به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 48


آيه

وَأَعْتَزِلُكُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَأَدْعُواْ رَبِّى عَسَى‏ أَلَّا أَكُونَ بِدُعَآءِ رَبِّى شَقِيّاً


ترجمه

ومن از شما وآنچه غیر خدا مى‏خوانید كناره‏گیرى مى‏كنم وپروردگارم را مى‏خوانم، امیدوارم كه در خواندن پروردگارم محروم (و بى پاسخ) نمانم.


نکته ها

جوانان خداپرستى كه در خانواده‏هاى منحرف زندگى مى‏كنند، باید خط حضرت ابراهیم را پیش گیرند. دعوت همراه با ادب، «یا أبت» دلسوزى و همراه با منطق، «لِمَ‏تعبد...» انذار همراه با دعا، «انّى اخاف... ساستغفر لك» سلام همراه با استغفار، «سلام علیك ساستغفر لك» و در پایان جدایى. «واعتزلكم»


پيام ها

1- از مراحل نهایى نهى از منكر، قطع رابطه است. «واعتزلكم» (اگر نمى‏توانیم محیط فاسد را عوض كنیم، لااقل آن را ترك كنیم.)
2- یكى از اصول اساسى مكتب‏هاى الهى، برائت از كفّار است. «واعتزلكم»
3- برائت، قبل از ولایت است. ابتدا باید از شرك و طاغوت و فساد جدا شویم، بعد به حقّ وصل شویم. «اعتزلكم... ادعوا ربّى»
آرى، دیو چو بیرون رود، فرشته در آید. ابتدا «لا اله» سپس «الاّ اللّه»، در قرآن ابتدا جمله‏ى «یكفر بالطاغوت» را مى‏خوانیم بعد جمله‏ى «یؤمن باللّه»(46) را.
4- اگر بخواهیم دعاى ما دعاى ابراهیمى شود، باید از افراد و مراكز آلوده دورى كنیم. «اعتزلكم... ادعوا»
5 - كلمه‏ى «ربّ» در دعا نقش مهمى دارد. «ادعوا ربّى - بدعاء ربّى»
6- مؤمن میان خوف و رجا است. «عسى...» اگر خوف در انسان غالب شود، او را به یأس مى‏كشاند و اگر امید بر او غالب شود، او را تن‏پرور مى‏كند، بنابراین باید انسان بین خوف و رجا و بیم و امید باشد.
7- استجابت دعا تفضّل الهى است. «عسى»
8 - حتّى انبیا براى آینده‏ى خود به خداوند امیدوارند.(47) «عسى الا اكون... شقیّا»
46) بقره، 256.
47) تفسیر المیزان.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۸ اسفند ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 49 و 50


آيه

فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ وَكُلّاً جَعَلْنَا نَبِيّاً
وَوَهَبْنَا لَهُم مِّن رَّحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِيّاً


ترجمه

چون ابراهیم از مشركان و از آنچه به جاى خدا مى‏پرستیدند كناره گرفت، ما اسحاق و(فرزندش) یعقوب را به او عطا كردیم و همه را پیامبر قرار دادیم.
و از رحمت خویش به آنها عطا كردیم و براى آنان (در میان مردم) نام بلند و نیكو قرار دادیم.


نکته ها

سیماى ابراهیم علیه السلام‏
* ابراهیم علیه السلام از ستاره و ماه و خورشید دل برید، به خدا رسید. «لا احبّ الافلین... وجّهت وجهى...»(48)
* عموى منحرف را رها كرد، خود براى همه‏ى مردم پدر شد. «ملّة ابیكم»(49)
* عمو با او قهر كرد، «واهجرنى ملیّاً»(50) امّا خدا به او لطف كرد. «انّه كان بى حفیاً»(51)
* براى خدا كناره‏گیرى كرد، «اعتزلكم»(52) شهره آفاق شد. «جعلنالهم‏لسان صدق»
* از خانه بتها فرار كرد، سازنده خانه توحید شد. «اذیرفع‏ابراهیم‏القواعدمن‏البیت»(53)
* جانش را در راه خدا تسلیم كرد، آتش بر او گلستان شد. «یاناركونى‏برداًوسلاماً»(54)
* فرزند را براى ذبح آماده كرد، «و تلّه للجبین»(55) جان به سلامت برد و سنّت قربانى در جایگاهش واجب شد.
* تا اواخر عمر بى‏فرزند، ولى راضى بود، در پایان عمر، نبوّت در دودمانش قرار گرفت.
* در خلوت‏ترین مكان‏ها كعبه را ساخت، پرجاذبه‏ترین مناطق زمین شد.
* در بیابان، تنهاى تنها فریاد زد، از تمام زمین، لبّیك‏گو رسید. «اذّن‏فى‏النّاس بالحجّ»(56)
* كودك تشنه‏ى خود را رها كرد، آب زمزم، براى همیشه جارى شد.
* در برابر تهدید عموى بت‏پرستش سلام كرد، «قال سلامٌ علیك»(57) خداوند به او سلام فرستاد. «سلامٌ على ابراهیم»(58)
* یك نفر بود، امروز همه مكتب‏هاى آسمانى، خود را ابراهیمى مى‏دانند.
* همه با اودشمنى كردند، خدا او را خلیل خود دانست. «واتّخذاللّه‏ابراهیم‏خلیلا»(59)
49) حج، 78.
50) مریم، 46.
51) مریم، 47.
52) مریم، 48.
53) بقره، 127.
54) انبیا، 69.
55) صافّات، 103.
56) حج، 27.
57) مریم، 47.
58) صافّات، 109.
59) نساء، 125.


پيام ها

1- هم از گناهكار جدا شویم و هم از گناه، زیرا كناره‏گیرى از منحرفان، زمانى مؤثر است كه با كناره‏گیرى از انحراف همراه باشد. «اعتزلكم و ماتدعون - اعتزلهم و ما یعبدون»
2- فرزند صالح، پاداش مجاهدت‏هاى والدین است. «فلمّا اعتزلهم ... وهبنا»
3- اگر غیر خدا را رها كنیم، امدادهاى الهى مى‏رسد. «فلمّا اعتزلهم... وهبنا»
4- مهم‏تر از فرزند، مقام معنوى اوست. «وهبنا له اسحق و یعقوب و كلاً جعلنا نبیاً»
5 - نوه‏ى انسان نیز از الطاف الهى است. «وهبنا له اسحق و یعقوب» (یعقوب نوه‏ى ابراهیم بود.)(60)
6- نبوّت، مقامى است كه خداوند تعیین مى‏كند. «جعلنا نبیّاً»
7- یك حركت الهى از یك پدر بزرگ، نسلى را در رحمت الهى غرق مى‏كند. «اعتزلهم... وهبنا له»
8 - هر كس، هرچه دارد از خداست. «وهبنا... جعلنا... رحمتنا»
9- رحمت خداوند به قدرى وسیع است كه انبیا هرچه دریافت مى‏كنند، تنها گوشه‏اى از آن است. «من رحمتنا»
10- محبوبیّت وخوشنامى، از الطاف الهى است. «جعلنا لهم لسان صدق» (مقام ابراهیم به جایى رسید كه همه‏ى مشركان ویهودیان ومسیحیان مى‏گفتند: ابراهیم از ماست.)
11- دعاى مردان خدا مستجاب است. (ابراهیم از خدا نام نیك خواست «واجعل لى لسان‏صدق فى‏الاخرین» در این آیه مى‏فرماید: «جعلنا لهم لسان صدق علیّا»
60) فبشّرناها باسحق و من وراء اسحق یعقوب» هود، 71




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۴ فروردین ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 51


آيه

وَاذْكُرْ فِى الْكِتَابِ مُوسَى‏ إِنَّهُ كَانَ مُخْلَصاً وَكَانَ رَسُولاً نَّبِيّاً


ترجمه

و در این كتاب از موسى یاد كن، زیرا كه او بنده‏ى (برگزیده و) خالص شده (خدا) و فرستاده‏اى پیامبر بود.


نکته ها

كلمه «مُخلِص» (با كسر لام) به معناى كسى است كه فقط براى خداوند كار مى‏كند، ولى ممكن است شیطان در او اثر گذارده و او را به شرك بكشاند. چه بسیارند كسانى كه هنگام عذاب و غرق شدن مخلص هستند، ولى بعد از نجات به شرك مى‏گرایند.
امّا كلمه «مُخلَص» آن گروه از افراد برگزیده‏اى هستند كه شیطان راه نفوذ بر آنان را ندارد. «الاّ عبادك منهم المخلَصین»(61) به گفته تفسیر كشّاف «مخلِص» كسى است كه براى خدا كار مى‏كند و «مخلَص» كسى است كه خداوند او را براى خود خالص كرده و برگزیده است و غیر خدا در او اثر نمى‏كند.
برگزیدگى موسى را در آیات دیگر مى‏بینیم: «و اَنَا اختَرتُك»(62) من تو را انتخاب كردم ودر جاى دیگر آمده: «واصطنعَتك لنفسى»(63) من تورا براى خودم برگزیدم.
حضرت موسى علیه السلام هم رسول بود و هم نبىّ. «نبىّ»، كسى است كه صداى فرشته را مى‏شنود، ولى شخص فرشته را نمى‏بیند، امّا «رسول» علاوه بر شنیدن صدا، خود فرشته را هم مى‏بیند.(64) «رسولاً نبیّاً»
61) حجر، 40.
62) طه، 13.
63) طه، 41.
64) تفسیر المیزان و نورالثقلین.


پيام ها

1- یاد بزرگان، آثار تربیتى و الگویى دارد. «واذكر...»
آشنایى با تاریخ انبیا و مجاهدت‏هاى آنان، سنّت‏هاى الهى و امدادهاى غیبى، زمینه‏ى كسب تجربه‏ها وعبرت‏ها و عامل دلگرمى است. (خصوصاً تاریخ پرماجراى موسى كه صدها آیه را به خود اختصاص داده است) «واذكر»
2- ارزشهاى معنوى ملاك بزرگداشت است. «واذكر... انه كان مخلصا»
3- خلوص، زمینه‏ى دست‏یابى به رتبه‏هاى معنوى است. «مخلصا... رسولا نبیّا»
4- انبیا معصومند و شیطان در آنان نفوذى ندارد. «مخلَصاً»
5 - خداوند، افرادى را براى اتمام رسالت خالص كرده است.(65) «كان مخلَصاً»
65) چنانكه در آیه‏ى 45 سوره ص نیز مى‏خوانیم: «انّا اخلصناهم»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۶ فروردین ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 52


آيه

وَ نَادَيْنَاهُ مِن جَانِبِ الطُّورِ الْأَيْمَنِ وَقَرَّبْنَاهُ نَجِيّاً


ترجمه

و از جانب راست (كوهِ) طور او را ندا دادیم و به (مقام قرب خود و) رازگویى نزدیكش ساختیم.


نکته ها

كلمه «اَیمن» یا از «یُمن» به‏معناى مبارك است ویا از «یَمین» به‏معناى جانب راست.
در آغاز آیه، ندا و در پایانش مناجات مطرح شده و این نشانه‏ى مهربانى خداوند است، مثل اینكه مولایى عزیز، برده‏اش را بلند صدا زند كه «بیا نزد من بنشین تا با هم خصوصى صحبت كنیم».(66)
در قرآن، درباره‏ى گفتگو و ارتباط موسى علیه السلام با خداوند هم به «تكلّم» تعبیر شده، «كلّم اللّه موسى تكلیما»(67)، هم به «ندا»، «نادیناه» و هم به نجوى. «قرّبناه نجیّا»
مراد از قرب در آیه، قرب و نزدیكى مكانى نیست، بلكه قرب مقامى است.
كوه طور، میان مصر و مدین واقع است.(68)
66) تفسیر المیزان.
67) نساء، 164.
68) تفسیر كشف‏الاسرار.


پيام ها

1- خداوند متعال با لطف ومهربانى، انبیا را گام به‏گام به خود نزدیك مى‏كند. «نادیناه... قرّبناه»
2- بعضى مكان‏ها قداست دارند. «جانب الطور»
3- مقام قرب و نجوى، بالاترین مقام‏هاست.(69) «و قرّبناه نجیّا»
4- خداوند بعضى مطالب را با انبیا نجوا كرده و محرمانه مى‏گوید. «نجیّا»
69) حضرت على علیه السلام مى‏فرماید: «اذا اشتغل اهل الجنة بالجنة اشتغل اهل‏اللّه باللّه» آنگاه كه اهل بهشت از نعمت‏هاى بهشت بهره مى‏برند، اهل اللّه به خدا مشغولند (و با او راز ونیاز مى‏كنند).




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۷ فروردین ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 53


آيه

وَ وَهَبْنَا لَهُ مِن رَّحْمَتِنَآ أَخَاهُ هَارُونَ نَبِيّاً


ترجمه

و از رحمت خویش، برادرش هارونِ پیامبر را به او بخشیدیم.


پيام ها

1- دعاى انبیا مستجاب است. موسى علیه السلام از خداوند خواست برادرش هارون را وزیر او قرار دهد. «واجعل لى وزیراً من اهلى . هارون اخى . اشدد به ازرى»(70) خداوند نیز با درخواست او موافقت كرد. «وهبنا له... هارون نبیّاً»
2- همكار خوب، یكى از الطاف الهى است. «و وهبنا له من رحمتنا... هارون نبیّا»
3- در یك زمان ممكن است پیامبران متعدّدى حضور داشته باشند. «و وهبنا له من رحمتنا... هارون نبیّا»
4- مقام نبوّت مانع پیروى یك پیامبر از پیامبر دیگر نیست. «وهبناله... هارون نبیّا»
70) طه، 29 - 31.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۴ فروردین ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 54 و 55


آيه

وَاذْكُرْ فِى الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولاًنَّبِيّاً
وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِيّاً


ترجمه

و در این كتاب از اسماعیل یاد كن كه او همواره در وعده‏هایش صادق و فرستاده‏اى پیامبر بود.
و همواره خاندان خود را به نماز و زكات امر مى‏كرد و پیوسته نزد پروردگارش مورد رضایت بود.


نکته ها

مراد از اسماعیل، یا فرزند حضرت ابراهیم است، یا یكى دیگر از پیامبران بنى‏اسرائیل به نام اسماعیل‏بن حزقیل.
همه پیامبران، صادق‏الوعد بوده‏اند، امّا بروز این خصلت در اسماعیل‏علیه السلام بیشتر بوده است.
درباره‏ى رسول خداصلى الله علیه وآله روایت شده است كه آن حضرت با شخصى در كنار كعبه قرار ملاقات داشتند وآن شخص فراموش كرد. حضرت تا سه روز منتظر ماند تا به آن شخص خبر دادند، آن شخص آمد وعذرخواهى كرد.(71) همچنین پیامبرصلى الله علیه وآله با كسى وعده گذاشت كه هنگام ظهر او را ملاقات كند، ولى چون او نیامد، حضرت تا غروب منتظر ماند.
صادق‏الوعد بودن، صفتى الهى است، «ان اللّه لایخلف المیعاد»(72) وتخلّف در وعده، نشانه‏ى نفاق است. در احادیث مى‏خوانیم: علامت منافق سه چیز است: خیانت در امانت، دروغ در سخن، تخلّف در وعده.(73)
مقام رضوان و رضایت، بزرگ‏ترین خواسته و هدف انبیا است. «واجعله رب رضیا»(74)، «وكان عند ربه مرضیّا»(75) در حدیث مى‏خوانیم: چون اهل بهشت در بهشت مستقر شوند، خطاب مى‏رسد آیا حاجت دیگرى دارید؟ مى‏گویند: «ربّنا رضاك» پروردگارا! رضاى تو هدف ماست.(76)
71) تفسیر المیزان.
72) آل‏عمران، 9.
73) تفسیر نورالثقلین.
74) مریم، 6.
75) مریم، 55.
76) تفسیر اطیب‏البیان.


پيام ها

1- تجلیل از بزرگان لازم است. «واذكر فى‏الكتاب اسماعیل»
2- تجلیل از بزرگان، باید پایدار و عمیق باشد، نه سطحى و زودگذر. «فى‏الكتاب»
3- ملاك تجلیل باید كمالات معنوى پایدار باشد. «كان صادق الوعد»
4- وفاى به عهد، از صفات ارزشمند انسانى است. «كان صادق الوعد»
5 - پیامبران، علاوه بر مسئولیّت اجتماعى، مسئولیّت خانوادگى هم دارند. «و كان یأمر اهله»
6- سفارش به نماز وزكات، از وظایف پدر خانواده است. «وكان یأمر اهله بالصلوة و الزكوة» (با اینكه سفارش به نماز در خانواده‏ها كم وبیش هست، امّا سفارش به زكات نیست.)
7- امر به نماز و زكات، از مصادیق امر به معروف است. «وكان یأمر»
8 - نماز و زكات، سابقه‏اى بس طولانى دارند. «وكان یأمر ...»
9- نماز (ارتباط با خالق) و زكات (ارتباط با مخلوق)، از هم جدا نیست. (عبادت بدنى به تنهایى شرط كمال نیست.) «بالصلوة والزكوة»
10- در امر به‏معروف وتوصیه به نماز، باید از نزدیكان شروع كنیم. «كان‏یأمراهله»
11- ارشاد و توصیه به نماز باید دایمى باشد. «وكان یأمر ...»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۴ فروردین ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 56 و 57


آيه

وَ اذْكُرْ فِى الْكِتَابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقاً نَّبِيّاً
وَ رَفَعْنَاهُ مَكَاناً عَلِيّاً


ترجمه

و در این كتاب، از ادریس یاد كن، همانا او پیامبرى بسیار راستگو بود.
و ما او را به مقام والایى رساندیم.


نکته ها

مراد از «مكاناً علیّا»، یا مقام بلند معنوى است یا عروج به آسمان‏ها، زیرا خداوند علاوه بر پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله، چهار پیامبر دیگر را نیز به آسمان‏ها برد: ادریس، عیسى، خضر و الیاس.(77)
«صدّیق» به كسى گفته مى‏شود كه گفتار و رفتارش با هم هماهنگ باشد.
سیماى ادریس علیه السلام‏
* حضرت ادریس، از اجداد حضرت نوح است وبه دلیل اشتغال زیاد او به درس(78) یا به خاطر آن كه اوّلین كسى بود كه با قلم نوشت، به ادریس مشهور شد.(79)
* نام شریف ادریس، دو بار در قرآن آمده و با اوصاف «صدّیق»، «صابر» و «نبى» از او تجلیل شده است.
* در حدیثى مى‏خوانیم: خانه‏ى ادریس، در مسجد سهله در اطراف نجف اشرف بوده است.(80)
* ادریس، اوّلین كسى بود كه علم نجوم و حساب را مى‏دانست.(81)
* اوّلین كسى بود كه به انسان، خیاطى آموخت.(82)
*ادریس علیه السلام 365 سال عمر كرد و بعد به آسمان رفت و اكنون زنده است و در زمان ظهور حضرت مهدى علیه السلام حاضر خواهد شد.(83)
77) تفسیر اطیب‏البیان.
78) تفسیر المیزان.
79) تفسیر نمونه.
80) تفسیر المیزان.
81) تفسیر اطیب‏البیان.
82) تفسیر نمونه.
83) تفسیر اطیب‏البیان.


پيام ها

1- یاد و تجلیل از بزرگان وسیله رشد و هدایت دیگران است. «واذكر»
2- تجلیل‏ها باید پایدار بماند. «فى الكتاب»
3- معیار تجلیل از افراد، باید ارزشهاى معنوى آنان باشد. «صدّیقاً نبیّاً»
4- صداقت، شرط تأثیرگذارى در تبلیغ است. «صدّیقاً نبیّاً» تقدّم كلمه‏ى «صدّیق» بر «نبىّ»، نشانه‏ى آن است كه صداقت زمینه‏ى نبوّت است.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۶ فروردین ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 58


آيه

أُوْلَئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ مِن ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَمِن ذُرِّيَّةِ إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْرَآءِيلَ وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَ اجْتَبَيْنَآ إِذَا تُتْلَى‏ عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّحْمَنِ خَرُّواْ سُجَّداً وَ بُكِيّاً


ترجمه

آنان پیامبرانى بودند كه خداوند بر آنها نعمت (ویژه) ارزانى داشت؛ از نسل آدم و از (فرزندان) كسانى كه با نوح (در كشتى) سوارشان كردیم و از نسل ابراهیم واسرائیل (یعقوب) واز كسانى كه هدایت نمودیم و برگزیدیم؛ هرگاه آیات خداى رحمان بر آنان خوانده مى‏شد سجده‏كنان و گریان از رو به خاك مى‏افتادند.


نکته ها

نام ده نفر از انبیا در آیات قبل ذكر شد: زكریّا، یحیى، عیسى، ابراهیم، اسحاق، یعقوب، موسى، هارون، اسماعیل وادریس. اكنون این آیه با اشاره به آنان مى‏فرماید: آنها كسانى هستند كه خدا به ایشان نعمت داد. این گروه، همان‏هایى هستند كه هر روز ده بار در نماز از خدا مى‏خواهیم كه راه آنان را برویم، نه راه گمراهان و منحرفان را. «اهدنا الصراط المستقیم . صراط الّذین انعمت علیهم»
مراد از ذریّه آدم، ادریس است و مراد از «ذّریّة مَن حمَلنا مع نوح» حضرت ابراهیم است كه نوه‏ى نوح است، و منظور از «ذرّیة ابراهیم»، اسحاق و اسماعیل و یعقوب است ومنظور از «ذرّیة اسرائیل»، موسى وهارون و زكریّا ویحیى وعیسى است.(84)
در حدیث مى‏خوانیم: هنگام تلاوت قرآن، محزون شده و گریه كنید یا خود را به حالت گریان در آورید.(85)
بهترین مصداق برگزیدگان الهى كه سجده‏هاى طولانى همراه با اشك داشته‏اند، پیامبر اسلام و اهل‏بیت معصومش‏علیهم السلام بوده‏اند. درباره همه‏ى آنان خاطراتى از سجده‏ها وگریه‏هاى فراوانشان در مناجات‏هاى ماه رمضان وعرفه و... وجود دارد.
84) تفسیر نمونه.
85) تفسیر صافى.


پيام ها

1- هدف همه‏ى انبیا یكى است. (خداوند پیامبران را در كنار هم قرار مى‏دهد و همه را با یك وصف توصیف مى‏كند) «اولئك الّذین انعم اللّه علیهم ...»
2- مُنعِم حقیقى، خداوند است. «انعم اللّه علیهم»
3- والدین و نیاكان، از نظر وراثت در تربیت نسل مؤثّرند. «ذرّیةآدم... ذرّیة ابراهیم»
4- گرچه همه‏ى انبیا از ذرّیه آدم هستند، ولى در نام بردن نوح و ابراهیم و اسرائیل (یعقوب)، از آنان تجلیل خاصّى شده است. «مع نوح و من ذرّیة ...»
5 - گریه در سجده آن قدر ارزشمند است كه خداوند از اهل آن تجلیل كرده است. «سجّداً و بكیّا»
6- گریه وزارى به درگاه الهى، نشانه‏ى رشد، شناخت، توفیق و برگزیدگى است. «و ممنّ هدینا واجتبینا...»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۷ فروردین ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 59 و 60


آيه

فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُواْ الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُواْ الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيّاً
إِلَّا مَن تَابَ وَ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحاً فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لَايُظْلَمُونَ شَيْئاً


ترجمه

آنگاه پس از آنان، جانشینان بد و ناشایسته‏اى آمدند كه نماز را ضایع كردند و هوسها را پیروى كردند. پس به زودى (كیفر) گمراهى خود را خواهند دید.
مگر كسى كه توبه كند و ایمان آورد و كار شایسته انجام دهد، پس آنها داخل بهشت مى‏شوند و به هیچ وجه مورد ستم قرار نمى‏گیرند (و از پاداششان كاسته نمى‏شود).


نکته ها

«خَلَف»، فرزند صالح را گویند و «خَلْف» فرزند ناصالح است. كلمه‏ى «غىّ» در مقابل رشد است. «قد تبیّن الرّشد من الغىّ»(86)
ضایع كردن نماز، غیر از نخواندن و ترك آن است. كسى كه نماز مى‏خواند، ولى بدون رعایت شرایط آن یا با تأخیر، چنین كسى نماز را ضایع كرده و آن را سبك شمرده است.(87)
در روایتى مى‏خوانیم: همین كه حضرت رسول‏صلى الله علیه وآله این آیه را تلاوت مى‏فرمودند، منقلب شده، فرمودند: بعد از 60 سال، گروهى نماز را ضایع خواهند كرد.(88)
اگر این سخن در اوایل سال اوّل هجرى گفته شده باشد، سال 60 همان سال شهادت امام حسین علیه السلام و سال به قدرت رسیدن یزید است.
توبه در قرآن‏
* معمولاً قرآن كریم بدنبال آیات عذاب، جمله‏ى «الاّالّذین تابوا» یا جمله‏ى «الاّ من تاب» را آورده تا بگوید: راه اصلاح، هرگز بر كسى بسته نیست.
* توبه، واجب است. زیرا فرمان خداوند است. «توبوا الى اللّه»(89)
* قبول توبه‏ى واقعى قطعى است، زیرا نمى‏توان باور كرد كه ما به امر او توبه كنیم ولى او نپذیرد. «هوالّذى یقبل التوبة عن عباده»(90)، «هوالتّواب الرحیم»(91)
* خداوند هم توبه را مى‏پذیرد و هم كسانى را كه بسیار توبه مى‏كنند دوست دارد. «یحبّ التّوابین»(92)
* توبه، باید با عمل نیك و جبران گناهان همراه باشد. «تاب و عمل صالحا»(93)، «تاب من بعده و اصلح»(94)، «تابوا واصلحوا و بیّنوا»(95)
* توبه، رمز رستگارى است. «توبوا ... لعلكم تفلحون»(96)
* توبه، وسیله‏ى تبدیل سیئات به حسنات است. «الاّ من تاب و عمل صالحاً فاولئك یبدّل اللّه سیئاتهم حسنات»(97)
* توبه، سبب نزول باران است. «توبوا ... یرسل السماء»(98)
* توبه، سبب رزق نیكو است. «توبوا الیه یمتّعكم متاعاً حسنا»(99)
* توبه در هنگام دیدن آثار مرگ و عذاب پذیرفته نمى‏شود. «حتّى اذا حضر احدهم الموت قال انّى تبت الان»(100)
* خداوند علاوه بر قبول توبه، لطف ویژه نیز دارد. «هو التّواب الرحیم»(101)
«ثمّ تاب و اصلح فانّه غفور رحیم»(102)، «ثمّ تاب علیهم انّه بهم رؤف رحیم»(103)
«الاّ مَن تاب و آمن و عمل صالحا فاولئك یدخلون الجنّة»(104)
«ثمّ توبوا الیه ان ربّى رحیم ودود»(105) در این آیات در كنار توبه به مسئله رحمت و رأفت و محبّت الهى اشاره شده است.
* قرآن ترك توبه را ظلم و هلاكت دانسته است. «و من لم یتب فاولئك هم الظالمون»(106) «ثم لم یتوبوا فلهم عذاب جهنّم»(107)
86) بقره، 256.
87) بحار، ج‏11، ص‏72.
88) تفسیر نمونه.
89) تحریم، 8.
90) شورى، 37.
91) بقره، 37.
92) بقره، 222.
93) فرقان، 71.
94) انعام، 54.
95) بقره، 160.
96) نور، 31.
97) فرقان، 70.
98) هود، 52.
99) هود، 3.
100) نساء، 18.
101) بقره، 37.
102) انعام، 54.
103) توبه، 117.
104) مریم، 60.
105) هود، 90.
106) حجرات، 11.
107) بروج، 10.


پيام ها

1- گاهى فرزندان ونسل آینده، زحمت‏هاى پدران را تباه مى‏كنند. (گاهى از خوبان، نسل نااهل پیدا مى‏شود) «خَلْف اضاعوا الصلوة»
2- نماز محور دین است. (براى نشان دادن چهره‏ى نسلى به نسل دیگر، ضایع كردن نماز آنان را نشان مى‏دهد) «فخلف خَلْف اضاعوا الصلوة»
3- نماز، سدّى است میان انسان و شهوت‏ها و اگر این سدّ شكسته شود، پیروى از شهوت‏ها براى انسان آسان مى‏شود. «اضاعوا الصلوة واتّبعوا الشهوات»
4- كسى كه از رابطه با خدا (نماز) جدا شد، به شهوات پیوند مى‏خورد. «اضاعوا الصلوة واتّبعوا الشهوات»
5 - رونق یافتن شهوات، غىّ و گمراهى است. «واتّبعوا الشهوات... یلقون غیّا»
6- كیفر ضایع كردن نماز، سردرگمى است. «یلقون غیّا» (رشد واقعى در سایه‏ى معنویّت است)
7- سرنوشت ملت‏ها به دست خود آنهاست «اضاعوا... یلقون... الاّ من تاب...»
8 - توبه، یك تحول است نه تظاهر. «تاب و امن و عمل صالحاً»
9- شرط رستگارى و ورود به بهشت، توبه وایمان و عمل صالح است. «تاب و آمن و عمل صالحا... یدخلون الجنّة»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۸ فروردین ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 61-63


آيه

جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِى وَعَدَ الرَّحْمَنُ عِبَادَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّهُ كَانَ وَعْدُهُ مَأْتِيّاً
لا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْواً إِلَّا سَلَاماً وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَ عَشِيّاً
تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِى نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَنْ كَانَ تَقِيّاً


ترجمه

بهشت‏هاى جاویدى كه خداى رحمان از غیب به بندگانش وعده داده، مسلّماً وعده‏ى او تحقّق یافتنى است.
در آنجا سخن بیهوده‏اى نمى‏شنوند، (و گفتارشان) جز سلام (نیست) و درآنجا هر صبحگاه و شامگاه، روزى آنان آماده است.
این، همان بهشتى است كه به هر یك از بندگان پرهیزكار خود به ارث مى‏دهیم.


نکته ها

در آیه قبل كلمه‏ى «جنّت» به صورت مفرد بكار رفته بود، «یدخلون الجنّة»، ولى در این آیه كلمه‏ى «جنّات» به صورت جمع مطرح شده و این نشان مى‏دهد كه باغ و بوستان اهل بهشت مجموعه‏اى از بوستان‏هاى متعدّد است.
این تعبیر شاید به خاطر آن باشد كه هر یك از بهشتیان داراى چهار باغ مى‏باشند كه در سوره‏ى الرّحمن به آن اشاره شده است: «و لمَن خاف مقام ربّه جنّتان... و من دونهما جنّتان»(108) یعنى براى هركس كه اهل تقوا باشد، دو باغ است و پس از توصیف دو باغ مى‏فرماید: غیر این دو باغ، دو باغ دیگر نیز هست كه روى هم مى‏شود چهار باغ كه این دو باغ یا نزدیك‏ترند و یا سطح پایین‏ترى دارند و یا به خاطر اختلاف درجات اهل بهشت، نوع باغها نیز تفاوت دارد.(109)
قرآن كریم از تحقّق یافتن وعده‏هاى الهى بارها سخن به میان آورده است، از جمله فرمود: «و مَن اوفى بعهده من اللّه»(110) كیست كه از خداوند با وفاتر باشد؟
ستایش بهشت به اینكه در آنجا لغوى نمى‏شنوند، هم توصیه به امروز ماست كه از لغو دورى كنیم و هم اشاره به این است كه سخنان یاوه كفّار و شنیده‏هایى كه مؤمنان را در دنیا رنج مى‏داد، در آنجا نیست.
در جمله‏ى «نورث مَن كان تقیّا» هم به تقوا اشاره شده است كه كلید بهشت است و هم تعبیر ارث آمده كه به معناى رسیدن به مال و نعمت بدون رنج و زحمت است. گرچه تقوا كلید بهشت است، امّا آن همه پاداش، ارث خدا به ماست و اعمال ما به این اندازه پاداش ندارد و در حقیقت پاداشهاى ما ارثى است كه از طرف خداوند بدون رنج به ما مى‏رسد.
در حدیثى مى‏خوانیم: هر انسانى در بهشت و دوزخ جایگاهى دارد؛ اگر اهل بهشت شد، جایگاه دوزخى او به دوزخیان ارث مى‏رسد و اگر اهل دوزخ شد، جایگاه بهشتى او به بهشتیان ارث مى‏رسد.(111)
شخصى به امام صادق‏علیه السلام از درد معده‏اش شكایت كرد. حضرت به او فرمودند: دو نوبت غذا بخور، صبح وغروب، و بین آن دو غذا نخور كه موجب فساد بدن مى‏شود. آنگاه این آیه را «رزقهم فیها بكرة وعشیّا» تلاوت كردند.(112)
108) الرحمن، 46 - 62.
109) تفسیر كشف‏الاسرار.
110) توبه، 111.
111) نورالثقلین، ج‏2، ص 31.
112) تفسیر نورالثقلین محاسن برقى.


پيام ها

1- استقرار در باغ‏هاى بهشت همیشگى است. «جنّات عدن»(113)
2- سرچشمه‏ى آن همه الطاف موعود، لطف خداوند رحمان است. «وعد الرحمن»
3- ما امروز حقیقت وعده‏هاى خداوند را درك نمى‏كنیم. «بالغیب»
4- كلام رایج بهشتیان، سلام است. «لایسمعون... الا سلاما» محیط بهشت، محیطى امن و سالم است و بهشتیان، هم از فرشتگان سلام مى‏شنوند، «سلام علیكم طبتم»(114) و هم از دوستان خود. «فسلام لك من اصحاب الیمین»(115)
5 - در بهشت تنوّع زمان (بامداد و غروب) وجود دارد. «بكرة و عشیّا»
6- در بهشت هم امنیّت روحى است، «الاّ سلاما» و هم تأمین نیازهاى جسمى. «رزقهم بكرة و عشیّا»
7- در عطا كردن بهشت، برگرداندن و نقضى در كار نیست و این، قوى‏ترین نوع مالكیّت است.(116) «نورث»
8 - بهشت، میراث پرهیزكاران است. «نورث من عبادنا مَن كان تقیّا»
113) كلمه‏ى «عدن» به معناى اقامت است.
114) زمر، 73.
115) واقعه، 91.
116) تفسیر كشف‏الاسرار.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۹ فروردین ۱۳۹۷
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۹
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۱۲
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۸ پاسخ
۱۱,۷۹۸,۲۴۸ بازدید
۱۸ ساعت قبل
Leo Barca
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۷ پاسخ
۸,۵۴۴,۹۳۶ بازدید
۱۷ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۵۴,۳۳۴ بازدید
۲۲ روز قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۶۸,۷۶۱ بازدید
۱ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۲۸۹ بازدید
۱ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۲۶۶ بازدید
۱ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۳۰,۹۷۲ بازدید
۱ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۴۲,۱۳۳ بازدید
۱ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۵,۳۳۵ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۳۱,۶۶۵ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۸,۰۳۱ بازدید
۷ ماه قبل
jalebamooz
حاضرین در سایت
۱۳۱ کاربر آنلاین است. (۵۹ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۳۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!