به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 90، 91

-----------------------------------------------
آيه
كَمَآ أَنزَلْنَا عَلَى الْمُقْتَسِمِينَ‏
الَّذِينَ جَعَلُواْ الْقُرْءَانَ عِضِينَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
(ما بر آنها عذابى مى‏فرستيم) همانگونه كه بر تجزيه‏كنندگان آيات الهى فرستاديم.
آنان كه قرآن را قطعه قطعه كردند. (آنچه به سودشان بود گرفتند وآنچه نبود رها كردند)
-------------------------------------------------
نکته ها
در تفاسير براى «مقتسمين» سه معنا گفته‏اند: 1- سران كفار هستند كه نيروهايى را در ايام حج بر سر جاده‏ها و ورودى‏هاى مكه تقسيم مى‏كردند، تا به مسافران بگويند كه شخصى به نام محمّد ادعاهايى دارد، مبادا به سخنان او گوش فرادهيد و حضرت را كاهن و ساحر و مجنون معرفى مى‏كردند. 2- گروهى كه قرآن را در ميان خود تقسيم كردند، تا هر يك مشابه بخشى از قرآن را بياورند. 3- كسانى كه به بخشى از قرآن عمل و بخشى را رها مى‏كردند.
كلمه «عضين» يا جمع «عضه» به معناى نزاع و مشاجره است يا از «عضو» به معناى قطعه‏قطعه كردن مى‏باشد.
------------------------------------------------
پيام ها
1- از تاريخ عبرت بگيريم. «كما انزلنا»
2- سنّت الهى در كيفر گناهان، ثابت و پايدار است. «كما انزلنا»
3- كيفر كسانى‏كه كتب آسمانى را تجزيه مى‏كنند قهر الهى است. «المقتسمين»
4- تحريف و تجزيه كتب آسمانى به دست نااهلان، تازگى ندارد.«المقتسمين»
(مؤمن كسى است كه تمام قرآن را بپذيرد و بگويد «كلُّ من عند ربّنا»(43) يعنى همه آنچه نازل شده از جانب پروردگار است، نه آنكه نسبت به بعضى بى‏اعتنا باشد يا انكار كند.)
___________________________________
43) آل‏عمران، 7.




۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 92، 93

-----------------------------------------------
آيه
فَوَرَبِّكَ لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ‏
عَمَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
پس به پروردگارت سوگند ما از همه آنان (در قيامت) حتماً بازخواست خواهيم كرد.
از آنچه انجام مى‏داده‏اند.
----------------------------------------------------
پيام ها
1- عذاب دنيوى كفار، عذاب اخروى آنان را برطرف نمى‏كند. «انزلنا على المقتسمين ... فو ربك لنسئلنّهم»
2- لازمه‏ى تربيت، سؤال و توبيخ است. «فو ربّك لنسئلنّهم»
3- توجه به سؤال و حسابرسى در قيامت و اينكه از همه مى‏پرسند، «اجمعين» و از همه‏ى كارها مى‏پرسند، «عما كانوا يعملون» يكى از عوامل بيدارى است.
4- وظيفه پيامبر هشدار است ولى حساب مردم با خداست. «انا النذير لنسئلنّهم...»





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 94، 96

-----------------------------------------------
آيه
فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ
إِنَّا كَفَيْنَاكَ الْمُسْتَهْزِءِينَ‏
ألَّذِينَ يَجْعَلُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ
--------------------------------------------------
ترجمه
پس آنچه را بدان مأمور شده‏اى آشكار كن و از مشركان اعراض نما (و به آنان اعتنا نكن) همانا ما تو را از (شرّ) استهزا كنندگان كفايت كرديم.
همانان كه معبود ديگرى را در كنار خداوند قرار مى‏دهند. پس به زودى حقيقت را خواهند فهميد.
------------------------------------------------
نکته ها
«صدع» به معنى شكافتن و آشكار كردن مى‏باشد.
پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله 3 سال مخفيانه به تبليغ مردم پرداخت و چون آيه «فاصدع بما تؤمر» نازل شد، دعوت خود را آشكار نموده و به مردم فرمودند: اگر دعوت مرا بپذيريد، حكومت وعزّت دنيا وآخرت از آن شماست، ولى آنان حضرت را مسخره كردند و نزد ابوطالب عموى حضرت آمده و شكايت كردند كه محمد جوانان ما را فريب مى‏دهد، اگر خواهان پول و همسر و مقام است به او مى‏دهيم.
پيامبر به عموى خود فرمود: عموجان سخن من پيام الهى است و من هرگز دست بردار نيستم! كفّار از ابوطالب درخواست كردند كه محمّد را تحويل آنان نمايد، ولى او درخواست آنان را نپذيرفت.(44)
___________________________________
44) تفسير كنزالدقايق.
-----------------------------------------------------
پيام ها
1- تبليغ مراحلى دارد؛ گاهى علنى است وگاهى مخفى كه بايد تقيه كرد. «فاصدع»
2- مبلّغ نبايد به هياهوى مخالفان اعتنا كند. «واعرض عن المشركين»
3- هرگاه فرمان و مسئوليّت سختى به كسى مى‏دهيد، بايد او را حمايت وتامين كنيد. «فاصدع ، انا كفيناك»
4- حمايت خداوند، قطعى است. «كفيناك»
5 - سخن حقّ ومنطقى، هرگز بى‏مخالف نيست. «المستهزئين»
6- اگر اينها تو را مسخره مى‏كنند نگران و دل‏آزرده مباش، زيرا اينها حرمت خدا را هم نگاه نداشته‏اند. «يجعلون مع اللَّه الهاً اخر»
7- كسانى كه به سراغ غير خدا مى‏روند، به اشتباه خود پى‏خواهند برد. «فسوف يعلمون»





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره حجر
آیه 97، 99

-----------------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِمَا يَقُولُونَ‏
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ‏
وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى‏ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ
--------------------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر!) البتّه ما مى‏دانيم كه سينه‏ات بواسطه آنچه مى‏گويند، تنگ مى‏شود.
پس (براى تقويت خود) پروردگارت را با سپاس و ستايش به پاكى ياد كن و از سجده كنندگان باش.
و پروردگارت را پرستش كن تا آنكه يقينى (مرگ)، تو را فرارسد.
-----------------------------------------------------
نکته ها
در ميان مفسران مشهور آن است كه مراد از «يقين» در اين آيات، مرگ يعنى يقينى‏ترين امر نزد بشر است. همان گونه كه در آيه‏ى 46 سوره مدّثر نيز از زبان كفّار آمده كه: «و كنّا نكذب بيوم الدين حتّى اتانا اليقين» ما معاد را تا لحظه مرگ تكذيب مى‏كرديم. گرچه معناى يقين، مرگ نيست، ولى مرگ زمينه‏اى براى يقين پيدا كردن است، چون هنگام فرارسيدن مرگ تمام پرده‏ها كنار رفته و انسان به واقعيات يقين پيدا مى‏كند.
بعضى از منحرفان آيه «واعبد ربّك حتّى ياتيك اليقين» را دستاويز قرار داده و مى‏گويند: اگر به يقين رسيدى، ديگر عبادت لازم نيست!. غافل از آنكه خطاب آيه به پيامبرصلى الله عليه وآله است كه از روز اوّل به يقين رسيده بود ودر برابر تطميع وتهديدهاى كفّار مى‏فرمود: اگر ماه را در يك دستم و خورشيد را در دست ديگرم قرار دهيد، دست از وظيفه‏ى خود برنمى‏دارم، ولى با آن يقين تا آخرين لحظه عمر عبادت مى‏كرد.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- اگر بدانيم رنج ما زير نظر خداست، تحمّل مشكلات آسان مى‏شود. «نعلم»
2- ظرفيّت تمام افراد حتّى انبيا محدود است. «يضيق صدرك»
3- گاهى لجاجت و ياوه‏گويى، سعه‏صدردارترين افراد را در فشار قرار مى‏دهد. «يضيق صدرك» با آنكه خداوند فرموده: «الم نشرح لك صدرك»
4- سينه پيامبر در جنگ‏ها تنگ نشد، ولى از حرف‏ها دلگير شد. «يضيق صدرك بمايقولون»
5 - دواى فشار روحى وروانى، نماز، سجده، تسبيح و حمد خداوند است. «يضيق... فسبّح بحمد ربّك... واعبد» (ابن عباس مى‏گويد: هرگاه پيامبرصلى الله عليه وآله غمگين مى‏شد، به نماز برمى‏خاست.)(45)
6- مهمتر از عبادت، استمرار آن است. «واعبد ربّك حتّى ياتيك اليقين »
7- تداوم بر بندگى حق، سبب پيدا شدن يقين است. «واعبد ... ياتيك اليقين»
_____________________________________
45) تفسير نمونه.




۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
فهرست آیات 1 تا 99 سوره حجر



توضیحات
آیه 1، 2
آیه 3
آیه 4
آیه 5
آیه 6، 7
آیه 8
آیه 9
آیه 10، 11
آیه 12، 15
آیه 16
آیه 17، 18
آیه 19، 20
آیه 21
آیه 22
آیه 23، 25
آیه 26، 27
آیه 28
آیه 29، 31
آیه 32، 35
آیه 36، 38
آیه 39، 40
آیه 41، 42
آیه 43، 44
آیه 45، 48
آیه 49، 50
آیه 51، 56
آیه 57، 58
آیه 59، 62
آیه 63، 66
آیه 67، 70
آیه 71
آیه 72، 74
آیه 75، 77
آیه 78، 79
آیه 80، 84
آیه 85، 86
آیه 87
آیه 88
آیه 89
آیه 90، 91
آیه 92، 93
آیه 94، 96
آیه 97، 99





۱۰ بهمن ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل

توضيحات



سيماى سوره‏ى نحل‏
شانزدهمين سوره‏ى قرآن كريم، كه 128 آيه دارد، بدليل اشاره به خلقتِ زنبور عسل، «نحل» نام گرفته است.
با آنكه قرآن، كتابِ تشريع است، ولى نام بسيارى از سوره‏هاى آن بر اساس تكوين است، همچون «نَجْم = ستاره»، «شَمْس = خورشيد»، «فيل»، «عنكبوت» و «نحل». اين نام‏ها، رمز آن است كه همه موجودات هستى، چه در آسمان و چه در زمين، چه كوچك و چه بزرگ، همه نزد قدرت او يكسانند و كتابِ شريعت، بر اساس كتابِ طبيعت، بنا نهاده شده و اين دو كتاب، از يك مبدأ نشأت گرفته‏اند.
يكى از نام‏هاى اين سوره، سوره‏ى نعمت‏هاست، زيرا بالغ بر پنجاه نعمت در آن آمده است.
در اين سوره، از نعمت‏هاى الهى، دلايل توحيد و معاد، احكام جهاد، تهديد مشركان، نهى از ظلم و فحشا، پيمان‏شكنى و بدعت‏ها و وسوسه‏هاى شيطانى، مطالبى به ميان آمده است.
مطابق نظر مرحوم علامه طباطبايى در تفسير الميزان، از شأن نزول‏هاى آيات اين سوره، فهميده مى‏شود كه چهل آيه اوّل آن، مربوط به اواخر دوران مكّه. و هشتاد و هشت آيه ديگر آن، مربوط به اوايل زمان هجرت به مدينه است.




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 1، 2

----------------------------------------------
آيه
أَتَى‏ أَمْرُ اللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَنَهُ وَتَعَلَى‏ عَمَّا يُشْرِكُونَ‏
يُنَزِّلُ الْمَلَئِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى‏ مَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنذِرُواْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاتَّقُونِ‏
---------------------------------------------
ترجمه
فرمان (قهر) خدا آمد پس در آن شتاب نكنيد. او منزه وبرتر از هرچيزى است كه با او شريك مى‏سازند.
خداوند فرشتگان را، همراه با وحى كه از فرمان اوست، بر هر كس از بندگانش كه بخواهد فرو مى‏فرستد كه مردم را هشدار دهيد كه معبودى جز من نيست پس تنها از من پروا كنيد (و مخالف دستورم عمل نكنيد.)
---------------------------------------------
نکته ها
گرچه مورد آيه، عجله‏ى كفّار در امر نزول قهر خداوند است، امّا جمله‏ى «اتى امراللَّه» اختصاصى به فرمان قهر الهى ندارد، بلكه شامل همه فرمان‏هاى خداوند، همچون فرمان جهاد، فرمان ظهور امام زمان‏عليه السلام و فرمان برپايى روز قيامت، مى‏شود كه نبايد در اين امور عجله كرد.
«روح» يكى از فرشتگانِ مقرّب الهى است كه نام او در قرآن، به صورت جداگانه و معمولاً در كنار «ملائكة» آمده است: «يوم يقوم الروح و الملائكة»(1)، «تعرج الملائكة و الرّوح اليه»(2) و «تنزّل الملائكة والروح».
امّا در اينجا در آيه «ينّزل الملائكة بالرّوح»، به جاى حرفِ «واو» بين دو كلمه، حرف «باء» بكار رفته است، شايد از آن جهت كه مراد از «روح» در اين آيه، آن فرشته نباشد، بلكه مراد معناى لغوىِ «روح» يعنى حياتِ معنوى باشد كه معناى آيه چنين مى‏شود: خداوند فرشتگان را همراه با اسباب حيات، بر بندگانى كه بخواهد نازل مى‏كند. چنانكه در آيه‏ى «وكذلك اوحينا اليك روحاً من امرنا»(3) مراد از «روح» قرآن است كه مايه حياتِ معنوى مى‏باشد: «دعاكم لما يحييكم»(4)
_____________________________
1) نبأ، 37.
2) معارج، 4.
3) شورى، 52.
4) انفال، 24.
----------------------------------------------
پيام ها
1- فرمان‏هاى الهى قطعى و وقوع قهر او حتمى است. «اَتى‏ امر اللَّه»، «اَتى» فعل ماضى مى‏باشد، گويا عذاب آمده است.
2- خداوند به وعده‏هاى خود عمل مى‏كند. «اَتى‏ امر اللَّه» در آيه 109 سوره‏ى بقره و 24 سوره‏ى توبه، خداوند وعده داده بود كه «حتى يأتى اللَّه بامره» اكنون مى‏فرمايد: «اتى امراللَّه»
3- در كار خدا عجله نكنيد كه كار او حكيمانه است و در وقت خود انجام مى‏شود. «فلا تستعجلوه»
4- نزول فرشته‏ى وحى، محتواى وحى و كسى‏كه آن را دريافت مى‏كند، همه و همه در مدار اراده‏ى الهى است. «من امره»
5 - رسالت، امرى انتصابى است نه اكتسابى. «من يشاء»
البتّه خداوند حكيم است و بى‏جهت كسى را به مقام نبوّت نمى‏رساند: «اللَّه اعلم حيث يجعل رسالته»(5)
6- اوّلين شرط دريافت وحى الهى، روح عبوديّت و بندگى پيامبران بوده است. «من عباده»
7- هشدار دادن به مردم، در رأس وظايف پيامبران است. «انذروا»
8 - اساس عقايد، بر توحيد واساسِ عمل صالح، بر تقواست. «لااله الاّ انا فاتّقون»
9- پروا و پاكى، در سايه‏ى توحيد معنا پيدا مى‏كند. «لااله الاّ انا فاتّقون»
________________________________
5) انعام، 124.




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 3، 4

----------------------------------------------
آيه
خَلَقَ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ تَعَلَى‏ عَمَّا يُشْرِكُونَ‏
خَلَقَ الْإِنسَنَ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
او آسمان‏ها وزمين را براساس حق آفريد، او از آنچه با او شريك مى‏سازند برتر است.
او انسان را از نطفه‏اى آفريد، پس آنگاه او به آشكارا با (خداوند) دشمنى مى‏ورزد.
------------------------------------------
نکته ها
آيه چهارم اين سوره، مشابه آيه 77 سوره يس است كه مى‏فرمايد: «خلقناه من نطفة فاذا هو خصيم مبين و ضرب لنا مثلاً و نسى خلقه» يعنى با آنكه ما او را از نطفه‏اى آفريده‏ايم، امّا چنان به خود مغرور شده كه در برابر ما به دشمنى برمى‏خيزد و براى ما اين مثال را مى‏زند كه چگونه استخوان‏هاى پوسيده، دوباره زنده مى‏شوند، گويا او آفرينش خودش را فراموش كرده است.
------------------------------------------
پيام ها
1- آفرينش آسمان و زمين، بيهوده و باطل نيست، بلكه بر حقّ استوار است. «خلق... بالحقّ»
2- كدام بُت ويا معبودى مى‏تواند در خلقت، شريك خداوند باشد؟ «خلقِ... تعالى عمّا يشركون»
3- مبارزه با شرك، بايد مستمّر و مداوم باشد. جمله‏ى «تعالى عمّا يشركون» در آيه اوّل و سوّم تكرار شده است.
4- غرور و تكبّرِ انسان تا بدان حدّ است كه در برابر خالق خود به خصومت و اظهار دشمنى مى‏پردازد. «خصيم مبين»




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 5، 6

----------------------------------------------
آيه
وَالْأَنْعَمَ خَلَقَهَا لَكُمْ فِيهَا دِفْ‏ءٌ وَمَنَفِعُ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ‏
وَلَكُمْ فِيهَا جَمَالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَحِينَ تَسْرَحُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
وچهارپايان را آفريد، كه براى شما در آنها وسيله گرمى وبهره‏هايى است و از (گوشت و شير) آنها مى‏خوريد.
و براى شما در چهارپايان، (شب هنگام) كه از چراگاه برمى‏گردانيد و (بامدادان) كه به چراگاه مى‏فرستيد، شكوه و جلوه‏اى است.
----------------------------------------------
نکته ها
«تسرحون» از «سرح» به معناى فرستادن دام به چراگاه، و «تريحون» از «رَوح» به معناى هنگام بازگشت چارپايان به آغل است.
منافع حيوانات براى انسان بسيار است. شير و گوشت آن براى خوراك، پوست و پشم آن براى كفش و لباس، پُشتِ آن براى بار، پاى آن براى شخم و حتى فضولات آن براى كود، و با اين همه بركات، زحمت آن براى انسان بسيار اندك است.
در روايات، بهترين كار پس از زراعت، دامدارى عنوان شده است، البته به شرط آن كه همراه با پرداخت زكات و توجه به محرومان باشد.
------------------------------------------
پيام ها
1- چهارپايان، (مثل ديگر موجودات) براى انسان آفريده شده‏اند. «والانعام خَلَقَها لكم»
2- توجه به نعمت‏ها، عشق به آفريدگار وروح بندگى را در انسان زنده مى‏كند. «والانعام خلقها لكم»
3- گياه خوارى ،ارزش نيست. خداوند خوردن گوشتِ حيوانات را يكى از منافع آنها مى‏شمرد. «و منها تأكلون»
4- جمالِ جامعه به استقلال، خودكفايى، توليد وتوسعه‏ى دامدارى است.«جمالٌ حين...»
5- جمال و زينت، يكى از نيازهاى طبيعى فرد و جامعه است. «لكم فيها جمال»
6- جمالِ جامعه، در حركت و تلاش است، نه ركود و خمود، آنهم حركتِ جمعى نه تك‏روى! «فيها جمال حين تريحون»
7- جمال، در خدمتِ مردم بودن است، نه فقط فكر سير كردنِ شكم خود. جمال، تحتِ امرِ چوپان عاقل بودن است، نه رها ويله‏بودن. «جمال حين تريحون و...»




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 7

----------------------------------------------
آيه
وَتَحْمِلُ أَثْقَالَكُمْ إِلَى‏ بَلَدٍ لَّمْ تَكُونُواْ بَلِغيهِ إِلَّا بِشِقِّ الْأَنفُسِ إِنَّ رَبَّكُمْ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ
-----------------------------------------------
ترجمه
و چهارپايان بارهاى سنگين شما را به شهرى مى‏برند كه جز به رنج تن نمى‏توانستيد به آن برسيد. همانا پروردگار شما رؤف و مهربان است.
---------------------------------------------
پيام ها
1- با آنكه چهارپايان قوى‏ترند، امّا به قدرت الهى، رام انسان هستند. «و تحمل اثقالكم»
2- چهارپايان، مايه‏ى رفاه بشر در زندگى هستند. «الاّ بشقّ الانفس» (براى آنكه ارزش نعمت‏ها ظاهر شود، فرض كنيم اگر اين حيوانات نبودند، چه مى‏شد؟)
3- نعمت‏هاى الهى به بشر، بر اساس لطف و رحمت اوست، نه آنكه ما از او طلبى داشته باشيم. «انّ ربّكم لرؤف رحيم»




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۰
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۱۳
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۸ پاسخ
۱۱,۸۷۶,۶۵۴ بازدید
۱۵ روز قبل
Leo Barca
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۷ پاسخ
۸,۶۳۵,۱۸۷ بازدید
۱ ماه قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۵۹,۴۸۵ بازدید
۱ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۸۳,۱۶۱ بازدید
۱ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۴۲۶ بازدید
۱ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۳۴۰ بازدید
۱ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۳۷,۹۹۹ بازدید
۱ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۴۴,۲۳۰ بازدید
۱ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۸,۰۶۴ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۴۷,۶۶۱ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۹,۲۵۶ بازدید
۸ ماه قبل
jalebamooz
حاضرین در سایت
۵۲۰ کاربر آنلاین است. (۲۵۰ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۵۲۰

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!