در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
برای ارسال پیام باید ابتدا ثبت نام کنید!
|
|
|
پاسخ به: بحث و تبادل نظر در مورد مسائل روز دین | ||
نام کاربری: R.A.Lionel
پیام:
۷,۲۴۷
عضویت از: ۱۴ شهریور ۱۳۸۹
از: مشهد
طرفدار:
- مسی - آنری - پرسپولیس - ایران - گواردیولا، فرگوسن گروه:
- كاربران بلاک شده |
نقل قول محمد رضا بارانی نوشته:در ضمن خدا رو شکر که بچه های ما به این درجه از عرفان رسیدند که جای خدا نشستن و ایمان دیگران رو محک می زنن شما چه میدونی من در عرفان و تدین از فلان مراجع پائین ترم یا بالاتر؟ ببین دوست عزیز من در جایگاهی هستم که چنین تصمیمی بگیرم . و نه چنین تصمیمی گرقتم . من حرفم اینه تاریخ شیعه قمی زنی باسه امام حسین نیست . اگه فکر میکنی که واقعا نعوذ بالله مثل امام رضا به اون درجه از عرفان رسیدی که از خود بی خود بشی و قمه بزنی واقعا کارت درسته من بهت تبریک میگم ! |
||
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: بحث و تبادل نظر در مورد مسائل روز دین | ||
نام کاربری: Narcissa19
پیام:
۶۲
عضویت از: ۲۸ فروردین ۱۳۹۰
طرفدار:
- Xavi - Guardiola - Spain - Frank Rijkaard گروه:
- کاربران عضو |
اون طور که من متوجه شدم افراد زیادی در این سایت، مذهبی هستند. خب خیلی خوبه من همیشه یه سری سوالات تو ذهنم بود که به نظرم رسیده با شما در میان بذارم و فکر کنم یه آدم منطقی پیدا بشه و بتونه به من کمک کنه در پیدا کردن جواب. سوال: از کجا به درست یا نادرست بودن یک حدیث پی می برین؟ |
||
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: بحث و تبادل نظر در مورد مسائل روز دین | ||
نام کاربری: Dark_Rider
پیام:
۸,۸۵۸
عضویت از: ۶ دی ۱۳۸۸
از: كنار دريا
طرفدار:
- کارلس پویول & لیو مسی - کرایوف - برزیل و اسپانیا - :D - پپ عزیز - پروین گروه:
- کاربران عضو |
نقل قول سوال: از کجا به درست یا نادرست بودن یک حدیث پی می برین؟ جواب: در حوزه علميه يكي از مهم ترين دروس و مهارتهايي كه اموخته ميشه چنين موضوعيه اصولا اعراب به نسب شناسي اعتقاد شديدي دارن كساني كه رفتند دنبال صدق يه حديث ميرن سراغ اين نسب ها منظورم اينه كه اول تجسس ميكنن كه چه كسي اين موضوع رو نقل كرده و از زيبان كدام امام نقل شده! بعد ميرن سراغ نسب اون شخص و ميفهمن طرف حديث جعلي داشته يا نه اين خودش يه بخش خيلي سخت و مهمه كه كلي راه داره و من شنيدم كساني كه تو اين راه تلاش ميكنن واقعا پژوهش هاي بزرگي انجام ميدن اگه نقل كننده حديث فردي بوده كه ازش دروغي شنيده باشن يا اينكه مغرض بوده اون حديث زير سوال ميره بعضي از احاديث هم كه با عقل جور در نمياد رو همين عالمين رد ميكنن و يه سري ديگه از حديث ها كذب بودنش مغايرت داشتن با ساير احكام و حرفاي ديني هست مثلا يه امام يه حديثي راجب به يه موضوع گفته و يه امام ديگه يه حديث ديگه كه در تقابل و تضاد هستند اينجا اين عده ميرن دنبال اينكه كدوم يك از اينا جعليست كه اونم كلي راه و روش داره يا اينكه حديثي با ايات قران يا فرمايش هاي پيامبر مغايرت داره كه خود به خود حذف ميشه حديث شناسي يه علم بسيار بزرگ و پيچيده ايه كه وقتي من از زبان چند محقق شنيدم كه چقدر سختي ميكشن تا حديث هاي جعلي و اصلي رو سوا كنن واقعا بهشون از ته دل افتخار كردم كه دين من چنين افرادي توش وجود داره كه ميخان دينو از انحرافات و يا تحريفات مبرا نگه دارن |
||
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: بحث و تبادل نظر در مورد مسائل روز دین | ||
نام کاربری: Narcissa19
پیام:
۶۲
عضویت از: ۲۸ فروردین ۱۳۹۰
طرفدار:
- Xavi - Guardiola - Spain - Frank Rijkaard گروه:
- کاربران عضو |
نقل قول كميل نوشته:نقل قول سوال: از کجا به درست یا نادرست بودن یک حدیث پی می برین؟ جواب: كساني كه رفتند دنبال صدق يه حديث ميرن سراغ اين نسب ها منظورم اينه كه اول تجسس ميكنن كه چه كسي اين موضوع رو نقل كرده و از زيبان كدام امام نقل شده! بعد ميرن سراغ نسب اون شخص و ميفهمن طرف حديث جعلي داشته يا نه اين خودش يه بخش خيلي سخت و مهمه كه كلي راه داره و من شنيدم كساني كه تو اين راه تلاش ميكنن واقعا پژوهش هاي بزرگي انجام ميدن اگه نقل كننده حديث فردي بوده كه ازش دروغي شنيده باشن يا اينكه مغرض بوده اون حديث زير سوال ميره اینجا دقیقاً جاییه که من به مشکل برخوردم. چطور می شه حتی با تحقیقات زیاد درباره درستکار بودن یک فرد زنده مطمئن شد؟ بگذریم از فردی که 1000 سال پیش زندگی می کرده. البته مسلماً تا حدود زیادی می شه شخصیت طرف مربوطه رو شناخت ولی اطمینان صددرصد از صداقت کامل یک فرد چگونه ممکنه حاصل بشه؟ حالا اگر چنین امکانی وجود داشت و در صداقت کامل یک فرد کوچکترین تردیدی هم نموند چطور می شه اطمینان حاصل کرد که فرد سهواً، اشتباهی در نقل حدیث نکرده؟ |
||
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: بحث و تبادل نظر در مورد مسائل روز دین | ||
نام کاربری: Dark_Rider
پیام:
۸,۸۵۸
عضویت از: ۶ دی ۱۳۸۸
از: كنار دريا
طرفدار:
- کارلس پویول & لیو مسی - کرایوف - برزیل و اسپانیا - :D - پپ عزیز - پروین گروه:
- کاربران عضو |
اين سوالي بود كه منم چند وقت پيش داشتم من يه مطلب درباره نحوه فهميدن حديث راست از دروغ خوندم تا قانع شدم حديث ها چند گونه هستند حديث مشهور و مشكوك و چند نوع ديگه كه هر كدوم نحوه شناسايي خاص خودشو داره در اسرع وقت براتون يه متني ميزارم با منبع تا بتونيد از نحوه چيني كاري بيشتر اشنا بشيد |
||
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: بحث و تبادل نظر در مورد مسائل روز دین | ||
نام کاربری: xavisam
پیام:
۳,۲۵۴
عضویت از: ۲۴ خرداد ۱۳۸۹
از: Mashad
طرفدار:
- xavi - spain - pep گروه:
- کاربران عضو |
نقل قول Narcissa نوشته:اون طور که من متوجه شدم افراد زیادی در این سایت، مذهبی هستند. خب خیلی خوبه من همیشه یه سری سوالات تو ذهنم بود که به نظرم رسیده با شما در میان بذارم و فکر کنم یه آدم منطقی پیدا بشه و بتونه به من کمک کنه در پیدا کردن جواب. سوال: از کجا به درست یا نادرست بودن یک حدیث پی می برین؟ اینم در تکمیل صحبتای اقا کمیل.... تشخیص احادیث جعلی به تخصص ویژهای وابسته است. کسانی که در دانشهای «علوم الحدیث»، «رجال» و «تراجم» ماهر میباشند، میتوانند با توجه به یکسری ضوابط و معیار تا اندازهای به احادیث جعلی پی ببرند. حدیثشناسان برای اعتبار روایات دو دسته شرایط و معیار را در نظر میگیرند: یک دسته مربوط به سند و شرایط راوی است و دسته دیگر مربوط به متن و محتوای روایت در زمینه شرایط راوی گفتهاند: اسلام، بلوغ، عقل، عدالت، ثبت، حفظ و فراموشکار نبودن، از جمله شرایطی است که راوی میبایست از آن بهرهمند باشد تا بتوان روایتش را ارزشمند و معتبر به حساب آورد.(1) از جهت متن و محتوای حدیث، میبایست شرایطی داشته باشد، از جمله: 1- موافقت روایت با قرآن : پیامبر(ص)فرمود: «بر هر حقی ، حقیقتی است و بر هر راه درستی ، نور وچراغی هست . پس آن چه از روایات مطابق قرآن باشد، آن را مورد عمل قرار بدهید و آن چه را مخالف قرآن باشد، رها کنید».(2) امام صادق (ع) فرمود:«احادیثی که موفق قرآن نباشد، باطل است ».(3) پیامبر (ص) در سرزمین منی برای مردم خطبه خواند و فرمود: «ای مردم ! آن چه از من به شما رسید و ازمن نقل کردند، اگر موافق قرآن باشد، آن را گفته ام و قبول دارم و آن چه که مخالف قرآن باشد، آن را نگفته ام ».(4) 2- مخالفت روایت با شهرت : اگر روایتی مخالف با روایات مشهور باشد یا مخالف با ضرورت مشهوری باشد،(5) آن روایت را قبول نمی کنیم و به آن روایت شاذ و نادر می گوییم . 3- مخالفت احادیث با عقل ناب و مستقلات عقلی . احادیث نقل شده که بر خلاف عقل سلیم باشد ، نمی تواند مورد قبول باشد. البته عقل شخصی معیار نیست ، تا هر کس بگوید این روایت با عقل من جور در نمی آید ، پس غیرمعتبر است ، بلکه باید از نوع مستقلات عقلی بوده و نوع عقلا آن را بر خلاف عقل می دانند ، نه عقل شخصی. 4ـ بر خلاف سنت قطعی و اخبار متواتر و مسلّمات تاریخی نباشد.(6) 5- روایاتی که در کتاب های روایی نقل شده ، چون دارای چند واسطه است ، باید دربارهء هر یک از واسطه ها و راوی ها تحقیق بشود که آیا این شخص که روایت را از امام (ع) شنیده و به دیگری گفته و دیگری هم به سومی و او هم به چهارمی انتقال داده ، همه ، انسان های درستکار و موثّقی بوده اند یا نه؟ این کار از عهدهء هر کس بر نمی آید، بلکه فقهای عظام و کسانی که حدیث های صحیح را تشخیص می دهند، باید سند روایت را مورد تحقیق قرار دهند. این تحقیق و جست و جو را «بحث سندی » می گویند. بعد از تشخیص صحّت سند، نوبت به دلالت و فهم مضمون آن حدیث می رسد. در فهم دلالت حدیث ، باید انسان تشخیص بدهد این کلام را که امام(ع) به فلان شخص گفته، تقیه یا مسئله دیگری درکار نبوده یا فهم آن شخص ، چقدر بوده است . گاهی شخصی که از امام سؤال می کند، کم سواد یا بیسواد و عامی است ، ولی یک وقت فرد عالم و دانشمندی است. بنابراین ، فهم تشخیص روایات صحیح از غیر صحیح کار بسیار مشکلی است ؛ از این رو نمی توانیم حدیثی را به راحتی ردّ و یا قبول کنیم . علاوه بر این امور میتوان از این راه ها به جعلی بودن احادیث پی برد: ـ اعتراف جعل کننده به جعل حدیث، ـ وجود غلط هایی از لحاظ قواعد ادبی در متن حدیث، یا از ناحیه معنا رکیک باشد؛ زیرا از پیامبر که فصیحترین عرب است، نیز امامان(ع) که سرآمد فصحای عربند، جملهای نادرست و یا با معنای زنندهای صادر نمیشود. ـ مفاد و معنای حدیث مخالف با حس و مشاهده باشد، به گونهای که تأویل آن ممکن نباشد. ـ افراط در ثواب فراوان بر عمل کوچک، ـ مضمون حدیث مخالف با مقصد و هدف شارع نباشد. ـ مضمون حدیث مشتمل بر اموری باشد که بر خلاف سیره و رفتار و گفتار عقلا است.(7) اینم برای اطمینان خاطر دوستمون......منابع: 1 . وسائل الشیعه ، ج 18 ص 78. 2. کاظم مدیر شانهچی، علم الحدیث، ص 184. 3. همان، ص 122 و 123. 4. همان، ص122 ـ 126. 5 . همان . 6 . همان ، ص 79. 7 . همان ، ص 80. |
||
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: بحث و تبادل نظر در مورد مسائل روز دین | ||
نام کاربری: Narcissa19
پیام:
۶۲
عضویت از: ۲۸ فروردین ۱۳۹۰
طرفدار:
- Xavi - Guardiola - Spain - Frank Rijkaard گروه:
- کاربران عضو |
نقل قول كميل نوشته:اين سوالي بود كه منم چند وقت پيش داشتم من يه مطلب درباره نحوه فهميدن حديث راست از دروغ خوندم تا قانع شدم حديث ها چند گونه هستند حديث مشهور و مشكوك و چند نوع ديگه كه هر كدوم نحوه شناسايي خاص خودشو داره در اسرع وقت براتون يه متني ميزارم با منبع تا بتونيد از نحوه چيني كاري بيشتر اشنا بشيد مرسی، واقعاً ممنون. |
||
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: بحث و تبادل نظر در مورد مسائل روز دین | ||
نام کاربری: Narcissa19
پیام:
۶۲
عضویت از: ۲۸ فروردین ۱۳۹۰
طرفدار:
- Xavi - Guardiola - Spain - Frank Rijkaard گروه:
- کاربران عضو |
نقل قول samira نوشته:اینم در تکمیل صحبتای اقا کمیل.... تشخیص احادیث جعلی به تخصص ویژهای وابسته است. کسانی که در دانشهای «علوم الحدیث»، «رجال» و «تراجم» ماهر میباشند، میتوانند با توجه به یکسری ضوابط و معیار تا اندازهای به احادیث جعلی پی ببرند. خیلی متشکرم از مطلبتون. آیا به واقع این بهتر نبود که در زمان حیات ائمه تمامی احادیث توسط نزدیکانشون در کتاب مشخصی جمع آوری می شد که پیروان آیندشون دچار کوچکترین تردیدی در درستی اون احادیث نشن. و کار به روایت با واسطه های زیاد کشیده نشه؟ |
||
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: بحث و تبادل نظر در مورد مسائل روز دین | ||
نام کاربری: xavisam
پیام:
۳,۲۵۴
عضویت از: ۲۴ خرداد ۱۳۸۹
از: Mashad
طرفدار:
- xavi - spain - pep گروه:
- کاربران عضو |
نقل قول Narcissa نوشته:نقل قول samira نوشته:اینم در تکمیل صحبتای اقا کمیل.... تشخیص احادیث جعلی به تخصص ویژهای وابسته است. کسانی که در دانشهای «علوم الحدیث»، «رجال» و «تراجم» ماهر میباشند، میتوانند با توجه به یکسری ضوابط و معیار تا اندازهای به احادیث جعلی پی ببرند. خیلی متشکرم از مطلبتون. آیا به واقع این بهتر نبود که در زمان حیات ائمه تمامی احادیث توسط نزدیکانشون در کتاب مشخصی جمع آوری می شد که پیروان آیندشون دچار کوچکترین تردیدی در درستی اون احادیث نشن. و کار به روایت با واسطه های زیاد کشیده نشه؟ بله درسته این موضوعیه که کاش میبود...اما میدونیم بعد زا رحلت حضرت رسول نوشتن احادیث حضرت و ائمه ممنوع شد و افراد فقط میتونستن اونها رو به حافظه بسپارن و همین خودش باعث میشد مشکلاتی مث جابه جا شدن و یا کم و زیاد شدن به وجود بیاد...حتی این باعث شد که افراد با اسلام مشکل داشتن دست به کاری..... بزنن و حدیث رو جعل کنن این درحالی بود که دشمنان اسلام برای این افراد جوایزی رو هم تعیین میکردن... با این وجود شیعیان اکثر این احادیث رو بدون کم وکاست از معصومان خودشون دریافت میکردن اما بازهم.... |
||
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: بحث و تبادل نظر در مورد مسائل روز دین | ||
نام کاربری: Dark_Rider
پیام:
۸,۸۵۸
عضویت از: ۶ دی ۱۳۸۸
از: كنار دريا
طرفدار:
- کارلس پویول & لیو مسی - کرایوف - برزیل و اسپانیا - :D - پپ عزیز - پروین گروه:
- کاربران عضو |
نقل قول Narcissa نوشته:آیا به واقع این بهتر نبود که در زمان حیات ائمه تمامی احادیث توسط نزدیکانشون در کتاب مشخصی جمع آوری می شد که پیروان آیندشون دچار کوچکترین تردیدی در درستی اون احادیث نشن. و کار به روایت با واسطه های زیاد کشیده نشه؟ كتابهايي هستند كه دستنوشت خود امامان يا اطرافيان نزديك مانند شاگردانشون باشه مثلا نهج البلاغه كلا كتابيه كه اتفاقات و روايات و حرفاي حضرت علي توشه يا در زمان امام صادق كلي كتب درباره احاديث اين امام بزرگوار نگاشته شده در كتب معتبر كه هر كدوم گنجينه معرفته ما بيشترين روايات رو از امام صادق داريم چون زمان اين امام فرصت براي مسمانان و شيعيان مساعد بود و شاگردان اين امام كلي كتب نوشتند ولي همه اماما مثل امام صادق چنين موقعيتي نداشتند زمان امام حسن مردم در خفقان سياسي به سر ميبردند و اينقدر اين دوران كوتاه و پر از مشغله بود كه وقت براي چنين چيزايي نبود يا زمان امام حسين هم همينطور يا امامت امام عسگري اينقدر كوتاه بود و همش در زندان بودند ايشون خييلي جاها فرصت حرف زدن هم نداشتن به همين دلايل نميتونستند چنين حركت بزرگي رو انجام بدن ولي اينزورم نيست كه كتب و مداركي از اين بزرگوواران به صورت مستقيم دستمون نباشه |
||
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰
|
برای ارسال پیام باید ابتدا ثبت نام کنید!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |