در حال دیدن این عنوان: |
۲ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 48 آيه وَأَعْتَزِلُكُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَأَدْعُواْ رَبِّى عَسَى أَلَّا أَكُونَ بِدُعَآءِ رَبِّى شَقِيّاً ترجمه ومن از شما وآنچه غیر خدا مىخوانید كنارهگیرى مىكنم وپروردگارم را مىخوانم، امیدوارم كه در خواندن پروردگارم محروم (و بى پاسخ) نمانم. نکته ها جوانان خداپرستى كه در خانوادههاى منحرف زندگى مىكنند، باید خط حضرت ابراهیم را پیش گیرند. دعوت همراه با ادب، «یا أبت» دلسوزى و همراه با منطق، «لِمَتعبد...» انذار همراه با دعا، «انّى اخاف... ساستغفر لك» سلام همراه با استغفار، «سلام علیك ساستغفر لك» و در پایان جدایى. «واعتزلكم» پيام ها 1- از مراحل نهایى نهى از منكر، قطع رابطه است. «واعتزلكم» (اگر نمىتوانیم محیط فاسد را عوض كنیم، لااقل آن را ترك كنیم.) 2- یكى از اصول اساسى مكتبهاى الهى، برائت از كفّار است. «واعتزلكم» 3- برائت، قبل از ولایت است. ابتدا باید از شرك و طاغوت و فساد جدا شویم، بعد به حقّ وصل شویم. «اعتزلكم... ادعوا ربّى» آرى، دیو چو بیرون رود، فرشته در آید. ابتدا «لا اله» سپس «الاّ اللّه»، در قرآن ابتدا جملهى «یكفر بالطاغوت» را مىخوانیم بعد جملهى «یؤمن باللّه»(46) را. 4- اگر بخواهیم دعاى ما دعاى ابراهیمى شود، باید از افراد و مراكز آلوده دورى كنیم. «اعتزلكم... ادعوا» 5 - كلمهى «ربّ» در دعا نقش مهمى دارد. «ادعوا ربّى - بدعاء ربّى» 6- مؤمن میان خوف و رجا است. «عسى...» اگر خوف در انسان غالب شود، او را به یأس مىكشاند و اگر امید بر او غالب شود، او را تنپرور مىكند، بنابراین باید انسان بین خوف و رجا و بیم و امید باشد. 7- استجابت دعا تفضّل الهى است. «عسى» 8 - حتّى انبیا براى آیندهى خود به خداوند امیدوارند.(47) «عسى الا اكون... شقیّا» 46) بقره، 256. 47) تفسیر المیزان. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۸ اسفند ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 49 و 50 آيه فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ وَكُلّاً جَعَلْنَا نَبِيّاً وَوَهَبْنَا لَهُم مِّن رَّحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِيّاً ترجمه چون ابراهیم از مشركان و از آنچه به جاى خدا مىپرستیدند كناره گرفت، ما اسحاق و(فرزندش) یعقوب را به او عطا كردیم و همه را پیامبر قرار دادیم. و از رحمت خویش به آنها عطا كردیم و براى آنان (در میان مردم) نام بلند و نیكو قرار دادیم. نکته ها سیماى ابراهیم علیه السلام * ابراهیم علیه السلام از ستاره و ماه و خورشید دل برید، به خدا رسید. «لا احبّ الافلین... وجّهت وجهى...»(48) * عموى منحرف را رها كرد، خود براى همهى مردم پدر شد. «ملّة ابیكم»(49) * عمو با او قهر كرد، «واهجرنى ملیّاً»(50) امّا خدا به او لطف كرد. «انّه كان بى حفیاً»(51) * براى خدا كنارهگیرى كرد، «اعتزلكم»(52) شهره آفاق شد. «جعلنالهملسان صدق» * از خانه بتها فرار كرد، سازنده خانه توحید شد. «اذیرفعابراهیمالقواعدمنالبیت»(53) * جانش را در راه خدا تسلیم كرد، آتش بر او گلستان شد. «یاناركونىبرداًوسلاماً»(54) * فرزند را براى ذبح آماده كرد، «و تلّه للجبین»(55) جان به سلامت برد و سنّت قربانى در جایگاهش واجب شد. * تا اواخر عمر بىفرزند، ولى راضى بود، در پایان عمر، نبوّت در دودمانش قرار گرفت. * در خلوتترین مكانها كعبه را ساخت، پرجاذبهترین مناطق زمین شد. * در بیابان، تنهاى تنها فریاد زد، از تمام زمین، لبّیكگو رسید. «اذّنفىالنّاس بالحجّ»(56) * كودك تشنهى خود را رها كرد، آب زمزم، براى همیشه جارى شد. * در برابر تهدید عموى بتپرستش سلام كرد، «قال سلامٌ علیك»(57) خداوند به او سلام فرستاد. «سلامٌ على ابراهیم»(58) * یك نفر بود، امروز همه مكتبهاى آسمانى، خود را ابراهیمى مىدانند. * همه با اودشمنى كردند، خدا او را خلیل خود دانست. «واتّخذاللّهابراهیمخلیلا»(59) 49) حج، 78. 50) مریم، 46. 51) مریم، 47. 52) مریم، 48. 53) بقره، 127. 54) انبیا، 69. 55) صافّات، 103. 56) حج، 27. 57) مریم، 47. 58) صافّات، 109. 59) نساء، 125. پيام ها 1- هم از گناهكار جدا شویم و هم از گناه، زیرا كنارهگیرى از منحرفان، زمانى مؤثر است كه با كنارهگیرى از انحراف همراه باشد. «اعتزلكم و ماتدعون - اعتزلهم و ما یعبدون» 2- فرزند صالح، پاداش مجاهدتهاى والدین است. «فلمّا اعتزلهم ... وهبنا» 3- اگر غیر خدا را رها كنیم، امدادهاى الهى مىرسد. «فلمّا اعتزلهم... وهبنا» 4- مهمتر از فرزند، مقام معنوى اوست. «وهبنا له اسحق و یعقوب و كلاً جعلنا نبیاً» 5 - نوهى انسان نیز از الطاف الهى است. «وهبنا له اسحق و یعقوب» (یعقوب نوهى ابراهیم بود.)(60) 6- نبوّت، مقامى است كه خداوند تعیین مىكند. «جعلنا نبیّاً» 7- یك حركت الهى از یك پدر بزرگ، نسلى را در رحمت الهى غرق مىكند. «اعتزلهم... وهبنا له» 8 - هر كس، هرچه دارد از خداست. «وهبنا... جعلنا... رحمتنا» 9- رحمت خداوند به قدرى وسیع است كه انبیا هرچه دریافت مىكنند، تنها گوشهاى از آن است. «من رحمتنا» 10- محبوبیّت وخوشنامى، از الطاف الهى است. «جعلنا لهم لسان صدق» (مقام ابراهیم به جایى رسید كه همهى مشركان ویهودیان ومسیحیان مىگفتند: ابراهیم از ماست.) 11- دعاى مردان خدا مستجاب است. (ابراهیم از خدا نام نیك خواست «واجعل لى لسانصدق فىالاخرین» در این آیه مىفرماید: «جعلنا لهم لسان صدق علیّا» 60) فبشّرناها باسحق و من وراء اسحق یعقوب» هود، 71 |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۴ فروردین ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 51 آيه وَاذْكُرْ فِى الْكِتَابِ مُوسَى إِنَّهُ كَانَ مُخْلَصاً وَكَانَ رَسُولاً نَّبِيّاً ترجمه و در این كتاب از موسى یاد كن، زیرا كه او بندهى (برگزیده و) خالص شده (خدا) و فرستادهاى پیامبر بود. نکته ها كلمه «مُخلِص» (با كسر لام) به معناى كسى است كه فقط براى خداوند كار مىكند، ولى ممكن است شیطان در او اثر گذارده و او را به شرك بكشاند. چه بسیارند كسانى كه هنگام عذاب و غرق شدن مخلص هستند، ولى بعد از نجات به شرك مىگرایند. امّا كلمه «مُخلَص» آن گروه از افراد برگزیدهاى هستند كه شیطان راه نفوذ بر آنان را ندارد. «الاّ عبادك منهم المخلَصین»(61) به گفته تفسیر كشّاف «مخلِص» كسى است كه براى خدا كار مىكند و «مخلَص» كسى است كه خداوند او را براى خود خالص كرده و برگزیده است و غیر خدا در او اثر نمىكند. برگزیدگى موسى را در آیات دیگر مىبینیم: «و اَنَا اختَرتُك»(62) من تو را انتخاب كردم ودر جاى دیگر آمده: «واصطنعَتك لنفسى»(63) من تورا براى خودم برگزیدم. حضرت موسى علیه السلام هم رسول بود و هم نبىّ. «نبىّ»، كسى است كه صداى فرشته را مىشنود، ولى شخص فرشته را نمىبیند، امّا «رسول» علاوه بر شنیدن صدا، خود فرشته را هم مىبیند.(64) «رسولاً نبیّاً» 61) حجر، 40. 62) طه، 13. 63) طه، 41. 64) تفسیر المیزان و نورالثقلین. پيام ها 1- یاد بزرگان، آثار تربیتى و الگویى دارد. «واذكر...» آشنایى با تاریخ انبیا و مجاهدتهاى آنان، سنّتهاى الهى و امدادهاى غیبى، زمینهى كسب تجربهها وعبرتها و عامل دلگرمى است. (خصوصاً تاریخ پرماجراى موسى كه صدها آیه را به خود اختصاص داده است) «واذكر» 2- ارزشهاى معنوى ملاك بزرگداشت است. «واذكر... انه كان مخلصا» 3- خلوص، زمینهى دستیابى به رتبههاى معنوى است. «مخلصا... رسولا نبیّا» 4- انبیا معصومند و شیطان در آنان نفوذى ندارد. «مخلَصاً» 5 - خداوند، افرادى را براى اتمام رسالت خالص كرده است.(65) «كان مخلَصاً» 65) چنانكه در آیهى 45 سوره ص نیز مىخوانیم: «انّا اخلصناهم» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۶ فروردین ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 52 آيه وَ نَادَيْنَاهُ مِن جَانِبِ الطُّورِ الْأَيْمَنِ وَقَرَّبْنَاهُ نَجِيّاً ترجمه و از جانب راست (كوهِ) طور او را ندا دادیم و به (مقام قرب خود و) رازگویى نزدیكش ساختیم. نکته ها كلمه «اَیمن» یا از «یُمن» بهمعناى مبارك است ویا از «یَمین» بهمعناى جانب راست. در آغاز آیه، ندا و در پایانش مناجات مطرح شده و این نشانهى مهربانى خداوند است، مثل اینكه مولایى عزیز، بردهاش را بلند صدا زند كه «بیا نزد من بنشین تا با هم خصوصى صحبت كنیم».(66) در قرآن، دربارهى گفتگو و ارتباط موسى علیه السلام با خداوند هم به «تكلّم» تعبیر شده، «كلّم اللّه موسى تكلیما»(67)، هم به «ندا»، «نادیناه» و هم به نجوى. «قرّبناه نجیّا» مراد از قرب در آیه، قرب و نزدیكى مكانى نیست، بلكه قرب مقامى است. كوه طور، میان مصر و مدین واقع است.(68) 66) تفسیر المیزان. 67) نساء، 164. 68) تفسیر كشفالاسرار. پيام ها 1- خداوند متعال با لطف ومهربانى، انبیا را گام بهگام به خود نزدیك مىكند. «نادیناه... قرّبناه» 2- بعضى مكانها قداست دارند. «جانب الطور» 3- مقام قرب و نجوى، بالاترین مقامهاست.(69) «و قرّبناه نجیّا» 4- خداوند بعضى مطالب را با انبیا نجوا كرده و محرمانه مىگوید. «نجیّا» 69) حضرت على علیه السلام مىفرماید: «اذا اشتغل اهل الجنة بالجنة اشتغل اهلاللّه باللّه» آنگاه كه اهل بهشت از نعمتهاى بهشت بهره مىبرند، اهل اللّه به خدا مشغولند (و با او راز ونیاز مىكنند). |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۷ فروردین ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 53 آيه وَ وَهَبْنَا لَهُ مِن رَّحْمَتِنَآ أَخَاهُ هَارُونَ نَبِيّاً ترجمه و از رحمت خویش، برادرش هارونِ پیامبر را به او بخشیدیم. پيام ها 1- دعاى انبیا مستجاب است. موسى علیه السلام از خداوند خواست برادرش هارون را وزیر او قرار دهد. «واجعل لى وزیراً من اهلى . هارون اخى . اشدد به ازرى»(70) خداوند نیز با درخواست او موافقت كرد. «وهبنا له... هارون نبیّاً» 2- همكار خوب، یكى از الطاف الهى است. «و وهبنا له من رحمتنا... هارون نبیّا» 3- در یك زمان ممكن است پیامبران متعدّدى حضور داشته باشند. «و وهبنا له من رحمتنا... هارون نبیّا» 4- مقام نبوّت مانع پیروى یك پیامبر از پیامبر دیگر نیست. «وهبناله... هارون نبیّا» 70) طه، 29 - 31. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۴ فروردین ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 54 و 55 آيه وَاذْكُرْ فِى الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولاًنَّبِيّاً وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِيّاً ترجمه و در این كتاب از اسماعیل یاد كن كه او همواره در وعدههایش صادق و فرستادهاى پیامبر بود. و همواره خاندان خود را به نماز و زكات امر مىكرد و پیوسته نزد پروردگارش مورد رضایت بود. نکته ها مراد از اسماعیل، یا فرزند حضرت ابراهیم است، یا یكى دیگر از پیامبران بنىاسرائیل به نام اسماعیلبن حزقیل. همه پیامبران، صادقالوعد بودهاند، امّا بروز این خصلت در اسماعیلعلیه السلام بیشتر بوده است. دربارهى رسول خداصلى الله علیه وآله روایت شده است كه آن حضرت با شخصى در كنار كعبه قرار ملاقات داشتند وآن شخص فراموش كرد. حضرت تا سه روز منتظر ماند تا به آن شخص خبر دادند، آن شخص آمد وعذرخواهى كرد.(71) همچنین پیامبرصلى الله علیه وآله با كسى وعده گذاشت كه هنگام ظهر او را ملاقات كند، ولى چون او نیامد، حضرت تا غروب منتظر ماند. صادقالوعد بودن، صفتى الهى است، «ان اللّه لایخلف المیعاد»(72) وتخلّف در وعده، نشانهى نفاق است. در احادیث مىخوانیم: علامت منافق سه چیز است: خیانت در امانت، دروغ در سخن، تخلّف در وعده.(73) مقام رضوان و رضایت، بزرگترین خواسته و هدف انبیا است. «واجعله رب رضیا»(74)، «وكان عند ربه مرضیّا»(75) در حدیث مىخوانیم: چون اهل بهشت در بهشت مستقر شوند، خطاب مىرسد آیا حاجت دیگرى دارید؟ مىگویند: «ربّنا رضاك» پروردگارا! رضاى تو هدف ماست.(76) 71) تفسیر المیزان. 72) آلعمران، 9. 73) تفسیر نورالثقلین. 74) مریم، 6. 75) مریم، 55. 76) تفسیر اطیبالبیان. پيام ها 1- تجلیل از بزرگان لازم است. «واذكر فىالكتاب اسماعیل» 2- تجلیل از بزرگان، باید پایدار و عمیق باشد، نه سطحى و زودگذر. «فىالكتاب» 3- ملاك تجلیل باید كمالات معنوى پایدار باشد. «كان صادق الوعد» 4- وفاى به عهد، از صفات ارزشمند انسانى است. «كان صادق الوعد» 5 - پیامبران، علاوه بر مسئولیّت اجتماعى، مسئولیّت خانوادگى هم دارند. «و كان یأمر اهله» 6- سفارش به نماز وزكات، از وظایف پدر خانواده است. «وكان یأمر اهله بالصلوة و الزكوة» (با اینكه سفارش به نماز در خانوادهها كم وبیش هست، امّا سفارش به زكات نیست.) 7- امر به نماز و زكات، از مصادیق امر به معروف است. «وكان یأمر» 8 - نماز و زكات، سابقهاى بس طولانى دارند. «وكان یأمر ...» 9- نماز (ارتباط با خالق) و زكات (ارتباط با مخلوق)، از هم جدا نیست. (عبادت بدنى به تنهایى شرط كمال نیست.) «بالصلوة والزكوة» 10- در امر بهمعروف وتوصیه به نماز، باید از نزدیكان شروع كنیم. «كانیأمراهله» 11- ارشاد و توصیه به نماز باید دایمى باشد. «وكان یأمر ...» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۴ فروردین ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 56 و 57 آيه وَ اذْكُرْ فِى الْكِتَابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقاً نَّبِيّاً وَ رَفَعْنَاهُ مَكَاناً عَلِيّاً ترجمه و در این كتاب، از ادریس یاد كن، همانا او پیامبرى بسیار راستگو بود. و ما او را به مقام والایى رساندیم. نکته ها مراد از «مكاناً علیّا»، یا مقام بلند معنوى است یا عروج به آسمانها، زیرا خداوند علاوه بر پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله، چهار پیامبر دیگر را نیز به آسمانها برد: ادریس، عیسى، خضر و الیاس.(77) «صدّیق» به كسى گفته مىشود كه گفتار و رفتارش با هم هماهنگ باشد. سیماى ادریس علیه السلام * حضرت ادریس، از اجداد حضرت نوح است وبه دلیل اشتغال زیاد او به درس(78) یا به خاطر آن كه اوّلین كسى بود كه با قلم نوشت، به ادریس مشهور شد.(79) * نام شریف ادریس، دو بار در قرآن آمده و با اوصاف «صدّیق»، «صابر» و «نبى» از او تجلیل شده است. * در حدیثى مىخوانیم: خانهى ادریس، در مسجد سهله در اطراف نجف اشرف بوده است.(80) * ادریس، اوّلین كسى بود كه علم نجوم و حساب را مىدانست.(81) * اوّلین كسى بود كه به انسان، خیاطى آموخت.(82) *ادریس علیه السلام 365 سال عمر كرد و بعد به آسمان رفت و اكنون زنده است و در زمان ظهور حضرت مهدى علیه السلام حاضر خواهد شد.(83) 77) تفسیر اطیبالبیان. 78) تفسیر المیزان. 79) تفسیر نمونه. 80) تفسیر المیزان. 81) تفسیر اطیبالبیان. 82) تفسیر نمونه. 83) تفسیر اطیبالبیان. پيام ها 1- یاد و تجلیل از بزرگان وسیله رشد و هدایت دیگران است. «واذكر» 2- تجلیلها باید پایدار بماند. «فى الكتاب» 3- معیار تجلیل از افراد، باید ارزشهاى معنوى آنان باشد. «صدّیقاً نبیّاً» 4- صداقت، شرط تأثیرگذارى در تبلیغ است. «صدّیقاً نبیّاً» تقدّم كلمهى «صدّیق» بر «نبىّ»، نشانهى آن است كه صداقت زمینهى نبوّت است. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۶ فروردین ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 58 آيه أُوْلَئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ مِن ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَمِن ذُرِّيَّةِ إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْرَآءِيلَ وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَ اجْتَبَيْنَآ إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّحْمَنِ خَرُّواْ سُجَّداً وَ بُكِيّاً ترجمه آنان پیامبرانى بودند كه خداوند بر آنها نعمت (ویژه) ارزانى داشت؛ از نسل آدم و از (فرزندان) كسانى كه با نوح (در كشتى) سوارشان كردیم و از نسل ابراهیم واسرائیل (یعقوب) واز كسانى كه هدایت نمودیم و برگزیدیم؛ هرگاه آیات خداى رحمان بر آنان خوانده مىشد سجدهكنان و گریان از رو به خاك مىافتادند. نکته ها نام ده نفر از انبیا در آیات قبل ذكر شد: زكریّا، یحیى، عیسى، ابراهیم، اسحاق، یعقوب، موسى، هارون، اسماعیل وادریس. اكنون این آیه با اشاره به آنان مىفرماید: آنها كسانى هستند كه خدا به ایشان نعمت داد. این گروه، همانهایى هستند كه هر روز ده بار در نماز از خدا مىخواهیم كه راه آنان را برویم، نه راه گمراهان و منحرفان را. «اهدنا الصراط المستقیم . صراط الّذین انعمت علیهم» مراد از ذریّه آدم، ادریس است و مراد از «ذّریّة مَن حمَلنا مع نوح» حضرت ابراهیم است كه نوهى نوح است، و منظور از «ذرّیة ابراهیم»، اسحاق و اسماعیل و یعقوب است ومنظور از «ذرّیة اسرائیل»، موسى وهارون و زكریّا ویحیى وعیسى است.(84) در حدیث مىخوانیم: هنگام تلاوت قرآن، محزون شده و گریه كنید یا خود را به حالت گریان در آورید.(85) بهترین مصداق برگزیدگان الهى كه سجدههاى طولانى همراه با اشك داشتهاند، پیامبر اسلام و اهلبیت معصومشعلیهم السلام بودهاند. درباره همهى آنان خاطراتى از سجدهها وگریههاى فراوانشان در مناجاتهاى ماه رمضان وعرفه و... وجود دارد. 84) تفسیر نمونه. 85) تفسیر صافى. پيام ها 1- هدف همهى انبیا یكى است. (خداوند پیامبران را در كنار هم قرار مىدهد و همه را با یك وصف توصیف مىكند) «اولئك الّذین انعم اللّه علیهم ...» 2- مُنعِم حقیقى، خداوند است. «انعم اللّه علیهم» 3- والدین و نیاكان، از نظر وراثت در تربیت نسل مؤثّرند. «ذرّیةآدم... ذرّیة ابراهیم» 4- گرچه همهى انبیا از ذرّیه آدم هستند، ولى در نام بردن نوح و ابراهیم و اسرائیل (یعقوب)، از آنان تجلیل خاصّى شده است. «مع نوح و من ذرّیة ...» 5 - گریه در سجده آن قدر ارزشمند است كه خداوند از اهل آن تجلیل كرده است. «سجّداً و بكیّا» 6- گریه وزارى به درگاه الهى، نشانهى رشد، شناخت، توفیق و برگزیدگى است. «و ممنّ هدینا واجتبینا...» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۷ فروردین ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 59 و 60 آيه فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُواْ الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُواْ الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيّاً إِلَّا مَن تَابَ وَ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحاً فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لَايُظْلَمُونَ شَيْئاً ترجمه آنگاه پس از آنان، جانشینان بد و ناشایستهاى آمدند كه نماز را ضایع كردند و هوسها را پیروى كردند. پس به زودى (كیفر) گمراهى خود را خواهند دید. مگر كسى كه توبه كند و ایمان آورد و كار شایسته انجام دهد، پس آنها داخل بهشت مىشوند و به هیچ وجه مورد ستم قرار نمىگیرند (و از پاداششان كاسته نمىشود). نکته ها «خَلَف»، فرزند صالح را گویند و «خَلْف» فرزند ناصالح است. كلمهى «غىّ» در مقابل رشد است. «قد تبیّن الرّشد من الغىّ»(86) ضایع كردن نماز، غیر از نخواندن و ترك آن است. كسى كه نماز مىخواند، ولى بدون رعایت شرایط آن یا با تأخیر، چنین كسى نماز را ضایع كرده و آن را سبك شمرده است.(87) در روایتى مىخوانیم: همین كه حضرت رسولصلى الله علیه وآله این آیه را تلاوت مىفرمودند، منقلب شده، فرمودند: بعد از 60 سال، گروهى نماز را ضایع خواهند كرد.(88) اگر این سخن در اوایل سال اوّل هجرى گفته شده باشد، سال 60 همان سال شهادت امام حسین علیه السلام و سال به قدرت رسیدن یزید است. توبه در قرآن * معمولاً قرآن كریم بدنبال آیات عذاب، جملهى «الاّالّذین تابوا» یا جملهى «الاّ من تاب» را آورده تا بگوید: راه اصلاح، هرگز بر كسى بسته نیست. * توبه، واجب است. زیرا فرمان خداوند است. «توبوا الى اللّه»(89) * قبول توبهى واقعى قطعى است، زیرا نمىتوان باور كرد كه ما به امر او توبه كنیم ولى او نپذیرد. «هوالّذى یقبل التوبة عن عباده»(90)، «هوالتّواب الرحیم»(91) * خداوند هم توبه را مىپذیرد و هم كسانى را كه بسیار توبه مىكنند دوست دارد. «یحبّ التّوابین»(92) * توبه، باید با عمل نیك و جبران گناهان همراه باشد. «تاب و عمل صالحا»(93)، «تاب من بعده و اصلح»(94)، «تابوا واصلحوا و بیّنوا»(95) * توبه، رمز رستگارى است. «توبوا ... لعلكم تفلحون»(96) * توبه، وسیلهى تبدیل سیئات به حسنات است. «الاّ من تاب و عمل صالحاً فاولئك یبدّل اللّه سیئاتهم حسنات»(97) * توبه، سبب نزول باران است. «توبوا ... یرسل السماء»(98) * توبه، سبب رزق نیكو است. «توبوا الیه یمتّعكم متاعاً حسنا»(99) * توبه در هنگام دیدن آثار مرگ و عذاب پذیرفته نمىشود. «حتّى اذا حضر احدهم الموت قال انّى تبت الان»(100) * خداوند علاوه بر قبول توبه، لطف ویژه نیز دارد. «هو التّواب الرحیم»(101) «ثمّ تاب و اصلح فانّه غفور رحیم»(102)، «ثمّ تاب علیهم انّه بهم رؤف رحیم»(103) «الاّ مَن تاب و آمن و عمل صالحا فاولئك یدخلون الجنّة»(104) «ثمّ توبوا الیه ان ربّى رحیم ودود»(105) در این آیات در كنار توبه به مسئله رحمت و رأفت و محبّت الهى اشاره شده است. * قرآن ترك توبه را ظلم و هلاكت دانسته است. «و من لم یتب فاولئك هم الظالمون»(106) «ثم لم یتوبوا فلهم عذاب جهنّم»(107) 86) بقره، 256. 87) بحار، ج11، ص72. 88) تفسیر نمونه. 89) تحریم، 8. 90) شورى، 37. 91) بقره، 37. 92) بقره، 222. 93) فرقان، 71. 94) انعام، 54. 95) بقره، 160. 96) نور، 31. 97) فرقان، 70. 98) هود، 52. 99) هود، 3. 100) نساء، 18. 101) بقره، 37. 102) انعام، 54. 103) توبه، 117. 104) مریم، 60. 105) هود، 90. 106) حجرات، 11. 107) بروج، 10. پيام ها 1- گاهى فرزندان ونسل آینده، زحمتهاى پدران را تباه مىكنند. (گاهى از خوبان، نسل نااهل پیدا مىشود) «خَلْف اضاعوا الصلوة» 2- نماز محور دین است. (براى نشان دادن چهرهى نسلى به نسل دیگر، ضایع كردن نماز آنان را نشان مىدهد) «فخلف خَلْف اضاعوا الصلوة» 3- نماز، سدّى است میان انسان و شهوتها و اگر این سدّ شكسته شود، پیروى از شهوتها براى انسان آسان مىشود. «اضاعوا الصلوة واتّبعوا الشهوات» 4- كسى كه از رابطه با خدا (نماز) جدا شد، به شهوات پیوند مىخورد. «اضاعوا الصلوة واتّبعوا الشهوات» 5 - رونق یافتن شهوات، غىّ و گمراهى است. «واتّبعوا الشهوات... یلقون غیّا» 6- كیفر ضایع كردن نماز، سردرگمى است. «یلقون غیّا» (رشد واقعى در سایهى معنویّت است) 7- سرنوشت ملتها به دست خود آنهاست «اضاعوا... یلقون... الاّ من تاب...» 8 - توبه، یك تحول است نه تظاهر. «تاب و امن و عمل صالحاً» 9- شرط رستگارى و ورود به بهشت، توبه وایمان و عمل صالح است. «تاب و آمن و عمل صالحا... یدخلون الجنّة» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۸ فروردین ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 61-63 آيه جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِى وَعَدَ الرَّحْمَنُ عِبَادَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّهُ كَانَ وَعْدُهُ مَأْتِيّاً لا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْواً إِلَّا سَلَاماً وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَ عَشِيّاً تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِى نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَنْ كَانَ تَقِيّاً ترجمه بهشتهاى جاویدى كه خداى رحمان از غیب به بندگانش وعده داده، مسلّماً وعدهى او تحقّق یافتنى است. در آنجا سخن بیهودهاى نمىشنوند، (و گفتارشان) جز سلام (نیست) و درآنجا هر صبحگاه و شامگاه، روزى آنان آماده است. این، همان بهشتى است كه به هر یك از بندگان پرهیزكار خود به ارث مىدهیم. نکته ها در آیه قبل كلمهى «جنّت» به صورت مفرد بكار رفته بود، «یدخلون الجنّة»، ولى در این آیه كلمهى «جنّات» به صورت جمع مطرح شده و این نشان مىدهد كه باغ و بوستان اهل بهشت مجموعهاى از بوستانهاى متعدّد است. این تعبیر شاید به خاطر آن باشد كه هر یك از بهشتیان داراى چهار باغ مىباشند كه در سورهى الرّحمن به آن اشاره شده است: «و لمَن خاف مقام ربّه جنّتان... و من دونهما جنّتان»(108) یعنى براى هركس كه اهل تقوا باشد، دو باغ است و پس از توصیف دو باغ مىفرماید: غیر این دو باغ، دو باغ دیگر نیز هست كه روى هم مىشود چهار باغ كه این دو باغ یا نزدیكترند و یا سطح پایینترى دارند و یا به خاطر اختلاف درجات اهل بهشت، نوع باغها نیز تفاوت دارد.(109) قرآن كریم از تحقّق یافتن وعدههاى الهى بارها سخن به میان آورده است، از جمله فرمود: «و مَن اوفى بعهده من اللّه»(110) كیست كه از خداوند با وفاتر باشد؟ ستایش بهشت به اینكه در آنجا لغوى نمىشنوند، هم توصیه به امروز ماست كه از لغو دورى كنیم و هم اشاره به این است كه سخنان یاوه كفّار و شنیدههایى كه مؤمنان را در دنیا رنج مىداد، در آنجا نیست. در جملهى «نورث مَن كان تقیّا» هم به تقوا اشاره شده است كه كلید بهشت است و هم تعبیر ارث آمده كه به معناى رسیدن به مال و نعمت بدون رنج و زحمت است. گرچه تقوا كلید بهشت است، امّا آن همه پاداش، ارث خدا به ماست و اعمال ما به این اندازه پاداش ندارد و در حقیقت پاداشهاى ما ارثى است كه از طرف خداوند بدون رنج به ما مىرسد. در حدیثى مىخوانیم: هر انسانى در بهشت و دوزخ جایگاهى دارد؛ اگر اهل بهشت شد، جایگاه دوزخى او به دوزخیان ارث مىرسد و اگر اهل دوزخ شد، جایگاه بهشتى او به بهشتیان ارث مىرسد.(111) شخصى به امام صادقعلیه السلام از درد معدهاش شكایت كرد. حضرت به او فرمودند: دو نوبت غذا بخور، صبح وغروب، و بین آن دو غذا نخور كه موجب فساد بدن مىشود. آنگاه این آیه را «رزقهم فیها بكرة وعشیّا» تلاوت كردند.(112) 108) الرحمن، 46 - 62. 109) تفسیر كشفالاسرار. 110) توبه، 111. 111) نورالثقلین، ج2، ص 31. 112) تفسیر نورالثقلین محاسن برقى. پيام ها 1- استقرار در باغهاى بهشت همیشگى است. «جنّات عدن»(113) 2- سرچشمهى آن همه الطاف موعود، لطف خداوند رحمان است. «وعد الرحمن» 3- ما امروز حقیقت وعدههاى خداوند را درك نمىكنیم. «بالغیب» 4- كلام رایج بهشتیان، سلام است. «لایسمعون... الا سلاما» محیط بهشت، محیطى امن و سالم است و بهشتیان، هم از فرشتگان سلام مىشنوند، «سلام علیكم طبتم»(114) و هم از دوستان خود. «فسلام لك من اصحاب الیمین»(115) 5 - در بهشت تنوّع زمان (بامداد و غروب) وجود دارد. «بكرة و عشیّا» 6- در بهشت هم امنیّت روحى است، «الاّ سلاما» و هم تأمین نیازهاى جسمى. «رزقهم بكرة و عشیّا» 7- در عطا كردن بهشت، برگرداندن و نقضى در كار نیست و این، قوىترین نوع مالكیّت است.(116) «نورث» 8 - بهشت، میراث پرهیزكاران است. «نورث من عبادنا مَن كان تقیّا» 113) كلمهى «عدن» به معناى اقامت است. 114) زمر، 73. 115) واقعه، 91. 116) تفسیر كشفالاسرار. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۹ فروردین ۱۳۹۷
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |