صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. اختصاصی
فرستنده مصطفی کلانتریان در تاريخ شنبه، ۷ بهمن ۱۳۹۱ (۲۲:۳۰) (۲,۳۰۶ بار خوانده شده) خبرهای فرستاده شده توسط این شخص
منبع: اف سی بارسلونا دات آی آر
نویسنده: مصطفی کلانتریان / FCBarcelona.ir
پس از دریافت چهارمین توپ طلای فیفا توسط لیونل مسی، در فضای رسانهای دنیا انتقادات زیادی به انتخاب سال 2012 فیفا مطرح شد. بسیاری از منتقدین، فیفا و کمیته فنی و رایگیری آن را که شامل مربیان، کاپیتانها و اهل رسانه فوتبال در نقاط مختلف دنیا میشود، شایسته چنین انتخاب مهمی نمیدانستند. برخی به عدم کسب یک جام مهم داخلی و یا اروپایی توسط لیونل مسی اشاره میکردند و برخی دیگر صحبت از شایستگی همتیمی او، آندرس اینیستا در کسب این عنوان به میان میآوردند. در این مقاله سعی بر آن است که تا حد امکان به بررسی و نقد نظرات مطرح شده در فضای مجازی بپردازیم.
1– کمیته رایگیری فیفا، فرانس فوتبال و توپ طلا
اگر نگاهی واقع بینانه به اعضای گسترده این کمیته بیندازیم، بدون تعصب پی به این مطلب خواهیم برد که میتوان در دنیای کنونی فوتبال، افرادی آگاهتر و آشناتر به مسائل دقیق و ریز این شبکه انتخاب کرد که کسب این جایزه، فنیتر و معتبرتر تلقی شود اما این مطلب الزاما به این معنی نیست که انتخاب این عنوان توسط فیفا، این جایزه را نصیب فردی خواهد کرد که شایستگی دریافت آن را ندارد. این نکتهای بسیار دقیق است که اغلب عامدانه از آن صرف نظر میشود.
نکات ظریفی در این بین وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد:
• از سال 1991 فیفا تصمیمی مبنی بر انتخاب بهترین بازیکن جهان توسط کمیته فنی خود گرفت. قبل از این رویداد، از سال 1956 تا 1991 همواره این مجله معتبر فرانس فوتبال بود که فرد شایسته این جایزه را انتخاب میکرد. از سال 1991 تا سال 2010 همواره دو جایزه به عنوان بهترین بازیکن دنیا به افراد شاغل در فوتبال داده میشد. فیفا عنوان «بهترین بازیکن سال فیفا» را به فرد برگزیده خود اعطا میکرد و مجله فرانس فوتبال هم طبق روال چند ده ساله خود بهترین بازیکن جهان را بر مبنای معیارهای خود بر میگزید.
• نکته بسیار مهم اینجاست که از دومین سال انتخاب لیونل مسی به عنوان بهترین بازیکن سال دنیا، فیفا کمیته فنی خود را به همراه اعضای مجله فرانس فوتبال تقویت کرد و در کنار مربیان و کاپیتانهای تیمهای ملی، اعضای این مجله نیز به کمیته فنی فیفا اضافه شدند. از این پس در یک سال، دو جایزه توپ طلا به بازیکنان برجسته فوتبال اهدا نمیشد و فیفا توانست این دو جایزه را با یکدیگر ادغام کند. این مطلب بوضوح اعتبار جایزه اهدایی توسط فیفا را بیش از گذشته کرد.
• وقتی به بازه زمانی در میان سالهای 1991 و 2010 نگاهی میاندازیم، به نکات جالبی بر میخوریم. در این سالها که طبق مطلب گفته شده، فیفا به تنهایی بهترین بازیکن دنیا را از منظر خود انتخاب میکرد، بازیکنان بزرگی به این عنوان رسیدند؛ کسانی که هیچ گاه نتوانستند نظر موسسه فرانس فوتبال را مانند فیفا به خود جلب کنند.
• بازیکنانی مانند آندری شوچنکو، مایکل اوون، پاول ندود و رونالدو نازاریو افتخارات فردی خود را مدیون این انتخاب توسط فیفا میباشند. رونالدو نازاریو تنها دوبار توسط مجله فرانس فوتبال به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شد و در انتخاب نخست پس از ماتیاس سامر آلمانی به رتبه دوم رسید. مایکل اوون، آندری شوچنکو و پاول ندود نیز هر کدام یک مرتبه به عنوان بهترین بازیکن سال فیفا انتخاب شدند، در حالی که اگر انتخاب مجله فرانس فوتبال را به عنوان مبنا در نظر بگیریم، این سه بازیکن هیچ گاه به این عنوان نمیرسیدند. مایکل اوون در سال 2001 جایزه فرانس فوتبال را به لوئیس فیگو واگذار کرد. پاول ندود در سال 2003 مغلوب زین الدین زیدان شد و آندری شوچنکو نیز در سال 2004 تسلیم رونالدینیو شد.
• حال سوال اساسی اینجاست؛ اگر انتخاب این عنوان توسط فیفا آن هم در حالی که بصورت کاملا مستقل از مجله فرانس فوتبال انجام میگرفت (نه در حالت کنونی که رای این مجله نیز در انتخاب دخالت مستقیم دارد) نشانگر برتری و مزیت بازیکنان انتخاب شده نیست، پس چرا طرفداران تیمهای گوناگون و کارشناسان فوتبال همواره این افراد را بخاطر کسب این عنوان ستایش میکنند و کسب این جایزه را نقطه عطفی در کارنامه ورزشی بازیکن مورد نظر میدانند. آیا جز این است که کسب این عنوان از طرف فیفا همواره توسط فوتبال دوستان مورد استقبال قرار گرفته و آن را جایزهای معتبر در کنار جایزه موسسه فرانس فوتبال تلقی میکنند؟ حال چگونه است که انتخاب مسی توسط کمیته مشترک فیفا و فرانس فوتبال انتخابی بیارزش تلقی میشود و مسی را بخاطر کسب آن، شایسته احترام و تقدیر نمیدانند؟
هدف از این بخش، بیان این مطلب بود که انتخاب فیفا در حالت کنونی که بسیار با ارزشتر از گذشته میباشد، انتخابی معتبر و شایسته تقدیر است و همانگونه که در گذشته بازیکن انتخاب شده فردی شایسته و لایق برای کسب این عنوان تلقی میشده، در حال حاضر نیز این داستان تغییری نکرده است.
2- توپ طلا، جایزه فردی یا تیمی؟
مطلبی دیگری که مورد انتقاد ورزش دوستان قرار گرفته ملاک شایستگی بازیکن مورد نظر میباشد. توپ طلا با توجه به رکوردهای فردی اعطا میشود یا جوایز و افتخارات تیمی؟
مغلطهای که در این بین صورت میگیرد بدین صورت است که در صورت هرگونه پاسخ دادن به سوال فوق، یکی از دو توپ طلای سال گذشته و امسال باید نصیب بازیکن دیگری میشد. اما جواب سوال مورد نظر به هیچ وجه مطلق نیست.
قطعا توپ طلا یک جایزه انفرادی است، اما در کسب آن افتخارات فردی و تیمی هر دو لحاظ میشوند و با بررسی هر دو دسته، بازیکن شایستهتر انتخاب میشود.
در سال 2011، کریستیانو رونالدو رکورد گلزنی فردی در تاریخ لالیگا را با 40 گل شکست و کفش طلای اروپا را از آن خود کرد. از منظر تیمی او به عنوانی بهتر از قهرمانی جام حذفی دست نیافت. اما لیونل مسی توانست به همراه بارسلونا، در لالیگا، لیگ قهرمانان، سوپرجام اسپانیا، سوپر جام اروپا و جام باشگاههای جهان قهرمان شود. از منظر فردی، مسی در رقابت آقای گلی لالیگا مغلوب رونالدو شد و از دستیابی به کفش طلا باز ماند. اما مسی در لیگ قهرمانان توانست برای سومین بار پیاپی به عنوان آقای گلی این رقابتها دست یابد و در کنار رکورد فن نیستلروی، با 12 گل آقای گل این رقابتها شود.
اما در سال گذشته، داستان تا حدودی عکس شد اما نه بطور کامل! در سال گذشته کریس رونالدو به همراه رئال مادرید در لالیگا قهرمان شد و در سوپر جام نیز پیروز میدان گشت. رئال در نیمه نهایی لیگ قهرمانان در برابر بایرن مونیخ در ضربات پنالتی حذف شد. او در این سال در هیچ رقابتی به عنوان آقای گلی دست نیافت. اما در رقابتهای ملی او به همراه تیم ملی پرتغال در گروه مرگ این رقابتها قرار گرفت. عملکرد ضعیف او در دو بازی ابتدایی یورو باعث شد پرتغال در آستانه حذف از رقابتها قرار بگیرد و اگر درخشش دیگر بازیکنان تیم نبود، این اتفاق به وقوع میپیوست. اما در بازی برابر هلند او با درخشش خود و به ثمر رساندن 2 گل ستاره میدان گشت. در مرحله حذفی او در برابر تیم ملی چک با زدن یک گل دیگر، تیمش را به نیمه نهایی رساند. اما در بازی برابر اسپانیا او نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و با نمایش یک بازی عادی، درنهایت پرتغال مغلوب اسپانیا گشت.
اما لیونل مسی در سال گذشته تنها قهرمان جام حذفی اسپانیا گشت. اما از منظر فردی او توانست چندین رکورد فوقالعاده را جابه جا کند. او با به ثمر رساندن 50 گل در لالیگا، رکورد گلزنی سال گذشته کریس رونالدو را شکست و توانست کفش طلای اروپا را از آن خود کند. او در فصل گذشته توانست با ثمر رساندن 14 گل در لیگ قهرمانان رکورد گلزنی فن نیستلروی را پشت سر بگذارد و برای چهارمین سال پیاپی آقای گل لیگ قهرمانان شود. مسی در طول فصل با به ثمر رساندن 73 گل از رکورد گلزنی گرد مولر با 68 گل زده پیشی گرفت. او همچنین توانست در طول سال میلادی 91 گل به ثمر برساند تا مهمترین رکورد گلزنی خود را رقم بزند و طلسم 40 ساله رکورد گرد مولر را بشکند. او همچنین توانست در رقابتهای ملی در طول سال 12 گل به ثمر برساند تا عنوان بهترین گلزن ملی سال 2012 را نیز از آن خود کند. نکته دیگر اینکه بعد از حدود صد سال او اولین فردیست که توانست در طول سال میلادی بطور همزمان آقای گل باشگاهی و ملی جهان شود. با توجه به بیان رکورد گلزنی او در تیم ملی آرژانتین دیگر نیازی به توضیح عملکرد فوقالعاده او در عرصه ملی نیست.
حال سوال اساسی اینجاست، چرا برخی از کارشناسان و منتقدین ورزشی عملکرد این دو بازیکن از منظر فردی و تیمی را در سالهای 2011 و 2012 یکسان میگیرند. مسئلهای که بوضوح تفاوتی فاحش در آن وجود دارد.
در سال 2011 مسی در مهمترین و معتبرترین رقابت باشگاهی دنیا (لیگ قهرمانان اروپا) قهرمان شد و پس از آن دو جام اروپایی دیگر نیز بدست آورد. اما در سال گذشته رونالدو همانند مسی از گردونه رقابتها حذف شد. آیا تفاوتی کسب این سه جام معتبر با عدم کسب آن تا این حد کوچک و بیاهمیت است که در مقایسه عملکرد تیمی بارسا و رئال از آن صرف نظر میشود؟ نکته الحاقی دیگر آقای گلی مسی در همان سال در لیگ قهرمانان است که به آن اشارهای نمیشود.
آیا تنها رکورد شکنی رونالدو در سال 2011 با این تعداد رکوردشکنی مسی در سال 2012 با یکدیگر برابر است؟ توجه به این نکته نیز لازم است که رکوردهای گلزنی مسی در سال گذشته جنبه بین المللی دارد و مانند آقای گلی لالیگا به لیگ اسپانیا محدود نمیشود.
نکته بسیار مهم دیگر اینست که سال میلادی شامل دو نیم فصل میشود و باید عملکرد نیم فصل اول فصل جدید را نیز بررسی کنیم. بارسلونا در فصل جاری با عملکرد بینظیر خود رکورد بهترین شروع و بهترین نیم فصل تاریخ لالیگا را از آن خود کرد و قطعا عملکرد فوقالعاده مسی در گلزنی و گلسازی مهمترین عامل برای این شروع فوقالعاده بوده است. به حدی که بارسا نه تنها قهرمان نیم فصل لالیگا شد، بلکه به اعتراف مربیان و بازیکنان حریف، توانست با عملکرد عالی خود قهرمانی کل فصل را مسجل کند. کسانی که لالیگا سال گذشته را به عنوان افتخار تیمی برای رونالدو ذکر میکنند باید به این نکات نیز توجه داشته باشند.
آنهایی که با بیان جمله «بالاخره توپ طلا عنوانی فردیست یا تیمی» قصد ایجاد ابهام در شایستگی مسی در سال گذشته را دارند، خوب است با کمی انصاف به آمار فوق نگاهی بیندازند تا متوجه شوند با توجه به هر دو معیار (عناوین فردی و تیمی) مسی در هر دو سال بدون شک شایسته این عنوان بوده است.
3- نظر کارشناسان و دیگر بزرگان فوتبال
از منظر فرانس فوتبال، مسی و رونالدو هر دو در یک سطح و در رتبه دوم و اینیستا به عنوان نفر نخست شناخته میشود. از منظر مجله معتبر ورلد ساکر، مسی در رتبه نخست قرار میگیرد و پس از آن رونالدو و اینیستا قرار دارند. از منظر کارشناسان مجله گاردین، باز هم مسی به عنوان نفر اول شناخته میشود و رتبه دوم و سوم نیز رونالدو و اینستا هستند.
اما از منظر بزرگان فوتبال، افرادی نظیر پله، مارادونا، بکن بائر، پلاتینی، رونالدو نازاریو، آندری شوچنکو، فن نیستلروی، اوتمار هیتسفلد، مارکو فن باستن، یوهان کرویف و ... مسی بهترین بازیکن جهان و بعضا یکی از بهترین بازیکنان تاریخ دنیای فوتبال است.
افرادی نظیر رونالد کومان نیز رونالدو را شایسته این عنوان میدانند. نکته جالب اینجاست که به اعتراف همین افراد، مسی هنوز بهترین بازیکن جهان است، اما بدلیل کسب سه توپ طلا، نمیبایست دیگر به این عنوان نائل شود. افرادی نظیر لوئیز فرناندز، اسطوره سابق تیم ملی فرانسه نیز اینیستا را شایسته این عنوان مینامند.
آیا با جمعبندی این مطالب روشن نمیشود که صحبت، در مورد عدم صلاحیت لئو مسی برای کسب عنوان بهترین بازیکن جهان از سوی کمیته فنی فیفا، ناعادلانه است؟ بهتر است بجای شکوه و گلایههای بیهوده به این اسطوره زنده دنیای فوتبال تبریک بگوییم.
نویسنده: مصطفی کلانتریان / FCBarcelona.ir
پس از دریافت چهارمین توپ طلای فیفا توسط لیونل مسی، در فضای رسانهای دنیا انتقادات زیادی به انتخاب سال 2012 فیفا مطرح شد. بسیاری از منتقدین، فیفا و کمیته فنی و رایگیری آن را که شامل مربیان، کاپیتانها و اهل رسانه فوتبال در نقاط مختلف دنیا میشود، شایسته چنین انتخاب مهمی نمیدانستند. برخی به عدم کسب یک جام مهم داخلی و یا اروپایی توسط لیونل مسی اشاره میکردند و برخی دیگر صحبت از شایستگی همتیمی او، آندرس اینیستا در کسب این عنوان به میان میآوردند. در این مقاله سعی بر آن است که تا حد امکان به بررسی و نقد نظرات مطرح شده در فضای مجازی بپردازیم.
1– کمیته رایگیری فیفا، فرانس فوتبال و توپ طلا
اگر نگاهی واقع بینانه به اعضای گسترده این کمیته بیندازیم، بدون تعصب پی به این مطلب خواهیم برد که میتوان در دنیای کنونی فوتبال، افرادی آگاهتر و آشناتر به مسائل دقیق و ریز این شبکه انتخاب کرد که کسب این جایزه، فنیتر و معتبرتر تلقی شود اما این مطلب الزاما به این معنی نیست که انتخاب این عنوان توسط فیفا، این جایزه را نصیب فردی خواهد کرد که شایستگی دریافت آن را ندارد. این نکتهای بسیار دقیق است که اغلب عامدانه از آن صرف نظر میشود.
نکات ظریفی در این بین وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد:
• از سال 1991 فیفا تصمیمی مبنی بر انتخاب بهترین بازیکن جهان توسط کمیته فنی خود گرفت. قبل از این رویداد، از سال 1956 تا 1991 همواره این مجله معتبر فرانس فوتبال بود که فرد شایسته این جایزه را انتخاب میکرد. از سال 1991 تا سال 2010 همواره دو جایزه به عنوان بهترین بازیکن دنیا به افراد شاغل در فوتبال داده میشد. فیفا عنوان «بهترین بازیکن سال فیفا» را به فرد برگزیده خود اعطا میکرد و مجله فرانس فوتبال هم طبق روال چند ده ساله خود بهترین بازیکن جهان را بر مبنای معیارهای خود بر میگزید.
• نکته بسیار مهم اینجاست که از دومین سال انتخاب لیونل مسی به عنوان بهترین بازیکن سال دنیا، فیفا کمیته فنی خود را به همراه اعضای مجله فرانس فوتبال تقویت کرد و در کنار مربیان و کاپیتانهای تیمهای ملی، اعضای این مجله نیز به کمیته فنی فیفا اضافه شدند. از این پس در یک سال، دو جایزه توپ طلا به بازیکنان برجسته فوتبال اهدا نمیشد و فیفا توانست این دو جایزه را با یکدیگر ادغام کند. این مطلب بوضوح اعتبار جایزه اهدایی توسط فیفا را بیش از گذشته کرد.
• وقتی به بازه زمانی در میان سالهای 1991 و 2010 نگاهی میاندازیم، به نکات جالبی بر میخوریم. در این سالها که طبق مطلب گفته شده، فیفا به تنهایی بهترین بازیکن دنیا را از منظر خود انتخاب میکرد، بازیکنان بزرگی به این عنوان رسیدند؛ کسانی که هیچ گاه نتوانستند نظر موسسه فرانس فوتبال را مانند فیفا به خود جلب کنند.
• بازیکنانی مانند آندری شوچنکو، مایکل اوون، پاول ندود و رونالدو نازاریو افتخارات فردی خود را مدیون این انتخاب توسط فیفا میباشند. رونالدو نازاریو تنها دوبار توسط مجله فرانس فوتبال به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شد و در انتخاب نخست پس از ماتیاس سامر آلمانی به رتبه دوم رسید. مایکل اوون، آندری شوچنکو و پاول ندود نیز هر کدام یک مرتبه به عنوان بهترین بازیکن سال فیفا انتخاب شدند، در حالی که اگر انتخاب مجله فرانس فوتبال را به عنوان مبنا در نظر بگیریم، این سه بازیکن هیچ گاه به این عنوان نمیرسیدند. مایکل اوون در سال 2001 جایزه فرانس فوتبال را به لوئیس فیگو واگذار کرد. پاول ندود در سال 2003 مغلوب زین الدین زیدان شد و آندری شوچنکو نیز در سال 2004 تسلیم رونالدینیو شد.
• حال سوال اساسی اینجاست؛ اگر انتخاب این عنوان توسط فیفا آن هم در حالی که بصورت کاملا مستقل از مجله فرانس فوتبال انجام میگرفت (نه در حالت کنونی که رای این مجله نیز در انتخاب دخالت مستقیم دارد) نشانگر برتری و مزیت بازیکنان انتخاب شده نیست، پس چرا طرفداران تیمهای گوناگون و کارشناسان فوتبال همواره این افراد را بخاطر کسب این عنوان ستایش میکنند و کسب این جایزه را نقطه عطفی در کارنامه ورزشی بازیکن مورد نظر میدانند. آیا جز این است که کسب این عنوان از طرف فیفا همواره توسط فوتبال دوستان مورد استقبال قرار گرفته و آن را جایزهای معتبر در کنار جایزه موسسه فرانس فوتبال تلقی میکنند؟ حال چگونه است که انتخاب مسی توسط کمیته مشترک فیفا و فرانس فوتبال انتخابی بیارزش تلقی میشود و مسی را بخاطر کسب آن، شایسته احترام و تقدیر نمیدانند؟
هدف از این بخش، بیان این مطلب بود که انتخاب فیفا در حالت کنونی که بسیار با ارزشتر از گذشته میباشد، انتخابی معتبر و شایسته تقدیر است و همانگونه که در گذشته بازیکن انتخاب شده فردی شایسته و لایق برای کسب این عنوان تلقی میشده، در حال حاضر نیز این داستان تغییری نکرده است.
2- توپ طلا، جایزه فردی یا تیمی؟
مطلبی دیگری که مورد انتقاد ورزش دوستان قرار گرفته ملاک شایستگی بازیکن مورد نظر میباشد. توپ طلا با توجه به رکوردهای فردی اعطا میشود یا جوایز و افتخارات تیمی؟
مغلطهای که در این بین صورت میگیرد بدین صورت است که در صورت هرگونه پاسخ دادن به سوال فوق، یکی از دو توپ طلای سال گذشته و امسال باید نصیب بازیکن دیگری میشد. اما جواب سوال مورد نظر به هیچ وجه مطلق نیست.
قطعا توپ طلا یک جایزه انفرادی است، اما در کسب آن افتخارات فردی و تیمی هر دو لحاظ میشوند و با بررسی هر دو دسته، بازیکن شایستهتر انتخاب میشود.
در سال 2011، کریستیانو رونالدو رکورد گلزنی فردی در تاریخ لالیگا را با 40 گل شکست و کفش طلای اروپا را از آن خود کرد. از منظر تیمی او به عنوانی بهتر از قهرمانی جام حذفی دست نیافت. اما لیونل مسی توانست به همراه بارسلونا، در لالیگا، لیگ قهرمانان، سوپرجام اسپانیا، سوپر جام اروپا و جام باشگاههای جهان قهرمان شود. از منظر فردی، مسی در رقابت آقای گلی لالیگا مغلوب رونالدو شد و از دستیابی به کفش طلا باز ماند. اما مسی در لیگ قهرمانان توانست برای سومین بار پیاپی به عنوان آقای گلی این رقابتها دست یابد و در کنار رکورد فن نیستلروی، با 12 گل آقای گل این رقابتها شود.
اما در سال گذشته، داستان تا حدودی عکس شد اما نه بطور کامل! در سال گذشته کریس رونالدو به همراه رئال مادرید در لالیگا قهرمان شد و در سوپر جام نیز پیروز میدان گشت. رئال در نیمه نهایی لیگ قهرمانان در برابر بایرن مونیخ در ضربات پنالتی حذف شد. او در این سال در هیچ رقابتی به عنوان آقای گلی دست نیافت. اما در رقابتهای ملی او به همراه تیم ملی پرتغال در گروه مرگ این رقابتها قرار گرفت. عملکرد ضعیف او در دو بازی ابتدایی یورو باعث شد پرتغال در آستانه حذف از رقابتها قرار بگیرد و اگر درخشش دیگر بازیکنان تیم نبود، این اتفاق به وقوع میپیوست. اما در بازی برابر هلند او با درخشش خود و به ثمر رساندن 2 گل ستاره میدان گشت. در مرحله حذفی او در برابر تیم ملی چک با زدن یک گل دیگر، تیمش را به نیمه نهایی رساند. اما در بازی برابر اسپانیا او نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و با نمایش یک بازی عادی، درنهایت پرتغال مغلوب اسپانیا گشت.
اما لیونل مسی در سال گذشته تنها قهرمان جام حذفی اسپانیا گشت. اما از منظر فردی او توانست چندین رکورد فوقالعاده را جابه جا کند. او با به ثمر رساندن 50 گل در لالیگا، رکورد گلزنی سال گذشته کریس رونالدو را شکست و توانست کفش طلای اروپا را از آن خود کند. او در فصل گذشته توانست با ثمر رساندن 14 گل در لیگ قهرمانان رکورد گلزنی فن نیستلروی را پشت سر بگذارد و برای چهارمین سال پیاپی آقای گل لیگ قهرمانان شود. مسی در طول فصل با به ثمر رساندن 73 گل از رکورد گلزنی گرد مولر با 68 گل زده پیشی گرفت. او همچنین توانست در طول سال میلادی 91 گل به ثمر برساند تا مهمترین رکورد گلزنی خود را رقم بزند و طلسم 40 ساله رکورد گرد مولر را بشکند. او همچنین توانست در رقابتهای ملی در طول سال 12 گل به ثمر برساند تا عنوان بهترین گلزن ملی سال 2012 را نیز از آن خود کند. نکته دیگر اینکه بعد از حدود صد سال او اولین فردیست که توانست در طول سال میلادی بطور همزمان آقای گل باشگاهی و ملی جهان شود. با توجه به بیان رکورد گلزنی او در تیم ملی آرژانتین دیگر نیازی به توضیح عملکرد فوقالعاده او در عرصه ملی نیست.
حال سوال اساسی اینجاست، چرا برخی از کارشناسان و منتقدین ورزشی عملکرد این دو بازیکن از منظر فردی و تیمی را در سالهای 2011 و 2012 یکسان میگیرند. مسئلهای که بوضوح تفاوتی فاحش در آن وجود دارد.
در سال 2011 مسی در مهمترین و معتبرترین رقابت باشگاهی دنیا (لیگ قهرمانان اروپا) قهرمان شد و پس از آن دو جام اروپایی دیگر نیز بدست آورد. اما در سال گذشته رونالدو همانند مسی از گردونه رقابتها حذف شد. آیا تفاوتی کسب این سه جام معتبر با عدم کسب آن تا این حد کوچک و بیاهمیت است که در مقایسه عملکرد تیمی بارسا و رئال از آن صرف نظر میشود؟ نکته الحاقی دیگر آقای گلی مسی در همان سال در لیگ قهرمانان است که به آن اشارهای نمیشود.
آیا تنها رکورد شکنی رونالدو در سال 2011 با این تعداد رکوردشکنی مسی در سال 2012 با یکدیگر برابر است؟ توجه به این نکته نیز لازم است که رکوردهای گلزنی مسی در سال گذشته جنبه بین المللی دارد و مانند آقای گلی لالیگا به لیگ اسپانیا محدود نمیشود.
نکته بسیار مهم دیگر اینست که سال میلادی شامل دو نیم فصل میشود و باید عملکرد نیم فصل اول فصل جدید را نیز بررسی کنیم. بارسلونا در فصل جاری با عملکرد بینظیر خود رکورد بهترین شروع و بهترین نیم فصل تاریخ لالیگا را از آن خود کرد و قطعا عملکرد فوقالعاده مسی در گلزنی و گلسازی مهمترین عامل برای این شروع فوقالعاده بوده است. به حدی که بارسا نه تنها قهرمان نیم فصل لالیگا شد، بلکه به اعتراف مربیان و بازیکنان حریف، توانست با عملکرد عالی خود قهرمانی کل فصل را مسجل کند. کسانی که لالیگا سال گذشته را به عنوان افتخار تیمی برای رونالدو ذکر میکنند باید به این نکات نیز توجه داشته باشند.
آنهایی که با بیان جمله «بالاخره توپ طلا عنوانی فردیست یا تیمی» قصد ایجاد ابهام در شایستگی مسی در سال گذشته را دارند، خوب است با کمی انصاف به آمار فوق نگاهی بیندازند تا متوجه شوند با توجه به هر دو معیار (عناوین فردی و تیمی) مسی در هر دو سال بدون شک شایسته این عنوان بوده است.
3- نظر کارشناسان و دیگر بزرگان فوتبال
از منظر فرانس فوتبال، مسی و رونالدو هر دو در یک سطح و در رتبه دوم و اینیستا به عنوان نفر نخست شناخته میشود. از منظر مجله معتبر ورلد ساکر، مسی در رتبه نخست قرار میگیرد و پس از آن رونالدو و اینیستا قرار دارند. از منظر کارشناسان مجله گاردین، باز هم مسی به عنوان نفر اول شناخته میشود و رتبه دوم و سوم نیز رونالدو و اینستا هستند.
اما از منظر بزرگان فوتبال، افرادی نظیر پله، مارادونا، بکن بائر، پلاتینی، رونالدو نازاریو، آندری شوچنکو، فن نیستلروی، اوتمار هیتسفلد، مارکو فن باستن، یوهان کرویف و ... مسی بهترین بازیکن جهان و بعضا یکی از بهترین بازیکنان تاریخ دنیای فوتبال است.
افرادی نظیر رونالد کومان نیز رونالدو را شایسته این عنوان میدانند. نکته جالب اینجاست که به اعتراف همین افراد، مسی هنوز بهترین بازیکن جهان است، اما بدلیل کسب سه توپ طلا، نمیبایست دیگر به این عنوان نائل شود. افرادی نظیر لوئیز فرناندز، اسطوره سابق تیم ملی فرانسه نیز اینیستا را شایسته این عنوان مینامند.
آیا با جمعبندی این مطالب روشن نمیشود که صحبت، در مورد عدم صلاحیت لئو مسی برای کسب عنوان بهترین بازیکن جهان از سوی کمیته فنی فیفا، ناعادلانه است؟ بهتر است بجای شکوه و گلایههای بیهوده به این اسطوره زنده دنیای فوتبال تبریک بگوییم.
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
به عنوان یکی از کسایی که بیشترین لذت رو از بازی مسی میبره باید چند نکته ذکر کنم. آمار های داده شده در مورد توپ طلای فیفا و فرانس فوتبال کاملا اشتباه و برعکسه. فیگو در سال 2001 عنوان فیفا رو گرفت و اوون توپ طلای فرانس فوتبال رو. زیدان در سال 2003 عنوان فیفا رو گرفت و ندود توپ طلای 2003. رونالدینیو در سال 2004 عنوان فیفا رو گرفت و شوچنکو توپ طلای 2004 رو. این اتفاقات در سال های 2000، 1996 و 1994 هم افتاد که برنده ی توپ طلا با شخص انتخابی فیفا تفاوت داشت. اما مشترکات برنده ی توپ های طلا در این سال ها همگی این بود که در نبرد رسانه ای با بازیکن های دیگه همیشه برنده بودند. چه روماریو در مقابل مالدینی و استویچکف چه رونالدو در مقابل ماتیاس سامر چه زیدان در مقابل فیگو و ندود و چه فیگو و رونالدینهو در مقابل اوون و شوچنکو. شاید برندگان فرانس فوتبال با توجه به آمار های ارائه شده انتخاب های کارشناسی شده ای بودن ولی نادیده گرفتن تاثیر رسانه بر انتخابات فیفا با توجه به آمار رو شده فرو کردن سر در برفه. ریکاردو کاکا و کریستیانو رونالدو به عنوان برندگان توپ طلای 2007 و 2008 رسم بدی رو بر جا گذاشتن و ناخواسته این تفکر رو به ذهن بینندگان فوتبال القا کردند که برنده ی توپ طلا در یک سال حتما باید آمار خیره کننده ای از نظر فردی هم داشته باشه. اما سوال اینه که این صحبت توهین به اسطوره هایی مثل فیگو، زیدان، کاناوارو، ماتیاس سامر، ریوالدو، استویچکف و حتی رونالدینهو نیست؟ بازیکنانی که نه تنها آمار خیره کننده ی گل و پاس گل نداشتن بلکه بعضیاشون حتی از ظرافت های امثال مسی و رونالدو هم بهره ای نداشتن. آیا ملاک قرار دادن آمار فردی توهین به هافبک ها و مدافعان نیست؟ آیا یک مدافع نباید هیچ وقت عنوان بهترین بودن رو به دست بیاره؟ آیا با این معیار افسانه هایی مثل فرناندو ردوندو . اشتفان افنبرگ به عنوان هافبک های دفاعی و بازیگردان به عنوان بهترین بازیکنان جام باشگاه های اروپا انتخاب میشدند؟ مسی با یک آمار درخشان و فوق العاده رکورد استثنایی بمب افکن رو شکست. اما سوال اینه که آیا خود بمب افکن در سالی که این رکورد رو ثبت کرد تونست به این عنوان برسه؟ چه در سال 72 و چه در سال 73 گرد مولر قافیه رو به دو ابر بازیکن تمام دوران باخت. فرانس بکن بائر و یوهان کرایف. جالب اینجاست که در هر دوی این سال ها مولر حتی مقتدرانه در رده ی دوم هم نایستاد و در سال 72 گونتر نتزر و در سال 73 دینوزوف شکستش دادن. صحبت راجب آمار فردی بکن بائر آب در هاون کوبیدنه چون بازیکنی با پست تخصصی لیبرو که در بهترین حالت در پست هافبک دفاعی یا بازیگردان ظاهر میشه آمار منحصر به فردی نداره اما در سال 73 یوهان کرایف با 55 بازی و زدن 33 گل حتی نیمی از آمار فردی بکن بائر رو نداشت. هر دو قهرمان لیگ بودن و کرایف قهرمان اروپا( آژاکس قهرمان جام حذفی شد اما کرایف حتی یک بازی در جام حذفی نداشت پس این عنوان رو نمیشه در توبره ی کرایف گذاشت). شاید آمار فردی مولر به ظاهر باید کافی باشه اما آرای فرانس فوتبال مقتدارنه به توپ طلا افتخار داد تا به کرایف برسه و مولر با 43 رای از دینوزوفی که 47 رای آورده بود هم عقب افتاد در نهایت اکتفا به صحبت بزرگان هیچوقت کافی نیست. هیچ کس به خودش جرئت مقایسه ندود با ابر افسانه ای به نام زیدان رو به خودش نمیده. تا به حال از هیچ کسی شنیده نشده که لویس سوارز از دی استفانو یا پوشکاش بهتره. اولگ بلوخین در بهترین حالت تاثیر گذاری استوک کفش های کرایف و بکن بائر رو در زمین داشت و این یک شوخیه اگر ایگور بلانوف رو با کسی مثل گری لینه کر یا امیلیو بوترگئانو مقایسه کرد اما همه ی این ها در نبرد توپ طلای فرانس فوتبال این بزرگان رو شکست دادند تا مشخص بشه که توپ طلا نه به بهترین بازیکن دنیا بلکه به موثرترین و با ثبات ترین بازیکن دنیا باید داده بشه. شاید اینجوری بشه درک کرد که چرا روبرتو باجو فقط و فقط با یک قهمانی در جام یوفایی که شاید در ذهن بعضی ها نا معتبر نشون داده بشه برنده ی توپ طلا لقب میگیره در ضمن باید گفته بشه که جایزه ای که به اینیستا داده شد هیچ ربطی به انتخاب فرانس فوتبال نداشت و فرانس فوتبال به جز توپ طلا هیچ جایزه ی مستقل دیگه ای نداره. با سپاس ehsna also in have شنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ (۲۰:۱۵)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
هم از لحاظ فردی هم از لحاظ تیمی بهترین بازیکن مسی ست.
چهارشنبه، ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ (۲۲:۱۷)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
این دوستان رئالی چرا خودشون رو به بیراهه میزنند مسی خیلی از رونالدو سرتره
سهشنبه، ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ (۱۲:۰۵)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
مشکل رئالی ها اینه که فقط داشته های رونالدو رو میبینن و نداشته های مسی رو. در حالی که هرسال داشته های مسی خیلی بیشتر از رونالدوئه و نداشته هاش خیلی خیلی کمتر دوشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۱ (۲۲:۴۲)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
دوستان بزارید اینا همینجور حرص بخورن اما حقیقت اینه که چیزی که برای آینده میمونه و به اون افتخار میشه و گفته میشه اینه که مسی 4 تا توپ طلا رو برده... از این دعواها و تشکیکها هیچ نام و نشونی نخواهد موند! همیشه تو توپ طلاهای قبلی و جامها دعوا و حرف و حدیث بوده! اما شما که الان زندگی میکنید از اون دعواها و مشاجره ها خبری دارید؟؟ همه فقط جامها و توپها و کفشها رو میبینیم و بس... مگر اینکه خیلی تابلو باشه اون نامردی که دیگه اصلا از یاد مردم نمیره.. مثل گل خوردنای زوری بارسا... اما این مواردی که شماها در مورد تیمو توپ طلا میگید باد هواست... پس تا میتونید با اعتراض و تشکیک خودتونو به کشتن بدید... تاریخ دیگه رقم خورده! بای دوشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۱ (۱۹:۱۸)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
من نظردوستمونو قبول دارم که رونالدو دربعضی مواردازمسی بهتره اما بنظرمن توپ حق مسسسسسسسسسسسسیییییییییییی بوده وبس
دوشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۱ (۱۹:۱۳)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
اینم جوابی که قبلا هم داده بودم! خب..در جوابت باید مطالب زیرو بگم تا حداقل یه سری چیزها روشن شه.. _وسلی اسنایدر 4گل زده تو جام جهانی، 5گله ها فورلان و مولر و ویا بودن. _آندرس اینیستا 2گل زده بود در جام جهانی. یکی به هلند در فینال، یکی هم به شیلی در مرحله گروهی(اسپانیا2-1شیلی) _بهترین بازیکن جام جهانی دیگو فورلان شده بود نه وسلی اسنایدر. اینیستا هم 6ماه نبود مصدومیتش خوب شد نگفتین 12ماه! جام های لیگ اروپا و سوپرکاپ اروپا هم واسم جالبه که "بسیار معتبر" بودن و ما نمیدونستیم.. _لئو مسی در سال 2012 14 گل از نقطه ی پنالتی زد نه 17 تا. خب...تا اینجا فقط آمار و ارقام اشتباه گفته شده رو تصحیح کردم. همینجا میخوام نتیجه بگیرم که دوست عزیز! آیا این درسته که اطلاعاتی رو که جایی از افرادی شنیدی که هیچ سندی هم پشتش نیست رو از رو هوا بپذیری و بری در جاهای دیگه کپی کنی؟ آیا درسته که روی شنیده ها بدون هیچ اطلاعی صحه بذاری فقط چون به نفعته؟ فکر نمیکنی مطالبی که اینجا کپی کردی کاملا غرضورزانه بوده؟ حالا در مورد بقیه مطالبت، ببین، کلی سوال مطرح کردی که همشون میگفتن چرا اون اشخاص یا تیمهایی که آمار بهتری بدست آوردن به عنوان بهترینها انتخاب نشدن؟ خب جواب کل گله هات اینه که برای انتخاب بهترینها آمار ملاک کار نیست! این عملکرده که معیاره..یعنی برای مثال چلسی قهرمان چمپیونز 2012 میشه، اما همه میدونن که این تیم نه ثبات داشته نه عملکرد چشمگیری داشته نه مربیش تاکتیک یا سبک فوق العاده ای رو به کار گرفته و..و طبیعیه که مربی این تیم جزو سه کاندیدای نهایی نشه صرفا به خاطر قهرمانی. میگی مسی بهترین شد چون گلهای زیادی زد. آخه اصلا اینطور نیست. مسی بهترین شد چون بهترین بود. داداش من، نه به پاس گله، نه تعداد گل، نه اینکه فلان جامو بردی یا نبردی، و نه اینکه تو جام جهانی چنتا گل زدی..به نوع بازی و عملکرد کلی و تکنیک و تاثیرگذاری در نتایج و خیلی چیزهای دیگست..درسته مسی تو جام جهانی گلی نزد اما روی 90درصدشون تاثیرگذاربود! اگه خواستی بگو کلیپ پاس گلهاش و حرکات منجر به گلش رو بهت بدم..فالکائو همه رو شگفت زده کرد، به خاطر توانایی گلزنی و تموم کنندگیش، اما آیا جزو بهترینهاست؟ مقایسه ی فالکائو و مسی واقعا مسخرست! ضمنا بهترینها رو بازیکنان و مربیان و مطبوعات دنیا انتخاب میکنن، پس اگه درجاهایی از نظر شما یا دیگران گزینه های بهتری وجود داشتن قابل درکه که نظر اونها با نظر شما موافق نبوده باشه. اونهام انسانن و نظر شخصیشونو اعلام میکنن.. فقط میخوام بگم سعی نکنید همش زمین و زمان رو بهم ببندید تا فیفا و مسئولان و غیره رو زیر سوال ببرید که چرا مطابق با سلایق و نظرات شما تصمیم گیری نشده.(دیدگاه اعطا شده به دنیای فوتبال از جانب مورینیو) میتونید به جاش فقط مخالفتتون و دلایل و استدلال های شخصیتون رو اعلام کنید.. دوشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۱ (۵:۳۷)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
کل متن درتوضیح جواب همین سوالا و امثال این سوالا بود..جالبه این دوستمون و امثال اون اصا انگار فقط از زبون 4نفر 4تا چیز میشنون ول کنش هم نیستن دیگه..نمیدونم چرا اما این دوستمون به شدت حس میکنه این متن فوق العاده تاثیر گذاره و هوادارای بارسا رو شدیدا به فکر وا میداره و باعث دگرگونیشون میشه! داداش من کدوم کشکی کدوم دوغی...؟ تو صفحه چهارمین توپ طلای مسی که تو صفحه اول سایت هست فقط یک کتاب از گفته هات غلط گرفتم تو آمار و ارقام، دلایل و استدلالها بماند! ظاهرا شما فقط میگید که گفته باشید..منتظر جواب و استدلالی نیستید.. اینهمه نویسنده اومد توضیح داد آمار تیمی و فردی به تنهایی ملاک نیست و عملکرد شخص خیلی مهمه و اییییییینهمه توضیح دیگه باز شما میای میگی فلانی این شد اون شد؟؟؟ خیلی ببخشید اما بنظر من با اینجور آدما واقعا بحث کردن نداره..ادبیات گفته هاتو تغییر بده لااقل!!... دوشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۱ (۵:۳۵)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
بابا همه شخصیتهای اسطوره ای ،کارتونی ، سینمایی ...دشمن دارن ...ازطرف دشمناشون هم مورد حمله قرار میگیرن ...حسودی بهشون میشه ...خوب حالا که یه شخصیت مثل مسی که خیلی بالا تر از اسطوره هاست نباید یه چندتا دشمن داشته باشه ....یکم منطقی حرف بزنید ... بزار مثل فلان پارس کنن ...خودشون ساکت میشن
یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۲۳:۵۰)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
واقعا اگه نمیخواستن توپو به مسی بدن میخواسن به کی بدن؟؟؟ طرفدارای رئال نمیتونن ببینن که مسی بهتره. درود بر مسی،بازیکن تکرار نشدنی. یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۲۳:۲۵)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
خنده داره که رئالی ها هیچ وقت از خودشون ایده ای ندارن و یه متن رو از یه سایت هواداری کپی میکنن میان اینجا مینوسین!!! جناب آقای حسین ، حدود 2 هفته ی قبل من جواب تک تک این سوالات رو همینجا به یه رئالی دیگه دادم. بهتر بود شما هم میخوندیشون. اما یه بار دیگه جوابشو میدم. 1- مشکل شما ها اینه که هنوز مفهوم توپ طلا رو درک نکردین. این توپ به کسی داده میشه که در طول یک سال عالی باشه نه در یک فصل! اسنایدر تا ژوئن 2010 شایستگی این جایزه رو دشت اما توجه میکنی که این بازیکن در 7 ماه باقی مونده از سال 2010 افتضاح بود؟؟؟ عزیز من ، رای گیری برای توپ طلای 2010 زمانی انجام شد که اینتر هشتم جدول سری آ بود و اسنایدر به یه بازیکن ذخیره تبدیل شده بود. یکی از مهمترین مسئله ها ثبات در طول ساله که اسنایدر اصلا نداشت. مسی سال 2010 قهرمانی لالیگا رو به همراه آقای گلی لالیگا و لیگ قهرمان رو داشت. در جام جهانی غیر از گل زدن همه کاری کرد و مهمتر از همه در ادامه ی سال هم عالی کار کرد. با یکم منطق میفهمی که داشته های مسی در سال 2010 خیلی خیلی از رونالدوی 2012 که اینهمه سنگشو به سینه میزنین بیشتره. 2- همین حرفا دقیقا در مورد فورلان که در اینتر نابود شد صدق میکنه. اما بارسا با درخشش اینیستا بود که رئالو 5 تایی کرد و صدرجدول لالیگا رو در اختیار داشت (نیم فصل اول فصل 2010/11) وقتی که رای گیری انجام میشد فورلان در چه سطحی قرار داشت؟؟ 3- واقعا بامزه ترین نظرات مختص شما رئالی هاس!!! یه بار میگن مسی به خاطر ژاوی و اینیستاس که گل میزنه یه بار میگن اوزیل بهتره!! یعنی شما فقط و فقط به تعداد گل یا پاس گل نگاه میکنی؟؟؟ یعنی فضاسازی ها و حرکات پا به توپ و بدون توپ این 2 بازیکن و سبک بازیشون مهم نیست فقط پاس گل مهمه؟؟ اگه 10 تا اوزیل جلوی ژاوی و اینیستا بازی کنن باید 90 دقیقه دنبال توپ بدون فقط 4- یه نشانه ی دیگه از تناقض بین حرفاتون! گواردیولا به خاطر اینکه 6 ماه مربیگری نکرده و یه جام به دست آورده شایستگی نداره اما رونالدو که 3 ماه آخر سال فوتبال بازی کردنو یادش رفته بود باید انتخاب میشد!! در مورد پپ قبول دارم که نباید انتخاب میشد و حق کونته بود اما شما هم یه کم اطلاعتتو ببری بالا و همینجوری الکی یه متن رو کپی نکنی بهتره. مورینیو سال 2011 جزو 3 نفر بود اما خودش ترجیح داد به مراسم نیاد. 5- توپ طلا جایزه ایه که به بهترین بازیکن در طول اون سال داده میشه و دست آوردهای فردی و تیمی و تاثیر گذاری بازیکن ذر ترکیب تیمش مهم ترین مسئله اس. جواب این حرفای تو دقیقا تو این مقاله وجود داره اما شما ها اصلا زحمت خوندشو نمیکشین. الانم فکر نکن وقتمو دارم صرف جواب دادن به تو میکنم. من مطمئنم که تویی که خودتو به خواب زدی بیدار نمیشی. اینا رو فقط واسه بارسایی هایی مینویسم که ممکنه حرفای تو یکم باعث اونا رو به شک بندازه. من اینجا با مدرک بهت ثابت میکنم که مسی در سال 2011 و 2012 خیلی خیلی بهتر از رونالدو بوده. 2011 تیمی : مسی 5 قهرمانی و رونالدو تنها یک قهرمانی. در نیم فصل اول فصل 2011/12 هم 2 تیم در کورس قهرمانی بودن. پس برتری کامل با بارساست فردی : مسی آقای گلی لیگ قهرمانان رو داشت و رونالدو آقای گلی لالیگا رو. سمی بهترین پاسور الیگا بود و موثرترین بازیکن فصل. در فصل جدید هم هردو در کورس بودن. معلومه که کدومش مهمتره. ال کلاسیکو : بارسا 3 برد و رئال 1 برد. مسی 6 گل و 3 پاس گل. رونالدو 2 گل. اینجا هم برتری مشخصه که با کیه. بازی های ملی : مسی در کوپا آمه ریکا یه هافبک وسط بود. اگه شما ها از هافبک وسط انتظار گلزنی دارین مشکل خودتونه. مسی در اون رقابت ها 4 تا پاس گل ئداد و خیلی از پاس هاش با خریت هیگواین به هدر رفت. مسی 13 بازی ملی ، 4 گل و 10 پاس گل. رونالدو 5 بازی ملی و 6 گل سال 2012 رئال قهرمان لالیگا شد و بارسا در پایان سال 2012 با 16 امتیاز اختلاف در صدرجدول قرار داشت که ارزش قهرمانی لالیگا رو داره. بارسا کوپا دل ری رو برده بود و رئال سوپرکاپ رو. پس برتری اینجا هم با بارساست. فردی : مسی آقای گل لالیگا و لیگ قهرمان شده بود در ادامه ی سال هم با اختلاف 11 گل از رونالدو صدرجدول گلزنان قرار داشت. مسی 58 تا رکورد شکست در سال 2012 در حالی که رونالدو فقط و فقط این رکوردها رو تماشا میکرد. بهتر بود مقایسه نمیکردم چون مسی یه سروگردن و بالاتنه از رونالدو بالاتره. الکلاسیکو : 2 برد برای بارسا و 2 برد برای رئال. رونالدو 7 گل و مسی 4 گل و 3 پاس گل. پاس گل هایی که ارزشش وزیبایی از گل بیشتر بود. یعنی برابر بازی های ملی: رونالدو 5 تا بازی تو یورو کرد که 3 تاش افتضاح بود. اگه به خاطر عملکرد فاجعه بار رونالدو در 2 بازی اول پرتغال حذف میشد چه اتفاقی میوفتاد؟؟؟ کسی که تو 5 تا بازی 53 تا شوت میزنه و فقط 3 تاش گل میشه عالی کار کرده از نظر شما؟؟؟ مسی تو جام جهانی و کوپا روی هم 3 تا موقعیت گل نداشت چون هافبک بود. بهتره یه سری به جدول مقدماتی جام جهانی بزنی و ببین پرتغال با عملکرد فاجعه بار رونالو در آستانه ی حذف قرار گرفته. اما مسی که جدیدا تو تیم ملی مهاجم شده 2 بار هت تریک کرد با 5 تا گل تو مقدماتی جام جهانی باعث شد آرژانتین صدرجدول قرار بگیره. پس اینجا مسی اگه بهتر نباشه بدتر نیست. حتی اگه همه ی اینا رو هم بیخیال شیم مسی در بازی خونی ، قدرت حمل توپ و تاثیر گذاری و هوش به مراتب بالاتره. یه جایی از حرفای کپی کردت گفته شده مسی مهاجمه و رونالدو بال چپ!!!!! رونالدویی که همیشه تو یک سوم حریف دیده میشه و 90 دقیقه روی خط آفساید حریف حرکت میکنه هافبکه اما مسی که همیشه میاد عقب ، توپ گیری میکنه و بازیسازی میکنه مهاجمه؟؟؟ امیدوارم جوابی داشته باشی یا حداقل از یه جا کپی کنی یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۲۱:۰۸)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
حالا به مسی نمیدادن به کی میدادن مسی بهترینه توی تاریخ فوتبال نمیدونم این ریالیها تو سایت ما چیکار میکنن همه چی به گل زدن نیست مسی چشم نواز بازی میکنه اخلاقش عالیه و ه بخوام همه خصوصیاتهای منحصر بفرد مسی رو بگم تا فردا طول میکشه در ضمن اگر امسال توپ طلا رو به مسی نمیدادن باید به صحیح نبودن رای گیریش مطمین میشدیم با این همه اختلاف امتیاز مسی برنده شده بازم شما حرف میزنید یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۱۹:۱۱)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
چند سوال منطقی از هواداران بارسا 1 - چرا نام وسلی اسنایدر ، زننده 5 گل در جام جهانی و دارنده 4 عنوان قهرمانی اروپا ، کالچو ایتالیا ، حذفی ایتالیا و نایب قهرمانی جام جهانی حتی در میان سه نفر نامزد نهایی توپ طلای 2010 قرار نگرفت و مسی که هیچ جامی به جز لالیگا نبرد و در جام جهانی هم هیچ گلی نزد عنوان بهترین بازیکن را تصاحب کرد؟ 2 - همینطور چزا نام دیه گو فورلان که از نظر بسیاری کارشناسان بعد از وسلی بهترین بازیکن جام جهانی 2010 محسوب میشد و دو جام بسیار معتبر لیگ اروپا و سوپر کاپ اروپا را نیز بدست آورده بود، در میان سه نفر برتر نبود؟ اما اینیستا که شش ماه مصدوم بود و فقط یک گل توی جام جهانی به ثمر رسانید، پس از مسی به عنوان دومی جهان دست یافت؟ 3 - چگونه است که نامم مسوت اوزیل که در دو سال گذشته سلطان پاس گل دنیا نامیده شد و 57 پاس گل به هم تیمی هایش داد (این در حالیه که ژابی + اینیستا در همین مدت روی هم 53 پاس گل دادن)، امسال و پارسال حتی در میان اعضای تیم منتجب جهان قرار نگرفت . اما آندرس اینیستا باز هم جزو سه نفر برتر شناخته شد؟ همینطور نام فالکائو که امسال فوتبالدوستان جهان را از نبوغش انگشت به دهان گذاشت...؟ 4 - چرا نام گواردیولا که همراه با تیم بارسا تنها به جام حذفی اسپانیا رسید ، در میان سه مربی برتر بود ولی نام کلوب مربی دورتموند که دو جام بوندسلیگا و حذفی آلمان را فتح کرد در این میان نبود؟ و نیز، نام دی ماتئو مربی چلسی که تیمش چمپیونز لیگ + حذفی انگلستان را بدست آورد . همینطور، سرمبی اتلتیکومادرید که تیمش لیگ اروپا را برد + سوپر کاپ اروپا. و همچنین، مانچینی مربی سیتی. آیا جام حذفی اسپانیا از این لیگها که نام بردیم مهمتر بود؟! اگر چنین است ، چرا مورینیو در سال 2011 که جام حذفی اسپانیا رو فتح کرد در میان سه مربی برتر جهان جایی نداشت؟! 5 - چرا مسی بهترین بازیکن نامیده شد؟ چون زیاد گل زد ، آن هم با 17 پنالتی؟ اگر چنین است، چگونه فصل قبلش که کریس بیشترش گل را به ثمر رساند و صاحب کفش طلا شد، بهترین بازیکن نام نگرفت؟ آن هم در حالی که پست مسی فوروارد مرکزی است و کریس بال کناری. 6 - چرا مسی امسال بهترین بازیکن شد ، آنهم در حالی که با تیمش هیچ افتخاری جز حذفی اسپانیا کسب نکرد؟ آنهم در حالی که کریس در 6 اکلاسیکوی پیاپی به بارسا گل زد و مسی تنها در سه بازی اخیر. در حالی که کریس تیمش را تا نیمه نهایی یورو بالا برد و مسی نتوانست تا تیم کشورش را حتی تا نیمه نهایی کوپاآمریکا برساند. آنهم در حالی که کریس در نیمه نهایی چمپیونزلیگ دو گل به ثمر رسانید و مسی هیچ. در حالیکه کریس امسال، در گروه مرگ چمپیونزلیگ 6 گل زد و مسی 5 تا ، با وجود اینکه پستشان یکسان نبود. در حالی که در لالیگای گذشته کریس به همه تیمها گل زد اما مسی با وجود 50گلش نتوانست به رئال گل بزند. یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۱۸:۴۵)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
اينا براشون سوز داره كه قبول كنن مسي بهترين. هم.م طور كه گفته شد هم عملكرد فردي مهمه هم تيمي .... مسي درسته فقط جام حذفي با بارسلونا رو گرفت اون شماره هفت چي رو گرفت؟ اونم فقط لاليگا رو گرفت درسته كه لاليگا بيشتر ارزش داره ولي باز يه فرد تو تيم هم ارزش دراه. من چند تا از بازي هاي مهم لاستيك تو فصل پيش رو ديدم واقعا ديگه داشتم از خنده مي مردم..... بدون تعصب دارم ميگم:واقعا خيلي شماره هفتشون ضعيف كار ميكرد. مسي هم خوب فقط كه گل زني نيست اون پارسال فقط 21 پاس مستقيم گل داد حالا پاس هايي كه شيرازه ي اصلي گل رو تشكيل مي داد بماند. تازه بعد ليونل داداش واقعا حق اينيستا بود. یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۱۷:۵۷)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
درود بر شرف لیو مسی که دهنه همه رو با افتخاراتش می بنده
یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۱۷:۲۱)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
مسی به نمامی بزرگان جهان ثابت کرده که بهترینه همین و بس یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۱۶:۱۰)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
مسی یهترین بازیکن حال حاضر دنیاس و در آن شکی نیست
یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۸:۳۹)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
امار قشنگی بود مرسی ولی اگه یکم واقع بین و منصف باشی قطعا کسی جز مسی نمیتونست برنده توپ طلا باشه ولی اگه غیر منصف باشی و خودت رو به خواب زده باشی میتونی نه حتی بجای مسی به رونالدو بلکه به خیلی از بازیکنای لیگ خودمون هم این توپ رو بدی پس دوست عزیز اونایی که خودشون رو به خواب زدن رو حتی با این امارها هم نمیشه بیدار کرد پس ما هم به مسی کسب محقانه این جایزه رو تبریک میگیم و هم خدارو شکر میکنیم بخاطر اینکه لذت تماشای بازی مسی رو به ما هدیه کرده یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۸:۰۷)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
چه بیکار هایی تو فوتبال پیدا میشن که میان الکی یه تز میدن میگن مسی شایسته نیست! اگه مسی نشه حتما باید آرش برهانی توپ طلا بگیره! یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۷:۴۶)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
مسی یعنی فوتبال مسی یعنی اخلاق مسی یعنی بهترین بازیکن جهان بارسا یعنی بهترین تیم جهان یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۷:۴۶)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
جوابیه خیلی خوبی بود خیلی مسخرست که درمورد عدم صلایت مسی صحبت میشه انشاالله پنجمیم میگیره درود بر شاه لئو یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۷:۴۱)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
ما بهترین هستیم و این بهترین بودنمون رو تو تمام زمینه ها به همه رقبا تحمیل کردیم... پس خیلی منطقیه که حسود و دشمن هم داشته باشیم.... به قول استو ایچکف ستاره سالهای گذشته خودمون که گفته:رئال در دوره ای بهترین بوده که تلویزیون سیاه سفید بوده... یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۶:۵۲)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
مطالبی که گفته شده فقط بخشی از برتریهای مسی نسبت به بقیه بازیکن هاست اگه عدالتی باشه اینه که فاصله نفر دوم با مسی خیلی زیادتر از این حرفهاست ولی این حرفها برای افرادی که نمی فهمن چه فایده ای داره
یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۶:۵۰)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
جوابیه ای بسیار عالی و زیبا ؛ بسیار متشکرم
یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۶:۰۵)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
در مورد تیم منتخب باید بگم جای الوز باید فیلیپ لام قرار میگرفت و جای مارسلو هم جوردی البا خیلی بهتر بود در مورد پیرلو هم باید بگم که داره در عصری بازی میکنه که بهترین هافبک مرکز جهان داره بازی میکنه که کسی نیست جز ژاوی.بین خوب و خوب تر باید خوبتر انتخاب بشه پیرلو بازیکن خوبی هست و صد البته میدون خالی شه قرباغه هفتیر کش میشه مثل همین مسعود اوزیل و پیرلو دلیلش نبود هافبک درست حسابی توی رئال یوونتوس هست اگه این دو تا در بهترین شرایطشون هم باشن توی بارسا جایی بهتر از نیمکت پیدا نمیکنن کلا این دو تا رو بیشتر میشه با فابرگاس مقایسه کرد تا ژاوی و اینیستا یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۵:۳۷)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
بابا خودتون رو درگیر این چرندیات که میسازن نکنین. اینارو همش این ریالی ها یا منتقدان مسی و بارسا میسازن که دهنشون بسته نمونه... بارها و بارها درمورد مسی و رونالدو مقایسه شده و مسی برنده شده.علکی که نیست یه نفر چهارتا توپ طلا رو پشت سرهم ببره. پس لابد شایستگیش رو داشته و داره و خواهد داشت. این برتری رو هم کارشناس ها و بزرگان و پیشکسوتان فوتبال تائید کردن و همیشه از مسی تمجید میکنن. نه این که رونالدو بازیکن بدیه ولی مسی از اون بالاتره. واسه همینه که میگن از بین خوب و خوبترین باید خوبترین انتخاب کنی... پس باید مسی برنده بشه. کسایی هم که میگن رونالدو از مسی بهتره یا دوستاش هستن یا این مورینیو. ولی مطمئنن یه در آینده میفهمن که حرفشون اشتباه بوده و پشیمون میشن که چرا از بدی مسی گفتن..... زنده باد مسی و هوادارانش یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۵:۰۲)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
چرا به آمار پاس گل مسی اشاره ای نشده.مسی در سال گذشته 28 پاس گل داده و رونالدو فقط 11 تا. بعلاوه مسی در 57% از تمام گلهای بارسا یا گل زده یا پاس منجر به گل داده اما درمورد رونالدو چنین چیزی نیست.بنظر میرسه بعضیها از الان دارن با برنامه پیش میرن تا بتونن مسی رو از گرفتن پنجمین توپ طلا محروم کنن و جلوی این تاخت و تاز لئو رو بگیرن. اما کورخوندن... امیدوارم فیفا تسلیم این حرکت سازماندهی شده نشه... یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۵:۰۱)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
نرود میخ آهنین بر سنگ میگید نه برید کامنتای زیر همین مطلب رو توی سایت گل بخونید !!
یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۴:۱۲)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
صحبت کردن درمورد عدم صلاحیت مسی خودشم صلاحیت میخواد که کسی نداره! درسته که نباید توانایی های اینیستا رو نادیده گرفت اما بازم مسی لایق تر بود... یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۴:۰۶)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
در شایستگی مسی هیچ شکی نیست. این حرفای مسخره که حق مسی نبود و یه سری انسان های تعصبی که نمیتونن واقعیتو قبول کنن میگن. بعضیا کلا تو فاز حسادتن دیگه یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۳:۲۱)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
به نظرم این جایزه و عنوان هم مثل نوبل و اسکار و ... میمونه یعنی فیلمی که اسکار میبره تو سال 2011 مثلا، معنیش این نیست که حتما از تمام فیلمهای سالهای 2010 و 2009 و .... بهتره! نه یعنی تو همون سال بهتره ممکنه فیلمهایی که دوم و سوم شدن از دهها فیلم سالهای قبل و بعدی که اسکار میبرن بهتر باشن اما بدشانس بودن که تو سالی ساخته شدن که رقیب قدرتری داشتن تو دنیای فوتبالم همینه.. اینستا ژاوی و حتی رونالدو واقعا ستاره و حتی میتونیم بگیم از خیلی از بازیکنایی که سابقا توپ طلا گرفتن بهترن ! اما این بدشانسیشونه که این هنرنماییشون در عصری داره به منصه ظهور میرسه که یه فوق ستاره ای همچون مسی یکه تازی میکنه...!! یاعلی یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۳:۰۱)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
خیلی دیر از مسی حمایت کردین! باید این مطالب رو خیلی زود میذاشتین توی سایت تو این مورد کم کاری کردین ازسایتی که خودشو متعلق به بارسا میدونه بعید بود این جایزه حق مسی بود.ومبارکش باشه اما در مورد تیم منتخب عدالت رعایت نشده به نظرم جای پیرلو ،و فلیپ لام خالی بود. یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۲:۴۹)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
واقعا عالی بود. ممنون. البته دیگه همه میدونن که فقط کسی رو میشه بیدار کرد که واقعا خواب باشه. اینا حرفاییه که ما ماه هاست داریم به رئالی ها میزنیم اما بازم با بی منطقی خودشون پیش میرن. قطعا قهرمانی لالیگای فصل قبل رئال با صدرنشینی فعلی بارسا برابره. بارسا در سال 2012 قهرمان کوپادل ری شد و رئال قهرمان سوپرکاپ. پس نتیجه میگیریم که از لحاظ تیمی هم مسی یه سر و گردن بالاتر بوده. از نظر فردی هم مقایسه نکنیم بهتره. فقط کافیه دست آورد های مسی و رونالدو رو در سال های 2011 و 2012 تک تک با هم مقایسه کنین تا به برتری مسی واقف بشین. مسی حتی در سال 2010 هم خیلی خیلی دست آوردهای بیشتری نسبت به رونالدو در سال 2012 داشت اما یه عده که خودشونو به خواب زدن .... یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۲:۲۷)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
آسمون برید زمین بیاید این توپ حق مسی بود وبهش رسید دیگه نباید در موردش بحث کنید اگر این جایزه به کس دیگری داده می شد انقدر بحث می شد در بارش . چون مسی 4 تا توپ طلایی که حقش بوده رو گرفته دارن از زور حسودی می ترکن . عیب نداره ایشالله سال دیگه یا مسی پنجمیش رو می گیره یا می رسه به شوالیه یا مهندس پس انقدر زور نزنید که بدید به کس دیگه ای توپ رو . مسی جون مبارکت باشه ایشالله خدا بیشترش کنه چشم حسود ها هم کور بشه درود بر مسی
یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۲:۱۰)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
از نظر من مسی شاید شکل یک انسان رو داشته باشه ولی در اصل انسان نیست و یک چیزی فراتر از انسانه کدوم بازیکن تونسته توی این سن این همه جایزه دریافت کنه و این همه رکورد بشکونه کدوم بازیکن تا حالا افت نداشته یعنی حداقل توی یک بازی ولی مسی هیچوقت افت نداره و همیشه یک ستاره است یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۱:۴۹)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
در این که مسی بهترینه هیچ شکی نیست
یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۱:۲۲)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
4 تا اونم تو این سن..!
یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۱:۲۱)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
فقط میتونم بگم لئو یک نابغه هست، و یک بار دیگه بهش تبریک میگم و میدونم بازم توپ طلا رو میبره..و این چرندیاتی کسانی میگن که چشمشون رو روی حقیقت بستند.. پله، مارادونا، بکن بائر، پلاتینی، رونالدو نازاریو، آندری شوچنکو، فن نیستلروی، اوتمار هیتسفلد، مارکو فن باستن، یوهان کرویف و ... همه ی این ها مسی رو بهترین بازیکن تاریخ جهان میدونن... پس به قول پپ فقط از دیدن بازی های لئو لذت ببرید،چون دیگه تکرار نمیشه یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۱:۱۸)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
این که اسم یه ستاره سابق رو بیاریم و بگیم حقش بود در دوران بازیش حداقل یک توپ طلا رو می برد و حرف هایی از این قبیل کاملا اشتباه و مبتدیانه هست. مثال:دل پیرو بدون شک یکی از بهترین ستاره هایی هست که هممون می شناسیم.شکی نیست که دل پیرو یک اسطوره کم نظیر به حساب میاد.ولی این حرف که مثلا به خاطر نبردن توپ طلا توسط دل پیرو بخوایم اعتبار توپ طلا رو زیر سوال ببریم کاملا اشتباه و غیر منطقی هست.چون اگر سال به سال عملکرد دل پیرو رو بررسی کنیم می بینیم در همه سال هایی که بازی می کرده و حتی در بهترین سال بازیش هم بالاخره یکی دونفر بودن که عملکردشون در اون سال بهتر بوده و شایستگی بیشتری برای فتح توپ طلا داشتن.پس در عین شایستگی ولی کاملا "عادلانه" ستاره ای مثل دل پیرو از فتح توپ طلا باز مونده. همین موضوع در مورد بقیه ستاره های بزرگی که توپ طلا رو نبردن مثل مالدینی و رونالدو کومن و مایکل لادروپ و باره سی و ژاوی و اینیستا و رائول و هانری و زیدان(که البته یک بار توپ طلا رو برده) هم صدق می کنه.(5 تا از مثال هام ستاره های فعلی یا سابق بارسا بودن.پس فکر میکنم این موضوع کاملا ثابت کنه که از روی تعصبم به بارسا حرف نمی زنم) ......... در مورد مسی هم شکی نیست که شایسته ترین فرد برای فتح توپ طلا بوده و هست.دلایل به صورت کامل در همین مطلب گفته شده و نیازی به توضیح بیشتری وجود نداره. در هر زمان تعداد بسیار زیادی افراد نخبه و موفق ظهور می کنن ولی همواره یک نفر تبدیل به "نماد" و "شاخص" عصر خودش میشه.در همه زمینه ها این قاعده صدق میکنه و برقراره. یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۱:۱۱)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
نظر شخصی من اینه که باید توپ طلا به اندرس اینیستا داده می شد به نظر من با دادن توپ طلای چهارم به لئو مسی عزیز یک کوچولو حق دیگر بازیکنا مثه زیدان(کاری به رئالی بودنش نداریم)یا رونالدینهو و یا همون تیری هانری خورده شد و راجع به تیم منتخب می خواستم بگم اصلا عادلانه نبود این بازیکنای بارسلونا خوب بودن ولی بازیکنایی مثه مارسلو اصلا توشون خوب نبود و به نظر من ژابی الونسو هم نباید شرکت داده می شد و به جای ژابی الونسو باید بازیکنی مثه یحیی توره و همین طور به جای بازیکنی مثه فالکائو باید بازیکنی مثه رابین ون پرسی قرار می گرفت ببخشید که یکم زیاد بود با تشکر یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۱ (۰:۲۱)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
بعضي از كسايي كه در مورد شايسته نبودن مسي براي اين عنوان اظهار نظر ميكنن حتي يك بارهم پاشون به توپ نخورده اكثرشون از روي تعصب حرف ميزنند اونايي كه فوتبال بازي كردن ميدونن كه وقتي سرعت يك بازيكن زياد هست ميتونه كاراي زيادي انجام بده مثه رونالدو و اين يك نعمت خداداديه ولي بخدا كليپها و بازيهايي از مسي ديدم كه فقط تونستم بگم واقعا خارق العاده اس اين اصلا از روي تعصب نيست من رونالدو رو هم به عنوان يك بازيكن خوب قبول دارم ولي انصافا مسي يك نابغه اس تفاوت اين دو مثل تفاوت انيشتين با ديگر مخترعين و دانشمندانه همه اونا انسانهاي بزرگي بودن ولي مغز انيشتين از مغز انسانهاي عادي بزرگتر بوده وقتي همه جوانب رو در نظر بگيريم اين موهبت خدادادي باعث ميشه از انيشتين به عنوان يك نابغه نام برد درست مثل مسي كه از ضريب هوشي بالاتري نسبت به ديگران برخورداره يك محقق هلندي با تحقيق بر روي مغز مسي به اين نتيجه رسيده كه مسي تنها بازيكن دنياست كه در يك لحظه ميتونه تصميم جديدي بگيره و تصميم جديد رو به بهترين نحو ممكن اجرا كنه خودم هم بعضي وقتا كه اينارو تكرار ميكنم هنگ ميكنم شنبه، ۷ بهمن ۱۳۹۱ (۲۳:۳۲)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
به نظر من توپه طلا يه جايزه ي فرديه. و مسي كاملا هم ٤ توپه طلا حقش بوده و هست. كسايي هم كه ميگن مسي حقش نبوده يا از فوتبال چيزي نميفهمن يا فوتبالو به خوشگليه بازيكن ميبينن. اگر هم مسي نميشود حقه ژاوي يا انييستا بوده نه رونالدو
شنبه، ۷ بهمن ۱۳۹۱ (۲۳:۰۸)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
دوست عزیز تا زمانی که افراد چشم از روی حقایق ببندن اوضاع همین هست با اندکی واقع بینی میبینیم که مسی شایسته این جایزه بوده است به نطر من برتری مسی از رونالدو مطلق نیست یعنی برتری مسی در تمام جوانب نیست برای مثال این واقعیتی است که سرعت رونالدو در کورس ها از مسی بیشتر است یا در نبردهای هوایی و هوادارای واقع بین و همیشه منطقی بارسا این رو قبول دارن ولی از بسیاری جهات دیگر مانند حمل توپ,کار گروهی,دریبلینگ ,سرعت عمل,بازی سازی...برتری مسی پذیرفتنیست دوست عزیز دوران مسی و رونالدو هم روزی مثل دیگرستارگان به پایان میرسه واصل منطقی فکر کردن هست که شعار بارسایی ها هم جز این نیست ممنون بابت مقاله ریز بینی قشنگی بود شنبه، ۷ بهمن ۱۳۹۱ (۲۳:۰۲)
|
پاسخ به: صحبت کردن در مورد عدم صلاحیت مسی عادلانه نیست. | ||
---|---|---|
حالا که مسی توپ طلا گرفت 100 تا صاحاب پیدا شد مثل رکوردی که زد عشق است لیونل مسی
شنبه، ۷ بهمن ۱۳۹۱ (۲۲:۳۹)
|