به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره ی نحل
آیه 83


يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنكِرُونَهَا وَأَكْثَرُهُمُ الْكَفِرُونَ‏



ترجمه

(آنها) نعمت خداوند را مى‏شناسند، سپس آنرا انكار مى‏كنند وبیشتر آنان كافر و ناسپاسند.



نکته ها

قرآن درباره‏ى انكار عالمانه و لجاجت با حق، بارها سخن گفته است؛ گاهى مى‏فرماید: با آنكه از درون، یقین دارند، انكار مى‏كنند، «و جحدوا بها واستیقنتها انفسهم»(34) گاهى مى‏فرماید: پیامبر را مثل فرزندان خود مى‏شناختند، ولى انكارش مى‏كردند، «یعرفونه كما یعرفون ابنائهم»(35) گاهى مى‏فرماید: حقّ را مى‏دانند، ولى آگاهانه كتمان مى‏كنند، «لیكتمون الحقّ و هم یعلمون»(36) وگاهى مى‏فرماید: مطلب را درك مى‏كنند ولى روى آنرا مى‏پوشانند، «فلما جائهم ما عرفوا كفروا به»(37)
امام صادق‏علیه السلام فرمود: وقتى على‏بن‏ابى‏طالب‏علیهما السلام در مسجد پیامبر ودر حال ركوع، انگشتر خود را به فقیر داد و آیه‏ى 55 سوره مائده نازل شد كه ولىّ شما فقط خدا ورسول وكسى است كه در ركوع انفاق مى‏كند، گروهى ولّى خود را شناختند و انكار كردند، در این هنگام این آیه نازل شد؛ «یعرفون نعمت‏اللَّه ثمّ ینكرونها».(38)
امام صادق‏علیه السلام فرمود: «نحن واللَّه نعمت اللَّه التى انعم بها على عباده و بنا یفوز من فاز»(39) بخدا سوگند، نعمتى را كه خدا به بندگان انعام كرده، ما هستیم و تنها بواسطه ما مردم رستگار مى‏شوند.
34) نمل، 14.
35) بقره، 146.
36) بقره، 146.
37) بقره، 89.
38) تفسیر كنزالدقائق.
39) بحار، ج 8، ص 245.



پيام ها

1- علم و شناخت كافى نیست، پذیرش و عمل لازم است. «یعرفون .. ینكرونها»
2- ریشه‏ى كفر، علاوه بر جهل، تعصب‏هاى قومى، لجاجت روحى و حفظ منافع مادى است. «یعرفون ... ینكرون، ... الكافرون»
3- بعد از شناخت حق تا مدتّى تضاد و درگیرى در روح است تا بالاخره شقاوت غالب شده و كفر مى‏ورزند. «ثمّ ینكرونها» و نفرمود: «فینكرونها»






عطر تو دارد این هوا...
۲۶ تیر ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره ی نحل
آیه 84


وَيَوْمَ نَبْعَثُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً ثُمَّ لَا يُؤْذَنُ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ وَ لَا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ‏



ترجمه

و(یاد كن) روزى را كه از هر اُمّتى شاهدى برانگیزیم، سپس به كسانى كه كفر ورزیدند اجازه (هیچ كلامى) داده نخواهد شد وآنها براى عذرخواهى فراخوانده نمى‏شوند.



نکته ها

در قرآن بارها، سخن از گواهانِ قیامت مطرح شده است؛ پیامبران، فرشتگان، اولیاى خدا، زمین واعضاى بدن، از گواهان آن روز هستند. امام صادق علیه السلام فرمودند: براى هر امّت و زمانى، امامى هست كه مردم با او محشور مى‏شوند.(40) و امام باقر علیه السلام در ذیل آیه فرمودند: «نحن الشهود على هذه الامة» همانا ما شاهدان بر این امّت هستیم.
با آنكه خداوند همه‏جا حاضر وبه همه‏چیز آگاه است، ولى وجود گواهان متعدّد، عامل پیدایش تقوا وحیا براى مؤمنان و وسیله‏ى رسوایى بیشتر مجرمان است.
شرط شهادت و گواهى، علم و آگاهى همراه با عدالت است. بنابراین اولیاى خدا كه در قیامت شاهد بر ما هستند باید در دنیا، بر كار ما ناظر بوده و اعمال ما بر آنها عرضه شود و این همان عقیده ماست كه به گفته روایاتِ متعدّد وآیه‏ى مباركه «فسیرى اللَّه عملكم و رسوله و المؤمنون»(41) هر هفته، اعمال ما به امام زمان‏علیه السلام عرضه مى‏شود. و بدون این عقیده، آیاتِ «شهادت» و گواهى در قیامت، قابل توجیه نیست. چگونه كسى كه از اعمال ما خبر ندارد یا عدالت ندارد، در قیامت گواهى بدهد.
«استعتاب» از عتاب است، یعنى گنهكار از صاحبِ حق، طلب عتاب و سرزنش مى‏كند تا بدین وسیله قهرش فرو نشیند و رضایت دهد.
در دنیا هم مى‏توان توبه كرد، هم عذرخواهى و هم جبران نمود، امّا در قیامت نه جاى توجیه است، نه عذرخواهى، نه تدارك:
اما توجیه مردود است، چون وقتى كه بعضى از دوزخیان به گروه دیگرى مى‏گویند: «لولا انتم لكنّا مؤمنین»(42) اگر شما نبودید ما مؤمن بودیم، خطاب مى‏رسد: «بل لم تكونوا مؤمنین»(43) بلكه خود شما اهل ایمان آوردن نبودید.
اما تدارك گناه مردود است، چون وقتى از خداوند مى‏خواهند؛ «فارجعنا نعمل صالحاً»(44) ما را به دنیا بازگردان تا كار شایسته‏اى انجام دهیم، پاسخ مى‏شنوند: «كلا انها كلمة هو قائلها»(45)، «فذوقوا بما نسیتم»(46)
واما عذرخواهى مردود است، چرا كه قرآن مى‏فرماید: «ولایؤذن لهم فیعتذرون»(47) اجازه نمى‏یابند كه عذرخواهى كنند.
40) تفسیر مجمع‏البیان.
41) توبه، 105.
42) سبأ، 31.
43) صافّات، 29.
44) سجده، 12.
45) مؤمنون، 100.
46) سجده، 14.
47) مرسلات، 36.



پيام ها

1- گواه هر قومى از خودشان است تا حجّت بر آنها تمام شود. «من كلّ امّة شهیداً»
2- خدا در میان هر قومى ودر هر زمانى، برمردم حجّت وشاهد دارد. «من كلّ‏امّة شهیداً»
3- در دادگاه الهى، حساب و كتاب و گواه و شهادت مطرح است. «شهیداً»
4- با وجود شاهد و حجّت، دیگر عذرتراشى و توجیه یا رضایت طلبى معنا ندارد. «لایؤذن ... لا هم یستعتبون»






عطر تو دارد این هوا...
۳ مرداد ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره ی نحل
آیه 85


وَإِذَا رَءَا الَّذِينَ ظَلَمُواْ الْعَذَابَ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمْ وَلَا هُمَ يُنظَرُونَ‏

ترجمه

وچون كسانى كه ستم كردند عذاب را ببینند، پس نه از آنان عذاب كم شود و نه مهلتشان داده شود.


نکته ها

در آیه قبل خواندیم كه در قیامت، نه اجازه‏ى توجیه دهند و نه امكان رضایت طلبى. و در این آیه مى‏فرماید: قهر خداوند در آن روز، نه تخفیفى دارد و نه تأخیرى.


پيام ها

1- سرچشمه عذاب خداوند، ظلم خود بشر است. «رأ الذین ظلموا العذاب»
2- آگاهى از كیفر وچگونگى آن، عامل بازدارنده از گناه است. «اذا رأ الذین ظلموا...»
3- در قیامت، كیفر ستمگران، تخفیف وتأخیر ندارد. «الذین ظلموا...فلا یخفّف عنهم و...»





عطر تو دارد این هوا...
۴ مرداد ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره ی نحل
آیه 86


وَإِذَا رَءَا الَّذِينَ أَشْرَكُواْ شُرَكآءَهُمْ قَالُواْ رَبَّنَا هَؤلَا ءِ شُرَكَآؤنَا الَّذِينَ كُنَّا نَدْعُواْ مِن دُونِكَ فَأَلْقَوْاْ إِلَيْهِمُ الْقَوْلَ إِنَّكُمْ لَكَذِبُونَ



ترجمه

وچون كسانى كه شرك ورزیدند، شركاى (پندارى) خود را (در قیامت) ببینند، گویند پروردگارا اینان شریكان (خیالى) ما بودند كه ما به جاى تو مى‏خواندیم (ولى شركا به سخن آمده) حرف آنان را به خودشان برگردانده (وپاسخشان دهند) كه شما بدون شك دروغگویید.



نکته ها

بر طبق روایات، در قیامت، مواقف مختلفى است؛
در بعضى مواقف مُهر بر لب خورده و دست و پا گواهى مى‏دهند.
در موقفى دیگر، ناله‏ها و استمدادها بلند است.
در موقفى دیگر، انسان به دنبال آن است كه گناه خود را به گردن دیگران بیندازد. مثلاً به شیطان مى‏گوید: تو مرا به كفر و شرك وادار كردى ، و شیطان در پاسخ مى‏گوید: من از روز اوّل با شرك شما مخالف بودم. «انى كفرت بما اشركتمون من قبل»(48)
گاهى مقصّر را بت‏ها مى‏داند، ولى آنها نیز تبرّى مى‏جویند. «و یوم القیامة یكفرون بشرككم»(49) حتّى خداوند به حضرت عیسى خطاب مى‏كند: آیا تو به مردم گفتى كه تو و مادرت را معبود قرار دهند؟ و عیسى در پاسخ مى‏گوید: تو از هر شریكى منزّهى،... این مردم به سراغ جنّ رفتند و هرگز من كسى را به سوى غیر تو دعوت نكرده‏ام. «قال سبحانك ما یكون لى اِن أقول ما لیس لى بحق»(50) ودر آیه مورد بحث نیز، موجوداتى كه شركاى خدا قرار گرفته شده‏اند، از مشركان تبّرى مى‏جویند و آنها را تكذیب مى‏كنند.
48) ابراهیم، 22.
49) فاطر، 14.
50) مائده، 116.



پيام ها

1- خداوند شریك ندارد، مشركان براى او شریك مى‏پندارند. «شركائهم» و نفرمود: «شركاء اللَّه»
2- وحشت قیامت باعث مى‏شود كه انسان براى رهایى خود، بار را به دوش دیگران بیندازد. «هؤلاء شركاؤنا»
3- معبودهاى ساختگى نیز در قیامت، محشور مى‏شوند. «هؤلاء شركاؤنا الّذین كنّا ندعوا»
4- در قیامت، براى دفاع از خود، بت‏ها نیز به سخن در آیند. «فالقوا الیهم القول...»
5 - بت‏ها لیاقت خود را براى پرستش تكذیب مى‏كنند وبه بت‏پرستان مى‏گویند: شما در واقع خیالات خود را پرستش مى‏كردید. «فالقوا الیهم القول انكم لكاذبون»






عطر تو دارد این هوا...
۵ مرداد ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره نحل
آيه 87



وَأَلْقَوْاْ إِلَى اللَّهِ يَوْمَئِذٍ السَّلَمَ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ‏


ترجمه

در چنین روزى به پیشگاه خدا سرِ تسلیم افكنند و آنچه را به دروغ مى‏بافتند، از آنان محو شود.


پيام ها

1- اگر امروز تسلیم نشویم، فردا در قیامت تسلیم خواهیم شد، ولى چه سود؟ «والقوا الى اللَّه یومئذ السّلم»
2- تمام خیال‏بافى‏ها در قیامت، محو مى‏شود. (آرزوى شفاعت و تقّرب و امید عزت و نصرت از غیر خدا، خیالى بیش نیست.) «ضلّ عنهم ما كانوا یفترون»






عطر تو دارد این هوا...
۷ مرداد ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره نحل
آيه 88


الَّذِينَ كَفَرُواْ وَصَدُّواْ عَن سَبِيلِ اللَّهِ زِدْنَهُمْ عَذَاباً فَوْقَ الْعَذَابِ بِمَا كَانُواْ يُفْسِدُونَ‏



ترجمه

كسانى كه كافر شدند و (مردم را) از راه خدا بازداشتند، به سزاى فساد مداومشان عذابى بر عذابشان افزودیم.



نکته ها

عكس‏العمل مردم در برابر راه خدا متفاوت، گاهى مثبت و گاهى منفى است و هركدام داراى درجات و مراحلى مى‏باشد؛
الف: برخوردهاى مثبت:
- گروهى در انتظار فهم راه خدا وپیمودن آن‏هستند. «عسى ربّى ان‏یهدینى سواءالسبیل»(51)
- گروهى به خاطر خدا هجرت مى‏كنند. «و من یهاجر فى سبیل اللَّه»(52)
- گروهى به خاطر در راه خدا بودن محاصره مى‏شوند. «احصروا فى سبیل اللَّه»(53)
- گروهى در راه خدا آزار را تحمّل مى‏كنند. «اوذوا فى سبیلى»(54)
- گروهى منادى دعوت دیگران به راه خدا مى‏شوند. «ادع الى سبیل ربّك»(55)
- گروهى در راه خدا هرگز سست نمى‏شوند. «فما وهنوا لما اصابهم فى سبیل اللَّه»(56)
- گروهى در راه خدا مى‏جنگند. «یقاتلون فى سبیل اللَّه»(57)
- گروهى كشته مى‏شوند. «قتلوا فى سبیل اللَّه»(58)
ب: برخوردهاى منفى:
- گروهى خیال مى‏كنند در راه خدا هستند. «یحسبون انهم مهتدون»(59)
- گروهى راه خدا را كج مى‏خواهند. «یبغونها عوجا»(60)
- گروهى راه خدا را بر دیگران مى‏بندند. «یصدّون عن سبیل اللَّه»(61)
- گروهى براى بستن راه خدا پولها خرج مى‏كنند. «ینفقون‏اموالهم لیصدوا عن‏سبیل‏اللَّه»(62)
51) قصص، 22.
52) نساء، 100.
53) بقره، 273.
54) آل‏عمران، 195.
55) نحل، 125.
56) آل‏عمران، 146.
57) نساء، 76.
58) آل‏عمران، 169.
59) اعراف، 30.
60) اعراف، 45.
61) اعراف، 45.
62) انفال، 36.



پيام ها

1- كفر مقدّمه‏ى فساد است. «كفروا و صدوا ... یفسدون» همان گونه كه ایمان مقدّمه عمل صالح است. «آمنوا و عملوا الصالحات» (كه در آیات متعدّد آمده است)
2- حساب رهبران كفر كه با قلم و بیان و امكانات، راه خدا را مى‏بندند، از حساب افراد عادّى جداست. «زدناهم عذاباً فوق العذاب»
3- مفسد فى‏الارض تنها كسانى كه امنیّت جامعه را بهم مى‏زنند نیستند، بلكه هر فرد یا گروهى كه به هر شكلى، مانع رشد معنوى جامعه شود، مفسد است. «الّذین كفروا و صدّوا ... بما كانوا یفسدون»






عطر تو دارد این هوا...
۸ مرداد ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره نحل
آيه 89


آيه

وَيَوْمَ نَبْعَثُ فِى كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً عَلَيْهِم مِّنْ أَنفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِكَ شَهِيداً عَلَى‏ هَؤُلَآءِ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَبَ تِبْيَناً لِّكُلِّ شَىْ‏ءٍ وَ هُدىً وَرَحْمَةً وَبُشْرَى‏ لِلْمُسْلِمِينَ‏



ترجمه

و(یاد كن) روزى را كه در هر امّتى، شاهدى بر آنان از خودشان برانگیزیم و تو را بر آنان گواه آوریم و بر تو این كتاب را نازل كردیم كه روشنگر هر چیز است و مایه‏ى هدایت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است.



نکته ها

در پنج آیه قبل نیز به مسأله گواه بر امّت‏ها اشاره شد و این جزء عقاید قطعى ماست كه در قیامت، هر امّتى شاهد و گواهى دارند و پیامبر اسلام شاهد بر این امّت و گواهان سایر امّت‏هاست. نكته مهم آن است كه گواهى اولیاى خدا باید از روى حسّ و دیدن و علم باشد و آنها از هرگونه خطا و كذب معصوم باشند تا گواهى آنها در آن روز حسّاس بر همه‏ى مردم، یك نوع اتمام حجّت باشد. و ناگفته پیداست كسى كه بر اعمال حاضر و غایب و ظاهر و باطن مردم، آگاه باشد و سخن او در قیامت مورد پذیرش امّت و خداوند باشد، جز انبیا و امامان معصوم، كه با امدادهاى غیبى، بر رفتار و كردار و گفتار و نیّات مردم، آگاهند، كس دیگرى نخواهد بود.
در تفسیر صافى از امام صادق‏علیه السلام نقل شده كه آن حضرت فرمود: بخدا قسم ما هر چه را در آسمان‏ها و زمین و آنچه را میان آنهاست و هر چه در بهشت و دوزخ است، مى‏دانیم. سپس امام این آیه را سه بار پى‏درپى تلاوت فرمودند.
امام باقرعلیه السلام فرمود: هر چه را كه امّت به آن نیاز داشته، در قرآن آمده است و هر سخنى كه از من شنیدید اگر سند قرآنى‏اش را بخواهید، خواهم گفت.
حضرت على‏علیه السلام فرمود: خبر شما و تاریخ گذشتگان و آیندگان و آسمان و زمین در قرآن آمده است.(63)
امام رضاعلیه السلام در جلسه‏اى به رؤساى ادیان فرمود: از معجزات پیامبر اسلام آن است كه یتیمى فقیر و چوپانى درس نخوانده، كتابى داشته باشد كه «تبیان كلّ شى» باشد و اخبار گذشته و آینده تا قیامت در آن ثبت شده باشد.
امام صادق‏علیه السلام فرمود: هر مسأله‏اى كه مورد اختلاف دو نفر باشد در كتاب خدا، اصلى كه آنرا حلّ كند وجود دارد، گرچه عقل مردم به آن نرسد.(64)
قرآن بیان هر چیز است، امّا هر كس نمى‏فهمد چنانكه حضرت على علیه السلام مى‏فرماید: در قرآن، براى عوام عبارتِ ظاهرى، براى خواص اشاراتِ رمزى، براى اولیاى خدا، لطائف الهى و براى انبیا، حقایق است.(65)
تبیان همه چیز بودن، یا مستقیم است یا بواسطه‏ى آیاتى كه در آن اصولى مطرح شده و آن اصول براى ما كارساز است. نظیر آیه؛ «ما آتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا»(66) آنچه را پیامبر براى شما آورده بگیرید و از آنچه شما را نهى كرده دور شوید و نظیر آیه؛ «لتبین للناس ما نزّل الیهم»(67)
63) تفسیر كنزالدقائق.
64) تفسیر نورالثقلین.
65) تفسیر فرقان.
66) حشر، 7.
67) نحل، 44.



پيام ها

1- نظارت دائمى اولیاى خدا بر اعمال ما، یكى از مسلّمات قرآنى است. «شهیداً علیهم»
2- گواهان در قیامت، سلسله مراتب دارند. براى هر امّتى، امامِ آن شاهد است و پیامبر اسلام، شاهد بر همه‏ى گواهان است. «جئنا بك على هؤلاء شهیداً»
3- هم پیامبر اسلام بر همه پیامبران شاهد است و هم كتابش، تبیان كلّ شى‏ء است. «نزلنا علیك الكتاب تبیانا لكل شى‏ء»
4- قرآن كتابى جامع براى بیان همه نیازهاى جامعه است. «تبیاناً لكلّ شى‏ء»
5 - تسلیم بودن، لازمه دریافت هدایت، رحمت و بشارت الهى است. «هدى و رحمة و بُشرى‏ للمسلمین»





عطر تو دارد این هوا...
۱۸ مرداد ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره نحل
آيه 90


آيه

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَنِ وَإِيتَآىِ ذِى الْقُرْبَى‏ وَيَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْىِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ‏



ترجمه

همانا خداوند (مردم را) به عدل و احسان و دادن (حق) خویشاوندان، فرمان مى‏دهد و از كارهاى زشت و ناپسند و تجاوز، نهى مى‏فرماید او شما را موعظه مى‏كند باشد كه متذكر شوید.



نکته ها

این آیه منشور جهانى اسلام است كه امام باقرعلیه السلام آنرا در خطبه‏هاى نماز جمعه مى‏خواندند. و به گفته فیض كاشانى در تفسیر صافى؛ اگر در قرآن همین یك آیه بود، كافى بود كه بگوییم: قرآن، «تبیان كلّ شى» است، اوامر و نواهى این آیه در همه ادیان بوده و هرگز نسخ نشده است.
ولیدبن‏مغیره، چنان جذب این آیه شد كه گفت: شیرینى، زیبایى، محتواى آن، چنان است كه نمى‏تواند كلام بشر باشد.(68) و عثمان بن مظعون مى‏گوید با شنیدن این آیه، اسلام به عمق جانم نفوذ كرد و به دلم نشست.
«عَدل» درباره چیزى است كه تساوى آن با بصیرت درك شود و «عِدل» در مورد چیزى است كه تساوى آن با حسّ درك شود. «عَدل» مساوات در جزاء است ولى «احسان» زیاد كردن پاداش است.(69)
«عَدل» دورى از افراط و تفریط است كه هم در عقاید مطرح است و هم در رفتار شخصى و جامعه و سفارش این آیه هم به فرد است و هم به حكومت‏ها.
«عَدل» در نظام آفرینش، رمز پایدارى آن است. «بالعدل قامت السموات والارض» و در نظام تشریع سرلوحه‏ى دعوت همه انبیاست.
«احسان» كلمه‏ى مباركى است كه شامل خدمات مالى، فكرى، فرهنگى، عاطفى، مى‏شود. و«فحشا» به گناهى گفته مى‏شود كه بزرگ و رسوا باشد و «منكر» به كارى گویند كه عقل و فطرت و شرع آن را انكار كند.
به گفته تفسیر فى ظلال، هرگاه طاغوت‏ها با تبلیغات فاسد، زشتى گناه را در دیده‏ى مردم اندك و حسّاسیّت مردم را نسبت به گناه كم كنند، ملاك معروف و منكر، شرع خواهد بود.
68) تفسیر كبیر.
69) مفردات راغب.



پيام ها

1- آیا خداوندى كه انسان‏ها را به عدل و احسان دعوت مى‏كند، مى‏شود كه خود عادل نباشد! «ان اللَّه یأمر بالعدل و الاحسان»
2- عدل واحسان در كنار هم جاذبه دارد، وگرنه مقرّرات خشك، دلها را التیام نمى‏دهد. «یأمر بالعدل و الاحسان» (عدل، مقدار واجب واحسان، مقدار مستحبّ است)
3- اوّلین آمر به معروف وناهى از منكر، خود خداوندست. «انّ اللَّه یأمر ... و ینهى»
4- در احسان، رسیدگى به بستگان و صله‏رحم اولویّت دارد. «الاحسان و ایتاء ذى‏القربى»
5 - امر به معروف، بر نهى از منكر مقدّم است و عدل، بر احسان. «یأمر بالعدل و الاحسان ... و ینهى»
6- امر به معروف و نهى از منكر باید در فضاى صفا و محبّت و در قالب موعظه و خیرخواهى باشد. «یأمر ... ینهى ...یعظكم»
7- آمرین به معروف نباید از مردم انتظار پذیرش صددرصد داشته باشند. «لعلّكم تذكّرون»
8 - مردم فطرتاً به عدل واحسان گرایش دارند واز فحشا ومنكر متنفرّند، لیكن وسوسه‏ها و غرایز موجب غفلت او مى‏باشند كه باید با تذكّر آنان را متذكّر نمود. «لعلّكم تذكّرون»
9- در نهى از منكر باید ابتدا گناهان رسوا را جلوگیرى كرد، همان گونه كه در امر به معروف باید ابتدا به واجبات سفارش كرد. «یأمر بالعدل ... ینهى عن‏الفحشاء»
10- سفارش به عدل و نهى از فحشا، سنّت ابدى خداوند است. «یأمر ... ینهى ... یعظكم» (فعل مضارع نشانه استمرار است)





عطر تو دارد این هوا...
۱۸ مرداد ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره نحل
آيه 91



آيه

وَأَوْفُواْ بِعَهْدِ اللَّهِ إِذَا عَهَدتُّمْ وَلَا تَنقُضُواْ الْأَيْمَنَ بَعْدَ تَوْكِيدِهَا وَ قَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَيْكُمْ كَفِيلاً إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ‏



ترجمه

و به عهد خدا آنگاه كه پیمان بستید وفادار باشید و سوگندها را پس از استوار ساختنش نشكنید، زیرا كه خدا را بر خودتان كفیل (وگواه وضامن) قرار داده‏اید. همانا خداوند آنچه انجام مى‏دهید مى‏داند.



نکته ها

در روایات، پیمان در آیه را، پیمان مردم با رهبران الهى دانسته‏اند.(70)
اگر مردم به پیمان‏هاى خود وفادار باشند، خداوند به الطافى كه وعده داده، لباس عمل مى‏پوشاند. «اوفوا بعهدى اوف بعهدكم»(71)

70) تفاسیر صافى و درّالمنثور.
71) بقره، 40.



پيام ها

1- وفادارى به پیمان‏ها و سوگندهاى الهى، لازم است. «اوفوا بعهداللَّه ...»
2- عمل به سوگند و عهدى لازم است كه قصد جدّى در كار باشد. «بعد توكیدها» چنانكه در آیه‏ى 89 سوره مائده مى‏خوانیم: خداوند شما را به خاطر سوگندهاى لغو مؤاخذه نمى‏كند. «لایؤاخذكم اللَّه باللغو فى ایمانكم»
3- پیمان شكنىِ شما را خدا مى‏داند و كیفر مى‏دهد، خواه مردم بفهمند یا نفهمند. «ان اللَّه یعلم ما تفعلون»






عطر تو دارد این هوا...
۱۸ مرداد ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام: ۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی
- !
- پرسپولیس قرمزته
- اسپانیا
گروه:
- کاربران عضو
- مترجمین اخبار
سوره نحل
آيه 92



آيه

وَلَا تَكُونُواْ كَالَّتِى نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنكَثاً تَتَّخِذُونَ أَيْمَنَكُمْ دَخَلَا بَيْنَكُمْ أَن تَكُونَ أُمَّةٌ هِىَ أَرْبَى‏ مِنْ أُمَّةٍ إِنَّمَا يَبْلُوكُمُ اللَّهُ بِهِ وَلَيُبَيِّنَنَّ لَكُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ مَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ



ترجمه

و مانند آن زن نباشید كه بافته‏ى خویش را پس از محكم بافتن، رشته رشته مى‏كرد، (بدینگونه كه شما) سوگندهاى خود را دستاویز (فریب و خیانت) میان خودتان مى‏گیرید به خیال آنكه گروهى از گروه دیگرى بیشتر است، (بخاطر تعداد یا منافع گروهى، ایمانى كه با گروه ضعیف بسته‏اید بشكنید) جز این نیست كه خداوند شما را با آن سوگندها، آزمایش مى‏كند و حتماً آنچه را كه در آن اختلاف مى‏كردید در قیامت برایتان روشن خواهد ساخت.



نکته ها

در تاریخ آمده كه زن بى‏خردى در نیمى از روز پنبه وپشمى را مى‏بافت و در نیمِ دیگر بافته خود را وامى‏تابید، كار او یك ضرب‏المثل شد كه قرآن نیز براى كسانى كه زحمات خود را هدر، و پیمان‏هاى خود را مى‏شكنند بكار برده است.
فاطمه زهراعلیها السلام در مسجد مدینه در خطبه‏اى كه علیه حاكمان وقت ایراد فرمود، این آیه را تلاوت كرد كه مثال شما به خاطر پیمان شكنى نسبت به بیعتى كه در غدیرخم با على‏علیه السلام داشتید، مثال همان زنى است كه مى‏بافت و سپس بافته خود را پنبه مى‏كرد.(72)
مثال‏ها و ضرب‏المثل‏هاى قرآن به نحوى است كه در همه‏ى مكان‏ها و زمان‏ها تازگى و روشنى و طبیعى بودن خود را حفظ مى‏كند و از كودك دبستانى تا فیلسوف را اشباع مى‏كند.
جمله‏ى «أن تكون اُمّة هى اربى من اُمّةٍ» را دو گونه مى‏توان تفسیر كرد:
الف: شما بخاطر قدرت و كثرت گروهى، پیمانى را كه با گروه كوچك‏تر بسته‏اید نشكنید.
ب: شما بخاطر آنكه ابرقدرت شده‏اید، پیمان خود را با گروه‏هاى كوچك نشكنید.
72) تفسیر فرقان.



پيام ها

1- پیمان شكنى، هدر دادن زحمات گذشته است. «نقضت غزلها»
2- هرچه پیمان محكم‏تر بسته شود، شكستن آن زشت‏تر است. «من بعد قوّةٍ»
3- پیمان شكنى پى‏درپى، ننگ بیشترى دارد. («انكاثاً» جمع «نكث»)
4- با مقدّسات بازى نكنیم. (مقدّسات را دستاویز و وسیله‏ى خدعه قرار ندهیم) «تتخذون ایمانكم دخلاً»
5 - قدرت و تعداد و هیاهوهاى سیاسى و اقتصادى، زمینه‏ى پیمان شكنى است. «ان تكون اُمة هى اربى من اُمّةٍ»
6- یكى از ابزار آزمایش، وفاى به تعهدات است. «یبلوكم اللَّه به»
7- یاد معاد، عامل تقوا و مراعات پیمان‏ها است. «و لیبیّننّ لكم یوم القیامة»





عطر تو دارد این هوا...
۱۸ مرداد ۱۳۹۵
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۱
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۱۴
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۸ پاسخ
۱۱,۹۳۳,۶۳۶ بازدید
۲۱ روز قبل
Leo Barca
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۷ پاسخ
۸,۶۹۰,۱۵۵ بازدید
۱ ماه قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۶۲,۲۱۳ بازدید
۱ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۸۹,۵۸۳ بازدید
۱ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۵۳۲ بازدید
۱ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۳۷۱ بازدید
۱ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۴۱,۹۷۳ بازدید
۱ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۴۵,۶۹۷ بازدید
۲ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۸,۷۸۵ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۶۱,۷۳۵ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۹,۵۶۶ بازدید
۸ ماه قبل
jalebamooz
حاضرین در سایت
۲۴۹ کاربر آنلاین است. (۱۴۰ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۴۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!