در حال دیدن این عنوان: |
۲ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
![]() ![]() ![]() |
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 29 آيه وَ لَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَمَلُوماً مَّحْسُوراً ترجمه و نه دست خود را به گردنت بسته بدار (كه هیچ انفاقى نكنى) و نه آن را كاملاً باز گذار كه (چیزى براى خودت نماند و) سرزنش شده و حسرت خورده (به كنجى) نشینى. نکته ها امام صادق علیه السلام فرمودند: مراد از «مَحسور» حسرتِ فقر و تنگدستى است.(76) بعضى گفتهاند: «ملامت» مربوط به اوّل آیه است كه درباره بخل است و «حسرت» مربوط به آخر آیه و ولخرجى است. زنى پسر خود را نزد پیامبرصلى الله علیه وآله فرستاد واز آن حضرت پیراهنش را به عنوان تبرّك درخواست كرد. پیامبر تنها پیراهن خود را داد و چون لباس دیگرى نداشت، براى نماز از خانه بیرون نیامد. این آیه نازل شد تا پیام دهد كه سخاوت، آن نیست كه یكتا پیراهن خود را بدهى. در روایتى دیگر آمده است: مقدارى طلا، نزد پیامبرصلى الله علیه وآله آوردند، پیامبر در همان زمان همه را انفاق كرد. روز بعد فقیرى از حضرت درخواستى كرد. حضرت چیزى نداشت كه به او بدهد. مرد فقیر حضرت را سرزنش كرد. پیامبرصلى الله علیه وآله از اینكه چیزى نداشت تا به او كمك كند اندوهناك شد كه این آیه نازل شد.(77) 76) كافى، ج2، ص 55. 77) تفسیر نورالثقلین. پيام ها 1- مؤمن باید از بخل دورى كرده وبه دیگران كمك نماید. «لاتجعل یدك مغلولة» 2- اسلام مكتب اعتدال و میانهروى حتّى در انفاق است. «لاتجعل، لاتبسطها» 3- افرات وتفریط، محكوم و میانهروى شیوه پسندیده است. «لاتجعل، لاتبسطها» 4- نتیجهى ولخرجى و زیادهروى در انفاق، خانهنشینى و ملامت و حسرت است. «فتقعد ملوماً محسوراً» 5 - اسلام، هرگز به ذلّت و خوارى مسلمانان راضى نیست و از هر عملى كه آنان را به ذلّت كشاند، نهى كرده است. «لا تجعل... لا تبسطها...فتقعد ملوماً محسوراً» 6- توجّه به عاقبت شوم كار، سبب دورى از آن است. «لا تجعل... فتقعد...» 7- آیندهنگرى از اصول مدیریّت است. «لا تجعل... فتقعد...» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۶ بهمن ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه ٣٠ آيه إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَآءُ وَيَقْدِرُ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيراً بَصِيراً ترجمه همانا پروردگارت براى هر كس بخواهد، روزى را گشاده یا تنگ مىسازد، همانا او نسبت به بندگانش آگاه و بیناست. نکته ها در قرآن بطور گسترده دربارهى رزق و روزى، بحث شده است. برخى از نكاتِ آن آیات عبارت است از: الف: رزق هر جنبندهاى بر عهده خداست. «مامندابّةٍفىالارضالاّعلىاللّهرزقها»(78) ب: سرچشمهى روزى، در آسمان است. «و فى السماء رزقكم»(79) ج: اگر همهى مردم رزق گسترده داشته باشند، فساد گسترش مىیابد. «و لو بَسط اللّه الرّزق لعباده لَبَغوا فى الارض»(80) د: مردم باید تلاش كنند و به دنبال رزق بروند. «فابتغوا عنداللّه الرّزق»(81) ه: تقوا از عوامل گشایش و موجب توسعه در رزق است. «و مَن یَتّقِ اللّه یَجعل له مَخرجا و یرزقه من حیث لایَحتسِب»(82) حضرت علىعلیه السلام مىفرماید: «قَدّر الأرزاق فكثّرها و قلّلها و قسّمها على الضیق و السّعة فعدل فیها لیبتلى مَن اراد بمیسورها و معسورها و لیختبر بذلك الشّكر و الصبر مِن غنیّها و فقیرها»(83) خداوند، روزى مردم را با كم و زیاد كردن، تقدیر كرد تا هر كه را بخواهد در تنگناها و گشایشها بیازماید و غنى و فقیر را با شكر و صبرى كه از خود بروز مىدهد، امتحان و گزینش كند. 78) هود، 6. 79) ذاریات، 22. 80) شورى، 27. 81) عنكبوت، 17. 82) طلاق، 2. 83) نهجالبلاغه، خطبه 91. پيام ها 1- كمى و زیادى رزق به دست خداست. «یبسط الرّزق لمَن یشاء و یقدر» 2- وسعت یا تنگى رزق، از شئون ربوبیّت خدا وبراى رشد و تربیت انسانهاست. «اِنّ ربّك یبسط الرزق... ویقدر» 3- خواست خداوند بر اساس بصیرت و آگاهى اوست. «لمن یشاء ... خبیراً بصیراً» 4- از ترس فقرِ خود، بخل نورزید و براى نفى فقر دیگران تمام اموال خود را یكجا نبخشید، كه روزى بدست خداست و فقر برخى حكیمانه است. «لاتجعل یدك... اِنّ ربّك یبسط الرزق» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۶ بهمن ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 31 آيه وَلَا تَقْتُلُواْ أَوْلَدَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئاً كَبِيراً ترجمه فرزندان خود را از بیم تنگدستى نكشید. این ما هستیم كه آنان و شما را روزى مىدهیم. یقیناً كشتن آنان گناهى است بزرگ! نکته ها «املاق» به معناى فقر و تنگدستى است. شاید ریشهى آن «مَلَق» باشد، چون فقیر اهل تملّق مىشود. این آیه، سیماى نابسامان اقتصاد دوران جاهلیّت را نشان مىدهد. امروز هم كه دنیا به خاطر نگرانى از افزایش جمعیّت و كمبودهاى اقتصادى، سقط جنین را مجاز مىداند، گرفتار نوعى جاهلیّت شده است. خداوند در آیه 151 سورهى انعام، كشتن فرزندان را به خاطر فقر مىداند، «لا تقتلوا اولادكم من املاقٍ» ولى در این آیه، كشتن را به خاطر ترس از فقر مىشمرد، «خشیة املاق» در آنجا در مورد فقر مىفرماید: «نحن نرزقكم و ایّاهم» ما زندگى شما و فرزندانتان را تأمین مىكنیم، در اینجا در مورد ترس از فقر مىفرماید: «نحن نرزقهم و ایّاكم» رزق بچههایتان و خودتان با ماست. چون هیجانِ ترس بیشتر است، خداوند اوّل اولاد را بیمه مىكند، سپس خود انسان را، تا هیجان كاهش یابد.(84) شاید سرّ این تفاوت در این باشد كه چون گرسنگى الآن است و ترس از فقر براى آینده، لذا در صورت اوّل مىفرماید: ما هم اكنون خود شما و فرزندانتان را رزق مىدهیم، ولى در مورد ترس از آینده مىفرماید: نگران نباشید ما فرزندانتان و خودتان را روزى مىدهیم. 84) تفاسیر فى ظلالالقرآن و فرقان. پيام ها 1- كودك، حقّ حیات دارد و والدین نباید این حق را از او بگیرند. «لاتقتلوا اولادكم» 2- فقر و تهیدستى حتّى در قوىترین عواطف انسانى تأثیرگذار است. «لا تقتلوا اولادكم خشیة املاق» 3- ترس از ضرر وزیان وفقر، مجوّز گناه و نادیده گرفتن حقوق دیگران نیست. «لا تقتلوا اولادكم خشیة املاق» 4- اگر امنیّت روانى وایمان نباشد، نه فقط فقر كه ترس از فقر نیز سبب آدمكشى مىشود. «لاتقتلوا... خشیة املاق» 5 - توجّه به ضمانت الهى، مانع گناه است. «لا تقتلوا... نحن نرزقهم» 6- ایمان و توكّل را از یاد نبرید. «نحن نرزقهم» 7- خداوند از پدر ومادر مهربانتر است، به او سوءظنّ نبرید. «نحن نرزقهم» 8 - رزق به دست خداست و زیادى نفرات و جمعیّت بىاثر است، پس فرزند عامل فقر نیست. «نحن نرزقهم و ایّاكم» 9- گاهى رزق وروزى ما در سایهى روزى فرزندان است. «نرزقهم و ایّاكم» 10- فرزندكشى و سقط جنین، گناه و جنایت است، چه پسر باشد، چه دختر. «لاتقتلوا اولادكم... خطاً كبیرا» 11- گناهان یكسان نیستند، گناهان صغیره و كبیره داریم. «خطاً كبیراً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۷ بهمن ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 32 آيه وَلَا تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَحِشَةً وَسَآءَ سَبِيلًا ترجمه به زنا نزدیك نشوید، كه كار زشت و راه بدى است. نکته ها رابطهى نامشروع جنسى (زنا)، مفاسد و زیانهاى فردى، اجتماعى و خانوادگى فراوانى را بدنبال دارد و لذا در اسلام حرام شده است و در قرآن كریم، در كنار شرك، قتل(85) و سرقت(86) آمده است. گوشهاى از مفاسد زنا از این قرار است: 1- سرچشمهى بسیارى از درگیرىها، خودكشىها، فرار از خانهها، فرزندان نامشروع، بیمارىهاى مقاربتى و دلهره براى خانوادههاى آبرومند است. 2- زناكاران چون براى شهوترانى سراغ یكدیگر مىروند، میانشان انس و الفت عمیق و آرامش نیست. 3- زناكار، طرف مقابل را شریك زندگى نمىداند، وسیلهى اطفاى شهوت مىداند. 4- زنا، سبب كاهش تشكیل خانواده از طریق ازدواج و موجب به وجود نیامدن ارتباطهاى فامیلى و قطع صلهىرحم است. چون باز شدن راه زنا، بىرغبتى به ازدواج را در پى دارد. 5 - در زنا، احساس تعهّد و تكلیف نسبت به بقاى نسل و تربیت كودك نیست و احساس پدرى و مادرى از میان مىرود. 6- زنا، نظام ارثبرى را بر هم مىزند و وارث واقعى معلوم نمىشود. 7- سبب از بین رفتن شخصیّت و هویّت انسانى مىشود و موجب مرگهاى زودرس مىگردد. «یذهب بالبهاء ویعجّل الفناء»(87) 8 - چون ارتكاب زنا، بدون زحمت و خرج نیست، زناكار براى ارضاى هوس خود، به سراغ گناهان زیادى مىرود. مثلاً گاهى براى كامیابى خود، به تهمت، ارعاب و دزدى دست مىزند و حتّى مرتكب قتل مىشود. 9- در جامعه، فرزندان نامشروع و بىهویّت پدید مىآید، كه زمینهى بسیارى از مفاسد و جرائم است و مصداق روشنى براى فحشا است. اسلام براى پیشگیرى از زنا، برنامههایى ارائه داده است، از قبیل: 1- ممنوعیّت اختلاط زن و مرد در بعضى مكانها. 2- ممنوعیّت خلوت مرد با زن نامحرم. 3- حرمت زینت زن براى نامحرمان. 4- حرمت نظر به نامحرم و دست دادن با نامحرم و پرهیز از فكر زنا و تماشاى عكسهاى تحریك كننده. 5 - مجازات شدید براى زناكار. 6- توصیه به ازدواج و پایینگرفتن مهریّه. 7- نكوهش از ازدواج دیر هنگام. 8 - عبادت شمردن همسردارى و تلاش براى خانواده. 85) الذین لایدعون مع اللّه الهاً آخر و لایقتلون النفس التى حرّم اللّه الا بالحق و لایزنون» فرقان، 68. 86) اذ جاءك المؤمنات یبایعنك على ان لایشركن باللّه و لایسرقن و لایزنین...» ممتحنه، 12. 87) بحار، ج77، ص 58. پيام ها 1- جاذبه بعضى گناهان به حدّى است كه نزدیك شدن به آن هم خطر دارد. «لاتقربوا» 2- نه فقط زنا، بلكه از مقدّمات زنا هم باید پرهیز كرد. (گاهى یك نگاه، تلفن، نامه و تماس، زمینهى ارتباطهاى نامشروع مىشود.) «لاتقربوا» 3- زنا، در طول تاریخ عملى زشت و ناپسند، و در ادیان دیگر نیز حرام بوده است. «كان فاحشةً» 4- در نهى از منكر، زشتى گناه را بیان كنیم. «لاتقربوا... ساء سبیلا» 5 - زنا هم گناه است، هم راهى براى گناهان دیگر و هم سبب بدعاقبتى است. «ساء سبیلاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۸ بهمن ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 33 آيه وَلَا تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِى حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَن قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَناً فَلَا يُسْرِف فِّى الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُوراً ترجمه وكسى را كه خداوند، (قتل او را) حرام كرده است نكشید، مگر به حقّ. وهر كس مظلوم كشته شود، قطعاً براى ولىّ او تسلّط (و اختیار دیه یا قصاص) قرار دادهایم، پس نباید در كشتن (و قصاص) زیادهروى كند، چرا كه آن (ستمدیده به طور عادلانه) یارى و حمایت شده است. نکته ها «فلایسرف فى القتل» یعنى در قصاص بیش از قاتل رانكشید و یا او را مثله نكنید، چنانكه در جاهلیّت چنین رسمى وجود داشته است. قتل نفس و آدمكشى از گناهان كبیره است. هر كس در غیر مورد قصاص یا فساد، كسى را بكشد، گویا همهى مردم را كشته است، «مَن قتل نفساً بغیر نفسٍ او فسادٍ فى الارض فكاّنما قتل النّاس جمیعاً»(88) و كیفر چنین قتلى دوزخ ابدى است. «مَن یقتل مؤمناً متعمّداً فجزائه جهّنم خالداً فیها»(89) این كیفر، براى كسى كه اسلحه بكشد و تهدید به قتل كند و به عنوان مفسد و محارب شناخته شود، نیز ثابت است.(90) در روایات یكى از مصادیق «ولىّ»، حضرت مهدىعلیه السلام شمرده شده كه انتقام جدّ عزیزش امام حسینعلیه السلام را خواهد گرفت.(91) «فقد جعلنا لولیّه سلطاناً» حمایت خداوند از مظلوم و سپردن حقّ قصاص به ولىّ دم، هم عامل بازدارنده از آدمكشى است و هم بازدارنده از اسراف در قصاص. «جعلنا لولیّه سلطاناً» 88) مائده، 32. 89) نساء، 93. 90) مائده، 33. 91) تفسیر نورالثقلین. پيام ها 1- هر انسانى حقّ حیات دارد، حتّى غیر مسلمانى كه با مسلمانان سر جنگ نداشته باشد، مصونیّت جانى و مالى دارد. «لا تقتلوا النفس ...» 2- قانون الهى، محور ارزشها و حرمتهاست. «حرّم اللّه» 3- خودكشى حرام است. «لا تقتلوا النّفس الّتى حرّم اللّه» 4- از نظر اسلام، كشتن افراد، در مواردِ حق (همچون قصاص، دفاع، ارتداد، لواط یا زناى محصنه) جایز است. «الاّ بالحقّ» 5 - مظلوم، هر كه باشد باید مورد حمایت قرار گیرد. «من قتل مظلوماً... منصوراً» 6- قرار دادن حقّ قصاص، براى حمایت از مظلوم است. «جعلنا لولیّه سلطاناً» 7- اولیاى مقتول داراى حقّ قصاص و كشتن قاتل هستند. «جعلنا لولیّه سلطاناً» 7- در قصاص باید خشم و غضب مهار شود و عدالت مراعات گردد. «فلا یسرف فى القتل» اسلام حتّى براى متجاوزات به جان انسانها، عدالت را شرط دانسته است. اولیاى مقتول، حقّ ندارند به عنوان قصاص، بیش از یك نفر را بكشند و از قانون قصاص سوء استفاده كنند. 9- قاتل را مُثله نكنید و در نوع و كیفیّت قصاص، ناجوانمردى نكنید. «فلا یسرف فى القتل» 10- از سنّتهاى الهى، حمایت از مظلوم است. «انّه كان منصورا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۸ بهمن ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 34 آيه وَلَا تَقْرَبُواْ مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُواْ بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولاً ترجمه و به مال یتیم، جز به بهترین راه (كه به نفع یتیم باشد) نزدیك نشوید، تا آنكه به حدّ بلوغ ورشدش برسد. (كه آنگاه اموالش را به او بر مىگردانید) و به پیمان وفا كنید، كه (در قیامت) از عهد و پیمان سؤال خواهد شد. نکته ها كلمهى «اَشُدّ» از «شَدّ»، به گره محكم گفته مىشود و در اینجا منظور مرحلهى رشد یتیم و استحكام جسمى و روحى در حفظ اموالش مىباشد. قرآن دربارهى حفظ حقوق یتیم و مراعات حال او و رسیدگى و تكفّل امور یتیمان سفارش فراوان كرده است. ولى چون احتمال لغزش مالى و سوء استفاده كردن از اموال یتیمان بسیار است، لذا هشدار بیشترى لازم است، به گونهاى كه از نزدیك شدن به آن نیز نهى شده و تصرّف ظالمانه در اموال یتیمان، خوردن آتش شمرده شده است.(92) وقتى این آیه نازل شد، مسلمانان از حضور بر سر سفرهى ایتام كناره گرفتند و آنان را منزوى ساختند. آیهى دیگرى نازل شد كه مراد از نزدیك نشدن، سوءاستفاده است، والاّ افراد مصلح نباید به بهانهى تقوا، یتیمان را رها كنند. «و ان تخالطوهم فاخوانكم واللّه یعلم المفسد من المصلح»(93) در حدیث مىخوانیم: مراد از عهد و پیمانى كه مورد سؤال است، محبّت و دوستى و اطاعت از علىّعلیه السلام است.(94) 92) نساء، 10. 93) بقره، 220. 94) بحار، ج 24، ص 187. پيام ها 1- اسلام، پشتیبان محرومان، ضعیفان و یتیمان است. «لاتقربوا مال الیتیم» 2- هر جا احتمال سوءاستفاده باشد، باید بیشتر سفارش كرد.(95) «لا تقربوا مال الیتیم» 3- جاذبهى مال به قدرى زیاد است كه نزدیك شدن به آن هم گاهى گناه و حرمت را در پى دارد. «لا تقربوا» 4- كودكان، حقّ مالكیّت دارند. «مال الیتیم» 5 - ارث یكى از اسباب مالكیّت است. «مال الیتیم» 6- تصرّف در مال یتیم مشروط به رعایت بالاترین و پرثمرترین شیوههاست. (اگر منافع یتیم در گردش مال اوست، باید آن را به كار انداخت، نه آنكه بىتفاوت ماند.) «لاتقربوا... الاّ بالّتى هى احسن» 7- در تصمیمگیرىهاى مالى، باید منافع و مصالح یتیمان مراعات شود. «الاّ بالّتى هى احسن» 8 - تصرّف نابجا و حیف و میل اموال یتیمان، ممنوع است. «لاتقربوا... الاّ بالّتى هى احسن» 9- زمان واگذارى مال یتیم به خود او، وقتى است كه به بلوغ فكرى و اقتصادى و جسمى برسد. «حتّى یبلغ اشدّه» 10- به پیمانها - هرچه و با هر كه باشد - وفادار باشیم. «اوفوا بالعهد» 11- توجّه به مسئولیّت، انسان را از گناه باز مىدارد. «اِنّ العهد كان مسئولا» 95) به همین دلیل، حضرت علىعلیه السلام در نهج البلاغه، در مورد رعایت حقوق اجیر، كشاورز، زن و یتیم، سفارش بیشترى كرده است. مانند: «اللّه اللّه فى الایتام» نهجالبلاغه، نامه 47. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۹ بهمن ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 35 آيه وَ أَوْفُواْ الْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَزِنُواْ بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلاً ترجمه و چون با پیمانه داد وستد كنید، پیمانه را تمام دهید و با ترازوى درست وزن كنید، كه این بهتر و سرانجامش نیكوتر است. نکته ها «قِسطاس»، از تركیب دو كلمهى «قِسط» به معناى عدل و «طاس» به معناى كفهى ترازو مىباشد.(96) در حدیث آمده است: امام معصوم، نمونه و مصداق «قسطاس مستقیم» در جامعهى اسلامى است.(97) مسائل داد وستد و رعایت حقوق مردم در معاملات، چنان مهم است كه قرآن بارها روى آن تأكید كرده و بزرگترین آیه قرآن،(98) مربوط به آن و سورهاى به نام «مطففّین» (كمفروشان) نام نهاده شده است. اوّلین دعوت بعضى پیامبران، همچون حضرت شعیب نیز ترك كمفروشى بوده است.(99) 96) تفسیر المیزان. 97) بحار، ج24، ص187. 98) بقره، 282. 99) شعراء، 181 - 183. پيام ها 1- بازار مسلمانان، باید از تقلّب و كمفروشى دور باشد و فروشندهى آن باید امین، دقیق، درستكار و با حساب و كتاب باشد. «اوفوا الكیل» 2- ایفاى كیل و پیمانهى صحیح، از نمونههاى وفاى به پیمان است كه در آیهى قبل گذشت، زیرا معامله، نوعى تعهّد است. «اوفوا بالعهد... اوفوا الكیل» 3- ترازو و وسایل سنجش و محاسبات تجارى، باید سالم و دقیق باشد. «وزنوا بالقسطاس المستقیم» 4- دقّت در ترازو، وزن و محاسبات، عامل خیر وبركت است و كمفروشى، خیر و بركت را مىبرد. «ذلك خیرٌ» 5 - فلسفهى فرمانهاى الهى، خیر خود انسانهاست. «اوفوا، زنوا... ذلك خیر» 6- درستكارى اقتصادى، برتر از دارایى وكسب مال از راه كمفروشى است. نتیجهى دادوستد درست و رعایت حقوق مردم، به خود انسان باز مىگردد، چون ایجاد اعتماد مىكند، ولى كمفروشى و نادرست بودن میزان و حساب، جامعه را به فساد مالى و سلب اعتماد مىكشاند. پس پایان و پیامد خوب، در گرو درستكارى است. «ذلك خیر» 7 - كسب صحیح، موجب خوش عاقبتى است. «احسن تأویلاً» كمفروش گرچه به سود موّقت مىرسد، ولى از دست دادن اعتبار دنیوى و فراهم شدن عذاب اخروى، كار او را بدفرجام مىكند. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۰ بهمن ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 36 آيه وَ لَاتَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً ترجمه و از آنچه به آن علم ندارى پیروى مكن، چون گوش و چشم و دل، همهى اینها مورد بازخواست قرار خواهد گرفت. نکته ها ذكر چشم و گوش و دل در آیه، شاید از باب نمونه باشد، زیرا در قیامت علاوه بر خود انسان، از دست و پا و اعضاى دیگر هم سؤال مىشود(100) و آنها به سخن آمده، اعتراف مىكنند.(101) و ممكن است براى این باشد كه انگیزهى پیروى از دیگران از طریق دیدن یا شنیدن و یا اندیشه و درك است. در طول تاریخ، بسیارى از فتنهها و نزاعها، از قضاوتهاى عجولانه یا حرفهاى بىمدرك ونظریههاى بدون تحقیق و علم، بروز كرده است. عمل به این آیه، فرد و جامعه را در برابر بسیارى از فریبها و خطاها بیمه مىكند. چرا كه خوشبینى بیجا، زودباورى وشایعهپذیرى، جامعه را دستخوش ذلّت وتسلیم دشمن مىكند. تقلید كوركورانه، پیروى از عادات وخیالات، تبعیّت از نیاكان، باور كردن پیشگویىها، خوابها، حدسها و گمانها، قضاوت بدون علم، گواهى دادن بدون علم، موضعگیرى، ستایش یا انتقاد بدون علم، تفسیر و تحلیل و نوشتن و فتوا دادن بدون علم، نقل شنیدههاى بىاساس و شایعات، نسبت دادن چیزى به خدا و دین بدون علم، تصمیم در شرایط هیجانى و بحرانى وبدون دلیل وبرهان، تكیه به سوگندها و اشكهاى دروغین دیگران، همهى اینها مصداق «لاتَقف ما لیس لك به علم» بوده و ممنوع است. به مقتضاى روایات متواتر و معتبر، پیروى از اصول قطعى شرعى (مانند فتواى مجتهد، یا علمى كه به اطمینانهاى نزدیك به یقین اطلاق مىشود) پیروى از علم است. همچنان كه مردم از نسخهى پزشك متخصّص و دلسوز، علم پیدا مىكنند، از فتواى مجتهد جامعالشرایط و متّقى نیز علم به حكم خدا پیدا مىكنند. بنابراین این مرحله از علم كافى است، هر چند علم درجاتى دارد و مراحل عمیقتر آن مانند: علم الیقین، حقّ الیقین و عینالیقین مىباشد. امامان معصومعلیهم السلام، اصحاب خود را از شنیدن و گفتن هر سخنى باز مىداشتند و به آنان توصیه مىكردند كه دربانِ دل و گوش خود باشید. ودر این امر، به این آیه «لاتقف ما لیس لك به علم» استناد مىكردند. چنانكه امام صادقعلیه السلام براى متنبّه كردن شخصى كه هنگام رفتن به دستشویى، توقّف خود را در آنجا طول مىداد تا صداى ساز وآواز همسایه را بشنود، این آیه را تلاوت كرد وفرمود: گوش از شنیدهها، چشم از دیدهها ودل از خاطرات مؤاخذه مىشود. امام سجادعلیه السلام نیز فرمود: انسان حقّ ندارد هرچه مىخواهد بگوید.(102) 100) نور، 24 ؛ یس، 65 ؛ فصّلت، 20. 101) شاید عبارت «كل اولئك» اشاره باشد كه این سه عضو، از باب نمونه است، وگرنه بدون «كلّ اولئك» هم معناى آیه تمام بود. 102) تفسیر نورالثقلین. پيام ها 1- زندگى باید براساس علم واطلاعات صحیح ومنطق وبصیرت باشد. «لاتقف ما لیس لك به علم» 2- بازار شایعات را داغ نكنیم و با نقل شنیدههاى بىاساس، آبرو و حقوق افراد را از بین نبریم. «لا تقف ...» 3- قرآن بساط ساحران، كاهنان و پیشگویان را كه مردم سادهلوح را دور خود جمع مىكنند، بر هم مىزند. «لاتقف ما لیس لك به علم» 4- راه شناخت، تنها حس نیست، دل نیز یكى از راههاى شناخت است. «السمع و البصر و الفؤاد» 5 - در قیامت، از باطن و نیّات هم بازخواست مىشود. «الفؤاد» 6- ایمان به قیامت وحسابرسى خداوند، عامل پیدایش تقواست. «كلّ اولئك كان مسئولا» 7- بهرهبردارى صحیح نكردن از جسم و امكانات، مؤاخذه خواهد داشت. «كلّ اولئك كان مسئولا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۰ بهمن ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 37 و 38 آيه وَ لَا تَمْشِ فِى الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا كُلُّ ذَلِكَ كَان سَيِّئُهُ عِندَ رَبِّكَ مَكْرُوهاً ترجمه و در زمین با تكبّر و سرمستى راه مرو، قطعاً تو زمین را نخواهى شكافت و در بلندى به كوههانخواهى رسید. همهى اینها، گناهش نزد پروردگارت ناپسند است. نکته ها از جامعیّت اسلام اینكه علاوه بر مسائل اعتقادى، سیاسى، نظامى واقتصادى، براى كارهاى جزئى مانند رفت وآمد بیرون خانه نیز دستور دارد. از جمله اینكه: الف: «واقصد فى مشیك»(103) در راه رفتن، میانهرو باش. ب: «ولا تَمشِ فى الارض مرحاً» در زمین با تكبّر و سرمستى راه نرو. ج: «و عباد الرّحمن الّذین یمشون على الارض هوناً»(104) بندگان خدا آنانند كه در زمین با آرامش و بىتكبّر راه مىروند. د: از قارون ثروتمند هم انتقاد مىكند كه هنگام عبور در كوچه و بازار، با تكبّر و جلال و جبروت ظاهر مىشد.(105) در سیرهى پیامبر اسلام است كه وى حتّى روز فتح مكّه بر الاغى بدون پالان سوار شد. امام حسن مجتبىعلیه السلام نیز با داشتن مركبهاى زیاد، پیاده به مكّه مىرفت. اینها نشانهى فروتنى اولیاى دین است. حضرت علىعلیه السلام نیز از اوصاف متّقین، راه رفتن متواضعانه را بر مىشمارد. «و مَشیُهم التواضع»(106) 103) لقمان، 61. 104) فرقان، 63 105) قصص، 79. 106) نهجالبلاغه، خطبه 193. پيام ها 1- تكبّر، حتّى در راه، رفتن از نظر قرآن نكوهیده است. «ولا تمش فى الارض مَرَحاً» 2- راه مقابله با تكبّر، توجّه دادن به ضعفها وعجزهاست. «انّك لن تخرق الارض» 3- خصلتهاى درونى در رفتار انسان اثر گذار است. «ولا تمش فى الارض مرحاً» 4- بدى اعمال زشت در همهى ادیان الهى امرى ثابت است. «كان سیّئه...مكروها» 5 - اوامر و نواهى پروردگار، در جهت رشد و تربیت انسان است. «عند ربّك» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۱ بهمن ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
![]() ![]() نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات ![]() |
سوره اسراء آيه 39 آيه ذَلِكَ مِمَّآ أَوْحَى إِلَيْكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ وَلَاتَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً ءَاخَرَ فَتُلْقَى فِى جَهَنَّمَ مَلُوماً مَّدْحُوراً ترجمه این (دستورات) از حكمتهایى است كه پروردگارت بر تو وحى كرده است، و با خدا معبودى دیگر قرار نده كه سرزنش شده و رانده، در دوزخ افكنده خواهى شد. نکته ها برخى مفسّران مىگویند: مراد از «حكمت»، احكام ثابتى است كه در آیات قبل گفته شده و در ادیان دیگر هم بوده و نسخ شدنى نیست. در آیهى 22 فرمان نهى از شرك اوّلین حكمت بود و در این آیه نیز نهى از شرك، پایان حكمتهاست. گاهى خداوند، با خطابى تند به پیامبرش، در واقع به كفّار هشدار مىدهد كه امید خود را از پیامبر قطع كنند، مثل اینكه مىفرماید: اگر سراغ غیر خدا بروى، به جهنّم افكنده مىشوى. پيام ها 1- اوامر و نواهى خداوند، بر پایهى حكمت، علم به نیازهاى تربیتى بشر و مطابق با عقل است. «اَوحى الیك ربّك من الحكمة» 2- عقل و فطرت، انسان را از وحى بىنیاز نمىكند، بلكه انسان نیازمند وحى است. «ذلك ممّا اَوحى الیك» 3- در زشتى شرك، همین بس كه اگر پیامبر نیز در پى آن رود، نابود مىشود. «لاتجعل ... فتلقى فى جهّنم» 4- غیر از مكتب وحى و قانون خدا، راهها و مكاتب دیگر بیراهه است و محرومیّت وملامت ودوزخ را درپى دارد. «لاتجعل معاللّه... فتلقى فى جهنّم» 5 - پایان شرك، دوزخ ومشرك مستحقّ دورى از رحمت خداست. «فتلقى...» 6- مشركان در دوزخ علاوه بر سوختن، عذاب روحى نیز دارند. «مَلوما مَدحورا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۲ بهمن ۱۳۹۵
|
![]() ![]() ![]() |
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |