به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

موج ریسیسم در اروپالالیگا
فرستنده اردشیر در تاريخ دوشنبه، ۸ اسفند ۱۳۸۴ (۱۲:۳۸) (۲,۱۷۴ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
اردشیر طیبی/FCBarcelona.ir

همه چیز ناگهان اوج گرفت. اتفاق خاصی روی نداده بود. كرنری در سمت راست محوطه جریمه ساراگوزا نصیب بارسا شده بود و رونالدینیو به سمت نقطه كرنر می‌دوید تا ضربه را بزند اما ناگهان عده‌ای از حاضرین در استادیوم لارومردا شروع به سر دادن شعار‌های نژاد پرستانه بر علیه ساموئل اتوئو كردند و لحظه به لحظه بر صدای فریاد تماشاگران افزوده می‌شد. ویكتور اسكینس، داور این دیدار، بعد از بوجود آمدن چنین جوی بازی را قطع كرد و از مسئولین ورزشگاه خواست كه با بلندگوی استادیوم تماشاگران را آرام كنند ... ساموئل اتوئو كه بغض سنگینی گلویش را می‌فشرد بعد از عدم تاثیر خواهش مسئولین تیم ساراگوزا به سمت نیمكت تیمش رفت تا از فرانك رایكارد درخواست تعویض كند.


در بین راه هر یك از بازیكنان زمین سعی در منصرف كردن سامی و برگرداندن او به بازی داشتند كه سرانجام با درخواست فرانك رایكارد و فریاد عده‌ای از تماشاگران كه با دعوت او به ادامه بازی نشان دادند انسانیت هنوز نمرده است،از تصمیم خود منصرف شد و به بازی بازگشت. دو دقیقه بعد از فروكش كردن این جو سنگین، ساموئل اتوئو بهترین جواب ممكن را به نژاد پرستان ورزشگاه داد و با ارسال پاسی استثنایی برای هنریك لارسن، نقش موثری در گل دوم ایفا كرد.

اما این نه اولین بار بود و نه آخرین بار كه یك انسان فقط به این علت كه رنگ پوستش با اكثر حاضرین متفاوت است اینگونه مورد هجوم بی‌رحمانه در استادیوم‌های اسپانیا قرار می‌گیرد. فصل پیش نیز در همین ورزشگاه ساموئل اتوئو هدف انواع و اقسام فحش‌ها بود. كار به جایی رسید كه كل استادیوم هر وقت كه او پا به توپ می‌شد صدای میمون در می‌آوردند...در همان بازی هم ساموئل اتوئو بعد از گلی كه به ثمر رساند رو به تماشاگران كرد و با طنزی تلخ به مانند میمون‌ها شكلك در آورد. وی در پایان آن دیدار گفت: "آنها مرا میمون خطاب كردند. برایشان بعد از گل رفتار یك میمون را تكرار كردم تا بدانند یك میمون به چه راحتی به تیم ضعیفشان گل می‌زند."

در پایان آن دیدار فدراسیون فوتبال اسپانیا تیم ساراگوزا را به خاطر رفتار دور از انسانیت تماشاگرانش 600 یورو جریمه كرد و شاید همین جریمه نسبتا سبك بود كه باعث شده استادیوم لارومردا پناهگاهی برای ارضای رفتار‌های سادیسمی هوادارانش باشد.

در ابتدای ماه جاری میلادی خاویر كلمنته سرمربی تیم اتلتیك بیلبائو در دفاع از ساموئل اتوئو گفته بود: "من نژاد پرست نیستم به جز در مواقعی كه در مقابل افراد احمق و زشت كردار قرار می‌گیرم، آن موقع است كه برای دفاع از هویت انسانی به شدت نژاد پرست می‌شوم و برای دفاع از نژاد انسان با آنها مقابله می‌كنم." كلمنته كه در یك كنفرانس مطبوعاتی در باسك سخن می‌گفت ادامه داد: "سیاه‌هایی هستند كه باهوشند و سیاه‌هایی هستند كه احمقند. همانگونه كه سفید پوست‌هایی هستند كه باهوشند و سفید پوست‌هایی هستند كه احمقند، همینگونه است سرخپوست باهوش و سرخپوست احمق، عرب باهوش و عرب احمق، باسكی باهوش و باسكی احمق! همه جور دسته و گروهی در بین مردم پیدا می‌شود اما آنچه كه مسلم است این است كه ما همگی انسانیم با تمام زرنگی‌ها و حماقت‌هایمان."

با این وجود هنوز هم عده‌ای در اسپانیا هستند كه این مساله را نمی‌توانند درك كنند و متاسفانه این عده كم تعداد هم نیستند. فیفا به تازگی در هشداری جدی به فدراسیون فوتبال اسپانیا خواستار این شده است كه فكری به حال رفتار مشمئز كننده هواداران اسپانیایی بكند. با این اوصاف همچنان «صدای میمون» یكی از همیشگی‌ترین فریاد‌های تماشاگران در اروپا و خصوصا اسپانیا است. یان هاوكی، ستون نویس ساندی تایمز، مارچ گذشته در مقاله‌اش نوشته بود: "هر كسی كه در جنوب اروپا حتی یك بازی را در استادیوم به تماشا نشسته باشد تایید می‌كند كه در طول یك بازی صدای میمون را بیشتر از هر چیز دیگری شنیده است."

با وجود بیش از صدها مقاله و چندین كنفرانس برای ریشه كنی ریسیسم (نژاد پرستی)، اما همچنان در اسپانیا ساموئل اتوئو و رونالدینیو میمون خطاب می‌شوند. در ایتالیا هوادران رم پرچم‌های نئو نازی را تكان می‌دهند و شعار‌های ضد یهود ورد زبانشان است. بازیكنانی كه از نژاد كولی‌ها هستند در رومانی لحظه‌ای آرامش ندارند...


در اروپا نژاد پرستی همچنان زنده است!
ارزش: ۹.۰۰ (۲ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
mohammad-barcelona
پاسخ به: موج ريسيسم در اروپا
زنده باد مسی


پنج‌شنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۲ (۱۵:۴۲)
 
behnoush1360
پاسخ به: موج ريسيسم در اروپا
زنده باد بارسلونا و زنده باد مسی


سه‌شنبه، ۲۵ تیر ۱۳۹۲ (۱۵:۰۸)
 
raminpanahi
پاسخ به: موج ريسيسم در اروپا
یاشاسین بارسلونا




سه‌شنبه، ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ (۷:۲۶)
 
kingamir
پاسخ به: موج ريسيسم در اروپا
viva barca


سه‌شنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۱ (۲۳:۴۹)
 
David.Villa.sanchez
پاسخ به: موج ريسيسم در اروپا
زنده باد بارسا


دوشنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۰ (۱۹:۴۹)
 
heroes
پاسخ به: موج ريسيسم در اروپا



شنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۰ (۲:۳۱)
 
meysammessi11
پاسخ به: موج ريسيسم در اروپا



سه‌شنبه، ۲۸ تیر ۱۳۹۰ (۱۰:۳۴)
 
fcbarca2010
پاسخ به: موج ريسيسم در اروپا
زنده باد بارسا

زنده باد کاتالونیا


سه‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ (۱۹:۴۵)
 
harry1
پاسخ به: موج ريسيسم در اروپا
درود بر بارسای شکست ناپذیر.
درود بر محد فوتبال.


چهارشنبه، ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ (۲۳:۳۴)
 
farzadweisi
پاسخ به: موج ريسيسم در اروپا



شنبه، ۲۴ مهر ۱۳۸۹ (۱۵:۲۳)
 
farzadweisi
پاسخ به: موج ريسيسم در اروپا
viva barca :heli: :heli: :heli: :heli: :heli: :heli: :heli: :heli: :heli:


دوشنبه، ۱۹ مهر ۱۳۸۹ (۱۳:۳۴)
 
AMiRh03EiN72N
پاسخ به: موج ريسيسم در اروپا



پنج‌شنبه، ۱ بهمن ۱۳۸۸ (۱۳:۱۰)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۳۳۷ کاربر آنلاین است. (۲۶ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۳۳۷

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!