در حال دیدن این عنوان: |
۲ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
![]() ![]() ![]() |
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره نحل آيه ١١٤ آيه فَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَلًا طَيِّباً وَاشْكُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ ترجمه پس، از آن چیزهاى حلال و پاكیزهاى كه خداوند روزى شما كرده بخورید، و اگر تنها او را مىپرستید نعمت خدا را شكرگزارید. نکته ها اسلام خوردن چیزى را اجازه مىدهد كه هم طیّب باشد و هم حلال. چیزهایى مثل شراب و گوشت خوك ممنوع است، چون ذاتاً خبیث و ناپاك است. و چیزهایى كه با پول غصبى خریدارى شود، گرچه خودش طیّب باشد، ممنوع است چون حرام است. اكنون كه كفران نعمتها و تكذیب انبیا سبب قهر و عذاب خداست، پس بجاى كفران وكفر، از نعمتهاى حلال بهرهگرفته وحلالوار بخورید وشكرگزار باشید. پيام ها 1- در اسلام ریاضت و رهبانیّت نیست. «فكلوا مما رزقكم اللَّه» 2- مصرف در چارچوب حلال مجاز است، نه هر چه بدست آمد. «فكلوا...حلالاً طیّباً» 3- دستورات دین مطابق فطرت است. خوردنىهایى كه مطابق طبع انسان باشد، مجاز است. «فكلوا... طیّباً» 4- دینِ جامع، دستوراتش نیز جامعیّت دارد. هم طهارت ظاهرى را شرط مصرف مىداند، «طیّبا» هم طهارت باطنى و حقوقى را. «حلالاً» 5- روزى را نعمت وهدیه الهى بدانیم، نه محصولِ زرنگى خود. «رزقكماللَّه... نعمتاللَّه» 6- خوردن براى خوردن نیست، براى انجام وظایف است. «فكلوا... واشكروا... تعبدون» 7- عبادت وبندگى بدون شكر نعمتها نمىشود. «واشكروا نعمتاللَّه انكنتم ایاه تعبدون» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۹ مهر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره نحل آيه ١١٥ آيه إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ترجمه جز این نیست كه (خداوند) مردار و خون و گوشت خوك و آنچه نام غیر خدا (به هنگام ذبح) بر آن برده شده، بر شما حرام كرده است، پس هر كس (به خوردن اینها) ناچار شود، بدون آنكه (قصد) تجاوز و تعدى (به حكم خداوند) داشته باشد و یا (از نیاز ضرورى) تجاوز كند، (مانعى براى خوردنش نیست) زیرا كه خداوند بخشنده مهربان است. نکته ها این آیه با اندكى تفاوت، در سورههاى انعام و نحل كه مكّى هستند و سورههاى بقره و مائده كه مدنى هستند نیز آمده است. «اهلال» از «هلال» به معناى بلند كردن صدا هنگام دیدن هلال ماه است و چون مشركان هنگام ذبح حیوانات، نام بتها را با صداى بلند مىبردند، از این كار تعبیر به «اهلال» شده است.(85) گرچه در این آیه مواردى از خوردنىهاى حرام آمده است، امّا منحصر در آنها نیست، بلكه موارد دیگرى را پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله بیان نموده كه به سفارش خود قرآن باید بپذیریم. «ما آتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا»(86) 85) تفسیر نمونه. 86) حشر، 7. پيام ها 1- حرام كردن چیزى تنها بدست خداست و كسى حق ندارد از پیش خود یا براساس خرافات و موهومات چیزى را حرام یا حلال كند. «انّما حرّم» 2- دلیل و فلسفهى تحریم بعضى خوردنىها، تنها مسائل بهداشتى و مادى نیست، بلكه دورى از پلیدىهاى معنوى، همچون شرك نیز یك معیار است. «حرّم علیكم المیتة ... و ما اهلّ لغیراللَّه» 3- حتى خوردن باید در مدار توحید باشد. «حرّم ... ما اهلّ لغیراللَّه» 4- از قانون الهى و تبصرههاى آن سوءاستفاده نكنید. «فمن اضطرّ غیر باغ و لا عاد» 5- اسلام بنبست ندارد. در شرایط اضطرار، حكم عوض مىشود. «فمن اضطرّ ... فانّ اللَّه غفور رحیم» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۴ مهر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره نحل آيه 116 و 117 آيه وَلَا تَقُولُواْ لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَذَا حَلَلٌ وَهَذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُواْ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ * مَتَعٌ قَلِيلٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ترجمه وبا هر دروغى كه به زبانتان مىآید نگویید: این حلال است وآن حرام، تا بر خدا دروغ بسته باشید. زیرا كسانى كه بر خداوند دروغ مىبندند رستگار نمىشوند. (سرچشمهى همه افتراها رسیدن به دنیایى است كه) بهرهاى اندك است، در حالى كه براى آنان (در آخرت) عذابى دردناك است. نکته ها این دو آیه هرگونه تحلیل یا تحریمى را كه بر مبناى قانون الهى نباشد، محكوم نموده و آنرا دروغ بستن به خدا، براى رسیدن به متاع بىارزش دنیوى مىشمرد. پيام ها 1- در مورد حلال وحرامها، اظهار نظرهاى بىجا و بىدلیل نكنیم. (باید یا خود مجتهد باشیم یا از دانشمندان دینى تقلید كنیم.) «لاتقولوا ... هذا حلال وهذا حرام» 2- بدعت در دین و احكام آن، ممنوع است. «ولاتقولوا ... هذا حلال و هذا حرامٌ» 3- دروغگو، رستگار نمىشود. «ان الّذین یفترون ... لایفلحون» 4- انگیزه بسیارى از بدعتها در دین، رسیدن به دنیاست. «متاع قلیل» 5 - شكستن مرزهاى حلال و حرام، هم شقاوت دنیا را بدنبال دارد و هم عذاب آخرت را. «لایفلحون ... لهم عذاب الیم» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۹ مهر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره نحل آيه ١١٨ آيه وَعَلَى الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا مَا قَصَصْنَا عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَمَا ظَلَمْنَهُمْ وَلَكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ ترجمه و بر كسانى كه یهودى بودند آنچه را كه پیش از این بر تو نقل كردیم حرام كردیم، (در سوره انعام كه قبل از نحل نازل شده، علاوه بر مردار و خون، چیزهاى دیگرى بخاطر گوشمالى یهودیان، حرام شده است.) (ولى ما با تحریم) ظلمى بر آنان نكردیم، ولكن (تحریم ما كیفر) ستمى بود كه آنان بر خویش رواداشته بودند. نکته ها در چند آیه قبل خواندیم: «انّما حرّم»، یعنى تنها چهار چیز بر شما حرام است؛ مردار، خون، گوشت خوك، حیوانى كه به نام وبراى غیر خدا ذبح شده باشد. در اینجا سؤالى به ذهن مىرسد كه اگر غذاهاى حرام منحصر در چهار چیز است پس چرا در سورهى انعام آیه 146 كه قبل از نحل نازل شده، حیوانات ناخندار و پیه گاو و گوسفند بر یهودیان حرام شد؟! گویا این آیه در پاسخ مىفرماید: آنچه بر یهودیان حرام شد به عنوان محاصره اقتصادى و براى تنبیه وگوشمالى آنها بوده نه آنكه واقعاً حرام بوده است. در اسلام دو نوع تحریم وممنوعیّت وجود دارد؛ یكى تحریم دایمى وبراى عموم مردم. ودیگرى تحریم موقت وبراى گروه خاص. «حرّمنا ... كانوا انفسهم یظلمون» پيام ها 1- محاصره اقتصادى از راه تحریم برخى خوردنىها، یكى از كیفرها و عقوبتهاى الهى براى امّتهاى پیشین بوده است. «حرّمنا... كانوا انفسهم یظلمون» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۳۰ مهر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره نحل آيه ١١٩ آيه ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ عَمِلُواْ السُّوءَ بِجَهَلَةٍ ثُمَّ تَابُواْ مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَ أَصْلَحُواْ إِنَّ رَبَّكَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ ترجمه سپس البته پروردگار تو براى كسانى كه از روى نادانى كار بدى كردند آنگاه از پس آن توبه كرده و به كار شایسته پرداختند همانا پروردگارت پس از آن توبه، قطعاً بخشنده مهربان است. نکته ها جهل به معناى ندانستن است، ولى جهالت در موردى كه انسان مىداند، ولى هوى و هوس بر او غالب مىشود نیز بكار مىرود. در سوره انعام آیه 54 «كتب ربّكم على نفسه الرّحمة انه من عمل منكم سوء بجهالة ثمّ تاب منبعده واصلح...» و نساء آیه 17 نیز جهالت به این معناست. «انّما التوبة على اللَّه للّذین یعملون السوء بجهالة ثمّ یتوبون من قریب...» امام صادق فرمود: هرگناهى كه از بنده سر مىزند گرچه از روى عمد باشد، جهالت نامیده مىشود، زیرا نادانى بنده او را وادار به گناه كرده و گناه را در نظر او زیبا جلوه داده است. پيام ها 1- اسلام بنبست ندارد و راه بازسازى را براى انسان باز گذاشته است. «ثمّ تابوا» 2- پذیرفتن توبه از شئون ربوبیّت الهى و شیوههاى تربیت است. «ربّك» 3- توبه واقعى، همراه با اصلاح وجبران خلافها مىباشد. «تابوا... واصلحوا» 4- راه توبه بر روى همه باز است. «للّذین» 5 - گناهانى كه بخاطر غلبهى هوس باشد نه انكار و عناد، به پذیرش توبه نزدیك است. «عملوا السّوء بجهالةٍ ثمّ تابوا» 6- پذیرفتن توبه از جانب پروردگار قطعى است. (انّ - لغفورٌ - جمله اسمیه) 7- علاوه بر پذیرش خلافكار، خداوند نسبت به او مهربان است. «لغفور رحیم» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۶ آبان ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره نحل آيه ١٢٠ آيه إِنَّ إِبْرَهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتاً لِّلَّهِ حَنِيفاً وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ترجمه همانا ابراهیم (به تنهایى) یك اُمت بود، در برابر خدا خاضع و فرمانبر و حقگرا بود، و از مشركان نبود. نکته ها در این آیه خداوند ابراهیم را به تنهایى یك اُمّت دانسته است و هر یك از مفسران براى تحلیل و تفسیر این جمله سخنى گفتهاند، از جمله: 1. چون ابراهیم بر مكتبى بود كه احدى بر آن نبود، پس یك اُمّت بود.(87) 2. او به اندازه یك اُمّت خیر و خوبى و كمال داشت نظیر شعرى كه مىگوید: آنچه خوبان همه دارند تو تنها دارى.(88) 3. كلمه اُمّت به معناى معلّم خیر است او معلّم خوبىها بود.(89) 4. مراد از اُمّت یعنى رهبر و مقصود و امام تمام خداپرستان.(90) 5. شخصیّت و شعاع وجود او به اندازه یك اُمّت بود.(91) 6. چون قوام اُمّت به او بود. 7. چون عالم بود و عالم اُمّتى را راهنمایى مىكند. 8. چون حركت آفرید كار یك امّت را انجام داد، یارى نداشت ویكتنه قیام كرد.(92) 87) تفسیر صافى. 88) تفسیر مراغى. 89) تفسیر طبرى. 90) تفسیر فرقان. 91) تفسیر نمونه. 92) تفسیر مجمع البیان. پيام ها 1- تجلیل از مردان خدا و معرّفى الگوها و قهرمانان توحید یك شیوه تربیتى است. «انّ ابراهیم» 2- تعداد و كمیّت مهم نیست، بلكه كیفیّت و حركت آفرینى مهم است. «اُمّة» 3- در راه حقّ از تنهایى نهراسید. «انّ ابراهیم كان اُمّةً» 4- انسان محكوم محیط وجامعه و تاریخ نیست. «و لم یَكُ منالمشركین» 5 - ابراهیم هم در عمل خالص بود، «حنیفاً» هم در عقیده. «و لم یك من المشركین» 6- برخوردهاى مماشاتى ضررى به توحید انسان نمىزند. (با آنكه ابراهیم در میان خورشید وستارهپرستان لحظاتى با آنان مدارا و مماشات كرد و گفت: پروردگار من همینهاست، ولى همین كه ناپدید شدند، فرمود: من غروب كنندگان را دوست ندارم. با این حال در این آیه خداوند مىفرماید: او لحظهاى مشرك نبود.) «لم یك من المشركین» 7- آنچه به انسان ارزش مىدهد عبادت و اطاعت آگاهانه از خدا «قانتاً» همراه با اعتدال و نداشتن انحراف «حنیفاً» و خلوص است. «و لم یك من المشركین» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۱ آبان ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره نحل آيه 121 و ١٢٢ آيه شَاكِراً لّاَِنْعُمِهِ اجْتَبَهُ وَهَدَيهُ إِلَى صِرَطٍ مُّسْتَقِيمٍ وَءَاتَيْنَهُ فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَإِنَّهُ فِى الْأَخِرَةِ لَمِنَ الْصَّلِحِينَ ترجمه او نسبت به نعمتهاى خداوند شكرگزار بود، (خدا) او را برگزید و به راهى مستقیم هدایتش كرد. ودر دنیا به او نیكى دادیم و قطعاً او در آخرت (نیز) از صالحان و شایستگان است. نکته ها كلمهى «اجتبى» از «جبابة» به معناى جمعآورى و متمركز كردن است، اجتباء خداوند یعنى افرادى را از تشتت و گرایشهاى گوناگون حفظ و براى خود متمركز و خالص مىكند. نام نیك، ذریّه طیبه، بناى كعبه، عمر طولانى، دعاى مستجاب، مال زیاد از نمونههاى حسنه در دنیاست. «اتیناه فى الدنیا حسنة» در این آیات خداوند پنج كمال براى ابراهیم برمىشمرد و سپس پنج مقام به او مىدهد؛ اما پنج كمال: (اُمة - قانتاً - لم یك من المشركین - حنیفاً - شاكراً) امّا پنج مقام و لطف از طرف خداوند: (اجتباه - هداه - فىالدنیا حسنة - فى الاخرة لمن الصالحین - اتّبع ملة ابراهیم كه در آیه بعد است.) پيام ها 1- انتخاب خداوند، بر اساس شایستگى انسان است. «قانتاً، حنیفاً، شاكراً، اجتباه» 2- آن را كه خدا برگزیند، به مقصدش مىرساند. «اجتباه... هداه الى صراط مستقیم» 3- دعاى انبیا مستجاب است. (ابراهیم از خداوند درخواست كرده بود كه به صالحان ملحق شود، «ربّ هب لى حكماً و الحقنى بالصّالحین»(93) در این آیه خداوند مىفرماید: «انّه فى الآخرة لمن الصّالحین» 93) شعراء، 83. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۲ آبان ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره نحل آيه 12٣ آيه ثُمَّ أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَهِيمَ حَنِيفاً وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ترجمه سپس به تو وحى كردیم كه از آئین ابراهیم حقگرا پیروى كن، واو از مشركان نبود. پيام ها 1- گرچه شیوهها و شرایط انبیا یكسان نبوده است، لكن راه انبیا یكى است و آنان مأمور به پیروى از پیامبران قبلى هستند. «اتّبع ملّة ابراهیم» 2- ستایشهاى پىدرپى با تعبیرهاى مكرّر در آیاتى كنارهم، نشانهى كمال خلوصِ ابراهیم است. (در سه آیه دو بار «حنیفاً» و«ماكان منالمشركین» تكرار شده است) |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۳ آبان ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره نحل آيه 124 آيه إِنَّمَا جُعِلَ السَّبْتُ عَلَى الَّذِينَ اخْتَلَفُواْ فِيهِ وَإِنَّ رَبَّكَ لَيَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ فِيَما كَانُواْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ترجمه همانا (حكم) تعطیلى (وبزرگداشت روز) شنبه بر كسانى قرار داده شد كه در آن اختلاف كردند و قطعاً پروردگارت در روز قیامت دربارهى آنچه آنان (یهودیان) دائماً در آن اختلاف مىكردند، قضاوت خواهد كرد. نکته ها یهود بخاطر لجاجت و عناد بارها از طرف خداوند تنبیه شدند، یكى از تنبیهات آیه 118 همین سوره بود؛ «على الذین هادوا حرّمنا...» و تعطیلى روز شنبه كه در این آیه بیان شده تنبیه دیگرى است كه البته گروهى قدردانى و گروهى ناشكرى كرده و دست به حیلهگرى زدندو به كیفرهاى سخت گرفتار شدند. با توجه به آیه قبل شاید معناى آیه این باشد: اى پیامبر تو تابع ملت ابراهیم باش كه براى او جمعه تعطیل بود و تعطیلى روز شنبه براى یهود، نوعى كیفر و تنبیه علیه آنان بود وگرنه آئین حق، همان تعطیلى جمعه است كه از زمان ابراهیم بوده است. پيام ها 1- برنامههاى خداوند گاهى براى مهر است و گاهى براى قهر مىباشد. «جعل السبت على الذین...» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۶ آبان ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره نحل آيه 125 آيه ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَدِلْهُم بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ ترجمه (اى پیامبر مردم را) با حكمت (و گفتار استوار و منطقى) و پند نیكو، به راه پروردگارت بخوان و (با مخالفان) به شیوهاى كه نیكوتر است جدال و گفتگو كن، همانا پروردگارت به كسى كه از راه او منحرف شده آگاهتر است و (همچنین) او هدایت یافتگان را بهتر مىشناسد. نکته ها از این آیه تا آخر سوره دَه دستور جالب اخلاقى براى برخورد مطرح شده است. این آیه براى همه مسئولین و مربیان و معلّمان و اساتید و علما، دستور جامعى مىدهد كه باید آنان براى موفقیّت خود با شیوههاى گوناگونى نسبت به مخاطبان گوناگون خود، مجهز باشند، چرا كه همهى مردم را نمىتوان با یك شیوه دعوت كرد، هر شخصى یك روح و ظرفیتى دارد كه باید با زبان خودش با او سخن گفت؛ خواص را با حكمت و استدلال، و عوام را با موعظه نیكو، و مخالفان را با جدال نیكوتر ارشاد كنیم. موعظه نیكو آن است كه واعظ به آنچه مىگوید عمل كند و جدال نیكو آن است كه در آن توهین و تحریك غلط احساسات نباشد. پيام ها 1- اولین وظیفه انبیا، دعوت است. «اُدع» 2- دعوت باید جهت الهى داشته باشد. «الى سبیل ربّك» 3- دعوت، مراحل و مراتبى دارد. (حكمت، موعظه، جدال نیكو كه حكمت راه عقلى و موعظه راه عاطفى مىباشد.) 4- موعظه باید حَسن باشد، ولى جدال باید اَحسن باشد. «الموعظة حسنة - بالتى هى اَحسن» (هم محتوا نیكو باشد و هم شیوه و بیان) 5- بیان آثار وبركات خوبىها وآفات وخطرات بدىها از شیوهاى دعوت است. «بالحكمة» (حكمت یعنى آشنایى با مصالح و مفاسد امور از طریق علم و عقل) 6- شما ضامن وظیفه هستید، نه ضامن نتیجه. «ان ربك هو اعلم بمن ضلّ عن سبیله و هو اعلم بالمهتدین» 7- حكمت و برهان همیشه نیكو است، ولى موعظه و جدال ممكن است با شیوه خوب یا شیوهى بد باشد. (كلمه حسن و احسن براى حكمت آورده نشد) 8- اسلام به طرفداران خود هم غذاى فكرى مىدهد، «بالحكمة» هم غذاى روح «الموعظة الحسنة» و به مخالفان برخورد منطقى دارد. «جادلهم ...» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۰ آبان ۱۳۹۵
|
![]() ![]() ![]() |
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |