در حال دیدن این عنوان: |
۷۵ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 200 ------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ واتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ --------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! (در برابر مشكلات و هوسها) استقامت كنيد و (در برابر دشمنان نيز) پايدار باشيد (و ديگران را به صبر دعوت كنيد) و از مرزها مراقبت كنيد و از خداوند پروا داشته باشيد، شايد كه رستگار شويد. ---------------------------------------------- نکته ها اين آيه، صبر در برابر انواع حوادث و مصائب را توصيه مىكند؛ در مرحلهى اوّل در برابر ناگوارىهاى شخصى و هوسها صبر كنيد. «اصبروا» در مرحلهى دوّم در برابر فشارهاى كفّار، مقاومت بيشتر كنيد. «صابروا» در مرحلهى سوّم در حفظ مرزهاى جغرافيايى از هجوم دشمن، حفظ مرزهاى اعتقادى و فكرى، از طريق مباحثات علمى و حفظ مرز دلها، از هجوم وسوسهها بكوشيد. «رابطوا» كلمهى «رابطوا» از ريشهى «رباط» به معناى بستن چيزى در مكانى است. به كاروانسرا نيز به اين دليل رُباط مىگويند كه كاروانها در آنجا اتراق كرده و مالالتجاره و اسب و شترها را در آنجا نگه مىدارند. همچنين به قلبى كه محكم و بسته به لطف خدا باشد، رُباط گفته مىشود. كلماتِ «ارتباط»، «مربوط» و «رباط» ريشهى واحدى دارند. در روايات، «رابطوا» به معناى انتظار اقامهى نماز آمده است.[1] گويا مسلمانان دل و جان خود را با پيوندى كه در نماز ايجاد مىكنند، محكم مىسازند. امام صادق عليه السلام فرمود: «اصبروا على الفرائض» در برابر واجبات صبر كنيد. «صابروا على المصائب» در برابر مشكلات صبر كنيد. «ورابطوا على الائمّه» از پيشوايان خود دفاع كنيد.[2] رسول خداصلى الله عليه وآله فرمودند: «اصبروا على الصَلَوات الخمس وصابروا على قتال عدوّكم بالسيف ورابطوا فى سبيلاللَّه لعلّكم تفلحون» بر نمازهاى شبانه روزى پايدارى كنيد ودر جهاد با دشمن، فعّال ودر راه خدا با يكديگر هماهنگ باشيد تا رستگار شويد. [3] __________________________ 1) تفسير مجمعالبيان. 2) كافى، ج2، ص 81. 3) درّالمنثور، ج2، ص418. --------------------------------------- پيام ها 1- در سايهى ايمان، به كمالات مىرسيد. «يا ايها الّذين امنوا اصبروا و صابروا...» 2- تا در مشكلات فردى صابر نباشيد، نمىتوانيد در برابر دشمنان دين مقاومت كنيد. ابتدا «اصبروا» سپس «صابروا» 3- از ديگران عقب نمانيد، اگر كفّار در كفر خود مقاومت مىكنند، كشته مىدهند و مال خرج مىكنند، شما نيز در راه خدا با جان و مال پايدارى كنيد. «صابروا» 4- مسلمانان بايد مشكلات يكديگر را تحمل كنند، و يكديگر را به صبر سفارش كنند. «صابروا» 5 - اسلام، دين ارتباط است. ارتباط با مردم، خدا و پيامبران. «رابطوا» 6- صبر و مصابره و مرابطه بايد جهتدار باشد و در مسير تقوى و رضاى الهى قرار گيرد، وگرنه كفّار هم اين امور را دارند. «صابروا و رابطوا واتقوااللَّه» 7- اسلام دين جامعى است، صبر و تقوى در كنار توجّه به مرزها بيان شده است. «اصبروا... رابطوا» 8 - تقوى، مرتبهاى بالاتر از ايمان است. «امنوا... واتقوا» 9- صبر، زمينهى رسيدن به سعادت و پيروزى است. «لعلّكم تفلحون» سيماى سوره نساء اين سوره يكصد و هفتاد و شش آيه دارد و در مدينه نازل شده است. محتواى آن، دعوت به ايمان و عدالت، عبرت از اُمّتهاى پيشين، قطع رابطهى دوستانه با دشمنان خدا، حمايت از يتيمان، احكام ازدواج و ارث، لزوم اطاعت از رهبر الهى، هجرت، جهاد در راه خدا و... است. و از آنجا كه سى و پنج آيهى اوّل اين سوره، پيرامون مسائل خانوادگى است، به سورهى نساء (زنان) نامگذارى شده است. |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
توضیحات ايه 1 ايه 2 ايه 3 ايه 4 ايه 5 ايه 6 ايه 7 ايه 8 ايه 9 ايه 10 ايه 11 ايه 12 ايه 13 ايه 14 ايه 15 ايه 16 ايه 17 ايه 18 ايه 19 ايه 20 ايه 21 ايه 22 ايه 23 ايه 24 ايه 25 ايه 26 ايه 27 ايه 28 ايه 29 ايه 30 ايه 31 ايه 32 ايه 33 ايه 34 ايه 35 ايه 36 ايه 37 ايه 38 ايه 39 ايه 40 ايه 41 ايه 42 ايه 43 ايه 44 ايه 45 ايه 46 ايه 47 ايه 48 ايه 49 ايه 50 ايه 51 ايه 52 ايه 53 ايه 54 ايه 55 ايه 56 و 57 ايه 58 ايه 59 ايه 60 ايه 61 ايه 62 و 63 ايه 64 ايه 65 ايه 66 ايه 67 ايه 68 ايه 69 ايه 70 ايه 71 ايه 72 ايه 73 ايه 74 ايه 75 ايه 76 ايه 77 ايه 78 ايه 79 ايه 80 ايه 81و 82 ايه 83 ايه 84 ايه 85 ايه 86 ايه 87 و 88 ايه 89 ايه 90 ايه 91 ايه 92 ايه 93و 94 ايه 95 ايه 96 ايه 97 ايه 98 ايه 99 ايه 100 |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا توضيحات سيماى سوره نساء اين سوره يكصد و هفتاد و شش آيه دارد و در مدينه نازل شده است. محتواى آن، دعوت به ايمان و عدالت، عبرت از اُمّتهاى پيشين، قطع رابطهى دوستانه با دشمنان خدا، حمايت از يتيمان، احكام ازدواج و ارث، لزوم اطاعت از رهبر الهى، هجرت، جهاد در راه خدا و... است. و از آنجا كه سى و پنج آيهى اوّل اين سوره، پيرامون مسائل خانوادگى است، به سورهى نساء (زنان) نامگذارى شده است. |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 1 --------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمْ الَّذِى خَلَقَكُم مِّنْ نَّفْسٍ وَحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَآءً وَاتَّقُواْ اللَّهَ الَّذِى تَسَآءَلُونَ بِهِ وَا لْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً ---------------------------------------- ترجمه اى مردم! از پروردگارتان پروا كنيد، آن كس كه شما را از يك نفس آفريد و همسرش را نيز از (جنس) او آفريد و از آن دو، مردان و زنان بسيارى را (در روى زمين) پراكنده ساخت واز خدايى كه (با سوگند) به او از يكديگر درخواست مىكنيد، پروا كنيد. و (نسبت) به ارحام نيز تقوا پيشه كنيد (وقطع رحم نكنيد) كه خداوند همواره مراقب شماست. -------------------------------------- نکته ها اميرالمؤمنين علىعليه السلام فرمودند: صلهى رحم كنيد، گرچه با سلام دادن باشد، خداوند فرمود: «و اتّقوا اللّه... و الارحام...»[1] _________________________ 1) كافى، ج2، ص 150. --------------------------------------- پيام ها 1- آغاز سورهى خانواده، با سفارش به تقوا شروع شده است، يعنى بنيان خانواده، بر تقواست و مراعات آن بر همه لازم است. «يا ايّها الناس اتّقوا» 2- خلقت و تربيت انسان، هر دو به دست خداست، پس پروا و اطاعت هم بايد از او باشد. «اتّقوا ربكم الّذى خلقكم» 3- همهى انسانها از يك نوعند، پس هر نوع تبعيض نژادى، زبانى، اقليمى و... ممنوع است. «خلقكم من نفس واحدة» 4- زن و مرد در آفرينش وحدت دارند و هيچكدام از نظر جنسيّت بر ديگرى برترى ندارند. «خلق منها زوجها» 5 - همهى انسانها در طول تاريخ، از يك پدر ومادرند. «بثّ منهما رجالاً...» روايات دربارهى ازدواج فرزندان آدم دو نوع است، آنچه با قرآن هماهنگ است، رواياتى است كه مىگويد فرزندان آدم با يكديگر ازدواج كردند.[1] 6- در مسائل تربيتى، تكرار يك اصل است. «اتّقوا ربّكم... اتّقوا اللّه» 7- رعايت حقوق خانواده و خويشاوندان، لازمهى تقواست. «اتّقوا اللّه... والارحام» امام باقرعليه السلام فرمود: قرابت دلبستگان پيامبرصلى الله عليه وآله را بايد با موّدت مراعات كرد.[2] ______________________________ 1) تفسير الميزان. 2) بحار، ج 23، ص 257. |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 2 --------------------------------------------- آيه وَءَاتُواْ الْيَتَمَى أَمْوَ لَهُمْ وَلَا تَتَبَدَّلُواْ الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ وَلَا تَأْكُلُواْ أَمْوَلَهُمْ إِلَى أَمْوَ لِكُمْ إِنَّهُ كَانَ حُوباً كَبِيراً ---------------------------------------------- ترجمه و اموال يتيمان را به آنان (باز) دهيد و اموال بد (خودتان) را با اموال خوبِ (يتيمان) تبديل نكنيد و اموال آنان را با اموال خود نخوريد، همانا اين (تصرّفاتِ ظالمانه) گناهى بزرگ است. ------------------------------------------------- پيام ها 1- اموال يتيمان را بايد به آنان پس داد، هرچند خود ندانند يا فراموش كنند. «آتوا اليتامى أموالهم» 2- اسلام، حامى طبقهى محروم و ضعيف است. «اليتامى» 3- كودكان يتيم، حقّ مالكيّت دارند. «اموالهم» 4- ممانعت، تبديل وكاستن از مال يتيم، گناه بزرگ است. «انّه كان حوباً كبيراً» 5 - گناهان، كبيره و صغيره دارند. «حوباً كبيراً» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 3 --------------------------------------------- آيه وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُواْ فِى الْيَتَمَى فَانْكِحُواْ مَا طَابَ لَكُمْ مِّنَ النِّسَآءِ مَثْنَى وَثُلَثَ وَرُبَعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ فَوَحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَنُكُمْ ذَ لِكَ أَدْنَى أَلَّا تَعُولُواْ ---------------------------------------------- ترجمه و اگر مىترسيد كه عدالت را دربارهى (ازدواج با) دختران يتيم مراعات نكنيد، (از ازدواج با آنان صرفنظر نماييد و) با زنان دلخواه (ديگر) ازدواج كنيد، دوتا، سهتا، يا چهار تا. پس اگر ترسيديد كه (ميان همسران) به عدالت رفتار نكنيد، پس يك همسر (كافى است) يا (به جاى همسر دوّم از) كنيزى كه مال شماست (كام بگيريد، گرچه كنيز هم حقوقى دارد كه بايد مراعات شود) اين نزديكتر است كه ستم نكنيد. ------------------------------------------------ نکته ها بعضى مردان، دختران يتيم را براى تكفّل و سرپرستى به خانه مىبردند، بعد هم با آنان، با مهريهى كم ازدواج كرده و به آسانى هم آنان را طلاق مىدادند. آيه نازل شد كه اگر از بىعدالتى بيم داريد، با زنان ديگر ازدواج كنيد. آيهى قبل، دربارهى رعايت عدالت در اموال يتيمان بود، اين آيه، فرمان عدالت در ازدواج با دختران يتيم است. دربارهى حكمتِ تعدّد زوجات، مىتوان به موارد زير اشاره نمود: الف: تلفات مردها در جنگها و حوادث بيشتر است و زنانى بيوه مىشوند. ب: جوانان، كمتر حاضرند با بيوه ازدواج كنند. ج: همهى زنان بيوه و بىهمسر، تقواى كافى و قدرت كنترل خود را ندارند. د: زنان در هرماه، مدّتى عذر دارند و مسائل زناشويى تعطيل است. نتيجه آنكه براى حفظ حقوق بيوهها طبق شرايطى مرد مىتواند همسر دوّم بگيرد تا مشكل هر دو طرف حل شود. سؤال: در اين آيه مسئلهى بىعدالتى به صورت مشكوك بيان شده است: «ان خفتم الا تقسطوا»، امّا در آيه 129 همين سوره مىفرمايد: «لن تستطيعوا» كه شما قدرت آن را نداريد، اين دو آيه را چگونه مىتوان جمع نمود؟ پاسخ: در مسائل مادّى مانند لباس، مسكن، خوراك و همخوابى بايد عادل باشيد و اگر مىترسيد عادل نباشيد برنامه ديگرى را براى خود تنظيم كنيد، ولى در آيه 129 مىفرمايد: شما هرگز قدرت بر عدالت نداريد كه مراد عدالت در علاقه و تمايلات قلبى است چون علاقه در اختيار انسان نيست تا بتواند آن را يكسان تقسيم كند. اين پاسخ با استفاده از حديثى از امام صادقعليه السلام مىباشد.[1] _________________________________ 1) وسائل، ج 21، ص 345. -------------------------------------------------- پيام ها 1- اسلام، حامى محرومان، به ويژه يتيمان و بالاخص دختران يتيم است، آن هم در مسألهى عفّت و زناشويى و پرهيز از سوء استفاده از آنان. «...فىاليتامى» 2- لازم نيست براى ترك ازدواج با يتيمان، يقين به بىعدالتى داشته باشيم، احتمال و ترس از آن هم كافى است. «ان خفتم» 3- در انتخاب همسر، مىتوان سراغ ايتام رفت، مگر آنكه خوف بىعدالتى باشد. «ان خفتم... فانكحوا» 4- در انتخاب همسر، تمايل قلبى يك اصل است. «طاب لكم» 5 - اسلام، با تعدّد همسر براى مرد، فىالجمله موافق است. «فانكحوا... مثنى و ثلاث و رباع فان خفتم... فواحدة» 6- تعدّد زوجات، هم محدود به چهار همسر است و هم مشروط به مراعات. ه است.[1] «فانكحوا... رباع فان خفتم... فواحدة» _______________________________________ 1) تفسير نورالثقلين، ج1، ص439 ؛ كافى، ج5، ص363. |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 4 -------------------------------------------- آيه وَءَاتُواْ النِّسَآءَ صَدُقَتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَىْءٍ مِّنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنِيئاً مَّرِيئاً ------------------------------------------ ترجمه ومهر وكابين زنان را به صورت هديه و با رغبت بدهيد و اگر با ميل و رغبت خويش چيزى از آن را به شما بخشيدند، آنرا حلال وگوارا مصرف كنيد. ----------------------------------------- نکته ها كلمهى «نِحلَة» به گفتهى راغب اصفهانى، از «نَحل» به معناى زنبور عسل است. چون زنبور عسل به مردم عسل مىبخشد و توقّعى هم ندارد، به هديه هم «نحلة» گفته مىشود. البتّه بعضى مفسّرين «نحلة» را به معناى «دَين» گرفتهاند. يعنى مهريّه، دَين و بدهى قطعى مرد است. در حديث است: بهترين اموال خويش را براى سه مصرف قرار دهيد: 1- مهريّه. 2- حج. 3- كفن. اگر بهترين اموال را صرف مهريّه كنيد، فرزندان شما صالح مىشوند.[1] __________________________ 1) تفسير اطيبالبيان ذيل آيه. --------------------------------------- پيام ها 1- پرداخت مهريّه به زن حقّ او و الزامى است. «و آتوا النساء...» 2- مهريّه، نرخ زن نيست، بلكه نشانهى صداقت مرد در علاقه و دوستى به همسر است. «صدقاتهن» 3- زن، مالك مهريهى خود است. پدر و بستگان زن، حقّ گرفتن مهريهى او را براى خود ندارند.[1] «آتوا النّساء صدقاتهن» 4- مهريّه، بهاى زن نيست، بلكه هديهى مرد به همسرش مىباشد. «نحلة» 5 - زن، در گرفتن يا بخشيدن مهريه، آزاد و مستقل است. «فان طبن لكم» 6- مال گوارا، مالى است كه صاحبش آنرا با طيب خاطر و رضايت ببخشد. «فان طبن... هنيئاً» 7- رضايت ظاهرى كافى نيست. رضايت قلبى لازم است. بخششهاى اكراهى، اجبارى و يا رودربايستى اعتبار ندارد. «طبن... نفساً» 8 - مهر و هبه، از اسباب مالك شدن است. «صدقاتهنّ، فَان طبن لكم عن شىء» 9- زنان تحت تأثير عواطف همهى مهر خود را نبخشند. «شىء منه» _____________________________ 1) چون در جاهليّت و بعضى اقوام، مهريه زن را پدر يا بستگان مىگرفتند، خداوند در قرآن، ابتدا نام گيرنده را برد و فرمود: «و اتوا النساء» مهريه را به خود زن بدهيد و نفرمود: «واتوا صدقات النساء» مهريه زنان را بپردازيد، تا گيرنده هر كه بتواند باشد. |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 5 ----------------------------------------- آيه وَلَا تُؤْتُواْ السُّفَهَآءَ أَمْوَ لَكُمْ الَّتى جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَماً وَ ارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلاً مَّعْرُوفاً ----------------------------------------- ترجمه و اموال خود را كه خداوند وسيلهى برپائى زندگى شما قرار داده، به دست سفيهان ندهيد (ولى) رزق و مخارج آنان را از درآمد آن بدهيد و آنان را بپوشانيد و با آنان سخن شايسته و نيكو بگوييد. ----------------------------------------- نکته ها در روايات، افراد شرابخوار و فاسق، سفيه خوانده شدهاند.[1] پس اموال عمومى نبايد در دست چنين افرادى قرار گيرد، زيرا مال، قوام جامعه است و سپردن هرگونه مقام و مسئوليتِ مالى به اين افراد، خيانت به جامعه است. امام صادقعليه السلام به شخصى فرمودند: مال خود را حفظ كن، چون مال موجب قوام دين تو است. و آنگاه اين آيه را تلاوت فرمودند. «و لاتؤتوا السفهاء اموالكم التى جعل اللّه لكم قياماً...»[2] امام باقرعليه السلام دربارهى معناى «السفهاء» فرمودند: مقصود كسى است كه به او اطمينان ندارى.[3] _____________________________ 1) كافى، ج 5، ص 299. 2) وسائل، ج 7، ص126. 3) وسائل، ج 16، ص 369. ---------------------------------------------- پيام ها 1- سفيه، از تصرّف در مال خود ممنوع است. «لاتؤتوا السفهاء» 2- مالى كه سبب برپا ماندن جامعه است، نبايد در اختيار سفيه باشد. «اموالكم التى... قياماً» 3- حاكم شدن سفيه حتّى بر اموال خود، ضربهى اقتصادى به جامعه است و جامعه نست به اموال شخصى افراد حقّ دارد. «اموالكم» به جاى «اموالهم» 4- در برخوردها، به مصالح اقتصادى جامعه و رشد فكرى افراد بايد توجّه كرد، نه عواطف و ترحّمهاى گذرا. «لاتؤتوا السفهاء اموالكم» 5 - مال و ثروت، قوام زندگى و اهرم نظام است. «جعل اللّه لكم قياماً» 6- سرمايه نبايد راكد بماند. اموال يتيمان و سفيهان هم، بايد در مدار توليد و سوددهى قرار گيرد و از درآمدش زندگى آنان بچرخد، نه از اصل مال. «وارزقوهم فيها» به جاى «منها» 7- به ابعاد روحى و شخصيّت محرومان بايد توجّه كرد. «قولوا لهم قولاً معروفا» 8 - ممنوع كردن افراد از تصرّف در اموالشان، واكنش دارد. چارهى آن برخورد و سخن نيكوست. «قولاً معروفا» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 6 --------------------------------------- آيه وَابْتَلُواْ الْيَتَمَى حَتَّى إِذَا بَلَغُواْ النِّكَاحَ فَإِنْ ءَاَنَسْتُمْ مِّنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُواْ إِلَيْهِمْ أَمْوَلَهُمْ وَلَا تَأْكُلُوهَآ إِسْرَافاً وَبِدَاراً أَنْ يَكْبَرُواْ وَ مَنْ كَانَ غَنِيّاً فَلْيَسْتَعْفِفْ وَمَنْ كَانَ فَقِيراً فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ فَإِذَا دَفَعْتُمْ إِلَيْهِمْ أَمْوَ لَهُمْ فَأَشْهِدُواْ عَلَيْهِمْ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيباً ------------------------------------------ ترجمه و يتيمان را بيازماييد، تا هنگامى كه به (سنّ بلوغ و ازدواج) برسند، پس اگر در آنان رشدى (فكرى) يافتيد، اموالشان را به ايشان برگردانيد و آن را به اسراف و شتاب، از (بيم) اينكه بزرگ شوند (و اموالشان را از شما بگيرند) مصرف نكنيد. وهر (قيّم وسرپرستى) كه بىنياز است، عفّت به خرج دهد (و از گرفتن حقالزّحمهى امور يتيمان چشم بپوشد) وآن كه نيازمند است، به مقدار متعارف (در برابر نگهدارى از مال يتيم) مىتواند ارتزاق كند. پس هرگاه اموالشان را به آنان ردّ كرديد، (افرادى را) بر آنان گواه وشاهد بگيريد. (اين گواهى براى حفظ حقوق يتيمان است، وگرنه) خدا براى محاسبه كافى است. --------------------------------------------- پيام ها آيين نامهى پرداخت اموال يتميان 1- يتيمان را پيش از بلوغ، از نظر رشد اقتصادى، آزمايش كرده و با كارآموزى و ياددادن روش دادوستد انان را رشد دهيد. «وابتلوا اليتامى...» 2- يتيم، زير نظر ولىّ خود، حقّ تصرّف در مال خود را دارد. لازمهى عمل به «وابتلوا»، آن است كه يتيم زير نظر ولىّ خود تصرّف كند، تا آزمايش شود. 3- براى در اختيار داشتن سرمايه، علاوه بر بلوغ جنسى، بلوغ اقتصادى و اجتماعى هم لازم است. «اذابلغوالنكاح فان آنستم منهم رشداً» امام صادقعليه السلام فرمودند: مراد از «آنستم رشدا» اين است كه بتواتند مال خود را حفظ كند.[1] 4- در سپردن اموال يتيم به او، حدس و گمان كافى نيست. بايد اطمينان به رشد داشته باشيد. «آنستم منهم رشداً» 5 - مالكيّت، همواره همراه با جواز تصرّف نيست. يتيم مالك هست، امّا تا رشد نيابد، حقّ تصرّف ندارد. «فَان انستم منهم رُشداً» 6- افراد متمكّن، خدمات اجتماعى را بدون چشمداشت انجام دهند. «من كان غنياً فليستعفف» 7- در گرفتن حقّالزّحمه، حدّ متعارف را در نظر بگيريد. «فليأكل بالمعروف» امام صادقعليه السلام فرمودند: مراد از «فلياكل بالمعروف» به مقدارى است كه شكم خود را سير كند.[2] 8 - هم اموال يتميان را حفظ كنيد، هم با شاهد گرفتن و جلوگيرى از اختلافات و تهمتهاى آينده، آبروى خود را حفظ كنيد. «فاشهدواعليهم» 9- گواهى مردم، براى حفظ عزّت دنياست و گواهى خدا براى عزّت آخرت. «وكفى باللّه حسيباً» 10 - گواه گرفتن در جامعه، نزاع را خاتمه مىدهد، ولى حساب قيامت همچنان پابرجاست. «وكفى باللّه حسيباً» ___________________________ 1) منلايحضرهالفقيه، ج4، ص223. 2) كافى، ج 5، ص130. |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |