به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 16

-----------------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِى السَّمَآءِ بُرُوجاً وَزَيَّنَّهَا لِلنَّظِرِينَ‏
------------------------------------------------
ترجمه
وهمانا ما در آسمان برج‏هايى قرار داديم وآن را براى بينندگان زينت داديم.
---------------------------------------------
نکته ها
كلمه «بروج» جمع «بُرج» در اصل به معناى ظهور است و به زنى كه زينت خود را ظاهر مى‏كند، مى‏گويند: «تبرجت المرئة» و به قصر و كاخ و ساختمان‏هاى بلند كه جلوه‏اى خاص دارد برج گفته مى‏شود و در اين آيه كرات آسمانى يا منازل آنها به برج تشبيه شده است.
از گردش زمين به دور خورشيد، دائره‏اى فرضى به نام «منطقة البروج» تشكيل مى‏شود. اين دايره را دوازده قسمت نموده‏اند كه مطابق هر قسمتى ستارگانى قرار مى‏گيرند وبه تناسب شكل آن، مجموعه‏اى از ستارگان به آن نامگذارى شده است. در فارسى به نام‏هاى فروردين، ارديبهشت، خرداد، ..... و در عربى به نام حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، ميزان، عقرب، قوس، جدى، دلو و حوت مى‏باشد.
---------------------------------------------
پيام ها
1- كرات آسمانى وحركت آنها در مدارهاى گوناگون، يكى از آثار توحيد و خداشناسى است. «لقد جعلنا»
2- آفريده‏هاى آسمانى نيز حادث هستند. «جعلنا»
3- زينت وزيبايى، يك اصل در آفرينش است كه خداوند در خلقت آسمان‏ها آن را رعايت نموده است. «زيّناها»
4- آسمان نيز همچون زمين، براى انسان آفريده شده است. «للناظرين»





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 17، 18

-----------------------------------------------
آيه
وَحَفِظْنَهَا مِنْ كُلِّ شَيْطَنٍ رَّجِيمٍ‏
إِلَّا مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ مُّبِينٌ‏
------------------------------------------------
ترجمه
وآنها را از (دسترس) هر شيطان رانده شده‏اى، حفظ كرديم.
مگر آنكه دزدانه گوش فرا داد كه شهابى روشن او را دنبال نمود.
----------------------------------------------------
نکته ها
«استراق» از سرقت و «استراق سمع» به معناى سرقت كلام است.
در تفسير فى ظلال و مراغى مى‏خوانيم: ما روح آيه را نمى‏دانيم كه چگونه شيطان خبر دزدى مى‏كند و چه خبرى را سرقت مى‏كند، ولى فخررازى و آلوسى در تفاسير خود مى‏گويند: مراد از آسمان، همين آسمان ظاهر و مراد از شهاب، همين سنگ‏هاى آسمانى است كه پرتاب و مشتعل مى‏شود. گرچه بعضى گفته‏اند: مراد از آسمان، عالم ملكوت است كه شياطين را راهى بر آن نيست.
به هر حال شايد بتوان گفت: در آسمان معنويّت چهره‏هاى درخشان و الگوها و رهبرانى قرار داديم و حقايق را از وسوسه‏هاى شيطان حفظ كرديم و هرگاه شيطان صفتى وسوسه‏اى نمايد، با استدلال ومنطق محكم بر او هجوم آورده و بدعت و التقاط و وسوسه‏هاى او را با شهاب علم و برهانِ اهل ذكر محو مى‏كنيم.
----------------------------------------------
پيام ها
1- آسمان‏ها مركز تدبير امور وفرشتگان مدّبران امورند ومراكز تدبير بايد منطقه حفاظتى باشد. «حفظناها»
2- شيطان تنها ابليس نيست. «كلّ شيطان»
3- شيطان، به خودى خود نمى‏رود، بايد او را طرد نمود. «رجيم»
4- استراق سمع و جاسوسى در امور شرّ كار شيطان است. «من استرق السمع»
5 - با جاسوس بايد برخوردى سريع و انقلابى كرد. «فاتبعه شهاب»
6- هر جا شيطان صفتى يافت شد، روشنگران جامعه بايد با شهاب علم، آنان را دنبال كنند. «فاتبعه شهاب مبين»
7- پاسخ وسوسه‏ها و شيطنت‏ها بايد بسيار صريح، علنى و فورى باشد. «فاتبعه شهاب مبين» (در سوره صافّات آيه 8 مى‏خوانيم: «يُقذفون من كلّ جانب» طرد شيطان بايد از همه اطراف باشد وگرنه به شكل ديگر واز راه ديگرى جلوه مى‏كند)





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 19، 20

-----------------------------------------------
آيه
وَالْأَرْضَ مَدَدْنَهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَ سِىَ وَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن‏كُلِّ شَىْ‏ءٍ مَّوْزُونٍ‏
وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَيِشَ وَمَن لَّسْتُمْ لَهُ بِرَ زِقِينَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
وزمين را گسترانديم ودر آن كوه‏هاى استوار افكنديم ودر آن از هر چيز سنجيده وبه اندازه، رويانديم.
ودر آن زمين، براى شما وآنكه شما روزى دهنده او نيستيد، وسيله‏ى زندگى قرار داديم.
-----------------------------------------------
نکته ها
مراد از القاى كوه همچون القاى شبهه، ايجاد آن است، كلمه «رواسى» جمع «راسيه» به معناى ثابت و پابرجاست و كلمه «معايش» جمع «معيشت» به معناى وسيله زندگى است.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- يكى از نعمت‏هاى الهى، گستردگى و مسطح بودن زمين است. «مددنا» (وگرنه كشاورزى و بسيار از تلاش‏هاى ديگر به سختى انجام مى‏گرفت)
2- گستردگى زمين و پيدايش كوه‏ها و نباتات، تصادفى نيست. «مَدَنا القينا انبتنا»
3- آفريده‏هاى الهى، براساس ميزان وقانون خاصى آفريده شده‏اند. «من‏كل شى موزون»
4- زمين آماده رويش هرگونه گياه است. «كل شى‏ء»
5- آفرينش زمين و كوه و نبات براى انسان است. «لكم»
6- خداوند، معيشت و رزق همه موجودات را، حتّى آنها كه شما توان تأمين آنرا نداريد به عهده دارد «و من لستم له برازقين»





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 21

-----------------------------------------------
آيه
وَإِن مِّن شَىْ‏ءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَآئِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ
------------------------------------------------
ترجمه
و هيچ چيز نيست مگر آنكه منابع و گنجينه‏هاى آن نزد ماست و ما جز به مقدار معين فرو نمى‏فرستيم‏
------------------------------------------------
نکته ها
در آيات متعدّد به مسئله اندازه‏گيرى در خلقت موجودات اشاره شده است، از جمله:
«قد جَعَل اللَّه لكلّ شى‏ء قدرا»(9)
«كل شى‏ء عنده بمقدار»(10)
«و خلق كلّ شى‏ء فقدره تقديرا»(11)
در آيه‏ى 27 سوره شورى‏ مى‏خوانيم كه اگر خداوند رزق بندگانش را توسعه دهد، آنان دست به تجاوز مى‏زنند، به همين دليل به مقدارى كه صلاح مى‏داند، به هركس مى‏دهد. آيه مورد بحث نيز اشاره به همين معناست.
شايد مراد از خزائن، اسباب و عناصر و امكانات بالقوه باشد كه خداوند در وجود هر موجودى قرار داده است.
جمله «ان من شى‏ء الاّ عندنا خزائنه» شامل هر آفريده‏اى مى‏شود. مثلاً توان و قدرت بينايى و شنوايى نيز در نزد خدا، سرچشمه و خزينه‏اى دارد كه به مقدار معين از آن به ما مى‏رسد، مثلاً اگر او بخواهد ما مى‏توانيم صداى پاى مورچه را در آن طرف كره زمين بشنويم. ضمناً علوم امروز كشف كرده كه هر نباتى داراى وزن مخصوص است كه هرگاه كمى عناصر و اجزاى آن كم و زياد شود، ديگر آن گياه نخواهد بود.
نزول گاهى از مكان بالاست، نظير نزول باران و گاهى از مقام بالاست، نظير آيه «و انزلنا الحديد»(12) كه به معناى آفرينش آهن است. در اين آيه مى‏خوانيم كه نعمت‏ها اندازه و حساب دارد و مقدار هر يك معلوم است، «بقدر معلوم» و در آيات و روايات بعضى از عوامل آن بيان شده است.
تلاش انسان‏ها مى‏تواند در تعيين رزق مؤثر باشد؛ داشتن اخلاق خوب، تخصّص عالى، سعه صدر، حسن نيّت و سوز و دعاى نيكان مى‏تواند در آن مقدار معلوم مؤثر باشد.
_______________________________
9) طلاق، 3.
10) رعد، 8.
11) فرقان، 2.
12) حديد، 25.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- هستى، سرچشمه و منبعى دارد كه در اختيار خداست وتنها بخشى از آن به دست ما مى‏رسد كه ما از آن آگاهيم. «عندنا خزائنه»
2- چيزى در هستى، بدون اندازه معين آفريده نشده است. «بقدر معلوم»
3- خزائن الهى متعدّد و نزول رحمت او تدريجى است. «نُنزله» (تنزيل به معناى نزول تدريج است)
4- خزائن الهى دائمى است، چون هرچه نزد اوست، باقى است.(13) «عندنا خزائنه»
5 - به سراغ غير خدا نرويد، زيرا كه هر چه بخواهيد سرچشمه‏اش نزد خداست. «عندنا خزائنه»
6- داشتن، دليل مصرف كردن نيست، بلكه در مصرف بايد حكمت و ظرفيّت و ده‏ها نكته ديگر را در نظر گرفت. «و ما ننزله الا بقدر معلوم»
7- همه منابع هستى براى بشر، كشف نشده است. «عندنا خزائنه»
____________________________________
13) عنداللَّه‏باق» نحل، 96.





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 22

-----------------------------------------------
آيه
وَأَرْسَلْنَا الرِّيَحَ لَوَ قِحَ فَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَأَسْقَيْنَكُمُوهُ وَ مَآ أَنتُمْ لَهُ بِخَزِنِينَ‏
------------------------------------------------
ترجمه
وبادها را براى بارور ساختن (ابرها و گياهان) فرستاديم و از آسمان آبى نازل كرديم، پس شما را بدان سيراب نموديم در حالى كه شما نه خزينه‏دار بارانيد و نه مى‏توانيد آن را براى خود (در ابرها يا در زمين) ذخيره كنيد.
-------------------------------------------------
نکته ها
«لواقح» از «لقاح» به معناى بارور كردن ابرها، از طريق پيوند ابرهاى مثبت و منفى است ويا به معناى بارور كردن گياهان، از طريق انتقال گرده‏هاى گياهان است.
در آيه 41 سوره ذاريات مى‏خوانيم كه گاهى باد عقيم و بى‏فايده است و گاهى سرچشمه بركات مى‏شود. همان گونه كه در آيه 43 سوره نور مى‏خوانيم: «اَلَم تَرَ اَنّ اللَّه يُزجى سحاباً ثمّ يؤلف بينه ثمّ يجعله رُكاماً فترى الودق يخرج من خلاله» آيا نمى‏بينى كه خداوند ابرهاى پراكنده را سوق مى‏دهد، سپس به يكديگر متّصل مى‏كند، سپس آنها را متراكم مى‏كند، پس مى‏بينى كه باران از ميان آنها بيرون مى‏آيد.
انسان براى مدّت طولانى نه مى‏تواند آب را در ابرها نگاه دارد و نه روى زمين، چون فرو مى‏رود و نه در درّه‏هاى سنگى، چون بخار مى‏شود.
------------------------------------------------
پيام ها
1- كارگردان و مدبّر هستى اوست. «أرسلنا، أنزلنا، اسقينا»
2- انسان از نگهدارى ضرورى‏ترين نيازها نيز عاجز است. «و ما أنتم بخازنين»
3- نعمت آب غير از نعمت سيراب شدن است. «فَاَسقيناكموه»
(اينكه انسان آب بنوشد و سيراب شود، خود نعمتى علاوه بر نعمت آب است، زيرا مى‏شد كه انسان تشنه آب بنوشد ولى سيراب نشود.)





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 23، 25

-----------------------------------------------
آيه
وَإِنَّا لَنَحْنُ نُحْىِ وَنُمِيتُ وَنَحْنُ الْوَارِثُونَ‏
وَلَقَدْ عَلِمْنَا الْمُسْتَقْدِمِينَ مِنكُمْ وَلَقَدْ عَلِمْنَا الْمُسْتَئْخِرِينَ‏
وَإِنَّ رَبَّكَ هُوَ يَحْشُرُهُمْ إِنَّهُ حَكِيمٌ عَلِيمٌ
------------------------------------------------------
ترجمه
والبتّه اين مائيم كه زنده مى‏كنيم ومى‏ميرانيم ومائيم كه (بعد از مرگ همه، باقى مانده و) وارث مى‏شويم.
و بدون شك ما به پيشينيان از شما علم داريم وبه آيندگان نيز آگاهيم.
وهمانا پروردگار تو است كه همه آنان را محشور خواهد كرد، زيرا كه او حكيم وعليم است.
---------------------------------------------
نکته ها
مفسران براى «مستقدمين» و «مستأخرين» مصاديقى ذكر كرده‏اند، از جمله:
1. گذشتگان و باقيماندگان.
2. سبقت گيرندگان و عاشقان جبهه و غير آنان.
3. كسانى كه در صف اول نماز جماعت حاضر مى‏شوند و كسانى كه در صف آخر حضور مى‏يابند تا به زنان حاضر در جماعت نگاه بد كنند كه آيه مى‏فرمايد ما مى‏دانيم.
در مقابل بعضى از خوبى به جائى رسيده بودند كه منزلشان را در معرض فروش قرار داده بودند تا در عوض در نزديك مسجد منزل تهيه كنند و به صف اول برسند كه آيه مى‏فرمايد ما اين افراد را نيز مى‏شناسيم.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- مرگ و حيات تنها بدست اوست. همه رفتنى هستند، پس سزاوار است با عمل خود ارث خوبى براى وارث حقيقى بجاى گذاريم. «نحن الوارثون»
2- زمان، در علم خداوند اثرى ندارد. علم او به گذشته و حال و آينده يكسان است. «علمنا المستقدمين... علمنا المستأخرين»
3- برپايى رستاخيز، كيفر وپاداش دادن از شئون ربوبيّت الهى است. «ربّك هو يحشر»
4- دليل رستاخيز، حكمت خداوند است. (اگر ذرات خاك، غذا و غذا، نطفه و نطفه، انسان شود و با مرگ، دوباره به خاك تبديل شود وحساب وكتابى در كار نباشد، اين كار حكيمانه نيست.) «انّه حكيم»
5 - در قيامت قديم وجديد با هم محشور مى‏شوند. «يحشرهم» وخداوند بر عملكرد همه وآثار ونيّات هر فرد، آگاهى كامل دارد. «حكيم عليم»




۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 26، 27

-----------------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَنَ مِن صَلْصَلٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ‏
وَالْجَآنَّ خَلَقْنَهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السَّمُومِ‏
----------------------------------------------
ترجمه
وهمانا ما انسان را از گِلى خشك، از گِلى سياه متغير و بو گرفته، آفريديم.
وقبل از انسان، جنّ را از آتشى سوزان و نافذ آفريديم.
----------------------------------------------
نکته ها
«صلصال» به گِل خشك و نپخته‏اى گويند كه هرگاه در آن دميده شود، صداى صوت از آن برخاسته مى‏شود.(14) «حَمَأ» به گِل تيره رنگ و «مسنون» به معناى متغير است.
«سموم» به باد داغى گفته مى‏شود كه مثل سمّ در عمق جان انسان اثر مى‏گذارد.
اين آيه، يا اشاره به آفرينش اوّلين انسان يعنى حضرت آدم است، «خلقتنى من نار و خلقته من طين»(15) و يا مراد سير آفرينش همه انسان‏هاست كه مواد زمين از طريق غذا و نطفه به صورت انسان درمى‏آيد، همان گونه كه در سوره كهف آيه 37 مى‏خوانيم كه انسان در آغاز خاك، سپس نطفه و سپس به صورت انسان درمى‏آيد. «اكفرت بالذّى خلقك من تراب ثمّ من نطفة ثمّ سواك رجلاً»(16)
در فرهنگ قرآن، جنّ موجودى مكلّف است كه مورد خطاب خداوند قرار گرفته است، «يا معشر الجن و الانس» و قرآن را مى‏فهمد. در اوّلين آيه از سوره جنّ مى‏خوانيم: «استمع نفر من الجنّ» گروهى از جنّ قرآن را گوش كردند.
جنّ همانند انسان داراى شهوت است. چنانكه درباره زنان بهشتى مى‏خوانيم كه آنها باكره هستند، نه انسانى با آنها آميزش كرده و نه جنّى. «لم‏يطمثهن انسٌ قبلهم و لاجان»(17) و طبق اين آيه آفرينش آن از آتش و قبل از انسان بوده است. چنانكه ابليس از جنّ است، «كان من الجنّ» وهمانند ديگر كافران از جنّ به دوزخ مى‏رود. «لَاَملاَن جهنّم من الجنّة والنّاس اجمعين»(18)
_________________________________
14) تفسير الميزان.
15) ص، 76.
16) كهف، 37.
17) الرحمن، 74.
18) هود، 119.





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 28

-----------------------------------------------
آيه
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئِكَةِ إِنِّى خَلِقُ بَشَراً مِّن صَلْصَلٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
و (ياد كن) آنگاه كه پروردگارت به فرشتگان گفت: همانا من بشرى را از گِلى خشك سياه و بدبو شده خلق مى‏كنم.
--------------------------------------------------
نکته ها
«بشر» به ظاهر پوست گفته مى‏شود.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- آفرينش فرشتگان، قبل از انسان بوده است. (زيرا خداوند قبل از آفرينش انسان مسئله را با فرشتگان در ميان گذاشت) «و اذ قال ربّك للملائكة»
2- آفرينش انسان از خاك و مادّيات است ولذا گرايش غريزى او نيز به مادّيات است. «خالق من بشر من صلصال...»





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 29، 31

-----------------------------------------------
آيه
فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ
فَسَجَدَ الْمَلاَ ئِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ‏
إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى‏ أَن يَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ
-----------------------------------------------
ترجمه
پس هرگاه معتدل و استوارش ساختم و از روح خود در او دميدم، پس سجده‏كنان پيش او بيافتيد.
پس فرشتگان همگى با هم و يك‏سره سجده كردند.
مگر ابليس از اينكه با سجده‏كنان باشد، خوددارى كرد.
-----------------------------------------------
نکته ها
مراد از دميده شدن روح خداوند در انسان، جان داشتن و نفس كشيدن نيست، زيرا كه حيوانات نيز نفس مى‏كشند، بلكه مراد اعطاى صفاتى چون خلاّقيّت، اراده و علم، از سوى خدا به انسان است و نسبت دادن روح به خداوند، براى شرافت روح است، نظير بيت‏اللَّه و شهراللَّه.
سجده فرشتگان بر آدم، يك سجده تشريفاتى نبود، بلكه به معناى خضوع آنان در برابر آدم و نسل او بود. يعنى فرشتگان نيز در خدمت بشر و مسخّر اويند.(19)
_______________________________
19) تفسير الميزان.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- آفرينش انسان، كامل و متعادل است. «سوّيته»
2- سجده فرشتگان، بخاطر دميده شدن روح خدا بود. «نفخت فيه من روحى فقعوا»
تن‏آدمى شريف است به جان آدميّت‏
نه همين لباس زيباست نشان آدميّت‏
3- انسان، موجودى است دو بُعدى و در هر دو بُعد كامل است. در بُعد مادّى، «سوّيته» در بُعد معنوى، «نفخت فيه من روحى»
4- انسان، مظهر تجلّى بعضى صفات خداوند است. «من روحى»
5 - معنويّت، نياز به تن و مَركَب مادّى دارد. «سوّيته و نفخت فيه...»
6- كسانى‏كه حاضر نيستند در صفوف سجده‏كنان باشند، روح ابليسى دارند. «الاّ ابليس اَبى‏...»
7- گرچه سجود و ركوع يك ارزش است، ولى اگر همراه با ركوع و سجود ديگر نمازگزاران باشد ارزش كامل‏ترى دارد.(20) «مع السّاجدين»
________________________________
20) واركعوا مع الراكعين» بقره، 43.





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 32، 35

-----------------------------------------------
آيه
قَالَ يَآ إِبْلِيسُ مَالَكَ أَلَّا تَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ‏
قَالَ لَمْ أَكُن لاَِّسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ‏
قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ
وَإِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِلَى‏ يَوْمِ الدِّينِ
---------------------------------------------------
ترجمه
(خداوند) فرمود: اى ابليس! چه شد تو را كه همراه (فرشتگان) سجده‏كنان نيستى؟
(ابليس) گفت: من اين‏گونه نيستم كه براى بشرى كه او را از گِلى خشك، از گِلى سياه و بدبو آفريده‏اى، سجده كنم.
(خداوند) فرمود: پس از صف فرشتگان (واين مقام) خارج شو كه همانا تو رانده و مطرودى والبتّه تا روز جزا بر تو لعنت خواهد بود.
---------------------------------------------------
پيام ها
1- در قضاوت تنها به علم خود تكيه نكنيم، بلكه از مجرم نيز اقرار بگيريم و با سؤال و جواب، منشأ جرم و روحيّات مجرم را براى همه روشن كنيم. «يا ابليس ما لك»
2- اگر روحيّه تكبّر در شخصى پيدا شد، محيط وعواملِ ديگر، در هدايت او كارساز نيست. (ابليس در لابلاى فرشتگان و در محيط ملكوتى بود ليكن بخاطر لجاجت و تكبر آنگونه شد) «الا يكون مع السّاجدين»
3- برترى نژادى، يك فكر ابليسى است. «خلقته من صلصال...»
4- بدتر از سجده نكردن، غرور وتكبّر در برابر فرمان خداست. «لم اكن لِاَسجد»
5 - بدتر از گناه‏كردن، توجيه گناه است. «خلقته من صلصال» (شيطان، گناه خود را توجيه كرد)
6- غرور و تكبر كه آمد، نور و روح الهى را در انسان نمى‏بيند. شيطان جسم خاكى بشر را ديد و حاضر به سجده نشد، در حالى كه دستور خداوند به سجده، به خاطر روح الهى او بود. «خلقته من صلصال»
7- دستور و فرمان‏هاى الهى سبب اجبار نيست. «لم اكن لاسجد»
8 - تكبر، بزرگى نمى‏آورد، بلكه سبب تحقير مى‏شود. «فاخرج» سبب نابودى و محو عبادات قبل مى‏شود. «فانك رجيم»
9- اجتهاد و اظهار نظر در برابر فرمان و دستور روشن الهى، جايز نيست. در مقابل فرمان: «فقعوا له ساجدين» جايى براى گفتار «خلقته من صلصال» نيست.
10- يك لحظه نافرمانى و تكبّر، سبب خروج ابدى شد. «الى يوم الدين»
11- متكبّر همواره مورد لعنت الهى است. «عليك الّعنة الى يوم الدين»





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۹
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۱۲
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۸ پاسخ
۱۱,۸۲۲,۴۲۸ بازدید
۶ روز قبل
Leo Barca
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۷ پاسخ
۸,۵۶۸,۹۸۱ بازدید
۲۳ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۵۵,۲۶۶ بازدید
۲۸ روز قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۷۲,۶۱۲ بازدید
۱ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۳۲۵ بازدید
۱ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۲۷۶ بازدید
۱ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۳۲,۲۹۹ بازدید
۱ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۴۲,۷۸۱ بازدید
۱ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۶,۲۰۶ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۳۴,۸۶۸ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۸,۳۵۶ بازدید
۷ ماه قبل
jalebamooz
حاضرین در سایت
۴۲۳ کاربر آنلاین است. (۲۶۸ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۴۲۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!