به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
برای ارسال پیام باید ابتدا ثبت نام کنید!
     
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
هوالنور

جلسه سوم از سری مباحث جبر و اختیار


اگر مطالب قبلی رو خونده باشید در رابطه با این مطلب توضیح دادیم که هر فعل اختیاری که از انسان سر میزنه دارای دو جنبست:
1: نیت: که گفتیم ما در انتخاب نیت صددرصد آزادی و اختیار داریم از همین رو مسئولیت نیاتمون بر عهده ی خودمونه و بر اساس نیات مستحق پاداش یا جزا میشیم
2: تحقق نیت در عالم خارج

حال میخواهیم این مطلب رو بررسی کنیم که تحقق نیات در عالم خارج به عهده ی چه کسی؟
سهم انسان در اتفاق افتادن آن چقدره؟

فرض کنید ما چراغی رو روشن می کنیم. آیا روشن شدن اون با زدن کلید اتفاق میوفته؟
واضح که عواملی بر سر راه روشن شدن چراغ هست که از دایره ی اختیارات ما خارج، مثل وصل بودن سیم ها، اتصال به شبکه ی برق شهری، سالم بودن لامپ و.....
زدن کلید نقش نیت انسان رو داره اما روشن شدن اون چراغ منوط به اجازه ی خداوند.
تمامی عواملی که خارج از بعد جسمی و فکری ما اتفاق میوفتن در جهان هستی خارج از حیطه ی اختیارات ما هستن. یعنی تمامی اتفاقات تنها با خواست خداوند انجام میشن.
از اینجای بحث نیاز به تمرکز و دقت بیشتری هست!!!

ببینید! قدرت حیات انسان، قدرت فهم و تعقل انسان و تمامی وسایل و لوازم و بطور کلی کائنات تحت اختیار مالک و صاحب اونها یعنی خداوند عزوجل هست.
بار ها دیدیم نیت انجام کاری رو داریم ( برای درک بهتر مطلب بار دیگر فرق بین نیت و تمایل رو در جلسه ی اول بخونید حتما) اما نیت ما محقق نمیشه و نمیتونیم اون کار رو انجام بدیم.

هرچه دلم خواست نه آن شد
آنچه خدا خواست همان شد

برای همین هست که جزا و پاداش بر اساس نیت هست. چون تحقق نیت در عالم خارج از اختیار انسان خارج است.

این جلسه بر این مطلب تمرکز داریم که بتونیم به این درک و یقین برسیم تمامی اتفاقات به اذن و اراده و قدرت خداوند انجام میشن و انسان در انجام اعمال ( دقت کنید در انجامشون یعنی تحققشون در عالم خارج از وجود خودش) هیچکارست!!!

لازم هست که 2 تعریف رو اینجا بهش اشاره کنیم، به هر فکر و نیت دو اذن تعلق میگیره:

اذن تکوینی: یعنی نیاتی که خداوند اجازه ی وقوع آنها را در عالم خارج میدهد. یا امکان عملی شدن اتفاقات در عالم خارج. کلمه ی تکوین از ریشه ی کُون میاد. اراده ی قهری و جبری خداوند است که بصورت اتفاق افتادن حوادث و ... در عالم جاری است و از اراده ی انسان خارج است.
اذن تشریعی : یعنی نیاتی که از نظر شرع اجازه ی اتفاق افتادن آنها داده شده.

مثال:

نماز خواندن اذن تشریعی + اذن تکوینی +
هر گناهی که به مرحله ی عمل می رسد( به شهادت رسیدن امام حسین (ع) ) اذن تشریعی - اذن تکوینی +
قربانی نشدن حضرت اسماعیل اذن تشریعی + اذن تکوینی -
گناهانی که بر مرحله ی عمل نمی رسند( سرد شدن آتش بر حضرت ابراهیم) اذن تشریعی - اذن تکوینی -

نقش شیطان چیست؟ شیطان تنها می تواند در نیات انسان اثر گذارد بصورت وسوسه اما انتخاب با خود انسان است در نهایت.

سوال:
اگر نیت کار انسان است و فعل انجام شده کار خداوند، پس در نهایت کار و فعلی که حادث شده ( ظلم یا خیر) کار کیست؟

مثالی رو برای فهم بهتر ارائه میدیم.

شرکتی رو در نظر بگیرید که طبق دستور العملی که به بانک داده هر چکی که از طرف شرکت برای وصول به بانک برده میشه باید دارای دو امضا باشه وگرنه بانک اجازه ی وصول رو نباید صادر کنه.

این شرکت یک حسابدار داره که طبق یک آیین نامه و بر اساس یک اصولی که براش توضیح داده شده و ایین نامه ای که در اختیارش قرار داده شده میبایت چک ها رو طراحی کنه و پای چک رو امضا بزنه( امضای اول)
این شرکت یک رئیس داره که شرکت متعلق به این فرد هست. چک پس از امضای حسابدار برای تایید پیش رئیس برده میشه تا اون هم پای چک رو امضا بزنه. ( امضای دوم)

نکته! حسابدار رو رئیس استخدام کرده.

سوال: آیا اینجا میتونیم بگیم حسابدار هیچکاره هستش؟
آیا میتونیم بگیم همه کاره هست؟
جواب هر دو سوال خیر!
ما میتونیم تنها بگیم که حسابدار در شرکت نقش داره!

سوال: اگر چکی خارج از ائین نامه و عمدا توسط حسابدار امضا شود. رئیس هم پای چک رو امضا کنه بنا به دلایل و مطالبات قبلی، آیا رئیس حق داره حسابدار رو توبیخ کنه؟
و آیا حسابدار حق اعتراض داره؟( یعنی بگه من اشتباه کردم شما چرا امضای دوم رو زدید که چک پاس بشه؟)
در مورد اول باید بگیم که. بله رئیس این حق رو داره! چون حسابدار در حالی تخلف کرده که آئین نامه رو میدونسته و بهش ابلاغ شده بوده.
در مورد سوال دوم حسابدار حق اعتراض نداره. چون رئیس مرتبه ی بالاتری و شرکت متعلق به رئیس هست. اگر رئیس امضایی زده بر اساس اطللاعات بیشتری بوده که نسبت به کل شرکت داشته که حسابدار ازشون بی اطلاع

سوال: از بیرون که به شرکت نگاه می کنیم چه کسی مطالبات رو پرداخت میکنه؟
در حقیقت صاحب شرکت یا همون رئیس شرکت!

توضیح بیشتر این مثال در جلسه ی بعد.

روی دو سوال هم فکر کنید :

اگر فردی بدون نیت سوء کار گناهی رو انجام بده تکلیف این فرد چه میشود؟
و همچنین اگر فعلی بدون اختیارو نیت از انسان سر بزنه مثلا برید ناگهانی دست باچاقو. این فعل برگردن چه کسی هست؟




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲ شهریور ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲ شهریور ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
هوالنور


جلسه ی چهارم از سری مباحث جبر و اختیار


در جلسه ی قبل دوتا سوال مطرح شد:

1) اگر فردی بدون سوء نیت گناهی را انجام بدهد تکلیف او چیست؟ در پاسخ میتونیم بگیم اون فرد نیت بدی نداشته و چون ما بر اساس نیاتمون پاداش و جزاء میگیریم پس فرد مجازات نمیشه اما چون بدنبال احکام دینش نبوده و از مقدمات گناه بی اطلاع بوده و دنبال دونستن اونها نرفته بعلت مقدمات گناه مورد مجازات الهی قرار میگیره و اینکه این گناه روی روح و درجه ی وجودی او تاثیر میذاره یعنی روحش آلوده میشه.



2) اگر فعلی بدون اختیار از انسان سر بزند چون نیتی نداشته در انجامش این فعل برگردن چه کسی هست؟
انسان نیتی در این مورد نداشته پس فعلی اتفاق نمی افتد و تماما تحت اختیار خداوند بوده اون عمل. مثل همون برید ناگهانی دست باچاقو ولی انسان درباره ی مقدمات عمل باز هم مسئول هست مثل رعایت نکات ایمنی و تمرکز و ....


در جلسه ی قبل مثالی عنوان شد که رئیس شرکتی حسابداری رو استخدام میکند و تمام مطالبات شرکت با چک های دو امضایی وصول میشود.
این مثال برای درک بهتر فعل اختیاری انسان زده شد.
طراحی چک توسط حسابدار -> فکر کردن انسان یا همون تمایلی که در ذهن نسبت به کاری فرض میکنه.

امضای حسابدار-> نیت و عزم انسان

امضای رئیس-> تحقق نیت در عالم خارج توسط خداوند

پس طبق نتیجه گیری های قبل بطور کلی ما نمیتوانیم بگوییم که انسان در دنیا همه کاره یا هیچ کاره است . تنها میتوانیم بگوییم انسان در اتفاق افتادن امور نقش دارد.

بعضی میگویند جبر مطلق است ؛ اما میداینم ما در نیات خود ازادیم.
بعضی میگویند تفویض است؛ یعنی تماما بما واگذار شده و اختیار تام داریم ولی دیده ایم که خیلی اوقات نیتی داریم و عملی نمیشود.

از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمودند: نه جبر است و نه تفویض بلکه امری است بین المرین.

اگر انسان نیت انجام فعل گناهی کند و خداوند به نیت او اذن دهد حال آیا انسان میتواند معترض شود که خداوند چرا اذن داده است؟
خیر. زیرا در این شرایط اختیار انسان زیر سوال میرود. و نیز در ایه 23 سوره انبیاء خداوند می فرمایند:

لَا يُسْئَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْئَلُونَ
او (خداوند) از آنچه انجام مى‏دهد سؤال نمى‏شود، امّا آنها (مردم، در انجام كارهایشان) مورد بازخواست قرار مى‏گیرند.
اختیار جهان در دست خداوند است و او مالک جهان است. اگر خدا نمیخواست جهان و انسان و قدرت اختیاری هم نبود.
انسان ها آزادانه تصمیم غلط میگیرند و چون اولا آزادند و دوما میتوانند کسب علم و معرفت کنند و نسبت به انجام امور آگاهی پیداکنند پس مسئولیت انتخاب هایشان بر عهده ی خودشان است.
اینکه چرا خداوند به برخی تصمیمات غلط و گناه انسان اذن میدهد بعلت داشتن اطلاعات جامع و کامل از عالم است.

و سوال اخر اینکه اگر از بیرون به عالم نگاه کنیم چه کسی فعل را انجام میدهد؟ خداوند!




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۵ شهریور ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
هوالنور


جلسه ی پنجم از سری مباحث جبر و اختیار


جمع بندی کلی از مباحث قبل:
افعال اختیاری انسان کار خداوند است.
انچه بصورت عمل خارجی می بینیم کار خداوند است.
حادثه افرینی جز خداوند در عالم خارج وجود ندارد.
هم حوادثی که توسط عوامل فاقد شعور رخ میدهند و هم توسط عوامل دارای شعور کار خداست.
احدی در زندگی جز خداوند نمیتواند باعث انجام کاری شود.
هیچ موثری جز خداوند وجود ندارد.

بخشی از مناجات شعبانیه:


وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَرْزُقُنِی وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُنِی.
تنها به دست توست نه به دست‏ غیر تو فزونى و کاستى‏ام و سود و زیانم،خدایا!اگر محرومم کنى پس کیست آن‏که به من روزى دهد؟و اگر خوارم‏سازى پس‏ کیست آن‏که به من یارى رساند،

زیان رسان و سود رسان خداوند متعال است.
خداست که میخواهد ما آزاری ببینیم با خیری بما برسد.
اگر از فردی یا روزگاری ناراحتی از خدا ناراحتی.

حکمت 228 نهج البلاغه:

كسى كه از دنيا اندوهناك مى باشد، از قضاء الهى خشمناك است،
و آن كس كه از مصيبت وارد شده شِكْوه كند از خدا شكايت كرده
.

پذیرش این مطلب بما کمک میکند تا در هنگام رویارویی با انسان های دیگر از ارامش و اطمینان خاطری برخوردار باشیم که این انسان نمیتواند هیچگونه اسیب و یا خیری بر ما وارد کند و اگر از جانب فردی انسان دچار اندوه میشود یا خیری به او می رسد اینها تماما کار خداوند متعال است و نه اراده ی ان انسان.
نیات دیگران در ما اثر نمیگذارد بلکه آن خواست خداوند است که بما می رسد
نیات فقط در خود شخص اثر میگذارد و انچه بما اسیب یا خیر میرساند از طرف خداوند است
انسان ها با داشتن نیات بد تنها به خودشان ظلم میکنند و علاوه بر مجازات اخروی درجه ی ملکوتی وجود خودشون رو پایین می آورند.
همانطور که میبینیم ائمه علیهم السلام چگونه در برابر ازار دیگر انسان ها از خودشون صبر و شکیبایی نشون میدادند چون اون فعل حادث شده رو از خداوند میدونستن و نه انسانها و در برابر خواست و اراده ی خدا سر تسلیم فرو می آوردند.
اینکه چرا خداوند میخواد که خیر یا شری بما برسد یا ما از حرفی دل ازرده بشیم یا دلمون بشکنه اینها جزو حکمت خداونده که بعدا توضیح داده خواهد شد که چرا خداوند شری رو از طرف یک انسان دیگه بما میرسونه.
این نکته هم مهم هستش که ما در نیاتمون ازادیم یعنی اگر فردی از نیت بد خودش منصرف بشه و بما اون شر نرسه باز هم تو اون لحظه و موقعیت که خداوند اراده کرده که بما شری برسه بر اساس حکمتش حتما از طریقی دیگه میرسه اینطور نیست که خداوند اراده کند و نیات بد رو در انسانها ایجاد کند برای اینک بما شر یا خیر برسد.
برای همین هست که میگن نیات خودتون رو خیر کنید تا واسطه ی خیر رسوندن به دیگران بشید یعنی خیری که خداوند اراده کرده تا به دیگران برسه رو ما واسطه ی رسوندن اون بشیم.

اینجای بحث برای من حکم ضربه ای رو داشت که انگار تمام مدت عمرم راه غلطی رو رفتم.
بیهوده از دیگران ناراحت شدم. بیهوده به دیگران امید بستم یا ازشون ترسیدم، طمع بستن امید بستن و ترسیدن از غیر خدا کار عبث و بیهوده ای هست.


موحد چه در پای ریزی زرش
چه شمشیر هندی نهی بر سرش

امید و هراسش نباشد ز کس
بر این است بنیاد توحید و بس




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۶ شهریور ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
ریحانه پرسیده:

نقل قول
خيلي جهشي شد نفهميدم چى شد 😐

جهشی نیست.
پذیرشش سخته
من تازه خیلی ممقدمه اوردم
نقل قول
خب تو اعمالى ك از ما سر مى زنه خودمونم نقش داريم ينى نداريم؟

چرا، نقش ما تنها در نیاته
ما در عالم خارج از وجودمون هیچ اراده ای از خودمون نداریم
ما حتی نفس کشیدنمون به اذن و نیرویی هست که خداوند بهمون داده.
بحث نیات رو دوباره بخون
نقل قول
بعد خدا ك هيچ شرى ب ما نمى رسونه خودش مى گه هرچى شر باشه بتون برسه از جانب خودتونه

این میشه این سوال در واقع که چرا خداوند می خواد این شر بما برسه؟
قطعا خوده ما نقش داریم
اما نقشون تنها بر اساس انتخاب هامون هست.
منظور از شری هم که گفتم چیزی هست که ما به چشم داریم میبینیم و بنظرمون بد میاد از وجود خداوند جز خیر بر نمیاد مثل قیام عاشورا ی امام حسین در واقع به اون حضرت شری رسید ولی از جانب خدا بود و ما الان میبینیم که این باعث بالاتر رفتن عظمت این امام شده و بر اساس حکمت الهی بوده.
درباره چرایی خواست خدا بعدا میگم.






عطر تو دارد این هوا...
۶ شهریور ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
هوالنور


جلسه ی ششم از سری مباحث جبرو اختیار



این جلسه اختصاص دارد به سوال هایی که در این زمینه مطرح می شود.

1) قرار گرفتن در شرایط محیطی خاص و جبری مثل بدنیا آمدن در خانواده ای مذهبی یا غیر مذهبی چه اثری در اختیارات انسان دارد یا به عبارت دیگر فردی که بصورت جبری در محیط بدی بدنیا آمده آیا این موضوع باعث بوجود اومد نوعی جبر در انتخاب های او نمی شود؟

پاسخ: شرایط انسان را در برابر نوع تصمیم گیری فقط مستعد میکند و نه ملزم و مجبور. برای مثال هابیل و قابيل از شرایط محیطی و وراثتی یکسانی برخوردار بودند ولی انتخاب های متفاوتی داشتند. ازین نوع نمونه ها در تاریخ و حتی در اطراف خود نیز میتوانیم مشاهده کنیم. در تاریخ معاویه بن یزیدبن معاویه که پسر یزید بود اما در برابر ظلم ایستاد و از خلافت خاندان پیامبر دفاع کرد این خود مثالی است ازینکه حتی باوجود پدری حرام خوار و محیطی اکنده از فسادو ظلم میتواند یک انسان با ازادی کامل مسیر و خود را انتخاب کند و البته وجود شرایط محیطی بر میزان پاداش اعمال نیز تاثیر دارد برفرض دختری که در خانواده ی مذهبی چادر را انتخاب میکند با فردی که در یک خانواده ی غیر مذهبی بسمت حجاب گرایش پیدا میکند هیچوقت در نظر خداوند یکسان نیست. ما باید "ببینیم از جایی که ایستاده ایم و هستیم چقدر حرکت کرده ایم؟"

2) اینکه گفته می شود همه چیز از قبل مقدر شده چگونه با اختیار انسان قابل جمع است؟

پاسخ: مقدر شدن همه چیز بدین معناست که خداوند از قبل می داند ما چه انتخاب هایی میکنیم و میداند که خودش به کدامیک از انتخاب های ما اذن میدهد و به کدام نمیدهد.علم انسان با علم خداوند تفاوت دارد. علم انسان علم فرع بر معلوم است.( آگاهی از خصوصیات چیزی که وجود دارد). علم خداوند علم بلا معلوم است( علمی قبل از پدید آمدن معلوم). خداوند نسبت به انتخاب های آینده ی انسان مشرف است اما مشرف بودن دلیل بر اجبار در انتخاب ها نیست.

3) حکم قتل غیر عمد چیست اگر انسان ها بر اساس نیاتشان پاداش یا جزا میگیرند در فعلی مثل قتل غیر عمد که انسان نیتش را ندارد خداوند چگونه حسابرسی میکند؟

پاسخ: در قتل غیر عمد فرد قطعا مجازات اخروی نمیشود.اما فرد بخاطر سهل انگاری و بی توجهی و فراهم کردن زمینه های این اتفاق مجازات می شود.
در این سوال دو مورد را بررسی میکنیم:
1) تنظیم مسائل دنیوی: خداوند برای اینکه نظم بشری حفظ شود دیه را قرار داد.اما دیه به معنی مجازات دنیوی نیست بلکه سختی است که خداوند برای فرد قرار داده. یعنی فرد با بی احتیاطی در اتفاق قتل غیرعمد خودش را به سختی می اندازد.
2) بررسی مسائل اخروی: تصادف به اذن خدا رخ داده چرا که فرد مقتول اجلش رسیده بوده و دیه نیز باید به زندگی قاتل تحمیل میشد.
نکته=> همه ی حوادث عالم توسط خداوند رخ میدهد.

4) چرا خداوند به انسان اختیار داده است؟
پاسخ: چون خداوند می خواهد انسان به مقامی حتی بالاتر از فرشتگان برسد.


5) گاهی این مسئله مطرح می شود که ما در عالمی بنام عالم ذر خود انتخاب کرده ایم که بدنیا بیاییم و این امر انتخاب ما بوده و اینکه در چه خانواده و شرایطی باشیم نیز انتخاب ما بوده است.

پاسخ: این شبه اساسا غلط است زیرا بدنیا امد فعل انسان نیست و فعل خداوند است و خداوند در همه ی کارهایی که انجام میدهد مختار است. ما در انتخاب های خودمان مختاریم و بدنیا امدن که تحت نیت و اختیار خداوند است برای ما حالت جبری دارد و اصل افرینش به اختیار ما نیست و تمامی شرایط افرینش تحت اختیار و نیت و اراده ی خداوند است.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱ مهر ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
ریحانه تنها همراه همیشگی ام پرسیده:

نقل قول
اگه من تو يه كشور ديگه بودم احتمال زياد ايني ك الان بودم نيستم يني نماز نمى خوندم دستورات خدا رو اجرا نمى كردم و... ولي الان ك تو ايران بدنيا اومدم ب اين سمت اومدم.


ببین این مسئله توی قدرت اختیارت اثرگذار نیست. یعنی شاید تورو مستعد کنه ولی مجبورت نمیکنه قطعا...کما اینکه خیلی از ایرانی ها هستن تو خانواده مذهبی بدنیا اومدن ولی صدپله بدتر از ادمی هستن که تو غرب داره زندگی میکنه.
بعدم خداوند از هرکس تو شرایطی که هست انتظار داره بیشتر از شرایطش و توانش که نمیخواد
یه جمله نوشتم تو همین جلسه اخر که برای خودم خیلی جالب بود:
ببینیم از جایی که ایستاده ایم و هستیم چقدر حرکت کرده ایم؟

اون ادمی هم که تو غربه و مسلمون زاده نیست بقدر وسعش اگر همون نکات انجیل رو بخوبی رعایت کنه در حدی که در اختیارشه، قطعا شرایط برای هدایتش بهتر میشه، ممکنه هدایت بشه به سمت اسلام نمونه هاشم الان زیاده.
و یه نکته مهم که از منبع موثقی شنیدم اینکه اگر شما مسلمون زاده نباشید، اسم اسلام به گوشتون بخوره ولی احتمال ندید که اسلام حق هست یعنی مسیحیت رو حق بدونید طبق چیزایی که بهتون یاد دادن، برای شما تکلیف و گناهی نیست و اسلام در قیامت باز هم بشما عرضه میشه و باز هم حق انتخاب و ازادی انتخاب بشما داده میشه.

نقل قول
راستي مهشيد يه سوال ديگه تو دفعه قبلي گفتي نقش ما فقط تو نياته ولي خدا نيت شرو گناه حساب نمى كنه ولي عملشو چرا پس ما تو عملم نقش داريم

من چنین حرفی نزدم اگر زدم عینه جمله رو برام نقل قول کن.
من گفتم نیت شری که به عمل نرسه خداوند براش مجازات اخروی تعیین نمیکنه یعنی با فضلش میبخشه اما این نیت بد روی درجه ی پاکی و ملکوتی فرد اثر میذاره و تنزل پیدا میکنه.




عطر تو دارد این هوا...
۱ مهر ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
The Emperor
نام کاربری: Lucho.The.Great
نام تیم: بارسلونا
پیام: ۶۱,۶۱۷
عضویت از: ۱۴ مرداد ۱۳۸۴
از: تهران
طرفدار:
- بویان کرکیچ
- یوهان کرویف
- پرسپولیس
- اسپانیا، آرژانتین
- احمد عابدزاده، کریم باقری
- فرانک ریکارد
- افشین امپراطور
گروه:
- لیگ فانتزی
- کاربران عضو
- مدیران کل
افتخارات
راستش من بخشی از قسمتا رو احساس می کنم یه طوری تلاش زیادی شده موضوع تلطیف بشه تا به عقل بشر جور در بیاد. به نظرم محدوده اختیار انسان بیشتر از اون چیزی که باید تفسیر شده...






عمری است دخیلم به ضریحی که نداری...


۲ مهر ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
نقل قول
شیدای علی نوشته:

راستش من بخشی از قسمتا رو احساس می کنم یه طوری تلاش زیادی شده موضوع تلطیف بشه تا به عقل بشر جور در بیاد. به نظرم محدوده اختیار انسان بیشتر از اون چیزی که باید تفسیر شده...


مثلا کجای بحث منظورتونه؟
اتفاقا اگر بحث رو خونده باشید محدوده اختیار انسان تنها در نیاتشه، بازم اگر موردی بگید شاید بهتر بتونیم باهم حلش کنیم، بعدم اصراری برای پذیرش مطالب نیست مامیخوایم کمی تا قسمتی قانع بشیم تو این مسیرم ممکنه من بتونم قانعتون کنم یا شمامن رو اما قطعا اگر موردی بحث بشه بهتر میشه به نتیجه رسید




عطر تو دارد این هوا...
۲ مهر ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
The Emperor
نام کاربری: Lucho.The.Great
نام تیم: بارسلونا
پیام: ۶۱,۶۱۷
عضویت از: ۱۴ مرداد ۱۳۸۴
از: تهران
طرفدار:
- بویان کرکیچ
- یوهان کرویف
- پرسپولیس
- اسپانیا، آرژانتین
- احمد عابدزاده، کریم باقری
- فرانک ریکارد
- افشین امپراطور
گروه:
- لیگ فانتزی
- کاربران عضو
- مدیران کل
افتخارات
نقل قول
MAHSHID نوشته:

نقل قول
شیدای علی نوشته:

راستش من بخشی از قسمتا رو احساس می کنم یه طوری تلاش زیادی شده موضوع تلطیف بشه تا به عقل بشر جور در بیاد. به نظرم محدوده اختیار انسان بیشتر از اون چیزی که باید تفسیر شده...


مثلا کجای بحث منظورتونه؟
اتفاقا اگر بحث رو خونده باشید محدوده اختیار انسان تنها در نیاتشه، بازم اگر موردی بگید شاید بهتر بتونیم باهم حلش کنیم، بعدم اصراری برای پذیرش مطالب نیست مامیخوایم کمی تا قسمتی قانع بشیم تو این مسیرم ممکنه من بتونم قانعتون کنم یا شمامن رو اما قطعا اگر موردی بحث بشه بهتر میشه به نتیجه رسید

دوباره نگاه می کنم دقیق میگم. اما خیلی جاهای متن بیشتر به نظرم توجیه اومد تا تحلیل و قانعم نکرد.

البته توقعیم نیست، این مسئله هیچ وقت صد درصد روشن نشده در طول هزاران سال.






عمری است دخیلم به ضریحی که نداری...


۲ مهر ۱۳۹۵
     
برو به صفحه
برای ارسال پیام باید ابتدا ثبت نام کنید!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۶
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۱۹
پیام‌های جدید
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۱,۲۱۱ بازدید
۲ ماه قبل
مهدی
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۹ پاسخ
۱۲,۳۳۹,۴۷۴ بازدید
۳ ماه قبل
یا لثارات الحسن
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۷ پاسخ
۹,۰۳۶,۱۶۷ بازدید
۵ ماه قبل
armanshah
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۴۴,۹۳۶ بازدید
۵ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۶,۶۹۰ بازدید
۵ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۸۸۳ بازدید
۵ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۶۸,۳۳۸ بازدید
۵ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۷,۴۷۷ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۰,۷۷۹ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۵۷,۳۷۴ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۲۹۳ کاربر آنلاین است. (۱۷۶ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۹۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!