به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره نحل
آيه ١١٤


آيه

فَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَلًا طَيِّباً وَاشْكُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ‏


ترجمه

پس، از آن چیزهاى حلال و پاكیزه‏اى كه خداوند روزى شما كرده بخورید، و اگر تنها او را مى‏پرستید نعمت خدا را شكرگزارید.


نکته ها

اسلام خوردن چیزى را اجازه مى‏دهد كه هم طیّب باشد و هم حلال. چیزهایى مثل شراب و گوشت خوك ممنوع است، چون ذاتاً خبیث و ناپاك است. و چیزهایى كه با پول غصبى خریدارى شود، گرچه خودش طیّب باشد، ممنوع است چون حرام است.
اكنون كه كفران نعمت‏ها و تكذیب انبیا سبب قهر و عذاب خداست، پس بجاى كفران وكفر، از نعمت‏هاى حلال بهره‏گرفته وحلال‏وار بخورید وشكرگزار باشید.


پيام ها

1- در اسلام ریاضت و رهبانیّت نیست. «فكلوا مما رزقكم اللَّه»
2- مصرف در چارچوب حلال مجاز است، نه هر چه بدست آمد. «فكلوا...حلالاً طیّباً»
3- دستورات دین مطابق فطرت است. خوردنى‏هایى كه مطابق طبع انسان باشد، مجاز است. «فكلوا... طیّباً»
4- دینِ جامع، دستوراتش نیز جامعیّت دارد. هم طهارت ظاهرى را شرط مصرف مى‏داند، «طیّبا» هم طهارت باطنى و حقوقى را. «حلالاً»
5- روزى را نعمت وهدیه الهى بدانیم، نه محصولِ زرنگى خود. «رزقكم‏اللَّه... نعمت‏اللَّه»
6- خوردن براى خوردن نیست، براى انجام وظایف است. «فكلوا... واشكروا... تعبدون»
7- عبادت وبندگى بدون شكر نعمت‏ها نمى‏شود. «واشكروا نعمت‏اللَّه ان‏كنتم ایاه تعبدون»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۹ مهر ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره نحل
آيه ١١٥



آيه

إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏


ترجمه

جز این نیست كه (خداوند) مردار و خون و گوشت خوك و آنچه نام غیر خدا (به هنگام ذبح) بر آن برده شده، بر شما حرام كرده است، پس هر كس (به خوردن اینها) ناچار شود، بدون آنكه (قصد) تجاوز و تعدى (به حكم خداوند) داشته باشد و یا (از نیاز ضرورى) تجاوز كند، (مانعى براى خوردنش نیست) زیرا كه خداوند بخشنده مهربان است.
نکته ها
این آیه با اندكى تفاوت، در سوره‏هاى انعام و نحل كه مكّى هستند و سوره‏هاى بقره و مائده كه مدنى هستند نیز آمده است.
«اهلال» از «هلال» به معناى بلند كردن صدا هنگام دیدن هلال ماه است و چون مشركان هنگام ذبح حیوانات، نام بت‏ها را با صداى بلند مى‏بردند، از این كار تعبیر به «اهلال» شده است.(85)
گرچه در این آیه مواردى از خوردنى‏هاى حرام آمده است، امّا منحصر در آنها نیست، بلكه موارد دیگرى را پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله بیان نموده كه به سفارش خود قرآن باید بپذیریم. «ما آتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا»(86)
85) تفسیر نمونه.
86) حشر، 7.


پيام ها

1- حرام كردن چیزى تنها بدست خداست و كسى حق ندارد از پیش خود یا براساس خرافات و موهومات چیزى را حرام یا حلال كند. «انّما حرّم»
2- دلیل و فلسفه‏ى تحریم بعضى خوردنى‏ها، تنها مسائل بهداشتى و مادى نیست، بلكه دورى از پلیدى‏هاى معنوى، همچون شرك نیز یك معیار است. «حرّم علیكم المیتة ... و ما اهلّ لغیراللَّه»
3- حتى خوردن باید در مدار توحید باشد. «حرّم ... ما اهلّ لغیراللَّه»
4- از قانون الهى و تبصره‏هاى آن سوءاستفاده نكنید. «فمن اضطرّ غیر باغ و لا عاد»
5- اسلام بن‏بست ندارد. در شرایط اضطرار، حكم عوض مى‏شود. «فمن اضطرّ ... فانّ اللَّه غفور رحیم»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۴ مهر ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره نحل
آيه 116 و 117


آيه

وَلَا تَقُولُواْ لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَذَا حَلَلٌ وَهَذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُواْ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ‏ *
مَتَعٌ قَلِيلٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ‏


ترجمه

وبا هر دروغى كه به زبانتان مى‏آید نگویید: این حلال است وآن حرام، تا بر خدا دروغ بسته باشید. زیرا كسانى كه بر خداوند دروغ مى‏بندند رستگار نمى‏شوند.
(سرچشمه‏ى همه افتراها رسیدن به دنیایى است كه) بهره‏اى اندك است، در حالى كه براى آنان (در آخرت) عذابى دردناك است.


نکته ها

این دو آیه هرگونه تحلیل یا تحریمى را كه بر مبناى قانون الهى نباشد، محكوم نموده و آنرا دروغ بستن به خدا، براى رسیدن به متاع بى‏ارزش دنیوى مى‏شمرد.


پيام ها

1- در مورد حلال وحرام‏ها، اظهار نظرهاى بى‏جا و بى‏دلیل نكنیم. (باید یا خود مجتهد باشیم یا از دانشمندان دینى تقلید كنیم.) «لاتقولوا ... هذا حلال وهذا حرام»
2- بدعت در دین و احكام آن، ممنوع است. «ولاتقولوا ... هذا حلال و هذا حرامٌ»
3- دروغگو، رستگار نمى‏شود. «ان الّذین یفترون ... لایفلحون»
4- انگیزه بسیارى از بدعت‏ها در دین، رسیدن به دنیاست. «متاع قلیل»
5 - شكستن مرزهاى حلال و حرام، هم شقاوت دنیا را بدنبال دارد و هم عذاب آخرت را. «لایفلحون ... لهم عذاب الیم»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۹ مهر ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره نحل
آيه ١١٨



آيه

وَعَلَى الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا مَا قَصَصْنَا عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَمَا ظَلَمْنَهُمْ وَلَكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ‏


ترجمه

و بر كسانى كه یهودى بودند آنچه را كه پیش از این بر تو نقل كردیم حرام كردیم، (در سوره انعام كه قبل از نحل نازل شده، علاوه بر مردار و خون، چیزهاى دیگرى بخاطر گوشمالى یهودیان، حرام شده است.) (ولى ما با تحریم) ظلمى بر آنان نكردیم، ولكن (تحریم ما كیفر) ستمى بود كه آنان بر خویش رواداشته بودند.


نکته ها

در چند آیه قبل خواندیم: «انّما حرّم»، یعنى تنها چهار چیز بر شما حرام است؛ مردار، خون، گوشت خوك، حیوانى كه به نام وبراى غیر خدا ذبح شده باشد. در اینجا سؤالى به ذهن مى‏رسد كه اگر غذاهاى حرام منحصر در چهار چیز است پس چرا در سوره‏ى انعام آیه 146 كه قبل از نحل نازل شده، حیوانات ناخن‏دار و پیه گاو و گوسفند بر یهودیان حرام شد؟!
گویا این آیه در پاسخ مى‏فرماید: آنچه بر یهودیان حرام شد به عنوان محاصره اقتصادى و براى تنبیه وگوشمالى آنها بوده نه آنكه واقعاً حرام بوده است.
در اسلام دو نوع تحریم وممنوعیّت وجود دارد؛ یكى تحریم دایمى وبراى عموم مردم. ودیگرى تحریم موقت وبراى گروه خاص. «حرّمنا ... كانوا انفسهم یظلمون»


پيام ها

1- محاصره اقتصادى از راه تحریم برخى خوردنى‏ها، یكى از كیفرها و عقوبت‏هاى الهى براى امّت‏هاى پیشین بوده است. «حرّمنا... كانوا انفسهم یظلمون»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۳۰ مهر ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره نحل
آيه ١١٩


آيه

ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ عَمِلُواْ السُّوءَ بِجَهَلَةٍ ثُمَّ تَابُواْ مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَ أَصْلَحُواْ إِنَّ رَبَّكَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ‏


ترجمه

سپس البته پروردگار تو براى كسانى كه از روى نادانى كار بدى كردند آنگاه از پس آن توبه كرده و به كار شایسته پرداختند همانا پروردگارت پس از آن توبه، قطعاً بخشنده مهربان است.


نکته ها

جهل به معناى ندانستن است، ولى جهالت در موردى كه انسان مى‏داند، ولى هوى و هوس بر او غالب مى‏شود نیز بكار مى‏رود. در سوره انعام آیه 54 «كتب ربّكم على نفسه الرّحمة انه من عمل منكم سوء بجهالة ثمّ تاب من‏بعده واصلح...» و نساء آیه 17 نیز جهالت به این معناست. «انّما التوبة على اللَّه للّذین یعملون السوء بجهالة ثمّ یتوبون من قریب...»
امام صادق فرمود: هرگناهى كه از بنده سر مى‏زند گرچه از روى عمد باشد، جهالت نامیده مى‏شود، زیرا نادانى بنده او را وادار به گناه كرده و گناه را در نظر او زیبا جلوه داده است.


پيام ها

1- اسلام بن‏بست ندارد و راه بازسازى را براى انسان باز گذاشته است. «ثمّ تابوا»
2- پذیرفتن توبه از شئون ربوبیّت الهى و شیوه‏هاى تربیت است. «ربّك»
3- توبه واقعى، همراه با اصلاح وجبران خلاف‏ها مى‏باشد. «تابوا... واصلحوا»
4- راه توبه بر روى همه باز است. «للّذین»
5 - گناهانى كه بخاطر غلبه‏ى هوس باشد نه انكار و عناد، به پذیرش توبه نزدیك است. «عملوا السّوء بجهالةٍ ثمّ تابوا»
6- پذیرفتن توبه از جانب پروردگار قطعى است. (انّ - لغفورٌ - جمله اسمیه)
7- علاوه بر پذیرش خلافكار، خداوند نسبت به او مهربان است. «لغفور رحیم»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۶ آبان ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره نحل
آيه ١٢٠


آيه

إِنَّ إِبْرَهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتاً لِّلَّهِ حَنِيفاً وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‏


ترجمه

همانا ابراهیم (به تنهایى) یك اُمت بود، در برابر خدا خاضع و فرمان‏بر و حق‏گرا بود، و از مشركان نبود.


نکته ها

در این آیه خداوند ابراهیم را به تنهایى یك اُمّت دانسته است و هر یك از مفسران براى تحلیل و تفسیر این جمله سخنى گفته‏اند، از جمله:
1. چون ابراهیم بر مكتبى بود كه احدى بر آن نبود، پس یك اُمّت بود.(87)
2. او به اندازه یك اُمّت خیر و خوبى و كمال داشت نظیر شعرى كه مى‏گوید:
آنچه خوبان همه دارند تو تنها دارى.(88)
3. كلمه اُمّت به معناى معلّم خیر است او معلّم خوبى‏ها بود.(89)
4. مراد از اُمّت یعنى رهبر و مقصود و امام تمام خداپرستان.(90)
5. شخصیّت و شعاع وجود او به اندازه یك اُمّت بود.(91)
6. چون قوام اُمّت به او بود.
7. چون عالم بود و عالم اُمّتى را راهنمایى مى‏كند.
8. چون حركت آفرید كار یك امّت را انجام داد، یارى نداشت ویك‏تنه قیام كرد.(92)
87) تفسیر صافى.
88) تفسیر مراغى.
89) تفسیر طبرى.
90) تفسیر فرقان.
91) تفسیر نمونه.
92) تفسیر مجمع البیان.


پيام ها

1- تجلیل از مردان خدا و معرّفى الگوها و قهرمانان توحید یك شیوه تربیتى است. «انّ ابراهیم»
2- تعداد و كمیّت مهم نیست، بلكه كیفیّت و حركت آفرینى مهم است. «اُمّة»
3- در راه حقّ از تنهایى نهراسید. «انّ ابراهیم كان اُمّةً»
4- انسان محكوم محیط وجامعه و تاریخ نیست. «و لم یَكُ من‏المشركین»
5 - ابراهیم هم در عمل خالص بود، «حنیفاً» هم در عقیده. «و لم یك من المشركین»
6- برخوردهاى مماشاتى ضررى به توحید انسان نمى‏زند. (با آنكه ابراهیم در میان خورشید وستاره‏پرستان لحظاتى با آنان مدارا و مماشات كرد و گفت: پروردگار من همین‏هاست، ولى همین كه ناپدید شدند، فرمود: من غروب كنندگان را دوست ندارم. با این حال در این آیه خداوند مى‏فرماید: او لحظه‏اى مشرك نبود.) «لم یك من المشركین»
7- آنچه به انسان ارزش مى‏دهد عبادت و اطاعت آگاهانه از خدا «قانتاً» همراه با اعتدال و نداشتن انحراف «حنیفاً» و خلوص است. «و لم یك من المشركین»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۱ آبان ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره نحل
آيه 121 و ١٢٢



آيه

شَاكِراً لّاَِنْعُمِهِ اجْتَبَهُ وَهَدَيهُ إِلَى‏ صِرَطٍ مُّسْتَقِيمٍ
وَءَاتَيْنَهُ فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَإِنَّهُ فِى الْأَخِرَةِ لَمِنَ الْصَّلِحِينَ‏


ترجمه

او نسبت به نعمت‏هاى خداوند شكرگزار بود، (خدا) او را برگزید و به راهى مستقیم هدایتش كرد.
ودر دنیا به او نیكى دادیم و قطعاً او در آخرت (نیز) از صالحان و شایستگان است.
نکته ها
كلمه‏ى «اجتبى‏» از «جبابة» به معناى جمع‏آورى و متمركز كردن است، اجتباء خداوند یعنى افرادى را از تشتت و گرایش‏هاى گوناگون حفظ و براى خود متمركز و خالص مى‏كند.
نام نیك، ذریّه طیبه، بناى كعبه، عمر طولانى، دعاى مستجاب، مال زیاد از نمونه‏هاى حسنه در دنیاست. «اتیناه فى الدنیا حسنة»
در این آیات خداوند پنج كمال براى ابراهیم برمى‏شمرد و سپس پنج مقام به او مى‏دهد؛ اما پنج كمال: (اُمة - قانتاً - لم یك من المشركین - حنیفاً - شاكراً) امّا پنج مقام و لطف از طرف خداوند: (اجتباه - هداه - فى‏الدنیا حسنة - فى الاخرة لمن الصالحین - اتّبع ملة ابراهیم كه در آیه بعد است.)


پيام ها

1- انتخاب خداوند، بر اساس شایستگى انسان است. «قانتاً، حنیفاً، شاكراً، اجتباه»
2- آن را كه خدا برگزیند، به مقصدش مى‏رساند. «اجتباه... هداه الى صراط مستقیم»
3- دعاى انبیا مستجاب است. (ابراهیم از خداوند درخواست كرده بود كه به صالحان ملحق شود، «ربّ هب لى حكماً و الحقنى بالصّالحین»(93) در این آیه خداوند مى‏فرماید: «انّه فى الآخرة لمن الصّالحین»
93) شعراء، 83.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۲ آبان ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره نحل
آيه 12٣



آيه

ثُمَّ أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَهِيمَ حَنِيفاً وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‏


ترجمه

سپس به تو وحى كردیم كه از آئین ابراهیم حق‏گرا پیروى كن، واو از مشركان نبود.


پيام ها

1- گرچه شیوه‏ها و شرایط انبیا یكسان نبوده است، لكن راه انبیا یكى است و آنان مأمور به پیروى از پیامبران قبلى هستند. «اتّبع ملّة ابراهیم»
2- ستایش‏هاى پى‏درپى با تعبیرهاى مكرّر در آیاتى كنارهم، نشانه‏ى كمال خلوصِ ابراهیم است. (در سه آیه دو بار «حنیفاً» و«ماكان من‏المشركین» تكرار شده است)





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۳ آبان ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره نحل
آيه 124


آيه

إِنَّمَا جُعِلَ السَّبْتُ عَلَى الَّذِينَ اخْتَلَفُواْ فِيهِ وَإِنَّ رَبَّكَ لَيَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ فِيَما كَانُواْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ‏


ترجمه

همانا (حكم) تعطیلى (وبزرگداشت روز) شنبه بر كسانى قرار داده شد كه در آن اختلاف كردند و قطعاً پروردگارت در روز قیامت درباره‏ى آنچه آنان (یهودیان) دائماً در آن اختلاف مى‏كردند، قضاوت خواهد كرد.


نکته ها

یهود بخاطر لجاجت و عناد بارها از طرف خداوند تنبیه شدند، یكى از تنبیهات آیه 118 همین سوره بود؛ «على الذین هادوا حرّمنا...» و تعطیلى روز شنبه كه در این آیه بیان شده تنبیه دیگرى است كه البته گروهى قدردانى و گروهى ناشكرى كرده و دست به حیله‏گرى زدندو به كیفرهاى سخت گرفتار شدند.
با توجه به آیه قبل شاید معناى آیه این باشد: اى پیامبر تو تابع ملت ابراهیم باش كه براى او جمعه تعطیل بود و تعطیلى روز شنبه براى یهود، نوعى كیفر و تنبیه علیه آنان بود وگرنه آئین حق، همان تعطیلى جمعه است كه از زمان ابراهیم بوده است.


پيام ها

1- برنامه‏هاى خداوند گاهى براى مهر است و گاهى براى قهر مى‏باشد. «جعل السبت على الذین...»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۶ آبان ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره نحل
آيه 125


آيه

ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَدِلْهُم بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ‏


ترجمه

(اى پیامبر مردم را) با حكمت (و گفتار استوار و منطقى) و پند نیكو، به راه پروردگارت بخوان و (با مخالفان) به شیوه‏اى كه نیكوتر است جدال و گفتگو كن، همانا پروردگارت به كسى كه از راه او منحرف شده آگاه‏تر است و (همچنین) او هدایت یافتگان را بهتر مى‏شناسد.


نکته ها

از این آیه تا آخر سوره دَه دستور جالب اخلاقى براى برخورد مطرح شده است.
این آیه براى همه مسئولین و مربیان و معلّمان و اساتید و علما، دستور جامعى مى‏دهد كه باید آنان براى موفقیّت خود با شیوه‏هاى گوناگونى نسبت به مخاطبان گوناگون خود، مجهز باشند، چرا كه همه‏ى مردم را نمى‏توان با یك شیوه دعوت كرد، هر شخصى یك روح و ظرفیتى دارد كه باید با زبان خودش با او سخن گفت؛ خواص را با حكمت و استدلال، و عوام را با موعظه نیكو، و مخالفان را با جدال نیكوتر ارشاد كنیم.
موعظه نیكو آن است كه واعظ به آنچه مى‏گوید عمل كند و جدال نیكو آن است كه در آن توهین و تحریك غلط احساسات نباشد.


پيام ها

1- اولین وظیفه انبیا، دعوت است. «اُدع»
2- دعوت باید جهت الهى داشته باشد. «الى سبیل ربّك»
3- دعوت، مراحل و مراتبى دارد. (حكمت، موعظه، جدال نیكو كه حكمت راه عقلى و موعظه راه عاطفى مى‏باشد.)
4- موعظه باید حَسن باشد، ولى جدال باید اَحسن باشد. «الموعظة حسنة - بالتى هى اَحسن» (هم محتوا نیكو باشد و هم شیوه و بیان)
5- بیان آثار وبركات خوبى‏ها وآفات وخطرات بدى‏ها از شیوهاى دعوت است. «بالحكمة» (حكمت یعنى آشنایى با مصالح و مفاسد امور از طریق علم و عقل)
6- شما ضامن وظیفه هستید، نه ضامن نتیجه. «ان ربك هو اعلم بمن ضلّ عن سبیله و هو اعلم بالمهتدین»
7- حكمت و برهان همیشه نیكو است، ولى موعظه و جدال ممكن است با شیوه خوب یا شیوه‏ى بد باشد. (كلمه حسن و احسن براى حكمت آورده نشد)
8- اسلام به طرفداران خود هم غذاى فكرى مى‏دهد، «بالحكمة» هم غذاى روح «الموعظة الحسنة» و به مخالفان برخورد منطقى دارد. «جادلهم ...»






گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۰ آبان ۱۳۹۵
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۱
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۱۴
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۸ پاسخ
۱۱,۹۳۷,۹۸۹ بازدید
۲۲ روز قبل
Leo Barca
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۷ پاسخ
۸,۶۹۳,۲۸۴ بازدید
۱ ماه قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۶۲,۳۹۵ بازدید
۱ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۸۹,۹۷۴ بازدید
۱ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۵۳۷ بازدید
۱ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۳۷۲ بازدید
۱ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۴۲,۲۰۱ بازدید
۱ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۴۵,۸۰۰ بازدید
۲ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۸,۸۳۸ بازدید
۳ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۶۲,۷۴۶ بازدید
۳ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۹,۵۸۱ بازدید
۸ ماه قبل
jalebamooz
حاضرین در سایت
۳۳۹ کاربر آنلاین است. (۱۹۳ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۳۳۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!