در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره حجر آیه 90، 91 ----------------------------------------------- آيه كَمَآ أَنزَلْنَا عَلَى الْمُقْتَسِمِينَ الَّذِينَ جَعَلُواْ الْقُرْءَانَ عِضِينَ ----------------------------------------------- ترجمه (ما بر آنها عذابى مىفرستيم) همانگونه كه بر تجزيهكنندگان آيات الهى فرستاديم. آنان كه قرآن را قطعه قطعه كردند. (آنچه به سودشان بود گرفتند وآنچه نبود رها كردند) ------------------------------------------------- نکته ها در تفاسير براى «مقتسمين» سه معنا گفتهاند: 1- سران كفار هستند كه نيروهايى را در ايام حج بر سر جادهها و ورودىهاى مكه تقسيم مىكردند، تا به مسافران بگويند كه شخصى به نام محمّد ادعاهايى دارد، مبادا به سخنان او گوش فرادهيد و حضرت را كاهن و ساحر و مجنون معرفى مىكردند. 2- گروهى كه قرآن را در ميان خود تقسيم كردند، تا هر يك مشابه بخشى از قرآن را بياورند. 3- كسانى كه به بخشى از قرآن عمل و بخشى را رها مىكردند. كلمه «عضين» يا جمع «عضه» به معناى نزاع و مشاجره است يا از «عضو» به معناى قطعهقطعه كردن مىباشد. ------------------------------------------------ پيام ها 1- از تاريخ عبرت بگيريم. «كما انزلنا» 2- سنّت الهى در كيفر گناهان، ثابت و پايدار است. «كما انزلنا» 3- كيفر كسانىكه كتب آسمانى را تجزيه مىكنند قهر الهى است. «المقتسمين» 4- تحريف و تجزيه كتب آسمانى به دست نااهلان، تازگى ندارد.«المقتسمين» (مؤمن كسى است كه تمام قرآن را بپذيرد و بگويد «كلُّ من عند ربّنا»(43) يعنى همه آنچه نازل شده از جانب پروردگار است، نه آنكه نسبت به بعضى بىاعتنا باشد يا انكار كند.) ___________________________________ 43) آلعمران، 7. |
||
۱۰ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره حجر آیه 92، 93 ----------------------------------------------- آيه فَوَرَبِّكَ لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ عَمَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ----------------------------------------------- ترجمه پس به پروردگارت سوگند ما از همه آنان (در قيامت) حتماً بازخواست خواهيم كرد. از آنچه انجام مىدادهاند. ---------------------------------------------------- پيام ها 1- عذاب دنيوى كفار، عذاب اخروى آنان را برطرف نمىكند. «انزلنا على المقتسمين ... فو ربك لنسئلنّهم» 2- لازمهى تربيت، سؤال و توبيخ است. «فو ربّك لنسئلنّهم» 3- توجه به سؤال و حسابرسى در قيامت و اينكه از همه مىپرسند، «اجمعين» و از همهى كارها مىپرسند، «عما كانوا يعملون» يكى از عوامل بيدارى است. 4- وظيفه پيامبر هشدار است ولى حساب مردم با خداست. «انا النذير لنسئلنّهم...» |
||
۱۰ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره حجر آیه 94، 96 ----------------------------------------------- آيه فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ إِنَّا كَفَيْنَاكَ الْمُسْتَهْزِءِينَ ألَّذِينَ يَجْعَلُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ -------------------------------------------------- ترجمه پس آنچه را بدان مأمور شدهاى آشكار كن و از مشركان اعراض نما (و به آنان اعتنا نكن) همانا ما تو را از (شرّ) استهزا كنندگان كفايت كرديم. همانان كه معبود ديگرى را در كنار خداوند قرار مىدهند. پس به زودى حقيقت را خواهند فهميد. ------------------------------------------------ نکته ها «صدع» به معنى شكافتن و آشكار كردن مىباشد. پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله 3 سال مخفيانه به تبليغ مردم پرداخت و چون آيه «فاصدع بما تؤمر» نازل شد، دعوت خود را آشكار نموده و به مردم فرمودند: اگر دعوت مرا بپذيريد، حكومت وعزّت دنيا وآخرت از آن شماست، ولى آنان حضرت را مسخره كردند و نزد ابوطالب عموى حضرت آمده و شكايت كردند كه محمد جوانان ما را فريب مىدهد، اگر خواهان پول و همسر و مقام است به او مىدهيم. پيامبر به عموى خود فرمود: عموجان سخن من پيام الهى است و من هرگز دست بردار نيستم! كفّار از ابوطالب درخواست كردند كه محمّد را تحويل آنان نمايد، ولى او درخواست آنان را نپذيرفت.(44) ___________________________________ 44) تفسير كنزالدقايق. ----------------------------------------------------- پيام ها 1- تبليغ مراحلى دارد؛ گاهى علنى است وگاهى مخفى كه بايد تقيه كرد. «فاصدع» 2- مبلّغ نبايد به هياهوى مخالفان اعتنا كند. «واعرض عن المشركين» 3- هرگاه فرمان و مسئوليّت سختى به كسى مىدهيد، بايد او را حمايت وتامين كنيد. «فاصدع ، انا كفيناك» 4- حمايت خداوند، قطعى است. «كفيناك» 5 - سخن حقّ ومنطقى، هرگز بىمخالف نيست. «المستهزئين» 6- اگر اينها تو را مسخره مىكنند نگران و دلآزرده مباش، زيرا اينها حرمت خدا را هم نگاه نداشتهاند. «يجعلون مع اللَّه الهاً اخر» 7- كسانى كه به سراغ غير خدا مىروند، به اشتباه خود پىخواهند برد. «فسوف يعلمون» |
||
۱۰ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره حجر آیه 97، 99 ----------------------------------------------- آيه وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِمَا يَقُولُونَ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ -------------------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر!) البتّه ما مىدانيم كه سينهات بواسطه آنچه مىگويند، تنگ مىشود. پس (براى تقويت خود) پروردگارت را با سپاس و ستايش به پاكى ياد كن و از سجده كنندگان باش. و پروردگارت را پرستش كن تا آنكه يقينى (مرگ)، تو را فرارسد. ----------------------------------------------------- نکته ها در ميان مفسران مشهور آن است كه مراد از «يقين» در اين آيات، مرگ يعنى يقينىترين امر نزد بشر است. همان گونه كه در آيهى 46 سوره مدّثر نيز از زبان كفّار آمده كه: «و كنّا نكذب بيوم الدين حتّى اتانا اليقين» ما معاد را تا لحظه مرگ تكذيب مىكرديم. گرچه معناى يقين، مرگ نيست، ولى مرگ زمينهاى براى يقين پيدا كردن است، چون هنگام فرارسيدن مرگ تمام پردهها كنار رفته و انسان به واقعيات يقين پيدا مىكند. بعضى از منحرفان آيه «واعبد ربّك حتّى ياتيك اليقين» را دستاويز قرار داده و مىگويند: اگر به يقين رسيدى، ديگر عبادت لازم نيست!. غافل از آنكه خطاب آيه به پيامبرصلى الله عليه وآله است كه از روز اوّل به يقين رسيده بود ودر برابر تطميع وتهديدهاى كفّار مىفرمود: اگر ماه را در يك دستم و خورشيد را در دست ديگرم قرار دهيد، دست از وظيفهى خود برنمىدارم، ولى با آن يقين تا آخرين لحظه عمر عبادت مىكرد. ----------------------------------------------- پيام ها 1- اگر بدانيم رنج ما زير نظر خداست، تحمّل مشكلات آسان مىشود. «نعلم» 2- ظرفيّت تمام افراد حتّى انبيا محدود است. «يضيق صدرك» 3- گاهى لجاجت و ياوهگويى، سعهصدردارترين افراد را در فشار قرار مىدهد. «يضيق صدرك» با آنكه خداوند فرموده: «الم نشرح لك صدرك» 4- سينه پيامبر در جنگها تنگ نشد، ولى از حرفها دلگير شد. «يضيق صدرك بمايقولون» 5 - دواى فشار روحى وروانى، نماز، سجده، تسبيح و حمد خداوند است. «يضيق... فسبّح بحمد ربّك... واعبد» (ابن عباس مىگويد: هرگاه پيامبرصلى الله عليه وآله غمگين مىشد، به نماز برمىخاست.)(45) 6- مهمتر از عبادت، استمرار آن است. «واعبد ربّك حتّى ياتيك اليقين » 7- تداوم بر بندگى حق، سبب پيدا شدن يقين است. «واعبد ... ياتيك اليقين» _____________________________________ 45) تفسير نمونه. |
||
۱۰ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
توضیحات آیه 1، 2 آیه 3 آیه 4 آیه 5 آیه 6، 7 آیه 8 آیه 9 آیه 10، 11 آیه 12، 15 آیه 16 آیه 17، 18 آیه 19، 20 آیه 21 آیه 22 آیه 23، 25 آیه 26، 27 آیه 28 آیه 29، 31 آیه 32، 35 آیه 36، 38 آیه 39، 40 آیه 41، 42 آیه 43، 44 آیه 45، 48 آیه 49، 50 آیه 51، 56 آیه 57، 58 آیه 59، 62 آیه 63، 66 آیه 67، 70 آیه 71 آیه 72، 74 آیه 75، 77 آیه 78، 79 آیه 80، 84 آیه 85، 86 آیه 87 آیه 88 آیه 89 آیه 90، 91 آیه 92، 93 آیه 94، 96 آیه 97، 99 |
||
۱۰ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل توضيحات سيماى سورهى نحل شانزدهمين سورهى قرآن كريم، كه 128 آيه دارد، بدليل اشاره به خلقتِ زنبور عسل، «نحل» نام گرفته است. با آنكه قرآن، كتابِ تشريع است، ولى نام بسيارى از سورههاى آن بر اساس تكوين است، همچون «نَجْم = ستاره»، «شَمْس = خورشيد»، «فيل»، «عنكبوت» و «نحل». اين نامها، رمز آن است كه همه موجودات هستى، چه در آسمان و چه در زمين، چه كوچك و چه بزرگ، همه نزد قدرت او يكسانند و كتابِ شريعت، بر اساس كتابِ طبيعت، بنا نهاده شده و اين دو كتاب، از يك مبدأ نشأت گرفتهاند. يكى از نامهاى اين سوره، سورهى نعمتهاست، زيرا بالغ بر پنجاه نعمت در آن آمده است. در اين سوره، از نعمتهاى الهى، دلايل توحيد و معاد، احكام جهاد، تهديد مشركان، نهى از ظلم و فحشا، پيمانشكنى و بدعتها و وسوسههاى شيطانى، مطالبى به ميان آمده است. مطابق نظر مرحوم علامه طباطبايى در تفسير الميزان، از شأن نزولهاى آيات اين سوره، فهميده مىشود كه چهل آيه اوّل آن، مربوط به اواخر دوران مكّه. و هشتاد و هشت آيه ديگر آن، مربوط به اوايل زمان هجرت به مدينه است. |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 1، 2 ---------------------------------------------- آيه أَتَى أَمْرُ اللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَنَهُ وَتَعَلَى عَمَّا يُشْرِكُونَ يُنَزِّلُ الْمَلَئِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى مَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنذِرُواْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاتَّقُونِ --------------------------------------------- ترجمه فرمان (قهر) خدا آمد پس در آن شتاب نكنيد. او منزه وبرتر از هرچيزى است كه با او شريك مىسازند. خداوند فرشتگان را، همراه با وحى كه از فرمان اوست، بر هر كس از بندگانش كه بخواهد فرو مىفرستد كه مردم را هشدار دهيد كه معبودى جز من نيست پس تنها از من پروا كنيد (و مخالف دستورم عمل نكنيد.) --------------------------------------------- نکته ها گرچه مورد آيه، عجلهى كفّار در امر نزول قهر خداوند است، امّا جملهى «اتى امراللَّه» اختصاصى به فرمان قهر الهى ندارد، بلكه شامل همه فرمانهاى خداوند، همچون فرمان جهاد، فرمان ظهور امام زمانعليه السلام و فرمان برپايى روز قيامت، مىشود كه نبايد در اين امور عجله كرد. «روح» يكى از فرشتگانِ مقرّب الهى است كه نام او در قرآن، به صورت جداگانه و معمولاً در كنار «ملائكة» آمده است: «يوم يقوم الروح و الملائكة»(1)، «تعرج الملائكة و الرّوح اليه»(2) و «تنزّل الملائكة والروح». امّا در اينجا در آيه «ينّزل الملائكة بالرّوح»، به جاى حرفِ «واو» بين دو كلمه، حرف «باء» بكار رفته است، شايد از آن جهت كه مراد از «روح» در اين آيه، آن فرشته نباشد، بلكه مراد معناى لغوىِ «روح» يعنى حياتِ معنوى باشد كه معناى آيه چنين مىشود: خداوند فرشتگان را همراه با اسباب حيات، بر بندگانى كه بخواهد نازل مىكند. چنانكه در آيهى «وكذلك اوحينا اليك روحاً من امرنا»(3) مراد از «روح» قرآن است كه مايه حياتِ معنوى مىباشد: «دعاكم لما يحييكم»(4) _____________________________ 1) نبأ، 37. 2) معارج، 4. 3) شورى، 52. 4) انفال، 24. ---------------------------------------------- پيام ها 1- فرمانهاى الهى قطعى و وقوع قهر او حتمى است. «اَتى امر اللَّه»، «اَتى» فعل ماضى مىباشد، گويا عذاب آمده است. 2- خداوند به وعدههاى خود عمل مىكند. «اَتى امر اللَّه» در آيه 109 سورهى بقره و 24 سورهى توبه، خداوند وعده داده بود كه «حتى يأتى اللَّه بامره» اكنون مىفرمايد: «اتى امراللَّه» 3- در كار خدا عجله نكنيد كه كار او حكيمانه است و در وقت خود انجام مىشود. «فلا تستعجلوه» 4- نزول فرشتهى وحى، محتواى وحى و كسىكه آن را دريافت مىكند، همه و همه در مدار ارادهى الهى است. «من امره» 5 - رسالت، امرى انتصابى است نه اكتسابى. «من يشاء» البتّه خداوند حكيم است و بىجهت كسى را به مقام نبوّت نمىرساند: «اللَّه اعلم حيث يجعل رسالته»(5) 6- اوّلين شرط دريافت وحى الهى، روح عبوديّت و بندگى پيامبران بوده است. «من عباده» 7- هشدار دادن به مردم، در رأس وظايف پيامبران است. «انذروا» 8 - اساس عقايد، بر توحيد واساسِ عمل صالح، بر تقواست. «لااله الاّ انا فاتّقون» 9- پروا و پاكى، در سايهى توحيد معنا پيدا مىكند. «لااله الاّ انا فاتّقون» ________________________________ 5) انعام، 124. |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 3، 4 ---------------------------------------------- آيه خَلَقَ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ تَعَلَى عَمَّا يُشْرِكُونَ خَلَقَ الْإِنسَنَ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ ------------------------------------------- ترجمه او آسمانها وزمين را براساس حق آفريد، او از آنچه با او شريك مىسازند برتر است. او انسان را از نطفهاى آفريد، پس آنگاه او به آشكارا با (خداوند) دشمنى مىورزد. ------------------------------------------ نکته ها آيه چهارم اين سوره، مشابه آيه 77 سوره يس است كه مىفرمايد: «خلقناه من نطفة فاذا هو خصيم مبين و ضرب لنا مثلاً و نسى خلقه» يعنى با آنكه ما او را از نطفهاى آفريدهايم، امّا چنان به خود مغرور شده كه در برابر ما به دشمنى برمىخيزد و براى ما اين مثال را مىزند كه چگونه استخوانهاى پوسيده، دوباره زنده مىشوند، گويا او آفرينش خودش را فراموش كرده است. ------------------------------------------ پيام ها 1- آفرينش آسمان و زمين، بيهوده و باطل نيست، بلكه بر حقّ استوار است. «خلق... بالحقّ» 2- كدام بُت ويا معبودى مىتواند در خلقت، شريك خداوند باشد؟ «خلقِ... تعالى عمّا يشركون» 3- مبارزه با شرك، بايد مستمّر و مداوم باشد. جملهى «تعالى عمّا يشركون» در آيه اوّل و سوّم تكرار شده است. 4- غرور و تكبّرِ انسان تا بدان حدّ است كه در برابر خالق خود به خصومت و اظهار دشمنى مىپردازد. «خصيم مبين» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 5، 6 ---------------------------------------------- آيه وَالْأَنْعَمَ خَلَقَهَا لَكُمْ فِيهَا دِفْءٌ وَمَنَفِعُ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ وَلَكُمْ فِيهَا جَمَالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَحِينَ تَسْرَحُونَ ---------------------------------------------- ترجمه وچهارپايان را آفريد، كه براى شما در آنها وسيله گرمى وبهرههايى است و از (گوشت و شير) آنها مىخوريد. و براى شما در چهارپايان، (شب هنگام) كه از چراگاه برمىگردانيد و (بامدادان) كه به چراگاه مىفرستيد، شكوه و جلوهاى است. ---------------------------------------------- نکته ها «تسرحون» از «سرح» به معناى فرستادن دام به چراگاه، و «تريحون» از «رَوح» به معناى هنگام بازگشت چارپايان به آغل است. منافع حيوانات براى انسان بسيار است. شير و گوشت آن براى خوراك، پوست و پشم آن براى كفش و لباس، پُشتِ آن براى بار، پاى آن براى شخم و حتى فضولات آن براى كود، و با اين همه بركات، زحمت آن براى انسان بسيار اندك است. در روايات، بهترين كار پس از زراعت، دامدارى عنوان شده است، البته به شرط آن كه همراه با پرداخت زكات و توجه به محرومان باشد. ------------------------------------------ پيام ها 1- چهارپايان، (مثل ديگر موجودات) براى انسان آفريده شدهاند. «والانعام خَلَقَها لكم» 2- توجه به نعمتها، عشق به آفريدگار وروح بندگى را در انسان زنده مىكند. «والانعام خلقها لكم» 3- گياه خوارى ،ارزش نيست. خداوند خوردن گوشتِ حيوانات را يكى از منافع آنها مىشمرد. «و منها تأكلون» 4- جمالِ جامعه به استقلال، خودكفايى، توليد وتوسعهى دامدارى است.«جمالٌ حين...» 5- جمال و زينت، يكى از نيازهاى طبيعى فرد و جامعه است. «لكم فيها جمال» 6- جمالِ جامعه، در حركت و تلاش است، نه ركود و خمود، آنهم حركتِ جمعى نه تكروى! «فيها جمال حين تريحون» 7- جمال، در خدمتِ مردم بودن است، نه فقط فكر سير كردنِ شكم خود. جمال، تحتِ امرِ چوپان عاقل بودن است، نه رها ويلهبودن. «جمال حين تريحون و...» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 7 ---------------------------------------------- آيه وَتَحْمِلُ أَثْقَالَكُمْ إِلَى بَلَدٍ لَّمْ تَكُونُواْ بَلِغيهِ إِلَّا بِشِقِّ الْأَنفُسِ إِنَّ رَبَّكُمْ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ ----------------------------------------------- ترجمه و چهارپايان بارهاى سنگين شما را به شهرى مىبرند كه جز به رنج تن نمىتوانستيد به آن برسيد. همانا پروردگار شما رؤف و مهربان است. --------------------------------------------- پيام ها 1- با آنكه چهارپايان قوىترند، امّا به قدرت الهى، رام انسان هستند. «و تحمل اثقالكم» 2- چهارپايان، مايهى رفاه بشر در زندگى هستند. «الاّ بشقّ الانفس» (براى آنكه ارزش نعمتها ظاهر شود، فرض كنيم اگر اين حيوانات نبودند، چه مىشد؟) 3- نعمتهاى الهى به بشر، بر اساس لطف و رحمت اوست، نه آنكه ما از او طلبى داشته باشيم. «انّ ربّكم لرؤف رحيم» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |