در حال دیدن این عنوان: |
۲ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
![]() ![]() ![]() |
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره نحل آيه ١٢٦ آيه وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُواْ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِّلصَّبِرِينَ ترجمه و اگر عقوبت مىكنید، چنان عقوبت كنید كه شما را بدان عقوبت كردند و البته اگر صبر و شكیبایى كنید قطعاً صبر براى صابران بهتر است. نکته ها به گفته روایات همین كه حضرت حمزه در جنگ اُحد شهید و قطعه قطعه شد پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله فرمود: اگر ما بر كفار غالب شویم آنها را مُثله (قطعه قطعه) خواهیم كرد. در این هنگام این آیه نازل شد كه در صورت انتقام عدالت و صبر را از دست ندهید، حضرت فرمود: صبر مىكنم صبر مىكنم. آرى براى معرّفى اسلام باید جنگ اُحد را در كنار فتح مكه و عفو رسول اللَّه در كنار هم مقایسه كنیم. پيام ها 1- حتى نسبت به دشمنان و شكنجه كنندگان، عدل و انصاف را مراعات بكنید. «بمثل ما عوقبتم» 2- مقابله به مثل، حق طبیعى و الهى است. «فعاقبوا» 3- در صبر لذّتى است كه در انتقام نیست. «و لئن صبرتم لهو خیرٌ» 4- آنجا كه هیجان و ناباورى در كار است، وعدههاى خود را با تأكید مطرح كنید. (در «لَهو خیر» تاكیدى است كه در «فهو خیر» نیست) 5- جنگ هم قانون و اخلاق دارد. «بمثل ما عوقبتم ، و لئن صبرتم ...» 6- قانون به تنهایى كارساز نیست، اخلاق لازم است. «بمثل ما عوقبتم» قانون است و «لئن صبرتم» اخلاق است. 7- فكر نكیند كه صبر شما به سود مخالفان است، بلكه به سود خودتان مىباشد. (روزى مىرسد كه برگ سبز پیروزى به دست شما مىافتد، ووجدان مخالفان بیدار شده ودنیا صحنههاى برخورد میان شما را مىبیند، به عظمت و بزرگى شماو... پى مىبرد.) «فهو خیر للصّابرین» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۲ آبان ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره نحل آيه ١٢٦ و ١٢٧ آيه وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِاللَّهِ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلَا تَكُ فِى ضَيْقٍ مِّمَّا يَمْكُرُونَ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّالَّذِينَ هُم مُّحْسِنُونَ ترجمه (و اى پیامبر) صبر پیشه كن وصبر تو جز (به یارى وتوفیق) خداوند نیست و بر آنان اندوه مخور، و از آنچه مَكر وتدبیرهاى خصمانهاى كه مىكنند، دلتنگ و در فشار مباش. زیرا كه خداوند با كسانى است كه تقوى پیشه كردند و(با) كسانى (است) كه آنان نیكوكارند. نکته ها دعوت از طریق حكمت و موعظه و جدال نیكو كار بسیار دشوارى است، زیرا گروهى لجاجت كرده و دعوت را نمىپذیرند و گروهى علاوه بر آن توطئه و كارشكنى مىكنند و گروهى دست به براندازى مىزنند و براى رسیدن به اهداف شوم خود از حربههایى همچون تهمت، مسخره، تهدید، رقیبتراشى و محاصره اقتصادى، جنگ و هرگونه شكنجه و آزار استفاده مىكنند. لذا این دو آیه یك نوع تسلّى و دلدارى و رهنمودى است كه پیامبر اكرم در دعوت خود به بنبست كشیده نشود. به گفته تفسیر نمونه در این سوره نعمتهاى زیادى براى تحریك روحیه شكرگزارى بیان شد كه ما تمام چهل نعمت را مىبریم: 1- آسمان: «خلق السموات» 2- زمین: «والارض» 3- چهارپایان: «والانعام» 4- پوشش: «لكم فیها دفءٌ» 5- منافع حیوانات: «و منافع» 6- گوشت: «منها تأكلون» 7- جمال وزیبایى: «فیها جمال» 8- حمل ونقل: «تحمل اثقالكم» 9- هدایت: «على اللَّه قصد السبیل» 10- آب: «منها شراب» 11- مراتع: «فیه تسیمون» 12- میوهها: «و من كل الّثمرات» 13- شب وروز: «سخرلكم الیل والنّهار» 14- خورشید وماه: «والشّمس والقمر» 15- ستاره: «والنّجوم» 16- نعمتها وموجودات رنگارنك زمینى: «ذرأ لكم ما فى الارض مختلفاً الوانه» 17- دریا و جواهرات دریایى: «سخر البحر ... تستخرجوا منه حلیة» 18- حركت كشتى: «ترى الفلك مواخر» 19- كوهها: «والقى فى الارض رواسى» 20- نهرها: «وانهاراً» 21- راهها: «و سُبلاً» 22- علائم طبیعى: «و علاماتٍ» 23- راهیابى از طریق ستارگان: «و بالنجم هم یهتدون» 24- سرسبزى زمین: «فاحیى به الارض بعد موتها» 25- شیر خالص: «لبناً خالصاً» 26- فرآوردههاى میوهها: «تتخذون منه سكراً و رزقاً حسناً» 27- عسل: «فیه شفاء» 28- همسر: «من انفسكم ازواجاً» 29- فرزندان و نوهها: «من ازواجكم بنین و حفدة» 30- رزق: «رزقكم من الطّیبات» 31- گوش: «جعل لكم السّمع» 32- چشم: «والابصار» 33- عقل و روح: «والافئدة» 34- مسكن ثابت: «من بیوتكم سكناً» 35- مسكن سیّار: «جعل لكم من جلود الانعام بیوتاً» 36- انواع پوشاك: «من اصوافها و اوبارها و اشعارها اثاثاً و متاعاً» 37- نعمت سایه: «جعل لكم مما خلق ظلالاً» 38- پناهگاه مطمئن در كوهها: «من الجبال اَكناناً» 39- نعمت لباسى كه انسان از گرما و سرما حفظ كند: «سرابیل تقیكم ...» 40- نعمت زره و لباس رزم: «تقیكم بأسكم» ناگفته پیداست كه هدف خداوند از نام بردن، منّت گذاشتن یا كسب وجهه یا تأمین غرائز نیست كه او منزه است، بلكه براى ایجاد روحیه شكر و تفكّر و تسلیم و تذكّر است. «لعلّكم تشكرون» آیه، 14. «لعلّكم تهتدون» آیه، 15. «لعلّهم یتفكّرون» آیه، 44. «لعلّكم تسلمون» آیه، 81. «لعلّكم تذكّرون» آیه، 90. پيام ها 1- صبر (و هر توفیق دیگرى) از ناحیه اوست. «و ما صبرك الاّ باللَّه» 2- مبلّغ باید صبور باشد. «ادع الى سبیل ربّك بالحكمة ... واصبر» 3- صبر و ظفر هر دو دوستان قدیمیند بر اثر صبر نوبت ظفر آید. «واصبروا ...انّ اللَّه مع الذین اتّقوا» 4- ایمان به امدادهاى الهى سبب سعهصدر و صبر مىشود. «واصبر ... ان اللَّه مع الذین» 5- تقوى و احسان وسیله جلب حمایتهاى الهى است. «انّ اللَّه مع الذین اتقوا والذین ... محسنون» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۳ آبان ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سیماى سورهى اِسراء سورهى «اِسراء»، یكصد و یازده آیه دارد و بنابر قول مشهور مكّى است. البتّه بعضى پنج آیهى 26، 32، 33، 57 و 78 را مدنى مىدانند. این سوره؛ به جهت كلمهى اوّل آن، «سبحان» وبه خاطر ماجراى معراج، «اِسراء» و به سبب بازگویى داستان بنىاسرائیل، «بنىاسرائیل» نامگذارى شده است. در این سوره همچون دیگر سورههاى مكّى، موضوعاتى از قبیل: توحید، معاد، نصایح سودمند و مبارزه با هرگونه شرك، ظلم و انحراف، سنّتها وقوانین فردى واجتماعى در تاریخ، تاریخچهى آدم و ابلیس، پیامبر اسلام و موقعیّت آن حضرت در مكّه، بیان شده است. از مسائل عمده و قابل توجّه در این سوره، معراج حضرت رسولصلى الله علیه وآله است. شروع سوره با «تسبیح» خداست و پایان آن با «حمد» و ستایش او. در روایات به تلاوت این سوره در شبهاى جمعه سفارش شده و از جمله فوائد آن، دیدار امام زمانعلیه السلام دانسته شده است.(9) 9) امام صادقعلیه السلام فرمودند: «من قرء سورة بنى اسرائیل فى كل لیلة جمعة لم یمت حتّى یدرك القائم و یكون من اصحابه». تفسیر نمونه. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۶ آبان ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه ١ آيه سُبْحَنَ الَّذِى أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَا الَّذِى بَرَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ ءَايَتِنَآ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ ترجمه پاك و منزّه است آن (خدایى) كه بندهاش را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصى كه اطرافش را بركت دادهایم شبانه بُرد، تا از نشانههاى خود به او نشان دهیم. همانا او شنوا و بیناست. نکته ها معراج، مقدّسترین سفر در طول تاریخ است، مسافرش پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله، فرودگاهش مسجدالحرام، گذرگاهش مسجد الاقصى، میزبانش خدا، هدف آن دیدن آیات الهى، سوغاتىاش اخبار آسمانها و ملكوت و بالا بردن سطح فهم بشر از این دنیاى مادّى بوده است.(10) بر اساس روایات، پیامبر یك سال قبل از هجرت، پس از نماز مغرب در مسجدالحرام، از طریق مسجدالاقصى به وسیلهى «بُراق»(11)به آسمانها رفت و چون بازگشت، نماز صبح را در مسجدالحرام خواند.(12) معراج پیامبر، جسمانى و در بیدارى بوده، نه در خواب و با روح! و اصل آن از ضروریات دین و مورد اتّفاق همهى فرقههاى اسلامى است.(13) روایات متواتر(14) و برخى دعاها و زیارتنامهها هم به این مسأله اشاره دارد و در برخى احادیث، منكر آن كافر معرّفى شده است. خداوند، حضرت آدم را از آسمان به زمین آورد، ولى حضرت رسولصلى الله علیه وآله را از زمین به آسمان برد.(15) پیامبر در آن شب، عوالم بالا، ملكوت آسمانها و عجائب آفرینش را دیده(16) و با انبیا ملاقات كردند.(17) و احادیث قدسى در این سفر بر آن حضرت وارد شده است، رهبرى و ولایت علىعلیه السلام مطرح شد. در این سفر، حضرت رسول، بهشت و جهنّم را دید، وضعیّت بهشتیان و نعمتهایشان و دوزخیان و عذابهایشان از مشاهدات دیگر پیامبر بود. وقتى پیامبر داستان معراج را بیان فرمود، بعضى مردم كمظرفیّت از دین برگشتند.(18) اشكال و جواب: بعضى در مورد معراج و سفر آسمانى پیامبرصلى الله علیه وآله، سؤالها یا شبهههایى را مطرح مىكنند، از قبیل اینكه: در فضاى بیرون جوّ، هوا نیست، گرماى سوزان و سرماى كشنده هست، مشكل بىوزنى وجود دارد، اشعّههاى كیهانى خطرناك است، یك شب براى سیر در آسمانها كوتاه است و اگر كسى بخواهد در فضا سیر كند، باید سرعتى شبیه سرعت نور یا بیشتر داشته باشد، براى فرار از جاذبه باید سرعتى معادل 40000 كیلومتر در ساعت داشت و امثال اینها. پاسخ اجمالى شبهات این است: اصل معراج در قرآن وروایات متواتر آمده(19) و آنچه مهم است، ایمان به اصل آن است وایمان به جزئیّاتش ضرورى نیست.(20) از طرفى معجزه باید عقلاً محال نباشد وچون معراج از معجزات پیامبراسلامصلى الله علیه وآله است، مشمول قواعد كلّى همهى معجزات مىشود. بقیّهى مشكلات وشبهات نیز با توجّه به قدرت الهى قابل حلّ است. علاوه برآنكه امروزه كه انسان، هواپیما و قمرمصنوعى وسفینههاى فضایى به كرات دیگر مىفرستد، پذیرفتن معراج آسان است. چنانكه قرآن، جابهجایى تخت بلقیس را از كشورى به كشور دیگر در یك چشم به هم زدن مطرح مىكند كه این مسأله، مشكل طىّ مسافت را حلّ مىكند. 10) در تفسیر فرقان آمده است: شب میلاد، شب معراج، شب بعثت، شب هجرت، شب ورود به مدینه و شب رحلت پیامبر، همه، شب دوشنبه بوده است. 11) تفسیر نورالثقلین. 12) بحار، ج 18، ص389. 13) این آیه و آیات 8 تا18 سورهى نجم، بر این مطلب دلالت دارد. 14) متواتر، به روایاتى مىگویند كه افراد بسیارى آنرا نقل كرده باشند وجایى براى شبهه نباشد. 15) تفسیر كشفالاسرار. 16) تفسیر نورالثقلین. 17) كافى، ج 8، ص121. 18) تفسیر طبرى. 19) بحار، ج 18، ص 282 - 410. 20) البتّه بعضى روایات، مجعول است، مثل مشاهدهى خدا در حال جسم بودن، و برخى قابل قبول است با توجیه و تأویل، مانند: دیدار اهل بهشت و جهنّم و برخى هم بدون تأویل، پذیرفتنى است. پيام ها 1- معراج، لغو نیست، بلكه اسرارى قابل توجّه دارد. «سبحان الّذى اسرى...» 2- معراج، اردوى خصوصى و بازدید علمى پیامبر بود، وگرنه خداوند بىمكان است. «سبحان الّذى اسرى...» 3- عبودیّت، مقدّمهى پرواز است و عروج، بىخروج از صفات رذیله، ممكن نیست. «أسرى بعَبده» 4- انسان اگر هم به معراج برود، باز «عبد» است. پس دربارهى اولیاى خدا غلوّ نكنیم. «أسرى بعَبده» 5 - عبودیّت، از افتخارات پیامبر و زمینهى دریافتهاى الهى اوست. «بعَبده» 6- پیامبرى كه امتّش در آینده از فضانوردان نیز خواهند بود، لازم است به معراج و سفر آسمانى رفته باشد. «أسرى بعبده» 7- براى قرب به خدا، شب بهترین وقت است.(21) «أسرى... لیلاً» 8 - شب معراج، شب بسیار مهمى است. «لیلاً» نكره آمده است. 9- اگر استعداد وشایستگى باشد، پرواز یكشبه انجام مىگیرد.«أسرى بعبده لیلاً» 10- مسجد، بهترین سكوى پرواز معنوى مؤمن است. «من المسجد» 11- مسجد باید محور كارهاى ما باشد. «من المسجدالحرام الى المسجدالاقصى» 12- حركتهاى مقدّس، باید از راههاى مقدّس باشد. «أسرى... من المسجد» 13- سرسبزى و بركات، باید بر محور مسجد باشد. «المسجد... بارَكنا حَوله» 14- بیت المقدّس و حوالى آن، محلّ نزول بركات آسمانى، مقّر پیامبران و فرودگاه فرشتگان در تاریخ بوده است. «باركنا حَوله» 15- ظرفیّت علمى انسان، از دانستنىهاى زمین بیشتر و شگفتىهاى آسمان نیز از زمین بیشتر است. «أسرى... لنُریَه من آیاتنا» 16- هدف معراج، كسب معرفت و رشد معنوى بود. «لنُریَه من آیاتنا» 17- آیات الهى آن قدر بىانتهاست كه رسول خدا نیز توان دستیابى به همهى آنها را ندارد. «من آیاتنا»(22) 18- خداوند، به مخالفان هشدار مىدهد كه آنان را مىبیند و سخنانشان را مىشنود. «السّمیع البصیر» 21) سُرى» به معناى سیر و حركت شبانه است. 22) در جاى دیگر آمده است: «لقد رأى من آیات ربّه الكبرى» نجم، 18. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۶ آبان ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 2 آيه وَ ءَاتَيْنَا مُوسَى الْكِتَبَ وَجَعَلْنهُ هُدىً لِّبَنِى إِسْرَءِيلَ أَلَّا تَتَّخِذُواْ مِن دُونِى وَكِيلاً ترجمه ما بهموسى كتاب (آسمانى) دادیم واو را هدایتگر بنىاسرائیل قراردادیم، كه غیر از من تكیهگاه و كارسازى نگیرید. نکته ها در قرآن، بارها سفارش به توكّل بر خدا و دورى از توكّل به غیر او شده و در كنار فرمان به توكّل، دلیل آن نیز بیان شده است. مثلاً در سوره اعراف مىفرماید: چون خداوند علم بىنهایت دارد، بر او توكّل كن.(23) و در سوره یوسف مىفرماید: چون حكومت بدست اوست، پس بر او توكّل كن.(24) و یا در سوره نساء مىفرماید: چون مالك بىچون و چرا اوست، پس او را وكیل خود بگیر.(25) رسالت حضرت موسى جهانى بوده است، هر چند در این آیه، موسىعلیه السلام را براى بنىاسرائیل هادى مىداند، ولى در جاى دیگر او را برگزیده و هادى تمام مردم مىداند: «نوراً و هدىً للنّاس»(26) ، «اصطفیتُك على النّاس»(27). 23) اعراف، 89. 24) یوسف، 68. 25) نساء، 131. 26) انعام، 91. 27) اعراف، 144. پيام ها 1- در تبلیغ، گاهى هموطن وهمشهرى بودنِ مبلّغ با مخاطبان تاثیر دارد. «هُدىً لبنى اسرائیل» 2- عصارهى دعوت پیامبران، توحید است. «آتینا موسىالكتاب ... الاّ تتّخذوا» 3- انسان نیاز به تكیهگاه دارد، و انبیا، خداوند را تكیهگاه واقعى او معرّفى مىكنند. «الاّ تتّخذوا من دونى وكیلاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۹ آبان ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه ٣ آيه ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كَانَ عَبْداً شَكُوراً ترجمه (اى بنىاسرائیل!) اى فرزندانِ كسانى كه آنان را همراه نوح، سوار (بر كشتى) كردیم و (نجات دادیم!) همانا نوح، بندهاى بسیار شكرگزار بود (شما هم مثل او باشید، تا نجات یابید). نکته ها حضرت نوح را «پدر دوّم» انسان گفتهاند، چون در طوفان نوح، همهى مردم غرق شدند، جز آنان كه در كشتى همراه نوح بودند. از این رو معناى «ذُرّیّة مَن حَمَلنا» همانند جملهى «یا بنى آدم» است. حضرت نوح در میان پیامبران، بیش از همه عمر كرد و همواره گرفتار اذیّت و آزار كفّار و لجوجان بود، ولى بندهاى بسیار شاكر بود.(28) خداوند نیز براى حضرت نوح، حساب ویژهاى باز كرده و سلام مخصوص به او داده است.(29) 28) گوشهاى از دعاها و شكرهاى آن حضرت در تفسیر مجمع البیان و اطیب البیان آمده است. 29) سلام على نوحٍ فى العالمین» صافّات، 79. پيام ها 1- در مكتب انبیا بودن و همراهى با آنان، رمز نجات و بقاى انسان است. «ذُرّیة مَن حَمَلنا مع نوحٍ» 2- تاریخِ گذشتگان، عامل تربیت و هشدار براى آیندگان است. «ذُرّیة مَن حملنا» 3- توجّه دادن فرزندان به شرافت و ایمان نیاكان، راهى عاطفى براى تربیت و پذیرش دعوت و مسئولیّت آنان است. «ذُرّیة مَن حمَلنا» 4- عبودیّت وبندگى خدا، زمینه ایمنى از حوادث و مهالك است. «حَملنا مع نوح انّه كان عبداً شكوراً» 5 - تجلیل از مردان والا و اسوه، از عوامل تربیت است. «كان عبداً شكوراً» 6- یكى از بركات شكور بودن، ذرّیه پایدار داشتن است.«ذرّیة مَن... عبداً شكوراً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۳۰ آبان ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه ٤ آيه وَقَضَيْنَآ إِلَى بَنِى إِسْرَءِيلَ فِى الْكِتَبِ لَتُفْسِدُنَّ فِى الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوّاً كَبِيراً ترجمه ما در كتاب (تورات)، به بنىاسرائیل اعلام كردیم كه قطعاً شما دوبار در زمین فساد مىكنید و برترىجویىِ بزرگى خواهید كرد. نکته ها ممكن است دو نوبت فساد بنىاسرائیل؛ یك بار به خاطر شهادت شعیا و مخالفت ارمیا و یك بار هم به خاطر قتل زكریّا و یحیى بوده باشد، البتّه احتمال ماجراهاى دیگرى نیز داده شده كه در آیات بعد به آن اشاره مىشود. بهشت مخصوص كسانى است كه از هرگونه برترىطلبى و استكبار دورى كنند، نه كسانى كه خود را برتر و بزرگتر از دیگران بدانند. «تلك الدّار الآخرة نَجعلها للّذین لا یُریدون علوّاً فى الارض و لافساداً»(30) 30) قصص، 83. پيام ها 1- كتابهاى آسمانى، از آینده نیز خبر دادهاند. «قَضَینا» 2- سوابق قوم یهود، در تورات هم ثبت شده است. «فى الكتاب» 3- فساد، شامل انواع فسادهاى جانى، فرهنگى، اقتصادى، نظامى و سیاسى مىشود. «لتفسدنّ» مطلق آمده است. 4- برترىجویى و فساد در زمین، از خصلتهاى دنیاطلبان است. «لتفسدنّ فى الارض و لتعلنّ» 5 - فسادى خطرناكتر است كه ریشهى استكبارى داشته باشد و تكرار شود. «لتفسدنّ... مَرّتین و لتعلنّ» 6- گاهى مستضعفین نیز مستكبر مىشوند. «ولتَعلُنّ عُلوّا كبیرا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲ آذر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 5 آيه فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ أُولَهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَاداً لَّنَآ أُوْلِى بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُواْ خِلَلَ الدِّيَارِ وَكَانَ وَعْداً مَّفْعُولاً ترجمه پس همین كه وعدهى نخستین فتنه فرا رسد، گروهى از بندگان توانمند و جنگجوى خویش را (براى سركوبى شما) بر انگیزیم. پس درون خانهها را جستجو كنند (تا فتنهگران را یافته كیفر دهند) و آن، وعدهاى قطعى است. نکته ها قرآن، براى آن گروهى كه فسادگران بنىاسرائیل را سركوب مىكنند، مصداقى بیان نكرده است. امّادر تفاسیر، آن را به بختالنصّر، طالوت، پادشاهروم، هیتلر و... تطبیق دادهاند، ولى هیچ كدام از آنان، با كلمهى مقدّس «بَعثنا» كه براى قیامت و بعثت انبیا آمده، و«عباداً لنا» كه براى افرادى همچون پیامبران بكار رفته است، سازگار نیست. بنابراین شاید نظر آیه به آیندهاى باشد كه هنوز نیامده است. پيام ها 1- از سنّتهاى الهى، نابودى مستكبران طغیانگر است. «بَعثنا علیكم» 2- تحقّق وعدههاى الهى، به معناى كنار بودن انسان از وظیفهى جهاد نیست. «بعثنا علیكم عباداً» 3- جهاد و مبارزه با مستكبران، مخصوص اسلام نیست. «بعثنا... اولى بأس شدید» 4- دست بالاى دست بسیار است. بنىاسرائیل طغیان كردند، خدا هم برتر از آنان را برایشان مسلطّ مىسازد. «بعثنا... اولى بأس شدید» 5 - فراهم آوردن قدرت براى سركوبى فتنهگران و سلب امنیّت از آنان، حتّى از طریق گشت خانه به خانه، كارى نیكو است. «فجاسوا خلال الدّیار» 6- پیشگویىهاى آسمانى، حتماً به وقوع مىپیوندد. «وعداً مفعولاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۴ آذر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه ٦ آيه ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَأَمْدَدْنَكُم بِأَمْوَلٍ وَبَنِينَ وَجَعَلْنَكُمْ أَكْثَرَ نَفِيراً ترجمه سپس، جنگ را به سود شما و علیه آنان برگردانیم و شما را با اموال و فرزندان كمك كنیم و نفرات شما را بیشتر قرار دهیم. نکته ها ظاهر آیه این است كه پس از فسادگرى و شكست بنىاسرائیل، خداوند دوباره آنان را با سرمایه و فرزندان سروسامان دهد، ولى احتمال دارد مخاطب «رَدَدنا لكم الكرّة»، همان «عباداً لنا اولى بأس» آیه قبل باشد، یعنى به بندگان سلحشور خویش دو لطف داریم: یكى تارومار كردن متجاوزان بنىاسرائیل، و دیگرى به قدرت و حكومت رساندن آنان. پيام ها 1- مهلت دادن و امتحان مجدّد از طریق سرمایه وفرزندان، از سنّتهاى الهى است. «رَددنا لكم» 2- سرمایه ونیروى انسانى، وسیله قدرت وحكومت است. «اَمددناكمباموالٍ وبنین» 3- لطف خدا، هم شامل فرد گنهكارى مىشود كه توبه كند، و هم امّت گنهكار كه گوشمالى شده باشد. «رَددنا لكم الكرّة» 4- كثرت جمعیّت، از نعمتهاى الهى است. «جعلناكم اكثر نفیراً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۵ آذر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه ٧ آيه إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ الْأَخِرَةِ لِيَسُُواْ وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِيراً ترجمه اگر نیكى كنید به خودتان نیكى كردهاید واگر بدى كنید (باز هم) به خود بد كردهاید. پس همین كه وعدهى (فسادگرى) دوّم فرا رسد (جنگجویان نیرومند و مؤمن را براى قلع وقمع شما مىفرستیم) تا سیماى (نظامى وعزّت دنیوى) شما را زشت نمایند و(براى گرفتن قدرت) به مسجدالاقصى وارد شوند، همان گونه كه بار نخست وارد شدند وتا آنچه را زیر سلطه درآوردهاند، به سختى ویران كنند. نکته ها آنچه در حوادث تاریخى اهمیّت داشته و موجب سازندگى مىشود، عبرتها و درسهاى آن است، نه جزئیات حوادث. ماجراى تارومار شدن مستكبران یهود به دست بندگان مؤمن خدا كه در دو آیهى اخیر بیان شده، براى این است كه بگوید: استكبار وكفر، بىپاسخ نیست. چون همین هدف كلّى و تربیتى مقصود بوده است، لذا آیه به ذكر جزئیات درگیرى و نفرات و سلاح نپرداخته است، مثل داستان حضرت یوسف علیه السلام كه چون هدف تربیتى و عفاف آموزى دارد، خیلى از جزئیّات داستان، حتّى نام زلیخا نیز مطرح نشده است. گرچه بعضى تفاسیر، استكبار و فساد یهود و قلع و قمع شدن آنان را در دو نوبت، به افرادى در گذشتههاى دور یا نزدیك نسبت دادهاند و مسجدالاقصى در طول چند هزار سال، بارها شاهد حوادث و خاطرات تلخ بوده است، ولى شاید با توجّه به آیات وروایات، باید منتظر تجاوز و استكبار اسرائیل در آینده و ریشه كن شدن آنان از سوى بندگان صالح خدا باشیم. چنانكه از ظاهر آیهى 5 و 6 بر مىآید، كه هنوز چنین فساد گستردهاى در زمین از طرف بنىاسرائیل وچنین قلع و قمع مهمى توسط مردان خدا انجام نشده است.(31) روایات متعدّدى كه در ذیل این آیه در تفاسیر آمده است، برخى نابودى یهودیان متجاوز را به قبل از قیام حضرت مهدى علیه السلام توسط انقلابیون مؤمن دانسته است، كه شمشیرهاى خود را بر دوش نهاده، تا مرز شهادت پیش مىروند و زمینهساز حكومت جهانى حضرت مهدىعلیه السلام مىشوند. و برخى وقوع آن را در زمان ظهور امام زمان دانسته كه متجاوزان یهود، قلع و قمع خواهند شد.(32) 31) ما امروز، از یك سو شاهد تجاوز گستردهى اسرائیل و نقشهى تصرّف از نیل تا فرات و اخراج مسلمانان از وطن خود و ایجاد شبكههاى جاسوسى در جهان و بدست گرفتن بوقهاى تبلیغاتى و گردآورى نیروهاى خود از شرق و غرب و انواع كارهاى فسادانگیز هستیم و از سوى دیگر شاهد انقلاب اسلامى و پیدا شدن جوانان حزبالّلهى در فلسطین و هجوم به اسرائیل و پس گرفتن مسجدالاقصى هستیم كه شاید آیه اشاره به این موارد باشد. واللَّه العالم. 32) تفاسیر نورالثقلین، فرقان، نمونه و... . پيام ها 1- نیكى و بدى ما، به خداوند سود یا زیانى نمىرساند بلكه نتیجه آن به خود ما باز مىگردد. «اِن اَحسنتم اَحسنتم لانفسكم و اِن أسأتم فلها» 2- اوّل باید از نیكىها دم زد، سپس از بدىها. «اِن احسنتم... اِن اسأتم» 3- انسان در انتخاب و چگونگى عمل خویش، آزاد است. «اِن احسنتم... اِن اسأتم» 4- فراز ونشیبهاى تاریخ ونابودى یهود بدنبال بلندپروازى آن، بر پایه قانون و سنّت الهى مىباشد. «اِن احسنتم احسنتم...» 5 - مساجد، پیوسته پایگاه قدرت ادیان و سمبل قدرت بوده و آزاد كردن مساجد از سلطهى كفار از وظائف مؤمنان است. براى سركوب یهودیان متجاوز، مردان خدا وارد بیت المقدّس مىشوند، چنانكه مسلمانان با فتح مكّه وارد مسجدالحرام شدند. «لیدخلوا المسجد» 6- براى تقویت حق، قلع و قمع مستكبران لازم است. «و لیتبّروا ما علوا تتبیرا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۷ آذر ۱۳۹۵
|
![]() ![]() ![]() |
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |