به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

هکتور بیرین را فراموش کنید؛ سرجی روبرتو، وارث دنی آلوز در بارسا!آنالیز فنی
فرستنده سید سجاد زرگرنتاج در تاريخ پنج‌شنبه، ۱ مهر ۱۳۹۵ (۱۳:۱۲) (۹۳۲ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
منبع: Squawka
مترجم: سید سجاد زرگرنتاج / FCBarcelona.ir


به نظر می‌رسد که بارسا بالاخره پروسه جذب هکتور بیرین، مدافع کناری 21 ساله آرسنال که در لاماسیا رشد کرده را، آغاز کرده است. اما اینکار با وجود سرجی روبرتو تا چه حد منطقی است؟


کانون هواداران بارسلونا در ایران

بیرین که در لاماسیا رشد کرد، در سال 2011 به آرسنال پیوست تا به یکی دیگر از استعدادهایی تبدیل شود که توسط آرسن ونگر در جوانی به آرسنال برده می‌شوند. او یکی از استعدادهای پنهان اروپا در آن زمان بود، و این انتقال کاملاً منطقی به نظر می‌آمد.

در آن زمان، او یک وینگر بود و 60 بازیکن با سنین و استایل‌های مختلف در بارسا رقیب او بودند. در همین حال بود که ونگر به او پیشنهادی با مبلغ بیشتر و راه ساده تری برای رسیدن به تیم نخست داد، و بیرین جوان هم آن را پذیرفت و به لندن رفت.

به لطف تصمیم استیو بولد که او را تبدیل به یک مدافع کرد، جوان 21 ساله حالا بهترین مدافع راست لیگ جزیره است و دنی آلوز، مدافع راست اسطوره‌ای بارسا این تیم را ترک کرده و حالا پیراهن شماره 2 هم بلا استفاده مانده است. و حالا مطابق انتظار، سران بارسا از علاقه خود به جذب مجدد بیرین، خبر داده‌اند.

جوردی مستره، نائب رئیس باشگاه بارسلونا، در این باره گفته است: «بسیار خوب است که این بازیکنان در تیم‌های دیگر دقایق کافی بدست می‌آورند. این پویایی برای بازیکنانی که DNA بارسا را در خون خود دارند، همواره نتیجه خوبی داشته است». و تنها اشاره به کلمه DNA کافی است تا هواداران آرسنال به یاد سال‌های 2010 و 2011، و حواشی متعدد انتقال فابرگاس به بارسا بیفتند.


کاملاً به نظر می‌آید که در مورد بیرین هم چنین مسیری در حال طی شدن است، اما بارسا نباید اشتباه کند. نه اینکه بیرین فوق‌العاده نیست؛ او عالی است، اما مشکل اینجاست که بارسا در حال حاضر هم جایگزین کاملی برای دنی آلوز در باشگاه دارد.

نه، الکس ویدال نه. در حال حاضر وینگر سابق سویا در حال تلاش برای زنده ماندن در بارساست. او مانند بیرینی است که اوضاع برایش خوب پیش نرفته است. اما بازیکنی که حضور بیرین را کاملاً غیر ضروری می‌کند، کسی نیست جز سرجی روبرتو. هافبکی که برای سرمربی‌اش تبدیل به یک آچار فرانسه مفید شده است.

در حالی که او فصل گذشته او هر جا که بارسا نیاز داشت بازی می‌کرد، این فصل، با توجه به رفتن دنی آلوز از بارسا، او در پُست مدافع راست فیکس شده است. و نمایش بی‌نقصی هم در این پُست داشته است. او آنقدر خوب بوده است که نیاز برای آمدن بیرین به تیم کاملاً از بین رفته است.

به طور واضح بیرین فوق‌العاده است، اما برای جایگزینی بازیکنی مانند دنی آلوز، او چندان فرد مناسبی نیست. مدافع برزیلی به هیچ وجه یک مدافع کناری معمولی نبوده و نیست، و حتی برچسب «بیشتر وینگر تا مدافع» که معمولاً به مدافعین کناری برزیلی داده می‌شود، در مورد او صدق نمی‌کند.


آلوز یک بازیکن چند کاره بود. او همزمان مدافع کناری و هافبک میانی بود که فرصت کنترل بازی بسیار بیشتری را برای بارسا به وجود می‌آورد. حضور او در بازی تیمی و حمله‌ها، نقشی کلیدی در موفقیت سبک پپ گواردیولا در بارسا داشت.

در حالی که شاید باورش سخت باشد، استفاده از یک هافبک در این پُست، بسیار منطقی‌تر از استفاده از بیرین تازه کار است. و شکست‌های ویدال در رسیدن به ترکیب بارسا اوضاع را جالب‌تر هم می‌کند، چرا که او واقعاً در هماهنگ شدن با سبک بارسا، ضعف نشان داده و شکست خورده است.

به طور واضح بیرین مدافع راست بهتری نسبت به ویدال است، اما استایل آن‌ها به طرز قابل توجهی به هم شبیه است. فوتبالیست‌های برجسته، سرعت بسیار بالایی هم دارند که بر جلوه بهتر دیگر قابلیت‌هایشان تأثیرگذار است. بله، آن‌ها می‌توانند شوت بزنند، سانتر کنند، پاس بدهند، اما تک تک حرکاتشان به سرعت بستگی دارد.


اما در حالی که روبرتو بازیکن کم سرعتی نیست، تنها استعداد شگرف ورزشی‌اش، استقامت عجیب و غریبش است. این نکته شباهت او به آلوز را تأیید می‌کند، که توانایی‌اش برای دویدنِ بدون توقف در طول بازی، از او یک ستاره چه در سویا و چه در بارسا ساخت.

کانون هواداران بارسلونا در ایران
مقایسه بیرین و روبرتو در دو فصل 2015/16 و 2016/17 (به ترتیب از بالا: پاس موفق / ایجاد موقعیت / تکل موفق / توپ ربایی)

مجموع توانایی‌های سرجی روبرتو بسیار مناسب‌تر از توانایی‌های بیرین برای بازی در سمت راست خط دفاعی بارسا است. حضور مؤثر او در خط حمله افسانه‌ای بارسا تنها به صورت آماری واضح نیست، بلکه به علت ذاتاً هافبک بودنش، به لحاظ تئوری هم مشهود است و عیناً در بازی‌های مختلف به اثبات رسیده است.

همینطور نباید تصور کنیم که بیرین به راحتی می‌تواند خود را به سطح انتظار در کاتالونیا برساند. بسیاری از بازیکنان آرسنال که در طول سال‌ها به بارسا آمدند، هیچکدام به موفقیت کاملی دست پیدا نکردند. هانری فصل شگفت انگیزی را در 2008/09 سپری کرد، اما قبل و پس از آن، چندان درخشان ظاهر نشد. اورمارس عالی به نظر می‌رسید، اما با مصدومیت‌های متعدد نابود شد؛ و البته هر چه کمتر از تلاش‌های فابرگاس برای هماهنگ شدن با سبک بارسا حرف بزنیم، بهتر است.

آرسنال و بارسا سبک مشابهی از فوتبال ارائه می‌دهند، اما باشگاه‌های مختلف با سقف آرزوهای مختلفی هستند. روبرتو نه تنها این‌ها را می‌داند، بلکه توانسته است از سال‌ها شناخته شدن به عنوان یک استعداد سوخته، عبور کند و زنده بماند.

او به باور داشتن به توانایی‌های خودش اصرار ورزید، حتی وقتی هیچکس دیگری به آن باور نداشت. لوییز انریکه شانس درخشش را به او داد و از آن زمان، هیچگاه پشیمان نبوده است. روبرتو زیر فشار شدید طرد شدن توسط هواداران بارسا که انتظار دارند هر هافبکی که از لاماسیا می‌آید تبدیل به ژاوی و اینیستا شود، تبدیل به آنچه که امروز می‌بینیم، شد.


کانون هواداران بارسلونا در ایران

او همه این‌ها را تحمل کرد و نه تنها زنده ماند (فصل گذشته)، بلکه درخشید (این فصل). او آخرین مدرک موفقیت فوتبال مبتنی بر آکادمی است. آن‌ها که به کمک هوش تاکتیکی و تلاش محض، به موفقیت رسیدند.

و بسیار عجیب است که بارسا حتی به جابجا کردن او با بازیکن دیگری فکر کند؛ آن هم با یک مدافع تازه کار که حداقل یک سال برای آشنا شدن با جزئیات بازی در نیوکمپ، نیاز خواهد داشت.
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
poyafatehi
پاسخ به: هکتور بیرین را فراموش کنید؛ سرجی روبرتو، وارث دنی آلوز در بارسا!
روبرو عالیه، من دوست داشتم در پست هافبک میانی بازی کنه، اما حیف تو اون پست ترافیک داریم. ولی در پست مدافع کناری هم بی نقص بوده است.


جمعه، ۲ مهر ۱۳۹۵ (۱۴:۱۳)
 
messi-.10
پاسخ به: هکتور بیرین را فراموش کنید؛ سرجی روبرتو، وارث دنی آلوز در بارسا!
روبرتو باید این فصل مورد آزمون قرار بگیره اگه خوب بود که هیچ اگه نبود بعد برن سراغ بیرین یا هر کس دیگه ای هنوز روبرتو خوبه و وقت داره تا بهتر بشه و میشه قطعا


جمعه، ۲ مهر ۱۳۹۵ (۱۰:۰۹)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: هکتور بیرین را فراموش کنید؛ سرجی روبرتو، وارث دنی آلوز در بارسا!
واقعا جوجه روبرتو عالیه. بازیکنی با این سن کم که می تونه تو انواع و اقسام پستا بازی کنه!

حتی من که خیلی باورش داشتم هم انتظار نداشتم تو پست دفاع راست انقدر عالی باشه!


پنج‌شنبه، ۱ مهر ۱۳۹۵ (۱۶:۳۵)
 
iman_khatar
پاسخ به: هکتور بیرین را فراموش کنید؛ سرجی روبرتو، وارث دنی آلوز در بارسا!
مطلب رو نخونده میگم روبرتو دیشب عالی بود جوری بازیکنای حریف رو شخم میزد میرفت که انگار چندساله در اون پست بوده
در ضمن فکر میکنم انریکه به روبرتو اطمینان کامل داره


پنج‌شنبه، ۱ مهر ۱۳۹۵ (۱۴:۰۲)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۲۲۹ کاربر آنلاین است. (۲۳ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!