به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

فرم تابع عملکرد است: معمای منطق لیونل مسیآنالیز فنی
فرستنده مبينا پولايی در تاريخ جمعه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ (۲۳:۳۰) (۱,۶۳۴ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
مرجع: Grup 14
مترجم: مبینا پولایی / FCBarcelona.ir


درخشش مسی، در روش او برای پیدا کردن بهترین، و نه جذاب‌ترین راه حل، نفهته است.

آیا شما بازی‌ای که مسی در آن قیچی برگردان زده باشد را به خاطر دارید؟ نه؟ خب من هم به یاد نمی‌آورم. در مورد یک شوت وحشتناک چهل یاردی چطور؟ همانی که مستقیم به کنج دروازه رفت؟! مسئله این است که من هم یادم نمی‌آید، زیرا مسی هیچوقت گلی مانند این نزده؛ البته تصادفا این می‌تواند یکی از صدها گلی باشد که مسی در طول زندگی حرفه‌ای خود به ثمر رسانده است!

کانون هواداران بارسلونا در ایران

مردم لئو مسی را با نام‌های مختلفی در دنیای فوتبال می‌شناسند: جادوگر، فرازمینی، نابغه، باور نکردنی و ... . چیزی که می‌خواهم بگویم به معنای به چالش کشیدن این ویژگی‌ها نیست. درست است که بازی مسی در اکثر اوقات - و از نظر من در خیلی خیلی خیلی از اوقات - جذاب و دیدنی است اما در عین حال این بیانیه نیز صادق است: عملکرد او هرگز دیدنی‌تر و جذاب‌تر از آنی نیست که عملا مورد نیاز است.

وقتی مسی کار خارق العاده‌ای انجام می‌دهد، آن را نه برای انجام دادن آن کار، بلکه برای کمک به تیم انجام می‌دهد [ و این تفاوت بزرگ او با بازیکنانی است که برای خودشان بازی می‌کنند. کسی را سراغ دارید؟! ]. اگر او بتواند با یک روش ساده توپ را وارد دروازه حریف کند، همین کار را می‌کند. اگر با واگذاری توپ به هم‌تیمی توسط یک پاس ساده، گره خیلی از مشکلات بازی را باز کند، خب همین کار را انجام می‌دهد. اگر دریبل چهار مدافع بهترین گزینه نباشد، مطمئن باشید که او برای انجام دادن آن تلاشی نخواهد کرد و به جای آن کار معقولانه تری را بر می‌گزیند. اگر شما گل‌های شگفت انگیزی از او دیده‌اید که پس از دربیل شش بازیکن، درون دروازه جای گرفت، من تضمین می‌کنم که گزینه بهتری پیش روی او نبوده است. در مجموع منظور من این است: مسی هیچ چیز را بیش از حد پیچیده نمی‌کند. او نابغه‌ای است با منطق، نه با جنون!

هنگامی که شما بازی‌هایی را تماشا می‌کنید که بازیکنان قدیمی در آن‌ها حضور داشته‌اند، متوجه خواهید شد که بیشتر آنها نسبتا متفاوت بوده‌اند. برای مثال پله؛ بازیکنی که غالبا قادر به انجام کارهای غیر ممکن بود. تنها پله، پله بود. در واقع تنها خود او قادر به انجام دادن آن کارها بود. مارادونا، شاید تنها در بعضی از بازی‌ها، کمی مانند او عمل می‌کرد. در سال‌های نه چندان دور، من بازی‌هایی را از این زوج دیده‌ام که خود مارادونا از آنها به عنوان بهترین بازی‌ها یاد می‌کند. حتی در آن بازی‌ها او نیز تصمیمات اشتباهی می‌گرفت. تلاش برای ارائه عملکردی جذاب و دیدنی، اما استفاده از غیرممکن‌ترین گزینه‌ها، آن هم هنگامی که گزینه‌های راحت تری وجود دارد، که نهایتا سرنوشت هر دو یکی خواهد شد.

شاید رونالدینیو مثال نزدیک تری باشد؛ در حال حاضر بسیاری فوتبال دوستان عاشق رونالدینیو هستند، بله البته که عاشق، چرا که او یکی از فوق‌العاده‌ترین بازیکنان فوتبال بوده است. اما هنگامی شما صفحه یوتیوب او را مشاهده کنید، فکر می‌کنید که او شباهت بسیار کمی به مسی دارد و دلیل آن نیز مبرهن است؛ منطق بازی او همچون مسی نیست. حتی در دورانی که در اوج بود و می‌توانست پیروزی‌های بزرگی را رقم بزند، مجبور بود در همان بازی‌ها سخت‌ترین روش‌ها را به کار گیرد اما در اکثرا مواقع موفق نمی‌شد. نه به خاطر اینکه بازیکن بزرگی نبود، بلکه به خاطر اینکه یک کار "غیر ممکن"، به معنای واقعی کلمه غیر ممکن نیست، بلکه خیلی خیلی خیلی سخت است. جادوی او، حد و مرز مشخصی داشته، اما برای مسی خیر.

در برخی موارد حتی سبک بازی کریستیانو رونالدو، دقیقا در نقطه مقابل منطق بازی مسی قرار دارد. تنها با تمرکز روی چند تا از شوت‌های رونالدو در می‌یابید که تعداد زیادی از آنها زاویه دار و یا با فاصله‌های طولانی از دروازه زده می‌شوند که طبیعتا احتمال گل شدن آنها را نیز پایین می‌آورد. با این حال کریستیانو در هر شرایطی از این روش‌ها استفاده می‌کند، اگر چه انجام دادن آن به هیچ وجه منطقی نیست! تلاشی که برای به ثمر رساندن گل 30 یاردی کرد و نهایتا نتیجه هم داد و مدت‌ها در یوتیوب مورد تحسین و تشویق قرار گرفت، نمونه بارز آن است. اما پس از مدت کوتاهی از خاطر بسیاری از مردم پاک شد و ذهن‌ها روی ضربات و حرکات دیگری منعطف گردید.

مسی متفاوت است! این را تنها به این خاطر نمی‌گویم که به ندرت سراغ کار‌های غیر ممکن می‌رود، آن هم زمانی که یک گزینه راحت‌تر و کارآمدتر پیش رویش قرار دارد؛ خیر! عقلانیت و منطق مسی را می‌توان در بسیاری از کارهای او مشاهده نمود. ما همه مثالهایی را به یاد داریم که او توپ را به گوشه دروازه کوبیده است، اما اغلب اوقات، ضربات نهایی مسی کاملا متفاوت هستند. برای درک بهتر این مطلب یکی از ضربات نهایی او را مورد بررسی قرار می‌دهم. گل نخست مسی که در مصاف با بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان فصل 2008/09 به ثمر رسید یکی از آنها است؛ نهایت ذکاوت و عقلانیت مسی را در این گل می‌توان مشاهده کرد. او به آرامی توپ را از گوشه زمین به سمت دروازه هدایت کرد و دروازبان هیچ فرصتی برای رسیدن به توپ نداشت، تنها 10 سانتی متر مانده بود تا توپ از خط دروازه عبور کند و تنها کاری که تیرک توانست انجام دهد این بود که توپ را در جای‌گیری در دروازه یاری دهد. با اینکه خیلی ساده به نظر می‌رسد، اما در عین حال خطراتی را نیز به همراه دارد! کارهایی که مسی انجام می‌دهد در عین زیبایی، ساده نیز هست؛ فرم تابع عملکرد است!

سبک دریبل زنی او اما علاوه بر جذابیت، چاشنی‌هایی را نیز به همراه دارد. پا عوض کردن‌های پیاپی، الاستیکو (دریبل رونالدینیویی)، ضربه با پشت پا؟ شما به سختی می‌توانید چنین حرکاتی را از او ببینید (شاید هم او ناگهان این حرکات نمایشی را در یک بازی بزرگ به نمایش بگذارد، وقتی که کسی انتظارش را نمی‌کشد). تمام آنچه مسی انجام می‌دهد، کنترل نزدیک و دقیق، تغییر مسیر و بر هم ریختن انتظارات بازیکنان حریف در خصوص حرکات آینده اوست. حتی لایی‌هایی که او می‌اندازد، یک نوعی سادگی در خود دارد. به هر حال، این کوتاه‌ترین راه ممکن برای عبور از حریف است!

ببینید! او می‌داند که باید چگونه از استعداد نامحدود و باورنکردنی خود استفاده و می‌تواند استفاده کند؛ مسی واقعا فارغ التحصیل لاماسیا است. مسی هم بازیکنی است مانند سایر بازیکنان، مهاجمی مانند سایر مهاجمان، آبی اناری پوشی مانند سایر آبی اناری پوشان؛ اما آنچه مسی را از بین سایرین متمایز می‌کند استعداد، یا بهتر بگویم، هوش او است. هنگامی که سخت‌ترین راه حل‌ها در مقابلش می‌رقصند، در سخت‌ترین شرایط و سخت‌ترین فشارها که تصمیم‌گیری برای هر کسی دشوار خواهد شد، تنها مسی می‌تواند بهترین و در عین حال، ساده‌ترین راه حل را پیدا کند و کار خود را انجام دهد. خلاصه بگویم، مسی همان مارادوناست، با این تفاوت که با عقل و هوش خود بازی می‌کند نه با جنون! به همین دلیل است که من می‌گویم زدن قیچی برگردان یا شوت 40 یاردی از مسی بعید است، چرا که در بسیاری از موارد انجام دادن این کارها منطقی نیست اما همه کارهایی که مسی انجام می‌دهد، از روی منطق است.
ارزش: ۱۰.۰۰ (۱ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
akbarimatin17
پاسخ به: فرم تابع عملکرد است: معمای منطق لیونل مسی
مسی واقعا یه نابغه است . عجیبه که بازیکنایی مثل رونالدو با مسی مقایسه میشن.


شنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ (۲۲:۴۲)
 
BRAIN
پاسخ به: فرم تابع عملکرد است: معمای منطق لیونل مسی
بهترین راه حل در سریع ترین زمان ممکن در شرایط متفاوت رو مسی انتخاب می کنه.ولی مسی رو نمیشه تو قالب کلمات توصیف کرد.فقط باید دیدش.


شنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ (۱۸:۲۳)
 
9VECTOR9
پاسخ به: فرم تابع عملکرد است: معمای منطق لیونل مسی
مسی توانایی جادو کردن رو داره اما ساده ترین و راحت ترین راه رو انتخاب میکنه ... در صورت نبود راه آسون اونموقع از جادوش استفاده میکنه و همه ی مارو به باز نگه داشتن دهان وادار میکنه
مسی برای مثال لایی زدن رو آسون نشون میده در حالی که یکی از سخت ترین کار های ممکنه.... یا بهتر بگم مسی فوتبال رو آسون نشون میده .. خیلی آسون


شنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ (۱۴:۵۱)
 
messi-.10
پاسخ به: فرم تابع عملکرد است: معمای منطق لیونل مسی
بهترین بازیکن تاریخ باید منطقی فکر کنه


شنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ (۱۱:۰۱)
 
shakib10
پاسخ به: فرم تابع عملکرد است: معمای منطق لیونل مسی
نقل قول
ونم تو دنیایی که عده ای ابله برای عضله پا یا شکم رونالدو جیغ می کشن و ابله ترین به نام خود رونالدو، برای به جیغ وادار کردن اینها هر کاری می کنه! اما مسی جادوی ساده خودش رو داره. جادویی که در تاریخ بی نظیره!
یکی مثل پنالدو برای اینکه مقایسش بکنن باید اینقدر عرق بریزه و دهن خودشو اسفالت کنه تا بتونه یجوری بیاد خودشو هم تراز بکنه ولی این سادگی و عملکرد سریع ذهنی همه نقشه ها و زحمت های حریفا رو نقش بر اب میکنه


شنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ (۱۰:۰۶)
 
San.Andres
پاسخ به: فرم تابع عملکرد است: معمای منطق لیونل مسی
نگاه جالب و متفاوتی بود. اما یک نکته در این مورد، اینه که شاید این از هوش مسی باشه که از بین اون همه گزینه، بهترین گزینه رو انتخاب می کنه، اما rationality چیزیه که تو بازی همه بازیکنان لاماسیایی دیده میشه. ژاوی، اینیستا، پویول، و حتی سرجی روبرتو.


شنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ (۸:۵۳)
 
AMiRh03EiN72N
پاسخ به: فرم تابع عملکرد است: معمای منطق لیونل مسی
اگه هدف مسی تو زمین فقط خودشو خودش بود ، الان تو بارسا نبود
بابت ترجمه مقاله هم ممنون


شنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ (۶:۵۷)
 
fcb.catalan.hamed
پاسخ به: فرم تابع عملکرد است: معمای منطق لیونل مسی
بابت ترجمه اين مقاله زيبا ممنون ، خسته نباشيد


شنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ (۲:۴۳)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: فرم تابع عملکرد است: معمای منطق لیونل مسی
این مقاله بی نظیر رو حتما دقیق بخونید. به زیباترین شکل ممکن فوق العادگی ساده مسی رو به تصویر کشیده!

اونم تو دنیایی که عده ای ابله برای عضله پا یا شکم رونالدو جیغ می کشن و ابله ترین به نام خود رونالدو، برای به جیغ وادار کردن اینها هر کاری می کنه! اما مسی جادوی ساده خودش رو داره. جادویی که در تاریخ بی نظیره!


جمعه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ (۲۳:۳۷)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۹۸ کاربر آنلاین است. (۲۰ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۱۹۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!