در حال دیدن این عنوان: |
۲ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
![]() ![]() ![]() |
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 8 آيه عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَفِرِينَ حَصِيراً ترجمه امید است كه پروردگارتان بر شما رحم كند و اگر باز گردید (و دوباره فتنه كنید) ما نیز برمىگردیم (و قهر خود را مىفرستیم) و ما دوزخ را براى كافران، زندانى سخت قرار دادهایم. نکته ها «حَصیر»، از«حَصر» به معناى در تنگنا و محاصره افتادن است. به فرش حصیرى نیز از آن جهت حصیر مىگویند كه در هم بافته شده است. پيام ها 1- یأس و ناامیدى از رحمت الهى روا نیست. خداوند، براى مفسدان نیز راه بازگشت را باز گذارده است. «عسى ربّكم أن یَرحمكم» 2- محور كار مربى باید رحمت و محبّت باشد. «ربّكم، یَرحمكم» 3- در شیوهى هدایت، ابتدا از رحم ومهربانى بگوییم، سپس از هشدار و تهدید استفاده كنیم. «یَرحمكم... عُدنا» 4- قهر الهى وابسته به عملكرد خود ماست. «اِن عُدتم عدنا» 5 - فسادى كه توبه در پىنداشته باشد، به كفر مىانجامد. «و جعلنا جهنّم للكافرین» 6- دوزخیان هیچ راه فرارى ندارند. «حَصیراً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۹ آذر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 9 و ١٠ آيه إِنَّ هَذَا الْقُرْءَانَ يَهْدِى لِلَّتِى هِىَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّلِحَتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبِيراً و َأَنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْأَخِرَةِ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَاباً أَلِيماً ترجمه همانا این قرآن به استوارترین راه، هدایت مىكند و به مؤمنانى كه كارهاى شایسته انجام مىدهند، بشارت مىدهد كه برایشان پاداش بزرگى است. و آنان كه به آخرت ایمان نمىآورند، برایشان عذابى دردناك، آماده كردهایم. نکته ها جملهى «یَهدى للّتى هى اقوم» را دو گونه مىتوان معنا كرد: الف: قرآن به پایدارترین شیوه هدایت مىكند. ب: قرآن استوارترین ملّتها و امّتها را هدایت مىكند. پيام ها 1- خرافات و اوهام در منطق استوار قرآن راه ندارد. «یَهدى للّتى هى اقوم» 2- قرآن تنها كتابى است كه قوانین ابدى و ثابت دارد. «یَهدى للّتى هى اقوم» 3- دریافت اجر به ایمان و عمل نیاز دارد، «المؤمنین الّذین یعملون الصالحات» ولى براى دوزخى شدن، كفر به تنهایى كافى است. «الّذین لایؤمنون... لهم عذاباً» 4- عذاب الهى از هم اكنون آماده است. «اَعتَدنا» 5 - بیم وامید در كنار هم باید باشد. «أجراً كبیراً... عذاباً الیماً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۰ آذر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه ١١ آيه وَيَدْعُ الْإِنْسَنُ بِالشَّرِّ دُعَآءَهُ بِالْخَيْرِ وَكَانَ الْإِنسَنُ عَجُولَاً ترجمه و انسان (شتابزده و نادان) همانگونه كه خیر را مىطلبد، شرّ را هم مىطلبد و انسان همواره عجول است. نکته ها در قرآن از شتابزدگى انسان و شرّخواهى او بارها سخن به میان آمده است: «و یَستعجلونك بالسیّئة قبل الحسنه»(33) یعنى از تو عذاب فورى مىخواهند. در آیهاى دیگر از قول كافران مىفرماید: «أمطر علینا حجارةً من السماء»(34) مىگویند: خدایا اگر دین حقّ است، از آسمان بر ما سنگ بباران. سرچشمهى این شتابها، جهل و عناد و تعصّب است. پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله فرمودند: «انّما أهلك النّاس العجلة»(35) بیشترین هلاكت و تباهى انسان از عجله است. بسیارى از نفرینهایى را هم كه انسان علیه خود یا فرزندانش مىكند از همین عجله است. 33) رعد، 6. 34) انفال، 32. 35) بحار، ج17، ص340. پيام ها 1- عجله و شتاب، از آفات فكر و عمل بشر است. «و یَدع الانسان بالشرّ... عجولاً» 2- انسان، فطرتاً خیرگِراست. «یَدعُ الانسان بالشرّ دعائه بالخیر» تشبیه شرّخواهى انسان به خیرخواهى او، نشانهى آن است كه انسان در اصل، خیرگِرا مىباشد. 3- آنان كه به هدایت استوار قرآن «یَهدى للّتى هى اقوم» راه نیابند، شتابزده سراغ شرّ خواهند رفت. «یَدع الانسان بالشرّ» 4- عجله در نهاد هر انسانى وجود دارد، امّا باید جاى استفادهى صحیح آن را بشناسیم. «كان الانسان عجولاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۵ آذر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه ١٢ آيه وَجَعَلْنَا الَّيْلَ وَالنَّهَارَ ءَايَتَيْنِ فَمَحَوْنَآ ءَايَةَ الَّيْلِ وَجَعَلْنَآ ءَايَةَ النَّهَارِ مُبْصِرَةً لِّتَبْتَغُواْ فَضْلاً مِّن رَّبِّكُمْ وَلِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِينَ وَ الْحِسَابَ وَكُلَّ شَىْءٍ فَصَّلْنَهُ تَفْصِيلاً ترجمه و ما شب و روز را دو نشانه (از قدرت خود) قرار دادیم، پس نشانهى شب (روشنى ماه) را زدودیم و نشانهى روز (خورشید) را روشنگر ساختیم تا فضل و روزى از پروردگارتان بجویید و تا شمار سالها و حساب را بدانید و ما هر چیز را به روشنى بیان كردیم. نکته ها شاید دلیل اینكه در قرآن معمولاً كلمهى شب مقدّم بر روز آمده است، این باشد كه تاریكى زمین از خودش است و روشنایى آن از خورشید. پيام ها 1- گردش زمین به دور خود و پیدایش روز و شب و تغییرات آن، طبق ارادهى حكیمانهى الهى است، نه تصادفى. «جعلنا... مَحَونا... لتبتغوا» 2- روز براى كار و شب براى استراحت است. «آیة النّهار مبصرةً لتبتغوا» 3- با آنكه فضل و رحمت از خداوند است، ولى ما نیز باید تلاش كنیم. «لِتَبتغوا فضلاً من ربّكم» 4- آمادهسازى زمینههاى كسب روزى، از شئون ربوبیّت الهى است. «لتبتَغوا فضلاً من ربّكم» 5 - روزى، از سوى خداست، به زرنگى خود مغرور نشویم. «فضلاً من ربّكم» 6- تدبیر نظام آفرینش، بىهدف نیست و در این تدبیر، محور هدفها انسان است. «لتبتغوا ... لتعلموا» 7- شب و روز، تقویمى طبیعى، دائمى، همگانى، آسان و قابل فهم، و وسیلهاى براى نظم و برنامهریزى مىباشد. «لتعلموا عدد السّنین و الحساب» 8 - در نظام هستى، همه چیز منظّم، قانونمند و تفكیك شده است تا اصطكاك و تداخل و فروپاشى پیش نیاید. «وكلّ شىء فصّلناه تفصیلاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۷ آذر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 13 آيه وَ كُلَّ إِنسَنٍ أَلْزَمْنَهُ طَئِرَهُ فِى عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَمَةِ كِتَباً يَلْقَهُ مَنشُوراً ترجمه و كارنامهى هرانسانى را در گردنش بستهایم و روز قیامت براى او نوشتهاى بیرون آوریم كه آن را در برابر خود گشوده مىبیند. نکته ها كلمهى «طائر» در آیه، كنایه از عمل انسان است، زیرا اعمال انسان همچون پرنده پرواز دارد تا به صاحبش برسد و پرونده عمل هر كس، از خیر و شرّ، به گردنش آویخته مىشود. در قرآن بارها به مسأله نامهى عمل اشاره شده و در آیات مختلف نكاتى مطرح گردیده است، از جمله: 1- نامهى عمل براى همه است. «كلّ انسان اَلزمناه طائره...» 2- در آن نامه چیزى فروگذار نشده است. «لا یُغادر صغیرةً ولا كبیرة»(36) 3- مجرمان از آن مىترسند. «فتَرَى المجرمین مشفقین ممّافیه»(37) 4- خود انسان با خواندن نامهى عملش، حاكم و داور است. «اِقرَء كتابك كفى بنفسك الیوم علیك حسیباً»(38) 5 - رستگاران، كتابشان به دست راست داده مىشود و دوزخیان به دست چپ. «اوتِىَ كتابه بیمینه... بشماله»(39) 36) كهف، 49. 37) كهف، 49. 38) اسراء، 14. 39) الحاقّه، 19. پيام ها 1- حساب و كتاب، براى همه است واستثنا ندارد. «كلّ انسان» 2- همهى انسانها با كارت شناسایىِ اعمال، در محشر حضور پیدا مىكنند. «كلّ انسان اَلزمناه طائره فى عُنقه» 3- عمل انسان، ملازم انسان است. «اَلزمناه... فى عُنُقِه» 4- سعادت و شقاوت انسان بستگى به اعمال خود او دارد، نه عوامل اتفاقى مانند شانس و اقبال. «اَلزَمناه طائره...» 5 - براى خدا همهى عملها روشن است، به گردن آویختن نامهى اعمال، براى فهمیدن خود انسان است. «نُخرج له» 6- همهى اعمال و حركات انسان ثبت مىشود. گرچه ثبت اعمال در دنیا براى انسان محسوس نیست، ولى در قیامت، كارنامهى عمل او گشوده و افشا خواهد شد. «كتاباً یَلقاه منشورا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۸ آذر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه ١٤ آيه اِقْرَأْ كِتَبَكَ كَفَى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيباً ترجمه (در قیامت به انسان گفته مىشود:) كتابت را بخوان، كافى است كه امروز، خودت حسابگر خویش باشى. نکته ها امام صادقعلیه السلام مىفرماید: انسان، اعمال خویش را در پروندهى خود چنان واضح مىبیند كه گویى همان ساعت آن را مرتكب شده است.(40) فخر رازى مىگوید: مراد از كتاب، صفحهى روح است كه اعمال انسان در آن اثر مىگذارد و مراد از خواندن، درك و فهم آن است.(41) در تفسیر المیزان، از كتاب، به نفس اعمال تفسیر شده است. در روایات بسیارى توصیه شده كه انسان پیش از قیامت، به حساب كار خود رسیدگى كند. «حاسبوا انفسكم قبل أن تُحاسبوا»(42) و اینگونه محاسبهها، زمینهى بیدارى انسان و نبود آن نشانهى غفلت اوست. در حدیث آمده است: هر كس در دنیا از خود حساب بكشد، حسابش در آخرت آسان است. پس باید در همین دنیا كتاب زندگى و پروندهى اعمال خود را بخوانیم تا ضعفها را جبران و از بدىها توبه كرده و به اعمال نیك خود بیافزاییم.(43) 40) تفسیر نورالثقلین. 41) تفسیر كبیر. 42) بحار، ج 70، ص 73. 43) پدرى از فرزندش خواست تمام كردار یك روزش را بنویسد، فرزند انجام داد. روز دیگر باز پدر همان تقاضا را تكرار كرد. فرزند به جزع افتاد كه این كار دشوار است، معافم بدار. پدر گفت: فرزند عزیزم! اینگونه تمام اعمالت ثبت مىشود و البتّه در قیامت كشف شده و از كردارت شرمنده خواهى شد. (تفسیر كشفالاسرار) پيام ها 1- در قیامت، همهى مردم قادر به خواندن نامهى اعمال خود مىشوند. «اِقرَء» 2- در قیامت، وجدانها بیدار مىشود. «نفسك» 3- قیامت، تنها دادگاهى است كه مجرم علیه خودش حكم مىكند. «كفى بنفسك الیوم علیك حسیبا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۹ آذر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 15 آيه مَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِى لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَ لَاتَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً ترجمه هر كس هدایت یافت، پس همانا به سود خویش هدایت یافته است و هر كس گمراه شد، تنها به زیان خویش گمراه شده است و هیچ كس بار گناه دیگرى را به دوش نمىكشد و ما هرگز عذاب كننده نبودهایم، مگر آنكه پیامبرى بفرستیم (و اتمام حجّت كنیم). نکته ها با توجّه به آیات 25 انعام و 13 عنكبوت و روایات، پیشوایان كفر و گمراهى، علاوه بر بار گناهان خود، بار گناهِ پیروان خود را نیز بر دوش مىكشند، بدون آنكه از گناه پیروان، چیزى برداشته شود. زیرا اسباب گمراهى آنان را فراهم كردهاند. پيام ها 1- انسان در انتخاب راه، آزاد است. «مَن اهتدى ... مَن ضَلّ» 2- هدایتپذیرى به سود خود انسان و كفر واعراض، به زیان خود اوست؛ سود و زیانى به خدا نمىرسد. «یهتدى لنفسه... یضلّ علیها» 3- هر كس، گرفتار عمل خویش است. «لاتزر وازرة وِزرَ اُخرى» 4- اوّل باید از مثبتها سخن گفت، بعد از منفىها. «مَن اِهتدى» قبل از «مَن ضلّ» آمده است. 5 - سنّت خدا بر آن است كه كسى یا امّتى را بدون بیان و اتمام حجّت، عذاب نكند. «ما كنّا معذّبین حتّى نَبعثَ رسولاً» و انبیا براى هدایت بشر، از ابتداى خلقت بودهاند. 6- عقل، به تنهایى براى سعادت بشر كافى نیست، هدایت انبیا لازم است. «حتّى نبعث رسولاً» 7- لازمهى آخرت، آمدن انبیاست، چون براى بازخواست شدن انسان، قبلاً باید شرح وظایفش را از طریق پیامبران دریافت كند. «وما كنّا معذّبین ...» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۱ آذر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 16 آيه وَ إِذَآ أَرَدْنَآ أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَهَا تَدْمِيراً ترجمه و هرگاه بخواهیم (مردم) منطقهاى را (به كیفر گناهشان) هلاك كنیم، به خوشگذرانان آنان فرمان مىدهیم، پس در آن مخالفت و عصیان مىكنند، كه مستحقّ عذاب و قهر الهى مىشوند، سپس آنجا را به سختى درهم مىكوبیم. نکته ها «اَمَرنا مُترفیها»، یعنى بزرگان قوم را فرمان به اطاعت مىدهیم، زیرا خداوند به فسق و گناه دستور نمىدهد، بلكه به عدل و احسان فرمان مىدهد. شیوهى هلاك كردن خدا به این نحواست كه به اطاعت دستور مىدهد، مرفّهان بى درد مخالفت مىكنند و افراد عادّى هم از آنان پیروى مىكنند، آنگاه قهر الهى بر همگان حتمى و محقّق مىشود، و عذاب و غضب الهى فرا مىرسد. ارادهى قهر خداى حكیم، براساس زمینههاى گناه و خصلتهاى منفى ماست، و گرنه خداوند مهربان، بىجهت ارادهى هلاك قومى را نمىكند. به فرمودهى حضرت رضا علیه السلام: ارادهى الهى در این آیه، مشروط به فسق ماست.(44) 44) تفسیر كنزالدقائق. پيام ها 1- یكى از شیوههاى قهر و كیفر الهى، رفاه زدگى و فرورفتن در نعمتهاست. «اردنا أن نُهلك قریة...» 2- وجود مترفین در جامعه، زمینهساز قهر الهى است. «ففسقوا فیها فحقّ ...» 3- سقوط اخلاقى و اجتماعى جامعه، به دست رؤساى مرفّه آنان است. «أمرنا مُترفیها ففسقوا» 4- مرفّهان بى درد، پیش از دیگران در برابر دعوت انبیا مىایستند، چون رفاه، معمولاً سرچشمهى فساد است. «أمَرنا مترفیها ففسقوا» 5 - مهلت دادن به نافرمانان، سنّت الهى است. «أمرنا، ففسقوا، فحقّ» 6- تهدیدهاى الهى را جدّى بگیریم و خود را اصلاح كنیم، چون عامل اجراى تهدیدهاى الهى عملكرد خودماست. «ففسقوا فیها فحقّ علیها القول» 7- بدون اتمام حجّت، عذاب الهى نازل نمىشود. «أمَرنا، ففسقوا، فحقّ، فدمّرنا» 8 - قهر و عذاب الهى، شدید است. «فدمّرناها تدمیراً» 9- همه چیز و همه كار با قدرت الهى انجام مىشود. «اَردنا، نُهلك، أمَرنا، دَمّرنا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۳ آذر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 17 آيه وَ كَمْ أَهْلَكْنَا مِنَ الْقُرُونِ مِن بَعْدِ نُوحٍ وَكَفَى بِرَبِّكَ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيراً بَصِيراً ترجمه و چه بسیار مردمانى را كه پس از نوح (به كیفر گناه وكفرشان) نابود كردیم و همین كافى است كه پروردگارت به گناهان بندگانش آگاه و بیناست. نکته ها این آیه كه انقراض نسلى از بشر و آغاز نظام نوینى در زندگى بشر را بازگو مىكند، نشان مىدهد كه زمان حضرت نوح علیه السلام، نقطهى عطفى در تاریخ بشر بوده است. زندگى قبل از نوح، بسیار ساده و با جمعیّتى محدود بوده و تاریخ پرماجرایى نداشته است و تداوم نسل بشر، با چند مؤمنى صورت گرفته كه در كشتى همراه نوحعلیه السلام بودند. آیه، ضمن اینكه هشدار به غافلان و عبرت براى مردم است، مایهى تسكین و آرامش پیامبرصلى الله علیه وآله است، كه اگر كافران از آزارشان دست برندارند، گرفتار قهر الهى خواهند شد. پس از قوم نوح، قوم عاد، ثمود، لوط، اصحاب مدین، فرعون، هامان، قارون و اصحاب فیل هم، گرفتار قهر الهى شدند. «من القرون من بعد نوح» پيام ها 1- ملّتهایى كه در طول تاریخ، به دلیل نافرمانى، گرفتار قهر و غضب خدا شدهاند بسیارند. «كم اهلكنا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۴ آذر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه ١٨ آيه مَن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَآءُ لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَهَا مَذْمُوماً مَّدْحُوراً ترجمه هر كس پیوسته زندگى دنیاى زودگذر را بخواهد، به مقدارى كه بخواهیم و براى هركه اراده كنیم، در این دنیا بشتاب فراهم مىكنیم، سپس جهنّم را برایش قرار مىدهیم كه با شرمندگى وطردشدگى، وارد آن خواهد شد. نکته ها از دیدگاه قرآن، دنیاطلبى و دنیاگرایى اگر سبب غفلت از آخرت و انحصار خواستهها در دنیا باشد، نكوهیده است. این نكته در آیات فراوانى مطرح شده است، از جمله: «یَعلمون ظاهِراً مِن الحَیوة الدّنیا و هم عَن الآخرة هم غافِلون»(45)، «فأعرض عن مَن تَولّى عن ذكرِنا و لم یُرِد الاّ الحیوةَ الدّنیا»(46) و «أرَضیتُم بالحَیوة الدّنیا»(47) در جهان مادیّات نزاع و درگیرى زیاد است و همه كس به همه آرزوهایش نمىرسد، پس باید اندازه و سهمیهاى باشد كه چه كسى چه مقدار داشته باشد: «عجّلنا له فیها ما نشاء لمن نرید»، امّا در دنیاى معنویات، چون تزاحم و محدودیّتى نیست، همه صد درصد كامیاب مىشوند و راه براى بیشتر هم باز است. «كان سعیهم مشكورا»(48) 45) روم، 7. 46) نجم، 29. 47) توبه، 38. 48) اسراء، 19. پيام ها 1- دنیا زودگذر است. «العاجلة» 2- انسان، با اراده خلق شده ودر انتخاب آزاد است، ولى ارادهى الهى اصل است. «یرید... لمن نُرید» 3- آنچه زشت است، خصلت دنیاگرایى است، نه اصل دنیا. «كان یُرید العاجله» 4- خواست انسان بى حدّ و حصر است، پس باید در چهارچوب ارادهى الهى محدود شود. «ما نشاء» 5 - همهى دنیاخواهان به دنیا نمىرسند. «لمن نُرید» 6- دنیاطلبان دو دستهاند: برخى دنیا و آخرت را مىبازند، «خسر الدنیا و الآخرة» بعضى به بخشى از خواستههاى دنیایىشان مىرسند. «عجّلنا له فیها ما نشاء» 7- دنیاطلبان و صاحبان اهداف مادّى، شاید به مقدارى از نام و نان برسند، ولى قیامتشان تباه است. «جعلنا له جهنّم» 8 - پایان دنیاطلبى، پشیمانى و دوزخ است. «جعلنا له جهنّم» 9- دنیاطلبان، هم در آتش مىسوزند (عذاب جسمى)، هم تحقیر مىشوند (عذاب روحى). «یَصلیها مَذموماً مَدحوراً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۶ آذر ۱۳۹۵
|
![]() ![]() ![]() |
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |