به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 36، 38

-----------------------------------------------
آيه
قَالَ رَبِ‏ّ فَأَنْظِرْنِى إِلَى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ
قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ‏
إِلَى‏ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ
------------------------------------------------------
ترجمه
(ابليس) گفت: پروردگارا! پس مرا تا روزى كه مردم برانگيخته شوند، مهلت بده (و زنده بدار) (خداوند) فرمود: پس همانا تو از مهلت يافتگانى.
(امّا نه تا روز قيامت، بلكه) تا روزى كه وقت آن معلوم است.
-------------------------------------------------------
نکته ها
وقتى شيطان فهميد تا روز قيامت مورد لعن است، از خداوند خواست تا آن روز به او مهلت داده شود، ولى نگفت كه براى چه مهلت مى‏خواهد. از آنجا كه سنّت خداوند بر مهلت دادن است، لذا به او مهلت داده شد، امّا نه تا روز قيامت كه او درخواست كرد، بلكه تا روزى كه زمان آن نزد خدا مشخص است و به گفته برخى از مفسران تا روزى كه بشر باشد و تكليف باشد.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- سنّت خداوند بر مهلت دادن به گنهكاران است. «انك من المنظرين»
2- دعا و درخواست گنهكاران نيز اگر مصلحت باشد، مستجاب مى‏شود. شيطان گفت: «فانظرنى» پاسخ آمد:«انك من المنظرين»





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 39، 40

-----------------------------------------------
آيه
قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَيْتَنِى لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِى الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ‏
إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصيِنَ
-----------------------------------------------
ترجمه
(ابليس) گفت: پروردگارا! به سبب آنكه مرا گمراه ساختى، من هم در زمين (بدى‏ها را) برايشان مى‏آرايم و همه را فريب خواهم داد.
مگر بندگان اخلاص‏مند (و برگزيده تو را) از ميان آنان.
-------------------------------------------------
نکته ها
خداوند كسى را گمراه نمى‏كند، لكن اگر كسى با اراده خود راه انحراف را برگزيند، خدا او را به حال خود رها مى‏سازد. و اين رهاكردن بزرگترين كيفر و قهر الهى است. ابليس نيز چون بااراده خود تكبر ولجاجت كرد، خداوند او را به حال خود رها كرد ومراد از جمله «اغويتنى» نيز همين معناست؛ يعنى اكنون كه بخاطر لجاجتم مرا از مَدار لطف خود خارج كرد وبه حال خودم واگذاردى من چنين و چنان خواهم كرد.
ابليس مى‏داند كه گروهى از مردم، از برگزيدگان الهى خواهند بود، (يعنى او نبوت و امامت را نيز پذيرفته است همانگونه كه از كلمه «ربّ بما اغويتنى» معلوم مى‏شود، خدا را پذيرفته است و از دعايش كه مرا تا قيامت مهلت بده، روشن مى‏شود معاد را نيز قبول داشته است. بنابراين ابليس اصول عقائدش درست بود، لكن عيب او تكبّر و نداشتن روحيه‏ى تسليم و عبوديت بود. پس علم و ايمان به تنهايى كافى نيست، عمل وتسليم وعبوديت لازم است.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- ابليس و ابليس صفتان عيب خود را به خدا نسبت مى‏دهند. «اغويتنى»
2- ابزار انحراف شيطان، زيبا جلوه دادن زشتى‏هاست. «لَاُزيننّ»
3- پاكان و مخلصان از دام شيطان درامانند. «المخلصين» (البته اخلاص داشتن كافى نيست، عنايت خداوند لازم است. زيرا كلمه «مخلَص» به معناى برگزيده الهى است)





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 41، 42

-----------------------------------------------
آيه
قَالَ هَذَا صِرَ طٌ عَلَىَّ مُسْتَقِيمٌ‏
إِنَّ عِبَادِى لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَنٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغَاوِينَ‏
------------------------------------------------
ترجمه
(خداوند) فرمود: اين (اخلاص و نجات مخلصين) راه مستقيمى است كه خود برعهده دارم.
همانا براى تو بر بندگان (برگزيده) من تسلطّى نيست، مگر از گمراهانى كه تو را پيروى كنند.
------------------------------------------------
نکته ها
در آيه قبل، ابليس گفت: من همه را گمراه مى‏كنم جز افراد برگزيده و مخلص را. خداوند در اين آيه مى‏فرمايد: اين كه تو حريف بندگان برگزيده‏ام نمى‏شوى، راه مستقيم و سنت من است، يعنى سنت من آن است كه خودم ضامن حفظ آنان باشم، نه آنكه تو به آنان كارى ندارى، بلكه نمى‏توانى به آنان كارى داشته باشى.
سؤال: اگر ابليس حريف بندگان برگزيده نمى‏شود، پس وسوسه آدم بر خوردن از درخت ممنوعه چه بود؟
پاسخ: ابليس در آنان طمع دارد و وسوسه هم مى‏كند و گاهى به ترك اولى نيز وادار مى‏كند لكن آنان را گمراه و منحرف نمى‏كند.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- شيطان بر آنان كه بنده خدا وتسليم او هستند، سلطه‏اى ندارد. «عبادى ليس لك عليهم سلطان»
2- انسان به اختيار خود، ابليس را پيروى مى‏كند. «اتبعك»
3- اگر با عبادت وتقوى در مَدار بندگان خدا درآمديم بيمه مى‏شويم. «عبادى ليس لك...»
4- كار شيطان وسوسه است نه سلطه. «ليس لك عليهم سلطان» (در قيامت نيز ابليس در پاسخ اعتراض مردم مى‏گويد من تنها شما را دعوت كردم ولى تسلط و اجبارى بر شما نداشتم)





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 43، 44

-----------------------------------------------
آيه
وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِينَ‏
لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَ بٍ لِّكُلِّ بَابٍ مِّنْهُمْ جُزْءٌ مَّقْسُومٌ‏
----------------------------------------------------
ترجمه
و البته دوزخ وعده‏گاه همگى آنهاست.
براى آن هفت در است، براى هر در بخشى از آن گمراهان تقسيم شده‏اند.
-------------------------------------------
نکته ها
هفت درب دوزخ، شايد اشاره به تعداد زياد آن باشد. يعنى عوامل بسيارى سبب جهنمى شدن انسان مى‏شود. نظير آيه 27 لقمان كه مى‏فرمايد: اگر درختان قلم وهفت دريا مركب شوند، «والبحر يمده سبعة ابحر» نمى‏توانند كلمات خدا را بنويسند. كنايه از اينكه مخلوقات الهى به قدرى زيادند كه قابل شماره و حساب نيستند. پيام‏ها:
1- هر يك از بهشت و دوزخ راههايى دارد. «لها سبعة ابواب»
(در نهج‏البلاغه مى‏خوانيم كه مجاهدان درب خاصى براى بهشت دارند)
2- دوزخ همچون بهشت، طبقات و مراتبى دارد وهركس مطابق جرمش كيفر مى‏شود. «لكل باب منهم جزء مقسوم»





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 45، 48

-----------------------------------------------
آيه
إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِى جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ
أُدْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِينَ‏
وَنَزَعْنَا مَا فِى صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍ‏ّ إِخْوَاناً عَلَى‏ سُرُرٍ مُّتَقَابِلِينَ
لَا يَمَسُّهُمْ فِيهَا نَصَبٌ وَمَا هُم مِّنْهَا بِمُخْرَجِينَ
----------------------------------------------------
ترجمه
همانا پرهيزكاران در باغ‏ها و(كنار) چشمه سارانند.
(به آنان خطاب مى‏شود:) با سلامت و امنيّت به باغها وارد شويد.
و ما هرگونه كينه‏اى در سينه‏هاى آنان را بركنده‏ايم، (در نتيجه آنان) برادرانه بر تخت‏ها روبروى يكديگرند.
در آنجا هيچگونه رنجى به آنان نمى‏رسد، از آنجا بيرون شدنى نيستند.
----------------------------------------------------
نکته ها
كلمه «غلّ» به معناى نفوذ مخفيانه است. بنابراين صفات بد در انسان به طور مرموز و مخفيانه ريشه پيدا مى‏كند. «سرير» از واژه سرور به معناى تخت است، واستفاده مى‏شود كه تكيه بر تخت سبب سرور است.
خداوند در اين آيات هشت پاداش بهشتى براى اهل تقوى بيان مى‏فرمايد: باغ‏ها، چشمه‏ها، سلامتى، امنيّت، كدورت زدايى، اخوت، تخت‏هاى روبرو، دورى از هرگونه رنج وجاودانگى
در آيه‏ى قبل خوانديم كه جز برگزيدگان الهى، همه مردم مورد تهاجم وسوسه‏هاى ابليس قرار مى‏گيرند، در اين آيات مى‏فرمايد كه اگر انسان به مرحله مخلصين و برگزيدگان نرسيد، ولى به مرحله تقوى گام نهد باز هم مشمول انواع نعمت‏هاى الهى مى‏شود.
آنچه مهم است جمع شدن همه‏ى نعمت‏ها در يكجاست، زيرا در دنيا يكجا باغ هست، چشمه نيست و گاهى چشمه هست، باغ نيست وگاهى هر دو هست، سلامتى نيست و گاهى هر سه هست، امنيت نيست و گاهى همه هست ولى صفا و صميميت نيست و گاهى همراه با انواع سختى‏ها ورنج‏هاست و گاهى كه انواع نعمت‏ها يكجا جمع مى‏شود بايد همه را رها كرد و رفت. لكن در قيامت انواع نعمت‏هاى مادى و معنوى و اجتماعى و روانى همراه با ابديت است.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- بشارت، در كنار آيات تهديد كننده‏ى قبل، يك ضرورت تربيتى است. «لها سبعة ابواب ... انّ المتّقين...»
2- دورى از گناه در اين چند روزه‏ى دنيا، كاميابى ابدى را به همراه دارد. «انّ المتّقين ....و ما منها بمخرجين»
3- در نعمت‏هاى بهشتى، متنوع و متعدد است. «جنات و عيون»
4- نعمت‏هاى بهشتى، بى‏نقص است. باغ با چشمه، سلامتى با امنيت، برادرى با صميميت، راحتى با دوام است.
5- نعمت‏هاى بهشت جامعيت دارد. هم مادّى است مثل باغ وچشمه، هم روحى است مثل امنيت و صفا، هم اجتماعى است مثل اخوت و برادرى و از همه بالاتر همراه با رضاى الهى و تبريك و تهنيت است.«ادخلوها بسلام»
6- كينه توزى با برادرى سازگار نيست. اول بايد كينه‏ها برطرف شود بعد برادرى محقق مى‏شود. «و نزعنا ... اخوانا»
7- قهر ونارضايتى وعدم تحمّل يكديگر، همه جا نشانه حق بودن يكى و باطل بودن ديگرى نيست. «ان المتقين... نزعنا ما فى صدورهم من غل» (زيرا گاهى دونفر با اينكه اهل بهشت هستند و هدفى مقدس دارند، لكن هر كدام از يك زاويه به مسئله مى‏نگرند و كار ديگرى را باطل مى‏پندارند و نسبت به او عصبانى مى‏شوند، كه در قيامت همه كدورت‏ها با اراده خداوند زدوده مى‏شود)
8- براى كدورت زدايى، بايد از خداوند كمك گرفت. «نزعنا»، «ربّنا لاتجعل فى قلوبنا غلاّ للذين امنوا»
9- صفات بد همچون غل و زنجير، انسان را اسير مى‏كند. «من غلٍّ»
10- بهشتيان نسبت به تفاوت درجات خود، مسئله‏اى ندارند. «و نزعنا ما فى صدورهم من غلّ»





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 49، 50

-----------------------------------------------
آيه
نَبِّئْ عِبَادِى أَنِّى أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ‏
وَأَنَّ عَذَابِى هُوَ الْعَذَابُ الْأَلِيمُ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر) به بندگانم خبر ده كه همانا من خودم بسيار بخشنده و مهربانم.
والبته عذاب من نيز همان عذاب دردناك است.
----------------------------------------------------
نکته ها
قرآن در اين آيات مردم را به چهار دسته تقسيم كرد: 1- مخلصين (انبيا واوليا) كه ابليس بر آنان سلطه ندارد. 2- متقين كه اهل بهشت هستند. 3- گناهكاران توبه‏كننده كه در اين آيه پيامبر خبر از عفو آنان مى‏دهد. 4- گناهكاران ياغى كه به عذاب دردناك هشدار داده شده‏اند.
-----------------------------------------------------
پيام ها
1- رحمت الهى، بزرگترين وبهترين پيام است. «نبّى‏ء» (نبأ به خبر مهم گفته مى‏شود)
2- گنهكاران نيز بنده خدا هستند. «عبادى»
3- در لطف او شك و ترديدى به خود راه ندهيد. «انّى انا»
4- بخشندگى او همراه با لطف و مهربانى است، نه تنها مى‏بخشد لطف هم مى‏كند. «الغفور الرحيم»
5- بخشش و لطف الهى، عميق وپى‏درپى است. «غفور رحيم» (قالب غفور و رحيم، نشانه‏ى عمق و تكرار است)
6- لطف ورحمت الهى بر غضبش مقدم است. «اَنَا الغفور الرحيم و انّ عذابى»
7- به رحمت الهى مغرور نشويم، چرا كه عذابش دردناك است. «الغفور الرحيم - العذاب الاليم»




۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 51، 56

-----------------------------------------------
آيه
وَنَبِّئْهُمْ عَن ضَيْفِ إِبْرَاهِيمَ
إِذْ دَخَلُواْ عَلَيْهِ فَقَالُواْ سَلاَماً قَالَ إِنَّا مِنكُمْ وَجِلُونَ
قَالُواْ لَاتَوْجَلْ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلاَمٍ عَلِيمٍ‏
قَالَ أَبَشَّرْتُمُونِى عَلَى‏ أَن مَّسَّنِىَ الْكِبَرُ فَبِمَ تُبَشِّرُونَ‏
قَالُواْ بَشَّرْنَاكَ بِالْحَقِ‏ّ فَلَا تَكُن مِّنَ الْقَانِطِينَ‏
قَالَ وَمَن يَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّآلُّونَ
------------------------------------------------
ترجمه
و آنان را از (داستان) مهمانان ابراهيم خبر ده.
آنگاه كه بر او وارد شده و سلام كردند، ابراهيم گفت: همانا ما از شما بيمناكيم.
گفتند: مترس كه ما تو را به فرزند پسرى دانا مژده مى‏دهيم.
ابراهيم گفت: آيا با اينكه پيرى به من رسيده، مرا چنين بشارتى مى‏دهيد؟ پس به چه چيز (عجيبى) بشارت مى‏دهيد.
(مهمانان) گفتند: ما تو را به حقيقت بشارت داديم، پس از نااميدان مباش!
(ابراهيم) گفت: جز گمراهان چه كسى از رحمت پروردگارش مأيوس مى‏شود.
-------------------------------------------------
نکته ها
يكى از نمونه‏هاى رحمت و غضب الهى، داستان ميهمانان حضرت ابراهيم‏عليه السلام است كه فرشتگان از يكسو بشارت فرزند به او دادند، و از سوى ديگر خبر هلاكت قوم لوط را.
«ضيف» هم به يك مهمان گفته مى‏شود و هم به چند مهمان.
خداوند يك بار به حضرت ابراهيم از كنيزش (هاجر) پسرى به نام اسماعيل داد و اين بشارت در مورد همسرش ساره است كه خداوند به او اسحاق داد. درباره‏ى اسماعيل فرمود: «بغلام حليم»(21) و درباره‏ى اسحاق «بغلام عليم» فرموده است.
_________________________________
21) صافات، 101.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- از حوادث تلخ وشيرين تاريخ، درس بگيريم. «نبّئهم» (بهترين تاريخ‏ها زندگى انبيا و بهترين تاريخ‏گويان نيز آن بزرگواران هستند)
2- گاهى ملائكه با اراده الهى، به صورت انسان درمى‏آيند و با او در تماس مى‏باشند. «ضيف ابراهيم»
3- سلام كردن، يك ادب الهى در طول تاريخ بوده است. «فقالوا سلاما»
4- علم و شناخت انبيا، محدود و مشروط به اذن خداوند است. «انا منكم وجلون» (حضرت ابراهيم در ابتدا آنها را نشناخت و ترسيد)
5 - خبرهاى تلخ را همراه با خبرهاى شيرين بيان كنيم. «بشرنا» (به فرموده‏ى امام باقرعليه السلام شيرينى خبر فرزند براى جبران تلخى خبر هلاكت قوم لوط بود)(22)
6- تعجب از قدرت خداوند منافاتى با توحيد ندارد. «فبم تبشرون»
(در اينجا تعجب حضرت ابراهيم‏عليه السلام بيان شده و در سوره‏ى هود تعجب همسرش ساره آمده است «ءَاَلِدُ و اَنَا عجوز وهذا بعلى شيخاً»(23)
7- انبيا به ادب الهى تربيت مى‏شوند. «لاتكن من القانطين»
8 - عصمت انبيا، منافاتى با هشدارهاى الهى ندارد. «لاتكن من القانطين»
9- همه جا نهى خدا، نشانه انجام شدن عملى خلاف نيست، گاهى نهى‏ها براى پيش‏گيرى است. «لاتكن من القانطين»
10- يأس و نااميدى را با ياد رحمت و ربوبيّت خداوند درمان كنيم. «رحمة ربّه»
11- كسانى كه به علم و قدرت و رحمت خداوند اطمينان دارند، هرگز مايوس نمى‏شوند. «من يقنط ...الا الضّالون»(24)
__________________________________
22) تفسير صافى.
23) هود، 72.
24) يكى از مصاديق ضالين و گمراهان كه در نماز از آنها اعلام برائت مى‏كنيم افراد مايوس و نااميد مى‏باشند.





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 57، 58

-----------------------------------------------
آيه
قَالَ فَمَا خَطْبُكُمْ أَيُّهَا الْمُرْسَلُونَ‏
قَالُواْ إِنَّآ أُرْسِلْنَآ إِلَى‏ قَوْمٍ مُّجْرِمِينَ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
سپس (ابراهيم) گفت: اى فرستادگان (الهى) كار شما چيست؟
گفتند: ما به سوى قومى تبهكار فرستاده شده‏ايم (تا آنان را هلاك كنيم)
---------------------------------------------------
پيام ها
1- فرشتگان قبل از انجام مأموريّت، رهبران الهى را در جريان مى‏گذاشتند. «قالوا انّا ارسلنا»
2- فرشتگان ماموران خدا هستند. همان‏گونه كه براى مؤمنان دعا مى‏كنند «و يستغفرون للّذين آمنوا»(25) نسبت به مجرمان حامل قهر الهى مى‏شوند.«ارسلنا»
3- سلسله مراتب بايد حفظ شود. با اينكه مسئله مربوط به قوم لوط است، امّا فرشتگان ابتدا حضرت ابراهيم را در جريان قرار دادند، سپس حضرت لوط را، زيرا حضرت لوط تحت ولايت حضرت ابراهيم بوده است. «انّا ارسلنا»
4- كيفر مجرمان تنها در آخرت نيست. «ارسلنا، مجرمين»
5 - اگر گناه، عمومى شد و توبه‏اى در كار نبود، قهر الهى حتمى است. «ارسلنا الى قوم مجرمين»
__________________________________
25) غافر، 7.





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 59، 62

-----------------------------------------------
آيه
إِلَّا آلَ لُوطٍ إِنَّا لَمُنَجُّوهُمْ أَجْمَعِينَ‏
إِلَّا امْرَأَتَهُ قَدَّرْنَآ إِنَّهَا لَمِنَ الْغَابِرِينَ
فَلَمَّا جَآءَ آلَ لُوطٍ الْمُرْسَلُونَ
قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ مُّنكَرُونَ‏
---------------------------------------------------
ترجمه
مگر خاندان لوط كه ما قطعا همه آنان را از هلاكت نجات مى‏دهيم.
مگر همسرش كه مقدر كرده‏ايم او از بازماندگان (در كيفر) باشد.
پس چون فرستادگان (الهى) به سراغ خاندان لوط آمدند. (لوط) گفت: شما گروهى ناشناس هستيد.
----------------------------------------------------
نکته ها
«غابرين» جمع «غابر» به معناى بازماندگان است وبه باقيمانده خاك، غبار گويند.
حضرت ابراهيم وحضرت لوط در اوّلين برخورد با فرشتگان آنان را نشناختند، لذا ابراهيم گفت: «انّا منكم وجلون» و لوط گفت: «قوم منكرون» البتّه اين فرشتگان در قيافه جوانان خوش صورت و زيبا ميهمان حضرت لوط شدند و حضرت به دليل فساد جامعه از وجود چنين ميهمانانى نگران شد.
----------------------------------------------
پيام ها
1- پيروان واقعى انبيا، از كيفرهاى دنيوى نيز بيمه هستند. «الاّ ال لوط»
2- مخالفت همسر لوط با او، بهترين دليل بر اختيار انسان است و اينكه انسان محكوم و مجبور محيط نيست. «الاّ امراته»
3- وابستگى اقتصادى دليل وابستگى فكرى و فرهنگى نيست. (همسر لوط از نان لوط مى‏خورد، ولى ضد او فكر مى‏كرد)
4- در مكتب انبيا، اصل ضابطه است. نه رابطه. لذا همسر پيامبر نيز به قهر الهى گرفتار مى‏شود. «الاّ امراته انها لمن الغابرين»
(پيوندهاى خانوادگى نبايد مانع اجراى اهداف الهى باشد)
5 - در ازدواج‏هاى انبيا نيز ناكامى بوده است. «الاّ امراته»
6- حساب مردان خدا، از حساب بستگان نااهل واطرافيان جداست. «الاّ امراته»
7- قهر و عذاب الهى، طبق حساب وبرنامه است. «قدّرنا»
8 - سنّت خداوند در قهر تبهكاران، خودى يا بيگانه، زن يا مرد، مشهور يا گمنام نمى‏شناسد. «انّها لمن الغابرين»
9- انبيا، از پيش خود علم غيب ندارند. (حضرت لوط، فرشتگان را نشناخت) «قوم منكرون»






۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 63، 66

-----------------------------------------------
آيه
قَالُواْ بَلْ جِئْنَاكَ بِمَا كَانُواْ فِيهِ يَمْتَرُونَ
وَأَتَيْنَاكَ بِالْحَقِ‏ّ وَ إِنَّا لَصَادِقُونَ‏
فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِّنَ الَّيْلِ وَاتَّبِعْ أَدْبَارَهُمْ وَلَا يَلْتَفِتْ مِنكُمْ أَحَدٌ وَامْضُواْ حَيْثُ تُؤْمَرُونَ‏
وَ قَضَيْنَآ إِلَيْهِ ذَلِكَ الْأَمْرَ أَنَّ دَابِرَ هَؤُلَا ءِ مَقْطُوعٌ مُّصْبِحِينَ
--------------------------------------------------
ترجمه
(فرشتگان) گفتند: در واقع ما آنچه را (از نزول عذاب كه) درباره‏اش ترديد داشتند، براى تو آورده‏ايم و ما به حقّ نزد تو آمده‏ايم و قطعاً ما راستگويانيم.
‏پس خاندانت را پاسى از شب (گذشته) حركت بده و خودت از پشت سرشان برو و هيچ‏يك از شما (به پشت سرش) توجّه نكند به آنجا كه مأمور شده‏ايد برويد.
وبه لوط اين امر حتمى را رسانديم كه ريشه و بن اين گروهِ (تبهكار)، صبحگاهان قطع شده است.
-----------------------------------------------
نکته ها
قرآن بارها مطرح كرده كه كفّار، تعجيل قهر و عذاب الهى را از انبيا درخواست مى‏كردند و مى‏گفتند: «فأتنا بما تعدنا ان كنت من الصّادقين»(26) و تمام هشدارها را شوخى گرفته و در مورد قهر خداوند چه در دنيا و چه در آخرت ترديد داشتند، خداوند در اين آيات بيان مى‏كند كه قهر مورد ترديد كفّار قطعاً خواهد آمد.
«قِطع» جمع «قطعه» به قسمت عمده‏ى شب كه گذشته باشد، گفته مى‏شود.
__________________________________
26) اعراف، 70.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- هشدارها وتهديدهاى الهى را شوخى نگيريد. «جئناك»
2- كيفرهاى الهى بر اساس عدل و حقّ و استحقاق مجرمان است. «بالحق»
3- از غفلت كفّار براى نجات مؤمنان استفاده كنيد. «فاسر باهلك بِقطع من الّيل»
4- حركت انبيا، زير نظر وفرمان خداوند است. «تؤمرون»
5 - در حوادث مهم لطف خدا لحظه به لحظه امداد مى‏كند.(هجرت در چه زمانى: «بقطع من الّيل» با چه افرادى: «باهلك» با چه روشى: «لايلتفت منكم احد» وبه چه مقصدى: «حيث تؤمرون»
6- خداوند انبيا را قبل از هلاكت كفّار آگاه مى‏كند. «و قضينا اليه»
7- خداوند قادر است در لحظه‏اى نسل و گروهى را نابود سازد. «دابر»




۱۰ بهمن ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۰
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۱۳
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۸ پاسخ
۱۱,۸۷۶,۶۵۹ بازدید
۱۵ روز قبل
Leo Barca
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۷ پاسخ
۸,۶۳۵,۱۹۰ بازدید
۱ ماه قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۵۹,۴۸۵ بازدید
۱ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۸۳,۱۶۴ بازدید
۱ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۴۲۶ بازدید
۱ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۳۴۰ بازدید
۱ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۳۸,۰۰۱ بازدید
۱ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۴۴,۲۳۰ بازدید
۱ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۸,۰۶۴ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۴۷,۶۶۷ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۹,۲۵۶ بازدید
۸ ماه قبل
jalebamooz
حاضرین در سایت
۵۰۹ کاربر آنلاین است. (۲۴۴ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۵۰۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!