به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 29


آيه

وَ لَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى‏ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَمَلُوماً مَّحْسُوراً


ترجمه

و نه دست خود را به گردنت بسته بدار (كه هیچ انفاقى نكنى) و نه آن را كاملاً باز گذار كه (چیزى براى خودت نماند و) سرزنش شده و حسرت خورده (به كنجى) نشینى.


نکته ها

امام صادق علیه السلام فرمودند: مراد از «مَحسور» حسرتِ فقر و تنگدستى است.(76)
بعضى گفته‏اند: «ملامت» مربوط به اوّل آیه است كه درباره بخل است و «حسرت» مربوط به آخر آیه و ولخرجى است.
زنى پسر خود را نزد پیامبرصلى الله علیه وآله فرستاد واز آن حضرت پیراهنش را به عنوان تبرّك درخواست كرد. پیامبر تنها پیراهن خود را داد و چون لباس دیگرى نداشت، براى نماز از خانه بیرون نیامد. این آیه نازل شد تا پیام دهد كه سخاوت، آن نیست كه یكتا پیراهن خود را بدهى.
در روایتى دیگر آمده است: مقدارى طلا، نزد پیامبرصلى الله علیه وآله آوردند، پیامبر در همان زمان همه را انفاق كرد. روز بعد فقیرى از حضرت درخواستى كرد. حضرت چیزى نداشت كه به او بدهد. مرد فقیر حضرت را سرزنش كرد. پیامبرصلى الله علیه وآله از اینكه چیزى نداشت تا به او كمك كند اندوهناك شد كه این آیه نازل شد.(77)
76) كافى، ج‏2، ص 55.
77) تفسیر نورالثقلین.


پيام ها

1- مؤمن باید از بخل دورى كرده وبه دیگران كمك نماید. «لاتجعل یدك مغلولة»
2- اسلام مكتب اعتدال و میانه‏روى حتّى در انفاق است. «لاتجعل، لاتبسطها»
3- افرات وتفریط، محكوم و میانه‏روى شیوه پسندیده است. «لاتجعل، لاتبسطها»
4- نتیجه‏ى ولخرجى و زیاده‏روى در انفاق، خانه‏نشینى و ملامت و حسرت است. «فتقعد ملوماً محسوراً»
5 - اسلام، هرگز به ذلّت و خوارى مسلمانان راضى نیست و از هر عملى كه آنان را به ذلّت كشاند، نهى كرده است. «لا تجعل... لا تبسطها...فتقعد ملوماً محسوراً»
6- توجّه به عاقبت شوم كار، سبب دورى از آن است. «لا تجعل... فتقعد...»
7- آینده‏نگرى از اصول مدیریّت است. «لا تجعل... فتقعد...»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۶ بهمن ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه ٣٠


آيه

إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَآءُ وَيَقْدِرُ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيراً بَصِيراً


ترجمه

همانا پروردگارت براى هر كس بخواهد، روزى را گشاده یا تنگ مى‏سازد، همانا او نسبت به بندگانش آگاه و بیناست.


نکته ها

در قرآن بطور گسترده درباره‏ى رزق و روزى، بحث شده است. برخى از نكاتِ آن آیات عبارت است از:
الف: رزق هر جنبنده‏اى بر عهده خداست. «مامن‏دابّةٍفى‏الارض‏الاّعلى‏اللّه‏رزقها»(78)
ب: سرچشمه‏ى روزى، در آسمان است. «و فى السماء رزقكم»(79)
ج: اگر همه‏ى مردم رزق گسترده داشته باشند، فساد گسترش مى‏یابد. «و لو بَسط اللّه الرّزق لعباده لَبَغوا فى الارض»(80)
د: مردم باید تلاش كنند و به دنبال رزق بروند. «فابتغوا عنداللّه الرّزق»(81)
ه: تقوا از عوامل گشایش و موجب توسعه در رزق است. «و مَن یَتّقِ اللّه یَجعل له مَخرجا و یرزقه من حیث لایَحتسِب»(82)
حضرت على‏علیه السلام مى‏فرماید: «قَدّر الأرزاق فكثّرها و قلّلها و قسّمها على الضیق و السّعة فعدل فیها لیبتلى مَن اراد بمیسورها و معسورها و لیختبر بذلك الشّكر و الصبر مِن غنیّها و فقیرها»(83) خداوند، روزى مردم را با كم و زیاد كردن، تقدیر كرد تا هر كه را بخواهد در تنگناها و گشایش‏ها بیازماید و غنى و فقیر را با شكر و صبرى كه از خود بروز مى‏دهد، امتحان و گزینش كند.
78) هود، 6.
79) ذاریات، 22.
80) شورى، 27.
81) عنكبوت، 17.
82) طلاق، 2.
83) نهج‏البلاغه، خطبه 91.


پيام ها

1- كمى و زیادى رزق به دست خداست. «یبسط الرّزق لمَن یشاء و یقدر»
2- وسعت یا تنگى رزق، از شئون ربوبیّت خدا وبراى رشد و تربیت انسان‏هاست. «اِنّ ربّك یبسط الرزق... ویقدر»
3- خواست خداوند بر اساس بصیرت و آگاهى اوست. «لمن یشاء ... خبیراً بصیراً»
4- از ترس فقرِ خود، بخل نورزید و براى نفى فقر دیگران تمام اموال خود را یكجا نبخشید، كه روزى بدست خداست و فقر برخى حكیمانه است. «لاتجعل یدك... اِنّ ربّك یبسط الرزق»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۶ بهمن ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 31


آيه

وَلَا تَقْتُلُواْ أَوْلَدَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئاً كَبِيراً


ترجمه

فرزندان خود را از بیم تنگدستى نكشید. این ما هستیم كه آنان و شما را روزى مى‏دهیم. یقیناً كشتن آنان گناهى است بزرگ!


نکته ها

«املاق» به معناى فقر و تنگدستى است. شاید ریشه‏ى آن «مَلَق» باشد، چون فقیر اهل تملّق مى‏شود.
این آیه، سیماى نابسامان اقتصاد دوران جاهلیّت را نشان مى‏دهد. امروز هم كه دنیا به خاطر نگرانى از افزایش جمعیّت و كمبودهاى اقتصادى، سقط جنین را مجاز مى‏داند، گرفتار نوعى جاهلیّت شده است.
خداوند در آیه 151 سوره‏ى انعام، كشتن فرزندان را به خاطر فقر مى‏داند، «لا تقتلوا اولادكم من املاقٍ» ولى در این آیه، كشتن را به خاطر ترس از فقر مى‏شمرد، «خشیة املاق» در آنجا در مورد فقر مى‏فرماید: «نحن نرزقكم و ایّاهم» ما زندگى شما و فرزندانتان را تأمین مى‏كنیم، در اینجا در مورد ترس از فقر مى‏فرماید: «نحن نرزقهم و ایّاكم» رزق بچه‏هایتان و خودتان با ماست. چون هیجانِ ترس بیشتر است، خداوند اوّل اولاد را بیمه مى‏كند، سپس خود انسان را، تا هیجان كاهش یابد.(84) شاید سرّ این تفاوت در این باشد كه چون گرسنگى الآن است و ترس از فقر براى آینده، لذا در صورت اوّل مى‏فرماید: ما هم اكنون خود شما و فرزندانتان را رزق مى‏دهیم، ولى در مورد ترس از آینده مى‏فرماید: نگران نباشید ما فرزندانتان و خودتان را روزى مى‏دهیم.
84) تفاسیر فى ظلال‏القرآن و فرقان.


پيام ها

1- كودك، حقّ حیات دارد و والدین نباید این حق را از او بگیرند. «لاتقتلوا اولادكم»
2- فقر و تهیدستى حتّى در قوى‏ترین عواطف انسانى تأثیرگذار است. «لا تقتلوا اولادكم خشیة املاق»
3- ترس از ضرر وزیان وفقر، مجوّز گناه و نادیده گرفتن حقوق دیگران نیست. «لا تقتلوا اولادكم خشیة املاق»
4- اگر امنیّت روانى وایمان نباشد، نه فقط فقر كه ترس از فقر نیز سبب آدم‏كشى مى‏شود. «لاتقتلوا... خشیة املاق»
5 - توجّه به ضمانت الهى، مانع گناه است. «لا تقتلوا... نحن نرزقهم»
6- ایمان و توكّل را از یاد نبرید. «نحن نرزقهم»
7- خداوند از پدر ومادر مهربان‏تر است، به او سوءظنّ نبرید. «نحن نرزقهم»
8 - رزق به دست خداست و زیادى نفرات و جمعیّت بى‏اثر است، پس فرزند عامل فقر نیست. «نحن نرزقهم و ایّاكم»
9- گاهى رزق وروزى ما در سایه‏ى روزى فرزندان است. «نرزقهم و ایّاكم»
10- فرزندكشى و سقط جنین، گناه و جنایت است، چه پسر باشد، چه دختر. «لاتقتلوا اولادكم... خطاً كبیرا»
11- گناهان یكسان نیستند، گناهان صغیره و كبیره داریم. «خطاً كبیراً»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۷ بهمن ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 32



آيه

وَلَا تَقْرَبُواْ الزِّنَى‏ إِنَّهُ كَانَ فَحِشَةً وَسَآءَ سَبِيلًا


ترجمه

به زنا نزدیك نشوید، كه كار زشت و راه بدى است.


نکته ها

رابطه‏ى نامشروع جنسى (زنا)، مفاسد و زیان‏هاى فردى، اجتماعى و خانوادگى فراوانى را بدنبال دارد و لذا در اسلام حرام شده است و در قرآن كریم، در كنار شرك، قتل(85) و سرقت(86) آمده است.
گوشه‏اى از مفاسد زنا از این قرار است:
1- سرچشمه‏ى بسیارى از درگیرى‏ها، خودكشى‏ها، فرار از خانه‏ها، فرزندان نامشروع، بیمارى‏هاى مقاربتى و دلهره براى خانواده‏هاى آبرومند است.
2- زناكاران چون براى شهوترانى سراغ یكدیگر مى‏روند، میانشان انس و الفت عمیق و آرامش نیست.
3- زناكار، طرف مقابل را شریك زندگى نمى‏داند، وسیله‏ى اطفاى شهوت مى‏داند.
4- زنا، سبب كاهش تشكیل خانواده از طریق ازدواج و موجب به وجود نیامدن ارتباطهاى فامیلى و قطع صله‏ى‏رحم است. چون باز شدن راه زنا، بى‏رغبتى به ازدواج را در پى دارد.
5 - در زنا، احساس تعهّد و تكلیف نسبت به بقاى نسل و تربیت كودك نیست و احساس پدرى و مادرى از میان مى‏رود.
6- زنا، نظام ارث‏برى را بر هم مى‏زند و وارث واقعى معلوم نمى‏شود.
7- سبب از بین رفتن شخصیّت و هویّت انسانى مى‏شود و موجب مرگ‏هاى زودرس مى‏گردد. «یذهب بالبهاء ویعجّل الفناء»(87)
8 - چون ارتكاب زنا، بدون زحمت و خرج نیست، زناكار براى ارضاى هوس خود، به سراغ گناهان زیادى مى‏رود. مثلاً گاهى براى كامیابى خود، به تهمت، ارعاب و دزدى دست مى‏زند و حتّى مرتكب قتل مى‏شود.
9- در جامعه، فرزندان نامشروع و بى‏هویّت پدید مى‏آید، كه زمینه‏ى بسیارى از مفاسد و جرائم است و مصداق روشنى براى فحشا است.
اسلام براى پیشگیرى از زنا، برنامه‏هایى ارائه داده است، از قبیل:
1- ممنوعیّت اختلاط زن و مرد در بعضى مكان‏ها.
2- ممنوعیّت خلوت مرد با زن نامحرم.
3- حرمت زینت زن براى نامحرمان.
4- حرمت نظر به نامحرم و دست دادن با نامحرم و پرهیز از فكر زنا و تماشاى عكس‏هاى تحریك كننده.
5 - مجازات شدید براى زناكار.
6- توصیه به ازدواج و پایین‏گرفتن مهریّه.
7- نكوهش از ازدواج دیر هنگام.
8 - عبادت شمردن همسردارى و تلاش براى خانواده.
85) الذین لایدعون مع اللّه الهاً آخر و لایقتلون النفس التى حرّم اللّه الا بالحق و لایزنون» فرقان، 68.
86) اذ جاءك المؤمنات یبایعنك على ان لایشركن باللّه و لایسرقن و لایزنین...» ممتحنه، 12.
87) بحار، ج‏77، ص 58.


پيام ها

1- جاذبه بعضى گناهان به حدّى است كه نزدیك شدن به آن هم خطر دارد. «لاتقربوا»
2- نه فقط زنا، بلكه از مقدّمات زنا هم باید پرهیز كرد. (گاهى یك نگاه، تلفن، نامه و تماس، زمینه‏ى ارتباطهاى نامشروع مى‏شود.) «لاتقربوا»
3- زنا، در طول تاریخ عملى زشت و ناپسند، و در ادیان دیگر نیز حرام بوده است. «كان فاحشةً»
4- در نهى از منكر، زشتى گناه را بیان كنیم. «لاتقربوا... ساء سبیلا»
5 - زنا هم گناه است، هم راهى براى گناهان دیگر و هم سبب بدعاقبتى است. «ساء سبیلاً»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۸ بهمن ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 33


آيه

وَلَا تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِى حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَن قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَناً فَلَا يُسْرِف فِّى الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُوراً


ترجمه

وكسى را كه خداوند، (قتل او را) حرام كرده است نكشید، مگر به حقّ. وهر كس مظلوم كشته شود، قطعاً براى ولىّ او تسلّط (و اختیار دیه یا قصاص) قرار داده‏ایم، پس نباید در كشتن (و قصاص) زیاده‏روى كند، چرا كه آن (ستمدیده به طور عادلانه) یارى و حمایت شده است.


نکته ها

«فلایسرف فى القتل» یعنى در قصاص بیش از قاتل رانكشید و یا او را مثله نكنید، چنانكه در جاهلیّت چنین رسمى وجود داشته است.
قتل نفس و آدم‏كشى از گناهان كبیره است. هر كس در غیر مورد قصاص یا فساد، كسى را بكشد، گویا همه‏ى مردم را كشته است، «مَن قتل نفساً بغیر نفسٍ او فسادٍ فى الارض فكاّنما قتل النّاس جمیعاً»(88) و كیفر چنین قتلى دوزخ ابدى است. «مَن یقتل مؤمناً متعمّداً فجزائه جهّنم خالداً فیها»(89) این كیفر، براى كسى كه اسلحه بكشد و تهدید به قتل كند و به عنوان مفسد و محارب شناخته شود، نیز ثابت است.(90)
در روایات یكى از مصادیق «ولىّ»، حضرت مهدى‏علیه السلام شمرده شده كه انتقام جدّ عزیزش امام حسین‏علیه السلام را خواهد گرفت.(91) «فقد جعلنا لولیّه سلطاناً»
حمایت خداوند از مظلوم و سپردن حقّ قصاص به ولىّ دم، هم عامل بازدارنده از آدم‏كشى است و هم بازدارنده از اسراف در قصاص. «جعلنا لولیّه سلطاناً»
88) مائده، 32.
89) نساء، 93.
90) مائده، 33.
91) تفسیر نورالثقلین.


پيام ها

1- هر انسانى حقّ حیات دارد، حتّى غیر مسلمانى كه با مسلمانان سر جنگ نداشته باشد، مصونیّت جانى و مالى دارد. «لا تقتلوا النفس ...»
2- قانون الهى، محور ارزشها و حرمت‏هاست. «حرّم اللّه»
3- خودكشى حرام است. «لا تقتلوا النّفس الّتى حرّم اللّه»
4- از نظر اسلام، كشتن افراد، در مواردِ حق (همچون قصاص، دفاع، ارتداد، لواط یا زناى محصنه) جایز است. «الاّ بالحقّ»
5 - مظلوم، هر كه باشد باید مورد حمایت قرار گیرد. «من قتل مظلوماً... منصوراً»
6- قرار دادن حقّ قصاص، براى حمایت از مظلوم است. «جعلنا لولیّه سلطاناً»
7- اولیاى مقتول داراى حقّ قصاص و كشتن قاتل هستند. «جعلنا لولیّه سلطاناً»
7- در قصاص باید خشم و غضب مهار شود و عدالت مراعات گردد. «فلا یسرف فى القتل» اسلام حتّى براى متجاوزات به جان انسان‏ها، عدالت را شرط دانسته است. اولیاى مقتول، حقّ ندارند به عنوان قصاص، بیش از یك نفر را بكشند و از قانون قصاص سوء استفاده كنند.
9- قاتل را مُثله نكنید و در نوع و كیفیّت قصاص، ناجوانمردى نكنید. «فلا یسرف فى القتل»
10- از سنّت‏هاى الهى، حمایت از مظلوم است. «انّه كان منصورا»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۸ بهمن ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 34



آيه

وَلَا تَقْرَبُواْ مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ حَتَّى‏ يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُواْ بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولاً


ترجمه

و به مال یتیم، جز به بهترین راه (كه به نفع یتیم باشد) نزدیك نشوید، تا آنكه به حدّ بلوغ ورشدش برسد. (كه آنگاه اموالش را به او بر مى‏گردانید) و به پیمان وفا كنید، كه (در قیامت) از عهد و پیمان سؤال خواهد شد.


نکته ها

كلمه‏ى «اَشُدّ» از «شَدّ»، به گره محكم گفته مى‏شود و در اینجا منظور مرحله‏ى رشد یتیم و استحكام جسمى و روحى در حفظ اموالش مى‏باشد.
قرآن درباره‏ى حفظ حقوق یتیم و مراعات حال او و رسیدگى و تكفّل امور یتیمان سفارش فراوان كرده است. ولى چون احتمال لغزش مالى و سوء استفاده كردن از اموال یتیمان بسیار است، لذا هشدار بیشترى لازم است، به گونه‏اى كه از نزدیك شدن به آن نیز نهى شده و تصرّف ظالمانه در اموال یتیمان، خوردن آتش شمرده شده است.(92)
وقتى این آیه نازل شد، مسلمانان از حضور بر سر سفره‏ى ایتام كناره گرفتند و آنان را منزوى ساختند. آیه‏ى دیگرى نازل شد كه مراد از نزدیك نشدن، سوءاستفاده است، والاّ افراد مصلح نباید به بهانه‏ى تقوا، یتیمان را رها كنند. «و ان تخالطوهم فاخوانكم واللّه یعلم المفسد من المصلح»(93)
در حدیث مى‏خوانیم: مراد از عهد و پیمانى كه مورد سؤال است، محبّت و دوستى و اطاعت از علىّ‏علیه السلام است.(94)
92) نساء، 10.
93) بقره، 220.
94) بحار، ج 24، ص 187.


پيام ها

1- اسلام، پشتیبان محرومان، ضعیفان و یتیمان است. «لاتقربوا مال الیتیم»
2- هر جا احتمال سوءاستفاده باشد، باید بیشتر سفارش كرد.(95) «لا تقربوا مال الیتیم»
3- جاذبه‏ى مال به قدرى زیاد است كه نزدیك شدن به آن هم گاهى گناه و حرمت را در پى دارد. «لا تقربوا»
4- كودكان، حقّ مالكیّت دارند. «مال الیتیم»
5 - ارث یكى از اسباب مالكیّت است. «مال الیتیم»
6- تصرّف در مال یتیم مشروط به رعایت بالاترین و پرثمرترین شیوه‏هاست. (اگر منافع یتیم در گردش مال اوست، باید آن را به كار انداخت، نه آنكه بى‏تفاوت ماند.) «لاتقربوا... الاّ بالّتى هى احسن»
7- در تصمیم‏گیرى‏هاى مالى، باید منافع و مصالح یتیمان مراعات شود. «الاّ بالّتى هى احسن»
8 - تصرّف نابجا و حیف و میل اموال یتیمان، ممنوع است. «لاتقربوا... الاّ بالّتى هى احسن»
9- زمان واگذارى مال یتیم به خود او، وقتى است كه به بلوغ فكرى و اقتصادى و جسمى برسد. «حتّى یبلغ اشدّه»
10- به پیمان‏ها - هرچه و با هر كه باشد - وفادار باشیم. «اوفوا بالعهد»
11- توجّه به مسئولیّت، انسان را از گناه باز مى‏دارد. «اِنّ العهد كان مسئولا»
95) به همین دلیل، حضرت على‏علیه السلام در نهج البلاغه، در مورد رعایت حقوق اجیر، كشاورز، زن و یتیم، سفارش بیشترى كرده است. مانند: «اللّه اللّه فى الایتام» نهج‏البلاغه، نامه 47.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۹ بهمن ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 35



آيه

وَ أَوْفُواْ الْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَزِنُواْ بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلاً


ترجمه

و چون با پیمانه داد وستد كنید، پیمانه را تمام دهید و با ترازوى درست وزن كنید، كه این بهتر و سرانجامش نیكوتر است.


نکته ها

«قِسطاس»، از تركیب دو كلمه‏ى «قِسط» به معناى عدل و «طاس» به معناى كفه‏ى ترازو مى‏باشد.(96) در حدیث آمده است: امام معصوم، نمونه و مصداق «قسطاس مستقیم» در جامعه‏ى اسلامى است.(97)
مسائل داد وستد و رعایت حقوق مردم در معاملات، چنان مهم است كه قرآن بارها روى آن تأكید كرده و بزرگ‏ترین آیه قرآن،(98) مربوط به آن و سوره‏اى به نام «مطففّین» (كم‏فروشان) نام نهاده شده است. اوّلین دعوت بعضى پیامبران، همچون حضرت شعیب نیز ترك كم‏فروشى بوده است.(99)
96) تفسیر المیزان.
97) بحار، ج‏24، ص‏187.
98) بقره، 282.
99) شعراء، 181 - 183.


پيام ها

1- بازار مسلمانان، باید از تقلّب و كم‏فروشى دور باشد و فروشنده‏ى آن باید امین، دقیق، درستكار و با حساب و كتاب باشد. «اوفوا الكیل»
2- ایفاى كیل و پیمانه‏ى صحیح، از نمونه‏هاى وفاى به پیمان است كه در آیه‏ى قبل گذشت، زیرا معامله، نوعى تعهّد است. «اوفوا بالعهد... اوفوا الكیل»
3- ترازو و وسایل سنجش و محاسبات تجارى، باید سالم و دقیق باشد. «وزنوا بالقسطاس المستقیم»
4- دقّت در ترازو، وزن و محاسبات، عامل خیر وبركت است و كم‏فروشى، خیر و بركت را مى‏برد. «ذلك خیرٌ»
5 - فلسفه‏ى فرمان‏هاى الهى، خیر خود انسان‏هاست. «اوفوا، زنوا... ذلك خیر»
6- درستكارى اقتصادى، برتر از دارایى وكسب مال از راه كم‏فروشى است. نتیجه‏ى دادوستد درست و رعایت حقوق مردم، به خود انسان باز مى‏گردد، چون ایجاد اعتماد مى‏كند، ولى كم‏فروشى و نادرست بودن میزان و حساب، جامعه را به فساد مالى و سلب اعتماد مى‏كشاند. پس پایان و پیامد خوب، در گرو درستكارى است. «ذلك خیر»
7 - كسب صحیح، موجب خوش عاقبتى است. «احسن تأویلاً»
كم‏فروش گرچه به سود موّقت مى‏رسد، ولى از دست دادن اعتبار دنیوى و فراهم شدن عذاب اخروى، كار او را بدفرجام مى‏كند.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۰ بهمن ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 36


آيه

وَ لَاتَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً


ترجمه

و از آنچه به آن علم ندارى پیروى مكن، چون گوش و چشم و دل، همه‏ى اینها مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.


نکته ها

ذكر چشم و گوش و دل در آیه، شاید از باب نمونه باشد، زیرا در قیامت علاوه بر خود انسان، از دست و پا و اعضاى دیگر هم سؤال مى‏شود(100) و آنها به سخن آمده، اعتراف مى‏كنند.(101) و ممكن است براى این باشد كه انگیزه‏ى پیروى از دیگران از طریق دیدن یا شنیدن و یا اندیشه و درك است.
در طول تاریخ، بسیارى از فتنه‏ها و نزاع‏ها، از قضاوت‏هاى عجولانه یا حرف‏هاى بى‏مدرك ونظریه‏هاى بدون تحقیق و علم، بروز كرده است. عمل به این آیه، فرد و جامعه را در برابر بسیارى از فریب‏ها و خطاها بیمه مى‏كند. چرا كه خوش‏بینى بیجا، زودباورى وشایعه‏پذیرى، جامعه را دستخوش ذلّت وتسلیم دشمن مى‏كند.
تقلید كوركورانه، پیروى از عادات وخیالات، تبعیّت از نیاكان، باور كردن پیشگویى‏ها، خواب‏ها، حدس‏ها و گمان‏ها، قضاوت بدون علم، گواهى دادن بدون علم، موضعگیرى، ستایش یا انتقاد بدون علم، تفسیر و تحلیل و نوشتن و فتوا دادن بدون علم، نقل شنیده‏هاى بى‏اساس و شایعات، نسبت دادن چیزى به خدا و دین بدون علم، تصمیم در شرایط هیجانى و بحرانى وبدون دلیل وبرهان، تكیه به سوگندها و اشك‏هاى دروغین دیگران، همه‏ى اینها مصداق «لاتَقف ما لیس لك به علم» بوده و ممنوع است.
به مقتضاى روایات متواتر و معتبر، پیروى از اصول قطعى شرعى (مانند فتواى مجتهد، یا علمى كه به اطمینان‏هاى نزدیك به یقین اطلاق مى‏شود) پیروى از علم است. همچنان كه مردم از نسخه‏ى پزشك متخصّص و دلسوز، علم پیدا مى‏كنند، از فتواى مجتهد جامع‏الشرایط و متّقى نیز علم به حكم خدا پیدا مى‏كنند. بنابراین این مرحله از علم كافى است، هر چند علم درجاتى دارد و مراحل عمیق‏تر آن مانند: علم الیقین، حقّ الیقین و عین‏الیقین مى‏باشد.
امامان معصوم‏علیهم السلام، اصحاب خود را از شنیدن و گفتن هر سخنى باز مى‏داشتند و به آنان توصیه مى‏كردند كه دربانِ دل و گوش خود باشید. ودر این امر، به این آیه «لاتقف ما لیس لك به علم» استناد مى‏كردند.
چنانكه امام صادق‏علیه السلام براى متنبّه كردن شخصى كه هنگام رفتن به دستشویى، توقّف خود را در آنجا طول مى‏داد تا صداى ساز وآواز همسایه را بشنود، این آیه را تلاوت كرد وفرمود: گوش از شنیده‏ها، چشم از دیده‏ها ودل از خاطرات مؤاخذه مى‏شود. امام سجادعلیه السلام نیز فرمود: انسان حقّ ندارد هرچه مى‏خواهد بگوید.(102)
100) نور، 24 ؛ یس، 65 ؛ فصّلت، 20.
101) شاید عبارت «كل اولئك» اشاره باشد كه این سه عضو، از باب نمونه است، وگرنه بدون «كلّ اولئك» هم معناى آیه تمام بود.
102) تفسیر نورالثقلین.


پيام ها

1- زندگى باید براساس علم واطلاعات صحیح ومنطق وبصیرت باشد. «لاتقف ما لیس لك به علم»
2- بازار شایعات را داغ نكنیم و با نقل شنیده‏هاى بى‏اساس، آبرو و حقوق افراد را از بین نبریم. «لا تقف ...»
3- قرآن بساط ساحران، كاهنان و پیش‏گویان را كه مردم ساده‏لوح را دور خود جمع مى‏كنند، بر هم مى‏زند. «لاتقف ما لیس لك به علم»
4- راه شناخت، تنها حس نیست، دل نیز یكى از راههاى شناخت است. «السمع و البصر و الفؤاد»
5 - در قیامت، از باطن و نیّات هم بازخواست مى‏شود. «الفؤاد»
6- ایمان به قیامت وحسابرسى خداوند، عامل پیدایش تقواست. «كلّ اولئك كان مسئولا»
7- بهره‏بردارى صحیح نكردن از جسم و امكانات، مؤاخذه خواهد داشت. «كلّ اولئك كان مسئولا»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۰ بهمن ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 37 و 38



آيه

وَ لَا تَمْشِ فِى الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا
كُلُّ ذَلِكَ كَان سَيِّئُهُ عِندَ رَبِّكَ مَكْرُوهاً


ترجمه

و در زمین با تكبّر و سرمستى راه مرو، قطعاً تو زمین را نخواهى شكافت و در بلندى به كوه‏هانخواهى رسید.
همه‏ى اینها، گناهش نزد پروردگارت ناپسند است.


نکته ها

از جامعیّت اسلام اینكه علاوه بر مسائل اعتقادى، سیاسى، نظامى واقتصادى، براى كارهاى جزئى مانند رفت وآمد بیرون خانه نیز دستور دارد. از جمله اینكه:
الف: «واقصد فى مشیك»(103) در راه رفتن، میانه‏رو باش.
ب: «ولا تَمشِ فى الارض مرحاً» در زمین با تكبّر و سرمستى راه نرو.
ج: «و عباد الرّحمن الّذین یمشون على الارض هوناً»(104) بندگان خدا آنانند كه در زمین با آرامش و بى‏تكبّر راه مى‏روند.
د: از قارون ثروتمند هم انتقاد مى‏كند كه هنگام عبور در كوچه و بازار، با تكبّر و جلال و جبروت ظاهر مى‏شد.(105)
در سیره‏ى پیامبر اسلام است كه وى حتّى روز فتح مكّه بر الاغى بدون پالان سوار شد. امام حسن مجتبى‏علیه السلام نیز با داشتن مركب‏هاى زیاد، پیاده به مكّه مى‏رفت. اینها نشانه‏ى فروتنى اولیاى دین است. حضرت على‏علیه السلام نیز از اوصاف متّقین، راه رفتن متواضعانه را بر مى‏شمارد. «و مَشیُهم التواضع»(106)
103) لقمان، 61.
104) فرقان، 63
105) قصص، 79.
106) نهج‏البلاغه، خطبه 193.


پيام ها

1- تكبّر، حتّى در راه، رفتن از نظر قرآن نكوهیده است. «ولا تمش فى الارض مَرَحاً»
2- راه مقابله با تكبّر، توجّه دادن به ضعف‏ها وعجزهاست. «انّك لن تخرق الارض»
3- خصلت‏هاى درونى در رفتار انسان اثر گذار است. «ولا تمش فى الارض مرحاً»
4- بدى اعمال زشت در همه‏ى ادیان الهى امرى ثابت است. «كان سیّئه...مكروها»
5 - اوامر و نواهى پروردگار، در جهت رشد و تربیت انسان است. «عند ربّك»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۱ بهمن ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 39


آيه

ذَلِكَ مِمَّآ أَوْحَى‏ إِلَيْكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ وَلَاتَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً ءَاخَرَ فَتُلْقَى‏ فِى جَهَنَّمَ مَلُوماً مَّدْحُوراً


ترجمه

این (دستورات) از حكمت‏هایى است كه پروردگارت بر تو وحى كرده است، و با خدا معبودى دیگر قرار نده كه سرزنش شده و رانده، در دوزخ افكنده خواهى شد.


نکته ها

برخى مفسّران مى‏گویند: مراد از «حكمت»، احكام ثابتى است كه در آیات قبل گفته شده و در ادیان دیگر هم بوده و نسخ شدنى نیست. در آیه‏ى 22 فرمان نهى از شرك اوّلین حكمت بود و در این آیه نیز نهى از شرك، پایان حكمت‏هاست.
گاهى خداوند، با خطابى تند به پیامبرش، در واقع به كفّار هشدار مى‏دهد كه امید خود را از پیامبر قطع كنند، مثل اینكه مى‏فرماید: اگر سراغ غیر خدا بروى، به جهنّم افكنده مى‏شوى.


پيام ها

1- اوامر و نواهى خداوند، بر پایه‏ى حكمت، علم به نیازهاى تربیتى بشر و مطابق با عقل است. «اَوحى الیك ربّك من الحكمة»
2- عقل و فطرت، انسان را از وحى بى‏نیاز نمى‏كند، بلكه انسان نیازمند وحى است. «ذلك ممّا اَوحى الیك»
3- در زشتى شرك، همین بس كه اگر پیامبر نیز در پى آن رود، نابود مى‏شود. «لاتجعل ... فتلقى فى جهّنم»
4- غیر از مكتب وحى و قانون خدا، راهها و مكاتب دیگر بیراهه است و محرومیّت وملامت ودوزخ را درپى دارد. «لاتجعل مع‏اللّه... فتلقى فى جهنّم»
5 - پایان شرك، دوزخ ومشرك مستحقّ دورى از رحمت خداست. «فتلقى...»
6- مشركان در دوزخ علاوه بر سوختن، عذاب روحى نیز دارند. «مَلوما مَدحورا»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۲ بهمن ۱۳۹۵
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۰
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۱۳
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۸ پاسخ
۱۱,۹۱۸,۶۹۹ بازدید
۲۰ روز قبل
Leo Barca
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۷ پاسخ
۸,۶۷۵,۶۶۷ بازدید
۱ ماه قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۶۱,۴۴۱ بازدید
۱ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۸۸,۰۷۲ بازدید
۱ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۵۲۲ بازدید
۱ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۳۶۸ بازدید
۱ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۴۱,۱۰۰ بازدید
۱ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۴۵,۳۷۰ بازدید
۲ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۸,۶۲۹ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۵۸,۶۵۱ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۹,۴۸۴ بازدید
۸ ماه قبل
jalebamooz
حاضرین در سایت
۳۸۶ کاربر آنلاین است. (۲۲۷ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۳۸۶

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!