به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۴ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: مستشار
پیام: ۳,۸۸۲
عضویت از: ۸ فروردین ۱۳۹۰
گروه:
- کاربران عضو
سوره نحل آيه 69

آيه

ثُمَّ كُلِى مِن كُلِّ الَّثمَرَتِ فَاسْلُكِى سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلاً يَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَنُهُ فِيهِ شِفَآءٌ لِّلنَّاسِ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَأَيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ‏

ترجمه

سپس از همه میوه‏ها بخور، پس راههاى پروردگارت را خالصانه طى كن. از شكم‏هاى آنها نوشیدنى رنگارنگ بیرون مى‏آید كه در آن شفاى مردم است، البته در این (زندگى زنبور) براى كسانى كه فكر مى‏كنند قطعاً عبرتى است.

نکته ها

در این آیه و آیه 66، خداوند به دو نوع مایه حیاتى و نوشیدنى كه از درون حیوانات است اشاره كرده؛ یكى شیر و دیگرى عسل.
در آیه 67 خواندیم كه انسان از میوه‏ها، وسیله مست‏كننده مى‏سازد «تتخذون منه سكراً» ولى حیوان از ثمرات، عسل شفابخش مى‏سازد!!!
در نظام هدفدار و حكیمانه الهى، غفلت و بیكارى منفور است. لذا معمولا هر كجا در قرآن مسئله خوردن آمده، در كنار آن مسئولیّتى بیان شده است، از جمله:
«كلوا... و اعملوا صالحا»(25) بخورید... و كار شایسته انجام دهید.
«كلوا منها و اطعموا»(26) بخورید و به دیگران اطعام كنید.
«كلوا... و اشكرواللَّه»(27) بخورید... و خدا را سپاس گذارید.
«كلوا... ولا تسرفوا»(28) بخورید... واسراف نكنید.
در این آیه نیز خداوند به زنبور عسل دستور خوردن مى‏دهد، لیكن خوردنى همراه با هدف و مسئولیّت.
اولیاى خدا چون «نحل» هستند كه از پستى‏ها دورى كرده وبلندى‏ها را انتخاب مى‏كنند، از معارف الهى استفاده كرده و راه پروردگارشان را خاضعانه مى‏پیمایند این افراد از حلقومشان حكمت و حلاوت‏هاى معنوى خارج مى‏شود.25) مؤمنون، 51.
26) حج، 28.
27) بقره، 172.
28) انعام، 141.

پيام ها

1- رفتار حیوانات، طبق فرمان الهى است، كه به‏صورت غریزه در آنها مى‏باشد.«ثم كُلى»
2- عسل، عصاره انواع میوه‏هاست. «كُلى من كل الثمرات»
3- نه تنها انتخاب مسكن وغذاى حیوانات با هدایت الهى است، بلكه همه كارهاى آنها راهى است كه خداوند پیش رویشان گذاشته است. «سُبل ربك»
4- حركت حیوانات در مسیرى كه خداوند برایشان انتخاب نموده است، حركت متواضعانه است. «سُبل ربِك ذُللاً»
5- اعجاز خلقت: یك كارخانه عسل‏سازى در شكم حیوانى كوچك! «یخرج من بطونها»
6- عسل طبیعى به رنگ‏هاى مختلفى است. «مختلفاً الوانه» (رنگ‏هاى سفید، زرد، قرمز، كه شاید این اختلاف رنگ‏ها بر اساس اختلاف رنگ گلها باشد.)
7- در گیاهان و گلها، خواص درمانى است كه از طریق عسل، شفاى دردهاى ما مى‏شود. «فیه شفاء للناس» (ناگفته پیداست كه عسل، شفاى همه دردها نیست، لذا بصورت نكره «شفاءٌ» آمده است)
8- خانه‏سازى، موم‏سازى و عسل‏سازى، در كنار زهرسازى، توسط حیوان كوچكى مثل زنبور، از نشانه‏هاى قدرت الهى است. «لآیة»
9- تمام درس‏ها و عبرت‏ها، براى كسانى است كه اهل فكر و اندیشه باشند «لقوم یتفكرون» وگرنه افرادى هستند كه در تمام عمر از عسل
استفاده مى‏كنند ولى حاضر به چند دقیقه فكر درباره‏ى آن نیستند.

_______________________________________________________________

سوره نحل آيه 70


آيه

وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ ثُمَّ يَتَوَفَّكُمْ وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَى‏ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَىْ لَا يَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ قَدِيرٌ

ترجمه

وخداوند شما را آفرید سپس (جان) شما را مى‏گیرد وبعضى از شما به پست‏ترین دوران عمر (پیرى) بازگردانده مى‏شود، تا آنجا كه بعد از دانستن (بسیارى از مطالب، بخاطر پیرى همه را فراموش مى‏كند و دیگر) چیزى نمى‏داند. البته خداوند آگاه و توانمند است.

نکته ها

«ارذل» از «رذل» به معناى پست و بى‏ارزش است. پست‏ترین دوران عمر، همان دورانى است كه ضعف و فراموشى به حدّ اعلى مى‏رسد.(29)
فراموشى دوران كهولت، مربوط به افراد عادّى است، وگرنه اولیاى خدا نظیر حضرت نوح و حضرت مهدى‏علیهما السلام كه براى مسئولیّتى عمر طولانى دارند، هرگز گرفتار غفلت و سستى و فراموشى نمى‏شوند.29) در آیه پنجم سوره حج نیز راجع به دوران كهولت، مشابه این آیه تكرار شده است.

پيام ها

1- مرگ و حیات به دست اوست. «خلقكم ثمّ یتوفّاكم»
2- عمر مفید و باارزش، دوران آگاهى انسان است. عمرى كه در آن فراموشى و غفلت است، بى ارزش است. «ارذل العمر لكى لا یعلم»
3- عمر طولانى براى همه نیست. «و منكم من یرّد»
4- تغییر و تحولات كه در انسان پدید مى‏آید، از قدرت و ضعف، علم و جهل، آگاهى و نسیان، همه بر اساس تدبیر و علم خداوند است. «ان اللَّه علیم قدیر»






فانوس نگاهم را آویخته ام بر در
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی"
تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب
بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی
۱۸ تیر ۱۳۹۲
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: مستشار
پیام: ۳,۸۸۲
عضویت از: ۸ فروردین ۱۳۹۰
گروه:
- کاربران عضو
سوره 16. نحل آيه 71

آيه

وَاللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَى‏ بَعْضٍ فِى الرِّزْقِ فَمَا الَّذِينَ فُضِّلُواْ بِرَآدِّى رِزْقِهِمْ عَلَى‏ مَا مَلَكَتْ أَيْمَنُهُمْ فَهُمْ فِيهِ سَوَآءٌ أَفَبِنِعْمَةِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ‏

ترجمه

و خداوند بعضى از شما را بر بعضى دیگر در روزى برترى داده است، پس كسانى كه برترى داده شده‏اند، رزق خود را بر زیردستان خود ردّ نمى‏كنند تا آنكه همه با هم برابر شوند. پس آیا نعمت خدا را انكار مى‏كنند؟

نکته ها

بعضى از رفتارها در موارد مختلف آثار گوناگونى دارد؛ مثلاً ترحّم نسبت به دیگران كارى پسندیده است، ولى گاهى به قول شاعر: ترحّم بر پلنگ تیز دندان، ستمكارى بود بر گوسفندان. و یا آموزش كار پسندیده‏اى است، لیكن آموزش دادن به بعضى مثل دادنِ تیغ به دست زنگى مست است. لیكن رفتار عادلانه همه جا ونسبت به همه یك ارزش است ورعایت عدالت هیچگاه ناپسند نمى‏شود. لیكن معناى عدالت، آن نیست كه خداوند همه مردم را در یك درجه از استعداد و شرایط قرار دهد، زیرا اگر همه مردم در برخوردارى از نعمت‏ها مساوى باشند، استخدام و تعاون و همكارى كه براى زندگى اجتماعى یك ضرورت است از بین مى‏رود. قرآن در آیه 32 سوره زخرف مى‏فرماید: «و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتّخذ بعضهم بعضاً سخریّاً» یعنى ما بعضى انسان‏ها را بر بعضى دیگر برترى دادیم تا بدین وسیله، استخدام پیش آید. («سُخریاً» به معناى تسخیر و استخدام و «سِخریاً» به معناى استهزا است)

تفاوت مردم در رزق، یكى از برنامه‏هاى حكیمانه الهى است، زیرا اگر همه مردم یكسان و یكنواخت بهره مى‏بردند، كمالات معنوى آنان ظاهر نمى‏شد. مثلاً سخاوت، صبر، ایثار، حمایت، شفقت، تواضع و امثال آن، زمانى معنى پیدا مى‏كند كه تفاوت‏هایى در میان انسان‏ها باشد.
ممكن است معناى آیه این باشد كه خداوند از بخل مردم انتقاد مى‏كند كه چرا افراد كامیاب، زیردستان خود را در امكانات خود شریك نمى‏سازند و ممكن است معناى آیه چنین باشد كه امكان انتقال بعضى نعمت‏ها به دیگران نیست، مثلاً چگونه مى‏توان زیبایى چهره یا صوت یا عقل یا نبوغ یا محبوبیّت یا نفوذ كلام را به دیگران منتقل كرد. این تفاوت‏ها رمز تكامل و یكى از نعمت‏هاى الهى است. چرا آن را انكار مى‏كنید؟
گاهى كامیابى‏ها در اثر ظلم، حق‏كشى واستثمار به دست مى‏آید كه اسلام این‏گونه درآمدها را حرام شمرده است، لیكن گاهى توسعه رزق صددرصد خدادادى و از طریق حلال وبصورت طبیعى است. مثل دو نفر كه مشغول ماهیگیرى مى‏شوند، یكى صدها ماهى در تورى كه او افكنده مى‏رود، ولى دیگرى چند ماهى به تور مى‏اندازد. در اینجا غنى و فقر، الهى است كه براى آزمایش غنى و فقیر و بروز استعدادهاى آنهاست و هیچ جنبه‏ى منفى ندارد. این آیه نظر به این‏گونه موارد دارد. «واللَّه فضّل بعضكم على بعض فى‏الرزق»
ابوذر از پیامبراكرم‏صلى الله علیه وآله نقل مى‏كند كه حضرت فرمودند، نسبت به بردگان خود مساوات داشته باشید، آنان برادر شما هستند، از لباسى كه خود مى‏پوشید به آنان بپوشانید و از غذایى كه خود مى‏خورید به آنان بخورانید. «انّما هم اخوانكم فاكسوهم مما تكسون و اطعموهم مما تطعمون»(30)
در روایات مى‏خوانیم: افرادى جز با غنا وافرادى جز با فقر و تهیدستى، اصلاح نمى‏شوند، بنابراین به خواست خداوند حكیم راضى باشید. «واللَّه فضّل بعضكم على بعض فى‏الرزق»30) تفسیر كنزالدقائق.

پيام ها

1- رزق انسان، همیشه با زرنگى نیست. «واللَّه فضّل بعضكم» چنانكه در جاى دیگر آمده: «نحن قسمنا بینهم معیشتهم»(31)
2- انسان حاضر نیست با تقسیم امكانات زیردست خودش را شریك خود قرار دهد. پس چگونه سنگ و چوب را شریك خداوند قرار مى‏دهد؟ «فما الّذین فضّلوا... فهم فیه سواء»
3- بى‏تفاوتى وترك كمك به دیگران، كفران نعمت است. «أفبنعمة اللَّه یجحدون»31) زخرف، 32.

____________________________________________________________________

سوره نحل آيه 72


آيه

وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَجاً وَجَعَلَ لَكُم مِّنْ أَزْوَجِكُم بَنِينَ وَحَفَدَةً وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَتِ أَفَبِالْبَطِلِ يُؤْمِنُونَ وَبِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ يَكْفُرُونَ‏

ترجمه

و خداوند از جنس خودتان همسرانى برایتان قرار داد و از همسرانتان براى شما فرزندان و نوادگانى قرار داد و از پاكیزه‏ها شما را روزى داد، پس آیا (باز هم) به باطل ایمان مى‏آورند و به نعمت الهى كفر مى‏ورزند؟.

نکته ها

در تفسیر طبرى مى‏خوانیم كه كلمه‏ى «حفدة» به داماد، فرزند، نواده و حتى اعوان و خدمه و فرزندى كه همسر از شوهر دیگر داشته، گفته مى‏شود، در تفسیر المیزان آمده كه «حفدة» جمع «حافد» به معناى سرعت در عمل است و چون نزدیكان، سریع‏تر به كمك والدین مى‏شتابند، به آنها حفده گفته مى‏شود.

سؤال : چرا در این آیه نام پسران آمده، ولى نام دختران نیامده است؟
پاسخ: ممكن است مراد از «بنون» پسران و دختران هر دو باشند، و ممكن است دختران مصداق طیبات باشند كه در آیه آمده است، چنانكه در آیه‏ى 26 سوره‏ى نور مى‏فرماید: «الطیبات للطیبین» و ممكن است با وجود كلمه‏ى «حفدة» كه به معناى نوه‏ى دخترى است، نیازى به نام دختر نباشد.

پيام ها

1- همسر و فرزند، از نعمت‏هاى الهى است. (همسر وسیله آرامش و فرزند مایه امید است) «واللَّه جعل لكم... ازواجاً ...بنین»
2- از الطاف و حكمت‏هاى الهى، سنخیت میان زن و شوهر است. «جعل لكم من انفسكم»

3- ازدواج، یك برنامه‏ى مدبرانه الهى است. «واللَّه جعل ...ازواجاً»
4- خداوند، هم نیازهاى روحى و روانى را تأمین مى‏كند. «من انفسكم ازواجاً... بنین و حفدة» و هم نیازهاى مادى را. «رزقكم من الطیبات»
5- از الطاف حكیمانه الهى، دل‏پسند بودن رزق اوست. «رزقكم من الطیبات»
6- ترك ازدواج و جلوگیرى از فرزند و تحریم حلال‏هاى الهى، باطل‏گرایى و كفران نعمت است. «افبالباطل یؤمنون و بنعمة اللَّه هم یكفرون»
7- با وجود همسر و رزق حلال، زنا و حرام‏خوارى، كفران نعمت الهى است. «بنعمة اللَّه هم یكفرون»
8- انسان میل به ماندگار شدن خود، یا یادگارهاى خود دارد. «جعل لكم من ازواجكم بنین و حفدة»
9- ابتدا با بیان نعمت‏ها و الطاف، مخاطب خود را آماده كنید، سپس از او انتقاد كنید. «جعل لكم من انفسكم... ازواجكم... و رزقكم ... أفبالباطل یؤمنون»





فانوس نگاهم را آویخته ام بر در
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی"
تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب
بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی
۲۵ تیر ۱۳۹۲
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره ی نحل
ایات 73-74


وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَمْلِكُ لَهُمْ رِزْقاً مِّنَ السَّمَوَتِ وَ الْأَرْضِ شَيْئاً وَلَا يَسْتَطِيعُونَ
فَلَا تَضْرِبُواْ لِلَّهِ الْأَمْثَالَ إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُون
ترجمه

وبه جاى خداوند بت‏هائى را می ‏پرستند كه براى آنان مالك هیچگونه رزقى از آسمان‏ها و زمین نیستند و نمى ‏توانند (روزى دهند.)
پس بت‏ها را امثال ومانند خدا نشمارید. همانا خداوند مى‏ داند و شما نمى ‏داند.

نکته ها

مشركان خداوند را همچون سلطان وشاه، و بت‏ها را وزیران او مى‏ پنداشتند. این آیه از اینگونه تشبیهات نهى مى‏ كند.
قاآنى شاعر مى‏گوید:
اى همه هستى زتو پیدا شده‏ خاك ضعیف از تو توانا شده
زیر نشینت همه‏ى كائنات‏ ما به تو قائم، چه تو قائم به ذات
هستىِ تو هستىِ پیوند، نه‏ تو به كس و كس به تو مانند، نه

پيام ها

1- معبود باید هم رازق باشد و هم قادر، ولى شركائى كه شما براى خدا گرفته ‏اید هیچكدام را ندارند. «یعبدون ...مالایملك»
2- بت‏ها ومعبودها، نه الآن رازقند ونه مى ‏توانند در آینده رازق باشند. «لایستطیعون»
3- معبودهاى خیالى شما، نه قدرت ریزش باران از آسمان دارند و نه قدرت رویاندن گیاه در زمین. «رزقا من السموات والارض»
4- معبودهاى ساختگى، نه تنها قادر بر كارهاى بزرگ نیستند، حتى قادر به كوچك‏ترین كارها هم نیستند. «رزقاً ...شیئاً»
5- سرچشمه تشبیهات در مورد خدا، جهل است. «فلا تضربوالِلّه الامثال... انتم لاتعلمون»





عطر تو دارد این هوا...
۱۱ دی ۱۳۹۴
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره ی نحل
آیات 75-76


ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا عَبْداً مَّمْلُوكاً لَّا يَقْدِرُ عَلَى‏ شَىْ‏ءٍ وَمَن رَّزَقْنَهُ مِنَّا رِزْقاً حَسَناً فَهُوَ يُنفِقُ مِنْهُ سِرّاً وَجَهْراً هَلْ يَسْتَوُنَ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ‏
وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَّجُلَيْنِ أَحَدُهُمَآ أَبْكَمُ لَا يَقْدِرُ عَلَى‏ شَىْ‏ءٍ وَهُوَ كَلٌّ عَلَى‏ مَوْلَهُ أَيْنََما يُوَجِّههُّ لَا يَأْتِ بِخَيْرٍ هَلْ يَسْتَوِى هُوَ وَمَن يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَهُوَ عَلَى‏ صِرَطٍ مُّسْتَقِيمٍ‏



ترجمه

خداوند، برده مملوكى را مثل مى‏زند كه بر هیچ چیز توانایى ندارد وكسى كه (آزاد است و) ما به او رزق نیكو از جانب خود داده‏ایم، پس او مخفیانه و آشكارا از آن رزق انفاق مى‏كند. آیا (این دو نفر) برابرند؟ (اگر نزد شما دو انسان توانا و ناتوان برابر نیستند، پس چگونه سنگ و چوب را با خداوند برابر مى‏دانید) ستایش مخصوص خداست، امّا بیشترشان نمى‏دانند.
وخداوند دو مرد را مثال مى‏زند كه یكى از آن دو گُنگ است كه بر هیچ چیز توانایى ندارد و سربار مولاى خویش است، بگونه‏اى كه هر كجا او را مى‏فرستد، هیچ سودى با خود نمى‏آورد، آیا او با كسى كه به عدالت فرمان مى‏دهد و خود بر راه مستقیم مى‏رود برابر است؟.




پيام ها

1- شما كه دو انسان (مولى و عبد) را یكسان نمى‏دانید، چگونه خالق و مخلوق را مساوى مى‏دانید. «هل یستوى»
2- با سؤال ومثال، وجدان را بیدار ومردم را به فكر وادارید. «ضرب‏اللَّه مثلاً... هل‏یستون»
3- ریشه‏ى شرك مردم، جهل است. «بل اكثرهم لایعلمون»
4- آزادى یك نعمت الهى است «لایقدر على شى‏ء - ینفق منه سرّاً و جهراً»
5- رزق حسن زمانى زیباست كه همراه با انفاق باشد. «رزقا حسنا فهو ینفق منه» و زبان گویا زمانى ارزش دارد كه همراه با امر به عدالت باشد. «من یأمر بالعدل»
6- انفاق سرّى از انفاق عَلَنى، بهتر است. (كلمه‏ى «سرّ» قبل از «جهر» آمده است)
7- زبان، كلید روزى است. «ابكم لایقدر على شى‏ء، كلُّ على مولاه ... لایأت بخیر»
8- امر به معروف زمانى اثر دارد كه آمر نیز در راه درست باشد. «یأمر بالعدل و هو على صراط مستقیم»
9- افراد مالك نیز از خود چیزى ندارند ودر سایه رزق الهى به نوایى رسیده‏اند. (در آیه به جاى اینكه در برابر «مملوك» كلمه‏ى «مالك» قرار گیرد، «رزقناه» آمده است)






عطر تو دارد این هوا...
۱۵ تیر ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره ی نحل
آیه 77


وَلِلَّهِ غَيْبُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ وَمَآ أَمْرُ السَّاعَةِ إِلَّا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِيرٌ



ترجمه

غیب آسمان ها و زمین مخصوص خداست و برپایى قیامت (در سرعت و آسانى) جز مانند چشم بر هم زدن یا نزدیك‏تر نیست. البته خداوند بر هر چیزى قادر است.



نکته ها

كلمه‏ى «غیب» در برابر شهود و یك امر نسبى است. یعنى ممكن است چیزى نسبت به شخصى، غیب باشد و نسبت به دیگرى، حاضر و ظاهر باشد.
«امر الساعة» یعنى واقعه‏ى قیامت، از مهم‏ترین مصادیقِ «غیب» است و از الطاف خداوند آن است كه زمان آنرا بر ما مخفى داشته است.
ممكن است این آیه پاسخى به تشبیهات مشركان در آیات قبل باشد، كه اگر در آسمان وزمین براى خدا شریكى بود، خدا از او آگاه بود، چون او همه چیز را مى‏داند.
بدن انسان پس از مرگ متلاشى و ذراتش در زمین پخش و غایب مى‏شود، او غیب را مى‏داند و بار دیگرى او را مى‏آفریند.




پيام ها

1- خداوند نه تنها عالم به غیب است، بلكه مالكِ غیب است. «للّه غیب السموات»
2- هیچ‏كارى براى او سخت نیست، حتّى برپایى قیامت. «ما امر الساعة الاّ كلمح البصر»
3- باطن و غیب هر كارى در قیامت جلوه مى‏كند. «وللَّه غیب ... و ما امر الساعة»
4- قیامت، شدنى است، زیرا خداوند هم علم به همه چیز دارد و هم قدرت بر دوباره آفریدن. «للَّه غیب، على كلّ شى قدیر»
5- به دنیا مغرور نشویم، قیامت دور نیست، خود را آماده كنیم. «كلمح البصر»
6- خدا مى‏تواند مقدّمات هر كارى را حذف یا فشرده كند و یا سرعت بخشد.(32) «كلمح البصر»
32) حذف مقدمات، نظیر سخن گفتن حضرت عیسى در گهواره و سرعت بخشیدن به مقدمات، مانند آوردن تخت بلقیس نزد حضرت سلیمان در یك لحظه.






عطر تو دارد این هوا...
۱۷ تیر ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره ی نحل
آیه 78


وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَرَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‏


ترجمه

وخداوند شما را از شكم مادرانتان بیرون آورد در حالى كه هیچ چیز نمى‏دانستید وبراى شما گوش و چشمها ودل‏ها قرار داد، شاید شما شكر كنید.



نکته ها

كلمه‏ى «امهات» جمع «امّ» است و بجاى «اُمّات»، «اُمهات» گفته مى‏شود، یعنى حرفِ «ها» در جمع زاید است.





پيام ها

1- تولّد از مادر، به اراده‏ى الهى است. «اللَّه اخرجكم من بطون امهاتكم»
2- یاد نقص‏ها و كمبودها و فقدان‏هاى گذشته، روحیه‏ى شكر را در انسان بارور مى‏كند. «لاتعلمون شیئاً... لعلكم تشكرون»
3- حكمت و سنّت خداوند، آن است كه هر كارى از راه وسیله‏اش انجام شود. ابزار علم، چشم و گوش و دل است. «جعل لكم السّمع...»
4- كارآیىِ گوش قبل از چشم است. (گوش در شكم مادر هم مى‏شنود، ولى چشم بعد از تولد، تا مدتى بسته است. شاید به همین دلیل در آیه نام گوش قبل از چشم برده شده است) «جعل لكم السمع والابصار»
5- تشكر از هر نعمت، بكارگیرى صحیح آن است. زیرا قرآن از گروهى انتقاد مى‏كند كه چشم دارند ولى حقایق را نمى‏بینند، گوش دارند ولى حاضر به شنیدن حق نیستند. «جعل لكم السمع والابصار ... لعلكم تشكرون»
6- شكر واقعى نعمت چشم و گوش، تحصیل علم است: زیرا آیه ابتدا مى‏فرماید: شما نمى‏دانستید، من به شما چشم و گوش دادم تا شكر كنید، یعنى علم بیاموزید. «جعل لكم السمع و الابصار... لعلكم تشكرون»







عطر تو دارد این هوا...
۲۰ تیر ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره نحل
آیه 79


أَلَمْ يَرَوْاْ إِلَى الطَّيْرِ مُسَخَّرَتٍ فِى جَوِّ السَّمَآءِ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَأَيَتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ‏



ترجمه

آیا به پرندگان نمى‏نگرند، در حالى كه در فضاى آسمان در قبضه (او) هستند، جز خداوند آنها را نگاه نمى‏دارد. البته در این (پرواز) براى گروهى كه ایمان مى‏آورند نشانه‏هایى روشن است.



نکته ها

چنانكه گفته شد سیماى این سوره، آشنایى با نعمت‏ها و توجه به خالق آنهاست. و تا اینجا از نعمت‏هایى همچون آب باران، شیر حیوانات، میوه‏ها، عسل ونعمت همسر و فرزند نام برده شد و در این آیه و آیه بعد به نعمت پرندگان، پوست و پشم و كرك چارپایان و بهره‏بردارى از كوهها اشاره شده است.
پرواز پرندگان، گاهى تنها و گاهى دسته جمعى، گاهى منظم و گاهى نامنظم، گاهى براى فرار و گاهى براى غذا مى‏باشد. هر پرنده‏اى با بالى مناسب با وزن و نیازش، پرواز مى‏كند، كه همه‏ى این امور باید سبب توجه انسانِ عاقل به خداوند شود.




پيام ها

1- خداوند از ما تفكّر در آفریده‏ها را مى‏خواهد و از كسانى كه فكر نمى‏كنند، انتقاد مى‏كند. «الم یروا»
2- پرندگان، در هرحال و هرجا در تسخیر الهى‏اند. «مسخرات فى جو السماء»
3- داشتن امكانات و ابزار براى پرواز در آسمان، نباید ما را از خدا غافل كند.(33) «ما یمسكهنّ الاّ اللَّه»
4- شگفتى‏هاى پرواز پرندگان، یكى دو تا نیست. «لآیات» لیكن دریافت این نشانه‏ها براى اهل ایمان است. «لقوم یؤمنون»

33) روزى در هواپیما نشسته بودم. سرمهماندار اعلام كرد تا چند دقیقه دیگر در فرودگاه خواهیم نشست. به او گفتم چرا ان شاءاللَّه نگفتى؟ او گفت: كامپیوتر هواپیما براى ما زمان، مسافت و فاصله و همه چیز را روشن كرده است و نیازى به ان شاءاللَّه نیست. به او گفتم مگر هواپیماهایى كه در شرق و غرب عالم سقوط مى‏كنند كامپیوتر ندارند، آرى اراده خدا منتظر كامپیوتر شما نیست. او كمى فكر كرد و برگشت و اعلام كرد كه تا چند لحظه‏ى دیگر ان شاءاللَّه در زمین خواهیم نشست. من نیز با هدیه‏اى از او تشكر كردم.






عطر تو دارد این هوا...
۲۳ تیر ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره ی نحل
آیه 80



وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُم مِّن بُيُوتِكُمْ سَكَناً وَجَعَلَ لَكُم مِّن جُلُودِ الْأَنْعَمِ بُيُوتاً تَسْتَخِفُّونَهَا يَوْمَ ظَعْنِكُمْ وَيَوْمَ إِقَامَتِكُمْ وَمِنْ أَصْوافِهَا وَ أَوْبَارِهَا وَأَشْعارِهَآ أَثَثاً وَمَتَعاً إِلَى‏ حِينٍ‏



ترجمه

و خداوند براى شما از خانه‏هایتان، مایه آرامش قرار داد، وبراى شما از پوست‏هاى چهارپایان خیمه‏هایى قرار داد، كه روز كوچ شما و روز اقامت شما (حمل ونقل) آنرا سبك وخفیف مى‏یابید. واز پشم وكرك وموهاى آنها، براى مدتى لوازم و اسباب زندگى قرار داد.



نکته ها

كلمه‏ى «بیت» از «بیتوته» به معناى محل استراحتى است كه انسان شب را در آنجا مى‏گذراند. كلمه‏ى «ظعن» به معناى رفتن است. كلمه‏ى «اثاث» به معناى اجناسِ زیاد خانه است. مراد از «تستخفونها» خیمه‏هایى است كه حمل‏ونقل آن آسان و خفیف است.





پيام ها

1- خانه محل آسایش و آرامش است. «بیوتكم سكناً»
2- از نقش چارپایان و پوست آنها و كرك و مو وپشم آنها در تهیه اسباب زندگى و خیمه‏ها غافل نشویم. «متاعاً»
3- زمان استفاده از نعمت‏ها محدود است. «الى حین»
4- هماهنگى نعمت‏ها با نیازهاى بشر و تناسب ساختمان انسان با پوست و پشم و كرك و مو یكى از تدبیرهاى الهى است. «جَعَل لكم - جَعَل لكم»
5- سبك وزن بودن پشم و پوست و كرك و مو، یكى از نعمت‏هاى الهى است. «تستخفونّها»







عطر تو دارد این هوا...
۲۳ تیر ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره ی نحل
آیه 81


وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُم مِّمَّا خَلَقَ ظِلالاً وَجَعَلَ لَكُم مِّنَ الْجِبَالِ أَكْنَناً وَ جَعَلَ لَكُمْ سَرَبِيلَ تَقِيكُمُ الْحَرَّ وَسَرَبِيلَ تَقِيكُم بَأْسَكُمْ كَذَلِكَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْلِمُونَ‏



ترجمه

وخداوند از آنچه آفریده، براى شما سایه‏ها قرار داد و از كوه برایتان، غارها قرار داد وبراى شما لباس‏هایى قرار داد كه شما را از گرما (و سرما) حفظ مى‏كند ولباس‏هایى كه شما را از آسیب‏هاى یكدیگر حفظ مى‏نماید. اینگونه (خداوند) نعمت خود را بر شما تمام مى‏كند، باشد كه خود را تسلیم او كنید.



نکته ها

كلمه‏ى «اكنان» جمع «كنّ» به چیزى گفته مى‏شود كه وسیله‏ى استتار باشد و مراد از آن در این آیه، غارها و تونل‏هاى زیر كوه‏هاست.
خداوند در آیه قبل، نعمت مسكن را براى شهرنشینان؛ «جعل لكم من بیوتكم سكناً»، ونعمتِ چادر را براى كوچ‏نشینان؛ «جعل لكم من جلود الانعام بیوتا»، مطرح كرد ودر این آیه، نعمت غار را براى غارنشینان؛ «جعل لكم من الجبال اكناناً» مطرح ساخته است.
در میان انواع لباس‏ها، نام «سرابیل» به معناى پیراهن، برده شده كه لباس دائمى براى زن و مرد، كودك و بزرگ، در همه حال و همه جاست و تمام بدن را مى‏پوشاند.
به گفته‏ى تفسیر المیزان، رسم عرب بر آن است كه میان دو امر متضاد، نام یكى را مى‏برد ولى هر دو را در نظر دارد. لذا در این آیه نیز مراد از جمله‏ى «تقیكم الحر» لباسى است كه انسان را از سرما وگرما حفظ مى‏كند، گرچه فقط نام گرما برده شده است.





پيام ها

1- توجه و یاد نعمت‏ها، علاقه انسان را به ولى نعمت زیاد و روح تسلیم و پرستش را در او زنده مى‏كند. (كلّ آیه)
2- نقش سایه، كمتر از روشنایى و نور نیست. «جعل لكم... ظلالاً»
3- كامیابى از نعمت‏ها، ما را از یاد آفریدگار آنها غافل نكند. (در این آیه سه بار كلمه‏ى «جَعَل» و یكبار كلمه‏ى «خَلَق» بكار رفته است)
4- زره ولباس دفاع كه با نرم شدن آهن و خلاقیت ساخته شده، از الطاف الهى است. «جعل لكم سرابیل تقیكم بأسكم»
5- توجه دادن مردم به نعمت‏ها وخالق آنها، بهترین راه دعوت به خدا و جلوگیرى از سركشى و تكبر است. «یُتّم نعمته علیكم لعلكم تسلمون»
6- در گفتگوها، مخاطب و محیط سخن را در نظر بگیرید. (گرچه لباس وسیله‏ى حفظ از سرما و وسیله‏ى زیبایى نیز هست، لكن چون مشكل منطقه حجاز گرما و جنگ بود، خداوند به دو فایده حفاظت از گرما و جنگ اشاره كرده است. «سرابیل تقیكم الحرّ... تقیكم بأسكم»







عطر تو دارد این هوا...
۲۴ تیر ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره ی نحل
آیه 82


فَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَغُ الْمُبِينُ‏



ترجمه

پس (اى پیامبر) اگر روى برتافتند، پس بر (عهده) تو جز تبلیغ روشن نیست.




پيام ها

1- انسان در انتخاب راه وعقیده اختیار دارد و نشانه‏ى آن سركشى در برابر دعوت انبیاست. «فان تولّوا»
2- وظیفه‏ى انبیا، ابلاغ است نه اجبار. «فانّما علیك البلاغ»
3- تبلیغ باید روشن و بدون ابهام و شك باشد. «البلاغ المبین»
4- اگر انسان روح سالم نداشته باشد، روشن‏ترین تبلیغ‏ها «البلاغ المبین»، از پاك‏ترین افراد یعنى انبیا، در او كارساز نیست. «فان تولّوا»







عطر تو دارد این هوا...
۲۵ تیر ۱۳۹۵
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۱
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۱۴
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۸ پاسخ
۱۱,۹۳۳,۶۶۷ بازدید
۲۱ روز قبل
Leo Barca
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۷ پاسخ
۸,۶۹۰,۱۶۷ بازدید
۱ ماه قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۶۲,۲۱۴ بازدید
۱ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۸۹,۵۸۶ بازدید
۱ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۵۳۲ بازدید
۱ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۳۷۱ بازدید
۱ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۴۱,۹۷۳ بازدید
۱ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۴۵,۶۹۷ بازدید
۲ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۸,۷۸۶ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۶۱,۷۴۴ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۹,۵۶۶ بازدید
۸ ماه قبل
jalebamooz
حاضرین در سایت
۲۴۲ کاربر آنلاین است. (۱۲۸ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۴۲

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!