در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره حجر آیه 36، 38 ----------------------------------------------- آيه قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِى إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ ------------------------------------------------------ ترجمه (ابليس) گفت: پروردگارا! پس مرا تا روزى كه مردم برانگيخته شوند، مهلت بده (و زنده بدار) (خداوند) فرمود: پس همانا تو از مهلت يافتگانى. (امّا نه تا روز قيامت، بلكه) تا روزى كه وقت آن معلوم است. ------------------------------------------------------- نکته ها وقتى شيطان فهميد تا روز قيامت مورد لعن است، از خداوند خواست تا آن روز به او مهلت داده شود، ولى نگفت كه براى چه مهلت مىخواهد. از آنجا كه سنّت خداوند بر مهلت دادن است، لذا به او مهلت داده شد، امّا نه تا روز قيامت كه او درخواست كرد، بلكه تا روزى كه زمان آن نزد خدا مشخص است و به گفته برخى از مفسران تا روزى كه بشر باشد و تكليف باشد. ------------------------------------------------- پيام ها 1- سنّت خداوند بر مهلت دادن به گنهكاران است. «انك من المنظرين» 2- دعا و درخواست گنهكاران نيز اگر مصلحت باشد، مستجاب مىشود. شيطان گفت: «فانظرنى» پاسخ آمد:«انك من المنظرين» |
||
۱۰ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره حجر آیه 39، 40 ----------------------------------------------- آيه قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَيْتَنِى لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِى الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصيِنَ ----------------------------------------------- ترجمه (ابليس) گفت: پروردگارا! به سبب آنكه مرا گمراه ساختى، من هم در زمين (بدىها را) برايشان مىآرايم و همه را فريب خواهم داد. مگر بندگان اخلاصمند (و برگزيده تو را) از ميان آنان. ------------------------------------------------- نکته ها خداوند كسى را گمراه نمىكند، لكن اگر كسى با اراده خود راه انحراف را برگزيند، خدا او را به حال خود رها مىسازد. و اين رهاكردن بزرگترين كيفر و قهر الهى است. ابليس نيز چون بااراده خود تكبر ولجاجت كرد، خداوند او را به حال خود رها كرد ومراد از جمله «اغويتنى» نيز همين معناست؛ يعنى اكنون كه بخاطر لجاجتم مرا از مَدار لطف خود خارج كرد وبه حال خودم واگذاردى من چنين و چنان خواهم كرد. ابليس مىداند كه گروهى از مردم، از برگزيدگان الهى خواهند بود، (يعنى او نبوت و امامت را نيز پذيرفته است همانگونه كه از كلمه «ربّ بما اغويتنى» معلوم مىشود، خدا را پذيرفته است و از دعايش كه مرا تا قيامت مهلت بده، روشن مىشود معاد را نيز قبول داشته است. بنابراين ابليس اصول عقائدش درست بود، لكن عيب او تكبّر و نداشتن روحيهى تسليم و عبوديت بود. پس علم و ايمان به تنهايى كافى نيست، عمل وتسليم وعبوديت لازم است. ------------------------------------------------- پيام ها 1- ابليس و ابليس صفتان عيب خود را به خدا نسبت مىدهند. «اغويتنى» 2- ابزار انحراف شيطان، زيبا جلوه دادن زشتىهاست. «لَاُزيننّ» 3- پاكان و مخلصان از دام شيطان درامانند. «المخلصين» (البته اخلاص داشتن كافى نيست، عنايت خداوند لازم است. زيرا كلمه «مخلَص» به معناى برگزيده الهى است) |
||
۱۰ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره حجر آیه 41، 42 ----------------------------------------------- آيه قَالَ هَذَا صِرَ طٌ عَلَىَّ مُسْتَقِيمٌ إِنَّ عِبَادِى لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَنٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغَاوِينَ ------------------------------------------------ ترجمه (خداوند) فرمود: اين (اخلاص و نجات مخلصين) راه مستقيمى است كه خود برعهده دارم. همانا براى تو بر بندگان (برگزيده) من تسلطّى نيست، مگر از گمراهانى كه تو را پيروى كنند. ------------------------------------------------ نکته ها در آيه قبل، ابليس گفت: من همه را گمراه مىكنم جز افراد برگزيده و مخلص را. خداوند در اين آيه مىفرمايد: اين كه تو حريف بندگان برگزيدهام نمىشوى، راه مستقيم و سنت من است، يعنى سنت من آن است كه خودم ضامن حفظ آنان باشم، نه آنكه تو به آنان كارى ندارى، بلكه نمىتوانى به آنان كارى داشته باشى. سؤال: اگر ابليس حريف بندگان برگزيده نمىشود، پس وسوسه آدم بر خوردن از درخت ممنوعه چه بود؟ پاسخ: ابليس در آنان طمع دارد و وسوسه هم مىكند و گاهى به ترك اولى نيز وادار مىكند لكن آنان را گمراه و منحرف نمىكند. ------------------------------------------------- پيام ها 1- شيطان بر آنان كه بنده خدا وتسليم او هستند، سلطهاى ندارد. «عبادى ليس لك عليهم سلطان» 2- انسان به اختيار خود، ابليس را پيروى مىكند. «اتبعك» 3- اگر با عبادت وتقوى در مَدار بندگان خدا درآمديم بيمه مىشويم. «عبادى ليس لك...» 4- كار شيطان وسوسه است نه سلطه. «ليس لك عليهم سلطان» (در قيامت نيز ابليس در پاسخ اعتراض مردم مىگويد من تنها شما را دعوت كردم ولى تسلط و اجبارى بر شما نداشتم) |
||
۱۰ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره حجر آیه 43، 44 ----------------------------------------------- آيه وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِينَ لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَ بٍ لِّكُلِّ بَابٍ مِّنْهُمْ جُزْءٌ مَّقْسُومٌ ---------------------------------------------------- ترجمه و البته دوزخ وعدهگاه همگى آنهاست. براى آن هفت در است، براى هر در بخشى از آن گمراهان تقسيم شدهاند. ------------------------------------------- نکته ها هفت درب دوزخ، شايد اشاره به تعداد زياد آن باشد. يعنى عوامل بسيارى سبب جهنمى شدن انسان مىشود. نظير آيه 27 لقمان كه مىفرمايد: اگر درختان قلم وهفت دريا مركب شوند، «والبحر يمده سبعة ابحر» نمىتوانند كلمات خدا را بنويسند. كنايه از اينكه مخلوقات الهى به قدرى زيادند كه قابل شماره و حساب نيستند. پيامها: 1- هر يك از بهشت و دوزخ راههايى دارد. «لها سبعة ابواب» (در نهجالبلاغه مىخوانيم كه مجاهدان درب خاصى براى بهشت دارند) 2- دوزخ همچون بهشت، طبقات و مراتبى دارد وهركس مطابق جرمش كيفر مىشود. «لكل باب منهم جزء مقسوم» |
||
۱۰ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره حجر آیه 45، 48 ----------------------------------------------- آيه إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِى جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ أُدْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِينَ وَنَزَعْنَا مَا فِى صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَاناً عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَابِلِينَ لَا يَمَسُّهُمْ فِيهَا نَصَبٌ وَمَا هُم مِّنْهَا بِمُخْرَجِينَ ---------------------------------------------------- ترجمه همانا پرهيزكاران در باغها و(كنار) چشمه سارانند. (به آنان خطاب مىشود:) با سلامت و امنيّت به باغها وارد شويد. و ما هرگونه كينهاى در سينههاى آنان را بركندهايم، (در نتيجه آنان) برادرانه بر تختها روبروى يكديگرند. در آنجا هيچگونه رنجى به آنان نمىرسد، از آنجا بيرون شدنى نيستند. ---------------------------------------------------- نکته ها كلمه «غلّ» به معناى نفوذ مخفيانه است. بنابراين صفات بد در انسان به طور مرموز و مخفيانه ريشه پيدا مىكند. «سرير» از واژه سرور به معناى تخت است، واستفاده مىشود كه تكيه بر تخت سبب سرور است. خداوند در اين آيات هشت پاداش بهشتى براى اهل تقوى بيان مىفرمايد: باغها، چشمهها، سلامتى، امنيّت، كدورت زدايى، اخوت، تختهاى روبرو، دورى از هرگونه رنج وجاودانگى در آيهى قبل خوانديم كه جز برگزيدگان الهى، همه مردم مورد تهاجم وسوسههاى ابليس قرار مىگيرند، در اين آيات مىفرمايد كه اگر انسان به مرحله مخلصين و برگزيدگان نرسيد، ولى به مرحله تقوى گام نهد باز هم مشمول انواع نعمتهاى الهى مىشود. آنچه مهم است جمع شدن همهى نعمتها در يكجاست، زيرا در دنيا يكجا باغ هست، چشمه نيست و گاهى چشمه هست، باغ نيست وگاهى هر دو هست، سلامتى نيست و گاهى هر سه هست، امنيت نيست و گاهى همه هست ولى صفا و صميميت نيست و گاهى همراه با انواع سختىها ورنجهاست و گاهى كه انواع نعمتها يكجا جمع مىشود بايد همه را رها كرد و رفت. لكن در قيامت انواع نعمتهاى مادى و معنوى و اجتماعى و روانى همراه با ابديت است. -------------------------------------------------- پيام ها 1- بشارت، در كنار آيات تهديد كنندهى قبل، يك ضرورت تربيتى است. «لها سبعة ابواب ... انّ المتّقين...» 2- دورى از گناه در اين چند روزهى دنيا، كاميابى ابدى را به همراه دارد. «انّ المتّقين ....و ما منها بمخرجين» 3- در نعمتهاى بهشتى، متنوع و متعدد است. «جنات و عيون» 4- نعمتهاى بهشتى، بىنقص است. باغ با چشمه، سلامتى با امنيت، برادرى با صميميت، راحتى با دوام است. 5- نعمتهاى بهشت جامعيت دارد. هم مادّى است مثل باغ وچشمه، هم روحى است مثل امنيت و صفا، هم اجتماعى است مثل اخوت و برادرى و از همه بالاتر همراه با رضاى الهى و تبريك و تهنيت است.«ادخلوها بسلام» 6- كينه توزى با برادرى سازگار نيست. اول بايد كينهها برطرف شود بعد برادرى محقق مىشود. «و نزعنا ... اخوانا» 7- قهر ونارضايتى وعدم تحمّل يكديگر، همه جا نشانه حق بودن يكى و باطل بودن ديگرى نيست. «ان المتقين... نزعنا ما فى صدورهم من غل» (زيرا گاهى دونفر با اينكه اهل بهشت هستند و هدفى مقدس دارند، لكن هر كدام از يك زاويه به مسئله مىنگرند و كار ديگرى را باطل مىپندارند و نسبت به او عصبانى مىشوند، كه در قيامت همه كدورتها با اراده خداوند زدوده مىشود) 8- براى كدورت زدايى، بايد از خداوند كمك گرفت. «نزعنا»، «ربّنا لاتجعل فى قلوبنا غلاّ للذين امنوا» 9- صفات بد همچون غل و زنجير، انسان را اسير مىكند. «من غلٍّ» 10- بهشتيان نسبت به تفاوت درجات خود، مسئلهاى ندارند. «و نزعنا ما فى صدورهم من غلّ» |
||
۱۰ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره حجر آیه 49، 50 ----------------------------------------------- آيه نَبِّئْ عِبَادِى أَنِّى أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ وَأَنَّ عَذَابِى هُوَ الْعَذَابُ الْأَلِيمُ ----------------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر) به بندگانم خبر ده كه همانا من خودم بسيار بخشنده و مهربانم. والبته عذاب من نيز همان عذاب دردناك است. ---------------------------------------------------- نکته ها قرآن در اين آيات مردم را به چهار دسته تقسيم كرد: 1- مخلصين (انبيا واوليا) كه ابليس بر آنان سلطه ندارد. 2- متقين كه اهل بهشت هستند. 3- گناهكاران توبهكننده كه در اين آيه پيامبر خبر از عفو آنان مىدهد. 4- گناهكاران ياغى كه به عذاب دردناك هشدار داده شدهاند. ----------------------------------------------------- پيام ها 1- رحمت الهى، بزرگترين وبهترين پيام است. «نبّىء» (نبأ به خبر مهم گفته مىشود) 2- گنهكاران نيز بنده خدا هستند. «عبادى» 3- در لطف او شك و ترديدى به خود راه ندهيد. «انّى انا» 4- بخشندگى او همراه با لطف و مهربانى است، نه تنها مىبخشد لطف هم مىكند. «الغفور الرحيم» 5- بخشش و لطف الهى، عميق وپىدرپى است. «غفور رحيم» (قالب غفور و رحيم، نشانهى عمق و تكرار است) 6- لطف ورحمت الهى بر غضبش مقدم است. «اَنَا الغفور الرحيم و انّ عذابى» 7- به رحمت الهى مغرور نشويم، چرا كه عذابش دردناك است. «الغفور الرحيم - العذاب الاليم» |
||
۱۰ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره حجر آیه 51، 56 ----------------------------------------------- آيه وَنَبِّئْهُمْ عَن ضَيْفِ إِبْرَاهِيمَ إِذْ دَخَلُواْ عَلَيْهِ فَقَالُواْ سَلاَماً قَالَ إِنَّا مِنكُمْ وَجِلُونَ قَالُواْ لَاتَوْجَلْ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلاَمٍ عَلِيمٍ قَالَ أَبَشَّرْتُمُونِى عَلَى أَن مَّسَّنِىَ الْكِبَرُ فَبِمَ تُبَشِّرُونَ قَالُواْ بَشَّرْنَاكَ بِالْحَقِّ فَلَا تَكُن مِّنَ الْقَانِطِينَ قَالَ وَمَن يَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّآلُّونَ ------------------------------------------------ ترجمه و آنان را از (داستان) مهمانان ابراهيم خبر ده. آنگاه كه بر او وارد شده و سلام كردند، ابراهيم گفت: همانا ما از شما بيمناكيم. گفتند: مترس كه ما تو را به فرزند پسرى دانا مژده مىدهيم. ابراهيم گفت: آيا با اينكه پيرى به من رسيده، مرا چنين بشارتى مىدهيد؟ پس به چه چيز (عجيبى) بشارت مىدهيد. (مهمانان) گفتند: ما تو را به حقيقت بشارت داديم، پس از نااميدان مباش! (ابراهيم) گفت: جز گمراهان چه كسى از رحمت پروردگارش مأيوس مىشود. ------------------------------------------------- نکته ها يكى از نمونههاى رحمت و غضب الهى، داستان ميهمانان حضرت ابراهيمعليه السلام است كه فرشتگان از يكسو بشارت فرزند به او دادند، و از سوى ديگر خبر هلاكت قوم لوط را. «ضيف» هم به يك مهمان گفته مىشود و هم به چند مهمان. خداوند يك بار به حضرت ابراهيم از كنيزش (هاجر) پسرى به نام اسماعيل داد و اين بشارت در مورد همسرش ساره است كه خداوند به او اسحاق داد. دربارهى اسماعيل فرمود: «بغلام حليم»(21) و دربارهى اسحاق «بغلام عليم» فرموده است. _________________________________ 21) صافات، 101. -------------------------------------------------- پيام ها 1- از حوادث تلخ وشيرين تاريخ، درس بگيريم. «نبّئهم» (بهترين تاريخها زندگى انبيا و بهترين تاريخگويان نيز آن بزرگواران هستند) 2- گاهى ملائكه با اراده الهى، به صورت انسان درمىآيند و با او در تماس مىباشند. «ضيف ابراهيم» 3- سلام كردن، يك ادب الهى در طول تاريخ بوده است. «فقالوا سلاما» 4- علم و شناخت انبيا، محدود و مشروط به اذن خداوند است. «انا منكم وجلون» (حضرت ابراهيم در ابتدا آنها را نشناخت و ترسيد) 5 - خبرهاى تلخ را همراه با خبرهاى شيرين بيان كنيم. «بشرنا» (به فرمودهى امام باقرعليه السلام شيرينى خبر فرزند براى جبران تلخى خبر هلاكت قوم لوط بود)(22) 6- تعجب از قدرت خداوند منافاتى با توحيد ندارد. «فبم تبشرون» (در اينجا تعجب حضرت ابراهيمعليه السلام بيان شده و در سورهى هود تعجب همسرش ساره آمده است «ءَاَلِدُ و اَنَا عجوز وهذا بعلى شيخاً»(23) 7- انبيا به ادب الهى تربيت مىشوند. «لاتكن من القانطين» 8 - عصمت انبيا، منافاتى با هشدارهاى الهى ندارد. «لاتكن من القانطين» 9- همه جا نهى خدا، نشانه انجام شدن عملى خلاف نيست، گاهى نهىها براى پيشگيرى است. «لاتكن من القانطين» 10- يأس و نااميدى را با ياد رحمت و ربوبيّت خداوند درمان كنيم. «رحمة ربّه» 11- كسانى كه به علم و قدرت و رحمت خداوند اطمينان دارند، هرگز مايوس نمىشوند. «من يقنط ...الا الضّالون»(24) __________________________________ 22) تفسير صافى. 23) هود، 72. 24) يكى از مصاديق ضالين و گمراهان كه در نماز از آنها اعلام برائت مىكنيم افراد مايوس و نااميد مىباشند. |
||
۱۰ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره حجر آیه 57، 58 ----------------------------------------------- آيه قَالَ فَمَا خَطْبُكُمْ أَيُّهَا الْمُرْسَلُونَ قَالُواْ إِنَّآ أُرْسِلْنَآ إِلَى قَوْمٍ مُّجْرِمِينَ ------------------------------------------------- ترجمه سپس (ابراهيم) گفت: اى فرستادگان (الهى) كار شما چيست؟ گفتند: ما به سوى قومى تبهكار فرستاده شدهايم (تا آنان را هلاك كنيم) --------------------------------------------------- پيام ها 1- فرشتگان قبل از انجام مأموريّت، رهبران الهى را در جريان مىگذاشتند. «قالوا انّا ارسلنا» 2- فرشتگان ماموران خدا هستند. همانگونه كه براى مؤمنان دعا مىكنند «و يستغفرون للّذين آمنوا»(25) نسبت به مجرمان حامل قهر الهى مىشوند.«ارسلنا» 3- سلسله مراتب بايد حفظ شود. با اينكه مسئله مربوط به قوم لوط است، امّا فرشتگان ابتدا حضرت ابراهيم را در جريان قرار دادند، سپس حضرت لوط را، زيرا حضرت لوط تحت ولايت حضرت ابراهيم بوده است. «انّا ارسلنا» 4- كيفر مجرمان تنها در آخرت نيست. «ارسلنا، مجرمين» 5 - اگر گناه، عمومى شد و توبهاى در كار نبود، قهر الهى حتمى است. «ارسلنا الى قوم مجرمين» __________________________________ 25) غافر، 7. |
||
۱۰ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره حجر آیه 59، 62 ----------------------------------------------- آيه إِلَّا آلَ لُوطٍ إِنَّا لَمُنَجُّوهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا امْرَأَتَهُ قَدَّرْنَآ إِنَّهَا لَمِنَ الْغَابِرِينَ فَلَمَّا جَآءَ آلَ لُوطٍ الْمُرْسَلُونَ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ مُّنكَرُونَ --------------------------------------------------- ترجمه مگر خاندان لوط كه ما قطعا همه آنان را از هلاكت نجات مىدهيم. مگر همسرش كه مقدر كردهايم او از بازماندگان (در كيفر) باشد. پس چون فرستادگان (الهى) به سراغ خاندان لوط آمدند. (لوط) گفت: شما گروهى ناشناس هستيد. ---------------------------------------------------- نکته ها «غابرين» جمع «غابر» به معناى بازماندگان است وبه باقيمانده خاك، غبار گويند. حضرت ابراهيم وحضرت لوط در اوّلين برخورد با فرشتگان آنان را نشناختند، لذا ابراهيم گفت: «انّا منكم وجلون» و لوط گفت: «قوم منكرون» البتّه اين فرشتگان در قيافه جوانان خوش صورت و زيبا ميهمان حضرت لوط شدند و حضرت به دليل فساد جامعه از وجود چنين ميهمانانى نگران شد. ---------------------------------------------- پيام ها 1- پيروان واقعى انبيا، از كيفرهاى دنيوى نيز بيمه هستند. «الاّ ال لوط» 2- مخالفت همسر لوط با او، بهترين دليل بر اختيار انسان است و اينكه انسان محكوم و مجبور محيط نيست. «الاّ امراته» 3- وابستگى اقتصادى دليل وابستگى فكرى و فرهنگى نيست. (همسر لوط از نان لوط مىخورد، ولى ضد او فكر مىكرد) 4- در مكتب انبيا، اصل ضابطه است. نه رابطه. لذا همسر پيامبر نيز به قهر الهى گرفتار مىشود. «الاّ امراته انها لمن الغابرين» (پيوندهاى خانوادگى نبايد مانع اجراى اهداف الهى باشد) 5 - در ازدواجهاى انبيا نيز ناكامى بوده است. «الاّ امراته» 6- حساب مردان خدا، از حساب بستگان نااهل واطرافيان جداست. «الاّ امراته» 7- قهر و عذاب الهى، طبق حساب وبرنامه است. «قدّرنا» 8 - سنّت خداوند در قهر تبهكاران، خودى يا بيگانه، زن يا مرد، مشهور يا گمنام نمىشناسد. «انّها لمن الغابرين» 9- انبيا، از پيش خود علم غيب ندارند. (حضرت لوط، فرشتگان را نشناخت) «قوم منكرون» |
||
۱۰ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره حجر آیه 63، 66 ----------------------------------------------- آيه قَالُواْ بَلْ جِئْنَاكَ بِمَا كَانُواْ فِيهِ يَمْتَرُونَ وَأَتَيْنَاكَ بِالْحَقِّ وَ إِنَّا لَصَادِقُونَ فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِّنَ الَّيْلِ وَاتَّبِعْ أَدْبَارَهُمْ وَلَا يَلْتَفِتْ مِنكُمْ أَحَدٌ وَامْضُواْ حَيْثُ تُؤْمَرُونَ وَ قَضَيْنَآ إِلَيْهِ ذَلِكَ الْأَمْرَ أَنَّ دَابِرَ هَؤُلَا ءِ مَقْطُوعٌ مُّصْبِحِينَ -------------------------------------------------- ترجمه (فرشتگان) گفتند: در واقع ما آنچه را (از نزول عذاب كه) دربارهاش ترديد داشتند، براى تو آوردهايم و ما به حقّ نزد تو آمدهايم و قطعاً ما راستگويانيم. پس خاندانت را پاسى از شب (گذشته) حركت بده و خودت از پشت سرشان برو و هيچيك از شما (به پشت سرش) توجّه نكند به آنجا كه مأمور شدهايد برويد. وبه لوط اين امر حتمى را رسانديم كه ريشه و بن اين گروهِ (تبهكار)، صبحگاهان قطع شده است. ----------------------------------------------- نکته ها قرآن بارها مطرح كرده كه كفّار، تعجيل قهر و عذاب الهى را از انبيا درخواست مىكردند و مىگفتند: «فأتنا بما تعدنا ان كنت من الصّادقين»(26) و تمام هشدارها را شوخى گرفته و در مورد قهر خداوند چه در دنيا و چه در آخرت ترديد داشتند، خداوند در اين آيات بيان مىكند كه قهر مورد ترديد كفّار قطعاً خواهد آمد. «قِطع» جمع «قطعه» به قسمت عمدهى شب كه گذشته باشد، گفته مىشود. __________________________________ 26) اعراف، 70. ------------------------------------------------- پيام ها 1- هشدارها وتهديدهاى الهى را شوخى نگيريد. «جئناك» 2- كيفرهاى الهى بر اساس عدل و حقّ و استحقاق مجرمان است. «بالحق» 3- از غفلت كفّار براى نجات مؤمنان استفاده كنيد. «فاسر باهلك بِقطع من الّيل» 4- حركت انبيا، زير نظر وفرمان خداوند است. «تؤمرون» 5 - در حوادث مهم لطف خدا لحظه به لحظه امداد مىكند.(هجرت در چه زمانى: «بقطع من الّيل» با چه افرادى: «باهلك» با چه روشى: «لايلتفت منكم احد» وبه چه مقصدى: «حيث تؤمرون» 6- خداوند انبيا را قبل از هلاكت كفّار آگاه مىكند. «و قضينا اليه» 7- خداوند قادر است در لحظهاى نسل و گروهى را نابود سازد. «دابر» |
||
۱۰ بهمن ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |