در حال دیدن این عنوان: |
۱۷ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 124 -------------------------------------- آيه وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّلِحَتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيراً ------------------------------------------- ترجمه و هر كس كارهاى شايسته انجام دهد، چه مرد باشد و چه زن، در حالى كه مؤمن باشد پس آنان به بهشت وارد مىشوند و كمترين ستمى به آنان نمىشود. ------------------------------------------- نکته ها كلمهى «نقير» از نوكزدن گرفته شده و به گودى هستهى خرما كه گويا نوك خورده است، گفته مىشود. در آيهى قبل «من يعمل سوء» بود، اينجا «يعمل من الصالحات»، يعنى كيفر و پاداش، هر دو بر پايهى «عمل» است. در اين آيه بهشت، و در آيهى 97 سورهى نحل، علاوه بر آن «حيات طيّبه» بيان شده است: «من عمل صالحاً من ذكر او انثى و هو مؤمن فلنحيينه حياة طيبة ولنجزينهم اجرهم باحسن ماكانوا يعملون» ------------------------------------------- پيام ها 1- عامل ورود به بهشت، ايمان و عمل صالح است، نه نژاد و ادّعا و آرزو (كه در آيهى قبل مطرح بود). «ليس بأمانيّكم... من يعمل من الصالحات...» 2- همهى نژادها، رنگها، ملل و طبقات، در بهرهگيرى از لطف خدا يكسانند. «من يعمل» 3- با انجام قسمتى از كارهاى صالح، به بهشت اميد داشته باشيد. چون كمال بىنهايت است و قدرت كسب انسان محدود. «من الصالحات» 4- زن و مرد، در رسيدن به كمالات معنوى برابرند. «من ذكر و أنثى» بر خلاف اعتقادات گروهى از يهود و مسيحيان.[1] 5 - ايمان، شرط قبولى اعمال است و خدمات انسانهاى بى ايمان، در همين دنيا جبران مىشود و ارزش اخروى ندارد.[2] «من يعمل... و هو مؤمن» 6- جزاى مؤمنِ نيكوكار بهشت است. «فاؤلئك يدخلون الجنّة» 7- كارهاى نيك، گرچه اندك باشد ارزش دارد. «ولايظلمون نقيراً» -------------------------------------- 1) تفسير فرقان. 2) تفسير الميزان. |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 125 ----------------------------------------- آيه وَمَنْ أَحْسَنُ دِيناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيْمَ حَنِيفاً وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلاً -------------------------------------- ترجمه و دين و آيين چه كسى بهتر از آن كس است كه خود را تسليم خدا كرده، در حالى كه نيكوكار است و از آيين ابراهيمِ حقگرا پيروى كرده است؟ و خداوند، ابراهيم را به دوستى خود برگزيد. --------------------------------------- نکته ها در دو آيهى قبل، اصل را بر «عمل» دانست، نه انتساب به اسلام يا مسيحيّت. اين آيه براى جلوگيرى از اين است كه پنداشته نشود همهى اديان وعقايد يكسانند. مخفى نماند كه تسليم خدا بودن از رضا به قضاى او بالاتر است. چون در رضا، انسانِ راضى خود را كسى مىداند ولى در تسليم، انسان براى خود ارزشى در برابر خدا قائل نيست.[1] «حَنيف» يعنى كسى كه از راه انحرافى به حقّ گرويده است، بر عكس «جنيف» كه كسى را گويند كه از حقّ به باطل گرويده است. «خَليل» يا از ريشهى «خُلَّت» به معناى دوستى است، يا از «خَلَّت» به معناى نياز است، ولى معناى اوّل مناسبتر است. طبق روايات، مقام خليل اللّهى ابراهيم، به خاطر سجدههاى بسيار، اطعام مساكين، نماز شب، رد نكردن سائل و مهمان نوازى او بوده است.[2] پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله تابع آيين ابراهيم است. «اوحينا اليك ان اتبع ملة ابراهيم حنيفاً»[3] ابراهيم، «خليل اللّه» است و محمّد، «حبيب اللّه».[4] كسانى كه وجههى خود را الهى كنند، برندهاند. چون «كل شىءهالك الا وجهه»[5] جز وجه الهى، همه چيز فانى است. ___________________________________ 1) تفسير اطيبالبيان. 2) تفسير نورالثقلين. 3) نحل، 123. 4) درّالمنثور، ج2 ص230. 5) قصص، 88. --------------------------------------- پيام ها 1- برترين آيين، پيروى از دين ابراهيم است. «و من احسن ديناً» 2- تسليم در برابر خداوند واحسان به مردم از اصول اديان الهى است. «اَسلم... و هو محسن» 3- مكتب، بر پايهى ايمان و عمل، هر دو استوار است و هر كدام بدون ديگرى ناقص است. «اسلم...و هو محسن» 4- بهترين الگوهاى مردم كسانى هستند كه خداوند آنان را براى خود برگزيده است. «و اتّبع ملّة ابراهيم حنيفاً و اتّخذ اللَّه ابراهيم خليلاً» 5 - هر كس از باطل روى گرداند خود را آماده مقام خليل اللّهى مىكند. «حنيفاً و اتّخذ اللَّه ابراهيم خليلاً» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 126 ------------------------------------- آيه وَلِلَّهِ مَا فِيالسَّموَاتِ وَمَا فِيالْأَرْضِ وَكَانَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطاً ------------------------------------- ترجمه و آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است تنها از آن خداوند است. و خداوند همواره بر هر چيز احاطه دارد. ----------------------------------------- نکته ها خداوند بر همهى مخلوقاتش احاطهى كامل دارد. احاطهى قهر و تسخير، احاطهى علم و تدبير و احاطهى خلق و تغيير. ---------------------------------------- پيام ها 1- چون همه چيز از آن اوست، پس بايد تنها در مقابل ارادهى حكيمانهى او تسليم بود. (اشاره به آيهى قبل) «و من اسلم وجهه للّه... للّه ما فى السموات» 2- انتخاب ابراهيم به عنوان دوست (آيه قبل)، به خاطر نياز خداوند نيست. انسانهاى برگزيده نيز مملوك او هستند. «ابراهيم خليلاً و لله ما فى السموات...» 3- مالكيّت مطلقه، همراه با علم و احاطهى كامل بر مملوك، مخصوص خداست. «بكل شىء محيط» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 127 ------------------------------------------ آيه وَلِلَّهِ مَا فِيالسَّموَاتِ وَمَا فِيالْأَرْضِ وَكَانَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطاً ------------------------------------------- ترجمه و آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است تنها از آن خداوند است. و خداوند همواره بر هر چيز احاطه دارد. ------------------------------------------- نکته ها خداوند بر همهى مخلوقاتش احاطهى كامل دارد. احاطهى قهر و تسخير، احاطهى علم و تدبير و احاطهى خلق و تغيير. ---------------------------------------------- پيام ها 1- چون همه چيز از آن اوست، پس بايد تنها در مقابل ارادهى حكيمانهى او تسليم بود. (اشاره به آيهى قبل) «و من اسلم وجهه للّه... للّه ما فى السموات» 2- انتخاب ابراهيم به عنوان دوست (آيه قبل)، به خاطر نياز خداوند نيست. انسانهاى برگزيده نيز مملوك او هستند. «ابراهيم خليلاً و لله ما فى السموات...» 3- مالكيّت مطلقه، همراه با علم و احاطهى كامل بر مملوك، مخصوص خداست. «بكل شىء محيط» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 128 ----------------------------------------- آيه وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزاً أَوْ إِعْرَاضاً فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحاً وَالصُّلْحُ خَيْرٌ وَأُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَإِنْ تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيراً ------------------------------------------- ترجمه و اگر زنى از شوهرش بيم ناسازگارى يا اعراض داشته باشد بر آن دو باكى نيست كه به گونهاى با يكديگر صلح كنند (گرچه با چشمپوشى بعضى از حقوقش باشد) و صلح بهتر است، ولى بخل وتنگنظرى، در نفْسها حاضر شده (ومانع صلح) است، واگر نيكى كنيد و تقوا ورزيد، پس بدانيد كه همانا خداوند به آنچه مىكنيد آگاه است. --------------------------------------------- نکته ها «نُشوز»، از ريشهى «نشز» - زمين بلند - و معناى آن طغيان است. در آيهى 34 سخن از نشوز زن بود «تخافون نشوزهنّ» و اينجا كلام از نشوز وسركشى مرد است. «شُحّ» در زن، نپوشيدن لباس خوب و ترك آرايش است. و در مرد، نپرداختن مهريّه و نفقه و نشان ندادن علاقه. رافعبن خديج دو همسر داشت، يكى پير و ديگرى جوان. همسر مسنّ را به خاطر اختلافهايى طلاق داد و پيش از تمام شدن عدّه، به او گفت: اگر حاضر باشى به اين شرط با تو آشتى مىكنم كه اگر همسر جوانم را مقدّم داشتم صبر كنى، وگرنه پس از تمام شدن مدّت عدّه، از هم جدا مىشويم. زن، آشتى را پذيرفت. سپس اين آيه نازل شد. امام صادقعليه السلام در ذيل آيه فرمود: اين آيه مربوط به كسى است كه از همسرش لذّتى نمىبرد و بناى طلاقش را دارد، زن مىگويد: مرا طلاق نده، اگر خواستى همسر ديگرى بگير و مرا هم داشته باش.[1] _______________________________ 1) كافى، ج6، ص145 ؛ وسائل، ج21، ص 351. ------------------------------------------------- پيام ها 1- علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد. در مسائل خانوادگى قبل از آنكه كار به طلاق بكشد بايد چارهاى انديشيد. «خافت» 2- گذشت از حقّى براى رسيدن به مصلحت بالاتر وحفظ خانواده، مانعى ندارد و بهتر از پافشارى براى گرفتن حقّ است. «فلا جناح» 3- در مسائل خانواده، مرحلهى اوّل اصلاح خود زوجين، بدون دخالت ديگران است. اگر نشد، ديگران دخالت كنند. «ان يصلحا بينهما» 4- بهرهى همسر از همسر، حقّى قابل گذشت است. حكمى نيست كه قابل تغيير نباشد. «لا جناح عليهما ان يصلحا» 5 - حقّ خانواده بيش از حقّ شخصى زن يا مرد است. به خاطر حفظ خانواده، بايد از حقّ شخصى گذشت. «والصلح خير» 6- صلح، هميشه با پرداخت مال نيست. گاهى گذشت از حقّ، زمينهساز مصالحه و آشتى است. و بخل مانع آن است. «و اُحضرت الانفس الشُح» 7- رمز تزلزل بسيارى از خانوادهها، تنگ نظرى و بخل و حرصى است كه انسان را احاطه كرده است. «واُحضرت الانفس الشح» 8 - گذشت مرد از تمايلات جنسى و رعايت عدالت ميان دو همسر، از نمونههاى تقوا و احسان است. «ان تحسنوا و تتّقوا» 9- نظام حقوقى اسلام با نظام اخلاقى آن آميخته است. «يُصلحا.... تحسنوا» 10- چه گذشتن از حقّ خود و چه نيكى به همسر، همه در محضر خداوند است. «فان الله كان بما تعملون خبيراً» 11- مرد هوسباز بداند كه اگر به خاطر كاميابى خود، همسر قبل را در فشار قرار دهد و او به ناچار مسئلهاى را بپذيرد، خدا به عملكردش آگاه است. «كان بما تعملون خبيراً» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 129 --------------------------------------- آيه وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمُ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُوراً رَّحِيماً ------------------------------------------- ترجمه و هرگز نمىتوانيد (از نظر علاقهى قلبى) ميان همسران به عدالت رفتار كنيد، هرچند كوشش فراوان كنيد. پس تمايل خود را يكسره متوجّه يك طرف نسازيد تا ديگرى را بلاتكليف رها كنيد. و اگر راه صلح و آشتى و تقوا پيشگيريد، به يقين خداوند همواره آمرزنده و مهربان است. -------------------------------------------- نکته ها قانون آسمانى با فطرت تضاد ندارد. انسان به همسر جوان بيشتر از همسر سالخورده علاقه دارد. و لذا فرمان عدالت تنها نسبت به رفتار با آن دو است نه علاقهى قلبى. حالا كه عدالت قلبى نمىشود عدالت در عمل بايستى باشد.[1] در اسلام، تكليف فوق توان نيست. انسان قدرت بر تعديل محبّت را ندارد ولى حداقل عدالت در برخورد، را بايد داشته باشد. در روايات آمده است: پيامبرصلى الله عليه وآله حتّى در ايام بيمارى در آستانهى رحلت، بستر خود را به عدالت به اتاقهاى همسران خود منتقل مىكرد، و حضرت علىعليه السلام در روزى كه متعلّق به همسرى بود، حتّى در خانهى همسر ديگر وضو نمىگرفت.[2] _________________________ 1) تفسير نورالثقلين، ج1، ص 558 ؛ كافى، ج 5، ص362. 2) تفسير نمونه و تبيان. -------------------------------------- پيام ها 1- بلاتكليف گذاشتن زن، حرام است. «فتذروها كالمعلقة» 2- با صلح و تقوا، هم ضعفهاى گذشته بخشوده مىشود، هم غفلتهاى ناآگاهانهى امروز. «و ان تصلحوا و تتقوا فانّ اللَّه كان غفوراً رحيماً» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 130 -------------------------------------- آيه وَإِنْ يَتَفَرَّقَا يُغْنِ اللَّهُ كُلّاً مِنْ سَعَتِهِ وَكَانَ اللَّهُ وَسِعاً حَكِيماً ---------------------------------------- ترجمه و اگر آن دو از يكديگر جدا شدند، خداوند هر يك را از كرم و وسعت خويش بىنياز مىكند. و خداوند همواره گشايش دهندهى حكيم است. ------------------------------------ پيام ها 1- در اسلام، براى خانواده بنبست نيست، (بر خلاف مسيحيّت فعلى،) اگر عفو، صلح و اجراى حدود و هشدارها كارساز نبود، طلاق وجود دارد. «و ان يتفرّقا...» 2- با پيدايش گره در زندگى، نبايد مأيوس شد. بلكه مسير را بايد عوض كرد. «وان يتفّرقا يغن الله...» 3- گام اوّل، اصلاح و تقوا است. (آيهى قبل)، گام آخر، جدايى و طلاق است. «وان يتفّرقا» 4- طلاق و جدايى همه جا بد نيست، گاهى راهگشاست. زيرا چه بسا اختلافات خانوادگى به خودكشى و روابط نامشروع بيانجامد. طلاق، اميدِ تشكيل زندگى مجدّد را نويد مىدهد. «يغن اللّه كلاً من سعته» 5 - خداوند، ضامن گره گشايى است. «يغن الله كلا من سعته» 6- راه توسعهى زندگى براى هركس به گونهاى است. گاهى با ازدواج «ان يكونوا فقراء يغنهم اللّه»[392] گاهى با طلاق «و ان يتفّرقا يغن الله» تا وظيفه چه باشد. نه از ازدواج بايد ترسيد، چون خدا وعدهى بىنيازى داده است؛ و نه از طلاق، چون خداوند آن جا هم وعدهى وسعت رزق داده است. «يغن اللّه» 7- روزى دست خداست. «واسعاً حكيماً» 8 - تشريعِ طلاق يك تفضل الهى و بر اساس حكمت است. «واسعاً حكيما» 9- بهرهگيرى از وسعت و قدرت، اگر همراه با حكمت باشد ارزش است وگرنه خطر است. «واسعاً حكيماً» ----------------------------------------- 1) نور، 32. |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 131، 132 --------------------------------------- آيه وَلِلَّهِ مَا فِى الْسَمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَلَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَبَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَإِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ وَإِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِى السَّمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ غَنِيّاً حَمِيداً وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَوَتِ وَمَا فِي الْأَرْض وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلاً -------------------------------------------- ترجمه و آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن خداست و همانا كسانى را كه پيش از شما كتاب آسمانى داده شدند و نيز شما را به تقواى الهى سفارش كرديم و اگر كافر شويد، (چه باك كه) آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن خداست و خداوند همواره بىنياز و ستوده (شايستهى ستايش) است. و براى خداست آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است و خداوند بس كارساز است. --------------------------------------------- نکته ها در آيه قبل خداوند وعده داد كه در صورت جدائى زن و شوهر هر دو را از رحمت گسترده خود بىنياز مىكند. تكرار جملهى «و لِلّه ما فى السموات» در اين آيات، براى دفع اين توهم است كه كسى نپندارد خداوند نمىتواند همسران طلاق داده شده را كفايت كند، يا اينكه سفارش به تقوا به سود خداست، يا اينكه خدا مجبور است شما را نگهدارد. چون آنچه در آسمانها و زمين است از آن اوست و اگر بخواهد شما را مىبرد و ديگران را جايگزين شما مىسازد. علىعليه السلام دربارهى رابطه انسان با خدا مىفرمايد: «غنياً عن طاعتهم لاتضره معصية من عصاء و لاتنفعه طاعة من اطاعه»[1] نه گناه كسانى كه گناه مىكنند به او ضرر مىرساند نه عبادت عبادت كنندگان براى او سودى دارد. __________________________ 1) نهجالبلاغه، خطبه 193. --------------------------------------- پيام ها 1- قدرت و مالكيّت الهى، ضامن اجراى وعدههاى اوست. «و للّه ما فى السموات» 2- سفارش به پرهيزگارى سفارش همهى انبياست و تكرار اين توصيه در همه اديان، از اصول مهم تربيتى است. «وصينا... من قبلكم و اياكم» 3- مشترك بودن دستورات الهى در همه اديان، عمل به آنها را آسان مىنمايد. «وصينا... من قبلكم و ايّاكم ان اتقوا اللَّه» 4- از او كه مالك آسمانها و زمين است بايد پروا داشت، نه ديگرى. «و لله ما فى السموات...اتقواالله» 5 - بىتقوايى زمينه ساز كفر است. «ان اتقوا اللّه و ان تكفروا» 6- خداوند غنى است و با داشتن مالكيّت آسمانها و زمين، نيازى به عبادت و ايمان ما ندارد. «ان تكفروا فان لله ما فى السموات» 7- كفر، مردم را از تحت قدرت خدا خارج نمىكند. «انتكفروافانّللّهمافىالسموات» 8 - چون خدا بى نياز مطلق است پس بايد ستايش شود. «غنياً حميداً» 9- غناى او دائمى است. «كان اللَّه غنيّاً» 10- خداوند به ايمان وتقواى مردم نيازى ندارد. «ان اتقوااللَّه وان تكفروا... كاناللَّه غنياً» 11- به كسى توكّل كنيد كه مالك آسمانها و زمين است. «كفى باللّه وكيلا» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 133 --------------------------------------- آيه إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ وَيَأْتِ بِاخَرِينَ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى ذَلِكَ قَدِيراً ---------------------------------------- ترجمه (اى مردم!) اگر خدا بخواهد شما را از ميان مىبرد و ديگران را مىآورد و خداوند بر اين كار تواناست. -------------------------------------- نکته ها چون اين آيه نازل شد، رسول خدا صلى الله عليه وآله دست مبارك خود را بر پشت سلمانِ فارسى زد و فرمود: آن جمعيّت كه خدا مىآورد، از قوم فارس هستند.[1] پيامبرصلى الله عليه وآله با اين سخن خود، هم اسلام ايرانيان را پيشگويى كرد و هم خدمات آنان را به اسلام. ___________________________ 1) تفسير مجمعالبيان. ----------------------------------------- پيام ها 1- مهلت دادن خداوند به كافران از عجز او نيست بلكه از حكمت اوست. «ان يشأ يذهبكم» 2- امكانات و موقعيّتى كه داريد، هميشگى نيست، بلكه مربوط به ارادهى خداست. به خود مغرور نشويد. «ان يشأ يذهبكم و يأت باخرين» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 134 -------------------------------------- آيه مَنْ كَانَ يُرِيدُ ثَوَابَ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّهِ ثَوَابُ الدُّنْيَا وَالْأَخِرَةِ وَ كَانَ اللَّهُ سَمِيعاً بَصِيراً ---------------------------------------- ترجمه هر كس پاداش دنيا را بخواهد، پس (بداند كه) پاداش دنيا و آخرت نزد خداست و خداوند همواره شنواى بيناست. ----------------------------------------- نکته ها انسان كه مىتواند از خداوند، دنيا و آخرت را بخواهد و از نعمتهاى هر دو سرا بهرهمند شود، اگر تنها به دنيا اكتفا كند و در كارهاى نيك، در پىاهداف مادّى باشد، به شدّت در اشتباه است. يكى از علل گرايش به كفر و بىتقوايى، گمان رسيدن به دنياست كه اين آيه آن را ردّ مىكند. --------------------------------------- پيام ها 1- در انسان غريزه سودجويى است. قرآن از اين غريزه در تربيت انسانها استفاده مىكند. «من كان يريد ثواب الدنيا» 2- اسلام دين جامع و خواهان سعادت مردم در دنيا و آخرت و دستيابى به هر دو است. «فعنداللّه ثواب الدنيا و الاخرة» 3- دنيا و آخرت، همه به دست اوست، پس ديد خود را گسترش دهيم و از مادّيات وتنگ نظرى برهيم. «فعنداللَّه ثواب الدنيا و الاخرة» 4- اگر دنيا هم مىخواهيم، از خدا بخواهيم، كه همه چيز به دست اوست. «فعنداللَّه ثواب الدنيا و الاخرة» 5 - مؤمنانى كه از خداوند، هم دنيا و هم آخرت را طلب كنند برندهاند.[1] «فعنداللَّه ثواب الدنيا و الاخرة» 6- پاداش الهى بر اساس علم و آگاهى او به اعمال ما است. «فعنداللَّه ثواب الدنيا و الاخرة و كان اللَّه سميعاً بصيرا» 7- بايد به حقيقت، مؤمن و مخلص بود نه به ظاهر، چرا كه خداوند، شنوا و بيناست. «كان اللَّه سميعاً بصيرا» _____________________________ 1) با توجّه به آيه «ربّنا آتنا فى الدنيا حسنة و فى الاخرة حسنة0 بقره، 205. |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |