به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

دیگو مارادونا درگذشت...اسطوره‌ها
فرستنده مبينا پولايی در تاريخ چهارشنبه، ۵ آذر ۱۳۹۹ (۲۲:۱۰) (۳۸۹ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
مرجع: سایت رسمی باشگاه
مترجم: مبینا پولایی - متین اکبری / FCBarcelona.ir


این ستاره آرژانتینی که بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۴ با پیراهن بارسا توپ می‌زد، ساعاتی پیش دار فانی را وداع گفت... به همین بهانه در این مقاله به مرور دوران حرفه‌ای او خواهیم پرداخت.


کانون هواداران بارسلونا در ایران

دیگو آرماندو مارادونا، کسی که به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تمام ادوار بر شمرده می‌شد، ساعاتی پیش از دنیا رفت. او در تاریخ ۳۰ اکتبر ۱۹۶۰ در لانوس آرژانتین متولد شد و فوتبال خود را خیابان‌های اطراف محله‌اش آغاز کرد و سپس در سن ۱۲ سالگی به تیم نوجوانان لس سبولیتاس آرژانتین پیوست.

او در سال ۱۹۷۴ به باشگاه فوتبال آرژانتینوس جونیورز پیوست؛ باشگاهی که تا فوریه ۱۹۸۱ در آن ماندگار شد و طی ۱۶۶ بازی ۱۱۶ گل به ثمر رساند. در همان زمان بود که توانست خانواده‌اش را از فقر نجات دهد. این مهاجم، با ۱.۶۸ متر قد، تماشاگران را با مهارت فوق‌العاده خود، حرکات حیرت‌انگیزش با پای چپ، سرعت و دریبل‌زنی دیدنی‌اش تحت تاثیر قرار می‌داد. او در فصل ۱۹۸۰/۸۱ به باشگاه بوکا جونیورز منتقل شد و در آنجا اولین قهرمانی‌اش در لیگ‌ را تجربه کرد. در همان زمان بود که بارسا مذاکرات خود را برای خرید او آغاز کرد اما فدراسیون فوتبال آرژانتین تمام فعالیت‌های نقل و انتقالاتی را به بعد از جام جهانی ۱۹۸۲ موکول کرد.

مارادونا در بارسا: گل‌های فراموش‌نشدنی

نهایتاً در تابستان ۱۹۸۲ مارادونا به بارسا پیوست. در طول دوران حضورش در بارسا، مارادونا ثابت کرد که یک بازیکن فوق‌العاده است اما تنها قادر به نشان دادن کلاس فوق‌العاده خود در موارد نادری بود، مانند گلی که در فصل ۱۹۸۲/۸۳ مقابل رد استار در جام برندگان اروپا به ثمر رساند یا گلی که در جام حذفی همان فصل در سانتیاگو برنابئو وارد دروازه رئال مادرید کرد و حتی مورد تشویق هواداران این تیم قرار گرفت. اولین ناکامی جدی مارادونا در بارسا زمانی رخ داد که به هپاتیت مبتلا شد و مجبور شد برای چند ماه از میادین دور بماند.


بازگشت او به تیم با اخراج اودو لاتک و ورود سزار لوییس منوتی در سال ۱۹۸۳ همزمان شد. مربی‌ای که با دو برد حیاتی مقابل رقیب دیرینه یعنی رئال مادرید، در جام حذفی و لالیگا فصل را برای بارسا نجات داد. مارادونا در فصل دوم حضورش در بارسا (۱۹۸۳/۸۴) با بازیکن اتلتیک بیلیائو، آندونی گوی گوچئا درگیر شد که منجر به شکستگی قوزک پای او شد. این ستاره آرژانتینی پیش از پایان لیگ به میادین بازگشت ولی بارسا دیگر نمی‌توانست برای عناوین رقابت کند. بارسا در آن سال فینال جام ‌حذفی را هم به اتلتیک بیلبائو واگذار کرد. بازی‌ای که به خاطر درگیری بین بازیکنان در پایان بازی در تاریخ ماندگار شد.

مارادونا ۷۵ بار با پیراهن بارسا به میدان رفت و در این مدت ۴۷ گل به ثمر رساند و قهرمان جام حذفی و کوپا دی لالیگا ۱۹۸۲/۸۳ و سوپر کاپ اسپانیا در سال ۱۹۸۳ شد. پس از آن او با هیئت مدیره باشگاه به مشکل برخورد تا اینکه مجبور شد بعد از شکست در فینال جام حذفی ۱۹۸۴ از باشگاه جدا شود و به ناپولی بپیوندد. حضور او در این باشگاه با کسب دو عنوان قهرمانی در لیگ، یک جام حذفی و یک جام یوفا همراه بود.


قهرمان تیم ملی آرژانتین

او با تیم ملی آرژانتین قهرمان جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک شد، تورنمنتی که او در آن و به خصوص در مقابل تیم انگلیس عملکرد درخشانی داشت. مارادونا در این جام دو گل به ثمر رساند: یکی از آن‌ها که به دست خدا معروف شد و گل استثنایی دیگری که یکی از بهترین گل‌های تاریخ جام جهانی محسوب می‌شود. بعد از جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا که آرژانتین در آن نایب قهرمان شد، فیفا مارادونا را به خاطر مصرف مواد مخدر تا تاریخ ۳۰ ژوئن ۱۹۹۲ محروم کرد. پس از آن او به سویا پیوست، جایی که مدت کوتاهی از دوران حرفه‌ای را آنجا سپری کرد. در سال ۱۹۹۳ او برای مدت کوتاهی به نیوولد اولد بویز آرژانتین رفت. به نظر می‌رسید جام جهانی ۱۹۹۴ در آمریکا فرصتی برای ظهور دوباره اوست اما یک بار دیگر تست مصرف مواد مخدر او مثبت شد و این عملاً به دوران حرفه‌ای او پایان داد. او در سال ۱۹۹۵ به بوکا جونیورز بازگشت و تا ۱۹۹۷ در آنجا توپ زد.

بعد از خداحافظی از مستطیل سبز مارادونا به طور مقطعی هدایت تیم‌های مختلفی را بر عهده گرفت که مهم‌ترین آن‌ها هدایت تیم ملی آرژانتین در بین ‌سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ بود.
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
Reza180
پاسخ به: دیگو مارادونا درگذشت...
هیچ جمله ای وصف نمیکنه این اتفاق رو...
و چه زیبا بود کار مسی...
نشون دادن انسانیت جایی فرای فوتبال و رقابت و چیزهاییست که چند روزی با هم میگذرانیم...
روحش شاد.
ممنون از خلق تمامی زیبایی ها
فوتبال و جامعه از تو تشکر میکنه.
همین...


جمعه، ۲۶ دی ۱۳۹۹ (۳:۵۶)
 
ali2021
پاسخ به: دیگو مارادونا درگذشت...
به شخصه دوستش نداشتم ولی خدا رحمتش کنه
در ضمن تیتر سایت هواداری رئال رو دیدین؟
از زورشون نوشته بودن بهترین بازیکن تاریخ آرژانتین با اختلاف زیاد نسبت به بقیه


پنج‌شنبه، ۶ آذر ۱۳۹۹ (۲۲:۴۷)
 
AmirAKF
پاسخ به: دیگو مارادونا درگذشت...
خدا رحمتش کنه اسطوره از یاد نرفتنی فوتبال جهان بارسا و آرژانتین
روحش شاد و یادش گرامی


پنج‌شنبه، ۶ آذر ۱۳۹۹ (۱۶:۳۰)
 
gubriyas
پاسخ به: دیگو مارادونا درگذشت...
من به خاطر مارادونا عاشق فوتبال، آرژانتین و بارسا شدم
با اختلاف بهترین بازیکن تاریخ فوتبال از ازل تا ابد بود و هست و خواهد بود
واقعا مرگ مارادونا هم مثه دوران فوتبال و زندگیش پرشور و طوفانی و شوکه کننده بود
روحش شاد و قطعا یادش گرامی


پنج‌شنبه، ۶ آذر ۱۳۹۹ (۰:۱۸)
 
hemad
پاسخ به: دیگو مارادونا درگذشت...
RIP el diego :(


چهارشنبه، ۵ آذر ۱۳۹۹ (۲۲:۴۷)
 
you.are.barcelona
پاسخ به: دیگو مارادونا درگذشت...
خدا بیامرزدش ولی برای من واقعا قابل احترام نبود.
R.I.P


چهارشنبه، ۵ آذر ۱۳۹۹ (۲۲:۳۹)
 
ali2021
پاسخ به: دیگو مارادونا درگذشت...
خدا بیامرزه
ممنون که کار کردید


چهارشنبه، ۵ آذر ۱۳۹۹ (۲۲:۳۴)
 
hadikarami
پاسخ به: دیگو مارادونا درگذشت...
Rest in peace


چهارشنبه، ۵ آذر ۱۳۹۹ (۲۲:۳۰)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۸۱ کاربر آنلاین است. (۱۵ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۱۸۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!