به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

لیونل مسی: یک همه کاره تمام عیار!آنالیز فنی
فرستنده سید سجاد زرگرنتاج در تاريخ شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ (۲۱:۰۰) (۲,۵۵۱ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
منبع: توتال بارسا
مترجم: سید سجاد زرگرنتاج / FCBarcelona.ir


ما در عصر تخصص‌ها زندگی می‌کنیم. برای موفقیت در این دنیای رقابتیِ محض، شما نیاز دارید که در یک کار به خصوص، خیلی خوب باشید. شما می‌توانید یک دکتر، یا یک مهندس باشید؛ شما می‌توانید حسابداری بخوانید یا بر علوم کامپیوتری تمرکز کنید. هیچکس از شما انتظار ندارد که بتوانید چند کار را به خوبی انجام دهید، اما انتظار می‌رود که بتوانید در یک کار به خصوص، خیلی خوب عمل کنید. نکته این مسئله این است که اگر هر کسی به دنبال یک تخصص برود، انسان‌های زیادی می‌توانند در کنار یکدیگر جمع شوند و یک تیم کامل را تشکیل بدهند و در نهایت خدمات مختلفی را به جامعه ارائه کنند.

فوتبال، از جنبه‌های مختلفی دارای همین منطق است. 11 پست مختلف در زمین وجود دارند که معمولا در این پست‌ها، از بازیکنان متخصص در همان پست استفاده می‌شود؛ و اگر این بازیکنان به خوبی - توسط مربی - راهنمایی شوند، نتایج مثبتی به دست خواهد آمد. اما مربیان، همواره به دنبال بازیکنان همه کاره هستند؛ بازیکنانی که می‌توانند در چند پست مختلف بازی کنند، و در همه این پست‌ها به اندازه یک متخصص عالی باشند. مسی شاید دقیقا چنین بازیکنی نباشد؛ اما اگر یک بازیکن در جهان فوتبال باشد که بشود به او نام همه کاره داد، او لیونل مسی است. او استاد همه کاره بودن است!


این روزها وقتی به یک بازیکن همه کاره فکر می‌کنیم، به این نکته توجه می‌کنیم که آن‌ها باید بتوانند در چند پست بازی کنند. آدریانو کوریا مثال بسیار خوبی است، زیرا او در همه پست‌های هافبک و مدافع کناری برای بارسلونا بازی کرده است. اما در مورد مسی قضیه بازی کردن در چند پست نیست؛ تنها پست‌هایی که او در آن بازی کرده است، وینگر راست - در فصل‌های ابتدایی او و فصل فعلی - و در مرکز خط حمله به عنوان مهاجم کاذب بوده است. مسی در این پست‌ها بازی می‌کند و برای اینکه خودش را ثابت کند، نیازی به بازی در پست‌های دیگر ندارد.

اما تفاوت میان مسی و آدریانو اینجاست که آدریانو به درخواست مربی در پست‌های مختلف به بازی گرفته می‌شود، در حالی که مسی در جریان بازی، در هر پستی که فکر می‌کند می‌تواند در آن به تیم کمک کند، قرار می‌گیرد. او چه در سمت راست قرار بگیرد، چه در وسط؛ حرکات نیمار و سوارز - و بازیکنانی که در گذشته با او همبازی بوده‌اند - به گونه‌ای خواهد بود که مسی بتواند آزادانه حرکت کند و بازی خود را در هر نقطه از زمین، آن طور که می‌خواهد به نمایش بگذارد.

در حالی که ادن هازارد در سمت چپ قرار می‌گیرد و تلاش‌های متوالی برای دریبل انجام می‌دهد و کریستیانو رونالدو بازی را در کناره‌ها آغاز می‌کند و مدت زمان زیادی را در محوطه جریمه حاضر می‌شود، مسی همه جا هست! این نکته به این معنا نیست که هازارد و رونالدو بازیکنان ساکنی هستند و تغییر موقعیت نمی‌دهند، اما مسی این کار را بسیار بیشتر و مؤثرتر انجام می‌دهد. هنگامی که خط هافبک تحت فشار است، او به عقب باز می‌گردد و برای بازپس‌گیری توپ کمک می‌کند. وقتی دنی آلوز صاحب توپ است و می‌خواهد توپ را از دفاع به حمله ببرد، مسی کمی عقب‌تر می‌رود تا دنی یک گزینه پاس دیگر هم داشته باشد و از آن یک-دو‌هایی که فقط و فقط مسی و دنی می‌توانند آن را انجام دهند، به نمایش می‌گذراند.

اساسا مسی می‌تواند در اکثر پست‌های خط هافبک و حمله، بدون اینکه ذره‌ای از کیفیتش کاسته شود، بازی کند و هر پستی که انتخاب می‌کند، نه تنها باعث بازی بهتر خود او می‌شود، بلکه به مجموعه تیم برای نمایش بهتر کمک می‌کند. تصویر زیر مناطق حضور مسی در زمین، در یک بازی را نشان می‌دهد. همانطور که مشخص است، با اینکه تمرکز بازی او در سمت راست خط حمله است، به اندازه یک مدافع میانی به عقب زمین می‌رود تا توپ را به گردش در بیاورد و بازیسازی کند. در نظر داشته باشید، که تصویر زیر، نشانگر مناطق حضور او در بازی رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان مقابل بایرن، یک بازی بسیار بزرگ و حساس می‌باشد اما مسی بدون توجه به این نکته، کار خود را انجام داد.


این تصویر نشان می‌دهد که مسی در زمین به همه جا می‌رود، اما او نیاز به توانایی‌های خاصی برای سازگار کردن خود با بازی در چند پست دارد. شما قطعا نمی‌توانید از یک مهاجم انتظار داشته باشید تا در میانه میدان ضرباهنگ بازی را برای شما حفظ کند، همانطور که نمی‌توانید از یک مدافع انتظار داشته باشید که در یک فصل 25 گل به ثمر برساند. جهان فوتبال از توانایی‌های گلزنی مسی، کاملا آگاه است. 91 گلی که او در یک سال به ثمر رساند، رکوردی که تا مدتها باقی خواهد ماند، کاملا مؤید این قضیه است. او در این فصل، آمار پاس گل‌های خود را نیز به همان اندازه افزایش داده است. او حالا با 17 پاس گل، بهترین آمار را در بین بازیکنان لالیگا دارد، و علاوه بر آن با 6 پاس گل در لیگ قهرمانان، باز هم رتبه اول را در رقابت‌های این فصل در اختیار دارد.

مسی از بُعد خلاقانه، بسیار پیشرفت کرد و حضور او در ضلع راست مثلث MSN به طور قابل توجهی گل‌های اشتراکی این سه بازیکن را افزایش داده است. نیمار در این فصل 37 گل برای بارسا به ثمر رسانده است که با توجه به آمار اولین فصل او در باشگاه، بسیار فوق‌العاده محسوب می‌شود. مسی هم در امر گلزنی موفق است، هم در گلسازی؛ چیزی که او خصوصا در این فصل به همگان ثابت کرده است. ژاوی هرناندز بسیار کمتر از قبل بازی می‌کند و آندرس اینیستا این روزها برای پُر کردن جای خالی ژاوی، نقش بسیار محدودتری نسبت به قبل ایفا می‌کند. مقدار بسیار زیادی از بار خلاقیت تیم، مانند اکثر چیزهای دیگر، به دوش لیونل مسی است. بازیکنی که به سمت راست منتقل می‌شود، و همچنان بیش از پنجاه گل و بیست پاس گل به نام خود ثبت می‌کند، کاملا شایسته عنوان بهترین است.

از سوی دیگر، کیفیت به اندازه کمیت مهم است و مسی این نکته را می‌داند. حرکت از سمت راست به وسط و ارسال یک پاس مورب فوق‌العاده پشت مهاجمین برای بازیکنی که پیش از این فرار کرده و کسی متوجه او نبوده است! چند بار این صحنه را در طول این فصل دیده ایم؟ در بارسا همه از بازیکنان انتظار دارند که بهترین پاس را به بازیکن کناری خود بدهند، اما مسی پا را فراتر می‌گذارد، از حد نرمال خارج می‌شود و پاس‌های دشوار اما کلیدی خود را در بهترین زمان ممکن ارسال می‌کند. پاس گل او مقابل منچستر سیتی به راکیتیچ، پاس مورد علاقه من است، اما این تنها یکی از آن پاس‌های دیوانه کننده مسی در این فصل است. همه کاره واقعی بودن، یعنی همین! بهترین گلزن و بهترین پاس گل دهنده، در جهان فوتبال.

آمار برای کسانی است که به آن علاقه دارند، اما نکات به خصوص تری از بازی لیونل مسی وجود دارد که او این نکات را برای اینکه به یک همه کاره تبدیل شود، بهبود بخشیده است. نکاتی که نمی‌توان با نگاه به آمار به آن‌ها پی برد. پیروزی 3-0 مقابل بایرن، بسیاری از پیشرفت‌هایی که مسی در بازی خود اعمال کرده است را مشخص کرد. با اولین موقعیت بازی شروع می‌کنیم، جایی که سوارز خود را در موقعیت تک به تک با مانوئل نویر دید، اما دروازه بان آلمانی با واکنشی خیره کننده مانع از فروپاشی دروازه بایرنی‌ها در همان ابتدا شد. این حرکت از مسی آغاز شد، با ضربه سری که بالاتر از رافینیا به توپ زد و فضایی به وسعت یک هکتار (!) در اختیار سوارز قرار داد. بله! شما درست شنیدید. لیونل مسی، یکی از کوتاه قامت‌ترین بازیکنان میدان، در یک نبرد هوایی پیروز شد تا موقعیتی به آن خوبی برای سوارز به وجود بیاید.

ممکن است بگویید رافینیا چندان هم در امر سر زنی ماهر نیست و من در مورد مهارت سر زنی لیونل مسی بزرگ نمایی می‌کنم. برای اینکه اثبات کنم اشتباه می‌کنید، مسی دقیقا مانند این حرکت را در بازی برگشت و در مصاف با بن عطیه انجام داد تا سوارز را بار دیگر در موقعتی مناسب قرار دهد و در نهایت نیمار یک گل خارج از خانه ارزشمند، روی همان حرکت به ثمر برساند. تصور کنید: مسی 1.70 متری، نبرد هوایی را از بن عطیه 1.92 متری، که با یک ضربه سر گل اول بایرن را به ثمر رسانده بود، می‌برد. درک این نکته سخت است، اما ما داریم در مورد لیونل مسی صحبت می‌کنیم؛ او سر زنی را هم به کلکسیون پر زرق و برق خود، با گلزنی‌های کم اما زیبای با سر، اضافه کرده است.

یک انتقاد دیگر که پیش از این به مسی وارد می‌شد، وابستگی بیش از حد او به پای چپش بود. اما او در این فصل، دقیقا یک سوم گل‌های خود را با پای ضعیفتر خود به ثمر رسانده است؛ آماری که در طول دوران بازیگری او تا سال 2012، تنها 15.8 درصد از کل گل‌های او بود. چه کسی گل دوم او مقابل بایرن را که طی آن بواتنگ را نابود کرد و پس از آن بهترین دروازه بان دنیا را با یک ضربه چیپ، آن هم با پای راست "ضعیفش" مغلوب کرد، از یاد می‌برد؟ در حالی که پای چپ او که همچنان هدیه خداوند به بشریت محسوب می‌شود، حالا پای راست او نیز بسیار قوی و قابل اتکا شده است.

بازی رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان مقابل بایرن، بازی که هواداران تا مدتها آن را از یاد نخواهند برد، نمونه بارزی از توانایی‌ها و مهارت‌های مسی بود. اصلا کاری هست که او در این بازی انجام نداده باشد؟ او دیوی مانند نویر را با یک شوت پای چپ فوق‌العاده از بیرون محوطه جریمه مغلوب کرد، با یک پاس عمقی به موقع و طلایی، نیمار را در موقعیت تک به تک قرار داد تا او گلزنی کند. او بواتنگ را ویران کرد و دوباره نویر را مغلوب ساخت تا گل دوم خود را به ثمر برساند؛ گلی که سال‌ها و سال‌ها در یاد‌ها خواهد ماند و در مورد آن بحث خواهد شد.

کاملا واضح است که چرا مسی بهترین بازیکن "همه کاره" دنیا محسوب می‌شود. او می‌تواند به همه نقاط زمین برود، می‌تواند گلزنی و گلسازی را آن هم در سطحی که هر بازیکن دیگری رویای آن را می‌بیند، انجام دهد. او همچنین توانایی بازی در هر دو پست هافبک و مهاجم را داراست و زمانی که نیاز شود حتی می‌تواند دفاع کند! او می‌تواند سر زنی کند، با هر دو پا ضربه می‌زند، به همان خوبی می‌تواند پاس گل دهد که گلزنی می‌کند و هر کاری که تیم به آن نیاز داشته باشد در لحظه انجام می‌دهد و از هیچ کاری برای پیشرفت تیم فروگذار نمی‌کند. خانم‌ها آقایان؛ این شما و این لیونل مسی ِ همه کاره!
ارزش: ۱۰.۰۰ (۱ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
سوداگر
پاسخ به: لیونل مسی: یک همه کاره تمام عیار!
اصلا شوخیشم قشنگ نیس قیاس پنالدوبا کینگ لئومسی


چهارشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ (۲۳:۰۷)
 
6+5=11
پاسخ به: لیونل مسی: یک همه کاره تمام عیار!
کینگ


دوشنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ (۴:۵۳)
 
kamiba
پاسخ به: لیونل مسی: یک همه کاره تمام عیار!
بسیار زیبا بود. ممنونم
درود بر مسی


یکشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ (۲۰:۴۵)
 
Soobasa
پاسخ به: لیونل مسی: یک همه کاره تمام عیار!
عالی بود

دمتون گرم!


یکشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ (۱۳:۰۲)
 
samanehbarca
پاسخ به: لیونل مسی: یک همه کاره تمام عیار!
مسی بهترین بازیکن تاریخ...والسلام


یکشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ (۱۰:۱۶)
 
del-barca
پاسخ به: لیونل مسی: یک همه کاره تمام عیار!
خیلی مقاله جالبی بود.
مسی یه نابغه تکرار نشدنیه.


یکشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ (۷:۳۱)
 
ari10
پاسخ به: لیونل مسی: یک همه کاره تمام عیار!
با کسب شش جام و گرفتن توپ طلا پرونده کریس رو واسه همیشه میبنده.
راستی یه سوال:اگر بارسلون تو لیگ و جام حذفی اول شه جام در جام با رئال بازی میکنه یا بیلبائو؟


یکشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ (۱:۰۸)
 
X-BARSELONA
پاسخ به: لیونل مسی: یک همه کاره تمام عیار!
نقل قول
کاملا واضح است که چرا مسی بهترین بازیکن "همه کاره" دنیا محسوب می شود. او می تواند به همه نقاط زمین برود، می تواند گلزنی و گلسازی را آن هم در سطحی که هر بازیکن دیگری رویای آن را می بیند، انجام دهد. او همچنین توانایی بازی در هر دو پست هافبک و مهاجم را داراست و زمانی که نیاز شود حتی می تواند دفاع کند! او می تواند سر زنی کند، با هر دو پا ضربه می زند، به همان خوبی می تواند پاس گل دهد که گلزنی می کند و هر کاری که تیم به آن نیاز داشته باشد در لحظه انجام می دهد و از هیچ کاری برای پیشرفت تیم فروگذار نمی کند. خانم ها آقایان؛ این شما و این لیونل مسی ِ همه کاره!

نه شما بگین کی مثل مسی پیدا میشه..نه واقع بگین..
ناموسا بعضی از رسانه ها میان لئو رو با بقیه مخصوصا پنالدو مقایسه میکنن.این دو دخلشون به هم چیه...مسی سوپر بازیکن جهان..پنالدو چمن شمار محوطه جریمه تیم حریف...بدبخت از بس توی محوطه جریمه تیم حریف میشینه منتظر توپه که دیگه مونده بعد از شمردن تعداد چمن های محوطه چیکار کنه....توپ هم که بهش پاس نمیدن..فقط تنها سودش برای زغال مادرید اینه که رو بقیه خطای مشکوک بشه بعد خودش بیاد شانسی گل بزنه..
واقعا کیا طرفدار رئالن با این وضع فلاکت زدشون......
نتیجه بازی آتلتیکو و بارسا صد در صد این میشه
بارسلونا3-آتلتیکو2


یکشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ (۰:۵۱)
 
ejlwww
پاسخ به: لیونل مسی: یک همه کاره تمام عیار!
کسی که رونالدینیوی کبیر تاییدش کرده باشه اون هم در هفده سالگی میشه همین:لیونل مسی افسانه ای


یکشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ (۰:۲۴)
 
messinicy
پاسخ به: لیونل مسی: یک همه کاره تمام عیار!
چیزی نمیشه گفت غیر از اینکه بجای کلماتی مثل فوق العاده یا بهترین بگوییم مسی !!!!! مسی فقط با مسی قابل مقایسه است و با کلمه مسی تنها آن را میتوان توصیف کرد


شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ (۲۳:۰۸)
 
RAMONA
پاسخ به: لیونل مسی: یک همه کاره تمام عیار!
بخاطر ترجمه تون ممنونم آقای زرگرنتاج


شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ (۲۲:۴۷)
 
saeed2014
پاسخ به: لیونل مسی: یک همه کاره تمام عیار!
خيلي دوسدارم مسي توي الكلاسيكو جلو چشماي زرافه اونم توي سانتياگو هتريك كنه.اصن خودش يه پا قهرمانيه واسه ماها.ارزوم اينه توي سانتياگو همه هواداراي رئال بعده بازي وايسن و مسي رو تشويق كنن


شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ (۲۱:۴۱)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: لیونل مسی: یک همه کاره تمام عیار!
هیچ بازیکنی در طول تاریخ قابل قیاس با مسی نیست، حتی مارادونا و پله. پنالدو که شوخی رسانه هاست.


شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ (۲۱:۳۷)
 
Heavenly.Girl
پاسخ به: لیونل مسی: یک همه کاره تمام عیار!
خیلی جالبه که چنین اعجوبه ای رو با رونالدو مقایسه میکنن، اون 1/10 مهارتایی که مسی داره رو نداره اون وقت شده ستاره تیم! ستاره ای که فقط بلد واسته یه جا و منتظر باشه بقیه بهش پاس بدن تا اون بزنه تو گل و به منافع شخصیش برسه...!
مسی برای ما بهترین بوده و هست


شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ (۲۱:۱۱)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۲۱۷ کاربر آنلاین است. (۱۴ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۲۱۷

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!