به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

آبی و اناری‌ها در جام ملت‌های اروپا؛ قسمت اول (1964 تا 1992)نوستالژی
فرستنده رضا خانجانی در تاريخ شنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ (۱۹:۴۰) (۱,۰۲۲ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
منبع: سایت رسمی باشگاه
مترجم: رضا خانجانی / FCBarcelona.ir


در اپیزود اول این مجموعه دو قسمتی نگاهی می‌اندازیم به این که بازیکنان بارسا دوره‌های اخیر جام ملت‌های اروپا را - که 56 سال از اولین دوره برگزاری آن می‌گذرد - چگونه گذراندند. با ما همراه باشید!

در حال حاضر 8 بازیکن از بارسا در یورو 2016 حضور خواهند داشت: اینیستا، سرجیو بوسکتس، پیکه و آلبا (اسپانیا)، تراشتگن (آلمان)، راکیتیچ (کرواسی)، آردا توران (ترکیه) و فرمائلن (بلژیک).

کانون هواداران بارسلونا در ایران

1960؛ جا ماندن اسپانیا از یورو

امسال ۲۴ تیم در مرحله نهایی یورو حضور دارند؛ بسیار بیشتر از اولین باری که رقابت‌های یورو به میزبانی میزبان فعلی (فرانسه) برگزار شد. بارسا بازیکنان زیادی در ترکیب اسپانیا داشت اما همه آن‌ها این رقابت‌ها را از دست دادند. هنگامی که اسپانیا در مرحله یک چهارم نهایی به اتحاد جماهیر شوروی برخورد کرد، ژنرال فرانکو اجازه نداد آن‌ها به آن کشور کمونیست سفر کنند.

سال 1964؛ قهرمانی اسپانیا در خاک خود

اسپانیا در سال 1964 میزبان این رقابت‌ها بود و یکی از بازی‌های مرحله نیمه نهایی نیز در استادیوم نیوکمپ برگزار شد و اتحاد جماهیر شوروی با نتیجه 3-0 دانمارک را شکست داد. در بازی دیگر این مرحله، تیم میزبان با در اختیار داشتن تعدادی از بازیکنان بارسا (فران اولیویا، جوزپ ماریا فوسته، خسوس ماریا پردا، سالوادور سادورنی و پدرو زابایا) تیم ملی مجارستان را در برنابئو شکست داد.

بدین ترتیب اسپانیا می‌بایست در دیدار فینال با شوروی رو به رو شود. پردا که بازوبند کاپیتانی اسپانیا را بر بازو بسته بود، در دقیقه 6 تیمش را پیش انداخت اما در نیمه دوم بازی به تساوی کشیده شد. در حالی که تنها 6 دقیقه تا پایان مسابقه باقی مانده بود، مارسلینو با ضربه سر دروازه حریف را باز کرد تا اسپانیا اصلی‌ترین عنوان قهرمانی‌اش را در قرن بیستم به دست آورد.

سال 1976؛ اخراج کرویف و نیکنز

12 سال باید سپری می‌شد تا بارسا دوباره در یورو نماینده داشته باشد؛ جایی که یوهان کرویف و یوهان نیکنز در سال 1976 به همراه تیم شگفت انگیز هلند - که دو سال پیش میزبان جام جهانی بود - به یوگسلاوی سفر کردند اما این رقابت‌ها برای هلند که در نیمه نهایی با نتیجه 3-1 مغلوب چکسلواکی شد، فراتر از ناامید کننده بود. هم کرویف و هم نیکنز در آن بازی اخراج شدند و در صورت صعود هلند به فینال، این مسابقه را از دست می‌دادند.

سال 1980؛ نمایش ناامید کننده اسپانیا

مرحله نهایی سال ۱۹۸۰ اولین دوره‌ای بود مسابقات به شکل گروهی با هشت تیم برگزار شد. پنج بازیکن از بارسا در ترکیب لاروخا حضور داشتند (میگوئلی، خوان مانوئل آسنسی، فرانسیسکو لوبو کاراسکو، آنتونیو اولمو و پدرو ماریا آرتولا) اما این رقابتها به شکل تاریکی برای اسپانیا رقم خورد. هدایت این تیم را کوبالا، اسطوره بارسا، بر عهده داشت. آن‌ها در بازی اول با ایتالیای میزبان 0-0 مساوی کردند و در دو بازی بعدی با نتایج مشابه ۲-۱ از بلژیک و انگلستان شکست خوردند تا با یک امتیاز در انتهای گروه قرار بگیرند.

سال 1984؛ دومین فینال اسپانیا

اسپانیا در سال 1984 در فرانسه بسیار موفق بود. ویکتور مونوز، کاراسکو، ژولیو آلبرتو مورنو و مارکوس آلونسو از بارسا در این تیم - که موفق به راهیابی به دیدار فینال شد - حضور داشتند. پس از تساوی 1-1 مقابل پرتغال و رومانی، گل دراماتیک ماچدا در دقیقه پایانی بازی مقابل آلمان غربی، اسپانیا را به جمع چهار تیم نهایی رساند. آن‌ها در دیدار نیمه نهایی در ضربات پنالتی تیم خارق العاده دانمارک را شکست دادند. میشل لادروپ، اسطوره بارسلونا که بعدها به جمع آبی و اناری‌ها پیوست، در تیم ملی دانمارک بازی می‌کرد اما آلان سیمونسن، ستاره سابق بارسلونا که در مرحله گروهی پای یکی از بازیکنان را شکسته بود، در این تیم حضور نداشت. یورو 1984 به میشل پلاتینی و تیم ملی فرانسه تعلق گرفت که با پیروزی 2-0 مقابل اسپانیا در پارک دو پرنس، عنوان قهرمانی را از آن خود کردند.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

1988؛ یوروی ناموفق برای بازیکنان بارسلونا

در این سال بازیکنانی که از بارسا به آلمان غربی سفر کردند، شامل آندونی زوبی زارتا، رامون کالدره و ویکتور مونز می‌شدند اما بازیکنانی مانند خولیو سالیناس، اوزه بیو، خوزه ماری باکرو و تیکی بگریستین - که در این دوره حضور داشتند - خیلی زود به نام‌هایی آشنا در نیوکمپ تبدیل شدند. پیروزی شگفت انگیز 3-2 مقابل یاران لادروپ در گام اول حاکی از قدرت تیم ملی اسپانیا داشت اما این تیم با شکست‌های ملال انگیز مقابل آلمان در همان مرحله گروهی حذف شد.

این تورنمنت برای گری لینه کر، دیگر بازیکن بارسا نیز فاجعه بار بود. آقای گل جام جهانی 1986 در این دوره از رقابت‌های یورو قادر نبود حتی یک بار چارچوب دروازه را پیدا کند. انگلیس تحت هدایت بابی رابسون (سرمربی آینده بارسا) در بازی اول مقابل ایرلند شکست خوردند و پیش از آن که در دیدار پایانی مرحهل گروهی، تیم شوروی روی زخم آن‌ها نمک بپاشد، در بازی دوم مقابل هلند، با هت تریک مارکو فن باستن مغلوب این تیم شدند. هلند با حضور رونالد کومان و فرانک ریکارد (بازیکن و سرمربی آینده بارسا) عنوان قهرمانی این دوره را به دست آورد.

1992؛ کومان، تنها نماینده بارسلونا

کومان تنها چند هفته پس از به ثمر رساندن گل قهرمانی بارسا در فینال لیگ قهرمانان، به همراه تیم ملی کشورش به سوئد سفر کرد و تنها نماینده بارسا در این تورنمنت بود. هلند بالاتر از اسکاتلند، آلمان و شوروی سابق، به عنوان تیم اول از گروه صعود کرد.

اما این بار در مرحله نیمه نهایی مقابل تیمی شکست خوردند که تنها 10 روز پیش از شروع این رقابت‌ها جواز حضور در جام ملت‌ها را به دست آورده بود. دانمارک که جایگزین یوگسلاوی جنگ زده شده بود، سرانجام به عنوان قهرمانی این دوره دست یافت.
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
Ya.Lasaratal.Hosain
پاسخ به: آبی و اناری ها در جام ملت های اروپا؛ قسمت اول (1964 تا 1992)
تیم ملی اسپانیا بخاطر مشکلات سیاسی و عدم اتحاد ایالتهای مختلفش در ادوار گذشته جام های جهانی و مسابقات یورو آنچنان گذشته افتخارآمیزی نداره و اون چه که مسلمه و انکار ناپذیر ، اینه که قهرمانیهای مثال زدنی اسپانیا در یک دهه اخیر فقط و فقط بخاطر شکوفایی تیکی تاکای بارسا و تزریق این سبک توسط ستونهای اسپانیایی بارسا به تیم ملیشه .


یکشنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ (۲۳:۲۴)
 
سوداگر
پاسخ به: آبی و اناری ها در جام ملت های اروپا؛ قسمت اول (1964 تا 1992)
خیلی خوب بوداین بخش ممنون


یکشنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ (۱۳:۵۵)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: آبی و اناری ها در جام ملت های اروپا؛ قسمت اول (1964 تا 1992)
اسپانیا رو فقط تیکی تاکا به قله فوتبال دنیا رسوند!


یکشنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ (۰:۳۸)
 
AMiRh03EiN72N
پاسخ به: آبی و اناری ها در جام ملت های اروپا؛ قسمت اول (1964 تا 1992)
متن جالبی بود
موفق های تیم ملی اسپانیا مرهون زحمات بازیکنان بارسلوناست


شنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ (۲۲:۰۱)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۶۵ کاربر آنلاین است. (۱۵ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۱۶۵

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!