به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

یک سیاه چاله؟ بیشتر شبیه به یک کرم چاله!آنالیز فنی
فرستنده سید سجاد زرگرنتاج در تاريخ جمعه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ (۱۹:۵۰) (۱,۹۸۵ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
منبع: توتال بارسا
مترجم: سید سجاد زرگرنتاج / FCBarcelona.ir


در اوایل سال 2015 و پس از باخت 1-0 در آنوئتا بود که منتقدان بسیاری معتقد بودند، اگر لوییز انریکه سبک مربیگری خود را تغییر ندهد، سال 2015 برای بارسلونا شبیه به یک "سیاه چاله" خواهد بود. آن‌ها حق داشتند! تیم لوییز انریکه در آن زمان هویت خود را از دست داده بود و بازیکنان جدید تیم به خوبی در ماه‌های نخست فصل با سبک تیم هماهنگ نشده بودند. به نظر می‌رسید که تیم وارد یک "سیاه چاله" شده است و همانطور که می‌دانید، هیچ چیز نمی‌تواند از سیاه چاله بگریزد.

در حالی که مدت زیادی از باخت در آنوئتا نمی‌گذشت، شایعات بسیاری اطراف باشگاه به وجود آمد که یکی از بزرگترین آن‌ها، شایعه تصمیم مسی برای ترک بارسا بود. دنبال کردن اینستاگرام تیم‌های چلسی و منچستر سیتی توسط مسی نیز، آتش این شایعه‌ها را بیشتر کرد. آشوب در تیم بالا گرفته بود و هوادارن که امید بسیار زیادی به بارسای نسخه لوییز انریکه داشتند، امید‌های خود را کم کم از دست می‌دادند. در این وضعیت شایعه‌ای دیگر نیز به وجود آمد: لوییز انریکه به زودی به خاطر مشکلی که با مسی دارد، اخراج خواهد شد! در آن نقطه، همه چیز در تیم در حال سقوط بود و حریفان از این اتفاق خوشحال بودند. پس از آن اما اتفاقی گیج کننده رخ داد.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

تیم با پیروزی 5-0 مقابل الچه ضعیف، در جام حذفی، اوضاع را بهبود بخشید. اما این پیروزی نبود که تغییر اصلی را ایجاد کرد؛ نکته اصلی فرم خوب تیم در بازی‌های خارج از خانه بود. بارسا فصل را در حالی آغاز کرد که در پیروز شدن در زمین حریفان به مشکل بر می‌خورد. آن‌ها در لیگ قهرمانان در زمین پاریس سنت ژرمن 3-2 مغلوب این تیم شدند و در ال کلاسیکو نیز 3-1 به رئال باختند. همچنین در بازی‌هایی مقابل مالاگا و ختافه در خارج از خانه، موفق به پیروزی نشدند و با تساوی زمین بازی را ترک کردند. آن‌ها حتی بازی مقابل آلمریا را با بازگشت دیر هنگام با پیروزی 2-1 پشت سر گذاشتند. اما پس از باخت به سوسیه داد در آنوئتا، تیم 10 بازی پیاپی خارج از خانه را با پیروزی پشت سر گذاشت تا بهترین تیم اسپانیا، از این لحاظ شود.

تصویر زیر نتایج بازی‌های بارسا در لیگ پس از باخت به سوسیه داد را نشان می‌دهد (6 پیروزی خارج از خانه):

.: سایت تخصصی هواداران بارسلونا درایران :.

در جام حذفی بارسا 3-2 اتلتیکو مادرید را در ویسنته کالدرون - که پیروزی در آن بسیار مشکل است - شکست داد؛ روشی که بارسا در این دیدار به کار گرفت، ضد حمله بود. روشی که با آن به سختی اتلتیکو را مورد آزار قرار داد. هواداران عادت ندارند تیم را در سیستم ضد حمله ببینند، اما این روش برای حریفانی که می‌دانند چگونه با تیکی-تاکا مقابله کنند، بسیار کارساز است. پس از آن بارسا با پیروزی 2-1 خود در ورزشگاه اتحاد و نمایشی که از آن به عنوان "درس فوتبال برای سیتیزن ها" یاد شد، به این روند ادامه داد. کاتالان‌ها همچنین از سیستم ضد حمله خود برای شکست 5-2 بیلبائو در ورزشگاه سن مامس استفاده کردند. جایی که در آن رئال مادرید دو هفته بعد متحمل شکست شد. آبی و اناری‌ها پس از آن با پیروزی 3-1 مقابل ویارئال این نکته که تیم دیگر قابل پیش بینی نیست را به خوبی به همگان نشان دادند. حالا بارسا می‌تواند روش‌های مختلفی از بازی را به نمایش بگذارد و این کار را برای پیش بینی حریفان سخت می‌کند. بارسا با پیروزی در بازی‌های سخت مقابل تیم‌های کوچک ایبار و سلتاویگو، به روند خوب خارج از خانه خود ادامه داد.

این مسئله نظریه "کرم چاله" را به ما متذکر می‌شود. "کرم چاله یک موجودیت تئوری مکانی-زمانی است که می‌تواند در سفرهای طولانی کهکشان به عنوان یک میانبُر استفاده شود". بر خلاف یک سیاه چاله، کرم چاله یک سمت دیگر هم دارد که جسم می‌تواند از آن خارج شود؛ مانند یک نور در انتهای یک تونل تاریک. این دقیقا همان چیزی است که برای تیم اتفاق افتاده است. آن‌ها وارد یک کرم چاله شدند که ابتدا بسیار تاریک بود، اما آن‌ها به سوی پیروزی رهنمون شدند. و عجب سفری هم بود!

بارسایی که از سمت دیگر کرم چاله خارج شد، بسیار سر حال، با انگیزه و جاه طلب به نظر می‌رسید. لئو مسی بار دیگر فرم فوق‌العاده خود را پیدا کرد، راکیتیچ به خوبی با تیم سازگار شد، سوارز ارزش‌های خود را اثبات کرد و پیکه بار دیگر به بهترین مدافع وسط جهان تبدیل گشت.

مسی زیر نظر لوییز انریکه فصل آرامی پشت سر گذاشت و تا پایان سال 2014، 10 گل از کریستیانو رونالدو عقب بود. چهار ماه بعد اما، مسی بهترین مهاجم سال 2015 از دید مرکز مطالعات بین المللی فوتبال (CIES) شناخته شد، در حالی که رونالدو در جایگاه بیست و نهم این جدول قرار داشت. حالا مسی سرحال، سریع و باهوش به نظر می‌رسد. بازگشت دوباره او به سمت راست خط حمله، کار مدافعین هر تیمی را برای مهار مثلث آتشین آمریکای لاتینی بارسا سخت کرده است. این شایعه که ستاره دیگری نمی‌تواند در کنار مسی حضور داشته باشد و برای بارسا بدرخشد، وقتی نمایش خارق العاده خط آتش سه نفره بارسا در این فصل را می‌بینیم، کاملا رد می‌شود.

.: سایت تخصصی هواداران بارسلونا درایران :.

تصویر بالا مقایسه‌ای است از عملکرد خط حمله بارسا در سال 2014 و 2015. همانطور که مشاهده می‌کنید، مثلث خط حمله بارسا در سال 2015، شش گل بیشتر از سال 2014 به ثمر رسانده‌اند. تعداد پاس گل‌ها اما برابر است. این نشان می‌دهد که این سه بازیکن از ترکیب خود در خط حمله در سال 2015، بیشتر از قبل لذت می‌برند و همه این‌ها از نمایش خوب تیم و اتحادی که در آن‌ها وجود دارد نشأت می‌گیرد. لوییز انریکه به خاطر بازگرداندن تیم به وضعیت مطلوب، زمانی که همه فکر می‌کردند دیر شده است، شایسته تقدیر است. مربی اتحاد را به ترکیب تیم بازگردانده و این نکته در زمین بازی کاملا مشخص است. «هیچ تیمی به اندازه‌ای که ما متحدیم، متحد نیست». این کلمات لوچو، پس از پیروزی تیمش مقابل سلتا است. اگر تیم تمرکز، ثبات و آرامش خود را حفظ کند، هواداران می‌توانند انتظار پایانی رویایی برای این فصل داشته باشند.

پیروزی در 10 بازی خارج از خانه نیازمند روحیه‌ای بسیار قوی است و به همین دلیل بود که لوییز انریکه اصرار به حضور یک روان شناس در کتار تیم داشت. در ابتدا مردم به تأثیر حضور یک روانشناس در کنار تیم باور نداشتند، اما حالا که تیم به فرم بسیار خوبی رسیده است، تأثیرات آن مشخص شده است. مسی فصل گذشته لحظات نفس‌گیری را گذراند: شکی وجود نداشت که جام جهانی مهمترین هدف او در سال 2014 بود و تابستان گذشته، با توجه به باخت دراماتیک آرژانتین به آلمان در فینال جام جهانی، سوپر استار آرژانتینی وضع روحی مناسبی نداشت. بعد از انتقادات بسیاری که از انتخاب او به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی 2014 شد و انتخاب نشدن دوباره او به عنوان مرد سال فوتبال جهان و رسیدن توپ طلا به رونالدو، به نظر می‌رسید مسی سیری نزولی را طی می‌کند. اما با حضور "خواکین والدز" - روانشناس تیم - لئو همه لحظات بد را به فراموشی سپرده است و از لحاظ فیزیکی و روحی در شرایط بهتری نسبت به سال‌های گذشته به سر می‌برد. بقیه بازیکنان نیز وضع خوب روحی خود را در جریان پیروزی سخت مقابل سلتا نشان دادند. این نکته در خوشحالی‌های پس از گل بازیکنان تیم، به خصوص پیکه مشخص است که تیم تشنه کسب موفقیت است.

در سال 2014 مردم شانسی برای بارسا در رقابت‌های مهم قائل نبودند و به شدت از فرم خوب رئال مادرید می‌گفتند. حتی مقایسه‌ای میان این تیم رئال و تیم مشهور پپ گواردیولا شکل گرفت! در سال 2015 اما داستان متفاوت است؛ بارسا همچنان برای قهرمانی در همه رقابت‌ها تلاش می‌کند؛ صدرنشینی در لالیگا، حضور در فینال جام حذفی و مرحله 1/4 نهایی لیگ قهرمانان اروپا. حریفان بار دیگر از کاتالان‌ها می‌ترسند و تیم مشتاق است تا شبهه‌های اشتباه را از بین ببرد.

تیم با وضعیت بدی به کرم چاله وارد شد اما با چهره‌ای بسیار قوی‌تر از سوی دیگر بیرون آمد که ترس را در دل حریفانش کاشت. تنش به هیچ وجه در تیم به چشم نمی‌خورد، زیرا بازیکنان تلاش می‌کنند که تفاوت خود را برای موفقیت تیم نشان دهند و همه با هماهنگی بسیار بالا به پیشرفت ادامه می‌دهند.
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
سوداگر
پاسخ به: یک سیاه چاله؟ بیشتر شبیه به یک کرم چاله!
به نظرم انریکه درسیستم چرخشیش یکم فرق کرده وهمین باعث پیشرفت شده ودیگه خبری از تغییرات زیادوبی خودی نیس واین نشانه خوبیه


شنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ (۱۹:۰۴)
 
parsafcb
پاسخ به: یک سیاه چاله؟ بیشتر شبیه به یک کرم چاله!
نقل قول
امیدوارم آخر فصل رو هم خیلی خوب تموم کنیم

منم همینطور... حداقل یه نکته مثبت رو از همین الان میشه دید اونم اینه که آخر فصل دیگه مربی عوض نمیکنیم!


شنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ (۱۸:۰۱)
 
R.Zoro
پاسخ به: یک سیاه چاله؟ بیشتر شبیه به یک کرم چاله!
امیدوارم آخر فصل رو هم خیلی خوب تموم کنیم


شنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ (۱۰:۱۹)
 
samanehbarca
پاسخ به: یک سیاه چاله؟ بیشتر شبیه به یک کرم چاله!
مدیر سایت بدجور طرفدار انریکه هسا..


شنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ (۹:۴۶)
 
6+5=11
پاسخ به: یک سیاه چاله؟ بیشتر شبیه به یک کرم چاله!
عالی بود ..
زنده باد بارسا ..


شنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ (۱:۵۱)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: یک سیاه چاله؟ بیشتر شبیه به یک کرم چاله!
درود بر لوئیز انریکه و تفکرات نابش که عصر جدیدی رو برای بارسا استارت زد.


شنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ (۰:۰۱)
 
best_of_all
پاسخ به: یک سیاه چاله؟ بیشتر شبیه به یک کرم چاله!
ممنون از ترجمه ی خوب و روان تون
عالی بود
به امید برد سویا
و سه گانه


جمعه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ (۲۲:۵۱)
 
Patrick
پاسخ به: یک سیاه چاله؟ بیشتر شبیه به یک کرم چاله!
سید سجاد زرگرنتاج ممنون از ترجمه زیبا و روان ای مقاله.
عالی بود


جمعه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ (۱۹:۵۸)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۷۱ کاربر آنلاین است. (۲۶ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۱۷۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!