به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره نحل
آيه ١٢٦



آيه

وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُواْ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِّلصَّبِرِينَ‏


ترجمه

و اگر عقوبت مى‏كنید، چنان عقوبت كنید كه شما را بدان عقوبت كردند و البته اگر صبر و شكیبایى كنید قطعاً صبر براى صابران بهتر است.


نکته ها

به گفته روایات همین كه حضرت حمزه در جنگ اُحد شهید و قطعه قطعه شد پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله فرمود: اگر ما بر كفار غالب شویم آنها را مُثله (قطعه قطعه) خواهیم كرد. در این هنگام این آیه نازل شد كه در صورت انتقام عدالت و صبر را از دست ندهید، حضرت فرمود: صبر مى‏كنم صبر مى‏كنم.
آرى براى معرّفى اسلام باید جنگ اُحد را در كنار فتح مكه و عفو رسول اللَّه در كنار هم مقایسه كنیم.


پيام ها

1- حتى نسبت به دشمنان و شكنجه كنندگان، عدل و انصاف را مراعات بكنید. «بمثل ما عوقبتم»
2- مقابله به مثل، حق طبیعى و الهى است. «فعاقبوا»
3- در صبر لذّتى است كه در انتقام نیست. «و لئن صبرتم لهو خیرٌ»
4- آنجا كه هیجان و ناباورى در كار است، وعده‏هاى خود را با تأكید مطرح كنید. (در «لَهو خیر» تاكیدى است كه در «فهو خیر» نیست)
5- جنگ هم قانون و اخلاق دارد. «بمثل ما عوقبتم ، و لئن صبرتم ...»
6- قانون به تنهایى كارساز نیست، اخلاق لازم است. «بمثل ما عوقبتم» قانون است و «لئن صبرتم» اخلاق است.
7- فكر نكیند كه صبر شما به سود مخالفان است، بلكه به سود خودتان مى‏باشد. (روزى مى‏رسد كه برگ سبز پیروزى به دست شما مى‏افتد، ووجدان مخالفان بیدار شده ودنیا صحنه‏هاى برخورد میان شما را مى‏بیند، به عظمت و بزرگى شماو... پى مى‏برد.) «فهو خیر للصّابرین»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۲ آبان ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره نحل
آيه ١٢٦ و ١٢٧



آيه

وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِاللَّهِ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلَا تَكُ فِى ضَيْقٍ مِّمَّا يَمْكُرُونَ‏
إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّالَّذِينَ هُم مُّحْسِنُونَ‏


ترجمه

(و اى پیامبر) صبر پیشه كن وصبر تو جز (به یارى وتوفیق) خداوند نیست و بر آنان اندوه مخور، و از آنچه مَكر وتدبیرهاى خصمانه‏اى كه مى‏كنند، دلتنگ و در فشار مباش.
زیرا كه خداوند با كسانى است كه تقوى پیشه كردند و(با) كسانى (است) كه آنان نیكوكارند.


نکته ها

دعوت از طریق حكمت و موعظه و جدال نیكو كار بسیار دشوارى است، زیرا گروهى لجاجت كرده و دعوت را نمى‏پذیرند و گروهى علاوه بر آن توطئه و كارشكنى مى‏كنند و گروهى دست به براندازى مى‏زنند و براى رسیدن به اهداف شوم خود از حربه‏هایى همچون تهمت، مسخره، تهدید، رقیب‏تراشى و محاصره اقتصادى، جنگ و هرگونه شكنجه و آزار استفاده مى‏كنند. لذا این دو آیه یك نوع تسلّى و دلدارى و رهنمودى است كه پیامبر اكرم در دعوت خود به بن‏بست كشیده نشود.
به گفته تفسیر نمونه در این سوره نعمت‏هاى زیادى براى تحریك روحیه شكرگزارى بیان شد كه ما تمام چهل نعمت را مى‏بریم:
1- آسمان: «خلق السموات»
2- زمین: «والارض»
3- چهارپایان: «والانعام»
4- پوشش: «لكم فیها دف‏ءٌ»
5- منافع حیوانات: «و منافع»
6- گوشت: «منها تأكلون»
7- جمال وزیبایى: «فیها جمال»
8- حمل ونقل: «تحمل اثقالكم»
9- هدایت: «على اللَّه قصد السبیل»
10- آب: «منها شراب»
11- مراتع: «فیه تسیمون»
12- میوه‏ها: «و من كل الّثمرات»
13- شب وروز: «سخرلكم الیل والنّهار»
14- خورشید وماه: «والشّمس والقمر»
15- ستاره: «والنّجوم»
16- نعمت‏ها وموجودات رنگارنك زمینى: «ذرأ لكم ما فى الارض مختلفاً الوانه»
17- دریا و جواهرات دریایى: «سخر البحر ... تستخرجوا منه حلیة»
18- حركت كشتى: «ترى الفلك مواخر»
19- كوهها: «والقى فى الارض رواسى»
20- نهرها: «وانهاراً»
21- راه‏ها: «و سُبلاً»
22- علائم طبیعى: «و علاماتٍ»
23- راهیابى از طریق ستارگان: «و بالنجم هم یهتدون»
24- سرسبزى زمین: «فاحیى‏ به الارض بعد موتها»
25- شیر خالص: «لبناً خالصاً»
26- فرآورده‏هاى میوه‏ها: «تتخذون منه سكراً و رزقاً حسناً»
27- عسل: «فیه شفاء»
28- همسر: «من انفسكم ازواجاً»
29- فرزندان و نوه‏ها: «من ازواجكم بنین و حفدة»
30- رزق: «رزقكم من الطّیبات»
31- گوش: «جعل لكم السّمع»
32- چشم: «والابصار»
33- عقل و روح: «والافئدة»
34- مسكن ثابت: «من بیوتكم سكناً»
35- مسكن سیّار: «جعل لكم من جلود الانعام بیوتاً»
36- انواع پوشاك: «من اصوافها و اوبارها و اشعارها اثاثاً و متاعاً»
37- نعمت سایه: «جعل لكم مما خلق ظلالاً»
38- پناهگاه مطمئن در كوه‏ها: «من الجبال اَكناناً»
39- نعمت لباسى كه انسان از گرما و سرما حفظ كند: «سرابیل تقیكم ...»
40- نعمت زره و لباس رزم: «تقیكم بأسكم»
ناگفته پیداست كه هدف خداوند از نام بردن، منّت گذاشتن یا كسب وجهه یا تأمین غرائز نیست كه او منزه است، بلكه براى ایجاد روحیه شكر و تفكّر و تسلیم و تذكّر است. «لعلّكم تشكرون» آیه، 14. «لعلّكم تهتدون» آیه، 15. «لعلّهم یتفكّرون» آیه، 44. «لعلّكم تسلمون» آیه، 81. «لعلّكم تذكّرون» آیه، 90.


پيام ها

1- صبر (و هر توفیق دیگرى) از ناحیه اوست. «و ما صبرك الاّ باللَّه»
2- مبلّغ باید صبور باشد. «ادع الى سبیل ربّك بالحكمة ... واصبر»
3- صبر و ظفر هر دو دوستان قدیمیند بر اثر صبر نوبت ظفر آید. «واصبروا ...انّ اللَّه مع الذین اتّقوا»
4- ایمان به امدادهاى الهى سبب سعه‏صدر و صبر مى‏شود. «واصبر ... ان اللَّه مع الذین»
5- تقوى‏ و احسان وسیله جلب حمایت‏هاى الهى است. «انّ اللَّه مع الذین اتقوا والذین ... محسنون»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۳ آبان ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سیماى سوره‏ى اِسراء

سوره‏ى «اِسراء»، یكصد و یازده آیه دارد و بنابر قول مشهور مكّى است. البتّه بعضى پنج آیه‏ى 26، 32، 33، 57 و 78 را مدنى مى‏دانند.
این سوره؛ به جهت كلمه‏ى اوّل آن، «سبحان» وبه خاطر ماجراى معراج، «اِسراء» و به سبب بازگویى داستان بنى‏اسرائیل، «بنى‏اسرائیل» نامگذارى شده است.
در این سوره همچون دیگر سوره‏هاى مكّى، موضوعاتى از قبیل: توحید، معاد، نصایح سودمند و مبارزه با هرگونه شرك، ظلم و انحراف، سنّت‏ها وقوانین فردى واجتماعى در تاریخ، تاریخچه‏ى آدم و ابلیس، پیامبر اسلام و موقعیّت آن حضرت در مكّه، بیان شده است. از مسائل عمده و قابل توجّه در این سوره، معراج حضرت رسول‏صلى الله علیه وآله است.
شروع سوره با «تسبیح» خداست و پایان آن با «حمد» و ستایش او.
در روایات به تلاوت این سوره در شب‏هاى جمعه سفارش شده و از جمله فوائد آن، دیدار امام زمان‏علیه السلام دانسته شده است.(9)
9) امام صادق‏علیه السلام فرمودند: «من قرء سورة بنى اسرائیل فى كل لیلة جمعة لم یمت حتّى یدرك القائم و یكون من اصحابه». تفسیر نمونه.





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۶ آبان ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه ١



آيه

سُبْحَنَ الَّذِى أَسْرَى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَا الَّذِى بَرَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ ءَايَتِنَآ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ


ترجمه

پاك و منزّه است آن (خدایى) كه بنده‏اش را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصى‏ كه اطرافش را بركت داده‏ایم شبانه بُرد، تا از نشانه‏هاى خود به او نشان دهیم. همانا او شنوا و بیناست.


نکته ها

معراج، مقدّس‏ترین سفر در طول تاریخ است، مسافرش پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله، فرودگاهش مسجدالحرام، گذرگاهش مسجد الاقصى‏، میزبانش خدا، هدف آن دیدن آیات الهى، سوغاتى‏اش اخبار آسمان‏ها و ملكوت و بالا بردن سطح فهم بشر از این دنیاى مادّى بوده است.(10)
بر اساس روایات، پیامبر یك سال قبل از هجرت، پس از نماز مغرب در مسجدالحرام، از طریق مسجدالاقصى‏ به وسیله‏ى «بُراق»(11)به آسمان‏ها رفت و چون بازگشت، نماز صبح را در مسجدالحرام خواند.(12)
معراج پیامبر، جسمانى و در بیدارى بوده، نه در خواب و با روح! و اصل آن از ضروریات دین و مورد اتّفاق همه‏ى فرقه‏هاى اسلامى است.(13)
روایات متواتر(14) و برخى دعاها و زیارتنامه‏ها هم به این مسأله اشاره دارد و در برخى احادیث، منكر آن كافر معرّفى شده است.
خداوند، حضرت آدم را از آسمان به زمین آورد، ولى حضرت رسول‏صلى الله علیه وآله را از زمین به آسمان برد.(15) پیامبر در آن شب، عوالم بالا، ملكوت آسمان‏ها و عجائب آفرینش را دیده(16) و با انبیا ملاقات كردند.(17) و احادیث قدسى در این سفر بر آن حضرت وارد شده است، رهبرى و ولایت على‏علیه السلام مطرح شد.
در این سفر، حضرت رسول، بهشت و جهنّم را دید، وضعیّت بهشتیان و نعمت‏هایشان و دوزخیان و عذاب‏هایشان از مشاهدات دیگر پیامبر بود. وقتى پیامبر داستان معراج را بیان فرمود، بعضى مردم كم‏ظرفیّت از دین برگشتند.(18)
اشكال و جواب:
بعضى در مورد معراج و سفر آسمانى پیامبرصلى الله علیه وآله، سؤال‏ها یا شبهه‏هایى را مطرح مى‏كنند، از قبیل اینكه: در فضاى بیرون جوّ، هوا نیست، گرماى سوزان و سرماى كشنده هست، مشكل بى‏وزنى وجود دارد، اشعّه‏هاى كیهانى خطرناك است، یك شب براى سیر در آسمان‏ها كوتاه است و اگر كسى بخواهد در فضا سیر كند، باید سرعتى شبیه سرعت نور یا بیشتر داشته باشد، براى فرار از جاذبه باید سرعتى معادل 40000 كیلومتر در ساعت داشت و امثال اینها.
پاسخ اجمالى شبهات این است: اصل معراج در قرآن وروایات متواتر آمده(19) و آنچه مهم است، ایمان به اصل آن است وایمان به جزئیّاتش ضرورى نیست.(20) از طرفى معجزه باید عقلاً محال نباشد وچون معراج از معجزات پیامبراسلام‏صلى الله علیه وآله است، مشمول قواعد كلّى همه‏ى معجزات مى‏شود.
بقیّه‏ى مشكلات وشبهات نیز با توجّه به قدرت الهى قابل حلّ است. علاوه برآنكه امروزه كه انسان، هواپیما و قمرمصنوعى وسفینه‏هاى فضایى به كرات دیگر مى‏فرستد، پذیرفتن معراج آسان است.
چنانكه قرآن، جابه‏جایى تخت بلقیس را از كشورى به كشور دیگر در یك چشم به هم زدن مطرح مى‏كند كه این مسأله، مشكل طىّ مسافت را حلّ مى‏كند.
10) در تفسیر فرقان آمده است: شب میلاد، شب معراج، شب بعثت، شب هجرت، شب ورود به مدینه و شب رحلت پیامبر، همه، شب دوشنبه بوده است.
11) تفسیر نورالثقلین.
12) بحار، ج 18، ص‏389.
13) این آیه و آیات 8 تا18 سوره‏ى نجم، بر این مطلب دلالت دارد.
14) متواتر، به روایاتى مى‏گویند كه افراد بسیارى آن‏را نقل كرده باشند وجایى براى شبهه نباشد.
15) تفسیر كشف‏الاسرار.
16) تفسیر نورالثقلین.
17) كافى، ج 8، ص‏121.
18) تفسیر طبرى.
19) بحار، ج 18، ص 282 - 410.
20) البتّه بعضى روایات، مجعول است، مثل مشاهده‏ى خدا در حال جسم بودن، و برخى قابل قبول است با توجیه و تأویل، مانند: دیدار اهل بهشت و جهنّم و برخى هم بدون تأویل، پذیرفتنى است.


پيام ها

1- معراج، لغو نیست، بلكه اسرارى قابل توجّه دارد. «سبحان الّذى اسرى‏...»
2- معراج، اردوى خصوصى و بازدید علمى پیامبر بود، وگرنه خداوند بى‏مكان است. «سبحان الّذى اسرى‏...»
3- عبودیّت، مقدّمه‏ى پرواز است و عروج، بى‏خروج از صفات رذیله، ممكن نیست. «أسرى‏ بعَبده»
4- انسان اگر هم به معراج برود، باز «عبد» است. پس درباره‏ى اولیاى خدا غلوّ نكنیم. «أسرى بعَبده»
5 - عبودیّت، از افتخارات پیامبر و زمینه‏ى دریافت‏هاى الهى اوست. «بعَبده»
6- پیامبرى كه امتّش در آینده از فضانوردان نیز خواهند بود، لازم است به معراج و سفر آسمانى رفته باشد. «أسرى‏ بعبده»
7- براى قرب به خدا، شب بهترین وقت است.(21) «أسرى... لیلاً»
8 - شب معراج، شب بسیار مهمى است. «لیلاً» نكره آمده است.
9- اگر استعداد وشایستگى باشد، پرواز یكشبه انجام مى‏گیرد.«أسرى‏ بعبده لیلاً»
10- مسجد، بهترین سكوى پرواز معنوى مؤمن است. «من المسجد»
11- مسجد باید محور كارهاى ما باشد. «من المسجدالحرام الى المسجدالاقصى‏»
12- حركت‏هاى مقدّس، باید از راههاى مقدّس باشد. «أسرى... من المسجد»
13- سرسبزى و بركات، باید بر محور مسجد باشد. «المسجد... بارَكنا حَوله»
14- بیت المقدّس و حوالى آن، محلّ نزول بركات آسمانى، مقّر پیامبران و فرودگاه فرشتگان در تاریخ بوده است. «باركنا حَوله»
15- ظرفیّت علمى انسان، از دانستنى‏هاى زمین بیشتر و شگفتى‏هاى آسمان نیز از زمین بیشتر است. «أسرى‏... لنُریَه من آیاتنا»
16- هدف معراج، كسب معرفت و رشد معنوى بود. «لنُریَه من آیاتنا»
17- آیات الهى آن قدر بى‏انتهاست كه رسول خدا نیز توان دستیابى به همه‏ى آنها را ندارد. «من آیاتنا»(22)
18- خداوند، به مخالفان هشدار مى‏دهد كه آنان را مى‏بیند و سخنانشان را مى‏شنود. «السّمیع البصیر»
21) سُرى‏» به معناى سیر و حركت شبانه است.
22) در جاى دیگر آمده است: «لقد رأى من آیات ربّه الكبرى‏» نجم، 18.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۶ آبان ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 2



آيه

وَ ءَاتَيْنَا مُوسَى الْكِتَبَ وَجَعَلْنهُ هُدىً لِّبَنِى إِسْرَءِيلَ أَلَّا تَتَّخِذُواْ مِن دُونِى وَكِيلاً


ترجمه

ما به‏موسى كتاب (آسمانى) دادیم واو را هدایت‏گر بنى‏اسرائیل قراردادیم، كه غیر از من تكیه‏گاه و كارسازى نگیرید.


نکته ها

در قرآن، بارها سفارش به توكّل بر خدا و دورى از توكّل به غیر او شده و در كنار فرمان به توكّل، دلیل آن نیز بیان شده است. مثلاً در سوره اعراف مى‏فرماید: چون خداوند علم بى‏نهایت دارد، بر او توكّل كن.(23) و در سوره یوسف مى‏فرماید: چون حكومت بدست اوست، پس بر او توكّل كن.(24) و یا در سوره نساء مى‏فرماید: چون مالك بى‏چون و چرا اوست، پس او را وكیل خود بگیر.(25)
رسالت حضرت موسى جهانى بوده است، هر چند در این آیه، موسى‏علیه السلام را براى بنى‏اسرائیل هادى مى‏داند، ولى در جاى دیگر او را برگزیده و هادى تمام مردم مى‏داند: «نوراً و هدىً للنّاس»(26) ، «اصطفیتُك على النّاس»(27).
23) اعراف، 89.
24) یوسف، 68.
25) نساء، 131.
26) انعام، 91.
27) اعراف، 144.


پيام ها

1- در تبلیغ، گاهى هموطن وهمشهرى بودنِ مبلّغ با مخاطبان تاثیر دارد. «هُدىً لبنى اسرائیل»
2- عصاره‏ى دعوت پیامبران، توحید است. «آتینا موسى‏الكتاب ... الاّ تتّخذوا»
3- انسان نیاز به تكیه‏گاه دارد، و انبیا، خداوند را تكیه‏گاه واقعى او معرّفى مى‏كنند. «الاّ تتّخذوا من دونى وكیلاً»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۹ آبان ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه ٣



آيه

ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كَانَ عَبْداً شَكُوراً


ترجمه

(اى بنى‏اسرائیل!) اى فرزندانِ كسانى كه آنان را همراه نوح، سوار (بر كشتى) كردیم و (نجات دادیم!) همانا نوح، بنده‏اى بسیار شكرگزار بود (شما هم مثل او باشید، تا نجات یابید).


نکته ها

حضرت نوح را «پدر دوّم» انسان گفته‏اند، چون در طوفان نوح، همه‏ى مردم غرق شدند، جز آنان كه در كشتى همراه نوح بودند. از این رو معناى «ذُرّیّة مَن حَمَلنا» همانند جمله‏ى «یا بنى آدم» است.
حضرت نوح در میان پیامبران، بیش از همه عمر كرد و همواره گرفتار اذیّت و آزار كفّار و لجوجان بود، ولى بنده‏اى بسیار شاكر بود.(28) خداوند نیز براى حضرت نوح، حساب ویژه‏اى باز كرده و سلام مخصوص به او داده است.(29)
28) گوشه‏اى از دعاها و شكرهاى آن حضرت در تفسیر مجمع البیان و اطیب البیان آمده است.
29) سلام على نوحٍ فى العالمین» صافّات، 79.


پيام ها

1- در مكتب انبیا بودن و همراهى با آنان، رمز نجات و بقاى انسان است. «ذُرّیة مَن حَمَلنا مع نوحٍ»
2- تاریخِ گذشتگان، عامل تربیت و هشدار براى آیندگان است. «ذُرّیة مَن حملنا»
3- توجّه دادن فرزندان به شرافت و ایمان نیاكان، راهى عاطفى براى تربیت و پذیرش دعوت و مسئولیّت آنان است. «ذُرّیة مَن حمَلنا»
4- عبودیّت وبندگى خدا، زمینه ایمنى از حوادث و مهالك است. «حَملنا مع نوح انّه كان عبداً شكوراً»
5 - تجلیل از مردان والا و اسوه، از عوامل تربیت است. «كان عبداً شكوراً»
6- یكى از بركات شكور بودن، ذرّیه پایدار داشتن است.«ذرّیة مَن... عبداً شكوراً»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۳۰ آبان ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه ٤



آيه

وَقَضَيْنَآ إِلَى‏ بَنِى إِسْرَءِيلَ فِى الْكِتَبِ لَتُفْسِدُنَّ فِى الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوّاً كَبِيراً


ترجمه

ما در كتاب (تورات)، به بنى‏اسرائیل اعلام كردیم كه قطعاً شما دوبار در زمین فساد مى‏كنید و برترى‏جویىِ بزرگى خواهید كرد.


نکته ها

ممكن است دو نوبت فساد بنى‏اسرائیل؛ یك بار به خاطر شهادت شعیا و مخالفت ارمیا و یك بار هم به خاطر قتل زكریّا و یحیى بوده باشد، البتّه احتمال ماجراهاى دیگرى نیز داده شده كه در آیات بعد به آن اشاره مى‏شود.
بهشت مخصوص كسانى است كه از هرگونه برترى‏طلبى و استكبار دورى كنند، نه كسانى كه خود را برتر و بزرگ‏تر از دیگران بدانند. «تلك الدّار الآخرة نَجعلها للّذین لا یُریدون علوّاً فى الارض و لافساداً»(30)
30) قصص، 83.


پيام ها

1- كتاب‏هاى آسمانى، از آینده نیز خبر داده‏اند. «قَضَینا»
2- سوابق قوم یهود، در تورات هم ثبت شده است. «فى الكتاب»
3- فساد، شامل انواع فسادهاى جانى، فرهنگى، اقتصادى، نظامى و سیاسى مى‏شود. «لتفسدنّ» مطلق آمده است.
4- برترى‏جویى و فساد در زمین، از خصلت‏هاى دنیاطلبان است. «لتفسدنّ فى الارض و لتعلنّ»
5 - فسادى خطرناك‏تر است كه ریشه‏ى استكبارى داشته باشد و تكرار شود. «لتفسدنّ... مَرّتین و لتعلنّ»
6- گاهى مستضعفین نیز مستكبر مى‏شوند. «ولتَعلُنّ عُلوّا كبیرا»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲ آذر ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 5


آيه

فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ أُولَهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَاداً لَّنَآ أُوْلِى بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُواْ خِلَلَ الدِّيَارِ وَكَانَ وَعْداً مَّفْعُولاً


ترجمه

پس همین كه وعده‏ى نخستین فتنه فرا رسد، گروهى از بندگان توانمند و جنگجوى خویش را (براى سركوبى شما) بر انگیزیم. پس درون خانه‏ها را جستجو كنند (تا فتنه‏گران را یافته كیفر دهند) و آن، وعده‏اى قطعى است.


نکته ها

قرآن، براى آن گروهى كه فسادگران بنى‏اسرائیل را سركوب مى‏كنند، مصداقى بیان نكرده است. امّادر تفاسیر، آن را به بخت‏النصّر، طالوت، پادشاه‏روم، هیتلر و... تطبیق داده‏اند، ولى هیچ كدام از آنان، با كلمه‏ى مقدّس «بَعثنا» كه براى قیامت و بعثت انبیا آمده، و«عباداً لنا» كه براى افرادى همچون پیامبران بكار رفته است، سازگار نیست. بنابراین شاید نظر آیه به آینده‏اى باشد كه هنوز نیامده است.


پيام ها

1- از سنّت‏هاى الهى، نابودى مستكبران طغیان‏گر است. «بَعثنا علیكم»
2- تحقّق وعده‏هاى الهى، به معناى كنار بودن انسان از وظیفه‏ى جهاد نیست. «بعثنا علیكم عباداً»
3- جهاد و مبارزه با مستكبران، مخصوص اسلام نیست. «بعثنا... اولى بأس شدید»
4- دست بالاى دست بسیار است. بنى‏اسرائیل طغیان كردند، خدا هم برتر از آنان را برایشان مسلطّ مى‏سازد. «بعثنا... اولى بأس شدید»
5 - فراهم آوردن قدرت براى سركوبى فتنه‏گران و سلب امنیّت از آنان، حتّى از طریق گشت خانه به خانه، كارى نیكو است. «فجاسوا خلال الدّیار»
6- پیشگویى‏هاى آسمانى، حتماً به وقوع مى‏پیوندد. «وعداً مفعولاً»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۴ آذر ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه ٦


آيه

ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَأَمْدَدْنَكُم بِأَمْوَلٍ وَبَنِينَ وَجَعَلْنَكُمْ أَكْثَرَ نَفِيراً


ترجمه

سپس، جنگ را به سود شما و علیه آنان برگردانیم و شما را با اموال و فرزندان كمك كنیم و نفرات شما را بیشتر قرار دهیم.
نکته ها
ظاهر آیه این است كه پس از فسادگرى و شكست بنى‏اسرائیل، خداوند دوباره آنان را با سرمایه و فرزندان سروسامان دهد، ولى احتمال دارد مخاطب «رَدَدنا لكم الكرّة»، همان «عباداً لنا اولى بأس» آیه قبل باشد، یعنى به بندگان سلحشور خویش دو لطف داریم: یكى تارومار كردن متجاوزان بنى‏اسرائیل، و دیگرى به قدرت و حكومت رساندن آنان.


پيام ها

1- مهلت دادن و امتحان مجدّد از طریق سرمایه وفرزندان، از سنّت‏هاى الهى است. «رَددنا لكم»
2- سرمایه ونیروى انسانى، وسیله قدرت وحكومت است. «اَمددناكم‏باموالٍ وبنین»
3- لطف خدا، هم شامل فرد گنهكارى مى‏شود كه توبه كند، و هم امّت گنهكار كه گوشمالى شده باشد. «رَددنا لكم الكرّة»
4- كثرت جمعیّت، از نعمت‏هاى الهى است. «جعلناكم اكثر نفیراً»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۵ آذر ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه ٧


آيه

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ الْأَخِرَةِ لِيَسُُواْ وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِيراً
ترجمه
اگر نیكى كنید به خودتان نیكى كرده‏اید واگر بدى كنید (باز هم) به خود بد كرده‏اید. پس همین كه وعده‏ى (فسادگرى) دوّم فرا رسد (جنگجویان نیرومند و مؤمن را براى قلع وقمع شما مى‏فرستیم) تا سیماى (نظامى وعزّت دنیوى) شما را زشت نمایند و(براى گرفتن قدرت) به مسجدالاقصى وارد شوند، همان گونه كه بار نخست وارد شدند وتا آنچه را زیر سلطه درآورده‏اند، به سختى ویران كنند.


نکته ها

آنچه در حوادث تاریخى اهمیّت داشته و موجب سازندگى مى‏شود، عبرت‏ها و درسهاى آن است، نه جزئیات حوادث. ماجراى تارومار شدن مستكبران یهود به دست بندگان مؤمن خدا كه در دو آیه‏ى اخیر بیان شده، براى این است كه بگوید: استكبار وكفر، بى‏پاسخ نیست. چون همین هدف كلّى و تربیتى مقصود بوده است، لذا آیه به ذكر جزئیات درگیرى و نفرات و سلاح نپرداخته است، مثل داستان حضرت یوسف علیه السلام كه چون هدف تربیتى و عفاف آموزى دارد، خیلى از جزئیّات داستان، حتّى نام زلیخا نیز مطرح نشده است.
گرچه بعضى تفاسیر، استكبار و فساد یهود و قلع و قمع شدن آنان را در دو نوبت، به افرادى در گذشته‏هاى دور یا نزدیك نسبت داده‏اند و مسجدالاقصى در طول چند هزار سال، بارها شاهد حوادث و خاطرات تلخ بوده است، ولى شاید با توجّه به آیات وروایات، باید منتظر تجاوز و استكبار اسرائیل در آینده و ریشه كن شدن آنان از سوى بندگان صالح خدا باشیم. چنانكه از ظاهر آیه‏ى 5 و 6 بر مى‏آید، كه هنوز چنین فساد گسترده‏اى در زمین از طرف بنى‏اسرائیل وچنین قلع و قمع مهمى توسط مردان خدا انجام نشده است.(31)
روایات متعدّدى كه در ذیل این آیه در تفاسیر آمده است، برخى نابودى یهودیان متجاوز را به قبل از قیام حضرت مهدى علیه السلام توسط انقلابیون مؤمن دانسته است، كه شمشیرهاى خود را بر دوش نهاده، تا مرز شهادت پیش مى‏روند و زمینه‏ساز حكومت جهانى حضرت مهدى‏علیه السلام مى‏شوند. و برخى وقوع آن را در زمان ظهور امام زمان دانسته كه متجاوزان یهود، قلع و قمع خواهند شد.(32)
31) ما امروز، از یك سو شاهد تجاوز گسترده‏ى اسرائیل و نقشه‏ى تصرّف از نیل تا فرات و اخراج مسلمانان از وطن خود و ایجاد شبكه‏هاى جاسوسى در جهان و بدست گرفتن بوق‏هاى تبلیغاتى و گردآورى نیروهاى خود از شرق و غرب و انواع كارهاى فسادانگیز هستیم و از سوى دیگر شاهد انقلاب اسلامى و پیدا شدن جوانان حزب‏الّلهى در فلسطین و هجوم به اسرائیل و پس گرفتن مسجدالاقصى هستیم كه شاید آیه اشاره به این موارد باشد. واللَّه العالم.
32) تفاسیر نورالثقلین، فرقان، نمونه و... .


پيام ها

1- نیكى و بدى ما، به خداوند سود یا زیانى نمى‏رساند بلكه نتیجه آن به خود ما باز مى‏گردد. «اِن اَحسنتم اَحسنتم لانفسكم و اِن أسأتم فلها»
2- اوّل باید از نیكى‏ها دم زد، سپس از بدى‏ها. «اِن احسنتم... اِن اسأتم»
3- انسان در انتخاب و چگونگى عمل خویش، آزاد است. «اِن احسنتم... اِن اسأتم»
4- فراز ونشیب‏هاى تاریخ ونابودى یهود بدنبال بلندپروازى آن، بر پایه قانون و سنّت الهى مى‏باشد. «اِن احسنتم احسنتم...»
5 - مساجد، پیوسته پایگاه قدرت ادیان و سمبل قدرت بوده و آزاد كردن مساجد از سلطه‏ى كفار از وظائف مؤمنان است. براى سركوب یهودیان متجاوز، مردان خدا وارد بیت المقدّس مى‏شوند، چنانكه مسلمانان با فتح مكّه وارد مسجدالحرام شدند. «لیدخلوا المسجد»
6- براى تقویت حق، قلع و قمع مستكبران لازم است. «و لیتبّروا ما علوا تتبیرا»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۷ آذر ۱۳۹۵
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۱
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۱۴
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۸ پاسخ
۱۱,۹۳۸,۱۵۳ بازدید
۲۲ روز قبل
Leo Barca
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۷ پاسخ
۸,۶۹۳,۴۰۳ بازدید
۱ ماه قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۶۲,۴۱۶ بازدید
۱ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۸۹,۹۸۴ بازدید
۱ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۵۳۷ بازدید
۱ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۳۷۲ بازدید
۱ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۴۲,۲۱۲ بازدید
۱ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۴۵,۸۰۳ بازدید
۲ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۸,۸۴۳ بازدید
۳ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۶۲,۸۰۳ بازدید
۳ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۹,۵۸۱ بازدید
۸ ماه قبل
jalebamooz
حاضرین در سایت
۲۹۲ کاربر آنلاین است. (۲۰۰ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۹۲

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!