
يادآور عوامل سقوط و عزّت جوامع است.
يادآور صحنه‏هاى قيامت است.
يادآور عظمت هستى است.
يادآور تاريخ و زندگى شخصيّت‏هاى تاريخ‏ساز است.
معارف قرآن و احكام آن حقايقى است كه بايد آنرا فرا گرفت و همواره به خاطر داشت. زيرا «ذكر» به علم ومعرفتى گفته مى‏شود كه در ذهن حاضر باشد واز آن غفلت نشود.
_________________________________
152) شورى، 23.
153) سبأ، 47.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- مبلّغ نبايد از مردم توقعى داشته باشد، همانگونه كه پيامبران چنين بودند. «و ما تسئلهم عليه من اجر»
2- آنچه زشت است درخواست پاداش است، نه دريافت آن. «تسئل»
3- معارف قرآن فطرى است و همه مردم از آن مى‏توانند بهره ببرند. («ذكر» در جايى است كه انسان در درون خود مى‏دانسته، ولى فراموش كرده است)*
4- كار پيامبران يادآورى و بيدار ساختن فطرت‏هاست. «ذكر للعالمين»*
5 - رسالت پيامبر اسلام، جهانى است. «للعالمين»
6- ايمان نياوردن گروهى از مردم، حتّى اكثريّت آنان در يك زمان و مكان نبايد مبلغان دينى را دلسرد كرده و مأيوس نمايد. اگر در منطقه‏اى از زمين گروهى ايمان نياوردند، در جاى ديگر تبليغ نمايند. «للعالمين»




۲۵ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 105

-----------------------------------------------
آيه
وَكَأَيِّن مِّنْ ءَايَةٍ فِى السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَ هُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و چه بسيار نشانه در آسمان‏ها و زمين، كه بر آن مى‏گذرند، در حالى كه از آن روى گردانند.
---------------------------------------------
نکته ها
گويا اين آيه براى تسلّى خاطر رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله و هر رهبر و امام بر حقّ است كه اگر مردم به فرمان و دستور آنان بى‏اعتنا بودند نگران نباشند، آنان دائماً بر نشانه‏هاى قدرت و حكمت خدا در طبيعت و خلقت برخورد مى‏كنند، ولى لحظه‏اى نمى‏انديشند. اين همه زلزله، كسوف، خسوف، صاعقه، گردش ستارگان، كهكشان‏ها، همه و همه را مى‏بينند، ولى از آن اعراض مى‏كنند.
جمله «يمّرون عليها» را سه نوع معنى كرده‏اند:
1. منظور از مرور انسان‏ها بر آيات الهى، مشاهده آنهاست.
2. منظور از مرور انسان‏ها بر آيات، حركت زمين است، زيرا با حركت زمين، انسان بر اجرام آسمانى مرور مى‏كند.(154)
3. مرور بر آيات آسمانى، پيشگويى سوار شدن انسان بر وسايل فضايى و حركت آنها در آسمان‏ها است.(155)
اعراض، از غفلت خطرناكتر است. با اينكه تعداد نشانه‏ها زياد است «كايّن» و انسان دائماً با آنها رابطه دارد «يمرّون» امّا نه تنها از آنها غفلت مى‏كند، بلكه مواقعى نيز با عنايت از آنها اعراض مى‏كند.
_____________________________
154) تفسير الميزان.
155) سفرنامه حج آيةاللَّه صافى.
-------------------------------------------
پيام ها
1- تمام هستى، نشانه و رمز خداشناسى است. «آيةٍ»
2- انسان اگر لجاجت كند، هيچ نشانه‏اى را نمى‏پذيرد. «و كأيّن من آية... يمرّون عليها و هم عنها معرضون»
3- نگاه سطحى و بدون فكر و تأمّل، زمينه‏ى هدايت و رشد نيست. «يمرّون... معرضون»*
4- علم به تنهايى كافى نيست، حقّ پذيرى نيز لازم است تا ايمان حاصل شود. «يمرّون عليها و هم عنها معرضون»*
5 - احسن القصص بودن داستان به تنهايى كافى نيست؛ مهم آمادگى براى به كار بستن و پذيرفتن اين همه درس بزرگ است. «و هم عنها معرضون»*




۲۵ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 106

-----------------------------------------------
آيه
وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَهُم مُّشْرِكُونَ
----------------------------------------------
ترجمه
و بيشترشان به خداوند ايمان نمى‏آورند، جز اينكه (با او چيزى را) شريك مى‏گيرند. (و ايمانشان خالص نيست)
----------------------------------------------
نکته ها
امام رضاعليه السلام فرمودند: شرك در اين آيه به معناى كفر و بت‏پرستى نيست، بلكه مراد توجّه به غير خداوند است.(156)
از امام صادق عليه السلام نيز نقل شده است كه فرمودند: شرك در انسان، از حركت مورچه سياه در شب تاريك بر سنگ سياه، مخفى‏تر است.(157)
امام باقرعليه السلام نيز فرمودند: مردم در عبادت موحد هستند، ولى در اطاعت از غير خدا گرفتار شرك مى‏شوند.(158)
ودر روايات ديگرى مى‏خوانيم كه مراد از شرك در اين آيه، شرك نعمت است. مثل اينكه انسان بگويد فلانى كار مرا سرو سامان داد، اگر فلانى نبود نابود شده بودم و امثال آن.(159)
_______________________________
156) تفسير نمونه.
157) سفينةالبحار، ج 1، ص 697.
158) كافى،ج‏2،ص‏292.
159) تفسير نمونه.
----------------------------------------------
پيام ها
1- ايمان، مراتبى دارد و ايمان خالص كه هيچ گونه شركى در آن نباشد كم است. «و ما يؤمن... الا و هم مشركون»
نشانه‏هاى مؤمن مخلص‏
1. در انفاق: «لانريد منكم جزاء و لاشكوراً»(160) از كسى توقع پاداش و تشكر ندارد.
2. در عبادت: «و لا يشرك بعبادة ربّه احداً»(161) جز خداوند كسى را بندگى نمى‏كند.
3. در تبليغ: «إن اجرى الاّ على اللَّه»(162) به غير خداوند از كسى پاداش نمى‏خواهد.
4. در ازدواج: «ان يكونوا فقراء يغنهم اللَّه من فضله»(163) از فقر نمى‏هراسد و با توكل به وعده خدا ازدواج مى‏كند.
5. در برخورد با مردم: «قل اللَّه ثم ذرهم»(164) جز رضاى او همه چيز را كنار مى‏گذارد.
6. در جنگ وبرخورد با دشمن: «و لايخشون احداً الا اللَّه»(165) از كسى به جز خداوند نمى‏هراسد.
7. در مهرورزى و محبّت: «والّذين آمنوا اشدّ حبّاً للَّه»(166) هيچ كس را به اندازه خداوند دوست نمى‏دارد.
8. در تجارت وكسب وكار: «رجال لاتلهيهم تجارة و لابيع عن ذكراللَّه»(167) از ياد خداوند غافل نمى‏شود.
نشانه‏هاى مؤمن مشرك‏
1. عزّت را از ديگران آرزو مى‏كند: «أيبتغون عندهم العزّة»(168)
2. در عمل: «خلطوا عملاً صالحاً وآخر سيّئاً»(169) كار شايسته را با ناشايست مى‏آميزد.
3. در برخورد باديگران: «كلّ حزب بما لديهم فرحون»(170) دچار تعصّبات حزبى و گروهى مى‏شود.
4. در عبادت: «الّذين هم عن صلاتهم ساهون . الّذين هم يرائون»(171) بى‏توجّهى و رياكارى مى‏كند.
5. در جنگ و نبرد: «يخشون النّاس كخشية اللَّه»(172) از مردم مى‏ترسد.
6. در تجارت وامور دنيوى: «اَلْهاكم التَّكاثُر»(173) افزون‏طلبى، او را سرگرم مى‏كند.
7. در انتخاب دين و دنيا: «و اذا رأوا تجارة او لهواً انفضّوا اليها و تركوك قائماً»(174) دنيا را مى‏گيرند و پيامبر را تنها مى‏گذارند.
________________________________
160) انسان، 9.
161) كهف، 110.
162) هود، 29.
163) نور، 32.
164) انعام، 91.
165) احزاب، 39.
166) بقره، 165.
167) نور، 37.
168) نساء، 139.
169) توبه، 102.
170) مؤمنون، 53.
171) ماعون، 5 - 6.
172) نساء، 77.
173) تكاثر، 1.
174) جمعه، 11.




۲۵ آبان ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۹
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۱۲
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۸ پاسخ
۱۱,۸۲۲,۳۴۱ بازدید
۶ روز قبل
Leo Barca
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۷ پاسخ
۸,۵۶۸,۶۵۸ بازدید
۲۳ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۵۵,۲۶۲ بازدید
۲۸ روز قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۷۲,۵۸۵ بازدید
۱ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۳۲۵ بازدید
۱ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۲۷۶ بازدید
۱ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۳۲,۲۹۰ بازدید
۱ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۴۲,۷۷۹ بازدید
۱ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۶,۱۹۹ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۳۴,۸۶۲ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۸,۳۵۵ بازدید
۷ ماه قبل
jalebamooz
حاضرین در سایت
۳۶۲ کاربر آنلاین است. (۱۹۷ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۳۶۲

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!