به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

سمدو، وارث دنی آلوز! آنالیز فنی
فرستنده رضا خانجانی در تاريخ یکشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ (۱۲:۵۸) (۹۱۲ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
منبع: توتال بارسا
مترجم: رضا خانجانی / FCBarcelona.ir

عثمان دمبله یکی از مستعدترین بازیکنان دنیای فوتبال است اما یکی دیگر از خریدهای امسال بارسلونا، بازی به بازی توجه‌ها را بیشتر به خود معطوف می‌کند؛ او کسی نیست جز نلسون سمدو! در این مقاله سعی داریم به بررسی عملکرد او و مقایسه آن با عملکرد دنی آلوز بپردازیم.


کانون هواداران بارسلونا در ایران

به عقیده نویسنده، عثمان دمبله پس از اعلام رسمی خروج نیمار از بارسلونا، گزینه اصلی برای جانشینی ستاره برزیلی بود. بازی این استعداد فرانسوی در کنار لیونل مسی و لوئیز سوارز، چشم انداز فوق‌العاده‌ای را برای خط حمله بارسلونا به تصویر می‌کشد و هماهنگی دمبله با هم‌تیمی‌های جدیدش، ثمرات زیادی برای ارنستو والورده به ارمغان خواهد آورد.

اگرچه حقیقت امر این است که در بازی با یوونتوس بازیکن دیگری هم وجود داشت که بارسا را تحت تاثیر قرار داد. او که در این تابستان به بارسا ملحق شد و در پستی بازی کرد که بارسا طی چند فصل اخیر با مشکل مواجه بوده، کسی نیست جز نلسون سمدو.

معارفه سمدو بدون حضور چشمگیر طرفداران و در حالی برگزار شد که پیش از پیوستن او به بارسا، شایعاتی پیرامون این مدافع راست پرتغالی وجود داشت که او از داگلاس هم بدتر است. با لحنی مطمئن می‌توان گفت که نمایش او مقابل یوونتوس، تقریباً این دست شایعات را به دست فراموشی سپرد. چرا که سمدو، یک جزء کلیدی در نمایش جامع و کامل شاگردان والورده بود.


برای درک این که سمدو چه قدر تاثیرگذار بوده و چرا بارسا به بازیکنی مانند او نیاز دارد، نیاز داریم دقیقاً بفهمیم که چرا نقش مدافع راست در سال‌های اخیر، این چنین برای بارسا مشکل ساز بوده است. بخش عمده این مشکل، به طور طعنه آمیزی به دنی آلوز و این که او چه قدر در انجام کارهای موردنیاز در زمان مناسب عالی بود، برمی گردد.

در زمان پپ گواردیولا، دنی آلوز با قیمتی به بارسلونا آمد که او را به گران قیمت‌ترین مدافع آن زمان تبدیل کرد. دلیل اولیه‌اش هم توانایی فوق‌العاده آلوز در ایجاد تسلط کامل در جناح راست زمین بود. با توجه به این که مسی در پست 9 کاذب می‌کرد، آلوز کمک زیادی به او می‌کرد و البته مشخص نیست که این خواسته خود مسی بوده یا گواردیولا از او چنین درخواستی کرده است.

در این صورت کل جناح راست به اختیار آلوز در می‌آمد؛ چیزی که خودش بدان راضی بود اما در این صورت اگر بازی چه در بعد دفاعی و چه در بعد هجومی در سمت راست زمین، به خوبی پیش نمی‌رفت، تمام تقصیرها و سرزنش‌ها آلوز را نشانه می‌گرفتند.

او می‌بایست 3 وظیفه اصلی را به طور هم زمان انجام می‌داد:

با به جلو کشیدن مدافعان حریف در سمت راست فضاسازی کند در حالی که این اجازه را هم داشت که در مواردی، سانترهای خطرناکی را به درون محوطه جریمه ارسال کند.

او می‌بایست با ایجاد یک مربع در خط میانی که از مسی، ژاوی و بوسکتس تشکیل می‌شد و انجام یک و دوهای سریع، ضمن ایجاد آشفتگی در تیم حریف، مسی را به سمت ادامه حرکتش هدایت کند.

وظیفه دیگر او به بازگشت‌های سریع هنگام حملات حریف و متوقف کردن آن‌ها و جلوگیری از ایجاد تهدید روی دروازه بارسلونا مربوط می‌شد.


البته موارد گفته شده، تنها مسئولیت‌های اولیه آلوز را تشکیل می‌دادند و بارسا با گلزنی‌های گاه به گاه آلوز، پاس‌های عمقی شگفت انگیز و گل‌سازی او و تکل‌های فوق‌العاده‌اش، هم در زمان پپ گواردیولا و هم در زمان لوئیز انریکه، تیم قدرتمندی را تشکیل می‌داد.

سرمربی آستوریایی بارسا در گفتگویی در مورد آلوز گفته بود که وی در دوران شکوهمند سلطنتش، توانست به خوبی و بدون تلاش زیاد، از سیستم مالکانه و پاس‌های اکید و سریع در زمان پپ، به سیستم بازی مستقیم‌تر بارسای لوچو روی آورد و با آن تطبیق یابد. در زمان لوچو، نقش ژاوی در بارسا کمرنگ و بیشتر به نیمکت ذخیره‌ها محدود شد، مسی به پستش در سمت راست بازگشت و ایوان راکیتیچ جای ژاوی را گرفت تا ایده بازی مستقیم‌تر لوچو را عملی کند.

اگرچه هیچ یک از این تغییرات، آلوز را سردرگم و پریشان نکرد. چرا که دیگر نیاز نبود که او به سان گذشته در فاز هجومی در سمت راست فعال باشد و در عوض بازی ترکیبی و بازگشت‌های سریع، بیشتر از او انتظار می‌رفت تا به مسی، کمی آزادی بیشتری بدهد و موقعیت را برای تطابق موثر راکیتیچ در ترکیب بارسا فراهم کند. باقی این داستان، ورق زدن اتفاقات تاریخی است؛ تیم لوچو در پایان فصل به سه گانه دست یافت و سه ضلعی مسی-آلوز-راکیتیچ، اعتبار قابل توجهی پیدا کرد.

نلسون سمدو فرصت چندانی نداشته تا خودش را ثابت کند و ما به عنوان هوادار، باید محتاطانه رفتار کنیم و آگاه باشیم که در این فصل زود نتیجه‌گیری نکنیم. بازی مقابل یوونتوس که به دلایل متعددی، اهمیت زیادی داشت، سطح خوبی برای سمدو بود تا آن چه را که آبی و اناری‌ها از زمان ترک دنی آلوز، گم کرده بودند، نشان دهد.

او به همراه جرارد دلوفئو دربازی‌های لیگ نشان داده است که در حال رسیدن به درک درستی از بازی بارساست و می‌تواند برای مدافعان تیم مقابل مشکل ساز باشد اما بازی لیگ قهرمانان که با اولین حضور دمبله در ترکیب اصلی بارسلونا همراه بود، به وضوح نشان داد که در صورت هماهنگی دمبله و سمدو در پست‌های مقرر شده، زوج خطرناک و مخوفی در جناح راست تشکیل خواهد شد.

سمدو وظیفه داشت که داگلاس کاستا و پائولو دیبالا را آرام نگه دارد. این که او در انجام وظیفه‌اش چه قدر خوب ظاهر شد، با یک مثال روشن در نیمه اول قابل توضیح است؛ جایی که دیبالا در فضای پشت مدافعین به دنبال توپ می‌دوید، به خاطر اعمال شدن فشار لازم از سوی سمدو، مجبور شد ضربه‌ای ضعیف به سمت دروازه بارسا بزند که به سادگی در اختیار تراشتگن قرار گرفت.

اگر سرجی روبرتو در آن پست حضور داشت، سرعت کافی را برای انجام چنین کاری دارا نبود و به احتمال زیاد، یووه بدون حضور سمدو در آن صحنه به گل اول دست می‌یافت. چیزی که بیش از همه چیز شگفت انگیز بود، مهارت بالای مدافع پرتغالی است. روی صحنه‌ای که او دو بازیکن یوونتوس را پشت سر گذاشت و تقریباً به محوطه جریمه نزدیک شد، کاملا آشکار کرد که او قابلیت ایفای نقش به عنوان یک مهره هجومی را برای بارسا دارد و با گذشت زمان، اعتماد به نفس بیشتری به دست خواهد آورد.


سمدو در بازی مقابل یوونتوس بیشتر روی وظایف دفاعی تمرکز کرده بود و آلبا حرکات هجومی را از سمت چپ پی ریزی می‌کرد. به نظر می‌رسد که سمدو حتی از آلبا هم درون زمین بهتر باشد.

از زمان خروج دنی آلوز از بارسلونا، این تیم همواره در تکاپوی یافتن جانشین برای او بوده و حتی آقای ریمونتادا (سرجی روبرتو) به طور تحسین برانگیزی به جای او بازی کرد اما بارسا با وجود سمدو، بازیکنی را در اختیار دارد که می‌تواند به ارزشمندی بزرگترین مدافع راست تاریخ این باشگاه باشد.

او هنوز اشتباهاتی دارد و برای هماهنگی کامل با تیم به زمان نیاز دارد اما روند پیشرفت او تاکنون، اومتیتی وار بوده است. دمبله هم نیاز به زمان دارد و در آینده می‌تواند می‌تواند ستاره دنیای فوتبال باشد اما در بازی مقابل یوونتوس، او از بین خریدهای جدید بارسا، از لحاظ عملکرد بعد از سمدو قرار می‌گیرد. امیدواریم که نمایش‌های این چنینی را در ادامه نیز از نلسون سمدو شاهد باشیم.
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
Hossein77D
پاسخ به: سمدو، وارث دنی آلوز!
واقعا دفاع راست خوبیه . خدا رو شکر میکنم که اومد امسال .
و واقعا که جای دنی رو پر میکنه . خیلی خوبه واقعا . میخوام فیکس باشه همیشه .


دوشنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ (۴:۰۹)
 
006007
پاسخ به: سمدو، وارث دنی آلوز!
.....


یکشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ (۲۲:۰۲)
 
leoten
پاسخ به: سمدو، وارث دنی آلوز!
بدشانسی تا چه حد،دمبله دو ماه رفت واسه خودش.


یکشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ (۱۶:۲۲)
 
ALI-MAZ
پاسخ به: سمدو، وارث دنی آلوز!
از لحاظ فیزیکی خیلی خوبع...میتونه به دفاع دست و بال شکسته تیم کمک کنه...بارسا تو فاز حمله 3_4_3 بازی میکنه...ولی سمدو با سرعت بالاش جلوگیری میکنه از ضدحمله... باتوجه نمایش های مهیج و اعصاب خورد کن پیکه که همش جا میمونه...


یکشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ (۱۶:۲۲)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: سمدو، وارث دنی آلوز!
نکته جالب در مورد سمدو اینه که خیلی سریع خودشو با بارسا تطبیق داده و به سرعت داره به بهترین عملکرد می رسه. البته در این بین واقعا جای سواله که چرا هی والورده می ذارش بیرون و روبرتو رو اونجا بازی میده!


یکشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ (۱۵:۴۰)
 
Ayratin
پاسخ به: سمدو، وارث دنی آلوز!
سمدو خوبه و توی فرمه ولی والورده اونو نمیاره


یکشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ (۱۴:۴۶)
 
leoten
پاسخ به: سمدو، وارث دنی آلوز!
سمدو فوق العاده هست،ولی چرا کم بازی میکنه،در حالی که کاملا آماده هست؟بازی دمبله با توجه به اینکه سرعتیه و تکنیکی زمانی نمود بیشتری داره که تیم مقابل هم سطح بارسا باشه،نه اینکه اتوبوسی دفاع کنه،مثل دیروز ختافه که مسی هم نتونست نفس بکشه.


یکشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ (۱۴:۴۰)
 
omid-soz
پاسخ به: سمدو، وارث دنی آلوز!
عالیه سمدو
دمبله هم یکمی میترسه،چون توپ لو دادن تو بارسا واقعا میتونه هجمه هوادارا و هم تیمیا رو داشته باشه،وگرنه هممون میدونیم ک قدرت دریبلینگ داره و راحت میتونه مدافعارو بهم بریزه.


یکشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ (۱۳:۵۰)
 
Heavenly.Girl
پاسخ به: سمدو، وارث دنی آلوز!
فوق العاده بود!


یکشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ (۱۳:۰۰)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۲۰۹ کاربر آنلاین است. (۱۴ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۲۰۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!