در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 76 آيه وَيَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْاْ هُدىً وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَاباً وَخَيْرٌ مَّرَدّاً ترجمه كسانى كه هدایت یافتهاند، خداوند بر هدایتشان مىافزاید و نیكىهاى ماندگار، ثوابش نزد پروردگارت بهتر و خوش فرجامتر است. نکته ها كلمه «مَرَدّ» به معناى عاقبت ومنفعت است. وكلمهى «ثواب» به معناى جزاى عمل است كه به انسان بر مىگردد، چه خیر باشد و چه شر؛ لكن بیشتر در خیر استعمال مىشود.(132) در آیهى قبل خواندیم كه گمراهان، در گمراهى بیشترى قرار مىگیرند. این آیه مىفرماید: هدایت یافتگان نیز در هدایت و نورانیّت بیشترى قرار مىگیرند. در بعضى روایات مىخوانیم: مراد از «الباقیات الصّالحات» ذكرِ «سبحان اللّه و الحمدللّه و لا اله الاّاللّه واللّه اكبر» است.(133) 132) تفسیر المیزان. 133) تفسیر نورالثقلین. پيام ها 1- هدایت، مراحل ودرجاتى دارد. «و یزیداللّه ...» 2- اعمال صالح نزد خداوند محفوظ مىماند. «والباقیات الصّالحات خیر عند ربّك» 3- توفیق انجام كارهاى شایسته، در پرتو هدایت الهى است. «اهتدوا هُدى و الباقیات الصّالحات» 4- خداوند به پیامبرش عنایت مخصوص دارد. «عند ربّك» 5 - كیفر و پاداش از شئون ربوبیّت الهى است. «عند ربّك ثواباً» 6- كار نیك، رمز خوش عاقبتى است. «الباقیات الصّالحات... خیر مردّا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱ خرداد ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 77-80 آيه أَفَرَأَيْتَ الَّذِى كَفَرَ بَآيَاتِنَا وَقَالَ لَأُوتَيَنَّ مَالاً وَوَلَداً أَطَّلَعَ الْغَيْبَ أَمِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَنِ عَهْداً كَلَّا سَنَكْتُبُ مَا يَقُولُ وَنَمُدُّ لَهُ مِنَ الْعَذَابِ مَدّاً وَنَرِثُهُ مَا يَقُولُ وَيَأْتِينَا فَرْداً ترجمه پس آیا دیدى كسى را كه به آیات ما كفر ورزید و گفت: قطعاً به من مال وفرزند (بسیار) داده خواهد شد! آیا (این خوش خیالى به خاطر آن است كه) از غیب آگاه است، یا از خداى رحمان تعهّدى گرفته است؟ هرگز (چنین نیست،) به زودى هر چه مىگوید مىنویسیم و براى همیشه عذابش مىكنیم. و هر چه (از مال و فرزند) دم مىزند ما وارث خواهیم شد و او بى كس و تنها نزد ما خواهد آمد. نکته ها امام باقرعلیه السلام دربارهى شأن نزول «أفرأیت الّذى كفر» فرمودند: عاصبن وائل به خبّاب بدهكار بود، خبّاب براى دریافت طلب خود نزد او آمد، ولى عاص گفت: آیا شما معتقد نیستید كه در بهشت طلا و نقره و حریر هست؟ خبّاب گفت: آرى؛ عاص گفت: پس وعدهى ما در بهشت و قسم مىخورم كه در بهشت بهتر از آنچه شما دادید به شما داده شود.(134) 134) تفسیر قمى، ج2، ص53. پيام ها 1- رها كردن خدا و پناه بردن به مال و فرزند، شگفتآور است. «أفرایت» 2- كافر، دین را مانع پیشرفت، وكفر را عامل رشد مىداند. «كفر بایاتنا وقال لاوتینّ» 3- ملاك ارزش نزد كفّار، مال و فرزند است. «لاوتینّ مالاً و ولداً» (كافر در برابر منطق و تهدید، تنها به آنچه در دست دارد دلخوش است.) 4- مرفّهان كج فكر را تحقیر كنید تا در جامعه الگو نشوند. «أفرأیت... اطّلع الغیب... نمدّ له من العذاب» 5 - خداوند با هیچ كس قرار دادى امضا نكرده است. «ام اتّخذ عندالرّحمن عَهدا» 6- گرچه عهد خداوند تخلّف ندارد، ولى كفّار با خداوند عهدى نبستهاند. «ام اتّخذ عند الرّحمن عهدا» 7- پندارهاى باطل را با صراحت سركوب كنید. «كلاّ» 8 - رفتار و گفتار آدمى در دیوان الهى ثبت مىگردد. «سنكتب ما یقول» 9- براى هر گفتار و عملى تا مدّتى مهلت است، شاید پشیمان شده و توبه كند، ولى اگر آن مدّت سرآمد و پشیمان نشد، ثبت مىشود. حرف «سین» در «سنكتب» نشانهى مهلت است.(135) 10- سخن باید به علم و دلیل تكیه داشته باشد، چرا كه انسان مسئول گفتههاى خود است. «سنكتب ما قالوا» 11- در قیامت، انسان مال و فرزندى را كه عامل كفر و غرور او گردیدند، رها مىكند و در پیشگاه خداوند، به تنهایى حاضر مىشود. «یأتینا فرداً» 135) در روایات نیز مىخوانیم: همین كه عمل بدى از انسان سر مىزند، تا مدّتى فرشتگان مأمور به ثبت نیستند، شاید پشیمان شود، ولى پس از پایان مدّت، ثبت مىشود. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۴ خرداد ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 81 و 82 آيه وَاتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِّيَكُونُواْ لَهُمْ عِزّاً كَلَّا سَيَكْفُرُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَيَكُونُونَ عَلَيْهِمْ ضِدّاً ترجمه به جاى خداى یگانه خدایانى (دروغین) برگزیدند تا براى ایشان سبب عزّت باشد. هرگز (به این آرزو نمىرسند، بلكه) به زودى (معبودها) پرستش آنان را منكر خواهند شد و در برابر آنان (به جاى عزت بخشى) به مخالفت بر مىخیزند. نکته ها به گفتهى علامه طباطبایى، جملهى «كلاّ سیكفرون» دو گونه تفسیر دارد: الف: مشركین به عبادت خویش كفر خواهند ورزید و مخالف بتها خواهند شد. ب: طاغوتها وبتها، بجاى شفاعت وعزّت ویارى عبادتكنندگان خود، علیه آنان قیام خواهند كرد. در قرآن آیات دیگرى نیز به این معنا دلالت دارد.(136) «عَزیز» یعنى پیروز ونفوذناپذیرى كه نمىتوان به او ضرر و شرّى رساند. امام صادق علیه السلام فرمود: مقصود از «آلهة» رؤسایى هستند كه مردم با اطاعت از آنان، در جستجوى عزّتند.(137) البتّه ضدّیت معبودهایى مانند طاغوتها و شیطانها با پیروان خود روشن است، امّا معبودهایى مانند سنگ و چوب و غیره ممكن است به ارادهى خداوند در روز قیامت به زبان در آیند و از مشركین و پرستش كنندگان خود، بیزارى جویند.(138) امام صادقعلیه السلام در ذیل آیه فرمودند: مراد از عبادت در آیه، سجده وركوع نیست، بلكه فرمانبُردارى و اطاعت است و فرمود: «مَن اطاع مخلوقاً فى معصیة الخالق فقد عَبَده» هركس با اطاعت از مخلوقى مرتكب گناه شود، آن اطاعت به منزلهى پرستش است.(139) 136) یكفرون بشرككم» معبودها شركورزى شما را انكار خواهند كرد. فاطر، 14. «و اذا حشر الناس كانوا لهم اعداء و كانوا بعبادتهم كافرین» هنگامى كه مردم در قیامت محشور شوند، معبودها دشمن بتپرستان شده و عبادات آنان را انكار خواهند كرد. احقاف، 6. 137) تفسیر صافى. 138) تفسیر نمونه. 139) تفسیر نورالثقلین. پيام ها 1- عزّتخواهى در فطرت انسان هست، ولى او در مصداق اشتباه مىكند و سراغ منبع حقیقى عزّت نمىرود. «اتّخذوا من دون اللّه ...» 2- قیامت نزدیك است، آن را باور كنیم. «سیكفرون» 3- همان كسانىكه انسان بجاى خدا به آنان دل بسته، بر ضد او قیام خواهند كرد. «ویكونون علیهم ضدّا» (تكیه بر غیر خدا، سبب دشمنى آنان در قیامت است) |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۰ خرداد ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 83 و 84 آيه أَلَمْ تَرَ أَنَّآ أَرْسَلْنَا الشَّيَاطِينَ عَلَى الْكَافِرِينَ تَؤُزُّهُمْ أَزّاً فَلَا تَعْجَلْ عَلَيْهِمْ إِنَّمَا نَعُدُّ لَهُمْ عَدّاً ترجمه آیا ندیدى كه ما شیطانها را به سوى كافران فرستادیم تا آنان را شدیداً تحریك كنند؟ پس بر (عذاب) آنان عجله مكن، ما حساب آنها (وروز وساعت واعمال و حتّى نفسزدن آنان) را شماره كنیم (تا موعدشان فرا رسد). نکته ها كلمهى «اَزّ» به معناى تحریك كردن شدید و از جاكندن است. «اَزّ القِدر» یعنى دیگ چنان به جوش آمد كه هر چه در آن بود زیر و رو شد. رابطهى شیطان با اهل ایمان، ساده ودنبالش هشیارى و توبه است. «وسوس الیه»(140) ولى رابطهى شیطان با كفّار، رابطهاى سلطهگرانه است. «ارسلنا الشّیاطین على الكافرین» نه «الى الكافرین». البتّه این سلطهاى است كه كافر، خود زمینهى آن را فراهم كرده است. «انّما سلطانه على الّذین یتولّونه»(141) ممكن است مراد از فرستادن شیطانها از سوى خدا، رها كردن آنها باشد؛ مثلاً كسى كه سگ خود را نبندد و مانعش نشود مىگویند سگ خود را فرستاد. در تفسیر قمى آمده است: آیهى «وارسلنا الشیاطین» دربارهى كسانى نازل شده كه خمس و زكات خود را نمىپردازند، خداوند بر اینان سلطان یا شیطانى را مىفرستد تا آن مقدار از مالى كه از بابت خمس و زكات پرداخت نكردهاند، در غیر راه خداوند مصرف نمایند. امام صادقعلیه السلام فرمود: روزهاى عمر انسان را پدر ومادر او نیز مىتوانند بشمارند؛ پس مراد از «نعدّلهم عدّا» این است كه ما شماره نفَسهاى آنان را نیز مىدانیم.(142) 140) طه، 120. 141) نحل، 100. 142) تفسیر صافى. پيام ها 1- كسانى كه كفر را انتخاب كردند و ولایت شیطان را پذیرفتند، خداوند شیطانها را براى تشویق و تحریك آنان به فساد به سراغشان مىفرستد. (یكى از كیفرهاى كافران، سلطهى شیطان بر آنهاست) «انّا ارسلنا الشّیاطین على الكافرین» 2- شیطان انسان را تحریك مىكند، ولى اجبار نمىكند. «تؤزّهم أزّا» 3- تحریك شیطان بسیار قوى است. «تؤزّهم أزّا» 4- هیچ چیز حتّى وسوسههاى شیطان، از اراده خداوند خارج نیست. «انّا ارسلنا... تؤزّهم أزّا» 5 - كفر، مایهى تحریك پذیرى از شیطان است. «على الكافرین تؤزّهم» 6- علم انبیا به مصالح و حوادث محدود است. «فلا تعجل علیهم» 7- لجاجت در كفر و دشمنى، پیامبرى را كه خلق عظیم و سعهصدر داشت، به درخواست عذاب براى آنان وادار كرد. «فلا تعجل علیهم» 8 - سنّت خداوند بر مهلت دادن به مردم است. «نعدّلهم عدّا» برنامههاى الهى منظّم و زمانبندى شده است، پس در مرگ و هلاكت كافران عجله نكنیم. «فلاتعجل علیهم» 9- اوامر ونواهى ودستورات خود را مستدل بیان كنید. «فلاتعجل... انّما نعدّ لهم» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۴ خرداد ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 85 و 86 آيه يَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمَنِ وَفْداً وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلَى جَهَنَّمَ وِرْداً ترجمه (یاد كن) روزى كه ما پرهیزكاران را دستهجمعى به سوى (ضیافت) خداى رحمان گرد آوریم. و مجرمان را (پیاده و) تشنه به سوى جهنّم مىرانیم. نکته ها «وَفد» به گروهى تازه وارد مىگویند كه براى زیارت یا طلب حاجت سواره مىآیند. كلمهى «وِرد» به معناى عطش است. پيام ها 1- صحنههاى قیامت یاد كردنى است، قیامت روز ظهور تفاوت متّقین ومجرمین است. «و یوم...» 2- نحوهى حضور بهشتیان و ورود دوزخیان بسیار مهم است. «وَفداً... وِرداً» 3- پرهیزكاران مهمان خدایند، «وَفداً» ولى مجرمان به ذلّت روانه مىشوند. «نَسوق» متّقین با تشریفات ویژه و با استقبال ملائكه وارد بهشت مىشوند.(143) 4- مهمتر از بهشت، رحمت الهى است كه بهشت یكى از جلوههاى آن است. «الى الرّحمن» بجاى «الى الجنّة» آمده است. 5 - كلید بهشت تقواى الهى است. «نحشر المتّقین الى الرّحمن» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۱ مرداد ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 87 آیه لَا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَنِ عَهْداً ترجمه آنان مالك شفاعت نیستند، مگر كسى كه با خداى رحمان پیمانى بسته باشد. نکته ها قرآن، براى شفاعت شرایطى قائل است و چنین نیست كه هر كس هر چه را خواست شفیع خود قرار دهد. در قیامت، كفّار به هر درى مىزنند و از هر كسى پناه مىخواهند، ولى جواب منفى مىشنوند. ممكن است مراد از «عَهد»، همان عهد بندگى خدا و دورى از شیطان باشد كه قرآن مىفرماید: «ألم اَعهَد الیكم یا بنى آدم أن لا تعبدوا الشیطان اِنّه لكم عدوّ مبین و أنِ اعبدونى هذا صراط مستقیم»(144) اى انسانها! آیا از شما پیمان نگرفتم كه از شیطان اطاعت نكنید كه او براى شما دشمنى آشكار است و اینكه تنها مرا پرستش كنید كه این صراط مستقیم است. و در جاى دیگرى مىخوانیم: «لا تَنفع الشفاعة الاّ مَن أذن له الرّحمن و رَضِى له قولا»(145) در آن روز، شفاعت هیچ كس سودى نمىبخشد جز كسى كه خداوند به او اجازه داده و به گفتار او راضى است. در روایات، «عهد» به چند چیز تفسیر شده است از جمله: الف: تعهّد به ولایت امیرالمؤمنین علىّبن ابیطالبعلیهما السلام و امامان پس از او.(146) ب: وصیّت هنگام مرگ كه انسان مردم را گرد خود جمع كند و بگوید: من متعهّدم به «لا اله الاّ اللّه، محمّد رسول اللّه»، و حقانیّت بهشت و دوزخ.(147) ج: تعهّد ومواظبت بر نمازهاى شبانهروزى.(148) 143) شرح مفصّل این مراسم، در روایتى از رسول خداصلى الله علیه وآله بیان شده است. كافى، ج 8، ص95. 144) یس، 60 - 61. 145) طه، 109. 146) تفسیر المیزان. 147) تفسیر مجمعالبیان. 148) تفسیر المیزان. پيام ها 1- شفاعت، داراى نظامى قانونمند و تحت نظارت خداوند است. «لایملكون الشفاعة الاّ مَن...» 2- كسى خودسرانه و از پیش خود قدرت و حقّ شفاعت ندارد. «لا یملكون» 3- شفاعت، جلوهاى از رحمت گستردهى الهى است. «عند الرّحمن عهدا» 4- افراد خاص ومتعهّد از طرف خداوند حقّ شفاعت دارند. «الاّ مَن اتّخذ عند الرّحمن عهدا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۲ مرداد ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 88 و 89 آيه وَقَالُواْ اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدّاً ترجمه و (كفّار) گفتند: خداى رحمان (براى خود) فرزندى انتخاب كرده است. راستى، مطلب زشتى گفتید. نکته ها كلمهى «اِدّ» به معناى منكر بزرگ و بسیار زشت است. این آیه شامل گروههاى زیادى مىشود، از جمله: الف: مشركین، كه ملائكه را دختران خدا مىدانستند. «واتّخذ من الملائكة اناثاً»(149) ب: یهود، كه عُزیر را فرزند خدا مىپنداشتند. «و قالتِ الیهود عُزیر ابن اللّه»(150) ج: نصارى، كه مسیح را فرزند خدا مىشمردند. «قالتِ النّصارى المسیح ابن اللّه»(151) 149) اسراء، 40. 150) توبه، 30. 151) توبه، 30. پيام ها 1- اعتقاد به فرزند داشتن خدا، سخنى بىپایه وبسیار زشت است. «ولداً...شیئاًاِدّا» 2- فرزند داشتن خدا نشانهى كمال نیست، بلكه مایهى نقص است. «شیئاًاِدّا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۳ مرداد ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 90-93 آيه تَكَادُ السَّمَوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدّاً أَن دَعَوْاْ لِلرَّحْمَنِ وَلَداً وَمَا يَنبَغِى لِلرَّحْمَنِ أَن يَتَّخِذَ وَلَداً إِن كُلُّ مَن فِى السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آتِى الرَّحْمَنِ عَبْداً ترجمه نزدیك است از این سخن، آسمانها متلاشى و زمین شكافته شود و كوهها به شدّت فرو ریزد. زیرا براى خداى رحمان، فرزندى قائل شدند. در حالى كه براى خداى رحمان، سزاوار نیست كه فرزند بگیرد. موجودى در آسمانها و زمین نیست مگر آن كه بندهوار نزد خداوندِ رحمان مىآید. نکته ها «هَدّ» به معناى سقوط است. مسألهى واكنش طبیعت در برابر حقایق، بارها در قرآن مطرح شده است از جمله: یك جا مىفرماید: بعضى از سنگها از خشیت خداوند، از كوه فرو مىریزند. «و اِنّ منها لما یهبط من خشیة اللّه»(152) یا اینكه مىفرماید: اگر قرآن بر كوهها نازل مىشد، هر آینه از ترس خداوند قطعه قطعه مىشدند. «لو انزلنا هذا القرآن على جبلٍ لرأیته خاشعاً متصدّعاً من خَشیة اللّه»(153) 152) بقره، 74. 153) حشر، 21. پيام ها 1- گناه مىتواند مایهى برهم ریختن نظام هستى گردد. «تكاد السموات یتفطّرن منه» 2- خداوند، هستى را براى انسان آفرید و اگر انسان منحرف شود، سقوط هستى بىجا نیست. «تكاد السموات یتفطّرن منه» 3- بالاترین فساد در جهان هستى، عقیدهى فاسد است. «دعوا للرّحمن ولدا» 4- فرزند داشتن خداوند، به این معناست كه او محتاج بقاى نسل است، كمك و یاور مىخواهد و از تنهایى رنج مىبرد، در حالى كه او از همهى اینها منزه است. «ما ینبغى للرّحمن أن یتّخذ ولداً» 5 - تمام هستى تحت سلطهى خداست وبه سوى او باز مىگردد. «آتىالرّحمنعبدا» 6- هستى و موجودات آن همگى تحت فرمان خدا وبندهى او هستند، چرا بندهى او را فرزند او مىخوانید. «و ما ینبغى... اِن كلّ... عبداً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۴ مرداد ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 94 و 95 آيه لَقَدْ أَحْصَاهُمْ وَعَدَّهُمْ عَدّاً وَ كُلُّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَرْداً ترجمه قطعاً خداوند همهى آنان را حساب كرده، با دقّت شمرده است. و همگى روز قیامت تنها (و تهى دست) نزد او خواهند آمد. پيام ها 1- آمار دقیق همهى اجزاى هستى بدست اوست. «لقد احصاهم و عَدّهم عَدّا» علم خداوند، تنها به كلیّات احاطه ندارد، بلكه جزئیّات را هم مىداند. هشدار كه هر ذرّه حساب است در اینجا دیوان حساب است و كتاب است در اینجا(154) 2- موجودات هستى محدودند. «عَدّهم عَدّا» 3- قیامت براى همه است. «كلّهم» 4- با اینكه حشر براى همه است، ولى هر كس به فكر خویش است و گویا انسان، تنهاى تنهاست. «فَرداً»، «لقد جئتمونا فُرادى كما خلقناكم اوّل مَرّة»(155) 5 - روز قیامت تمام وابستگىهاى فامیلى، اقتصادى و اجتماعى، حزبى و غیره گسسته مىشود. «فَرداً» 6- در قیامت، مال و فرزند و دوست و ... سودى ندارد. «فَرداً» 154) فیض كاشانى. 155) انعام، 94. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۸ مرداد ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 96 آيه إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدّاً ترجمه همانا كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام دادهاند به زودى خداى رحمان براى آنان محبّتى (در دلها) قرار مىدهد. نکته ها بارها دیدهایم كه هرگاه انسانهاى با ایمان و صالح از دنیا مىروند، حتّى افراد لاابالى و فاسق هم در غم فرو مىروند و ناخودآگاه به عزا مىنشینند و اشك مىریزند و یادش را گرامى داشته، قبرش را زیارت مىكنند و یا خاطراتش براى دیگران بازگو مىكنند. همه اینها به خاطر فطرت پاك وكمالدوستى انسان است. آرى، كسى كه تنها به خدا دل ببندد، خداوند هم دلهاى مردم را به او متوجّه مىكند. كسى كه به یاد خدا باشد، خداوند او را یاد مىكند. «فاذكرونى اَذكُركم»(156) از امام صادقعلیه السلام روایت شده است: ولایت امیرالمؤمنینعلیه السلام پاداشى است كه خدا به مؤمنان داراى عمل صالح مىدهد.(157) و نظیر این روایت از پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله در مورد مهر و محبّت اهل ایمان به علىّعلیه السلام آمده است.(158) 156) بقره، 152. 157) كافى، ج1، ص431. 158) تفسیر فرات، ص247. پيام ها 1- ایمان بدون عمل و عمل بدون ایمان، كارساز نیست. «آمنوا و عملوا...» 2- ایمان وكار شایسته، كلید محبوبیّت نزد مردم است. «اِنّ الّذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل... وُدّا» هرگاه دیدیم محبوبیّت ما كم شده، عقیده یا عملكرد خود تجزیه و تحلیل كنیم. زیرا كه وعدهى خداوند تخلّف ندارد. 3- محبوبشدن به دست خداست. «سیجعل لهم الرّحمن» دلها نیز به دست اوست. 4- محبوب شدن، رحمتى الهى است كه نصیب مؤمنان و صالحان مىشود. «سیجعل لهم الرّحمن» 5 - ممكن است امروز به كار شایستهى شما ارج ننهند، ولى صبر و تلاش مداوم شما، در آینده به ثمر خواهد نشست. «سیجعل ...» 6- محبوبیّت، از الطاف و پاداشهاى الهى در دنیاست. «سیجعل لهم الرّحمن وُدّا» (مؤمنان وصالحان علاوه بر پاداش آخرت، در همین دنیا نیز پاداش مىگیرند) |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۴ مرداد ۱۳۹۷
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |