به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

مسی و بحران اقتصادی بارسا: مشکل یا راه ‌حل؟آنالیز فنی
فرستنده مبينا پولايی در تاريخ سه‌شنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ (۱۸:۳۶) (۵۳۸ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
مرجع: BarcaBlaugranes
مترجم: مبینا پولایی / FCBarcelona.ir


لیونل مسی قرارداد گران‌قیمتی با باشگاه دارد و همه ما می‌دانیم که ارزش آن چقدر است زیرا مفاد آن توسط روزنامه ال موندو منتشر شد. هنوز معلوم نیست دقیقاً چه کسی جزئیات قرارداد را فاش کرده اما از آنجا که این اطلاعات کاملاً محرمانه و خصوصی است، می‌توان مطمئن بود آن فرد یکی از اشخاص بلند مرتبه باشگاه بارسلوناست! اما سوال اینجاست که واقعاً می‌توان مسی را مقصر دانست؟ آیا او درآمدی بیشتر از هزینه‌اش برای باشگاه به ارمغان نیاورده است؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم!


کانون هواداران بارسلونا در ایران

می‌توان گفت این اقدام با هدف نسبت دادن وضعیت اقتصادی ضعیف، یا به قول برخی، بحرانی باشگاه به قرارداد مسی صورت گرفته است.

اما باید توجه داشت که اگر چه مسی بیشترین هزینه را برای باشگاه دارد اما بیشترین درآمدزایی باشگاه هم از سمت اوست. در غیاب او، بارسلونا دیگر یک تیم پر ستاره نیست.

فرنکی دی یونگ یا حتی انسو فاتی و پدری شاید روزی به چهره‌های بزرگ ‌باشگاه تبدیل شوند اما آن روز هنوز نیامده است‌ - و معلوم هم نیست که بیاید. ما آنتوین گریزمن را هم داریم اما تلاش او برای تطبیق‌یابی با سبک بازی بارسا همواره با شایعات خروجش از باشگاه همراه بوده و به این ترتیب شاید نتوان مطمئن بود که آینده‌اش با آینده باشگاه گره خورده است.


در کمال احترام به فیلیپه کوتینیو، او هم کسی نیست که مردم بخاطر او به بارسلونا بها دهند اما مسی وزنه اصلی باشگاه است.

نکته مهم اینجاست که مسی تابستان سال گذشته درخواست فسخ قراردادش را داد و اگر سران بارسلونا نمی‌خواست این هزینه را بپردازدند، کسی مجبورشان نکرده بود! اما اوضاع کاملاً متفاوت بود: آن‌ها اصرار داشتند مسی به هر قیمتی که شده بماند. آن‌ها حتی تا آنجا پیش رفتند که به تمام باشگاه‌ها هشدار دادند حتی سعی نکنند که با مسی مذاکره کنند.


مثل روز روشن است که برخی می‌خواهند مسی را مقصر مشکلاتی که خودشان برای باشگاه ایجاد کرده‌اند، معرفی کنند. اگر آن‌ها نمی‌خواهند هزینه دستمزد مسی را بپردازند، مجبور نیستند این کار را انجام دهند. هر باشگاهی که توانایی پرداخت آن را داشته باشد، او را بدست خواهد آورد. از طرفی مسی خودش هم سعی کرد که برود اما آن‌ها این اجازه را به او ندادند.

مشکل اصلی باشگاه اینجاست که هزینه‌ زیادی خریدهایش در بازار نقل و انتقالات انجام داده و حقوق‌های هنگفتی را به آن‌ها پیشنهاد کرده اما در عوض نه خارج از زمین و نه درون زمین فوتبال هیچ چیز عایدش نشده است.


خوشبختانه هواداران آنقدر باهوش هستند که بتوانند این مسائل را از هم تمییز بدهند و بفهمند کمبودهای باشگاه از کجا نشات می‌گیرد...

در پایان به بررسی اجمالی تحلیل یک اقتصاددان که عضو رسمی باشگاه نیز هست می‌پردازیم که هر آنچه مسی از نظر مالی بعد از آخرین تمدید قرارداد خود (سال ۲۰۱۷) برای بارسلونا به ارمغان آورده را محاسبه کرده است.

این همان قراردادی است که روز یکشنبه توسط روزنامه ال موندو منتشر شد. نتیجه بررسی واضح است که البته تغییرات ناشی از شیوع کرونا در آن محاسبه نشده است: لئو ۳۸۳,۶۵۵,۰۰۰ یورو برای باشگاه هزینه داشته اما در همان مدت ۶۱۹,۲۶۵,۰۰۰ یورو هم برای باشگاه درآمدزایی کرده است! با یک تفریق ساده متوجه می‌شوید او ۲۳۵,۶۱۰,۰۰۰ یورو سودآوری مالی برای بارسا داشته است.


این مطالعه نشان می‌دهد که ۳۰ درصد از کل درآمد بارسا را بهترین فوتبالیست دنیا برایش به ارمغان می‌آورد. این اقتصاددان می‌گوید: « روش‌های مختلفی برای بررسی این موضوع وجود دارد و ما هم اطلاعات کمی از باشگاه داریم اما این‌ بدیهی است که سطح رقابتی باشگاه در تمامی عرصه‌ها به این ستاره وابسته است. لئو قلب تجاری باشگاه است. او چطور برای باشگاه درآمدزایی می‌کند؟ با گلزنی! قراردادهای باشگاه با اسپانسرها با حضور او یک ارزش دارند و بدون او ارزشی دیگر. او می‌تواند تا ۵۰ درصد در ارزش این قراردادها نقش داشته باشد. علاوه بر این‌ها، درآمدهای دیگری هم از جانب مسی به باشگاه تعلق می‌گیرد که قابل محاسبه نیستند؛ مانند فروش بلیت و پیراهن‌های باشگاه (از هر ۱۰ پیراهن خریداری شده، ۸ تای آن‌ها به نام مسی است)».


حال سوال اینجاست که آیا بارسا می‌تواند این مقدار پول را بدون حضور لئو بدست آورد؟ «مسی امروز مهم‌تر از فصل ۲۰۰۸/۰۹ است زیرا در آن زمان ما یک تیم رقابتی داشتیم. من مطمئنم که او آن زمان تأثیر کمتری نسبت به الان داشت. فقط بحث مبالغ اضافه‌تر نیست بلکه وجود او برای بهبود اوضاع اقتصادی باشگاه ضروری است».

این اقتصاددان در ادامه افزود: «نیمار برای PSG بیشتر از لئو برای بارسا هزینه داشته است. علاوه بر بند آزادسازی 222 میلیون یورویی‌ و حقوق 90 ​​میلیون یورویی‌اش، عملکرد ضعیف‌تری در مقابل دروازه داشته است. نیمار هزینه است و مسی یک سرمایه‌گذاری.».
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
Hossein.hadi.Moghadam
پاسخ به: مسی و بحران اقتصادی بارسا: مشکل یا راه ‌حل؟
ایول دارین
در اینکه مسی اسطوره هست و با تاریخ بارسا عجین شده هیچگونه شک و شبهه ای نیست و باید مدیران بعدی هرطور شده اونو نگه دارن
مشکلات این روزهای ما همه و همه از مدیریت فاجعه بار و وحشتناک این چند سال اخیر هست و بس
امیدوارم که تیم ما دوباره برخیزد
یاخدا خودت کمک کن


سه‌شنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ (۲۲:۵۴)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۲۶ کاربر آنلاین است. (۱۳ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۱۲۶

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!