در حال دیدن این عنوان: |
۸ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 3 ----------------------------------------------- آيه الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَمِمَّارَزَقْنَهُمْ يُنفِقُونَ ----------------------------------------------- ترجمه (متّقين) كسانى هستند كه به غيب ايمان دارند و نماز را به پاى مىدارند و از آنچه به آنان روزى دادهايم، انفاق مىكنند. ----------------------------------------------- نکته ها قرآن، هستى را به دو بخش تقسيم مىكند: عالم غيب(115) و عالم شهود. متّقين به كلّ هستى ايمان دارند، ولى ديگران تنها آنچه را قبول مىكنند كه برايشان محسوس باشد. حتّى توقّع دارند كه خدا را با چشم ببينند و چون نمىبينند، به او ايمان نمىآورند. چنانكه برخى به حضرت موسى گفتند: «لن نؤمن لك حتّى نَرى اللّه جهرة»(116) ما هرگز به تو ايمان نمىآوريم، مگر آنكه خداوند را آشكارا مشاهده كنيم. اين افراد دربارهى قيامت نيز مىگويند: «ما هى الاّ حياتنا الدنيا نموت و نحيا و ما يهلكنا الاّ الدّهر»(117) جز اين دنيا كه ما در آن زندگى مىكنيم، جهان ديگرى نيست، مىميريم و زنده مىشويم و اين روزگار است كه ما را از بين مىبرد. چنين افرادى هنوز از مدار حيوانات نگذشتهاند و راه شناخت را منحصر به محسوسات مىدانند و مىخواهند همه چيز را از طريق حواسّ درك كنند. متّقين نسبت به جهان غيب ايمان دارند، كه برتر از علم و فراتر از آن است. در درونِ ايمان، عشق، علاقه، تعظيم، تقديس و ارتباط نهفته است، ولى در علم، اين مسائل نيست. __________________________________ 115) غيب به خداوند متعال، فرشتگان، معاد و حضرت مهدى عليه السلام اطلاق شده است. 116) بقره، 55. 117) جاثيه، 24. -------------------------------------------------- پيام ها 1- ايمان، از عمل جدا نيست. در كنار ايمان به غيب، وظايف و تكاليف عملى مؤمن بازگو شده است. «يؤمنون... يقيمون... ينفقون» 2- اساسىترين اصل در جهانبينى الهى آن است كه هستى، منحصر به محسوسات نيست. «يؤمنون بالغيب» 3- پس از اصل ايمان، اقامهى نماز و انفاق از مهمترين اعمال است. «يؤمنون... يقيمون... ينفقون» (در جامعهى الهى كه حركت وسير الى اللّه دارد، اضطرابها و ناهنجارىهاى روحى و روانى و كمبودهاى معنوى، با نماز تقويت و درمان مىيابد و خلأهاى اقتصادى و نابسامانىهاى ناشى از آن، با انفاق پر و مرتفع مىگردد.) 4- برگزارى نماز، بايد مستمر باشد نه موسمى و مقطعى. «يقيمون الصّلاة» (فعل مضارع بر استمرار و دوام دلالت دارد.) 5 - در انفاق نيز بايد ميانهرو باشيم.(118) «ممّا رزقناهم» 6- از هرچه خداوند عطا كرده (علم، آبرو، ثروت، هنر و...) به ديگران انفاق كنيم. «ممّا رزقناهم ينفقون»(119) امام صادقعليه السلام مىفرمايد: از آنچه به آنان تعليم دادهايم در جامعه نشر مىدهند.(120) 7- انفاق بايد از مال حلال باشد، چون خداوند رزق(121) هر كس را از حلال مقدّر مىكند. «رزقناهم» 8 - اگر باور كنيم آنچه داريم از خداست، با انفاق كردن مغرور نمىشويم. بهتر مىتوانيم قسمتى از آن را انفاق كنيم. «ممّا رزقناهم» _____________________________________ 118) ممّا»، (مِن ما) است و يكى از معانى «مِن» بعض است. يعنى بعضى از آنچه روزى كردهايم - نه همه را - انفاق مىكنند. 119) در اينگونه موارد كلمه «ما» به معناى هر چيز است. 120) بحار، ج 2، ص 17. 121) رزق»، به نعمت دائمى كه براى ادامهى حيات طبق احتياج داده مىشود، اطلاق مىگردد و قيد تداوم و به اندازهى احتياج، آن را از مفاهيمِ احسان، اعطاء، نصيب، اِنعام و حظّ، جدا مىكند. التحقيق فى كلماتالقرآن، ج4، ص 114. |
||
۱ مهر ۱۳۸۹
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 4 ------------------------------------ آيه وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنْزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ------------------------------------ ترجمه و آنان به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پيش از تو (بر پيامبران) نازل گريده، ايمان دارند و هم آنان به آخرت (نيز) يقين دارند. ------------------------------------ نکته ها ابزار شناخت انسان، محدود به حس و عقل نيست، بلكه وحى نيز يكى از راههاى شناخت است كه متّقين به آن ايمان دارند. انسان در انتخاب راه، بدون راهنما دچار تحيّر و سرگردانى مىشود. بايد انبيا دست او را بگيرند و با منطق و معجزه و سيرهى عملى خويش، او را به سوى سعادت واقعى راهنمايى كنند. از اين آيه و دو آيه قبل بدست مىآيد كه خشوع در برابر خداوند متعال )نماز) و داشتن روحيّه ايثار و انفاق و تعاون و حفظ حقوق ديگران و اميد به آيندهاى روشن و پاداشهاى بزرگ الهى، از آثار تقوى است. ------------------------------------- پيام ها 1- ايمان به تمام انبيا و كتب آسمانى، لازم است. زيرا همه آنان يك هدف را دنبال مىكنند. «يؤمنون... بما اُنزل من قبلك» 2- تقواى واقعى، بدون يقين به آخرت ظهور پيدا نمىكند. «بالاخرةهميوقنون» 3- احترام قرآن، قبل از كتب ديگر است. «...بما انزل اليك وما انزل من قبلك...» 4- پيامبر اسلام، آخرين پيامبر الهى است. كلمه «من قبلك» بدون ذكر «من بعدك» نشانهى خاتميّت پيامبر اسلام و قرآن است. |
||
۲ مهر ۱۳۸۹
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 5 ------------------------------------- آيه أُوْلَئِكَ عَلَى هُدىً مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ------------------------------------- ترجمه تنها آنان از جانب پروردگارشان بر هدايتند و آنان همان رستگاران هستند. ------------------------------------- نکته ها پاداش اهل تقوا كه به غيب ايمان دارند و اهل نماز و انفاق و يقين به آخرت هستند، رستگارى و فلاح است. رستگارى، بلندترين قلّه سعادت است. زيرا خداوند هستى را براى بشر آفريده(122) و بشر را براى عبادت(123) و عبادت را براى رسيدن به تقوا(124) و تقوا را براى رسيدن به فلاح و رستگارى.(125) در قرآن، رستگاران ويژگىهاى دارند؛ از جمله: الف: در برابر مفاسد جامعه، به اصلاحگرى مىپردازند.(126) ب: امر به معروف و نهى از منكر مىكنند.(127) ج: علاوه بر ايمان به رسول خداصلى الله عليه وآله، او را حمايت مىكنند.(128) د: اهل ايثار هستند.(129) ه: در قيامت از حسنات، ميزانِ سنگين دارند.(130) رستگارى، بدون تلاش به دست نمىآيد و شرايط و لوازمى دارد، از آن جمله در قرآن به موارد ذيل اشاره شده است: * براى فلاح و رستگارى، تزكيه لازم است. «قد افلح من زكّاها»(131) * براى فلاح و رستگارى، جهاد لازم است. «جاهدوا فى سبيله لعلكم تفلحون»(132) * براى فلاح و رستگارى، خشوع در نماز، اعراض از لغو، پرداخت زكات، پاكدامنى، عفت، امانتدارى، وفاى به عهد و پايدارى در نماز، لازم است. ___________________________________ 122) خلق لكم ما فى الارض جميعاً» بقره، 29. 123) و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون» ذاريات، 56. 124) اعبدوا ربّكم... لعلكم تتقون» بقره، 21. 125) واتقوا اللَّه لعلكم تفلحون» مائده، 100. 126) آلعمران، 104. 127) آلعمران، 104. 128) اعراف، 157. 129) حشر، 9. 130) اعراف، 8. 131) شمس، 9. 132) مائده، 35. ------------------------------------------- پيام ها 1- هدايتِ خاص الهى، براى مؤمنان واقعى تضمين شده است. «هدًىمنربّهم» 2- ايمان وتقوا، انسان را به فلاح ورستگارى مىرساند. «للمتقين، يؤمنون، المفلحون» |
||
۳ مهر ۱۳۸۹
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 6 ---------------------------------------------- آيه إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ ---------------------------------------------- ترجمه همانا كسانى كه كفر ورزيدهاند، براى آنها يكسان است كه هشدارشان دهى يا هشدارشان ندهى. آنها ايمان نخواهند آورد. ---------------------------------------------- نکته ها «كفر»، به معناى پوشاندن و ناديده گرفتن است. به كشاورز و شب، كافر مىگويند. چون كشاورز دانه و هسته را زير خاك مىپوشاند و شب فضا را در برمىگيرد. كفران نعمت نيز به معنى ناديده گرفتن آن است. شخص منكر دين، به سبب اينكه حقايق و آيات الهى را كتمان مىكند و يا ناديده مىگيرد، كافر خوانده شده است. قرآن، بعد از متّقين، گروهى از كفّار را معرّفى مىكند. آنها كه در گمراهى و كتمانِ حقّ، چنان سرسختند كه حاضر به پذيرش آيات الهى نيستند و در برابر دعوت پيامبران، زبان قال و حالشان اين بود: «سواء علينا أوَعَظتَ ام لم تكن من الواعظين»(133) براى ما وعظ و نصيحت تو اثرى ندارد، فرقى ندارد كه پند دهى يا از نصيحت دهندگان نباشى. اگر زمينه مساعد ومناسب نباشد، دعوت انبيا نيز مؤثّر واقع نمىشود. باران كه در لطافت طبعش، خلافنيست در باغ لاله رويد و در شورهزار، خَس _______________________________ 133) شعراء، 136. ----------------------------------------------- پيام ها 1- لجاجت و عناد و تعصّب جاهلانه، انسان را جماد گونه مىكند. «سواء عليهم» 2- روش تبليغ براى كفّار، انذار است. اگر انذار و هشدار در انسان اثر نكند، بشارت و وعدهها نيز اثر نخواهند كرد. «سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تُنذرهم» 3- انتظار ايمان آوردنِ همهى مردم را نداشته باشيد.(134) «...لا يؤمنون» _______________________________ 134) در آيهى 103 سوره يوسف مىفرمايد: «وما اكثر النّاس ولو حَرصتَ بمؤمنين» هر چند آرزومند و حريص باشى، بسيارى از مردم ايمان نخواهند آورد. |
||
۴ مهر ۱۳۸۹
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 7 ------------------------------------------ آيه خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَرِهِمْ غِشَوَةٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ------------------------------------------ ترجمه خداوند بر دلها و برگوش آنان مهر زده است و در برابر چشمانشان پردهاى است و براى آنان عذابى بزرگ است. ------------------------------------------ نکته ها مُهر بدبختى كه خداوند بر دل كفّار مىزند، كيفر لجاجتهاى آنان است. چنانكه مىخوانيم: «يطبع اللَّه على كلّ قلب متكبّر جبّار»(135) خدا بر دل افراد متكبّر و ستمپيشه، مهر مىزند. و در آيه 23 سورهى جاثيه نيز مىخوانيم: خداوند بر دل كسانى كه با علم و آگاهى به سراغ هواپرستى مىروند مهر مىزند. بنابراين مهر الهى نتيجهى انتخاب بدِ خود انسان است، نه آنكه يك عمل قهرى و جبرى از طرف خدا باشد. مراد از قلب در قرآن، روح و مركز ادراكات است. سه نوع قلب را قرآن معرّفى مىكند: 1. قلب سليم،2. قلب منيب، 3. قلب مريض. ويژگىهاى قلب سليم الف: قلبى كه جز خدا در آن نيست. «ليس فيه احد سواه»(136) ب: قلبى كه پيرو راهنماى حقّ، توبه كننده از گناه و تسليم حقّ باشد.(137) ج: قلبى كه از حبّ دنيا، سالم باشد.(138) د: قلبى كه با ياد خدا، آرام گيرد.(139) ه: قلبى كه در برابر خداوند، خاشع است.(140) البتّه قلب مؤمن، هم با ياد خداوند آرام مىگيرد و هم از قهر او مىترسد. «اذا ذُكر اللّه وَجِلَت قلوبهم»(141) همانند كودكى كه هم به والدين آرام مىگيرد و هم از آنان حساب مىبرد. ويژگىهاى قلب مريض الف: قلبى كه از خدا غافل است ولايق رهبرى نيست. «لاتطع من اغفلنا قلبه»(142) ب: دلى كه دنبال فتنه و دستاويز مىگردد. «فامّا الّذين فى قلوبهم زيغ فيتّبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة»(143) ج: دلى كه قساوت دارد. «جعلنا قلوبهم قاسية»(144) د: دلى كه زنگار گرفته است. «بل ران على قلوبهم ما كانوا يكسبون»(145) ه: دلى كه مُهر خورده است. «طبع اللّه عليها بكفرهم»(146) ويژگى قلب منيب قلب منيب، آن است كه بعد از توجّه به انحراف وخلاف، توبه وانابه كرده و به سوى خدا باز گردد. ويژگى بارز آن تغيير حالات در رفتار وگفتار انسان است. خداوند در آيات قرآنى، نه ويژگى براى قلب كفّار بيان كرده است: الف: انكار حقايق. «قُلوبُهم مُنكِرة»(147) ب: تعصّب. «فى قلوبهم الحَميّة»(148) ج: انحراف و گمراهى. «صَرفَ اللّه قُلوبهم»(149) د: قساوت و سنگدلى. «فَويلٌ لِلقاسيَة قلوبهم»(150) ه : موت. «لاتَسمعُ المَوتى»(151) و: آلودگى و زنگار. «بَل رانَ على قلوبهم»(152) ز: مرض. «فى قلوبهم مَرض»(153) ح: ضيق. «يجعلْ صَدره ضَيّقاً»(154) ط: طبع. «طَبع اللّه عليها بكفرهم»(155) قلب انسان، متغيّر و تأثيرپذير است. لذا مؤمنان اينچنين دعا مىكنند: «ربّنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هديتنا»(156) خدايا! دلهاى ما را بعد از آنكه هدايت نمودى، منحرف مساز. امام صادق عليه السلام فرمودند: اين جمله (آيه) را زياد بگوييد و خود را از انحراف ايمن و درامان ندانيد.(157) ___________________________ 135) غافر، 35. 136) نورالثقلين، ج4، ص57. 137) نهجالبلاغه، خطبه 214. 138) تفسير صافى. 139) فتح، 4. 140) حديد، 16. 141) انفال، 2. 142) كهف، 28. 143) آلعمران، 7. 144) مائده، 13. 145) مطففين، 14. 146) نساء، 155. 147) نحل، 22. 148) فتح، 26. 149) توبه، 127. 150) زمر، 22. 151) روم، 52. 152) مطففين، 14. 153) بقره، 10. 154) انعام، 125. 155) نساء، 155. 156) آلعمران، 8. 157) تفسير نورالثقلين. --------------------------------------- پيام ها 1- درك نكردن حقيقت، شايد بالاترين كيفرهاى الهى است. «ختم اللَّه على قلوبهم» 2- كفر و الحاد، سبب مهر خوردن دلها و گوشهاست. «الذين كفروا... ختم اللَّه» 3- در اثر پافشارى بر كفر، امتيازات اساسى انسان (درك حقايق و واقعيّات) سلب مىشود. «الّذين كفروا... ختم اللَّه» 4- كيفر الهى، متناسب با عمل ماست. «الّذين كفروا... ختم اللَّه» آرى، جزاى كسى كه حقّ را فهميد وبر آن سرپوش گذاشت، آن است كه خدا هم بر چشم، گوش، روح و فكرش سرپوش گذارد. در واقع انسان، خود عامل بدبختى خويش را فراهم مىكند. چنانكه امام رضاعليه السلام فرمود: مُهر خوردن، عقوبت كفر آنهاست.(158) ________________________________ 158) تفاسير نورالثقلين و كنزالدقائق. |
||
۵ مهر ۱۳۸۹
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 8 ----------------------------------------------------- آيه وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوِمِ الاَْخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ ----------------------------------------------------- ترجمه وگروهى از مردم كسانى هستند كه مىگويند: به خدا و روز قيامت ايمان آوردهايم، در حالى كه مؤمن نيستند. ----------------------------------------------------- نکته ها در آغاز اين سوره، براى معرّفى مؤمنان چهار آيه و براى شناسايى كفّار دو آيه آمده است. از آيه 8 تا 20 گروه سومى را معرّفى مىكند كه منافق هستند. اينان نه ايمان گروه اوّل را دارند و نه جرأت و جسارت گروه دوم را در ابراز كفر. منافق، همانند موش صحرايى است كه براى لانهاش دو راه فرار قرار مىدهد، يكى از آن دو را باز مىگذارد و از آن رفت و آمد مىكند و ديگرى را بسته نگه مىدارد. هر گاه احساس خطر كند با سر خود راه بسته را باز كرده و مىگريزد. نام سوراخ مخفى موش «نافقاء» است كه كلمه منافق نيز از همين واژه گرفته شده است.(159) گرچه مراد از نفاق در اين آيات، كفر در دل و اظهار ايمان است، ولى در روايات نفاق، داراى معناى گستردهاى است كه هركس زبان وعملش هماهنگ نباشد، سهمى از نفاق دارد. در حديث مىخوانيم: اگر به امانت خيانت كرديم و در گفتار دروغ گفتيم و به وعدههاى خود عمل نكرديم، منافق هستيم گرچه اهل نماز و روزه باشيم.(160) نفاق، نوعى دروغِ عملى و اعتقادى است و رياكارى نيز نوعى نفاق است.(161) __________________________________ 159) قاموس و مفردات. 160) سفينةالبحار، ج2، ص605. 161) تفسير نمونه. --------------------------------------------------- پيام ها 1- ايمان، يك مسئله قلبى است وبه اظهارات انسان بستگى ندارد. «ماهم بمؤمنين» 2- اساس ايمان، ايمان به مبدأ و معاد است. «آمنا باللَّه و باليوم الآخر» 3- خداوند از درون انسان، آگاه است. «وما هم بمؤمنين» |
||
۶ مهر ۱۳۸۹
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 9 --------------------------------------------- آيه يُخَدِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلّا أَنْفُسَهُمْ وَ مَا يَشْعُرُونَ --------------------------------------------- ترجمه (منافقان به پندار خود) با خداوند و مؤمنان نيرنگ مىكنند در حالى كه جز خودشان را فريب نمىدهند، امّا نمىفهمند! --------------------------------------------- نکته ها «شعور» از ريشهى «شَعر» به معناى مو مىباشد. كسى كه داراى فهم دقيق و موشكافانه باشد، اهل درك و شعور است. بنابراين منافق گمان مىكند كه ديگران را فريب مىدهد، زيرا درك درست ندارد. «لايشعرون» مراد از حيله ومكر منافقان با خدا، يا خدعه ونيرنگ آنان با احكام خدا و دين الهى است كه آن را مورد تمسخر و بازيچه قرار مىدهند و يا به معناى فريبكارى نسبت به پيامبر خداست. يعنى همانگونه كه اطاعت و بيعت با رسولخدا، اطاعت و بيعت با خداست(162) و خدعه با رسولخدا به منزله خدعه با خدا مىباشد كه روشن است اين گونه فريبكارى و نيرنگ بازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است. چنانكه اگر پزشك، دستور مصرفِ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرف كردهام، به گمان خودش پزشك را فريب داده و در حقيقت خود را فريب داده است كه فريب پزشك، فريب خود است. برخورد اسلام با منافق، همانند برخورد منافق با اسلام است. او در ظاهر اسلام مىآورد، اسلام نيز او را در ظاهر مسلمان مىشمارد. او در دل ايمان ندارد و كافر است، خداوند نيز در قيامت او را با كافران محشور مىكند. در روايتى از پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله مىخوانيم: رياكارى، خدعه با خداوند است.(163) قرآن، بازتاب كار نيك و بد انسان را براى خود او مىداند. چنانكه در اين آيه مىفرمايد: خدعه با دين، خدعه با خود است نه خدا. و در جاى ديگر مىفرمايد: «اِن أحسنتم أحسنتم لانفسكم و اِن أسأتم فلها»(164) اگر نيكى كنيد، به خود نيكى كردهايد و اگر بدى كنيد، به خود كردهايد. يا در جاى ديگر مىفرمايد: «ولا يَحيق المَكر السيّىء الاّ بَاهلِه»(165) نيرنگ بد، جز سازندهاش را فرا نگيرد. ____________________________ 162) من يطع الرّسول فقد اطاع اللّه» هركس از رسول پيروى كند، قطعاً از خدا پيروى كرده است. نساء، 80. «انّ الّذين يُبايعونك انّما يبايعون اللّه» كسانى كه با تو بيعت كنند، همانا با خدا بيعت نمودهاند. فتح، 1. 163) تفسير نورالثقلين. 164) اسراء، 7. 165) فاطر، 43. ------------------------------------------ پيام ها 1- حيلهگرى، نشانهى نفاق است. «يخادعون اللّه» 2- منافق، همواره در فكر ضربه زدن است. «يخادعون» (كلمه «خدعه» به معناى پنهان كردن امرى و اظهار نمودن امر ديگر، به منظور ضربه زدن است.)(166) 3- آثار نيرنگ، به صاحب نيرنگ بر مىگردد. «وما يَخدعون الاّ انفسهم» 4- منافق، بىشعور است ونمىفهمد كه طرف حساب او خداوندى است كه همهى اسرار درون او را مىداند(167) ودر قيامت نيز از كار او پرده برمىدارد.(168) «وما يشعرون»(169) 5 - خدعه و حيله، نشانهى عقل و شعور نيست. «يخادعون... لايشعرون» در روايات مىخوانيم: عقل واقعى آن است كه توسط آن، انسان خداوند را بندگى نمايد. ______________________________ 166) تفسير راهنما. 167) يعلم خائنة الاعين و ماتخفى الصدور» غافر، 19. 168) يوم تبلى السرائر» طارق، 9. 169) جمله «و ما يشعرون» دو گونه مىتوان معنا كرد: اول آنكه شعور ندارند كه خدا اسرارشان را مىداند و ديگر اينكه شعور ندارند كه در حقيقت به خود ضربه مىزنند. |
||
۷ مهر ۱۳۸۹
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 10 ---------------------------------- آيه فِى قُلُوبِهِمْ مَّرَضٌ فَزَادَهُمْ اللَّهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُواْ يَكْذِبُونَ --------------------------------- ترجمه در دلهاى منافقان، بيمارى است پس خداوند بيمارى آنان را بيافزايد. و براى ايشان عذابى دردناك است، به سزاى آنكه دروغ مىگويند. ---------------------------------- نکته ها بيمارى، گاهى مربوط به جسم است، نظير آيهى 185 سوره بقره؛ «ومن كان مريضاً» كه درباره احكام روزه بيماران مىباشد. و گاهى مربوط به روح، نظير اين آيه «فى قلوبهم مرض» كه درباره بيمارى نفاق مىباشد. داستان منافق، به لاشه ومردارى بد بو مىماند كه در مخزن آبى افتاده باشد. هر چه آب در آن بيشتر وارد شود، فسادش بيشتر شده و بوى نامطبوع و آلودگى آن افزايش مىيابد. نفاق، همچون مردارى است كه اگر در روح و دل انسان باقى بماند، هر آيه وحكمى كه از طرف خداوند نازل شود، به جاى تسليم شدن در برابر آن، دست به تظاهر و رياكارى مىزند و يك گام بر نفاق خود مىافزايد. اين روح مريض، تمام افكار و اعمال او را، رياكارانه و منافقانه مىكند و اين نوعى افزايش بيمارى است. «فزادهم اللَّه مرضاً» شايد جملهى «فزادهم اللَّه مرضاً» نفرين باشد. نظير «قاتلهم اللَّه» يعنى اكنون كه در دل بيمارى دارند، خدا بيمارى آنان را اضافه كند. ---------------------------------------- پيام ها 1- نفاق، يك مرض روحى ومنافق بيمار است. همانطور كه بيمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه كافر. «فى قلوبهم مرض» 2- اصلِ انسان، دل و روح اوست. «زادهم اللَّه» (حقّ اين بود كه بگويد «فزادها اللَّه مرضاً» يعنى در دل آنان مرض بود، خداوند مرض آنها را زياد كرد. ولى فرمود: مرض خود آنان را زياد كرد. پس قلب انسان، به منزله تمام انسان است. زيرا اگر روح وقلب منحرف شود، آثارش در سخن و عمل هويداست.)(170) 3- نفاق، مرضى است كه رشد سرطانى دارد.(171) «زادهم اللَّه مرضاً» 4- زمينههاى عزّت و سقوط را، خود انسان در خود به وجود مىآورد. «لهم عذاب اليم بما كانوا يكذبون» 5 - دروغگويى، از روشهاى متداول منافقان است. «كانوا يَكذبون» _____________________________ 170) تفسير راهنما. 171) در قرآن، آياتى را مىخوانيم كه در آن اوصاف پسنديدهاى همچون: علم، هدايت و ايمان، قابل افزايش معرّفى شده است. همانند: «زدنى علماً» طه، 114 و «زادتهم ايمانا» انفال، 2 و «زادهم هدى» محمد، 17. همچنين برخى از امراض و اوصاف ناپسند مانند: رجس، نفرت، ترس و خسارت نيز قابل ازدياد دانسته شدهاند. همانند: «زادتهم رجساً» توبه، 125 و «زادهم نفوراً» فرقان، 60 و «مازادوكم الاّ خَبالاً» توبه، 47 و «ولا يزيد الظالمين الاّ خساراً» اسراء، 82. با توجّه به آيات مذكور، معلوم مىشود كه سنّت خداوند، آزادى دادن به هر دو گروه خير و شر است. «كلاّ نُمدّ هؤلاء و هؤلاء» اسراء، 20. |
||
۸ مهر ۱۳۸۹
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 11 ------------------------------------ آيه وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ------------------------------------ ترجمه هرگاه به آنان (منافقان) گفته شود در زمين فساد نكنيد، مىگويند: همانا ما اصلاحگريم. ------------------------------------ پيام ها 1- گرچه منافقان پندپذير و نصيحت خواه نيستند، ولى بهتر است با آنها سخن گفت و نهى از منكر كرد. «قيل لهم» 2- نفاق، عامل فساد است. «لا تفسدوا فى الارض» 3- منافق چند چهره بودن خود را مردمدارى واصلاحطلبى مىداند. «انمّا نحن مصلحون» 4- منافق، فقط خود را اصلاحطلب معرّفى مىكند. «انّما نحن مصلحون» (ممكن است كسى در حدّ اعلاى بيمارى روحى باشد، ولى خيال كند كه سالم است.) 5 - منافق با ستايش نابجا از خود، در صدد تحميق مردم و توجيه خلافكارىهاى خويش است. «انّما نحن مصلحون» |
||
۹ مهر ۱۳۸۹
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 12 ---------------------------------- آيه أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمِفْسِدُونَ وَلَكِن لَّا يَشْعُرُونَ --------------------------------------------- ترجمه آگاه باشيد! همانا آنان خود اهل فسادند، ولى نمىفهمند. --------------------------------------------- نکته ها در يك بررسى اجمالى از آيات قرآن در مىيابيم كه نفاق، آثار و عوارض بدى در روح، روان، رفتار و كردار شخص منافق ايجاد مىكند كه او را در دنيا و قيامت گرفتار مىسازد. قرآن در وصف آنها مىفرمايد: * دچار فقدان شعور واقعى مىشوند.(172) * انديشه و فهم نمىكنند.(173) * دچار حيرت و سرگردانى مىشوند.(174) * چون اعتقاد قلبى صحيحى ندارند، وحشت واضطراب(175) و عذابى دردناك دارند.(176) _______________________________ 172) لايشعرون» بقره، 12 ؛ «همالسفهاء» بقره، 13. 173) لايفقهون» توبه، 87 ؛ «لايعلمون» بقره، 13. 174) يعمهون» بقره، 15، «لايبصرون» بقره، 17. 175) حذر الموت» بقره، 19. 176) ولهم عذاب اليم» بقره، 10 ------------------------------------------------ پيام ها 1- مسلمانان بايد به ترفند وشعارهاى به ظاهر زيباى منافقان، آگاه شوند. «الا» 2- بلندپروازى و خيالپردازى مغرورانهى منافق، بايد شكسته شود. «انّهم هم المفسدون» 3- منافقان دائماً در حال فساد هستند. «المفسدون» 4- زرنگى اگر در مسير حقّ نباشد، بىشعورى است. «لا يشعرون» |
||
۱۰ مهر ۱۳۸۹
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |