در حال دیدن این عنوان: |
۶۰ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آيه 279 -------------------------------------------- آيه فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَ لِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ ------------------------------------------- ترجمه پس اگر چنين نكرديد، (بدانيد كه) اعلان جنگ با خدا و رسولش دادهايد و اگر توبه كنيد، (اصل) سرمايههاى شما از آنِ خودتان است. (ودر اين صورت) نه ستم مىكنيد و نه بر شما ستم مىشود. --------------------------------------------- نکته ها در اسلام، نه اجازه ربا وبهرهكشى واستثمار داده شده و نه اموال مردم يكجانبه مصادره مىگردد. در بعضى نظامها، مالكيّت ملغى وتمام اموال را از صاحبانشان مىگيرند و در برخى ديگر، استثمار و بهرهكشى و ربا، به هر شكلى آزاد است. -------------------------------------------- پيام ها 1- رباخوار، محارب با خداست. او بايد بداند كه در اين جنگ، در يك طرف او قرار دارد و در طرف ديگر، خداوند جبّار. «فأذنوا بحرب من اللّه» 2- رباخوارى، گناه كبيره است. چون اعلام جنگ با خداوند است. «بحرب من اللّه» 3- رباخوار، گمان نكند با مردم محروم طرف است، بلكه خداوند به حمايت از محرومان برخاسته و از حقّ آنان دفاع مىكند. «بحرب من اللّه» 4- چون رباخوار محارب با خداست، از وظايف حكومت اسلامى مبارزه با رباخواراى است. «فأذنوا بحرب من اللّه» 5 - براى محاربين با خدا نيز راه توبه باز است. «بحرب من اللّه... وان تبتم» 6- رباخوار، تنها مالك اصل مال است، نه بهره آن. «فلكم رؤس اموالكم» 7- براى نجات محرومان، اصل مالكيّت مردم را ناديده نگيريد ومالكيّت خصوصى در اقتصاد اسلامى پذيرفته شده است. «فلكم رؤس اموالكم» 8 - سلطه پذيرى و سلطه گرى هر دو محكوم است، نه ظلم ببينيد و نه ظلم روا داريد. «لاتَظلِمون ولا تُظلمون» 9- انتقام ممنوع است. به رباخوار توبه كننده نيز نبايد ظلم شود. «فلكم رؤس اموالكم لا تَظلمون ولا تُظلمون» 10- به توبه كنندگان، نبايد بخاطر خلافكارىهاى پيشين ظلمى شود. سرزنش كسانى كه قبلاً خلافكار بودهاند ممنوع است. «فان تبتم... لاتَظلمون ولاتُظلمون» 11- استقرار عدالت اقتصادى، از وظايف حكومت اسلامى است. «لاتَظلِمون ولا تُظلمون» |
||
۳۱ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آيه 280 -------------------------------------------- آيه وَإِنْ كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنظِرَةٌ إِلَى مَيْسَرَةٍ وَأَنْ تَصَّدَّقُواْ خَيْرٌ لَكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ------------------------------------------- ترجمه واگر (بدهكار) تنگدست بود، او را تا هنگام توانايى مهلت دهيد و (در صورتى كه واقعاً توان پرداخت ندارد،) اگر ببخشيد براى شما بهتر است، اگر (نتايج آنرا) بدانيد. ------------------------------------------- نکته ها هر چند در اين آيه سفارش شده كه به بدهكار مهلت داده شود، ولى نبايد بدهكار از اين موضوع سوء استفاده كند. لذا اگر بدون عذر در پرداخت بدهى خود تأخير كند، گناهكار است. در حديث آمده است: براى كسانى كه بدون عذر، بدهى خود را نمىپردازند، گناهِ دزد نوشته مىشود. همچنان كه براى مهلت دهندگان، پاداشى چون پاداش شهيدان ثبت مىشود. به هر روزى كه به بدهكار مهلت داده شود، پاداش صدقهى همان مبلغ، براى طلبكار ثبت مى شود. [770] گذشت از بدهكار نادار، براى شما بهتر است، زيرا: الف: شايد فردا براى خود شما نيز اين صحنه پيش آيد. ب: مال فراموش مىشود، ولى بخشيدن به نادار هرگز فراموش نمىشود. ج: كسب رضايت دل محروم و رضاى خالق، از كسب درآمد بمراتب بهتر است. در احكام فقهى آمده است: زندانى كردن بدهكار معذور، ممنوع است و در مواردى كه شخص بدهكار واقعاً مالى نداشته باشد كه بدهى خود راپرداخت كند، وظيفهى حكومت اسلامى است كه بدهى او را بپردازد. _______________________________ 770) تفسير برهان. ----------------------------------------------- پيام ها 1- اسلام، حامى مستضعفان است. «و ان كان ذوعسرة» 2- نه تنها ربا نگيريد، بلكه در گرفتن رأس المال و اصل سرمايه نيز مدارا كنيد. «فنظرة الى ميسرة» 3- اصل در زمانبندى براى بازپرداخت، توان بدهكار است. «فنظرة الى ميسرة» 4- اجبار بدهكارى كه توانايى پرداخت دارد، مانعى ندارد. «ان كان ذو عسرة فنظرة» 5 - بخشيدن بدهكار فقير، صدقه است. «وان تصدقوا خير لكم» 6- نظام حقوقى و اقتصادى اسلام، با نظام اخلاقى آن پيوند دارد. گرچه بازپسگيرى وام حقّ است، ولى مهلت دادن وبخشيدنِ بدهكار بايد مراعات شود. «فنظرة... تصدقوا» 7- محدوديّت انسان وثروت دوستى او نمىگذارد كه انسان به حقيقت ارزشها و كمالات پىببرد. «ان كنتم تعلمون» |
||
۳۱ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آيه 281 -------------------------------------------- آيه وَاتَّقُواْ يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ --------------------------------------------- ترجمه و پروا كنيد از روزى كه در آن به پيشگاه خداوند بازگردانده مىشويد و سپس هركس (جزاى) آنچه را كسب كرده، بدون كم وكاست داده مىشود و به آنان ستمى نمىرود. ------------------------------------------- نکته ها اين آيه به منزلهى جمعبندى و هشدار عمومى در پايان آيات ربا است. در تفاسيرى همچون كشّاف، الميزان، مجمع البيان، كبير فخر رازى و برهان آمده است كه اين آيه، آخرين آيهاى بوده كه بر رسول خدا صلى الله عليه وآله نازل شده، ولى به دستور پيامبر صلى الله عليه وآله در اينجا قرار گرفته است. ---------------------------------------- پيام ها 1- قيامت، روز مهمى است. تنوين كلمه «يوماً» اشاره به عظمت آن روز دارد. 2- ربا گرفتن و رسيدن به دنيا، ساده و زودگذر است، آنچه ابدى وباقى است، قيامت است. «واتقوا يوماً» 3- تقوى و ياد قيامت، قوىترين عامل براى دور شدن از ربا وساير محرّمات است. «و اتقوا يوماً ترجعون فيه» 4- ضامن اجراى نظام اقتصادى اسلام، ايمان و تقواى مردم است. «واتقوا يوماً» 5 - در معاملات اين جهان، امكان كم و كاست هست، ولى در معامله با خداوند هيچگونه كم و كاستى نيست. «توفّى كلّ نفس ما كسبت» 6- ملاك جزا و پاداش، عمل است، نه آرزو. «ماكسبت» 7- نگران انفاق و ترك سود رباهايتان نباشيد، از اعمال نيك شما اندكى كاسته نمىشود. «توفّى كلّ نفس... لا يظلمون» |
||
۳۱ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آيه 282 -------------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا تَدَايَنْتُم بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمّىً فَاكْتُبُوهُ وَ لْيَكْتُبْ بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِى عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لَايَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئاً فَإِنْ كَانَ الَّذِى عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهاً أَوْ ضَعِيفاً أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَ اسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ مِنْ رِّجَالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَآءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَيهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَيهُمَا الْأُخْرَى وَلَا يَأْبَ الْشُّهَدَآءُ إِذَا مَا دُعُواْ وَلَا تَسْئَمُواْ أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيراً أَوْ كَبِيراً إِلَى أَجَلِهِ ذَ لِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَدَةِ وَ أَدْنى أَلَّا تَرْتَابُواْ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَرَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا وَأَشْهِدُواْ إِذَا تَبايَعْتُمْ وَ لَايُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ وَإِنْ تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ ------------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! هنگامى كه بدهى مدّت دارى (بر اثر وام يا معامله) به يكديگر پيدا مىكنيد، آنرا بنويسيد. و بايد نويسندهاى در ميان شما به عدالت (سند را) بنويسد. كسى كه قدرت بر نويسندگى دارد، نبايد از نوشتن خوددارى كند، همانطور كه خدا به او تعليم داده است. پس بايد او بنويسد و آن كس كه حقّ بر ذمّه او (بدهكار) است املا كند و از خدايى كه پرورگار اوست بپرهيزد و چيزى از آن فروگذار ننمايد. و اگر كسى كه حقّ بر ذمّه اوست، سفيه يا (از نظر عقل) ضعيف و يا (به جهت لال بودن) توانايى بر املا كردن ندارد، بايد ولىّ او (بجاى او) با رعايت عدالت (مدّت و مقدار بدهى را) املا كند و دو نفر از مردان را (بر اين حقّ) شاهد بگيرد و اگر دو مرد نبودند، يك مرد و دو زن از گواهان، از كسانى كه مورد رضايت و اطمينان شما هستند (انتخاب كنيد) تا اگر يكى از آنان فراموش كرد، ديگرى به او يادآورى كند. و شهود نبايد به هنگامى كه آنها را (براى اداى شهادت) دعوت مىكنند خوددارى نمايند. و از نوشتن (بدهىهاى) كوچك يا بزرگِ مدّتدار، ملول نشويد (هر چه باشد بنويسيد،) اين در نزد خدا به عدالت نزديكتر و براى اداى شهادت استوارتر و براى جلوگيرى از شك و ترديد بهتر مىباشد، مگر اينكه تجارت و داد و ستد نقدى باشد كه در ميان خود دست به دست مىكنيد كه ايرادى بر شما نيست كه آنرا ننويسيد. و هنگامى كه خريد و فروش (نقدى) مىكنيد، (باز هم) شاهد بگيريد و نبايد به نويسنده و شاهد (به خاطر حقّگويى) زيانى برسد (و تحت فشار قرار گيرد) و اگر چنين كنيد از فرمان خداوند خارج شدهايد و از خدا بپرهيزيد و خداوند (راه درست زندگى را) به شما تعليم مىدهد وخداوند به هر چيزى داناست. -------------------------------------- نکته ها بزرگترين آيهى قرآن، اين آيه است كه دربارهى مسائل حقوقى ونحوهى تنظيم اسناد تجارى مىباشد. اين آيه نشانهى دقّت نظر وجامعيّت اسلام است كه در دوره جاهليّت و در ميان مردمى عقب افتاده، دقيقترين مسائل حقوقى را طرح كرده است. كلمه «تداينتم» از «دَين» به معناى بدهى، شامل هرگونه معامله غير نقدى، وام و خريد سَلَف مىشود. در حديث آمده است: اگر كسى در معامله سند و شاهد نگيرد و مالش در معرض تلف قرار گيرد، هرچه دعا كند، خداوند مستجاب نمىكند و مىفرمايد: چرا به سفارشات من عمل نكردى؟! [771] اگر دقّت در حفظ حقوق فردى ضرورى است، حفظ بيتالمال بمراتب ضرورىتر است! تنظيم سند، حتّى در معاملات نقدى مفيد است، ولى ضرورت آن به اندازهى معاملات نسيه نيست. چون در معاملات موعددار، ممكن است طرفهاى معامله ويا شاهدان از دنيا بروند يا فراموش كنند، بنابراين لازم است نوشته هم بشود. از فرمان نوشتن، معلوم مىشود كه اسناد تنظيم شدهاى كه همراه با گواهى عادل باشد، قابل استشهاد است. از اين آيه استفاده مىشود كه جامعه اسلامى بايد يكديگر را در حفظ حقوق حمايت كنند. زيرا هر معاملهاى، نياز به كاتب و چند شاهد دارد. در زمانى كه در تمام جزيرة العرب به گفته مورخان، 17 باسواد بيشتر نبوده، اين همه سخن از نوشتن، نشانهى توجّه اسلام به علم وحفظ حقوق است. ____________________________ 771) كنزالدقائق، ج2، ص467. ------------------------------------------- پيام ها 1- ايمان، بستر ومقدّمه عمل به احكام، وخطاب؛ «يا ايّها الّذين آمنوا» تشويقى براى عمل به احكام است. 2- مدّت بدهكارى، بايد روشن باشد. «الى اجل مسمّى» 3- براى حفظ اعتماد و خوشبينى به همديگر و آرامش روحى طرفين و جلوگيرى از فراموشى، انكار و سوءظنّ، بايد بدهىها نوشته شود. «فاكتبوه» 4- براى اطمينان و حفظ قرارداد از دخل وتصرّف احتمالى طرفين، سند بايد با حضور طرفين وتوسط شخص سوّمى نوشته شود. «وليكتب بينكم كاتب» 5 - نويسندهى قرار داد، حقّ را در نظر گرفته و عين واقع را بنويسد. «بالعدل» شرط گزينش نويسندهى اسناد، داشتن عدالت در قلم است. 6- به شكرانه سواد و علمى كه خداوند به ما داده است، كارگشايى كنيم. «ولا يأب كاتب ان يكتب كما علّمه اللّه» 7- اهل هر فن وحرفهاى مسئوليّت ويژه دارد، كسى كه قلم دارد بايد براى مردم بنويسد. «ولا يأب كاتب ان يكتب» 8 - بايد بدهكار كه حقّ بر ذمّه اوست، متن قرار داد را بگويد و كاتب بنويسد، نه آنچه را بستانكار ادعا نمايد. «و ليملِل الّذى عليه الحقّ» 9- اقرار انسان عليه خودش، قابل قبول است. «فليملل الذى عليه الحقّ» 10- بدهكار، هنگام املاى قرارداد بايد خدا را در نظر بگيرد و چيزى را فروگذار نكند و تمام خصوصيّات بدهى را بگويد. «وليتّق اللّه ربّه» 11- تدوين قانون بايد به گونهاى باشد كه حقّ ناتوان ضايع نشود. اگر بدهكار، سفيه يا ضعيف و ناتوان و يا گنگ و لال بود، سرپرست و ولىّ او متن قرارداد را بگويد و كاتب بنويسد. «فان كان الذى عليه الحقّ سفيهاً او ضعيفاً... فليملل وليّه» 12- سفيهان وناتوانان در مناسبات اجتماعى، نيازمند ولىّ هستند. «فليملل وليّه» 13- توجّه به حقوق طبقه محروم و اقشار ضعيف، از سوى مسئولان وسرپرستان لازم است. «فليملل» صيغه امر نشانه لزوم اين كار است. 14- مردان، در گواه شدن وگواهى دادن بر زنان مقدّم مىباشند. «شهيدين من رجالكم» 15- گواهان بايد عادل ومورد اطمينان و رضايت طرفين باشند. «ممن ترضون» 16- هر كدام از مردها به تنهايى مىتوانند شاهد باشند، ولى اگر شاهد يك مرد و دو زن بود، آن دو زن به اتفاق هم اداى شهادت كنند. تا اگر يكى لغزش يا اشتباه كرد، نفر دوّم يادآورى كند. «فتذكّر احديهما» دو زن به جاى يك مرد در گواهى، يا به خاطر روحيّهى ظريف و عاطفى آنهاست و يا به جهت آن است كه معمولاً زنان در مسائل بازار و اقتصاد حضور فعّال ندارندو آشنايى آنها با نحوهى معاملات كمتر است. 17- اگر براى شاهد گرفتن از شما دعوت كردند، خوددارى نكنيد، گرچه گواه شدن بدون دعوت واجب نيست. «ولا يأب الشهداء اذا ما دعوا» 18- مبلغ قرارداد مهم نيست، حفظ اطمينان و حقّالناس مهم است. «ولاتسأموا ان تكتبوه صغيراً او كبيراً» 19- ثبتِ سند به صورت دقيق و عادلانه سه فايده دارد: الف: ضامن اجراى عدالت است. «اقسط» ب: موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است. «اقوَم» ج: مانع ايجاد بدبينى در جامعه است. «ادنى ألاّ ترتابوا» 20- اگر فايده واسرار احكام براى مردم گفته شود، پذيرفتن آن آسان مىشود. «ذلكم اقسط...» 21- معطل شدن امروز براى نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست. «ادنى الا ترتابوا» 22- در معاملات نقدى، لزومى به نوشتن نيست. «اِلاّ أن تكون تجارة حاضرة» 23- در معاملات نقدى، اگرچه نوشتن لازم نيست، ولى شاهد بگيريد. «فليس عليكم جناح ألاّ تكتبوها واشهدوا اذا تبايعتم» 24- كاتب و شاهد در امان هستند و نبايد به خاطر حقّ نوشتن و حقّ گفتن مورد آزار و اذيّت يكى از طرفين قرار گيرند. «لايضارّ كاتب ولاشهيد» 25- اگر اداى شهادت و يا نوشتن قرارداد، نيازمند زمان يا تحمّل زحمتى بود، بايد شاهد و كاتب به نحوى تأمين مالى شوند وگرنه هر دو ضرر خواهند كرد. «ولا يضارّ كاتب ولا شهيد» 26- كاتب وشاهد حقّ ندارند سند را به گونهاى تنظيم كنند كه به يكى از طرفين ضررى وارد شود. «لايضارّ كاتب ولاشهيد» 27- هرگونه خدشه در سند، از هركس كه باشد، فسق و گناه است.«فانّه فسوق» 28- كاتب و شاهد، مرزبان حقوق مردم هستند و شكستن مرزها همان خروج از مرز وفسق است.«فانّه فسوق» 29- قلب پاك و با تقوى، همچون آينه علوم و حقايق را مىگيرد. «واتقواللّه و يعلّمكم اللّه» 30- خداوند تمام نيازهاى مادّى و معنوى شما را مىداند و بر اساس آن، احكام و قوانين را براى شما بيان مىكند. قانون گذار بايد آگاهى عميق و گسترده داشته باشد. «واللّه بكل شىء عليم» |
||
۳۱ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آيه 283 -------------------------------------------- آيه وَإِنْ كُنْتُمْ عَلَى سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُواْ كَاتِباً فَرِهَنٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَلْيُؤَدِّ الَّذِى اؤْتُمِنَ أَمَنَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لَاتَكْتُمُواْ الْشَّهَدَةَ وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ ءَاثِمٌ قَلْبُهُ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ ------------------------------------- ترجمه و اگر در سفر بوديد و نويسندهاى نيافتيد، وثيقهاى بگيريد و اگر به يكديگر اطمينان داشتيد (وثيقه لازم نيست.) پس كسى كه امين شمرده شده، امانت (و بدهى خود را بموقع) بپردازد و از خدايى كه پروردگار اوست پروا كند. و شهادت را كتمان نكنيد و هر كس آنرا كتمان كند، پس بىشك قلبش گناهكار است و خداوند به آنچه انجام مىدهيد داناست. ----------------------------------------- نکته ها هرگاه براى تنظيم سند بدهى نويسندهاى نبود، مىتوان از بدهكار گرو و وثيقه گرفت، خواه در سفر باشيم يا نباشيم. بنابراين جملهى «ان كنتم على سفر» براى آن است كه معمولاً در سفرها انسان با كمبودها برخورد مىكند. نظير جملهى «اذا حضر احدكم الموت الوصية» يعنى هنگامى كه مرگ به سراغ شما آمد وصيّت كنيد. با اينكه مىدانيم وصيّت مخصوص زمان مرگ نيست، لكن آخرين فرصت آن، زمان فرا رسيدن مرگ است. ---------------------------------------- پيام ها 1- شرط وثيقه، بدست گرفتن و در اختيار بودن است. «مقبوضة» [772] 2- كار از محكمكارى عيب نمىكند، در برابر طلب، وثيقه بگيريد.«فرهانمقبوضة» 3- جايگاه افراد در احكام تفاوت دارد. براى ناشناس رهن وبراى افراد مطمئن بدون رهن. «فرهان مقبوضة فان أمن...» 4- نگذاريد اعتمادها و اطمينانها در معاملات سلب شود. «فان امن بعضكم بعضاً فليؤدّ الذى اؤتمن» فلسفه رهن گرفتن، اطمينان است كه اگر بدون آن اطمينان بود، رهن گرفتن ضرورتى ندارد. 5 - افراد آگاه به حقوق مردم، در برابر مظلومان مسئولند. «ولاتكتموا الشهادة» 6- آنجا كه بيان حقّ لازم است، سكوت حرام است. «ومن يكتمها فانّه اثمٌ قلبه» 7- انحراف درونى، سبب انحراف بيرونى مىشود. قلب گناهكار، عامل كتمان گواهى مىشود. «ولم يكتمها فانّه آثم قلبه» 8 - ايمان به اينكه خداوند همه كارهاى ما را مىداند، سبب پيدايش تقوا وبيان حقايق است. «واللّه بما تعملون عليم» _______________________________ 772) امام باقر عليه السلام فرمود: »لا رهن الاّ مقبوضة« رهن، بدون قبض نمىشود.تهذيب، ج7، ص176. |
||
۳۱ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آيه 284 -------------------------------------------- آيه لِلَّهِ مَا فِى الْسَّمَوَ تِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَإِنْ تُبْدُواْ مَا فِى أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَآءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَآءُ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ ------------------------------------- ترجمه آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، تنها از آنِ خداست. (بنابراين) اگر آنچه را در دل داريد آشكار سازيد يا پنهان داريد، خداوند شما را طبق آن محاسبه مىكند. پس هر كه را بخواهد (وشايستگى داشته باشد) مىبخشد و هر كه را بخواهد (ومستحقّ باشد) مجازات مىكند و خداوند بر هرچيزى تواناست. --------------------------------------- نکته ها علامه طباطبائى در تفسير الميزان مىفرمايد: حالات قلبى انسان دو نوع است: گاهى خطور است كه بدون اختيار چيزى به ذهن مىآيد و انسان هيچگونه تصميمى بر آن نمىگيرد كه آن خطور گناه نيست، چون به دست ما نيست. امّا آن حالات روحى كه سرچشمهى اعمال بد انسان مىشود و در عمق روان ما پايگاه دارد، مورد مؤاخذه قرار مىگيرد. ممكن است مراد آيه از كيفر حالات باطنى انسان، گناهانى باشد كه ذاتاً جنبه درونى دارد و عمل قلب است، مانند كفر و كتمان حقّ، نه مواردى كه مقدّمه گناه بيرونى است. انسان، در برابر روحيّات، حالات و انگيزههايش مسئول است و اين مطلب مكرّر در قرآن آمده است. از آن جمله: * «يؤاخذكم بماكسبت قلوبكم» [773] خداوند شما را به آنچه دلهاى شما كسب نموده است مؤاخذه مىكند. * «فانّه اثم قلبه» [774] براستى كه كتمان كننده، دل او گناهكار است. * «انّالسّمع و البصر والفؤاد كلّ اولئك كان عنه مسئولاً» [775] همانا گوش و چشم و دل، هر كدام مورد سؤال هستند. * «انّ الّذين يحبّون ان تشيع الفاحشة فى الّذين امنوا لهم عذابٌ أليمٌ فى الدّنيا والأخرة» [776]علاقه قبلى به شيوع گناه و فساد در ميان مؤمنان، سبب عذاب دنيا و آخرت است. حضرت على عليه السلام مىفرمايند: مردم بر اساس افكار ونيّات خود مجازات مىشوند. _____________________________ 773) بقره، 225. 774) بقره، 283 . 775) اسراء، 36 . 776) نور، 19 . --------------------------------------------- پيام ها [777] 1- خداوند، هم مالك مطلق است؛ «للّه ما فى السموات و ما فى الارض» و هم عالم مطلق؛ «ان تبدوا...اوتخفوه» و هم قادر مطلق. «واللّه على كلّ شىء قدير» 2- از كوزه همان برون تراود كه در اوست. اعمال انسانها نشانگر طرز تفكّر و اعتقادات درونى آنهاست. «تبدوا ما فى انفسكم» 3- مربّى بايد مردم را ميان بيم واميد نگه دارد. «يغفر، يعذّب» _____________________________ 777) نهجالبلاغه، خطبهى 75. |
||
۳۱ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آيه 285 -------------------------------------------- آيه ءَامَنَ الرَّسُولُ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَمَلَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ --------------------------------------- ترجمه پيامبر به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده ايمان دارد و همه مؤمنان (نيز) به خدا و فرشتگان و كتابها(ى آسمانى) و فرستادگانش ايمان دارند (و مىگويند:) ما ميان هيچ يك از پيامبران او فرق نمىگذاريم (و به همگى ايمان داريم) و گفتند: ما (نداى حقّ را) شنيديم و اطاعت كرديم، پروردگارا! آمرزش تو را (خواهانيم) و بازگشت (ما) به سوى توست. --------------------------------------- نکته ها در اين آيه اصول دين )توحيد، نبوّت، معاد) بيان شده و در آيه بعد، آمادگى انسان براى انجام تكاليف الهى و درخواست رحمت و مغفرت از خدا مطرح مىشود. لذا در حديث آمده است كه اين آيه و آيه بعد ارزش خاصّى دارند و تلاوت آن دو همانند گنج است. تكريم پيامبر لازم است و حساب رسول اللّه صلى الله عليه وآله از ديگران جداست. لذا در اين آيه ابتدا نام رسول خدا و ايمان او آمد و سپس نام مؤمنان و عقايد آنان. ------------------------------------------ پيام ها 1- تبلور مكتب در رهبر است. «آمن الرّسول بما انزل اليه» 2- مبلغان دينى بايد به آنچه دعوت مىكنند، باور داشته باشند. «آمنالرسول...» 3- نزول كتب آسمانى، براى پرورش وتربيت انسانهاست. «من ربّه» 4- ايمان به همه انبيا لازم است، چون تمام انبيا يك هدف دارند. «كتبه ورسله» 5 - زمينهى دريافت مغفرت الهى، ايمان وعمل است. «سمعنا واطعنا غفرانك ربّنا» 6- در كنار ايمان و عمل، باز هم بايد چشم اميد به رحمت و غفران الهى داشت. «سمعنا و اطعنا غفرانك ربّنا» 7- بخشش، از شئون ربوبيّت وزمينهى پرورش است. «غفرانك ربّنا» |
||
۳۱ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آيه 286 -------------------------------------------- آيه لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَآ إِنْ نَّسِيْنَآ أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَآ إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنْتَ مَوْلنَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَفِرِينَ ------------------------------------------- ترجمه خداوند هيچ كس را جز به اندازه توانايىاش تكليف نمىكند، هركس آنچه از كارها (ى نيك) انجام دهد به سود خود انجام داده و آنچه از كارها (ى بد) كسب كرده به ضرر خود كسب كرده است. (مؤمنان مىگويند:) پروردگارا! اگر (در انجام تكاليف چيزى را) فراموش يا خطا نموديم، ما را مؤاخذه مكن. پرودگارا! تكليف سنگين بر ما قرار مده، آن چنان كه (به خاطر گناه و طغيان) بر كسانى كه پيش از ما بودند قرار دادى. پروردگارا! آنچه را (ازمجازات) كه طاقت تحمل آنرا نداريم، بر ما مقرّر نكن و از ما درگذر و ما را بيامرز و در رحمت خود قرارده، تو مولى و سرپرست مايى، پس ما را بر گروه كافران پيروز گردان. ------------------------------------- نکته ها گاهى منشا فراموشى، سهل انگارى خود انسان است كه قابل مؤاخذه مىباشد. چنانكه خداوند مىفرمايد: «كذلك أتَتك اياتنا فنَسيتَها و كذلك اليوم تنسى» [778] آن چنانكه آيات ما بر تو آمد و تو آنها را فراموش كردى، همانگونه امروز نيز تو به فراموشى سپرده مىشوى. لذا در اين آيه از فراموشكارى در كنار خطاكارى، طلب آمرزش مىشود. در ضمن از مجازاتهاى سنگين كه در اثر طغيان و فساد امّتهاى پيشين بر آنها تحميل شد، درخواست عفو مىشود. در اين آيه انسان تمام مراحل لطف را از خداوند مىخواهد: مرحله اوّل عفو است كه محو آثار گناه و عقاب است. مرحله دوّم مغفرت و محو آثار گناه از روح است و مرحله سوّم بهرهگيرى از رحمت پروردگار و پيروزى بر كافران مىباشد. «لايكلّف اللّه نفساً الاّ وُسعها» در آيات ديگر نيز فرموده است: «ما جعل عليكم فى الدين من حرج» [779] و «يريد اللّه بكم اليسر» [780] پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله نيز فرموده است: من به دين آسان و سهل مبعوث شدهام. [781] _____________________________ 778) طه، 126 . 779) حج، 78. 780) بقره، 185. 781) بعثنى بالحنيفية السهلة السمحة« بحار، ج 22، ص263. ------------------------------------------- پيام ها 1- تكاليف الهى، بيش از توان انسان نيست. «لا يكلّف اللّه نفساً الا وسعها» اسلام، دينِ آسانى است، نه سختگيرى. 2- اعمال ما آثارى دارد كه بازتابش به خود ما برمىگردد. «لها ما كسبت وعليها ما...» 3- انسان، آزاد و صاحب اختيار است. «لها ما كسبت» 4- انجام يا ترك دستورات الهى، سود وضررش براى خود ماست. «لها... عليها» 5 - كسانى كه مىگويند: «سَمِعنا واطعَنا» وسراپا عادل ومتّقى هستند، بازهم از خطا ونسيانهاى خود نگرانند ودعا مىكنند. «ان نسينا او أخطأنا» 6- به تاريخ گذشتگان وحوادث تلخ آنان بنگريم تا درس عبرت گرفته وبه خدا پناه ببريم. «كما حَمَلتْه على الّذين من قبلنا» 7- آداب دعا آن است كه ابتدا به ضعف خود اقرار كنيم؛ «لا طاقة لنا» سپس به عظمت خداوند گواهى دهيم؛ «انت مولينا» آنگاه خواست خود را مطرح كنيم. «واعف عنّا واغفرلنا وارحمنا» 8 - پيروزى اسلام بر كفر، خواسته دائمى مؤمنان است. «وانصرناعلىالقومالكافرين» |
||
۳۱ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
آیه 1 آیه 2 آیه 3 آیه 4 آیه 5 آیه 6 آیه 7 |
||
۳۱ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
آيه 01 آيه 02 آيه 03 آيه 04 آيه 05 آيه 06 آيه 07 آيه 08 آيه 09 آيه 10 آيه 11 آيه 12 آيه 13 آيه 14 آيه 15 آيه 16 آيه 17 آيه 18 آيه 19 آيه 20 آيه 21 آيه 22 آيه 23 آيه 24 آيه 25 آيه 26 آيه 27 آيه 28 آيه 29 آيه 30 آيه 31 آيه 32 آيه 33 آيه 34 آيه 35 آيه 36 آيه 37 آيه 38، 39 آيه 40 آيه 41 آيه 42 آيه 43 آيه 44 آيه 45 آيه 46 آيه 47 آيه 48 آيه 49 آيه 50 آيه 51 آيه 52 آيه 53 آيه 54 آيه 55 آيه 56 آيه 57 آيه 58 آيه 59 آيه 60 آيه 61 آيه 62 آيه 63 آيه 64 آيه 65 آيه 66 آيه 67 آيه 68 آيه 69 آيه 70 آيه 71 آيه 72 آيه 73 آيه 74 آيه 75 آيه 76 آيه 77 آيه 78 آيه 79 آيه 80 آيه 81 آيه 82 آيه 83 آيه 84 آيه 85 آيه 86 آيه 87 آيه 88 آيه 89 آيه 90 آيه 91 آيه 92 آيه 93 آيه 94 آيه 95 |
||
۸ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |