در حال دیدن این عنوان: |
۲۳ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 62 -------------------------------------------- آيه ثُمَّ رُدُّواْ إِلَى اللَّهِ مَوْلَهُمُ الْحَقِّ أَلَا لَهُ الْحُكْمُ وَ هُوَ أَسْرَعُ الْحَسِبِينَ ------------------------------------------ ترجمه سپس مردم به سوى خداوند، مولاى حقّشان بازگردانده مىشوند، آگاه باشيد كه دادرسى و داورى تنها از آنِ خداوند است و او سريعترين حسابرسان است. ------------------------------------------ نکته ها در روايات آمده است كه خداوند، حساب بندگانش را به اندازهى دوشيدن شير يك گوسفند و در زمانى بسيار كوتاه، انجام مىدهد. [363] از امام على عليه السلام سؤال شد: «كيف يُحاسِبُ اللّه الخلقَ على كثرتهم؟ فقال: كما يَرزقُهم على كثرتهم. فقيل: كيف يُحاسِبهم و لايرونه؟ فقال: كما يَرزقهم و لايرونه» [364] چگونه خداوند با وجود مخلوقين زياد به حساب آنان رسيدگى مىكند؟ حضرت فرمودند: همان گونه كه آنان را روزى مىدهد. سؤال شد: چگونه حسابرسى مىكند در حالى كه او را نمىبينند؟ فرمودند: همان گونه كه روزىشان مىدهد، ولى او را نمىبينند. سؤال: با اين همه آيات وروايات بر حسابرسى سريع الهى، پس طولانى بودن روز قيامت براى چيست؟ پاسخ: بلندى روز قيامت، نوعى عقوبت است، نه به خاطر فشار كار و ناتوانى از محاسبهى سريع. [365] (بشر كه مخلوق الهى است، در دنياى امروز به وسيلهى كامپيوتر، در كمتر از يك دقيقه بزرگترين محاسبات را انجام داده و مثلا انبارها و كالاهاى آن و امور مالى مربوط به آن را بررسى و محاسبه مىنمايد). _____________________________ 363) تفاسير مجمعالبيان و نورالثقلين. 364) نهجالبلاغه، كلام 300. 365) تفسير اطيبالبيان. -------------------------------------------- پيام ها 1- بازگشت همه به سوى خداست و او يگانه قاضى قيامت است. «ردّوا الى اللَّه... له الحكم» 2- مولاى حقيقى كسى است كه آفريدن، نظارت كردن، خواب و بيدارى، مرگ و بعثت، داورى و حسابرسى به دست او باشد، «الى اللَّه مولاهم الحقّ» 3- همهى مولاها يا باطلند، يا مجازى، مولاى حقيقى تنها خداوند است. «اللَّه مولاهم الحقّ» و ولايت انبيا و اوليا، پرتوى از ولايت الهى است. 4- سرعت حسابرسى خداوند، از هر نوع و هر وسيلهى حسابرسى سريعتر است. «و هو أسرع الحاسبين» 5 - سرعت حسابرسى و رسيدگى به امور، يك ارزش و روش الهى است. «و هو أسرع الحاسبين» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 63، 64 -------------------------------------------- آيه قُلْ مَن يُنَجِّيكُم مِن ظُلُمَتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً لَئِنْ أَنْجَنَا مِنْ هَذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّكِرِينَ قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُم مِنْهَا وَمِن كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنتُمْ تُشْرِكُونَ ---------------------------------------- ترجمه بگو: چه كسى شمارا از تاريكىهاى خشكى و دريا (به هنگام درماندگى) نجات مىدهد؟ وقتى كه او را آشكارا و پنهان مىخوانيد (و مىگوييد:) اگر خداوند از اين ظلمت ما را رهايى دهد، از شكرگزاران خواهيم بود. بگو: خداوند شما را از اين ظلمتها و از هر ناگوارى ديگر نجات مىدهد، باز شما (به جاى سپاس)، شرك مىورزيد. ---------------------------------------- نکته ها كلمهى «تَضرُّع» به معناى دعاى آشكار و كلمهى «خُفية» به معناى دعاى پنهان است. پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله فرمودند: بهترين دعا، دعاى با صداى آهسته و خُفيه است و از جمعى كه با صداى بلند دعا مىخواندند، انتقاد كرد و فرمود: خداوند شنوا و نزديك است. [366] در آيه 12 سورهى يونس نيز آمده است: انسان هنگام خطر، به ياد خدا مىافتد و او را مىخواند، امّا «فلمّا كشفنا عنه ضرّه مَرّ كأن لم يَدْعُنا الى ضُرٍّ مَسَّه» همين كه مشكلش حل شد، سرش را پايين انداخته و مىرود، گويا ما را اصلاً صدا نزده است. شدايد براى انسان، چهار حالت به وجود مىآورد: احساس نياز، تضرّع، اخلاص و التزام به شكرگزارى. آرى، شدايد و سختىها و قطع شدن اسباب مادّى، روح خداجويى را شكوفا مىكند و انسان در مشكلات، دست خدا را مىبيند. ______________________________ 366) تفسير نورالثقلين. ---------------------------------------------- پيام ها 1- يكى از شيوههاى تبليغ و موعظه، سؤال از وجدان مردم است. «مَن يُنَجّيكم» 2- يادآورى و توجّهدادن انسان به خلوص او در دعا به هنگام شدايد، از بهترين روشهاى خداشناسى است. «تدعونه تضرّعاً و خفية» 3- انسان در سختىها و شدايد، دست از كفر و شرك برداشته و موحّد مىشود. «تدعونه تضرّعاً و خفية» 4- براى هر كس، مشكل خودش، بزرگترين مشكل است. «أنجانا مِن هذه» 5 - انسان به تعهّدات خود در برابر خدا بىوفاست. «ثمّ أنتم تشركون» 6- بدترين نوع ناسپاسى، شرك است. «لنكوننّ من الشاكرين... ثمّ انتم تشركون» 7- راحتّى و احساس رهايى وبىنيازى، زمينهى غفلت از خدا و شرك به اوست. «قل اللَّه ينجّيكم منها و من كلّ كرب ثمّ انتم تُشركون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 65، 66 -------------------------------------------- آيه قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَاباً مِن فَوْقِكُمْ أَ وْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْأَيَتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ وَكَذَّبَ بِهِ قَوْمُكَ وَهُوَ الْحَقُّ قُل لَسْتُ عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ --------------------------------------- ترجمه بگو: او تواناست كه از بالاى سرتان يا از زير پايتان عذابى بر شما بفرستد يا شما را به صورت گروههاى گوناگون با هم درگير كند، و طعم تلخ جنگ و خونريزى را توسط يكديگر به شما بچشاند. بنگر كه چگونه آيات را گونهگون بازگو مىكنيم، باشد كه بفهمند. و قوم تو اين قرآن را تكذيب كردند، با آنكه سخن حقّى است، بگو: من وكيل و عهدهدار ايمان آوردن شما نيستم. --------------------------------------- نکته ها «لَبْس» به معناى آميختن، و «شِيَع» جمع «شيعه»، به معناى گروه است. در آيهى قبل، قدرت نجاتبخش الهى مطرح شد، اينجا قدرت قهر و عذاب او. امام باقر عليه السلام فرمودند: مراد از عذاب آسمانى، دود و صيحه و مراد از عذاب زمينى، فرورفتن در آن و مراد از «يَلبِسَكم شِيَعا»، تفرقه در دين و بدگويى و كشتن يكديگر است. [367] شايد آن حضرت در مقام بيان بعضى از نمونهها بودهاند نه تمام مصاديق، زيرا مثلا عذاب فوق شامل فشار طاغوتها كه حاكم بر مردمند و عذاب تحت شامل قهرى بدنبال نافرمانى مردم از رهبر حقّ كه از مردم و در مردم و هم سطح آنان است نيز مىشود. تعابير گوناگونى در قرآن خطاب به پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله، اين مضمون را بيان مىكند كه پيامبر مسئولِ ابلاغ دين خداست، نه اجبار مردم به ايمان آوردن. از جمله: «ما جعلناك عليهم حفيظا» [368] ، «لستَ عليهم بمصيطر» [369] ، «ما أنت عليهم بجبّار» [370] ، «ما على الرّسول الاّ البَلاغ» [371] ، «أفانتَ تكره النّاس» [372] ، «لااكراه فىالدّين» [373] ، «اِن أنت الاّ نذير» [374] و «قل لستُ عليكم بوكيل». ____________________________ 367) تفسير نورالثقلين. 368) انعام، 107. 369) غاشيه، 22. 370) ق ، 45. 371) مائده، 99. 372) يونس، 99. 373) بقره، 256. 374) فاطر، 23. ------------------------------------------ پيام ها 1- يكى از وظايف پيامبر، يادآورى قدرت بىمانند خداوند است. «قل هو القادر» 2- شرك، زمينهساز دريافت انواع عذابهاست. «ثم انتم تشركون قل هو القادر...» 3- خداوند، هم نجاتبخش است، هم عذابگر، آنكه آگاهانه سراغ غير خدا مىرود، بايد منتظر عذاب باشد. «قل هوالقادر على أن يبعث ...» 4- تفرقه و تشتّت، از عذابهاى الهى و در كنار عذاب آسمانى و زمينى مطرح شده است. «يلبسكم شيعاً» 5 - گاهى مردم، به وسيلهى مردم و با دست يكديگر عذاب و تنبيه مىشوند. «يذيق بعضكم بأس بعض» 6- مبلّغان دينى بايد از روشهاى گوناگون براى ارشاد مردم بهرهگيرند. «اُنظر كيف نصرّف الآيات» 7- اگر مفهومى را در قالبهاى متنوّع ارائه داديم، به تأثيرات بيشترى اميدوار باشيم. «نُصرّف الآيات لعلّهم يفقهون» 8 - چون راه شما حقّ است، از تكذيب مردم نگران نباشيد. «و هو الحقّ» 9- تو مسئول وظيفه هستى، ضامن نتيجه نيستى. «لستَ عليكم بوكيل» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 67 -------------------------------------------- آيه لِكُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرٌّ وَسَوْفَ تَعْلَمُونَ --------------------------------------------- ترجمه براى هر خبرى (كه خداوند يا پيامبرش به شما مىدهد) وقتى مقرّر است (كه در آن واقع مىشود) و به زودى خواهيد دانست. -------------------------------------------- نکته ها در آيهى قبل گفته شد: خداوند قدرت دارد از هرسو برشما عذاب نازل كند، اين آيه مىفرمايد: اگر عذابى بر كفّار لجوج نازل نشد، عجله نكنيد، زيرا براى تحقّق هر خبرى زمانى معيّن است. --------------------------------------------- پيام ها 1- تحقّق همهى خبرها و برنامههاى الهى، قطعى و بر اساس حكمت و زمانبندى معيّن است. (هيچ حادثهاى بدون برنامه و هدف وتصادفى نيست) «لكلّ نباءٍ مستقرّ» 2- گرچه مجبور به ايمانآوردن نيستيد، ولى فكر عاقبت و فرجام كار خودتان باشيد. «و سوف تعلمون» 3- زود قضاوت نكنيد و مهلت دادنهاى الهى را نشانهى غفلت خدا از خودتان نپنداريد. «سوف تعلمون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 68 -------------------------------------------- آيه وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِى ءَايَتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِى حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَإِمَّا يُنسِيَنَّكَ الشَّيْطنُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّلِمِينَ ----------------------------------------- ترجمه و هرگاه كسانى را ديدى كه در آيات ما (به قصد تخطئه،) كندوكاو مىكنند، از آنان روى بگردان تا (مسير سخن را عوض كرده) وارد مطلب ديگرى شوند واگر شيطان تو را به فراموشى انداخت، پس از توجّه، (ديگر) با اين قوم ستمگر منشين. ---------------------------------------- نکته ها «خوض» به معناى كندوكاو وگفتگو به قصد تمسخر و تحقير است، نه براى فهم و درك حقيقت. [375] «بعد الذّكرى» ممكن است به معناى تذكّر دادن ديگرى، يا به معناى متذكّر شدن خود انسان باشد. سؤال: پيامبران الهى معصوم هستند، پس چگونه در آيه سخن از نفوذ شيطان در پيامبر مطرح شده است؟ «ينسينّك الشيطان» پاسخ: تأثير شيطان در به فراموشى كشاندن، مسألهاى فرضى است، مثل آيهى «لئن اَشركتَ ليحبطنّ عملك» [376] يا آيه «ولو تقوّل علينا بعض الاَقاويل» [377] يعنى اگر مشرك شوى، يا اگر به ما نسبتى ناروا بدهى، نه اينكه چنين شده است. و ممكن است مراد اصلى آيه، پيروان پيامبرند، نه خود ايشان، همان گونه كه در فارسى ضربالمثلى است كه «به در مىگوييم كه ديوار بشنود». مشابه اين مطلب، در سورهى نساء آيه 140 نيز آمده است: «اذا سمعتم آيات اللَّه يكفر بها و يستهزأ بها فلا تقعدوا معهم حتّى يخوضوا فى حديث غيره...» اگر شنيديد كه به آيات الهى كفر مىورزند يا مسخره مىكنند با آنان منشينيد تا سخن را عوض كنند. در روايات متعدّدى از پيامبر صلى الله عليه وآله و ائمّه معصومين عليهم السلام از همنشينى با اهل گناه، يا شركت در جلسهاى كه گناه مىشود و انسان قدرت جلوگيرى از آن را ندارد نهى شده است، حتّى اگر آنان از بستگان انسان باشند. حضرت على عليه السلام به فرزندش وصيّت كرد: خداوند بر گوش واجب كرده كه راضى به شنيدن گناه و غيبت نشود. [378] رسول خداصلى الله عليه وآله با استناد به اين آيه فرمودند: كسى كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد، در مجلسى كه در آن امامى سبّ مىشود و يا از مسلمانى عيبجويى مىگردد نمىنشيند. [379] حضرت على عليه السلام «مجالسة الاشرار تورث سوء الظنّ بالاخيار» همنشينى با بدان، سبب سوء ظنّ به نيكان مىشود. [380] ____________________________ 375) تفسير مجمعالبيان. 376) زمر، 65. 377) حاقّه، 44. 378) تفسير نورالثقلين. 379) وسائل، ج16، ص266. 380) وسائل، ج16، ص 365. ------------------------------------------ پيام ها 1- غيرت و تعصّب دينى خود نسبت به مقدّسات را به دشمنان نشان دهيد. «اذا رأيت الّذين يخوضون فى آياتنا فأعرض عنهم» 2- اعراض از بدىها ومبارزهى منفى با زشتكاران، يكى از شيوههاى نهى از منكر است. «فأعرض عنهم» 3- توجّه و گوش دادن به سخنان باطل (و ديدن و خواندن كتب و برنامههاى گمراهكننده) نكوهيده است. [381] «يخوضون فى آياتنا فأعرض عنهم» البتّه در مواردى كه براى آگاهى و ردّ و پاسخ دادن توسط اهل فن باشد، منعى ندارد. 4- به جاى هضم شدن در جامعه، يا گروه و مجلس ناپسند، وضع آن را تغيير دهيد. «حتّى يخوضوا فى حديث غيره» 5 - اعلام برائت ومحكوم كردن لفظى كافى نيست، بايد به شكلى برخورد كرد. «فاعرض... فلاتقعد» 6- مجالست با ظالمان نارواست، پس پرهيز كنيم. «فلا تقعد» 7- شرط تكليف، توجّه و آگاهى است. «اِمّا ينسينّك الشّيطان» (فراموشى، عذر پذيرفتهاى است) 8 - سخن گفتن به ناحقّ دربارهى آيات قرآن، (از طريق استهزا، تفسير به رأى، بدعت و تحريف) ظلم است. «الظالمين» 381) شايد بتوان براى تحريم كتب و برنامههاى ضالّه، به اين آيه استناد كرد. |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 69 -------------------------------------------- آيه وَمَا عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسَابِهِم مِن شَىْءٍ وَلَكِن ذِكْرَى لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ------------------------------------------- ترجمه كسانى كه پروا پيشه كردند، به گناه ستمكاران بازخواست نخواهند شد، ولى بايد آنان را پند دهند تا شايد پرهيزكار شوند. ---------------------------------------- نکته ها آيهى تحريم همنشينى با ياوه گويان و مسخره كنندگان كه نازل شد، عدّهاى گفتند: پس به مسجدالحرام هم نبايد برويم و طواف نيز نكنيم، چون دامنهى استهزاشان تا آنجا هم كشيده شده است. اين آيه نازل شد كه حساب مسلمانانِ با تقوى كه به مقدار توان تذكّر مىدهند جداست، آنها مسجدالحرام را ترك نكنند. [382] شركت در جلسهى اهلگناه به قصد نهى از منكر وارشاد، مانعى ندارد، البتّه براى آنان كه با تقوا و نفوذ ناپذيرند، وگرنه بسيارى براى نجات غريق مىروند و خود غرق مىشوند. شد غلامى كه آب جو آرد آب جو آمد غلام ببرد ___________________________ 382) تفسير نورالثقلين. ----------------------------------------- پيام ها 1- رعايت اهمّ و مهمّ در مسائل، از اصول عقلى و اسلامى است. شنيدن موقّتى ياوهها به قصد پاسخگويى يا نجات منحرفان، جايز است. «و ما على الّذين يتّقون من حسابهم من شىء» 2- تقوا وسيلهى حفاظت و بيمهى انسان در مقابل گناه است. (مثل لباس ضد حريق، براى مأموران آتش نشانى) «و ما على الّذين يتّقون» 3- از همنشينى با ياوهسرايان پرهيز كنيم وسخنانشان را استماع نكنيم، ولى اگر به ناچار چيزى به گوش ما، رسيد مانعى ندارد. «ما على الّذين يتّقون... من شىء» 4- علاوه بر تقواى خود، بايد به فكر متّقى كردن ديگران نيز باشيم. «و لكن ذكرى لعلّهم يتّقون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 70 -------------------------------------------- آيه وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُواْ دِينَهُمْ لَعِباً وَلَهْواً وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَوةُ الدُّنْيَا وَ ذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا كَسَبَتْ لَيْسَ لَهَا مِن دُونِ اللَّهِ وَلِّىٌ وَ لَاشَفِيعٌ وَإِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لَا يُؤْخَذْ مِنْهَا أُوْلَئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُواْ بِمَا كَسَبُواْ لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمُ بِمَا كَانُواْ يَكْفُرُونَ --------------------------------------- ترجمه و كسانى را كه دين خود را به بازى و سرگرمى گرفتند و زندگى دنيا مغرورشان كرده است، رها كن و به وسيلهى قرآن پندشان ده تا مبادا به كيفر آنچه كسب كردهاند به هلاكت افتند، در حالى كه جز خدا هيچ ياور و شفيعى ندارند، و اگر (انسان در آن روز) هرگونه عوضى (براى كيفر) بپردازد از او پذيرفته نمىشود، آنان كسانى هستند كه به سزاى آنچه كسب كردهاند به هلاكت افتادند براى آنان شرابى از آب سوزان و عذابى دردناك به كيفر كفر شان خواهد بود. ---------------------------------------- نکته ها مراد از رها كردن منحرفان در جملهى «ذر الّذين اتّخذوا دينهم...»، اظهار تنفّر و قطع رابطه كردن با آنان است، كه گاهى هم به نبرد با آنها مىانجامد، نه اينكه تنها به معناى ترك جهاد با آنان باشد. كلمهى «تُبسَل» به معناى محروم شدن از خوبى و به هلاكت رسيدن است. به بازى گرفتن دين، هر زمانى به شكلى خود را نشان مىدهد، گاهى با اظهار عقائد خرافى، گاهى با قابل اجرا ندانستن احكام، گاهى با توجيه گناهان و گاهى با بدعت وتفسير به رأى وپيروى از متشابهات و... است. ------------------------------------------ پيام ها 1- غيرت دينى، سبب طرد افراد بىدين و بايكوت كردن مخالفان مكتب در جامعه است. «ذر الّذين ...» چنانكه در آيات ديگرى نيز مىخوانيم: «فاعرض عنهم» [383] ، «ذرهم يأكلوا ويتمتّعوا» [384] و «لا تحزن عليهم» [385] 2- دلبستگى و فريفته شدن به دنيا، زمينهى به بازى گرفتن دين است. «الّذين اتّخذوا دينهم لعبا... غرّتهم الحياة الدّنيا» 3- تذكّر و موعظه، سبب نجات از قهر و عذاب الهى است. «و ذَكِّر به» 4- در تذكّر و هشدار بايد از قرآن بهرهگرفت. «و ذَكِّر به» 5 - به دنيا مغرور نشويم كه در قيامت جز خداوند چيزى به كمك ما نمىآيد. «ليس لها من دون اللَّه ولىّ و لا شفيع» 6- عامل بدبختىهاى انسان، خود او و عملكرد اوست. «بما كسبت... بما كسبوا... عذاب اليم بما كانوا يكفرون» ____________________________ 383) سجده، 30. 384) حجر، 3. 385) نحل، 127. |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 71، 72 -------------------------------------------- آيه قُلْ أَنَدْعُواْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَى أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَينَا اللَّهُ كَالَّذِى اسْتَهْوَتْهُ الشَّيَطِينُ فِى الْأَرْضِ حَيْرَانَ لَهُ أَصْحَبٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنَا قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَلَمِينَ وَأَنْ أَقِيمُواْ الصَّلَوةَ وَاتَّقُوهُ وَهُوَ الَّذِى إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ------------------------------------------ ترجمه بگو: آيا غير خداوند، چيزى را بخوانيم كه سود و زيانى براى ما ندارد و پس از آنكه خداوند هدايتمان كرد، به عقب باز گشته (و كافر) شويم؟ همچون كسى كه شياطين او را در زمين از راه به در بردهاند و سرگردان مانده است در حالى كه براى او يارانى (دلسوز) است كه او را به هدايت دعوت كرده (و مىگويند:) نزد ما بيا (و حقّ را بپذير ولى او گوشش بدهكار نيست). بگو هدايتى كه از سوى خدا باشد هدايت واقعى است و ما مأموريم كه براى خداى جهانيان تسليم باشيم. و (به ما امر شده كه) نماز برپا داريد و از خداوند پروا كنيد، و اوست آنكه همگان نزدش محشور مىشويد. ---------------------------------------- نکته ها در آيهى 72، از ميان همهى وظايف به «نماز»، و از ميان همهى عقائد به «معاد» اشاره شده است و اين اهميّت آنها را مىرساند. در يكتاپرستى، آرامش وتمركز است، ولى در شرك وچندتاپرستى، گيجى وتحيّر. «ءأرباب متفرّقون خير أم اللّه الواحد القهّار» [386] آيا چند ارباب گوناگون بهتر است يا يك خداى قهّار؟ خداوند هم يكى است: «قل هو اللّه احد» و هم زود راضى مىشود «يا سريع الرّضا»، ولى غير خدا هم زيادند و هم هر كدام توقّعات گوناگونى دارند و زود راضى نمىشوند. _____________________________ 386) يوسف، 39. ------------------------------------------- پيام ها 1- با سؤال وجدانها را تحريك كنيد. «قل أندعوا من دون اللَّه» 2- شرك، غير منطقى است، چون انگيزهى پرستش، كسب سود يا دفع ضرر است و بتها قادر به هيچ نفع وضرر رساندن نيستند. «لاينفعنا و لايضرّنا» 3- از غريزهى منفعتخواهى مردم، در راه تبليغ و تربيت آنان استفاده كنيم. «لاينفعنا و لايضرّنا» 4- شرك، نوعى عقبگرد و ارتجاع اعتقادى است. «نردّ على اعقابنا» 5 - شرك، مايهى سرگردانى و تحيّر است. «حيران» 6- در برابر انحرافات، بايد موضعگيرى صريح و مكرّر داشت. «قل أندعوا... قل اِنّ هُدَى اللَّه ...» 7- تسليم خدا شدن، مايهى رشد خودماست. «لنُسلِمَ لربّ العالمين» 8 - نماز، همراه تقوى كارساز است. «اقيموا الصلوة واتّقوه» 9- ايمان به معاد ورستاخيز، عامل پيدايش تقوى در انسان است. «واتّقوه و هو الّذى اليه تحشرون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 73 -------------------------------------------- آيه وَهُوَ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَتَ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَيَوْمَ يَقُولُ كُن فَيَكُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِى الْصُّورِ عَلِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَدَةِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ --------------------------------------------- ترجمه و او كسى است كه آسمانها و زمين را به حقّ آفريد و روزى كه بگويد: موجود شو، بى درنگ موجود مىشود، سخن او حقّ است. (و روز قيامت) روزى كه در »صور« دميده مىشود، حكومت تنها از اوست، داناى غيب و شهود است و اوست حكيم و آگاه. -------------------------------------------- نکته ها در قرآن دو نوع دميدن در صور آمده است: يكى ويرانگر و ديگرى برانگيزندهى مردم براى رستاخيز. در اين آيه، يك بار آن مطرح شده است، امّا در آيه 68 سورهى زمر، دميدن در دو صور مطرح است: «و نُفِخ فى الصّور فَصَعِق مَن فى السموات و مَن فى الارض الاّ مَن شاءاللَّه ثمّ نُفِخ فيه اُخرى فاذا هم قيام ينظرون» اگر در آيات قبل، سخن از تسليم بودن در برابر خدا و اقامهى نماز بود، اينجا علّت آن ذكر شده كه آفرينش به دست اوست، او آگاه و حكيم است و از هر چيز با خبر است. امام صادقعليه السلام دربارهى «عالم الغيب و الشهادة» فرمودند: غيب آن است كه هنوز نيامده و شهادت آنچه كه بوده است مىباشد. [387] ____________________________ 387) معانىالاخبار، ص146. ------------------------------------------ پيام ها 1- آفرينش، حكيمانه و هدفدار است. «بالحقّ» البتّه به اين نكته در آيات متعدّدى اشاره شده است، از جمله: «و ماخلقنا السموات و الارض ومابينهما باطلاً» [388] 2- براى ارادهى خداوند، هيچ مانعى نيست. «كن فيكون» 3- غيب و شهود، نهان و آشكار، براى خداوند يكسان است. «عالم الغيب و الشهادة» 4- مبناى حكومت الهى بر حكمت و علم است. «له الملك ... و هو الحكيم الخبير» 5 - در قيامت، جلوه و نمود قدرت الهى بر همه آشكار مىشود، چون آنجا اسباب و وسائل كارساز نيست. «له الملك» __________________________________ 388) ص، 27. |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 74 ---------------------------------------- آيه وَهُوَ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَتَ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَيَوْمَ يَقُولُ كُن فَيَكُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِى الْصُّورِ عَلِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَدَةِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ ------------------------------------------ ترجمه و او كسى است كه آسمانها و زمين را به حقّ آفريد و روزى كه بگويد: موجود شو، بى درنگ موجود مىشود، سخن او حقّ است. (و روز قيامت) روزى كه در »صور« دميده مىشود، حكومت تنها از اوست، داناى غيب و شهود است و اوست حكيم و آگاه. ------------------------------------------ نکته ها در قرآن دو نوع دميدن در صور آمده است: يكى ويرانگر و ديگرى برانگيزندهى مردم براى رستاخيز. در اين آيه، يك بار آن مطرح شده است، امّا در آيه 68 سورهى زمر، دميدن در دو صور مطرح است: «و نُفِخ فى الصّور فَصَعِق مَن فى السموات و مَن فى الارض الاّ مَن شاءاللَّه ثمّ نُفِخ فيه اُخرى فاذا هم قيام ينظرون» اگر در آيات قبل، سخن از تسليم بودن در برابر خدا و اقامهى نماز بود، اينجا علّت آن ذكر شده كه آفرينش به دست اوست، او آگاه و حكيم است و از هر چيز با خبر است. امام صادقعليه السلام دربارهى «عالم الغيب و الشهادة» فرمودند: غيب آن است كه هنوز نيامده و شهادت آنچه كه بوده است مىباشد. [387] ____________________________ 387) معانىالاخبار، ص146. ----------------------------------------- پيام ها 1- آفرينش، حكيمانه و هدفدار است. «بالحقّ» البتّه به اين نكته در آيات متعدّدى اشاره شده است، از جمله: «و ماخلقنا السموات و الارض ومابينهما باطلاً» [388] 2- براى ارادهى خداوند، هيچ مانعى نيست. «كن فيكون» 3- غيب و شهود، نهان و آشكار، براى خداوند يكسان است. «عالم الغيب و الشهادة» 4- مبناى حكومت الهى بر حكمت و علم است. «له الملك ... و هو الحكيم الخبير» 5 - در قيامت، جلوه و نمود قدرت الهى بر همه آشكار مىشود، چون آنجا اسباب و وسائل كارساز نيست. «له الملك» _______________________________ 388) ص، 27. |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |