به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر

توضیحات




سيماى سوره حِجر
اين سوره داراى نود و نه آيه است و به گفته مشهور پنجاه ودومين سوره مى‏باشد كه قبل از هجرت در مكّه بر پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله نازل شده است.
«حِجْر» نام شهرى است كه قوم حضرت صالح در آن زندگى مى‏كردند و نام اين سوره از آيه هشتاد آن كه درباره قوم صالح است، گرفته شده است. «كذّبت اصحاب الحجر المرسلين»
بيشتر مطالب اين سوره در مورد تهمت و تمسخر كفّار نسبت به قرآن و پيامبراكرم‏صلى الله عليه وآله و دستور به صبر و گذشت نسبت به آنهاست و يك نوع دلدارى و تسليت، در برابر فشار هجوم مخالفان، بعد از وفات حضرت خديجه و حضرت ابوطالب‏عليهما السلام براى پيامبر عزيز مى‏باشد.




۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 1، 2

-----------------------------------------------
آيه
الر تِلْكَ ءَايَتُ الْكِتَبِ وَقُرْءَانٍ مُّبِينٍ‏
رُّبَمَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ كَانُواْ مُسْلِمِينَ‏
------------------------------------------------------
ترجمه
الف لام راء، آن است آيات كتاب (آسمانى) و قرآن روشن و روشنگر.
چه بسا كسانى كه كفر ورزيدند آرزو دارند كه اى كاش مسلمان بودند.
--------------------------------------------------------
نکته ها
در تفسير طبرى و مجمع‏البيان ذيل آيه 2 حديثى آمده كه در قيامت كفّار به مسلمانان گرفتارِ جهنم، مى‏گويند: شما نيز مثل ما دوزخى شديد و اسلام شما را نجات نداد. در حالى كه مسلمانان گنهكار بعد از مدّتى تنبيه، نجات مى‏يابند، ولى كفّار براى هميشه در دوزخ و آتش جهنم ماندنى مى‏شوند و مى‏گويند: اى كاش ما هم مسلمان بوديم.
در تاريخ مى‏خوانيم: قيصر روم با ديدن نامه پيامبراكرم‏صلى الله عليه وآله قصد ايمان آوردن داشت، امّا گفت جانم در خطر است و حكومت از دستم مى‏رود.(1)
_________________________________
1) مكاتيب الرسول، ج 1، ص 112.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- با اينكه قرآن مقام بسيار والايى دارد، «تلك» ولى در عين حال دسترسى به آن آسان است، زيرا هم نوشته شده، «كتاب» و هم قابل خواندن است. «قرآن»
2- مطالب قرآن روشن است و مرز حقّ و باطل را بيان مى‏كند. «مبين»
3- سرفرازى آينده براى اسلام است و حسرت براى كفّار خواهد بود. «يودّ الّذين كفروا» (كسانى‏كه امروز اسلام را مسخره مى‏كنند، در آينده پشيمان خواهند شد و چه بسا كفّارى كه آرزوى اسلام دارند، ولى گرفتار طاغوت‏ها يا محيط فساد خود هستند)




۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 3

-----------------------------------------------
آيه
ذَرْهُمْ يَأكُلُواْ وَيَتَمَتَّعُواْ وَيُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ‏
------------------------------------------------
ترجمه
آنان را (به حال خود) رها كن تا بخورند و بهره‏مند شوند و آرزوها سرگرمشان كند، پس به زودى (نتيجه اين بى‏تفاوتى‏ها را) خواهند فهميد.
----------------------------------------------------
نکته ها
مسئله رهاكردن كفّار به حال خود كه از جمله‏ى «ذرهم» استفاده مى‏شود، به خاطر سركشى خود آنان است، وگرنه خداوند ابتدا براى هدايت همه‏ى انسانها، پيامبر فرستاده و كسى را به حال خود رها نكرده است. چنانكه اين مطلب بارها در قرآن مطرح شده است. از جمله: «و نذرهم فى طغيانهم يعمهون»(2)، آنان را رها مى‏كنيم تا در سركشى خود سردرگم شوند و در جاى ديگر مى‏فرمايد: «و يمُدّهم فى طغيانهم»(3) آنان را در سركشى كردن مهلت مى‏دهيم.
انسان به آرزو زنده است و اگر روزى آرزو از انسان گرفته شود از كار و تلاش دست برمى‏دارد. امّا آرزويى كه در اسلام مورد انتقاد قرار گرفته است، مربوط به موارد ذيل است:
1. آرزوى طولانى، 2. آرزوى بيش از عمل، 3. آرزوى بدون عمل، 4. آرزويى كه انسان را سرگرم كند، 5، آرزوى خير داشتن از كار و افراد بد.
پيامبراكرم‏صلى الله عليه وآله فرمود: من از دو چيز بر شما مى‏ترسم؛ يكى پيروى از هوسها كه شما را از حقّ باز دارد و ديگرى آرزوهاى طولانى كه شما را از آخرت غافل نمايد. در دعاى كميل مى‏خوانيم: آرزوهاى طولانى، انسان را از رسيدن به خيرات محروم مى‏كند. «و حَبَسنى عن نفعى بُعد آمالى»
______________________________
2) انعام، 110.
3) بقره، 15.
----------------------------------------------
پيام ها
1- در تبليغ و ارشاد وقت خود را صرف نااهلان نكنيد. «ذرهم»
2- انسان، گاهى چنان در كفر غوطه‏ور مى‏شود كه برهان و هشدار انبيا نيز او را بيدار نمى‏كند «ذرهم»
3- آرزو اگر انسان را غافل كند، نابجاست. «و يُلههم الأمل» (ولى اگر انسان را به كار و تلاش وادار كند خوب است زيرا در قرآن مى‏خوانيم: «والباقيات الصّالحات خير عند ربّك ثواباً و خير اَمَلاً»(4))
4- مهلت الهى را نشانه لطف و رحمت او ندانيم. «ذرهم ... فسوف يعلمون»
(گاهى پزشك به اطرافيان بيمار مى‏گويد: مريض را رها كنيد و هر چه مى‏خواهد بخورد به او بدهيد، زيرا كار از كار گذشته است)
_________________________________
4) كهف، 46.





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 4

-----------------------------------------------
آيه
وَمَآ أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ إِلَّا وَلَهَا كِتَابٌ مَّعْلُومٌ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
وما اهل هيچ قريه‏اى را هلاك نكرديم مگر آنكه براى آن (كارنامه‏و) كتابى معلوم بود.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- كاميابى‏هاى دنياپرستان پايانى دارد. «ما اهلكنا من قرية»
2- اگر بخواهيم مى‏توانيم كفّار را فوراً نابود كنيم، امّا برنامه و سنّت ما فرصت دادن و تأخير است. «لها كتاب معلوم»
3- به مهلت دادن‏هاى الهى مغرور نشويم. «لها كتاب معلوم»
4- جامعه و تاريخ نيز قانون وزمان‏بندى واصولى دارد. «قرية الا ولها كتاب معلوم»






۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 5

-----------------------------------------------
آيه
مَّا تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَهَا وَمَا يَسْتَئْخِرُونَ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
هيچ اُمتى از اَجل خود نه پيش مى‏افتد و نه پس مى‏ماند.
-------------------------------------------------
نکته ها
اَجَل و حوادثى كه پيش مى‏آيد دو نوع است: حتمى و غيرحتمى. اَجَل غيرحتمى با دعا و صدقه و كارهاى خير قابل تغيير است، امّا اَجَل حتمى قابل تغيير نيست.
------------------------------------------------
پيام ها
1- نه تنها افراد بلكه اُمت‏ها وتاريخ آنان زمان‏بندى واَجَل دارند. «اجلاً»
2- بقا وثبات افراد واُمت‏ها بدست خداست وانسان در جلو وعقب انداختن برنامه‏هاى حتمى الهى، نقشى ندارد. «ما تسبق ... و ما يستأخرون»





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 6، 7

-----------------------------------------------
آيه
وَقَالُواْ يَأَيُّهَا الَّذِى نُزِّلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ إِنَّكَ لََمجْنُونٌ
لَّوْ مَا تَأْتِينَا بِالْمَلَئِكَةِ إِن كُنتَ مِنَ الصَّدِقِينَ
-------------------------------------------------
ترجمه
وكفار گفتند: اى كسى‏كه (ادعا دارى) ذكر (الهى) بر اونازل شده به يقين تو ديوانه‏اى.
اگر از راست‏گويانى چرا فرشتگان را پيش ما نمى‏آورى؟
-----------------------------------------------
نکته ها
كلمه «مجنون» به معناى بى‏عقل نيست، بلكه به معناى جن‏زده است. همانگونه كه كلمه «ديوانه» به معناى ديوزده است و در جاهليت اعتقاد داشتند كه شاعر به خاطر ارتباطى كه با جنّ دارد مى‏تواند شعر بگويد.
در اين دو آيه تحقير وتمسخر وتهمت وترديد، با انواع تأكيدها براى پيامبر صلى الله عليه وآله از زبان كفار مطرح شده است. «ياايهاالذّى» به جاى «ياايهاالنّبى» يك نوع تحقير است، كلمه «ذكر» با توجه به اينكه كفار به وحى عقيده نداشتند، يك نوع تمسخر است و «مجنون» تهمت است و جمله «ان كنت من الصادقين» نشانه‏ى ترديد آنان در نبوت است. به علاوه حرف «اِنّ» و حرف لام در جمله «انّك لمجنون» و قالب جمله اسميه، نشانه‏ى انواع تاكيد در سخن و عقيده انحرافى آنهاست.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- توجّه به معنويات، نزد گروهى ديوانگى است. «انك لمجنون»
2- كفار سرچشمه سخنان پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله را كه وحى است قبول نداشتند. لذا به جاى «انزل اللَّه‏اليك» مى‏گفتند: «نُزّل عليه»
3- كفار، نشانه‏ى صداقت پيامبر را نزول فرشته مى‏دانستند، ولى اين بهانه‏اى بيش نبود. زيرا در جاى ديگر قرآن مى‏خوانيم: اگر بر فرض ما فرشتگان را بر آنان نازل كنيم و مردگان زنده شوند و با آنان سخن بگويند و در برابر چشمشان همه چيز را حاضر كنيم، باز هم ايمان نمى‏آورند. «ما كانوا ليؤمنوا»





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 8

-----------------------------------------------
آيه
مَا نُنَزِّلُ الْمَلَئِكَةَ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَا كَانُواْ إِذاً مُّنظَرِينَ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
(غافل از آنكه) ما فرشتگان را جز بر اساس حق نمى‏فرستيم و در آن صورت ديگر كفار مهلت داده نمى‏شوند. (و قهر فورى الهى آنان را خواهد گرفت)
---------------------------------------------------
نکته ها
از آيات قرآن استفاده مى‏شود كه هرگاه معجزه‏اى از انبيا صادر شود و مردم بى‏اعتنايى كنند، ممكن است قهر الهى نازل شود و ممكن است براى مدتى به آنان مهلت داده شود، لكن هرگاه نوع معجزه و درخواست آن از طرف مردم باشد؛ نظير بيرون آمدن شتر از دل كوه كه از حضرت صالح خواستند و يا نظير فروآمدن غذاى آسمانى كه از حضرت عيسى خواستند، در اين گونه موارد هرگاه مردم تخلف نمايند قهر خدا حتمى و فورى است و ديگر به آنان مهلت داده نمى‏شود. «و ما كانوا اذاً منظرين»
در آيه قبل كفار با جمله «لو ما تأتينا بالملائكة» از پيامبر عزيز تقاضاى فرود آمدن فرشتگان بر خودشان را داشتند. اين آيه پاسخ مى‏دهد: كه نزول فرشتگان بر حق است و حق آن است كه فرشته بر افراد لايق نازل شود ونزول فرشته بر افراد نااهل باطل است و ما جز حق انجام نمى‏دهيم. «ما ننزل الملائكة الا بالحقّ»
------------------------------------------------
پيام ها
1- نزول فرشتگان بر اساس هوس اين و آن نيست، بلكه بر اساس حق است. «وما ننزّل الملائكة الاّ بالحق»
2- مهلت دادن خدا نيز قانون دارد ودر مواردى كه نوع معجزه با درخواست خود مردم باشد ولى بازهم سركشى نمايند، مهلتى در كار نيست. «كانوا اذاً منظرين»






۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 9

-----------------------------------------------
آيه
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَفِظُونَ
---------------------------------------------------
ترجمه
همانا ما خود قرآن را نازل كرديم و قطعاً ما خود آن را نگاه‏داريم‏
--------------------------------------------------
نکته ها
در آيه 6 كفّار مى‏گفتند: معلوم نيست سرچشمه ذكر پيامبر چيست «نزّل عليه» در اين آيه مى‏فرمايد: شك نكنيد قطعاً خود ما هستيم كه ذكر و قرآن را بر او نازل مى‏كنيم و همان گونه كه كفّار با تأكيد نسبت جنون مى‏دادند، خداوند با تأكيد بيشترى نزول قرآن و حفظ آن را به ذات مقدّس خود نسبت مى‏دهد.
در اين آيه‏ى كوتاه، شش نوع تأكيد بكار رفته است؛ سه تأكيد براى نزول قرآن كه در كلمات «انّ، نحن، الذكر» نهفته شده و سه تأكيد براى حفظ قرآن از هر نوع تغيير و تحوّل كه در كلمات «انّ، له، لَ» است كه در اصطلاح ادبيات عرب براى اهل فن روشن است.
به گواهى و وعده خدا در اين آيه، هيچ گونه تغيير وتحريفى در قرآن رخ نداده، چنانكه در آيات ديگر نيز اين مطلب آمده است، از جمله آيه 42 فصلت: «لايأتيه الباطل من‏بين يديه ولا من‏خلفه» هيچگونه باطلى از هيچ طريقى به قرآن راه ندارد. و اگر رواياتى را ديديم كه در آن به تحريف قرآن اشاره‏اى دارد؛ يا جعلى است كه بايد بر ديوار زد و يا مراد تحريف در معنا وعمل، تفسير به رأى و سليقه و كنارزدن قرآن شناسان اصلى يعنى اهل‏بيت پيامبرعليهم السلام مى‏باشد.
علاوه بر وعده خداوند مبنى بر حفاظت از قرآن، مسلمانان از آغاز، قرآن را حفظ كرده ودر نوشتن وحفظ آن جدّى بودند، حتّى آموزش قرآن را مهريه زنان قرار مى‏دادند، در نمازها مى‏خواندند و كاتبان وحى افراد متعدّد بودند كه يكى از آنان حضرت على‏عليه السلام بود وامامان اهل‏بيت‏عليهم السلام مردم را به همين قرآن موجود دعوت مى‏كردند. به علاوه حديث ثقلين از شخص پيامبر كه فرمودند: من دو چيز گرانبها در ميان شما مى‏گذارم و مى‏روم؛ يكى قرآن و ديگرى اهلبيتم، كه اين دو هرگز از هم جدا نمى‏شوند و اگر شما به هر دو تمسك كنيد، هرگز گمراه نخواهيد شد. گواه ديگرى بر سلامت قرآن است و به راستى مگر مى‏توان گفت رسالت پيامبر ثابت ولى كتابش متغير است؟!
مصطفى را وعده داد الطاف حق‏
گر بميرى تو نميرد اين نَسَق‏
من كتاب و معجزت را حافظم‏
بيش و كم كن را زقرآن رافضم‏
در زمينه تحريف نشدن قرآن صدها كتاب و مقاله و تحقيق از سوى بزرگان شيعه تأليف شده است و با كمال تأسّف عقيده به تحريف را به ناحقّ به شيعه نسبت داده‏اند.
قرآن ذكر است، «نزّلنا الذكر» و اعراض از ذكر و قرآن، انسان را به بدبختى مى‏كشاند. «و من اعرض عن ذكرى فان له معيشة ضنكا»(5)
قرآن ذكر است و تنها با ذكر خدا دل‏ها آرام مى‏گيرد. «الا بذكر اللَّه تطمئن القلوب»(6)
________________________________
5) طه، 124.
6) رعد، 28.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- قرآن نه از بشر است و نه از فرشته. «انّا نحن»
2- قرآن براى هميشه محفوظ است. «لحافظون» (اسم فاعل رمز دوام است)
3- يكى از پيشگويى‏هاى قرآن واز امتيازات اسلام، مصونيت قرآن از تحريف است. «انا له لحافظون»
4- قرآن، ذكر است؛ ياد خدا، ياد نعمت‏ها، ياد تاريخ گذشتگان و ياد قيامت. «الذكر»
5 - تهمت‏ها وتحقيرهاى ناروا، بايد محكم و همانند خودشان پاسخ داده شود. «نُزّل عليه الذكر» را بايد با آيه «نحن نزلنا الذكر» پاسخ داد.





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 10، 11

-----------------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ فِى شِيَعِ الْأَوَّلِينَ‏
وَمَا يَأْتِيهِمْ مِّن رَّسُولٍ إِلَّا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِءُونَ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
وهمانا ما پيش از تو، در ميان اقوام و گروه‏هاى پيشين (نيز پيامبرانى) فرستاديم.
وهيچ پيامبرى برايشان نمى‏آمد، مگر آنكه به استهزاى او مى‏پرداختند.
----------------------------------------------------
نکته ها
«شيع» به معناى امّت و گروهى است كه داراى نوعى پيوند و همبستگى مى‏باشند؛ خواه پيوند در خط حقّ باشد، نظير آيه «و انّ من شيعته لابراهيم»(7) و خواه در خط انحراف. «فرقوا دينهم و كانوا شيعا»(8)
هدف از استهزا؛ يا شكستن اُبهّت انبيا بود تا مردمِ حقّ‏جو گرد آنان جمع نشوند يا براى جبران ضعف و ناتوانى خودشان در برابر منطق انبيا بود.
و آنچه دستاويز مسخره قرار مى‏گرفت؛ يا زندگى ساده انبيا يا پيروان محروم آنان ويا شكستن سنّت‏هاى خرافه‏اى بود.
__________________________________
7) صافات، 83.
8) انعام، 159.
----------------------------------------------------
پيام ها
1- در برابر سيل استهزا، بايد افراد را تقويت كرد. «لقد ارسلنا من قبلك»
2- توجّه به تاريخ ومشكلات ديگران، تحمّل مشكلات را بر انسان آسان مى‏كند. «ارسلنا من قبلك»
3- هيچ يك از انبيا، از مسخره شدن به دست كفّار، مصون نبوده‏اند. «ما يأتيهم من رسول» (مبلّغ نبايد با تمسخر مردم، دل سرد شود)
4- استهزا، سيره و روش هميشگى كفّار، در برابر انبيا بوده است. «كانوا به يستهزؤن» (حربه‏ى كسى‏كه منطق ندارد، استهزا مى‏باشد)





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 12، 15

-----------------------------------------------
آيه
كَذَ لِكَ نَسْلُكُهُ فِى قُلُوبِ الْمُجْرِمِينَ
لَا يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ قَدْ خَلَتْ سُنَّةُ الْأَوَّلِينَ‏
وَلَوْ فَتَحْنَا عَلَيْهِم بَاباً مِّنَ السَّمَآءِ فَظَلُّواْ فِيهِ يَعْرُجُونَ
لَقَالُواْ إِنَّمَا سُكِّرَتْ أَبْصَارُنَا بَلْ نَحْنُ قَوْمٌ مَّسْحُورُونَ
--------------------------------------------------
ترجمه
اينگونه ما (براى اتمام حجّت) قرآن را در دلهاى مجرمان راه مى‏دهيم.
(امّا) آنان به آن ايمان نمى‏آورند و سنّت و راه كفّار پيشين نيز اين‏گونه بوده است.
و اگر از آسمان درى بر روى آنان بگشاييم تا همواره در آن بالا روند.
قطعاً مى‏گفتند در حقيقت ما چشم‏بندى شده‏ايم بلكه ما قومى جادو شده‏ايم.
---------------------------------------------------
نکته ها
در چند آيه قبل خوانديم كه كفّار از پيامبراكرم‏صلى الله عليه وآله درخواست ديدن و آوردن فرشته مى‏كردند. در آيه 14 اين سوره مى‏فرمايد: حتّى اگر ما درى از آسمان را به روى آنان باز كنيم و آنان به آسمان بالا روند وملائكه وچيزهاى ديگرى را هم ببينند، باز ايمان نخواهند آورد، زيرا تقاضاى ديدن فرشته تنها يك بهانه است. و شخص لجوج، عروج خود را به آسمان نيز، انكار مى‏كند.
در آيه 7 سوره‏ى انعام مى‏خوانيم: حتى اگر كتابى را در كاغذى از آسمان نازل كنيم و آنان با دست خود آن را بگيرند، باز هم انكار مى‏كنند و مى‏گويند اين جز جادو و سحر آشكارى نيست.
بعضى مفسّران مى‏گويند: «نسلكه» يعنى ما اين تكذيب واستهزا را در دل كفّار نفوذ داديم، نظير آيه «ختم اللَّه على قلوبهم» كه سنگدل شده‏اند وديگر قابل هدايت نيستند.
-----------------------------------------------------
پيام ها
1- سنّت خداوند براى هدايت مردم، نسبت به همه يكسان است. «كذلك نسلكه»
2- خداوند اتمام حجّت مى‏كند و مطالب حقّ را به دل و عمق جان مردم مى‏رساند، تا نگويند ما حقيقت را نفهميديم. «فى قلوب المجرمين»
3- جرم وگناه، انسان را از هدايت پذيرى دور مى‏كند. «قلوب المجرمين، لايؤمنون به»
4- تنها فهميدن حق، براى پذيرفتن آن كافى نيست، زيرا ايمان آوردن نياز به اراده و تواضع وخشوع دارد. «نسلكه فى قلوب ... لا يؤمنون»
5 - آسمان درهايى دارد كه با اراده‏ى خداوند، بر هركس كه بخواهد باز مى‏شود. «فتحنا عليهم باباً»
6- لجاجت، مانع شناخت است و لجوج محسوسات را نيز انكار مى‏كند. «لو فتحنا عليهم باباً... لقالوا انّما سكرت ابصارنا»
7- لجاجت، درد بى درمان و رو به گسترش است. او با ديدن هرگونه نشانه‏اى ابتدا مى‏گويد؛ چشم من سحر شده،«انّما سكرت ابصارنا» امّا بعد مى‏گويد؛ تمام وجودم سحر شده است. «بل نحن قوم مسحورون»





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۰
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۱۳
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۸ پاسخ
۱۱,۸۷۶,۴۰۷ بازدید
۱۵ روز قبل
Leo Barca
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۷ پاسخ
۸,۶۳۴,۹۳۲ بازدید
۱ ماه قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۵۹,۴۶۵ بازدید
۱ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۸۳,۱۲۷ بازدید
۱ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۴۲۶ بازدید
۱ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۳۴۰ بازدید
۱ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۳۷,۹۷۹ بازدید
۱ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۴۴,۲۲۰ بازدید
۱ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۸,۰۵۹ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۴۷,۶۰۴ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۹,۲۵۵ بازدید
۸ ماه قبل
jalebamooz
حاضرین در سایت
۵۲۶ کاربر آنلاین است. (۲۷۵ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۵۲۶

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!