در حال دیدن این عنوان: |
۲ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
![]() ![]() ![]() |
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه ١٩ آيه وَمَنْ أَرَادَ الْأَخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُوراً ترجمه و هر كس خواهان آخرت باشد و براى آن تلاش شایسته و در خور كند، و مؤمن باشد، پس تلاش آنان سپاس گزارده مىشود. پيام ها 1- انسان، آزاد وداراى اراده است. «مَن أراد» 2- آخرت، بدون تلاش به دست نمىآید. «سَعى لها» 3- براى سعادت اخروى، تلاش ویژهاى لازم است. «سَعى لها سَعیَها» 4- ایمان، شرط نتیجهگیرى از تلاشهاى دنیوى است. «و هو مؤمن» 5 - شرط سعادت اخروى، ایمان و تلاش است. «كان سعیهم مشكوراً» 6- تلاش مؤمنان مورد تقدیر و سپاس است، چه به نتیجه برسد یا نرسد. «كان سعیهم مشكورا» 7- دستیابى دنیاگرایان به دنیا، احتمالى است، «عجّلنا... لِمَن نرید» ولى دستیابى مؤمنان آخرتگرا به پاداش، قطعى است. «كان سعیهم مشكورا» 8 - اراده وتلاش انسان در سعادت او نقش دارد. «أراد... سعى... كانسعیهممشكورا» 9- تشكّر از تلاش دیگران، كارى الهى است. «كان سعیهم مشكورا» 10- سپاس خدا از مؤمنان، بالاتر از باغ بهشت است، چون تشكّر هر كس، به اندازهى شعاع وجودى اوست. «كان سعیهم مشكورا» 11- هر سعى و تلاشى مورد تقدیر و ستایش خدا نیست. «مَن اراد الآخرة و سَعى لها... كان سعیهم مشكورا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۸ آذر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه ٢٠ آيه كُلّاً نُمِدُّ هَؤُلَآءِ وَهَؤُلَآءِ مِنْ عَطَآءِ رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَآءُ رَبِّكَ مَحْظُوراً ترجمه ما از عطاى پروردگارت، اینان (فرصت طلبان) و آنان (دنیا طلبان) را كمك مىكنیم و عطاى پروردگارت از كسى منع نمىشود. نکته ها خداوند انسانها را آزاد آفرید و با در اختیار قرار دادن امكانات، آنان را آزمود تا نحوهى عمل و گزینش آنان روشن شود و معامله كنندگان با خدا، از دیگران جدا شوند، مثل سازمان آب و برق كه این دو نعمت را در اختیار همهى خانهها قرار مىدهد، تا افراد با انتخاب خود، از آنها استفادهى خوب یا بد بكنند. پيام ها 1- سنّت خدا براین است كه نعمت و امداد خویش را در اختیار همگان قرار دهد، تا هركس صفات خوب و بد خویش را بروز دهد. «كلاً نُمِدّ» 2- ایمان به خداوند وآخرتطلبى، با برخوردارى از امكانات مادّى منافاتى ندارد. «كلاً نُمدّ» 3- الطاف الهى از شئون ربوبیّت و تفضّل اوست، وگرنه ما طلبى از او نداریم. «عطاء ربّك» 4- عطاى خداوند، همیشگى است. «ما كان عطاء ربّك محظوراً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۴ دی ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه ٢١ آيه اُنظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَلَلْأَخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجَتٍ وَ أَكْبَرُ تَفْضِيلاً ترجمه بنگر كه چگونه بعضى از آنان را بر بعض دیگر برترى دادیم، وقطعاً درجات آخرت، بزرگتر و ارزشمندتر است. نکته ها برترىهاى افراد بر یكدیگر دو نوع است: گاهى به خاطر استعداد، ذوق، فكر، شرایط خانوادگى، جغرافیایى و امثال آن انسان دریافتهایى دارد كه اینها لطف خداوند و همراه با مسئولیّت و آزمایش است كه این آیه به همین برترىها اشاره دارد و گاهى برترىها بر اساس ظلم و استثمار و استحمار است كه حساب جداگانهاى دارد. پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: درجات بهشت، به مقدار عقل اهل بهشت است.(49) 49) تفسیر نورالثقلین. پيام ها 1- توجّه به حكمتِ اختلاف وتفاوتها در خلقت، نیاز به تأمّل و دقّت دارد. «اُنظر كیف فضّلنا» 2- جایگاه همه در آخرت، یكسان نیست وبرترىهاى بس بزرگى وجود دارد. «اكبر درجات» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۷ دی ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه ٢٢ آيه لَا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً ءَاخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُوماً مَّخْذُولاً ترجمه با خداوند معبود دیگرى قرار مده كه نكوهیده وسرافكنده خواهى نشست. نکته ها گرچه مخاطب آیه پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله است، ولى مقصود تمام مردم مىباشد. نظیر اینگونه خطاب در آیات قرآن كریم فراوان است، از جمله آیهى بعد كه مىفرماید: «و اِمّا یبلغنّ عندك الكبر احدهما او كلاهما فلا تقل لهما اُفٍّ» یعنى هرگاه یكى از پدر و مادر یا هردوى آنان، نزد تو به پیرى رسیدند، به آنان افّ مگو، با آنكه پیامبر پدر و مادر خود را در كودكى از دست داده بود. در این آیه نیز مراد از «لا تجعل» مردم هستند كه به دلیل رهبرى پیامبر، آن حضرت مورد خطاب واقع شده است. پيام ها 1- شكوفایى و عزّت انسان در سایهى توحید است و شرك و پرستش غیر خدا انسان را خوار و ذلیل مىكند. «مَلوماً مَخذولا» 2- پیروى از مكاتب غیر الهى، انسان را به بنبست و ركود و باتلاق مىكشاند. «فتَقعُد ملوماً مخذولا» 3- مشرك، مورد نكوهش خدا، فرشتگان، مؤمنین، وجدانهاى بیدار و خردمندان جهان است. «مَلوماً مَخذولا» زیرا نامى از مذمّت كننده نیامده است، تا مطلق و فراگیر باشد. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۱ دی ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 23 آيه وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَبِالْولِدَيْنِ إِحْسَناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيماً ترجمه پروردگارت مقرّر داشت كه جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیكى كنید. اگر یكى از آن دو یا هر دو نزد تو به پیرى رسیدند، به آنان «اُف» مگو و آنان را از خود مران و با آنان سنجیده و بزرگوارانه سخن بگو. نکته ها در احادیث، در مورد احسان به والدین بسیار سفارش شده و از آزردن آنان نكوهش به عمل آمده است: پاداش نگاه رحمت به والدین، حج مقبول است. رضایت آن دو رضاى الهى و خشم آنان خشم خداست. احسان به پدر و مادر عمر را طولانى مىكند و سبب مىشود كه فرزندان نیز به ما احسان كنند. در احادیث آمده است: حتّى اگر تو را زدند، تو «اُفّ» نگو، خیره نگاه مكن، دست بلند مكن، جلوتر از آنان راه نرو، آنان را به نام صدا نزن، كارى مكن كه مردم به آنان دشنام دهند، پیش از آنان منشین و پیش از آنكه از تو چیزى بخواهند به آنان كمك كن.(50) مردى مادرش را به دوش گرفته طواف مىداد، پیامبر را در همان حالت دید، پرسید: آیا حقّ مادرم را ادا كردم؟ فرمود: حتّى حقّ یكى از نالههاى زمان زایمان را ادا نكردى.(51) از پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله سؤال شد: آیا پس از مرگ هم احسانى براى والدین هست؟ فرمود: آرى، از راه نماز خواندن براى آنان و استغفار برایشان و وفا به تعهّداتشان و پرداخت بدهىهایشان و احترام دوستانشان.(52) مردى از پدرش نزد پیامبر شكایت كرد. حضرت پدر را خواست و پرسش نمود، پدر پیر گفت: روزى من قوى و پولدار بودم و به فرزندم كمك مىكردم، امّا امروز او پولدار شده و به من كمك نمىكند. رسول خداصلى الله علیه وآله گریست و فرمود: هیچ سنگ و شنى نیست كه این قصه را بشنود و نگرید! سپس به آن فرزند فرمود: «اَنتَ و مالُك لاَبیك» تو و دارایىات از آنِ پدرت هستید.(53) در حدیث آمده است: حتّى اگر والدین فرزند خود را زدند، فرزند بگوید: «خدا شما را ببخشد» كه این كلمه همان «قول كریم» است.(54) احسان به والدین، از صفات انبیاست. چنانكه در مورد حضرت عیسىعلیه السلام، توصیفِ «بِرّاً بوالدتى»(55) ودر مورد حضرت یحیىعلیه السلام «بِرّاً بوالدیه»(56) آمده است. والدین، تنها پدر و مادر طبیعى نیستند. در برخى احادیث، پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله و امیرالمؤمنینعلیه السلام پدر امّت به حساب آمدهاند.(57) همچنان كه حضرت ابراهیم، پدر عرب به حساب آمده است.(58) «ملّة ابیكم ابراهیم»(59) اگر والدین توجّه كنند كه پس از توحید مطرحند، انگیزهى دعوت فرزندان به توحید در آنان زنده مىشود. «قَضى ربّك ألاّ تعبدوا اِلاّ ایّاه و بالوالدین احساناً» 50) تفسیر نورالثقلین. 51) تفسیر نمونه. 52) تفسیر مجمعالبیان. 53) تفسیر فرقان. 54) كافى، ج2، ص157. 55) مریم، 39. 56) مریم، 14. 57) أنا و علىّ ابوا هذه الامّة». بحار، ج 16، ص 95. 58) تفسیر نورالثقلین. 59) حج، 78. پيام ها 1- توحید، در رأس همهى سفارشهاى الهى است. «قَضى ربّك ألاّ تعبدوا اِلاّ ایّاه» 2- خدمتگزارى و احسان به پدر و مادر، از اوصاف موحّد واقعى است. «الاّتعبدوا الاّ ایّاه و بالوالدین احساناً» 3- فرمانِ نیكىبه والدین مانند فرمانِ توحید، قطعى ونسخنشدنى است.«قَضى» 4- احسان به والدین در كنار توحید و اطاعت از خداوند آمده است تا نشان دهد این كار، هم واجب عقلى و وظیفهى انسانى است، هم واجب شرعى. «قَضى ربّك ألاّ تعبدوا اِلاّ ایّاه و بالوالدین احساناً» 5 - نسل نو باید در سایهى ایمان، با نسل گذشته، پیوند محكم داشته باشند. «لاتعبدوا الاّ ایّاه و بالوالدین احساناً» 6- در احسان به والدین، مسلمان بودن آنها شرط نیست. «بالوالدین احساناً» 7- در احسان به پدر و مادر، فرقى میان آن دو نیست. «بالوالدین احساناً» 8 - نیكى به پدر ومادر را بىواسطه وبه دست خود انجام دهیم. «بالوالدین احساناً» 9- احسان، بالاتر از انفاق است و شامل محبّت، ادب، آموزش، مشورت، اطاعت، تشكّر، مراقبت و امثال اینها مىشود. «بالوالدین احساناً» 10- احسان به والدین، حدّ و مرز ندارد. «بالوالدین احساناً» (نه مثل فقیر، كه تا سیر شود، وجهاد كه تا رفع فتنه باشد و روزه كه تا افطار باشد.) 11- سفارش قرآن به احسان، متوجّه فرزندان است، نه والدین. «و بالوالدین احساناً» زیرا والدین نیازى بهسفارش ندارند و به طور طبیعى به فرزندان خود احسان مىكنند. 12- هرچه نیاز جسمى وروحىِ والدین بیشتر باشد، احسان به آنان ضرورىتر است. «یبلغنّ عندك الكبر» 13- پدر و مادر سالمند را به آسایشگاه نبریم، بلكه نزد خود نگهداریم. «عندك» 14- وقتى قرآن از رنجاندن سائل بیگانهاى نهى مىكند، «امّا السائل فلا تَنهَر» تكلیف پدر و مادر روشن است. «فلا تَنهَر هما» 15- هم احسان لازم است، هم سخن زیبا و خوب. «احساناً ... قل لهما قولاً كریماً» (بعد از احسان، گفتار كریمانه مهمترین شیوهى برخورد با والدین است.) 16- در احسان به والدین و قول كریمانه، شرط مقابله نیامده است. یعنى اگر آنان هم با تو كریمانه برخورد نكردند، تو كریمانه سخن بگو. «وقل لهما قولاً كریماً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۴ دی ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه ٢٤ آيه وَ اخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِى صَغِيراً ترجمه و از روى مهربانى و لطف، بالِ تواضع خویش را براى آنان فرودآور و بگو: پروردگارا! بر آن دو رحمت آور، همان گونه كه مرا در كودكى تربیت كردند. پيام ها 1- فرزند در هر موقعیّتى كه هست، باید متواضع باشد و كمالات خود را به رُخ والدین نكشد. «واخفِض لهما جناح الذّل» 2- تواضع در برابر والدین، باید از روى مهر و محبت باشد، نه ظاهرى و ساختگى، یا براى گرفتن اموال آنان. «واخفض لهما... من الرّحمة» 3- فرزند باید نسبت به پدر مادر، هم متواضع باشد، هم برایشان از خداوند رحمت بخواهد. «واخفض... و قل ربّ ارحمهما» 4- دعاى فرزند در حقّ پدر و مادر مستجاب است، وگرنه خداوند دستور به دعا نمىداد. «وقل ربّ ارحمهما...» 5 - دعا به پدر و مادر، فرمان خدا و نشانهى شكرگزارى از آنان است. «قل ربّ ارحمهما...» 6- در دعا از كلمه «ربّ» غفلت نكنیم. «قل ربّ ارحمهما» 7- رحمت الهى، جبران زحمات تربیتى والدین است. «ربّ ارحمهما كما ربّیانى» گویا خداوند به فرزند مىگوید: تو رحمت خود را دریغ مدار، واز خدا نیز استمداد كن كه اداى حقّ آنان از عهدهى تو خارج است. 8 - گذشتهى خود، تلخىها و مشكلات دوران كودكى وخردسالى را كه بر والدین تحمیل شده است از یاد نبرید. «كما ربّیانى صغیراً» 9- پدر و مادر باید بر اساس محبّت فرزندان را تربیت كنند. «ارحمهما كما ربّیانى» 10- انسان باید از مربّیان خود تشكّر وقدردانى كند. «ارحمهما كما ربّیانى» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۵ دی ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 25 آيه رَّبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا فِى نُفُوسِكُمْ إِن تَكُونُواْ صَلِحِينَ فَإِنَّهُ كَانَ لِلْأَوَّ بِينَ غَفُوراً ترجمه پروردگارتان به آنچه در درون شماست، آگاهتر (از خودتان) است. اگر صالح باشید، قطعاً او آمرزنده توبه كنندگان است. پيام ها 1- از شئون ربوبیّت خداوند، آگاهى اوست. «ربّكم اعلم» 2- انگیزه ما در هر كار ودر خدمت به والدین زیر نظر اوست. «ربّكم اعلم...» 3- صلاحیّتها مربوط به درون و انگیزههاست. «فى نفوسكم ان تكونوا صالحین» 4- اگر دل و درون، صاف و صالح باشد، دَر توبه باز است. «تكونوا صالحین... للاوّابین غفوراً» 5 - توبهى خود را با انابهى پى درپى انجام دهیم. «اوّابین» 6- خداوند بخشاینده است، امّا شرط برخوردارى ما از مغفرت الهى، توبه است. «ان تكونوا صالحین ... للاوّابین غفوراً» 7- اگر از روى نادانى برخورد نامناسبى با والدین داشتهایم، با توبه مىتوانیم رحمت خدا را جلب كنیم. «صالحین... غفورا» (با توجّه به آیهى قبل) 8 - عفو و بخشش الهى از شئون ربوبیّت اوست. «ربّكم... غفوراً» 9- یكى از نشانههاى صالح بودن انسان، توبه كردن است. «ان تكونوا صالحین... للاوّابین» 10- گاهى از افراد صالح نیز لغزشى سر مىزند، كه البتّه باید این كوتاهىها را با توبه جبران كرد. «ان تكونوا صالحین... اوّابین» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۳ دی ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 26 آيه وَءَاتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيراً ترجمه حقّ خویشاوند و بیچاره و در راه مانده را ادا كن و هیچ گونه ریخت و پاش و اسرافى نكن. نکته ها «تَبذیر» از ریشهى «بَذر» به معناى ریخت و پاش است. مانند آنكه براى دو نفر مهمان، غذاى ده نفر را تهیه كنیم. امام صادقعلیه السلام فرمود: هر كس چیزى را در غیر مسیر طاعت خدا مصرف كند، مبذّر است.(60) آن حضرت در پاسخ به این سؤال كه آیا در مخارج حلال نیز اسراف وجود دارد؟ فرمودند: بلى، زیرا كسى كه دارایى خود را چنان بخشش كند كه چیزى براى خود نگذارد، در مصرف حلال اسراف كرده است.(61) پس از نزول این آیه، پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله بدنبال مراد خداوند از «ذىالقربى» بود. خداوند به او وحى كرد كه «فدك» را به فاطمهعلیها السلام بدهد و آن حضرت «فَدك»(62) را به فاطمه بخشید. امّا پس از آن حضرت، فدك را از اهلبیت به ناحقّ گرفتند واهلبیت براى گرفتن حقّ خود همواره به این آیه استناد مىكردند. مفسّران شیعه وسنّى مانند طبرى، با الهام از روایات، مىنویسند: امام سجادعلیه السلام در دوران اسارت وقتى همراه قافله اسرا به شام رسید، در مقام محاجّه با آنان كه اسراى اهلبیت را بىدین و خارجى مىخواندند، با استناد به این آیه فرمودند: مراد از «ذا القربى» ما هستیم!(63) برخى روایات آیه را مربوط به خمس دانسته و برخى دیگر موضوع آیه را بالاتر از مسائل مادّى دانسته و گفتهاند: آیه، به پیامبر صلى الله علیه وآله فرمان مىدهد كه حقّ علىّبنابىطالبعلیهما السلام را با وصیّت به جانشینى او ادا كند.(64) و مراد از تبذیر در آیه كه از آن نهى شده، «غُلوّ» است.(65) 60) بحار، ج75، ص302. 61) تفسیر نورالثقلین. 62) فدك، مزرعهى بسیار بزرگى بود كه بدونجنگ در اختیار پیامبر قرار گرفت. آن حضرت با توجّه به محبوبیّت، عصمت، زهد، امانت ودقّت اهلبیتعلیهم السلام وپشتیبانى اقتصادى براى تبلیغ خط وراه آنان وفقرزدایى از امّت، آن را در اختیار اهلبیتعلیهم السلام گذاشت. امّا پس از رحلت پیامبر ابوبكر آن را گرفت، سپس عمربن عبدالعزیز آن را باز گرداند، باز غصب كردند و در زمان مأمون برگردانده شد و باز هم غصب كردند. دربارهى فدك، بحثهاى تاریخى، حقوقى و سیاسى فراوانى است كه در ذیل این آیه در تفاسیر آمده كه از همهى آن مباحث، صرف نظر مىكنیم. 63) احتجاج طبرسى، ج2، ص33 ؛ تفسیر نورالثقلین. 64) امام صادقعلیه السلام درباره این آیه فرمودند: حقّ علىبن ابىطالبعلیهما السلام جانشینى رسول خدا و داشتن علوم نبوى است. كافى، ج1، ص294. 65) تفسیر فرقان. پيام ها 1- دستورات دینى با فطرت هماهنگ است. انسان به طور فطرى در درجه اوّل به والدین و سپس به نزدیكان علاقه دارد، دستور اداى حقّ در اسلام نیز بر این اساس است. با توجّه به آیات قبل و «آتِ ذا القربى حقه والمسكین و ابن السبیل» 2- در انفاق، باید اولویّتها را در نظر گرفت. اوّل والدین، سپس فامیل، بعداً فقرا و ابنالسبیل. «آتِ ذا القربى...» 3- خویشاوندان، به گردن ما حقّ دارند وما منّتى بر آنان نداریم. «آت ذاالقربى حقه» 4- خویشاوندى، فقر و در راه ماندگى سبب پیدایش حقوق ویژه است. «آت ذاالقربى حقّه و المسكین و ابن السبیل» 5 - در پرداخت حقّ خویشاوندان، فقر شرط نیست. «آت ذا القربى حقّه والمسكین و ابن السبیل» 6- در انفاق باید اعتدال را رعایت كنیم و از حد نگذریم. «آت... و لاتبذّر» 7- ریخت و پاش و مصرف بىمورد مال، حرام است. «ولا تبذّر» 8 - انسان در مصرف مال و ثروت خود به هر شكلى آزاد نیست. «و لاتبذّر تبذیرا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۳ بهمن ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه ٢٧ آيه إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَنَ الشَّيَطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَنُ لِرَبِّهِ كَفُوراً ترجمه همانا اسرافكاران برادران شیطانهایند و شیطان نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس بود. نکته ها كلمهى «اَخ» در عربى هم به معناى برادر، هم به معناى ملازم و همراه مىباشد. مثل «اَخو السفر» به كسى كه پیوسته در سفر است، و «اَخو الكَرَم» كه به انسان كریم گفته مىشود. برادرى گاهى نسبى است، گاهى مسلكى ومرامى؛ اسرافكاران برادران مسلكى شیطانند. «اِخوان الشیاطین» یعنى كسانى كه در مسیر شیطان و همراه اویند. در قرآن، پیوسته از وسوسه یا ولایت شیطان بر افراد، سخن به میان آمده است، اما تنها موردى كه «اِخوان الشیاطین» آمده این آیه است، یعنى اسرافكاران همكار شیطانند، نه تحت امر او. پس كار از وسوسه شدن گذشته و به مرحلهى همكارى و معاونت رسیده است. چنانكه در جاى دیگر آمده است: «نُقیّض له شیطاناً فهو له قرین»(66) «تَبذیر»، گرچه بیشتر در مسائل مالى است، ولى در مورد نعمتهاى دیگر نیز وجود دارد، مانند هدر دادن عمر و جوانى، به كار گرفتن فكر، چشم، گوش و زبان در راه ناصحیح، سپردن مسئولیّتها به افراد ناصالح، پذیرش مسئولیّت بدون داشتن لیاقت و بیش از حد توان و ظرفیّت، آموزش و آموختن مطالب غیر ضرورى وغیر مفید و امثال اینها.(67) 66) زخرف، 36. 67) تفسیر اطیبالبیان. پيام ها 1- مصرف مال و دارایى در غیر مورد آن، كارى شیطانى ونوعى ناسپاسى است. «المبذّرین... اِخوان الشیاطین» 2- مبذّر و اهل ریخت و پاش باید تحقیر شود، نه آنكه مورد تقدیر و احترام قرار گیرد. «اِخوان الشیاطین» 3- مؤمن با مؤمن برادر است، «انّما المؤمنون اِخوَة»(68) و اسرافكار با شیطان. «انّ المبذّرین... اِخوان الشیاطین» 4- تبذیر، نشانهى كفران و ناسپاسى است، نه نشانهى سخاوت و بخشندگى. «المبذّرین... لربّه كفوراً» 68) حجرات، 10. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۵ بهمن ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه ٢٨ آيه وَ إِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغَآءَ رَحْمَةٍ مِّن رَّبِّكَ تَرْجُوهَا فَقُل لَّهُمْ قَوْلًا مَّيْسُوراً ترجمه و اگر به انتظار رحمتى از پروردگارت كه به آن امیدوارى، از آنان اعراض مىكنى، پس با آنان سخنى نرم بگو. نکته ها این آیه، دربارهى برخورد مناسب با مردم است. لذا پیامبر حتّى آنگاه كه در انتظار گشایش و رحمت الهى بود، اگر كسى از ایشان چیزى درخواست مىكرد كه حضرت آن را نداشت، برایش دعا مىكرد و مىفرمود: خداوند، ما و شما را از فضل خویش روزى دهد.(69) فاطمهى زهراعلیها السلام هنگامى كه براى كمك در كارهاى خانهى خود، از پیامبر كنیزى درخواست كرد، حضرت فرمود: در مسجد 400 نفرند كه لباس و غذا ندارند، اگر چنین نبود، خدمتكارى برایت تعیین مىكردم. آنگاه تسبیحات معروف به «تسبیح حضرت زهرا» را به او آموخت.(70) قرآن دربارهى نحوهى سخن گفتن با مردم، دستورهایى دارد، از جمله اینكه با آنان سخنى نرم، ملایم، آسان، استوار، معروف و رسا گفته شود. «قَولاً مَیسوراً»، «قولاً لَیّناً»(71)، «قولاً كریماً»(72)، «قولاً سَدیداً»(73)، «قولاً مَعروفاً»(74)، «قولاً بَلیغاً»(75) 69) تفسیر لاهیجى. 70) تفسیر نورالثقلین. 71) طه، 44. 72) اسراء، 23. 73) نساء، 9. 74) نساء، 8. 75) نساء، 63. پيام ها 1- پیامبران نیز گاهى دستشان براى كمك به دیگران خالى است. «اِبتغاء رحمةٍ من ربّك ترجوها» 2- باید به رحمت الهى امیدوار بود. «رحمةٍ من ربّك» 3- ما از خدا طلبكار نیستیم، آنچه هم بدهد از رحمت اوست. «رحمةٍ من ربّك» 4- تلاش وامید باید در كنار هم باشد وهیچكدام به تنهایى كافى نیست. «اِبتغاء... ترجوها» 5 - مؤمن در جستجوى امكانات براى رسیدگى به محرومان است. «اِبتغاءرحمةٍ» 6- امكانات مادّى را از رحمت الهى بدانیم. «اِبتغاء رحمة من ربّك» 7- امكانات مادّى در جهت تربیت و تكامل انسان است. «رحمةٍ من ربّك» 8 - نداشتن، عذر پذیرفتهاى براى ترك انفاق و كمك نكردن است. «تعرضنّ عنهم ابتغاء...» 9- اگر نیاز مالى كسى را برطرف نكردیم، لااقل دل او را با سخن شایسته به دست آوریم. «قل لهم قولاً میسوراً» 10- به فقرا وعدهاى بدهید كه بتوانید عمل كنید و مشكلزا نباشد. «قل لهم قولاً میسوراً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۵ بهمن ۱۳۹۵
|
![]() ![]() ![]() |
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |