به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 39

----------------------------------------------
آيه
لِيُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِى يَخْتَلِفُونَ فِيهِ وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ كَفَرواْ أَنَّهُمْ كَانُواْ كَذِبِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
(رستاخيز مردگان) براى آن است كه (خداوند) چيزى را كه مردم در آن اختلاف مى‏كنند روشن سازد وكسانى كه كفر ورزيدند بدانند كه آنها خودشان دروغگو بودند، (نه انبيا)
------------------------------------------------
نکته ها
كفار، در يگانگى خداوند، حقانيت پيامبران وبرپايى قيامت ومحاسبه‏ى اعمال، ترديد واختلاف داشتند. اين آيه مى‏فرمايد: در قيامت همه اينها براى آنها روشن مى‏شود ومى‏فهمند كه در دنيا چه عقايد باطل ونادرستى داشته‏اند، اما چه سود؟
-----------------------------------------------
پيام ها
1- روز قيامت، روز روشن شدن همه حقايق است. «ليبين لهم ...ليعلم الذين»
2- بناى كفر بر كذب و تكذيب است. «الذين كفروا ...كانوا كاذبين»




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 40

----------------------------------------------
آيه
إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَىْ‏ءٍ إِذَآ أَرْدْنَهُ أَن نَّقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
(رستاخيز مردگان براى ما كار مهمى نيست، زيرا) هرگاه چيزى را اراده كنيم، همانا گفتار ما براى آن چيز اين است كه به آن مى‏گوييم باش، پس (بى‏درنگ) موجود مى‏شود.
-------------------------------------------
نکته ها
خداوند در اين آيه، «انّما قولنا» فرموده است ودر آيه‏ى 82 سوره يس،«انّما امره» آمده است و در مورد آفريدن حضرت عيسى در آيه‏ى 59 آل‏عمران مى‏خوانيم، «قال له كن فيكون» پس امر وقول خداوند، همان اراده‏ى اوست.
«كُن» به معناى «باش» براى تقريب به ذهن ماست، وگرنه خدا نيازى به گفتن آن ندارد.
همان‏گونه كه انسان هرگاه بخواهد چيزى را در ذهن خود تصور كند، تنها با اراده مى‏تواند آن را در ذهنش خلق كند و نياز به چيز ديگرى ندارد، بلاتشبيه، خداوند نيز براى آفريدن هر چيز، تنها اگر اراده كند، آفريده مى‏شود.
---------------------------------------------
پيام ها
1- چگونه درباره‏ى معاد شك مى‏كنيم، با آنكه هر چيزى با يك اراده‏ى خداوند خلق مى‏شود. «كن فيكون»
2- خداوند، موجودات را از نيستى به هستى مى‏آورد، نه آنكه با تركيب يا تغيير هست‏ها، چيز ديگرى بيافريند. «كن فيكون»




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 41، 42

----------------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ هَاجَرُواْ فِى اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُواْ لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَلَأَجْرُ الْأَخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُونَ‏
الَّذِينَ صَبَرُواْ وَعَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
وكسانى كه پس از آنكه ستم ديدند در راه خدا هجرت كردند، بدون شك ما در همين دنيا جايگاه نيكوئى به آنان خواهيم داد و اگر مى‏دانستند البته پاداش آخرت بزرگتر خواهد بود.
(آنان) كسانى هستند كه صبر نمودند و بر پروردگارشان توكل مى‏نمايند.
-------------------------------------------------
نکته ها
قرآن، در آيات متعددى درباره‏ى هجرت و آثار آن در دنيا و آخرت سخن گفته است. چنانكه در آيه 100 سوره‏ى نساء مى‏فرمايد: «من يهاجر فى سبيل اللَّه يجد فى‏الارض مراغماً كثيرة وسعةً» يعنى هركس در راه خدا هجرت كند، در زمين جايگاه‏هاى بسيار و وسيع مى‏يابد.
اين آيه تعبير به «هاجروا فى‏اللَّه» نموده، كه طبيعتاً از «هجرت فى‏سبيل اللَّه» خالص‏تر و دقيق‏تر است.
---------------------------------------------
پيام ها
1- كسانى كه براى نشر دين يا حفظ دين و يا حفظ جانِ خود، از وطن ومال بگذرند وهجرت كنند به نتيجه مى‏رسند. «والذين هاجروا... لنبوّئنّهم»
2- اگر قدرت مقابله با ظالم را ندارى، حق ندارى سلطه‏ى او را بپذيرى، بلكه بايد هجرت كنى. «هاجروا فى اللَّه من بعد ما ظلموا»
3- هجرت، صبر وتوكّل، رمز پيروزى در برابر دشمن است. «هاجروا... صبروا... يتوكّلون»
4- در برابر ستمگران، به ايمان، توكل و مقاومت خود وابسته باشيد، نه قدرت‏هاى بيگانه و خارجى. «صبروا وعلى ربهم يتوكلون»
5- گشايش وآسايش، بدون تحمل سختى هجرت، حاصل نمى‏شود. «هاجروا ... لنبوّئنّهم فى الدنيا حسنة»




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 43

----------------------------------------------
آيه
وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالاً نُّوحِى إِلَيْهِمْ فَسْئَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
----------------------------------------------------
ترجمه
ما قبل از تو نيز، جز مردانى كه به سويشان وحى مى‏نموديم (فرشته يا موجود ديگرى را) نفرستاديم (كه آنها از آمدن تو تعجب مى‏كنند، به آنها بگو:) اگر نمى‏دانيد از اهل ذكر بپرسيد.
--------------------------------------------------
نکته ها
اين آيه يك اصل كلى را كه عقل هر بشرى مى‏پذيرد، مطرح مى‏كند وآن مراجعه به اهل علم وكارشناس است، يعنى هر چه را نمى‏دانيد از آگاهان واهل خبره‏ى آن‏سؤال كنيد. البته در زمينه‏ى مسائل دينى، بهترين مصداقِ «اهل ذكر» اهل‏بيت پيامبرند. و روايات زيادى از طريق شيعه و سنّى به اين مضمون وارد شده كه در جلد سوم ملحقات احقاق الحق، صفحه‏ى 482 به بعد نقل شده است.
طبرى، ابن كثير و آلوسى نيز در تفاسيرشان، ذيل اين آيه، اهلِ ذكر را اهل بيت پيامبر معرفى كرده‏اند.
در جلد 23 بحار صفحه 172 به بعد، حدود شصت روايت در اين باره نقل شده كه در برخى از آنها، امامان معصوم فرموده‏اند: «نحن واللَّه اهل الذكر المسئولون» بخدا قسم ما هستيم، آن اهل ذكرى كه مردم بايد سؤالات خود را از آنان بپرسند.
----------------------------------------------
پيام ها
1- پيامبران الهى همه از جنس خود بشر بوده‏اند، نه از جنس فرشتگان. «و ما ارسلنا ...الاّ رجالاً»
2- پيامبران، همه مرد بوده‏اند، آنهم مردانِ بالغ ورشيد. (گرچه بعضى مثل عيسى و يحيى‏عليهما السلام در طفوليت به نبوت رسيده‏اند.) «رجالاً»
3- نزول وحى الهى بر يك انسان تعجبى ندارد، اين سنت خداوند براى هدايت بشر بوده است. «رجالاً نوحى اليهم»
4- جهل عذر نيست، پرسيدن و دانستن وظيفه است. «فسئلوا»
5- مسائل دين را بايد از كارشناس دين پرسيد، نه هر كس اندك آشنائى با دين دارد. «فسئلوا اهل الذكر»
6- آنجا كه انسان خود چيزى را مى‏داند، سؤال معنى ندارد، مگر آنكه بخواهد از دانسته‏ى خود فرار كند. «فسئلوا ... ان كنتم لاتعلمون»
7- اگر پرسش از اهل ذكر لازم باشد، پس پذيرش پاسخ او نيز لازم است، وگرنه سؤال لغو است. «فسئلوا اهل الذكر»
8- آنجا سؤال كنيم كه خود نتوانيم بدانيم، نه آنكه هر چه را نمى‏دانيم، بدون آنكه فكر و تأملى كنيم، فوراً سؤال كنيم. آيه نمى‏فرمايد: «فسئلوا ...ان لم تعلموا» اگر نمى‏دانيد سؤال كنيد، بلكه مى‏فرمايد: «فسئلوا ...ان كنتم لاتعلمون» يعنى اگر نمى‏توانيد بدانيد، سؤال كنيد.




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 44

----------------------------------------------
آيه
بِالْبَيِّنَتِ وَالزُّبُرِ وَأَنزَلْنَآ إِلَيْكَ الّذِكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
----------------------------------------------
ترجمه
(ما پيامبران پيش از تو را) همراه با معجزات وكتب (آسمانى فرستاديم) و به سوى تو ذكر (قرآن) را فرو فرستاديم، تا براى مردم آنچه را كه برايشان نازل شده روشن بيان كنى و شايد بيانديشند.
----------------------------------------------
نکته ها
«بيّنات» به معناى دلايل روشن نبوت ومعجزات است و «زُبُر» جمع «زبور» به معناى كتابِ آسمانى است.
شايد آيه اشاره به دو نوع وحى داشته باشد، يك وحى كه قرآن است وبراى همه‏ى مردم، و يك وحى كه براى تفسير و بيان قرآن است ومخصوص پيامبر. يعنى ما به سوى تو ذكر فرستاديم تا تفسير قرآنى را كه براى مردم نازل شده بيان كنى.
-----------------------------------------
پيام ها
1- پيامبران هم معجزه داشته‏اند، هم كتاب، تا مردم در تشخيص حق و باطل دچار اشتباه نشوند. «بالبيّنات و الزُّبر»
2- پيامبران همراه دلايل عقلى «بيّنه» و نقلى «زُبُر» بوده‏اند. «بالبيّنات و الزبر»
3- گرچه قرآن بر شخص پيامبر نازل شده، اما مخاطب آن همه‏ى مردم‏اند. «انزلنا اليك ...ما نزّل اليهم»
4- قرآن، يكبار بصورت يكجا بر پيامبر نازل شده است و بار ديگر به صورت تدريجى كه مردم از آن آگاه شده‏اند. «انزلنا اليك...ما نزل اليهم»
(در زبان عربى، «انزال» براى نزول دفعى و«تنزيل» براى نزول تدريجى بكار مى‏رود.)
5- قرآن، نياز به بيانِ پيامبر دارد. لذا جدا كردن قرآن از سنّت و روايات جايز نيست. «لتبيّن للنّاس»
6- وظيفه پيامبر، بيان قرآن و وظيفه‏ى مردم، پذيرش آن بر اساس فكر و انديشه است. «لتبيّن للنّاس ... يتفكرون»
7- قرآن، ذكر است، مايه تذكر و توجه انسان و دور نمودن او از غفلت و نسيان. «انزلنا اليك الذكر»




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 45، 46

----------------------------------------------
آيه
أَفَأَمِنَ الَّذِينَ مَكَرُواْ السَّيِّئَاتِ أَن يَخْسِفَ اللَّهُ بِهِمُ الْأَرْضَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَيْثُ لَا يَشْعُرُونَ‏
أَوْ يَأْخُذَهُمْ فِى تَقَلُّبِهِمْ فَمَا هُم بِمُعْجِزِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
آيا كسانى كه بدى‏ها را با حيله ونيرنگ انجام دادند، درامانند، از اينكه خداوند آنان را در زمين فرو برد يا از جايى كه پيش‏بينى وانديشه نمى‏كنند، عذاب الهى به سراغشان آيد.
يا (قهر الهى) در حين تلاش و كوششان ناگهان آنان را بگيرد، پس نتوانند آن عذاب را خنثى و عاجز نمايند.




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 47

----------------------------------------------
آيه
أَوْ يَأْخُذَهُمْ عَلَى‏ تَخَوُّفٍ فَإِنَّ رَبَّكُمْ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ
-----------------------------------------------
ترجمه
يا آنكه در حال دلهره آنان را بگيرد، پس البته پروردگار شما رؤف ومهربان است.
-----------------------------------------------
نکته ها
خداوند در اين آيات، چهار نوع عذاب براى توطئه‏گرانِ عليه دين، مطرح كرده:
1- عذاب زمينى «يخسف بهم الارض»
2- عذاب آسمانى: «يأتيهم العذاب»
3- عذاب ناگهانى: «يأخذهم فى تقلبهم»
4- عذاب روحى: «يأخذهم على تخوّف»
---------------------------------------------
پيام ها
1- عذاب و كيفر الهى، پس از اتمام حجت است. (بدنبال موضوع نبوت در آيات قبل، اين آيه مخالفان را تهديد مى‏كند).
2- احتمال عذاب و كيفر الهى، براى دست برداشتن از توطئه كافى است. «افأمن»
3- توطئه‏گران عليه دين بدانند كه مكر و حيله‏ى آنان، در برابر علم و قدرت الهى، پوچ است. «افأمن الذين مكروا السيئات»
4- زمان و مكان و نوع قهر خدا در دنيا قابل پيش‏بينى نيست، كه امكان فرار باشد. «يأتيهم العذاب من حيث لايشعرون»
5- هيچ فرد يا عاملى، مانع قهر خدا نيست. «فما هم بمعجزين»
6- نزول عذاب، ناگهانى و در هر حال و شرايطى است. «فى تقلّبهم»
(چه در سفر، چه در وطن، چه در خواب و چه در بيدارى، چه در راه چه ايستاده، ...)
7- گاهى رعب و خوف و دلهره، عذاب الهى و مايه هلاكت است. «يأخذهم على تخوّف»
8- تأخير عذاب و مهلت دادن به گنهكاران، بخاطر لطف اوست تا توبه كنند. «فان ربكم لرؤف رحيم»
9- قهر وتنبيه الهى نيز براساس تربيت ورحمت اوست.«يأخذهم... فان ربكم لرؤف رحيم»




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 48

----------------------------------------------
آيه
أَوَلَمْ يَرَوْاْ إِلَى‏ مَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شَىْ‏ءٍ يَتَفَيَّؤُاْ ظِلَلُهُ عَنِ الْيَمِينِ وَ الشَّمَآئِلِ سُجَّداً لِّلَّهِ وَهُمْ دَخِرُونَ
----------------------------------------------
ترجمه
آيا چيزهايى را كه خداوند آفريده نديده‏اند كه چگونه از راست و چپ سايه‏هايشان مى‏گسترد و در حال سجده، فروتنانه خضوع دارند.
------------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «فيى‏ء» به سايه‏ى بعد از ظهر گفته مى‏شود كه در حال بازگشت است، ولى كلمه‏ى «ظلّ» به هر نوع سايه‏اى گفته مى‏شود.
كلمه «داخر» به معناى خاضع است و شايد مراد از «يمين» و «شمال» در آيه، دو طرف روز يعنى صبح و غروب باشد.
شايد از آن جهت كه سايه حالت به خاك افتادگى دارد، تعبير سجده در مورد آن بكار رفته است. گرچه از نظر تكوينى همه‏ى موجودات در برابر خدا ساجد وخاضع‏اند.
------------------------------------------
پيام ها
1- نه فقط خود اشياء، بلكه آثار و لوازم و خواص اشياء، همچون سايه آنها، در برابر خداوند خاضعند. «ظلاله ... سجّداً»
2- مطالعه در آفريده‏هاى الهى و تغييرات آنها، يكى از سفارش‏هاى قرآن است. «او لم يروا الى ما خلق اللَّه ...»
3- اگر اشياى هستى، حتى سايه آنها، در برابر خداوند ساجد وخاضعند، چرا بشر نباشد. «سجداً ... داخرون»
4- سجده وتسبيح هستى از روى شعور است، گرچه ما آنرا درك نمى‏كنيم. «هم داخرون»
(به گفته‏ى فخررازى، تعبير «داخرون» در مورد موجوداتِ با شعور بكار مى‏رود و اين رمز شعور موجودات و سايه آنهاست.)




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 49، 50

----------------------------------------------
آيه
وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مِا فِى السَّمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ مِن دَآبَّةٍ وَ الْمَلَئِكَةُ وَهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ
يَخَافُونَ رَبَّهُم مِّن فَوْقِهِمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
و آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمين است از جنبده وفرشتگان، تنها براى خداوند سجده مى‏كنند و تكبّر و سرپيچى نمى‏كنند.
واز پروردگارشان كه حاكم و محيط بر آنهاست مى‏ترسند و آنچه را فرمان داده شده‏اند انجام مى‏دهند.
-------------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «دابّة» به جاندارى گفته مى‏شود كه از مكانى به مكان ديگر حركت كند و منتقل شود. اين كلمه بر انسان و حيوان و جنّ اطلاق مى‏شود، ولى به فرشتگان گفته نمى‏شود.
مراد از سجده‏ى تمام موجودات آسمانى و زمينى، يا خضوع تكوينى و تسليم بودن آنها در برابر قوانين هستى است و يا آنكه مراد سجده‏اى برخاسته از درك و شعور است، كه ظاهر آيات، دومى است، گرچه از درك و شعور ما خارج است!
اگر همه موجودات، همانند فرشتگان، در برابر خدا خاضع و ساجدند، چرا ما انسانها سجده نكنيم و استكبار ورزيم.
همه از بهر تو سرگشته و فرمان‏بردار شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى
------------------------------------------------
پيام ها
1- هستى، تنها در برابر خداى واحد، مطيع و ساجد است. «للَّه يسجد»
2- در آسمان‏ها نيز موجودات زنده و جنبنده ساكن است. «ما فى السموات ...من دابّة» چنانكه در آيه 29 سوره‏ى شورى نيز مى‏خوانيم: «و ما بثّ فيهما من دابّة»
3- فرشتگان تسليم محض خدا هستند. «و هم لايستكبرون»
4- ترس ما از خدا، بخاطر گناهانمان است، امّا ترس فرشتگان از خدا، ناشى از مقام وعظمت پروردگار است. «يخافون ربّهم من فوقهم» (چنانكه در مورد مؤمنان نيز قرآن مى‏فرمايد: «واَمّا مَن خاف مقام ربّه»(14) )
5 - فرشتگان نه در ذات، روحيّه‏ى استكبار دارند ونه در عمل. «لايستكبرون، يفعلون مايؤمرون»
6- ريشه‏ى ترك دستورات الهى، استكبار است. اگر ريشه رفت، عمل مى‏آيد. «لايستكبرون، يفعلون مايؤمرون»
7- فرشتگان، مأموران الهى و مكلّف هستند. «يفعلون مايؤمرون»
_______________________________
14) نازعات، 40.




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 51

----------------------------------------------
آيه
وَقَالَ اللَّهُ لَا تَتَّخِذُواْ إِلَهَيْنِ اثْنَيْنِ إِنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَحِدٌ فَإِيَّىَ فَارْهَبُونِ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
وخداوند فرمود دو معبود نگيريد، فقط او معبود يكتاست، پس تنها از من بترسيد.
---------------------------------------------
نکته ها
مراد از اينكه دو خدا نگيريد، آن نيست كه دو خدا گرفتن ممنوع و سه خدا جايز است، بلكه اولاً نفى اقلّ، نفى اكثر را هم در خود دارد و ثانياً شايد منظور آيه، عقيده مشركان باشد كه مى‏گفتند: يك خداى خالق داريم و يك خداى ربّ و مدبّر، و عبادت‏هاى خود را براى خداى ربّ انجام مى‏دادند.(15)
در برابر مشركان كه در چند آيه قبل مى‏گفتند: اگر خدا مى‏خواست ما مشرك نمى‏شديم، اين آيه مى‏گويد: خداوند شما را از شرك نهى كرده است. پس چگونه مى‏خواسته كه شما مشرك شويد!؟
_____________________________
15) تفسير الميزان.
-------------------------------------------
پيام ها
1- در تربيت، بايد ابتدا افكار خرافى را پاكسازى كرد، سپس حرف حقّ را زد تا اثر كند. «لاتتّخذوا الهين ... انّما هو اله واحد»
2- پرستش دو معبود باطل است، چه رسد به چندين معبود. «لاتتخذوا الهين اثنين»
3- ثنويّت و اعتقاد به دو منشأ تدبير براى عالم، يكى خير و يكى شرّ (يزدان و اهريمن) باطل است. «لاتتخذوا و الهين اثنين»
4- براى نفى باطل واثبات حقّ، تأكيد لازم است. (با آنكه «الهين» تثنيه است، امّا كلمه‏ى «اثنين» آمده وبا آنكه كلمه‏ى «اله» مفرد است، امّا كلمه‏ى «واحد» آمده است)
5 - ترس از غير خدا شرك است. «اله واحد فايّاى فارهبون»




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۱
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۱۴
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۸ پاسخ
۱۱,۹۳۳,۹۴۸ بازدید
۲۱ روز قبل
Leo Barca
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۷ پاسخ
۸,۶۹۰,۲۶۱ بازدید
۱ ماه قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۶۲,۲۱۴ بازدید
۱ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۸۹,۶۰۱ بازدید
۱ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۵۳۲ بازدید
۱ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۳۷۱ بازدید
۱ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۴۱,۹۷۸ بازدید
۱ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۴۵,۶۹۷ بازدید
۲ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۸,۷۸۸ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۶۱,۷۷۴ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۹,۵۶۷ بازدید
۸ ماه قبل
jalebamooz
حاضرین در سایت
۲۴۱ کاربر آنلاین است. (۱۴۰ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۴۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!