در حال دیدن این عنوان: |
۴ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام:
۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی - ! - پرسپولیس قرمزته - اسپانیا گروه:
- کاربران عضو - مترجمین اخبار |
سوره ی نحل آیه 83 يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنكِرُونَهَا وَأَكْثَرُهُمُ الْكَفِرُونَ ترجمه (آنها) نعمت خداوند را مىشناسند، سپس آنرا انكار مىكنند وبیشتر آنان كافر و ناسپاسند. نکته ها قرآن دربارهى انكار عالمانه و لجاجت با حق، بارها سخن گفته است؛ گاهى مىفرماید: با آنكه از درون، یقین دارند، انكار مىكنند، «و جحدوا بها واستیقنتها انفسهم»(34) گاهى مىفرماید: پیامبر را مثل فرزندان خود مىشناختند، ولى انكارش مىكردند، «یعرفونه كما یعرفون ابنائهم»(35) گاهى مىفرماید: حقّ را مىدانند، ولى آگاهانه كتمان مىكنند، «لیكتمون الحقّ و هم یعلمون»(36) وگاهى مىفرماید: مطلب را درك مىكنند ولى روى آنرا مىپوشانند، «فلما جائهم ما عرفوا كفروا به»(37) امام صادقعلیه السلام فرمود: وقتى علىبنابىطالبعلیهما السلام در مسجد پیامبر ودر حال ركوع، انگشتر خود را به فقیر داد و آیهى 55 سوره مائده نازل شد كه ولىّ شما فقط خدا ورسول وكسى است كه در ركوع انفاق مىكند، گروهى ولّى خود را شناختند و انكار كردند، در این هنگام این آیه نازل شد؛ «یعرفون نعمتاللَّه ثمّ ینكرونها».(38) امام صادقعلیه السلام فرمود: «نحن واللَّه نعمت اللَّه التى انعم بها على عباده و بنا یفوز من فاز»(39) بخدا سوگند، نعمتى را كه خدا به بندگان انعام كرده، ما هستیم و تنها بواسطه ما مردم رستگار مىشوند. 34) نمل، 14. 35) بقره، 146. 36) بقره، 146. 37) بقره، 89. 38) تفسیر كنزالدقائق. 39) بحار، ج 8، ص 245. پيام ها 1- علم و شناخت كافى نیست، پذیرش و عمل لازم است. «یعرفون .. ینكرونها» 2- ریشهى كفر، علاوه بر جهل، تعصبهاى قومى، لجاجت روحى و حفظ منافع مادى است. «یعرفون ... ینكرون، ... الكافرون» 3- بعد از شناخت حق تا مدتّى تضاد و درگیرى در روح است تا بالاخره شقاوت غالب شده و كفر مىورزند. «ثمّ ینكرونها» و نفرمود: «فینكرونها» |
||
|
|||
۲۶ تیر ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام:
۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی - ! - پرسپولیس قرمزته - اسپانیا گروه:
- کاربران عضو - مترجمین اخبار |
سوره ی نحل آیه 84 وَيَوْمَ نَبْعَثُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً ثُمَّ لَا يُؤْذَنُ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ وَ لَا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ ترجمه و(یاد كن) روزى را كه از هر اُمّتى شاهدى برانگیزیم، سپس به كسانى كه كفر ورزیدند اجازه (هیچ كلامى) داده نخواهد شد وآنها براى عذرخواهى فراخوانده نمىشوند. نکته ها در قرآن بارها، سخن از گواهانِ قیامت مطرح شده است؛ پیامبران، فرشتگان، اولیاى خدا، زمین واعضاى بدن، از گواهان آن روز هستند. امام صادق علیه السلام فرمودند: براى هر امّت و زمانى، امامى هست كه مردم با او محشور مىشوند.(40) و امام باقر علیه السلام در ذیل آیه فرمودند: «نحن الشهود على هذه الامة» همانا ما شاهدان بر این امّت هستیم. با آنكه خداوند همهجا حاضر وبه همهچیز آگاه است، ولى وجود گواهان متعدّد، عامل پیدایش تقوا وحیا براى مؤمنان و وسیلهى رسوایى بیشتر مجرمان است. شرط شهادت و گواهى، علم و آگاهى همراه با عدالت است. بنابراین اولیاى خدا كه در قیامت شاهد بر ما هستند باید در دنیا، بر كار ما ناظر بوده و اعمال ما بر آنها عرضه شود و این همان عقیده ماست كه به گفته روایاتِ متعدّد وآیهى مباركه «فسیرى اللَّه عملكم و رسوله و المؤمنون»(41) هر هفته، اعمال ما به امام زمانعلیه السلام عرضه مىشود. و بدون این عقیده، آیاتِ «شهادت» و گواهى در قیامت، قابل توجیه نیست. چگونه كسى كه از اعمال ما خبر ندارد یا عدالت ندارد، در قیامت گواهى بدهد. «استعتاب» از عتاب است، یعنى گنهكار از صاحبِ حق، طلب عتاب و سرزنش مىكند تا بدین وسیله قهرش فرو نشیند و رضایت دهد. در دنیا هم مىتوان توبه كرد، هم عذرخواهى و هم جبران نمود، امّا در قیامت نه جاى توجیه است، نه عذرخواهى، نه تدارك: اما توجیه مردود است، چون وقتى كه بعضى از دوزخیان به گروه دیگرى مىگویند: «لولا انتم لكنّا مؤمنین»(42) اگر شما نبودید ما مؤمن بودیم، خطاب مىرسد: «بل لم تكونوا مؤمنین»(43) بلكه خود شما اهل ایمان آوردن نبودید. اما تدارك گناه مردود است، چون وقتى از خداوند مىخواهند؛ «فارجعنا نعمل صالحاً»(44) ما را به دنیا بازگردان تا كار شایستهاى انجام دهیم، پاسخ مىشنوند: «كلا انها كلمة هو قائلها»(45)، «فذوقوا بما نسیتم»(46) واما عذرخواهى مردود است، چرا كه قرآن مىفرماید: «ولایؤذن لهم فیعتذرون»(47) اجازه نمىیابند كه عذرخواهى كنند. 40) تفسیر مجمعالبیان. 41) توبه، 105. 42) سبأ، 31. 43) صافّات، 29. 44) سجده، 12. 45) مؤمنون، 100. 46) سجده، 14. 47) مرسلات، 36. پيام ها 1- گواه هر قومى از خودشان است تا حجّت بر آنها تمام شود. «من كلّ امّة شهیداً» 2- خدا در میان هر قومى ودر هر زمانى، برمردم حجّت وشاهد دارد. «من كلّامّة شهیداً» 3- در دادگاه الهى، حساب و كتاب و گواه و شهادت مطرح است. «شهیداً» 4- با وجود شاهد و حجّت، دیگر عذرتراشى و توجیه یا رضایت طلبى معنا ندارد. «لایؤذن ... لا هم یستعتبون» |
||
|
|||
۳ مرداد ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام:
۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی - ! - پرسپولیس قرمزته - اسپانیا گروه:
- کاربران عضو - مترجمین اخبار |
سوره ی نحل آیه 85 وَإِذَا رَءَا الَّذِينَ ظَلَمُواْ الْعَذَابَ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمْ وَلَا هُمَ يُنظَرُونَ ترجمه وچون كسانى كه ستم كردند عذاب را ببینند، پس نه از آنان عذاب كم شود و نه مهلتشان داده شود. نکته ها در آیه قبل خواندیم كه در قیامت، نه اجازهى توجیه دهند و نه امكان رضایت طلبى. و در این آیه مىفرماید: قهر خداوند در آن روز، نه تخفیفى دارد و نه تأخیرى. پيام ها 1- سرچشمه عذاب خداوند، ظلم خود بشر است. «رأ الذین ظلموا العذاب» 2- آگاهى از كیفر وچگونگى آن، عامل بازدارنده از گناه است. «اذا رأ الذین ظلموا...» 3- در قیامت، كیفر ستمگران، تخفیف وتأخیر ندارد. «الذین ظلموا...فلا یخفّف عنهم و...» |
||
|
|||
۴ مرداد ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام:
۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی - ! - پرسپولیس قرمزته - اسپانیا گروه:
- کاربران عضو - مترجمین اخبار |
سوره ی نحل آیه 86 وَإِذَا رَءَا الَّذِينَ أَشْرَكُواْ شُرَكآءَهُمْ قَالُواْ رَبَّنَا هَؤلَا ءِ شُرَكَآؤنَا الَّذِينَ كُنَّا نَدْعُواْ مِن دُونِكَ فَأَلْقَوْاْ إِلَيْهِمُ الْقَوْلَ إِنَّكُمْ لَكَذِبُونَ ترجمه وچون كسانى كه شرك ورزیدند، شركاى (پندارى) خود را (در قیامت) ببینند، گویند پروردگارا اینان شریكان (خیالى) ما بودند كه ما به جاى تو مىخواندیم (ولى شركا به سخن آمده) حرف آنان را به خودشان برگردانده (وپاسخشان دهند) كه شما بدون شك دروغگویید. نکته ها بر طبق روایات، در قیامت، مواقف مختلفى است؛ در بعضى مواقف مُهر بر لب خورده و دست و پا گواهى مىدهند. در موقفى دیگر، نالهها و استمدادها بلند است. در موقفى دیگر، انسان به دنبال آن است كه گناه خود را به گردن دیگران بیندازد. مثلاً به شیطان مىگوید: تو مرا به كفر و شرك وادار كردى ، و شیطان در پاسخ مىگوید: من از روز اوّل با شرك شما مخالف بودم. «انى كفرت بما اشركتمون من قبل»(48) گاهى مقصّر را بتها مىداند، ولى آنها نیز تبرّى مىجویند. «و یوم القیامة یكفرون بشرككم»(49) حتّى خداوند به حضرت عیسى خطاب مىكند: آیا تو به مردم گفتى كه تو و مادرت را معبود قرار دهند؟ و عیسى در پاسخ مىگوید: تو از هر شریكى منزّهى،... این مردم به سراغ جنّ رفتند و هرگز من كسى را به سوى غیر تو دعوت نكردهام. «قال سبحانك ما یكون لى اِن أقول ما لیس لى بحق»(50) ودر آیه مورد بحث نیز، موجوداتى كه شركاى خدا قرار گرفته شدهاند، از مشركان تبّرى مىجویند و آنها را تكذیب مىكنند. 48) ابراهیم، 22. 49) فاطر، 14. 50) مائده، 116. پيام ها 1- خداوند شریك ندارد، مشركان براى او شریك مىپندارند. «شركائهم» و نفرمود: «شركاء اللَّه» 2- وحشت قیامت باعث مىشود كه انسان براى رهایى خود، بار را به دوش دیگران بیندازد. «هؤلاء شركاؤنا» 3- معبودهاى ساختگى نیز در قیامت، محشور مىشوند. «هؤلاء شركاؤنا الّذین كنّا ندعوا» 4- در قیامت، براى دفاع از خود، بتها نیز به سخن در آیند. «فالقوا الیهم القول...» 5 - بتها لیاقت خود را براى پرستش تكذیب مىكنند وبه بتپرستان مىگویند: شما در واقع خیالات خود را پرستش مىكردید. «فالقوا الیهم القول انكم لكاذبون» |
||
|
|||
۵ مرداد ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام:
۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی - ! - پرسپولیس قرمزته - اسپانیا گروه:
- کاربران عضو - مترجمین اخبار |
سوره نحل آيه 87 وَأَلْقَوْاْ إِلَى اللَّهِ يَوْمَئِذٍ السَّلَمَ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ ترجمه در چنین روزى به پیشگاه خدا سرِ تسلیم افكنند و آنچه را به دروغ مىبافتند، از آنان محو شود. پيام ها 1- اگر امروز تسلیم نشویم، فردا در قیامت تسلیم خواهیم شد، ولى چه سود؟ «والقوا الى اللَّه یومئذ السّلم» 2- تمام خیالبافىها در قیامت، محو مىشود. (آرزوى شفاعت و تقّرب و امید عزت و نصرت از غیر خدا، خیالى بیش نیست.) «ضلّ عنهم ما كانوا یفترون» |
||
|
|||
۷ مرداد ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام:
۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی - ! - پرسپولیس قرمزته - اسپانیا گروه:
- کاربران عضو - مترجمین اخبار |
سوره نحل آيه 88 الَّذِينَ كَفَرُواْ وَصَدُّواْ عَن سَبِيلِ اللَّهِ زِدْنَهُمْ عَذَاباً فَوْقَ الْعَذَابِ بِمَا كَانُواْ يُفْسِدُونَ ترجمه كسانى كه كافر شدند و (مردم را) از راه خدا بازداشتند، به سزاى فساد مداومشان عذابى بر عذابشان افزودیم. نکته ها عكسالعمل مردم در برابر راه خدا متفاوت، گاهى مثبت و گاهى منفى است و هركدام داراى درجات و مراحلى مىباشد؛ الف: برخوردهاى مثبت: - گروهى در انتظار فهم راه خدا وپیمودن آنهستند. «عسى ربّى انیهدینى سواءالسبیل»(51) - گروهى به خاطر خدا هجرت مىكنند. «و من یهاجر فى سبیل اللَّه»(52) - گروهى به خاطر در راه خدا بودن محاصره مىشوند. «احصروا فى سبیل اللَّه»(53) - گروهى در راه خدا آزار را تحمّل مىكنند. «اوذوا فى سبیلى»(54) - گروهى منادى دعوت دیگران به راه خدا مىشوند. «ادع الى سبیل ربّك»(55) - گروهى در راه خدا هرگز سست نمىشوند. «فما وهنوا لما اصابهم فى سبیل اللَّه»(56) - گروهى در راه خدا مىجنگند. «یقاتلون فى سبیل اللَّه»(57) - گروهى كشته مىشوند. «قتلوا فى سبیل اللَّه»(58) ب: برخوردهاى منفى: - گروهى خیال مىكنند در راه خدا هستند. «یحسبون انهم مهتدون»(59) - گروهى راه خدا را كج مىخواهند. «یبغونها عوجا»(60) - گروهى راه خدا را بر دیگران مىبندند. «یصدّون عن سبیل اللَّه»(61) - گروهى براى بستن راه خدا پولها خرج مىكنند. «ینفقوناموالهم لیصدوا عنسبیلاللَّه»(62) 51) قصص، 22. 52) نساء، 100. 53) بقره، 273. 54) آلعمران، 195. 55) نحل، 125. 56) آلعمران، 146. 57) نساء، 76. 58) آلعمران، 169. 59) اعراف، 30. 60) اعراف، 45. 61) اعراف، 45. 62) انفال، 36. پيام ها 1- كفر مقدّمهى فساد است. «كفروا و صدوا ... یفسدون» همان گونه كه ایمان مقدّمه عمل صالح است. «آمنوا و عملوا الصالحات» (كه در آیات متعدّد آمده است) 2- حساب رهبران كفر كه با قلم و بیان و امكانات، راه خدا را مىبندند، از حساب افراد عادّى جداست. «زدناهم عذاباً فوق العذاب» 3- مفسد فىالارض تنها كسانى كه امنیّت جامعه را بهم مىزنند نیستند، بلكه هر فرد یا گروهى كه به هر شكلى، مانع رشد معنوى جامعه شود، مفسد است. «الّذین كفروا و صدّوا ... بما كانوا یفسدون» |
||
|
|||
۸ مرداد ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام:
۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی - ! - پرسپولیس قرمزته - اسپانیا گروه:
- کاربران عضو - مترجمین اخبار |
سوره نحل آيه 89 آيه وَيَوْمَ نَبْعَثُ فِى كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً عَلَيْهِم مِّنْ أَنفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِكَ شَهِيداً عَلَى هَؤُلَآءِ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَبَ تِبْيَناً لِّكُلِّ شَىْءٍ وَ هُدىً وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ ترجمه و(یاد كن) روزى را كه در هر امّتى، شاهدى بر آنان از خودشان برانگیزیم و تو را بر آنان گواه آوریم و بر تو این كتاب را نازل كردیم كه روشنگر هر چیز است و مایهى هدایت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است. نکته ها در پنج آیه قبل نیز به مسأله گواه بر امّتها اشاره شد و این جزء عقاید قطعى ماست كه در قیامت، هر امّتى شاهد و گواهى دارند و پیامبر اسلام شاهد بر این امّت و گواهان سایر امّتهاست. نكته مهم آن است كه گواهى اولیاى خدا باید از روى حسّ و دیدن و علم باشد و آنها از هرگونه خطا و كذب معصوم باشند تا گواهى آنها در آن روز حسّاس بر همهى مردم، یك نوع اتمام حجّت باشد. و ناگفته پیداست كسى كه بر اعمال حاضر و غایب و ظاهر و باطن مردم، آگاه باشد و سخن او در قیامت مورد پذیرش امّت و خداوند باشد، جز انبیا و امامان معصوم، كه با امدادهاى غیبى، بر رفتار و كردار و گفتار و نیّات مردم، آگاهند، كس دیگرى نخواهد بود. در تفسیر صافى از امام صادقعلیه السلام نقل شده كه آن حضرت فرمود: بخدا قسم ما هر چه را در آسمانها و زمین و آنچه را میان آنهاست و هر چه در بهشت و دوزخ است، مىدانیم. سپس امام این آیه را سه بار پىدرپى تلاوت فرمودند. امام باقرعلیه السلام فرمود: هر چه را كه امّت به آن نیاز داشته، در قرآن آمده است و هر سخنى كه از من شنیدید اگر سند قرآنىاش را بخواهید، خواهم گفت. حضرت علىعلیه السلام فرمود: خبر شما و تاریخ گذشتگان و آیندگان و آسمان و زمین در قرآن آمده است.(63) امام رضاعلیه السلام در جلسهاى به رؤساى ادیان فرمود: از معجزات پیامبر اسلام آن است كه یتیمى فقیر و چوپانى درس نخوانده، كتابى داشته باشد كه «تبیان كلّ شى» باشد و اخبار گذشته و آینده تا قیامت در آن ثبت شده باشد. امام صادقعلیه السلام فرمود: هر مسألهاى كه مورد اختلاف دو نفر باشد در كتاب خدا، اصلى كه آنرا حلّ كند وجود دارد، گرچه عقل مردم به آن نرسد.(64) قرآن بیان هر چیز است، امّا هر كس نمىفهمد چنانكه حضرت على علیه السلام مىفرماید: در قرآن، براى عوام عبارتِ ظاهرى، براى خواص اشاراتِ رمزى، براى اولیاى خدا، لطائف الهى و براى انبیا، حقایق است.(65) تبیان همه چیز بودن، یا مستقیم است یا بواسطهى آیاتى كه در آن اصولى مطرح شده و آن اصول براى ما كارساز است. نظیر آیه؛ «ما آتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا»(66) آنچه را پیامبر براى شما آورده بگیرید و از آنچه شما را نهى كرده دور شوید و نظیر آیه؛ «لتبین للناس ما نزّل الیهم»(67) 63) تفسیر كنزالدقائق. 64) تفسیر نورالثقلین. 65) تفسیر فرقان. 66) حشر، 7. 67) نحل، 44. پيام ها 1- نظارت دائمى اولیاى خدا بر اعمال ما، یكى از مسلّمات قرآنى است. «شهیداً علیهم» 2- گواهان در قیامت، سلسله مراتب دارند. براى هر امّتى، امامِ آن شاهد است و پیامبر اسلام، شاهد بر همهى گواهان است. «جئنا بك على هؤلاء شهیداً» 3- هم پیامبر اسلام بر همه پیامبران شاهد است و هم كتابش، تبیان كلّ شىء است. «نزلنا علیك الكتاب تبیانا لكل شىء» 4- قرآن كتابى جامع براى بیان همه نیازهاى جامعه است. «تبیاناً لكلّ شىء» 5 - تسلیم بودن، لازمه دریافت هدایت، رحمت و بشارت الهى است. «هدى و رحمة و بُشرى للمسلمین» |
||
|
|||
۱۸ مرداد ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام:
۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی - ! - پرسپولیس قرمزته - اسپانیا گروه:
- کاربران عضو - مترجمین اخبار |
سوره نحل آيه 90 آيه إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَنِ وَإِيتَآىِ ذِى الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْىِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ترجمه همانا خداوند (مردم را) به عدل و احسان و دادن (حق) خویشاوندان، فرمان مىدهد و از كارهاى زشت و ناپسند و تجاوز، نهى مىفرماید او شما را موعظه مىكند باشد كه متذكر شوید. نکته ها این آیه منشور جهانى اسلام است كه امام باقرعلیه السلام آنرا در خطبههاى نماز جمعه مىخواندند. و به گفته فیض كاشانى در تفسیر صافى؛ اگر در قرآن همین یك آیه بود، كافى بود كه بگوییم: قرآن، «تبیان كلّ شى» است، اوامر و نواهى این آیه در همه ادیان بوده و هرگز نسخ نشده است. ولیدبنمغیره، چنان جذب این آیه شد كه گفت: شیرینى، زیبایى، محتواى آن، چنان است كه نمىتواند كلام بشر باشد.(68) و عثمان بن مظعون مىگوید با شنیدن این آیه، اسلام به عمق جانم نفوذ كرد و به دلم نشست. «عَدل» درباره چیزى است كه تساوى آن با بصیرت درك شود و «عِدل» در مورد چیزى است كه تساوى آن با حسّ درك شود. «عَدل» مساوات در جزاء است ولى «احسان» زیاد كردن پاداش است.(69) «عَدل» دورى از افراط و تفریط است كه هم در عقاید مطرح است و هم در رفتار شخصى و جامعه و سفارش این آیه هم به فرد است و هم به حكومتها. «عَدل» در نظام آفرینش، رمز پایدارى آن است. «بالعدل قامت السموات والارض» و در نظام تشریع سرلوحهى دعوت همه انبیاست. «احسان» كلمهى مباركى است كه شامل خدمات مالى، فكرى، فرهنگى، عاطفى، مىشود. و«فحشا» به گناهى گفته مىشود كه بزرگ و رسوا باشد و «منكر» به كارى گویند كه عقل و فطرت و شرع آن را انكار كند. به گفته تفسیر فى ظلال، هرگاه طاغوتها با تبلیغات فاسد، زشتى گناه را در دیدهى مردم اندك و حسّاسیّت مردم را نسبت به گناه كم كنند، ملاك معروف و منكر، شرع خواهد بود. 68) تفسیر كبیر. 69) مفردات راغب. پيام ها 1- آیا خداوندى كه انسانها را به عدل و احسان دعوت مىكند، مىشود كه خود عادل نباشد! «ان اللَّه یأمر بالعدل و الاحسان» 2- عدل واحسان در كنار هم جاذبه دارد، وگرنه مقرّرات خشك، دلها را التیام نمىدهد. «یأمر بالعدل و الاحسان» (عدل، مقدار واجب واحسان، مقدار مستحبّ است) 3- اوّلین آمر به معروف وناهى از منكر، خود خداوندست. «انّ اللَّه یأمر ... و ینهى» 4- در احسان، رسیدگى به بستگان و صلهرحم اولویّت دارد. «الاحسان و ایتاء ذىالقربى» 5 - امر به معروف، بر نهى از منكر مقدّم است و عدل، بر احسان. «یأمر بالعدل و الاحسان ... و ینهى» 6- امر به معروف و نهى از منكر باید در فضاى صفا و محبّت و در قالب موعظه و خیرخواهى باشد. «یأمر ... ینهى ...یعظكم» 7- آمرین به معروف نباید از مردم انتظار پذیرش صددرصد داشته باشند. «لعلّكم تذكّرون» 8 - مردم فطرتاً به عدل واحسان گرایش دارند واز فحشا ومنكر متنفرّند، لیكن وسوسهها و غرایز موجب غفلت او مىباشند كه باید با تذكّر آنان را متذكّر نمود. «لعلّكم تذكّرون» 9- در نهى از منكر باید ابتدا گناهان رسوا را جلوگیرى كرد، همان گونه كه در امر به معروف باید ابتدا به واجبات سفارش كرد. «یأمر بالعدل ... ینهى عنالفحشاء» 10- سفارش به عدل و نهى از فحشا، سنّت ابدى خداوند است. «یأمر ... ینهى ... یعظكم» (فعل مضارع نشانه استمرار است) |
||
|
|||
۱۸ مرداد ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام:
۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی - ! - پرسپولیس قرمزته - اسپانیا گروه:
- کاربران عضو - مترجمین اخبار |
سوره نحل آيه 91 آيه وَأَوْفُواْ بِعَهْدِ اللَّهِ إِذَا عَهَدتُّمْ وَلَا تَنقُضُواْ الْأَيْمَنَ بَعْدَ تَوْكِيدِهَا وَ قَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَيْكُمْ كَفِيلاً إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ ترجمه و به عهد خدا آنگاه كه پیمان بستید وفادار باشید و سوگندها را پس از استوار ساختنش نشكنید، زیرا كه خدا را بر خودتان كفیل (وگواه وضامن) قرار دادهاید. همانا خداوند آنچه انجام مىدهید مىداند. نکته ها در روایات، پیمان در آیه را، پیمان مردم با رهبران الهى دانستهاند.(70) اگر مردم به پیمانهاى خود وفادار باشند، خداوند به الطافى كه وعده داده، لباس عمل مىپوشاند. «اوفوا بعهدى اوف بعهدكم»(71) 70) تفاسیر صافى و درّالمنثور. 71) بقره، 40. پيام ها 1- وفادارى به پیمانها و سوگندهاى الهى، لازم است. «اوفوا بعهداللَّه ...» 2- عمل به سوگند و عهدى لازم است كه قصد جدّى در كار باشد. «بعد توكیدها» چنانكه در آیهى 89 سوره مائده مىخوانیم: خداوند شما را به خاطر سوگندهاى لغو مؤاخذه نمىكند. «لایؤاخذكم اللَّه باللغو فى ایمانكم» 3- پیمان شكنىِ شما را خدا مىداند و كیفر مىدهد، خواه مردم بفهمند یا نفهمند. «ان اللَّه یعلم ما تفعلون» |
||
|
|||
۱۸ مرداد ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: Mahshid.Shr
نام تیم: میلان
پیام:
۱,۸۷۹
عضویت از: ۵ مهر ۱۳۸۹
از: جایی همین نزدیکی
طرفدار:
- ژاوی.مسی - ! - پرسپولیس قرمزته - اسپانیا گروه:
- کاربران عضو - مترجمین اخبار |
سوره نحل آيه 92 آيه وَلَا تَكُونُواْ كَالَّتِى نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنكَثاً تَتَّخِذُونَ أَيْمَنَكُمْ دَخَلَا بَيْنَكُمْ أَن تَكُونَ أُمَّةٌ هِىَ أَرْبَى مِنْ أُمَّةٍ إِنَّمَا يَبْلُوكُمُ اللَّهُ بِهِ وَلَيُبَيِّنَنَّ لَكُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ مَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ترجمه و مانند آن زن نباشید كه بافتهى خویش را پس از محكم بافتن، رشته رشته مىكرد، (بدینگونه كه شما) سوگندهاى خود را دستاویز (فریب و خیانت) میان خودتان مىگیرید به خیال آنكه گروهى از گروه دیگرى بیشتر است، (بخاطر تعداد یا منافع گروهى، ایمانى كه با گروه ضعیف بستهاید بشكنید) جز این نیست كه خداوند شما را با آن سوگندها، آزمایش مىكند و حتماً آنچه را كه در آن اختلاف مىكردید در قیامت برایتان روشن خواهد ساخت. نکته ها در تاریخ آمده كه زن بىخردى در نیمى از روز پنبه وپشمى را مىبافت و در نیمِ دیگر بافته خود را وامىتابید، كار او یك ضربالمثل شد كه قرآن نیز براى كسانى كه زحمات خود را هدر، و پیمانهاى خود را مىشكنند بكار برده است. فاطمه زهراعلیها السلام در مسجد مدینه در خطبهاى كه علیه حاكمان وقت ایراد فرمود، این آیه را تلاوت كرد كه مثال شما به خاطر پیمان شكنى نسبت به بیعتى كه در غدیرخم با علىعلیه السلام داشتید، مثال همان زنى است كه مىبافت و سپس بافته خود را پنبه مىكرد.(72) مثالها و ضربالمثلهاى قرآن به نحوى است كه در همهى مكانها و زمانها تازگى و روشنى و طبیعى بودن خود را حفظ مىكند و از كودك دبستانى تا فیلسوف را اشباع مىكند. جملهى «أن تكون اُمّة هى اربى من اُمّةٍ» را دو گونه مىتوان تفسیر كرد: الف: شما بخاطر قدرت و كثرت گروهى، پیمانى را كه با گروه كوچكتر بستهاید نشكنید. ب: شما بخاطر آنكه ابرقدرت شدهاید، پیمان خود را با گروههاى كوچك نشكنید. 72) تفسیر فرقان. پيام ها 1- پیمان شكنى، هدر دادن زحمات گذشته است. «نقضت غزلها» 2- هرچه پیمان محكمتر بسته شود، شكستن آن زشتتر است. «من بعد قوّةٍ» 3- پیمان شكنى پىدرپى، ننگ بیشترى دارد. («انكاثاً» جمع «نكث») 4- با مقدّسات بازى نكنیم. (مقدّسات را دستاویز و وسیلهى خدعه قرار ندهیم) «تتخذون ایمانكم دخلاً» 5 - قدرت و تعداد و هیاهوهاى سیاسى و اقتصادى، زمینهى پیمان شكنى است. «ان تكون اُمة هى اربى من اُمّةٍ» 6- یكى از ابزار آزمایش، وفاى به تعهدات است. «یبلوكم اللَّه به» 7- یاد معاد، عامل تقوا و مراعات پیمانها است. «و لیبیّننّ لكم یوم القیامة» |
||
|
|||
۱۸ مرداد ۱۳۹۵
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |